کشور ترکیه

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/19
بازدید: 57992

ترکیه، یک کشور فراقاره‌ای است که بخشی از آن در غرب آسیا (آناتولی) و قسمتی در جنوب اروپا (بالکان) قرار دارد. شناخته شدن به‌عنوان رابط بین آسیا و اروپا نقش استراتژیک این کشور را تا حد زیادی بالا برده است. کشور ترکیه در همسایگی کشورهایی همچون گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، یونان، بلغارستان و ایران قرار دارد. این سرزمین چه زمانی که تحت عنوان امپراطوری عثمانی شناخته می‌شود، چه در زمان آتاتورک و چه در حال حاضر از اهمیت بالایی در میان جهانیان برخوردار بوده و هست. در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که لازم است درباره کشور ترکیه بدانید بررسی کنیم. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با کشور ترکیه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

ترکیه

درباره کشور ترکیه

ترکیه کشوری کوهستانی با آب و هوای بارانی است. از آنجایی که این کشور قاره‌های آسیا و اروپا را به هم متصل می‌کند؛ باید آن را دارای موقعیت جغرافیایی بسیار حساسی دانست. این سرزمین اوراسیایی هم طبیعتی بسیار زیبا دارد و هم از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی برخوردار است. قرارگیری آن کنار دریای سیاه، مدیترانه و اژه باعث به وجود آمدن آب و هوایی فوق‌العاده در منطقه شده و همه اینها دلایلی است که سالانه میلیون‌ها گردشگر را از سرتاسر جهان به این کشور می‌کشاند.

پایتخت کشور ترکیه شهر آنکارا است که بیشتر مردم آن را به‌عنوان یک شهر سیاسی - اداری می‌شناسند. بزرگ‌ترین و البته محبوب‌ترین شهر در ابن کشور اوراسیایی استانبول نام دارد که باید آن را یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان دانست. زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی - استانبولی و دین رسمی آنها اسلام است. این کشور به‌صورت جمهوری ریاستی و با پارلمان اداره می‌شود. مردم آن از «لیر» به‌‌عنوان واحد پول خود استفاده می‌کنند. کشور ترکیه حدود 785 هزار و 347 کیلومتر مساحت دارد که 3 درصد از این مساحت از آب تشکیل شده است. بر اساس آخرین سرشماری‌های صورت گرفته، این کشور اوراسیایی بیشتر از 84 میلیون و 98 هزار  نفر جمعیت دارد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

موقعیت جغرافیایی ترکیه

موقعیت جغرافیایی ترکیه بسیار ویژه است. این کشور اوراسیایی است. یعنی بخشی از آن در قاره اروپا و بخش دیگری از آن در آسیا قرار دارد. این کشور از طریق بنادر و تنگه‌ها به دریاهای سرخ، مرمره، اژه و دریای مدیترانه متصل است و از لحاظ جغرافیایی موقعیت ویژه‌ای دارد. همسایگان این کشور به شرح زیر هستند:

  • ایران (از سمت شرق)
  • جمهوری آذربایجان (نخجوان) (شرق)
  • ارمنستان (شرق)
  • گرجستان (شرق)
  • عراق (جنوب شرقی)
  • سوریه (جنوب شرقی)
  • بلغارستان (شمال غربی)
  • یونان (شمال غربی)

همسایه های ترکیه

آیا ترکیه به قاره اروپا می پیوندد؟

در پاسخ به این سؤال که آیا کشور ترکیه بخشی از قاره اروپاست یا نه، باید بگوییم خیر و بله! چرا که بخش اعظم این کشور در قاره آسیا قرار دارد و یک بخش از آن هم در قاره اروپا جای گرفته است. درحال حاضر ترکیه روی نقشه، یکی از کشورهای آسیایی محسوب می‌شود اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کشور در سال 1987 درخواست پیوستن به قاره اروپا را ارائه داده و قرار بوده ایت پاسخ رسمی به این درخواست، حدودا در سال 2018 مشخص شود. بنابراین درباره آسیایی ماندن ترکیه نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.

نقشه کشور ترکیه

شما می‌توانید موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه را از نقشه زیر مشاهده کنید. برای اطلاع از جزئیات نقشه ترکیه روی عکس کلیک کنید و وارد صفحه نقشه ترکیه شوید.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

پایتخت ترکیه کجاست؟

شاید بعضی از گردشگران به اشتباه فکر کنند که استانبول پایتخت ترکیه است. این تصور اشتباه به این دلیل است که استانبول در طول تاریخ بارها و بارها پایتخت کشور ترکیه بوده و در ذهن جهانیان با این ویژگی شناخته می‌شود. درحال حاضر پایتخت کشور زیبا و توریستی ترکیه، شهر آنکارا است. تمامی مراودات سیاسی ترکیه در این شهر انجام می‌شود و تمام مراکز مهم تجاری و سیاسی این کشور هم در آنکارا قرار دارد.

پایتخت ترکیه کجاست؟

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

ترکیه دارای آداب و رسومی بسیار غنی است که این رسوم را باید میراث تاریخ طول و درازش دانست. اما اگر فرهنگ حال حاضر این کشور را بررسی کنید، متوجه تنوع فرهنگی در این سرزمین خواهید شد. شما به هر نقطه از خاک ترکیه که سفر کنید، ممکن است فرهنگی متفاوت با نقطه دیگر ببینید. حتی در نقاط مختلف استانبول هم فرهنگی یکسان وجود ندارد. سنت‌های قدیمی این کشور اوراسیایی، رواج فرهنگ غربی و افزایش مهاجرانی که آداب و رسومشان را هم با خودشان می‌آورند؛ باعث شده تا در ترکیه فرهنگ‌های مختلفی دیده شود.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه

زبان کشور ترکیه چیست؟

زبان رسمی مردم ترکیه، ترکی - استانبولی است. اگر فکر می‌کنید که این زبان با «آذری» که در برخی از نقاط کشورمان رواج دارد، یکی است؛ باید بگوییم که اگرچه این دو با هم تشابهاتی دارند و اگر زبان آذری بلد باشید ترکی - استانبولی را راحت‌تر یاد می‌گیرد اما به‌طورکلی این دو زبان را باید با هم متفاوت دانست.

پرچم کشور ترکیه

کشور ترکیه یک پرچم قرمز رنگ دارد که در مرکز آن یک هلال و ستاره سفید دیده می‌شود. رنگ قرمز در پرچم این کشور نمادی از شجاعت و جرئت مردم آن در مقابل چالش‌ها و مشکلات است. هلال سفید را باید نمادی از دین اسلام در این پرچم دانست. همچنین، ستاره سفید نشان از تلاش‌های ملت ترکیه در راه تحقق آرمان‌ها و توسعه فرهنگ و تمدن است.

پرچم کشور ترکیه

دین مردم ترکیه

مذهب را باید یکی از موضوعات مهمی دانست که در ترکیه وجود دارد. در حال حاضر 98 درصد مردم این کشور مسلمان بوده و 2 درصد بعدی آن به دیگر مذاهب از جمله مسیحیت اعتقاد دارند. با وجود این که اسلام دین اکثر مردم کشور ترکیه است، قوانین مختلفی در این کشور وجود دارد که با قوانین اسلام متفاوت است. یکی از این موضوعات، حجاب است. جالب است بدانید در ادارات دولتی و دانشگاه‌های این کشور داشتن حجاب ممنوع است.

باید بدانید که پیروان ادیان مختلف در این منطقه اوراسیایی با صلح در کنار هم زندگی می‌کنند. در این کشور زیبا، 236 کلیسا در کنار تعداد زیادی مسجد دارد. در قانون اساسی کشور ترکیه به جدایی دین از سیاست اشاره شده است و همین مساله باعث می‌شود پیروان همه ادیان بتوانند بدون مشکل در کنار هم زندگی کنند.

دین مردم ترکیه

در سفر به ترکیه از کجاها دیدن کنیم؟

کسانی که قصد سفر به کشورهای اطراف ایران را دارند باید بدانند که جاهای دیدنی ترکیه بسیار زیاد است. در این سرزمین از از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحات پیدا می‌شود. برخی از  مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این کشور به شرح زیر است:

  • مسجد سلطان احمد
  • منطقه سلطان احمد
  • مسجد ایاصوفیه
  • آنیت کابیر
  • موزه تمدن آناتولی
  • مسجد حاج بیرم
  • موزه آنتالیا
  • ترمسوس
  • ساحل کاپوتاس
  • مسجد عزیزیه
  • آرامگاه مولانا
  • باغ پروانه قونیه
  • مسجد و مقبره شمس

در سفر به ترکیه از کجاها دیدن کنیم؟

مراکز تفریحی ترکیه - معرفی جاهای تفریحی و مکان های هیجان انگیز ترکیه

آب و هوای ترکیه

ترکیه آب و هوای جلگه‌ای دارد. البته با توجه به گستره این کشور، باید این مسئله را در نظر بگیرید که مناطق مختلف آن دارای آب و هوا متفاوتی از یکدیگر است. در جدول زیر می‌توانید وضعیت آب و هوایی این کشور را به تفکیک فصل مشاهده کنید.

آب و هوای کشور ترکیه در فصل بهار نسبتا متغیر است. در طول روز امکان دارد هوا به سرعت گرم شود اما در طول شب هنوز سرمای زمستان‌ها را حس خواهید کرد.

تابستان‌ها در ترکیه شرایط جوی نسبتا آرام است. یعنی کمتر شاهد باران‌های مداوم، طوفان و... خواهید بود. همچنین اگر شهرهای ساحلی را برای سفر انتخاب کنید؛ تابستان بهترین زمان برای انجام تفریحات آبی است.  

به اعتقاد بسیاری از افراد، فصل پاییز بهترین زمان سفر به ترکیه است زیرا اکثر شهرهای این کشور در بهترین شرایط آب و هوایی خود قرار دارند. آب دریا هنوز آن‌قدر سرد نشده که گردشگران نتوانند تفریحات آبی را انجام دهند و هوا هم از گرمای تابستان به سمت خنکای پاییز و زمستان میل پیدا می‌کند.

بسته به هدف سفر، فصل زمستان هم می‌تواند زمان مناسبی برای رفتن به ترکیه باشد. اگر برای خرید کردن راهی این کشور می‌شوید؛ در این فصل اکثر مراکز خرید به دلیل کریسمس و پایان فصل اجناس خود را تخفیف به فروش می‌رسانند. همچنین اگر دوست دارید شهرهای ترکیه را در زمان خلوتی ببینید باز هم زمستان زمان مناسبی است زیرا این کشور در زمستان از نظر ازدحام گردشگر خلوت‌تر از همیشه است.

اقتصاد کشور ترکیه در سال 2024

کشور ترکیه یک اقتصاد هیبریدی داشته و ترکیبی از صنایع بومی و نوین است. در سال‌های اخیر اقتصاد این کشور پیشرفت بسیار زیادی کرده و همین موضوع سبب گشته تا ترکیه از نظر قدرت خرید، در رده سیزدهم دنیا قرار بگیرد و همچنین از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه نوزدهم را در دنیا از آن خود کند.

ترکیه با سازمان‌های مختلف اقتصادی مثل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و گروه بیست همکاری می‌کند. با توجه به سرانه درآمد مردم این کشور، می‌توان گفت که عموماً در استان‌های غربی مردم از نظر درآمد شرایط بسیار خوبی دارند و هر چه به سمت شرق برویم از نظر درآمد وضعیت مردم سخت می‌شود.

اکثر درآمد کشور ترکیه از صنعت گردشگری و توریست است اما با این حال از ترکیه به‌عنوان چهارمین سازنده بزرگ اتومبیل در جهان و همچنین یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه کشتی‌سازی نیز یاد می‌شود. در زمینه تولید لوازم خانگی نیز این کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است. عموم صادرات کشور ترکیه در زمینه پوشاک و منسوجات است و مشتریان اصلی آن را باید کشورهای همسایه‌اش دانست.

اقتصاد کشور ترکیه

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

هزینه های زندگی در کشور ترکیه

هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه نسبتا بالاست زیرا ارزش پول این کشور در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورهای جهان اول، پایین‌تر است. در ادامه می‌توانید قیمت برخی از کالاها و ضروریات زندگی در این کشور را مشاهده کنید.

یک وعده غذا در رستوران های ترکیه

از 150 تا 600 هزار تومان

حمل و نقل درون شهری

از 22 تا 320 هزار تومان

میانگین هزینه یک شب اقامت ترکیه (با توجه به شهر، لوکیشن و ستاره هتل قیمت‌ها متغیر خواهد بود)

از 500 هزار تومان تا 52 میلیون تومان

بلیط هواپیما (با توجه به شهر مبدا، ایرلاین و زمان سفر قیمت‌ها متغیر خواهند بود.)

از 4 میلیون هزار تومان تا 40 میلیون تومان

پیش شماره ترکیه

هر کشور پیش‌ شماره مخصوص به‌خود را دارد. پیش‌ شماره کشور ترکیه نیز ۹۰ است. بنابراین برای برقراری تماس با یک شماره تلفن ثابت یا موبایل باید قبل از شماره عدد ۰۰۹۰ را شماره‌گیری بفرمایید.

عجیب ترین قوانینی که در ترکیه وجود دارد

ترکیه نیز مانند هر کشور دیگری قوانین مربوط به خود را دارد. ممکن است برخی از این قوانین برای خارجی‌ها عجیب و غریب به نظر بیاید اما خود مردم این کشور آنها را پذیرفته‌اند. در ادامه برخی از این قوانین عجیب را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • در کشور ترکیه توهین به آتاتورک و پرچم ترکیه جرم است و 5 سال حبس دارد.
  • ممکن است به‌خاطر بی‌احترامی به لیر ترکیه 6 ماه تا یک سال به زندان بیافتید.
  • همیشه باید کارت شناسایی همراه خود داشته باشید زیرا زیاد پیش می‌آید که در مناطق شلوغ و پر گردشگر به‌ طور اتفاقی کارت شناسایی شما را بررسی کنند.
  • بی‌احترامی به فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه ممکن است دید شهروندان این کشور را نسبت به شما منفی کند.
  • بر اساس قانون ترکیه کارمندان زن در ادارات دولتی اجازه استفاده از روسری یا سایر پوشش‌های مشابه را ندارند. دولت ترکیه اجازه استفاده از حجاب را در دانشگاه‌های دولتی نیز نداده است.

عجیب ترین قوانینی که در ترکیه وجود دارد

دلیل محبوبیت ترکیه برای سفر و زندگی

در این مطلب همه چیز درباره ترکیه از تاریخ و جغرافیا گرفته تا فرهنگ را بررسی کردیم. این اطلاعات هم برای کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند و هم برای آنهایی که می‌خواهند این کشور را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند؛ کاربردی است. اگر قصد رزرو تور ترکیه را دارید و یا در حال برنامه‌ریزی برای زندگی در این کشور هستید؛ توصیه می‌شود این مقاله را با دقت بخوانید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد؛ آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران بتوانند از آن بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • امیررضا امیررضا 1402/10/26
    0 نفر پسندیدند
    اگه پولدار باشی ترکیه برای مهاجرت جای خیلی خوبیه
  • شاهرخ صادقی شاهرخ صادقی 1402/10/20
    0 نفر پسندیدند
    چندروز برای سفر ترکیه کافیه؟
  • محمد محمد 1402/09/25
    2 نفر پسندیدند
    ترکیه فعلی در زمان های دور سال ها دست امپراطوری بیزانس (روم شرقی) بود تا اینکه کنستانتین (یا به قول ما قسطنطنیه) به دست ترک های مسمان سقوط کرد و سرنوشت و دین بخش بزرگی از نقشه جهان به مرور برای همیشه تغییر کرد.
  • آذر آذر 1402/09/25
    6 نفر پسندیدند
    این همه از ترکیه گفتین یه حرف از امپراطوری عثمانی هم میزدین. خیرسرش از شرق اروپا تا غرب خاورمیانه دستش بوده. بعد جنگ جهانی تجزیه همین ترکیه ازش باقی موند. درسته سایت تفریحی هستین ولی یه اشاره ای هم به تاریخ بکنین بد نیست.
  • سها سها 1402/09/19
    0 نفر پسندیدند
    ببخشید ولی بنظرم خیلی می تونین کامل تر بنویسین
  • کامران کامران 1402/04/20
    10 نفر پسندیدند
    در مورد زبان ترکی استانبولی و ترکی اذربایجانی در ایران اشتباه نوشتید چون تفاوتی بین این دو زبان وجود نداره و هر دو از یک ریشه هستن.تنها تفاوت در لهجه و ادای کلمات هست.مثلا در ترکهای ایران به هندوانه میگن قارپز ولی در ترکی استانبولی کلمات با لطافت ادا میشه و میگن کارپوز
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/05/01
    6 نفر پسندیدند
    ممنون از نظر شما، در شباهت ماهیت انواع زبان ترکی هیچ شکی نیست اما هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند که منجر به تفاوت هایی شده
  • لیلا لیلا 1402/03/31
    4 نفر پسندیدند
    ممنون ولی کاش درمورد فرهنگ مردم ترکیه بیشتر توضیح میدادین.
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/05/01
    2 نفر پسندیدند
    ممنون از نظر شما، با به روز رسانی های بعدی مطالب حتما لحاظ میکنیم.
  • محسن محسن 1402/03/08
    8 نفر پسندیدند
    سلام ممنون. تقریبا هر اطلاعاتی درمورد ترکیه لازم داشتم داخلش بود
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/03/08
    7 نفر پسندیدند
    خواهش میکنم. خوشحالیم که این مطلب براتون مفید و کاربردی بوده

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 116 کاربر