کشور ژاپن

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/06
بازدید: 76386

ژاپن Japon را باید یکی از اصیل‌ترین وزیباترین کشورهای شرق آسیا دانست که هم از نظر طبیعت و هم از نظر فرهنگ شکل متفاوتی با ایران دارد. ژاپن از شمال با روسیه واز سمت غرب با دریای ژاپن، چین، کره شمالی و کره جنوبی دارای مرز آبی مشترک است. این کشور از 4 جزیره مهم به نام‌های هوکایدو، هونشو، شیکوکو و کیوشو و 4 هزار جزیره کوچک‌تر تشکیل شده است. حکومت این کشور از نوع سلطنت مشروطه است و بر پایه قانون اساسی اداره می‌شود. ژاپن در خط مقدم نوآوری جهان قرار دارد و در عین حال درگیر سنت‌ها و آداب و رسوم قدیمی‌اش است. این تضاد، باعث ایجاد فرهنگ زیبایی در این کشور شده است. شهرهای شلوغ، غذاهای خاص و لذیذ در کنار مناظر جذابی که از دیدن آن‌ها شگفت زده می‌شوید، تنها بخشی از جذابیت‌های ژاپن است.

کشور ژاپن

تاریخچه کشور ژاپن

کشور ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم، قسمت های زیادی از خاک خود را از دست داد. برای مثال تا قبل از جنگ جهانی دوم کشور کره بخشی از خاک ژاپن بود. حدود ۳۰ هزار سال پیش مردم برای اولین بار ژاپن را به عنوان کشوری مستقل برای زندگی انتخاب کردند. در آن زمان مردم ژاپن از طریق راه‌های ارتباطی مختلفی به سیبری و کشور کره سفر می‌کردند.

قبیله جومون اولین قبیله ساکن در ژاپن بود که 12 هزار سال پیش به وجود آمد. بعد از آن هم گروهی از مردم قبیله آینو از سیبری با قایق‌های خود به سمت ژاپن آمدند و این دو قبیله هزاران سال با انجام فعالیت‌هایی مثل شکار، ماهیگیری و جمع‌آوری گیاهان در کنار یکدیگر در ژاپن زندگی کردند. حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد هم مردم یایوی از کشور کره و چین به جزیره هونشو سفر کردند، یایوی‌ها در بافندگانی ماهر، کشاورزانی زبده و ابزارسازانی حرفه‌ای بودند که برای اولین بار توانستند در مزارع شالیزاری که پوشیده از آب بود، برنج کشت کنند.

روایت ژاپن از گذشته تا کنون

پایتخت ژاپن کجاست؟

پایتخت ژاپن و پرجمعیت‌ترین کلانشهر این کشور شهر توکیو است، که به عنوان یکی از ۴۷ استان ژاپن شناخته می‌شود. پایتخت کشور ژاپن دارای بخش‌های مرکزی مختلفی است. تا پیش از سال ۱۸۶۸ شهر توکیو با نام ادو شناخته می‌شد. در قرن شانزدهم ادو فقط یک شهر کوچک قلعه‌ای بود که البته به عنوان اصلی ترین مرکز سیاسی ژاپن هم آن را می‌شناختند؛ اما فقط چند دهه بعد، این شهر کوچک قلعه‌ای به یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان تبدیل شد.

بعد از امپراطور شدن میجی در سال ۱۸۶۸ پایتخت ژاپن از کیوتو به ادو منتقل شد، البته بخش‌های زیادی از توکیو در سال ۱۹۲۳ به دلیل زلزله عظیم کانتو و همینطور حملات هوایی که در سال ۱۹۴۵ اتفاق افتاد، از بین رفت.

پایتخت ژاپن امروزه به یکی از شلوغ‌ترین، بزرگ‌ترین شهرهای جهان تبدیل شده است که محدودیتی در آن وجود ندارد. معابد و باغ ‌های تاریخی زیادی در توکیو وجود دارند، که می‌توان ساعت‌ها در آن به گشت و گذار مشغول شد.

اینکه چرا توکیو به عنوان پایتخت ژاپن انتخاب شده موضوعی جالب و البته عجیب است. به طور سنتی همیشه پایتخت ژاپن خانه اصلی امپراطور بوده و از سال ۱۸۶۸ تا ۷۹۴ امپراتور ژاپن در کیوتو امروزی زندگی می‌کرد. اما در اواسط قرن نوزدهم با نقل مکان کردن امپراتور میجی به ادو یا توکیو امروزی سنگ بنای تغییر پایتخت گذاشته شد.

توکیو؛ شهر تکنولوژی، انیمه و تابلوهای نئونی

جمعیت ژاپن چقدر است؟

براساس آمار سال 2022، جمعیت ژاپن 125.1 میلیون نفر در ژاپن زندگی می کنند؛ اما این کشور بعد از سال 2009 روند کاهش جمعیت را تجربه کرد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند این روند کاهش جمعیت در ژاپن ادامه داشته باشد. تعداد متولدین سال 2019 در ژاپن فقط 864000 نفر بود و این تعداد تقریبا پنجاه و چهار هزار نفر کم تر از تعداد متولدینی است که در سال 2018 ثبت شده بود.ژاپن با این جمعیت، یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر ۳۸ میلیون نفر جمعیت از بزرگ‌ترین و گرانترین پایتخت‌های جهان است.

دولت ژاپن طی سال‌های اخیر تلاش‌های بی وقفه‌ای را برای افزایش جمعیت انجام داده که تقریبا این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشته و امروزه جمعیت کشور ژاپن به آرامی رو به کاهش است. برخی از مردم اقتصاد را دلیل اصلی این کاهش جمعیت می دانند، اما برخی دیگر عقیده دارند که تولد فرزندان و هزینه‌های نگهداری از آن‌ها بسیار سنگین و کمرشکن است و تقریبا نمی‌توانند از عهده این مخارج برآیند.

نکات مهم سفر به ژاپن - نکات مهمی که در سفر به ژاپن باید رعایت کنید.

مساحت ژاپن چقدر است؟

ژاپن بیش از 377.915 کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش تر از 6800 جزیره را در قلب خود جای داده است؛ اگرچه 97 درصد از جمعیت این کشور فقط در 4 جزیره بزرگ ژاپن سکونت دارند. یوكوهاما، اوساكا، ناگویا و ساپورو به عنوان شهرهای بزرگ ژاپن شناخته می‌شوند که جمعا بیشتر از 2 میلیون نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند.

مساحت ژاپن اندازه کدام استان ایران است؟

طبق آمار به‌دست آمده از مساحت کشور ژاپن و شهرهای کشور عزیزمان باید بگوییم که به طور تقریبی اندازه و مساحت این کشور زیبا چیزی برابر با کل استان خراسان قدیم کشورمان است. برای اطلاعات بیشتر، بهتر است به عکس زیر توجه نمایید.

مساحت ژاپن اندازه کدام استان ایران است؟

حقایق جالب درباره کشور ژاپن

ژاپن فرهنگ بسیار جذابی دارد که از دانست برخی حقایق درباره این فرهنگ متعجب خواهید شد. برخی از این حقایق به شرح زیر هستند:

  • شاید بد نیست بدانید که مردم کشور ژاپن بیشتر از 1400 سال گیاه‌خوار بودند، این یکی از دیوانه‌کننده‌ترین حقایقی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در قرن نوزدهم امپراطور میجی یک بار برای همیشه تابو را شکست و گوشت خورد.
  • پوشیدن کفش در خانه یک عادت غیر مرسوم و دوست نداشتنی در میان ژاپنی‌ها محسوب می‌شود.
  • زنان ژاپنی تا پیش از قرن نوزدهم به ویژه زنان متاهل عادت داشتند دندان‌های خود را با موم و جوهر سیاه کنند!
  • خوردن یا نوشیدن هنگام پیاده روی نوعی بی ادب است! اگرچه این کار به اندازه گذشته بی ادبانه تلقی نمی‌شود، اما هم چنان به عنوان یک رفتار سطح پایین در ژاپن شناخته می‌شود.

دیدنی های ژاپن - جاهای دیدنی کشور زیبای ژاپن رو بشناسید.

زبان مردم ژاپن

تقریبا تمام مردم ژاپن، ژاپنی صحبت می کنند؛ البته هیچ نشان یا نمادی درباره ریشه این زبان وجود ندارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، زبان اصلی 128 میلیون نفر در جهان به زبان ژاپنی صحبت می‌کنند. زبان شناسان هنوز هم هیچ موفقیتی درباره ریشه‌یابی زبان ژاپنی به دست نیاورده‌اند و در واقع هیچ رابطه ای بین زبان کره ای و زبان ژاپنی پیدا نشده است.  یادگیری تلفظ ژاپنی کار دشواری به نظر نمی‌رسد، حتی در صورتی که کسی با لهجه ژاپنی صحبت کند، درک این لهجه برای بزرگسالان و البته کودکان کار سختی نیست.

غذاهای سنتی ژاپن | لذت چشیدن طعم غذاهای محلی ژاپن را هرگز از دست ندهید!

دین مردم ژاپن چیست؟

اکثریت مردم ژاپن به دین‌های شینتو و بودیسم اعتقاد دارند. از هر گوشه ژاپن در شب سال نو، صدای زنگ‌های معبد بودایی را خواهید شنید. ردِّپای دین شینتو هم در جشنواره Bon که در ماه جولای و آگوست برپا می‌شود، به خوبی قابل مشاهده است. بسیاری از خانواده های ژاپنی حتی در خانه‌های خود نیز عبادتگاه‌های کوچک شینتو و محراب های بودایی را طراحی کرده‌اند.

مسحیت هم در ژاپن طرفداران مخصوص به خود را دارد. یک مبلغ اسپانیایی به نام "فرانسیسکو دو ژاویر" این دین را در قرن شانزدهم به ژاپنی‌ها معرفی کرد. حاکمان فئودال در این کشور، این دین را در دوره ادو (1867-1603) ممنوع اعلام کردند، اما در دوره میجی (1912-1868) پیروی از مسیحیت اصلا مانعی نداشت.

شینتو و بودیسم؛ اعتقادات دینی ژاپن

اقتصاد ژاپن

ژاپن یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان را دارد اما چه اتفاقی افتاد تا این کشور به چنین جایگاهی برسد؟ ژاپن اوایل دهه 1990 ، جایگاه خود را به‌عنوان یک جنگنده اقتصادی از دست داد. در آن زمان ژاپن دقیقا به عنوان یک کشور محاصره شده شناخته می‌شد که در بدترین وضعیت رکود اقتصادی قرار گرفته بود. اما درحال حاضر این کشور در زمینه اقتصاد بسیار موفق است. تا جایی که بسیاری از اقدامات اقتصادی کشور ژاپن اکنون همچون الگویی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نزدیک به 40 سال است که، ژاپن اهداف مهم اقتصادی هم چون "پیشی گرفتن از اقتصاد ایالات متحده آمریکا" را مدنظر قرار داده و برای دستیبابی به این اهداف از دو عامل موفقیتِ بسیار مهم یعنی «نیروی کار تحصیل‌کرده» و «همکاری با شرکت های بزرگ» نیز کمک گرفته است.

کیرتسو (جموعه‌ای از شرکت‌ها با روابط کاری و سهامداران متصل به یکدیگر) عنصر اصلی موفقیت ژاپن در اقتصاد بود. کیرتسو درواقع قدرتی بود که به ژاپنی‌ها اجازه می داد تا با رقبای خارجی و داخلی به شکلی کاملا جدی و اثرگذار رقابت کنند. مأموریت آنها به دست آوردن سهم کلی بازار به جای جمع‌آوری سودهای کوتاه مدت بود. آیا سایر کشورها نیز می توانند از راه موفقیت ژاپن در اقتصاد الگو بگیرند؟ این مسیر خیلی هموار به نظر نمی‌رسد.

اقتصاد ژاپن؛ از قدرتمندترین اقتصادهای آسیا

حکومت سیاسی ژاپن

حکومت سیاسی ژاپن بر قانون اساسی این کشور مبتنی است. قانون اساسی کشور ژاپن در تاریخ 3ام ماه می سال 1947 به تصویب رسید. این قانون اساسی 21 روز بعد یعنی در تاریخ 24ام می به صورت رسمی به اجرا درآمد. در مقدمه این قانون اساسی سه اصل مهم آورده شده است.

  • اصل اول: احترام به حقوق بشر، آزادی و برابری تمامی مردم ژاپن
  • اصل دوم: حق حاکمیت و اداره امور کشور در اختیار ملت است
  • اصل سوم: صلح طلی با شعار «برای همیشه از جنگ احتراز می‌کنیم». در این کشور نظام مشروطه سلطنتی دیده می‌شود و امپراتور صرفاً امور حکومتی کشور را انجام می‌دهد.

اختلاف ساعت ایران و ژاپن - مشاهده ی تفاوت و اخلاف زمانی بین ایران و ژاپن به صورت دقیق

آب و هوای ژاپن

از ماه مه تا ژوئیه در ژاپن از رطوبت هوا متعجب می‌شوید، این موضوع مربوط به پدیده‌ای به نام «فصل بارندگی» در این کشور است؛ یعنی زمانی که فصل از بهار به تابستان تغییر می‌کند باید شاهد افزایش میزان باران و در عین حال کاهش دما در ژاپن باشید.

تابستان در کشور ژاپن بسیار شبیه به دیگر کشورهای آسیایی است، رطوبت هوا زیاد است و اگر به این کشور سفر کرده باشید قطعا از عرق کردن خسته خواهید شد. البته علت اصلی این پدیده "High Pacific" است. بر اثر ایجاد فشار زیاد روی اقیانوس آرام، بخار آب تشکیل شده و این بخار سراسر مجمع‌الجزایر ژاپن را پوشش می‌دهد. به همین دلیل رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند و در حقیقت ژاپن در تابستان کاملا مرطوب و گرم به نظر می‌رسد.

ژاپن یک مقصد گردشگری چهار فصل است که در تمام ایام سال می‌توانید از آن به‌عنوان مقصدی ایده آل دیدن کنید، این کشور چهار فصل دارد، بنابراین آب و هوا و دما از فصلی به فصل دیگر بسیار متفاوت و متغیر است. در زمستان (نوامبر - فوریه) آب و هوایی سرد و در تابستان (ژوئن - آگوست) آب و هوایی مرطوب و گرم را مشاهده می‌کنید.

از مارس تا مه بهار را در ژاپن احساس خواهید کرد. شکوفه گیلاس مهم‌ترین نماد بهار در ژاپن است. معمولا از ژوئن تا آگوست "تابستان" و تمام نشانه‌هایش را در این کشور می‌بینید، فصل باران "تسویو" از ژوئن تا اواخر ژوئیه ادامه دارد و سپتامبر تا نوامبر معمولاً فصل پاییز در ژاپن است. معمولا کسانی که قصد رزرو تور ژاپن را دارند، این زمان را برای سفر انتخاب می‌کنند.

ژاپن؛ کشور چهار فصل

در سفر به ژاپن از کجاها دیدن کنیم؟

ژاپن در هر فصلی از سال زیباست. در این کشور تعداد زیادی جاذبه تاریخی و طبیعی برای بازدید وجود دارد که در ادامه برخی از جذاب‌ترین این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آبشارهای ژاپن - شگفت انگیزترین آبشارهای کشور شکوفه های گیلاس کدامند؟

یادبود صلح هیروشیما Hiroshima Peace Memoria

این یاد بود برای ادای احترام به همه کشته‌شدگان در 6 آگوست 1945، هنگامی که بمب اتم در هیروشیما پرتاب شد، ساخته شده است. پس از پرتاب بمب، تنها چیزی که از این شهر ماند، یک پارک بود که یاد بود هم در همین پارک ساخته شده است. این یادبود در واقع قربانیان این حادثه را ارج می‌نهد تا هرگز در پیچ و خم تاریخ فراموش نشوند.

یادبود قربانیان در بمب اتمی هیروشیما

کوه فوجی Mount Fuji

کوه فوجی را باید بلندترین کوه در کشور ژاپن دانست که 3 هزار و 776 متر ارتفاع دارد. مردم این کوه را به‌عنوان یک نماد برای کشورشان می‌شناسند. معمولا هر ساله 200 هزار نفر از فوجی دیدن می‌کنند که 30 درصد از این تعداد، گردشگران خارجی هستند.

کوه فوجی؛ سی و پنجمین کوه مرتفع دنیا

معبد غرفه طلایی Golden Pavilion

غرفه طلایی را باید یکی از معابد معروف در ژاپن دانست که آن را با نام کیوتو نیز می‌شناسند. این جاذبه محبوب ژاپن در انتهای قرن 14 ساخته شد. اما در سال 1950 یک راهب جوان، معبد غرفه طلایی را سوزاند. فقط 5 سال بعد با وسواسی بسیار زیاد این معبد را دوباره از روی نسخه اصلی آن بازسازی کردند.

درخشش معبد غرفه طلایی در دل ژاپن

برج توکیو okyo Tower

برج توکیو ژاپن شاید بهترین شاهد در مسیر پیشرفت تکنولوژی و طراحی و فناوری در ژاپن باشد. البته طراحی این برج شباهت زیادی به طراحی برج ایفل دارد اما به هر شکل می‌توان از برج توکیو به عنوان نمادی فوق‌العاده ایده آل برای بازدید از مناظر طبیعی و بکر این کشور در توکیو نیز یاد کرد.

برج توکیو؛ اوج پیشرفت تکنولوژی و فناوی

امکانات کشور ژاپن

ژاپن را باید یک کشور فوق‌العاده موفق و آرمان‌گرا دانست که مردم آن از امکانات رفاهی ایده عالی برخوردار هستند. امکانات این کشور فقط به یک موضوع خاص محدود نمی‌شود. برای مثال امکانات فرهنگی زیادی همچون کتابخانه‌های عمومی مجهز در کشور ژاپن وجود دارد. مردم ژاپن هم چنین شانس خوبی برای بازدید از موزه های تاریخی، گالری های هنری، مراکز فرهنگی، تفریحی و گردشگری را دارند. در کنار تمامی این موارد بهره‌مندی از امکانات درمانی خوب از جمله موضوعات مهمی است که باید آن را نیز در نظر گرفت.

مهم ترین خیابان های ژاپن که باید بشناسید

بعد از سفر به ژاپن بازدید از خیابان‌های مهم این کشور اتفاق نسبتا ساده اما واقعا جذابی است که باید آن را تجربه کنید. اینجا با مهم‌ترین خیابان‌های ژاپن که باید بشناسید، آشنا می‌شوید، خیابان‌هایی که می‌توانند فرصت‌هایی عالی را برای خرید در اختیار شما قرار دهند.

خیابان چوئو دوری در توکیو Chuo-dori

برای لذت بردن از خرید چیزهای جدیدی که تابحال در هیچ کشور دیگری آن را ندیده‌اید باید به خیابان Chuo-dori یا چوئو دوری در توکیو بروید. میتسوکوشی و واکو به عنوان اصلی‌ترین مراکز خرید توکیو در این خیابان قرار دارد که در عین حال از جاذبه‌های گردشگری مهم در ژاپن نیز به شمار می‌آیند.

چهار راه شیبویای توکیو Shibuya

خیابان چهار راه شیبویای Shibuya توکیو را باید یک نماد ساده از شلوغی توکیو دانست. بسیاری از مراکز خرید برجسته از جمله شیبویا ۱۰۹در این چهارراه قرار دارد.

 چهار راه شیبویای توکیو؛ شلوغ ترین تقاطع ژاپن

خیابان تاکشیتا Harajuku Takeshita

گردشگران زیادی در ژاپن دوست دارند از خیابان تاکشیتا Harajuku Takeshita دیدن کنند. این خیابان مملو از مغازه‌های مختلفی است که لباس‌هایی به سبک هاراجوکو را در معرض نمایش قرار داده‌اند.

خیابان آمیوکو Ueno Ameyoko

اگر دوست دارید یکی از بازارهای سیاه ژاپن را ببینید، باید به خیابان آمیوکو Ameyoko بروید. کالاهای قاچاق زیادی را می‌توانید در این خیابان پیدا کنید.

خیابان آمیوکو؛ محل خرید و فروش کالاهای ارزان

سوغات ژاپن

از سفر به ژاپن سوغات‌های زیادی می‌توانید با خود به خانه ببرید. یوکاتا Yukata یکی از این سوغاتی‌های جذاب و البته غیر رسمی است که در حقیقت به عنوان لباس غیر رسمی مخصوص کشور ژاپن هم از آن یاد می‌شود. شباهت‌های زیادی بین یوکاتا و کیمونو وجود دارد، اما معمولا ژاپنی ها یوکاتا را انتخاب می‌کنند.

واگاشی " Wagashi" یا شیرینی سنتی، گزینه دیگری است که به‌عنوان سوغات می‌توانید آن را تهیه کنید. البته هنگام خرید باید از تازه بودن آن مطمئن شوید. یکی دیگر از چیزهایی که می‌توانید به‌عنوان سوغات از ژاپن بخرید، لوازم‌التحریر خلاقانه و منحصر به فرد این کشور است. این لوازم‌التحریر در تمام نقاط دنیا طرفداران و خریداران خاص خودش را دارد.

یوکاتا (لباس محلی)؛ سوغات معروف ژاپن

پرچم کشور ژاپن

پرچم ژاپن یک مستطیل سفید رنگ است که دایره‌ای به رنگ سرخ و توپر به نشانهٔ خورشید در مرکز آن وجود دارد. این پرچم به زبان ژاپنی نیش شو کی نامیده می‌شود و به معنی پرچم خورشیدنشان یا پرچم خورشید تابان است. همچنین این پرچم را با نام هینو مارو به معنای «دایرهٔ خورشید» نیز مرفی می‌کنند.

پرچ ژاپن؛ نماد آفتاب تابان

نقشه ژاپن

نقشه کشور ژاپن را می‌توانید در زیر ببینید.

نقشه کشور ژاپن

آیا باید به ژاپن سفر کنیم؟

ژاپن با توجه به تاریخچه، فرهنگ و اقتصاد بسیار پویا و زنده‌ای که دارد، علاقمندان فراوانی را برای مسافرت و تحصیل‌ به سمت خود جذب کرده است. آینده‌ ژاپن با توجه به نقش مهم اقتصادی و سیاسی‌اش در سطح جهان، همچنان به عنوان یکی از کشورهای مؤثر و موفق جهانی مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به پتانسیل‌های این کشور و استفاده هوشمندانه از منابع خود، می‌توان انتظار داشت که ژاپن به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان تأثیرگذاری خود را در آینده ادامه دهد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • Esmahil Esmahil 1402/12/11
    0 نفر پسندیدند
    از سوئیس بهتر نیست سوئیس بهترین کشور جهان است از نظر من و زیباترین طبیعت را دارد
  • مرضیه محسنی مرضیه محسنی 1402/10/20
    7 نفر پسندیدند
    یکی از آرزوهام اینه برم ژاپن زندگی کنم به نظرم کشوریه که فرهنگ غنی داره
  • مجید عسگری مجید عسگری 1402/09/14
    1 نفر پسندیدند
    توکیو فقط دراگ💕
  • شیبا شیبا 1402/09/14
    1 نفر پسندیدند
    آرزوم اینه که یه بار توکیو رو از نزدیک ببینم 😢
  • بنیامین بنیامین 1402/09/12
    5 نفر پسندیدند
    قیمت بلیطش چقدر گرون کردن اصلا دیگه نمیشه رفت
  • جمیله جمیله 1402/09/12
    5 نفر پسندیدند
    من واقعا ژاپن دوست دارم یکی از جاهایی که می خوام حتما سفر کنم
  • otako tokyo otako tokyo 1402/07/10
    1 نفر پسندیدند
    عالی بود ممنون بابت زحماتی که کشیدین اما کاش توضیحات بیشتری داشت و اینکه من برای پروژه ی پژوهشم اظلاعات کفی نداشتم ممنون برای توضیحات درستتون
  • سهیل سهیل 1402/05/12
    3 نفر پسندیدند
    عالی بود مرسی
  • مهدیه مهدیه 1402/03/11
    6 نفر پسندیدند
    سلام وقتتون بخیر. خیلی مطلب مفید و عالی یی بود. مخصوصا فرهنگ ژاپنی ها جالب بود برام. مقاله گرجستان رو هم من تو سایت شما خونده بودم و خیلی کامل بود.
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/03/11
    6 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز. خوشحالیم که براتون مفید بوده
  • رضا عامری رضا عامری 1402/01/06
    28 نفر پسندیدند
    خیلی عالی بود خسته نباشید خیلی خوب و مفید تشکر از زحمات شما
  • Reihahe Razavi Satvat Reihahe Razavi Satvat 1401/12/25
    25 نفر پسندیدند
    دمتون گرم حتا علاقم صد برابر بیشتر شد
  • احسان رزازیان احسان رزازیان 1401/10/24
    31 نفر پسندیدند
    مطالب بسیار عالی و خلاصه و مفید نوشتید ممنونم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 145 کاربر