قاره آسیا

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 41149
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 آسیا به انگلیسی Asia یکی از وسیع ترین و پرجمعیت ترین قاره های جهان است که کشورهای مختلفی را در خود میزبانی می کند. این قاره یکی از بزرگ ترین قاره های جهان هم محسوب می شود و 30 درصد از خشکی های جهان را به خود اختصاص می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این قاره بزرگ بپردازیم و اطلاعات بیشتری راجع به آن ارائه کنیم. پس همراه ما باشید.

قاره آسیا

آشنایی با قاره آسیا

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، قاره آسیا یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین قاره هایی است که در دنیا وجود دارد. این قاره در نیمکره شمالی زمین قرار گرفته است و به چند دسته کلی آسیای شرقی، آسیای میانی، خاورمیانه، آسیای جنوبی، جنوب شرقی آسیا، غرب آسیا تقسیم بندی شده است. این قاره میزبان بیش از 49 کشور مختلف است که در میان آن ها کشورهایی همچون ایران و ژاپن دیده می شود. تاریخ آسیا را می توان در کنار تاریخ کشورهایی که در این قاره وجود دارند مورد بررسی قرار داد. کشورهایی که در حاشیه سواحل قاره آسیا قرار دارند در روزگاران دور مکانی جذاب و شگفت انگیز برای ظهور تمدن ها و مذاهب شناخته شده جهان بودند. از آنجایی که این نواحی خاک حاصلخیر و آب فراوانی داشتند سکونت در آن ها به راحتی انجام می شد. تمدن هایی که در بین النهرین، چین و هند شکل گرفته بودند شباهت های زیادی به یکدیگر داشتند. در طول دوره های مختلف تاریخ، کشورهایی که در این قاره قرار داشتند رویدادها و اتفاقات مختلفی را شاهد بودند.

قاره اقیانوسیه - کوچک ترین قاره کره زمین

مساحت و جمعیت قاره آسیا

قاره آسیا به عنوان بزرگ ترین قاره های جهان مساحتی بالغ بر 41092889 کیلومتر مربع را دارد که بعد از آن آفریقا دومین قاره بزرگ جهان می باشد، بر اساس سرشماری هایی که در سال 2016 میلادی انجام شد، جمعیت این قاره 4.463 میلیارد نفر تخمین زده شد.

مساحت و جمعیت قاره آسیا

تقسیم بندی های قاره آسیا

قاره آسیا به بخش ها و قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شود. در ادامه سعی می کنیم برخی از قسمت های مهم این قاره را با هم بررسی کنیم.

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

آسیای غربی

آسیای غربی از 19 کشور مختلف تشکیل شده و بین قاره آفریقا و آسیای میانه واقع شده است. بهتر است بدانید که جمعیت این بخش از قاره آسیا چیزی حدود313 میلیون نفر است.

آسیای غربی

آسیای جنوب شرقی

این بخش از قاره آسیا از جزایر و مجمع الجزایر مختلفی تشکیل شده است و 15 کشور در آن دیده می شود. مساحت آسیای جنوب شرقی به 641 کیلومتر می رسد و مجمع الجزایر اندونزی بزرگ ترین جزیره دنیا در آن جا خوش کرده است.

اروپا - برای شناختن کشورهای قاره اروپا کلیک کن

آسیای مرکزی

آسیای مرکزی که برخی ها آن را به اسم آسیای میانه هم می شناسند از بخش های غربی کشور چین آغاز می شود و در نهایت به شمال افغانستان می رسد. این بخش از آسیا را از لحاظ سیاسی به 5 کشور تقسیم بندی می کنند که در میان آن ها کشورهایی همچون ازبکستان و قزاقستان هم به چشم می خورد.

کشورهای آسیایی

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، 49 کشور در قاره آسیا وجود دارد که هر کدام از آن ها موقعیت و ویژگی های خاص خود را دارند. کشورهایی همچون ایران، چین، ژاپن، پاکستان، افغاستان، هند، اندونزی، بنگلادش، ویتنام، فلیپین، تایلند، کره جنوبی، میانمار، عراق، ازبکستان، عربستان سعودی، یمن، نپال،کره شمالی، تایوان، سوریه، قزاقستان، اردن، آذربایجان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، لبنان، سنگاپور، فلسطین، عمان، کویت و گرجستان از جمله کشورهایی هستند که در قاره آسیا به چشم می خورد. 
در این میان برخی از کشورها مساحت بیشتری از قاره را به خود اختصاص داده اند و امکانات بیشتری دارند. اجازه بدهید برخی از کشورهای بزرگ قاره آسیا را هم بررسی کنیم.

کشورهای آسیایی

روسیه بزرگ ترین کشور قاره آسیا

روسیه که با مساحت 13000000 کیلومترمربعی خود عنوان بزرگ ترین کشور آسیا را به خود اختصاص داده است، یکی از منحصر به فردترین و دیدنی ترین کشورهای جهان است. این کشور در دل خود جاذبه های مختلفی را میزبانی می کند و سالانه مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد.

چین

دومین کشور بزرگ قاره آسیا کشور چین است که مساحتی بالغ بر 9000000 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است. این کشور نیز همانند روسیه جاذبه های مختلفی دارد و سفر به آن می تواند تجربه های خوبی برایتان فراهم آورد. اگر می خواهید طولانی ترین دیوار جهان را از نزدیک تماشا کنید باید سری به چین بزنید و دیوار بزرگ چین را از نزدیک تحسین نمایید.

هند

رده سوم کشورهای بزرگ قاره اسیا را هند به خود اختصاص داده است. هند سرزمین زیبا و شگفت انگیزی است که مساحت آن به بیش از 3 میلیون کیلومترمربع می رسد. اگر به این کشور سفر کردید غذاهای محلی و تندش را امتحان کنید و سری به جاذبه های دیدنی اش بزنید.

کشور هند - عجیب ترین کشور در جهان

هند

قزاقستان

 قزاقستان چهارمین کشور بزرگی است که در قاره آسیا جا خوش کرده است. این کشور مساحتی بالغ بر 2 میلیون کیلومترمربع را به خود اختصاص داده است و جاذبه های بی نظیری در خود دارد.

لیست کشورهای آسیایی

در ادامه لیست تمامی کشورهای آسیایی را در جدول زیر آورده ایم.

چینویتنامازبکستانسریلانکاتاجیکستانسنگاپورقطر
هندایرانافغانستانقزاقستاناسرائیلفلسطینبحرین
پاکستانکره جنوبیمالزیاردنهنگ کنگعمانتیمورشرقی
بنگلادشمیانماریمنآذربایجانلانوسکویتبوتان
اندونزیعربستان صعودینپالکامبوجلبنان گرجستانماکائو
ژاپنعراقکره شمالیسوریهقرقیزستانمغولستانمالدیو
فیلیپینتایلندتایوانامارات متحده عربیترکمنستانارمنستانبروننی

در بزرگ ترین قاره جهان جاذبه های بی شماری نهفته است. زمانی که به کشورهای مختلف قاره آسیا سفر می کنید با مکان های دیدنی متفاوتی رو به رو خواهید شد که هر کدام حرف های زیادی برای گفتن دارند.

مهمترین شهرهای آسیا

قاره آسیا مهد تمدن های متنوع و پیدایش ادیان مختلف بوده است. در این قاره پهناور شهرهای باستانی و سنتی و همچنین بخش های مدرن و زیبا را شامل می شود. آسیا به دلیل وجود کشورهای مهمی مانند چین و هند در سال های اخیر توانسته به مقصدی پرطرفدار تبدیل شود. در ادامه شهر های مهم آسیا را معرفی می کنیم.

استانبول

 استانبول یکی از توریستی ترین شهرهای آسیا استو شهری آسیایی اروپایی است که سالانه گردشگران بسیاری را از شهرهای کشورمان میزبانی می کند. این شهر بزرگترین و توریستی ترین شهر ترکیه است.

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

مهمترین شهرهای آسیا

تهران

تهران پایتخت ایران و بیست و چهارمین شهر پرجمعیت دنیا است. مساحت شهر تهران 730 کیلومتر مربع می باشد.

شناخت شهر تهران - تهران ایران کوچک را بشناسید

توکیو

شهر توکیو یک شهر بسیار پیشرفته است که در کشور ژاپن قرار دارد. این شهر جاذبه بصری فوق العاده ای دارد. این شهر بزرگترین شهر صنعتی قاره آسیا است و یکی از غول های تکنولوژی دنیا محسوب می شود.

توکیو

هرات

این شهر صنعتی ترین شهر افغانستان است و بزرگان ادبی زیادی در آن زیسته اند.

مهم ترین شهرهای آسیا

مکه

مکه یکی از مهمترین شهر های سلامی است که همواره مسلمانان زیادی به این شهر سفر می کنند. این شهر زادگاه حضرت محمد بوده و محل بعثت اوست.

ایروان

ایروان، پایتخت شهر ارمنستان است. این شهر مرکز اداری و فرهنگی ارمنستان و یکی از زیباترین شهرهای قفقاز می باشد. این شهر در یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب به ثبت رسیده است.

همه چیز درباره ایروان - برای آشنایی با پایتخت ارمنستان کلیک کنید.

دبی

دبی یکی از بزرگترین شهر های تجاری در دنیاست. این شهر در قرن بیستم به یکی از بنادر بسیار مهم تبدیل شد و در زمان بسیار کوتاهی جمعیت آن 3 برابر شده است.

دبی

مسقط

شهر عربی مسقط در کشور عمان، پیشرفت بسیار سریعی داشته است. این شهر دارای تمدن و میراث تاریخی گرانبهایی است و هر روز گردشگران زیادی را جذب خود می کند.

بمبئی

بندر بمبئی با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر، یکی از شش شهر پر جمعیت دنیاست.

شانگهای

شانگهای با جمعیتی بیش از 24 میلیون پرجمعیت ترین شهر دنیاست. این شهر مرکز اقتصادی جهانی می باشد و یکی از پرترددرین شهر های دنیا محسوب می شود.

شانگهای

کابل

کابل پایتخت افغانستان یکی از شهر های مهم خاورمیانه است که بافت قدیمی و فرسوده ای دارد. این شهر مرکز اداری سیاسی افغانستان می باشد.

هنگ کنگ

هنگ کنگ شهری خود مختار در چین است. این شهر یکی از پرتراکم ترین نقاط جهان است. هنگ کنگ در حال حاضر به یکی از مهمترین مراکز مالی و بندرهای تجاری تبدیل شده است.

راهنمای سفر به هنگ کنگ - قبل از سفر به هنگ کنگ با شرایط سفر به آن آشنا شوید

بیروت

بیروت پایتخت کشور لبنان، از بندر های برجسته دریای مدیترانه است. این شهر یکی از مرکزهای مهم فرهنگی در شرق دنیا می باشد.

ویژگی آب و هوای مناطق مختلف آسیا

قاره آسیا به دلیل وسعت فراوان اقلیم متنوعی را شامل می شود. تنوع آب و هوایی این قاره از سرمای سخت و سوزناک تا مناطق گرم و مرطوب و مناطق سوزناک بیابانی را شامل می شود. سرزمین های وسیع داخل آسیا از اقیانوس ها فاصله ی زیادی دارند و همین موضوع باعث می شود توده های هوایی از سمت اقیانوس کمتر به برخی مناطق برسد، به همین دلیل آب و هوای آسیای مرکزی گرم و خشک است. این آب و هوای خشک باعث می شود که تابستان هایی بسیار گرم و زمستان های سرد این منطقه را در برگیرد. آب و هوای آسیا را می توان به سه بخش تقسیم بندی کرد. 1- بخش های داخلی آسیا که تابستان های سوزناک و زمستان های خشن و بسیار سرد دارند. 2- مناطقی که در مجاورت قطب شمال و سیبری قرار دارد که همیشه سرد و یخبندان است. 3- سرزمین های جنوبی که در مجاورت دریا ها قرارد دارنداز جزیره ی تایوان تا دریای سرخ را شامل می شود.

آب و هوای آسیا

آب و هوای آسیای شمالی شباهت زیادی به آب و هوای آسیای مرکزی دارد اما در شمال آسیا بارندگی بیشتر است و زمستان های بسیار سردی دارد. آسیای جنوبی، اقلیمی بسیار متفاوتی دارد. جز نواحی کوهستانی بقیه این مناطق در تمام سال گرم و سوزان است به طوری که در برخی نواحی پست دما تا 125 درجه نیز افزایش داشته است! در آسیای جنوبی تابستان و زمستان شبیه به چیزی که در ذهن ما نقش بسته نمی باشد بلکه این منطقه دارای یک فصل بارانی و یک فصل خشک می باشد. فصل بارانی از ژوئن تا اکتبر ادامه دارد. فصل های بارانی و خشک توسط بادهایی ایجاد می شود که موسمی نامیده می شود. آسیای جنوب غربی نسبت به سایر مناطق آن خشک است و تابستان های گرم و طولانی دارد. زمستان ها در این مناطق معتدل است و در برخی مناطق بارانی می باشد.

 مهم ترین جاذبه های گردشگری قاره آسیا

از برج خلیفه در دبی گرفته تا روستای رنگین کمان در تایوان همه چیز برای یک گشت و گذار عالی آماده شده است. در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین جاذبه های قاره آسیا را با هم مرور کنیم.

بالی در اندونزی

برای افرادی که عاشق قدم زدن در کنار ساحل هستند، بالی یک مقصد شگفت انگیز خواهد بود. بالی یکی از جزایر زیبای اندونزی محسوب می شود و تفریحات مختلفی را در دل خود دارد. اگر اهل غواصی هستید یا می خواهید روی ماسه های شنی دراز بکشید باید سری به جزایر بالی بزنید.

بالی در اندونزی

دریاچه زیبای گوکیو نپال

برای اینکه بتوانید به این دریاچه زیبا برسید باید چند صد متر به سمت بالای کوه بروید. برای افرادی که دسترسی به کوه اورست ندارند بازدید از دریاچه گوکیو یک فرصت تکرارنشدنی خواهد بود.

 تپه های شکلاتی در فلیپین

اگر فصل های مرطوب سال را برای سفر به فلیپین انتخاب کنید تپه هایی سرسبز و پوشیده از گیاهان مختلف را خواهید دید. برای اینکه بتوانید این تپه ها را به خوبی کاوش کنید بهترین کار این است که زمان های خشک سال را انتخاب نمایید. در این بازه های زمانی تپه ها رنگ شکلاتی به خود می گیرند و جاذبه بی نظیری خلق می کنند.

 تپه های شکلاتی در فلیپین

معبد Tiger’s Nest، بوتان

این معبد یکی از بهترین و منحصر به فردترین معابدی است که در دنیا مشاهده خواهید کرد. معبد تایگرز نست در ارتفاع 3هزار فوتی از دره قرار گرفته است و همین امر بر جذابیتش می افزاید.

زیبا ترین مکان های آسیا

خلیج هالونگ در ویتنام

این خلیج دیدنی مجموعه ای بی نظیر از 2 هزار جزیره کوچک است که مساحتی بالغ بر 1553 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است. چیزی که این جزایر را از سایر جزیره های جهان متمایز می کند سنگ آهک های زیبایی است که در آن ها یافت می شود.

سیم ریپ در کامبوج

کامبوج یکی از مقاصد توریستی مهم در قاره اسیا به حساب می آید. سیم ریپ مرکز استان سیم ریپ در کامبوج است و جاذبه های بی نظیری در دل خود دارد. یکی از مکان های جذابی که در این ناحیه به چشم می خورد معبدی به نام آنگور وات است. در کنار این معبد بازارها و موزه های مختلفی هم در این ناحیه وجود دارد.

روستای رنگین کمان در تایوان

بیشتر افرادی که به روستای رنگین کمان در تایوان سفر کرده اند آن را به نقاشی های کودکان تشبیه نموده اند. کافی است سری به این روستای رنگارنگ بزنید تا با دیوارهای رنگی که توسط یک پیرمرد سالخورده رنگ آمیزی شده اند آشنا شوید.

روستای رنگین کمان در تایوان

مسجد تاج محل در هند

مسجد تاج محل یک مسجد مرمرین است که در شهر آگرای هند قرار گرفته است. اگرچه هند جاذبه ها و مناطق دیدنی مختلفی در دل خود دارد، اما این مسجد یکی از مشهورترین بناهای موجود در آن است. این بنا توسط شاه جهان امپراتور گورکانی ساخته شده است و خیلی ها آن را یک اثر هنری تکرارنشدنی می دانند.

تاج محل - تاج محل در واقع مکانی به منظور گرامیداشت ممتاز بانو است که به فرمان همسرش شاه جهان ساخته شد.

مسجد تاج محل، روستای رنگین کمان

دلتای رود مکونگ ویتنام

دلتای رود مکونگ یکی از حاصلخیزترین مکان هایی است که در ویتنام یافت می شود. کافی است سری به این ناحیه بزنید تا ردپای ماهیگیری و کشاورزی را به خوبی در آن ببینید. اگر دوست داشتید می توانید سوار قایق شوید و جای جای این منطقه منحصر به فرد را کاوش کنید.

دره‌ی Yolyn Am در مغولستان

دره‌ی Yolyn Am یکی از دره های عمیق و باریک در صحرای گبی است. این دره که در میان کوه های Gurvan Saikhan قرار گرفته است که بیشتر افراد آن را به اسم دره کرکس و دره عقاب ها شناخته می شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این منطقه به دلیل میدان یخ ضخیمی که در خود دارد شناخته شده و مشهور است.

دریاچه Phewa در نپال

دریاچه‌ Phewa دومین دریاچه بزرگی است که در نپال جا خوش کرده است. بهتر است بدانید که این دریاچه زیبا فقط 28 کیلومتر با رشته کوه آناپورنا فاصله دارد و یکی از مکان های گردشگری زیبا در نپال محسوب می شود.

دریاچه Phewa در نپال

جنگل بامبوی Sagano در ژاپن

 همه ما ژاپن را به عنوان یک کشور مدرن و پیشرفته می شناسیم. با این حال مناطق گردشگری زیبایی در ژاپن وجود دارد که آن را به یک مقصد توریستی بی نظیر تبدیل می کند. یکی از این موارد جنگل بامبوی Sagano است. اگر قدم زدن در میانه درختان سر به فلک کشیده را دوست دارید و می خواهید چند ساعتی را با خودتان خلوت کنید بهتر است سری به این جنگل بزنید.

جنگا بامبو و دریاچه فیا

 زمین های دانژیا در چین

 اگر به دنبال مناظر زیبا و چشم نواز هستید و می خواهید زمین های تغییر شکل یافته را از نزدیک ببینید باید سری به چین بزنید. زمین های تغییر شکل یافته دانژیا به دلیل زیبایی های بی نظیری که دارد در میان مسافران و گردشگران مشهور شده است. این زمین ها شن های قرمز و خوش رنگی دارند و با فشار وارده از طرف زمین تغییر شکل داده اند.

شینجوکو جیون در ژاپن

نمی توانید به ژاپن سر بزنید و پارک زیبایی که در آن واقع شده است را نبینید. شینجوکو جیون یک پارک زیبا در ژاپن است که در سال 1772 ساخته شده و شکل آن بعدها تغییر یافته است. این پارک مساحتی بالغ بر 58 هکتار دارد.

واقعیت هایی جالب از قاره آسیا

قاره آسیا در طول تاریخ رخدادهای مختلفی را تجربه کرده است. اگر سری به وبلاگ های مربوط بزنید واقعیت های مختلفی را درباره آن خواهید دید. برخی از این واقعیت ها به حدی جالب و جذاب هستند که خواندن شان شما را شگفت زده می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا این واقعیت ها را بررسی کنیم.

  • ریشه بیشتر ادیان بزرگ جهان به قاره آسیا مربوط می شود.
  • این قاره با بیش از 4.5 میلیارد نفر جمعیت جزء قاره های بزرگ آسیا به حساب می آید.
  • بیش از 90 درصد از برنج هایی که در دنیا تولید می شود به قاره آسیا بر می گردد.
  • اورست بلندترین کوه در دنیاست که در میان چین، تبت و نپال جا خوش کرده است.
  • بیشتر افراد بر این باورند که زیست گاه اصلی ببرها در قاره آسیاست.
  • در قرن گذشته بیش از یک صدهزار ببر وحشی در این قاره زندگی می کردند.
  • دریای خزر بزرگ ترین دریاچه در قاره اسیا و جهان به حساب می آید.
  • کوچک ترین پستاندار جهان در تایلند و جنوب میانمار دیده شده است.
  • کشور عربستان بزرگ ترین  شبه جزیره جهان است که در قاره آسیا واقع شده است.
  • گرم ترین نقطه جهان در کویر لوت ایران ثبت شده است.
  • قاره آسیا بیش از 2300 زبان زنده دنیا را در خود دارد که زبان چینی پرکاربردترین شان است.
  • هنگ کنگ بیش از 4 هزار آسمان خراش را در خود دارد.
  • بیشتر حیواناتی که در خطر انقراض قرار دارند در این قاره زندگی می کنند.

نقشه قاره آسیا

بررسی نقشه قاره آسیا برای افرادی که علاقه مند به کشورها و نواحی مختلف آن هستند خالی از لطف نخواهد بود. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید به کمک نقشه ای که در ادامه می بینید اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

نقشه قاره آسیا

 

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. شیما شیما 1402/10/13
    2 نفر پسندیدند
    حیفه که زیبایی های قاره آسیا این همه نادیده گرفته شده
  2. پردیس صادقلو پردیس صادقلو 1402/09/16
    4 نفر پسندیدند
    سلام قاره آسیا چند درصد از جمعیت جهان رو در خودش جا داده؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 111 کاربر