مصر سرزمین فراعنه

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/11/21
بازدید: 2444
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

واقعیت های جالب بسیاری شاید درباره کشور مصر وجود دارد که آشنایی با این واقعیت ها می تواند پل ارتباط نسل های مختلف تاریخ با این کشور کهن و قدیمی باشد. مصر که از جمله قدیمی ترین تمدن های جهانی است، خاستگاه بسیاری از افسانه های باستانی، اهرام و فرعون ها نیز بوده است. زندگی شبانه در قاهره مصر جریان دارد و تعجب برانگیزترین اتفاقات را می توان به صورت پی در پی در مصر شاهد بود.

آشنایی با کشور مصر

رشد گیاهان و درختان قطور در شمالی ترین قسمت آفریقا به عنوان یکی از مهم ترین عناصر زندگی، سرآغازی برای تشکیل جوامع انسانی و استقرار آن ها در این نقطه از دنیا بود. ایجاد برخی تغییرات به ویژه تغییرات اقلیمی باعث سوق داده شدن انسان ها به سمت رودخانه نیل شد که این موضوع الگوی جدیدی از زندگی را برای مردمان مصر طراحی کرد. تمدن مصر باستان به بیش از 5800 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد، تمدن های مصری در مناطقی نظیر فیوم، مارامادا و همینطور مصر علیا شکل گرفت.

 

اهرام مصر

 

واقعیت های جالب درباره مصر که نمی دانید!

مصر که از آن با نام سرزمین فراعنه هم یاد می‌شود، جز یکی از برجسته ترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه است که سالانه میلیون ها گردشگر به علت وجود مناظر تاریخی و گردشگری فوق العاده وارد مصر می شوند. سفر به مصر و بازدید از مکان های گردشگری آن می تواند خاطره ای متفاوت برای مسافران را به تصویر بکشد، مکان های زیادی در مصر وجود دارد که می‌تواند ترکیبی از مسحور کنندگی تاریخ و چشم نوازی طبیعت باشد.

مصریان نیل را پروردگار زندگی می نامیدند، طغیان رود نیل که از گذشته همواره در تابستان ها اتفاق می افتاد باعث سیراب شدن زمین های تشنه آب می شد و همین موضوع تجدید زندگی را رقم می‌زد. 

برای کشاورزان که در زمین های خود غلات کاشته بودند، طغیان رود نیل بزرگترین نعمتی بود که شکر گذار آن می شدند. مصریان باستان زمان طغیان رود نیل را با عنوان تقویم ملی شناخته بودند و همین موضوع باعث شده بود تا این منطقه در جهان به عنوان یکی از مناطق استراتژیک و بسیار مهم شناخته شود.

در مصر باستان نقطه شروع آغاز سال جدید بر اساس اندازه گیری ارتفاع سطح آب تعیین می‌شد، منجمان در مصر تعداد روزهای ظهور ستاره سیریوس در آسمان که ۳۶۵ روز در ۱۲ ماه سال است را می شمردند و سال را بر اساس این روزها به سه فصل تقسیم می کردند.
یاضی و هندسه، صنایع دستی، موسیقی، خواندن و نوشتن، جشنواره ها و همه و همه تنها بخشی از جذابیت هایی است که در مصر می توان شاهد آن بود. کشف رازهای این تمدن برای کاوشگران مصر باستان حاوی حقایقی جالب و خارق العاده بوده است. بیش از ۱۳۰ نمونه از اهرام در مصر کشف شده‌اند که مقبره حاکمان مصر باستان و خانواده‌هایشان است.

زندگی پس از مرگ جزوه مهم ترین و یکی از اصلی ترین پارامترهایی است که در بین مصریان رواج داشته است، آنها معتقد بودند که با حفظ کالبد بدن انسان از طریق انجام روند مومیایی شدن، روح او تا همیشه زنده خواهد بود. 

هرم خوفو به عنوان بزرگترین هرم مصر با ۱۶ ساختمان به عنوان یکی از سازه های باورنکردنی شناخته می شود. زنان مصری و مردان مصر باستان دارای آرایش چشم بودند که این این کار نه تنها برای زیبایی بلکه برای محافظت از پوست انجام می شد. 

حروف الفبای مصری که هیروگلیف نام دارد، بیش از ۷۰۰ حرف را در خود جای داده که مجموعه‌ای از ویژگی های بسیار جالب و نمادهای خیره کننده از مصر باستان است. مصریان باستان بیش از ۲ هزار خدا را پرستش می‌کردند و همواره معتقد بودند که هر یک از خدایان وظایف مختلفی دارند و باید برای ایجاد تعادل در زندگی مورد پرستش واقع شوند. 

گربه ها به عنوان یکی حیوانات بسیار مقدس در بین مصریان باستان شناخته می‌شد و بنابراین می‌توان گفت که در مصر باستان اکثر خانواده‌ها حداقل یک گربه را نگهداری می کردند. مصریان باستان همچنین انسان های مبتکر و مخترعی بودند و چیزهای زیادی از آن دوران وجود دارد که نشان می دهد مردمان مصر باستان انسانهایی بسیار خلاق بوده اند. 

چیزهایی مانند خودکار، کلید و خمیر دندان که باعث شگفتی کاوشگران شده است، در بیابان های سوزان و شهرهای شلوغ مصر می توان بناهای باستانی باور نکردنی و فوق العاده ای را شاهد بود. این کشور اکنون به یک منظره گسترده و بسیار مدرن تبدیل شده است.

مصر به عنوان پانزدهمین کشور پرجمعیت جهان شناخته می شود که گردشگری به عنوان یک فعالیت مهم اقتصادی حدود ۱۲ درصد از نیروی کار این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. به لحاظ مساحت می‌توان گفت که مصر در رتبه سی و دومین کشور بزرگ جهان قرار گرفته است. 

اهرام مصر شکل ظاهری خود را از اشعه خورشید الهام گرفته اند، چرا که طبق اعتقادات مصریان باستان مسعود روح پادشاه در امتداد  پرتوهای خورشید بوده است، قرمز، سفید و سیاه رنگ های تشکیل دهنده پرچم مصر هستند. 

رنگ قرمز نمادی از مبارزه با استعمار گران، سفید نشان دهنده انقلاب و رنگ سیاه نمادی از ظلم و ستمی است که حاکمیت انگلیس به مردم مصر روا داشته است. مردم مصر اصلی ترین کاربران فیسبوک هستند، فیسبوک یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در موفقیت انقلاب ۲۰۱۱ مصر بوده است.

 

جاذبه های کشور مصر

 

مصر باستان

تنها یکی از چیزهای مشترک مصر با سایر تمدن های قدیمی در جهان، مجذوب کننده بودن این کشور خارق العاده است، که شاید بخش مهمی از این جذابیت ها به حقوق زنان و مردان در مصر باستان بر می گردد. یکی از جالب ترین مواردی که می توان به آن اشاره کرد، یکسان نبودن حقوق زنان در مقایسه با مردان، در مواردی مثل حق طلا، حق شروع معاملات و همنطور حق شهروندی بوده است. 

شناخته شدن کشور مصر مرهون "اهرام مصری" است، در حالی که مصر هرگز دارای بلندترین و بیشترین تعداد اهرام در جهان نیز نبوده، اما با این حال مصر را با اهرام معروف اش می شناسند. کشف نشدن گذرگاه های تاریخی هرم جیزه یکی از صدها موضوعی است که توجه بسیاری را به خود جلب می کند، هرم جیزه به عنوان یک هرم بسیار بزرگ در مصر شناخته می شود که امروزه آن را به عنوان "تنها شگفتی جهان باستان" نیز می شناسند.

ادوارد لیر نقاش قرن نوزدهم، به زیباترین شکل ممکن "طغیان سیل در نزدیکی اهرام جیزه" را به تصویر کشید. مصریان همواره از اهمیت رود نیل آگاه بودند و تلاش های پی در پی خود را با هدف استفاده بهینه از آب رودخانه و همینطور سازماندهی جریان آبِ رود نیل گسترش می دادند. آن ها طراحی های ویژه در این باره انجام می داند و این موضوع باعث شد تا به گفته یکی از دانشمندان فرانسوی به نام "ژاک واندیر" که درباره رود نیل تحقیقات خاصی را انجام داده بود، رود نیل اصلی ترین پایه مدیریت زندگی اجتماعی و مادی در مصر قلمداد شود.

مصریان باستان نه تنها انسان ها بلکه حیوانات را هم مومیایی می کردند، چرا که معتقد بودند باید به مرده اجازه زندگی راحت پس از مرگ داده شو.د با توجه به بیابان بودن بخش عظیمی از مصر حدوداً ۹۰ درصد اما ۳۰ درصد نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

پایتخت مصر

قاهره پایتخت مصر باستان و مصر کنونی یکی از شهرهایی است که به گفته مردمان مصر هرگز به خواب نمی رود! قاهره از بزرگ ترین شهرهای آفریقا و همینطور یکی از گسترده ترین شهرها در خاورمیانه از نظر وسعت به شمار می رود، جمعیت این شهر به بیش از 22 نفر می رسد و مساحت آن را نیز 500 کیلومتر مربع تخمین زده اند.

 

قاهره

 

یکی از ورزش های محبوب در قاهره، فوتبال است که این شهر در این ورزش "دو تیم" حرفه ای را نیز به کشور مصر معرفی کرده است. علاوه بر بزرگی مساحت قاهره، این شهر در بین شهرهای پرجمعیت جهان نیز قرار می گیرد، وجود فروشگاه های آب میوه فروشی متعدد شاید یکی از اصلی ترین جذابیت های مصر به شمار می آید. دلتای مثلثی شکل رودِ نیل که در شمالی ترین قسمت قاهره قرار گرفته است، زمینی بسیار حاصلخیز برای کشاورزی محسوب می شود.

چشم انداز قاهره در نوع خود بی نظیر و شگفت انگیز است. قاهره در سال 640 میلادی به دست مسلمانان مصری تاسیس شد و از آن پس عنوان پایتخت مصر را از آنِ خود کرد. مسلمانان مصری چندین دهه در این کشور حکومت کردند و قرن شانزدهم پایان حکومت این مسلمانان بود. مصریان Misr را به عنوان یک کلمه جایگزین برای قاهره نیز می شناسند. 

قاهره را به عنوان قدرتمندترین شهر اسلامی در دوران قرون وسطی می شناسند و البته که امروزه هم قاهره با گرد و غبار، گرما و سرو صدایی نسبتا همیشگی شناخته می شود. ترافیک یک جریانِ اصلی و ثابت در قاهره به شمار می رود و این شهر به ویژه برای گردشگران چیزهای بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. 

اصلی ترین قطبِ مدرنِ قاهره، مرکز اصلی شهر است که مجموعه ای از خیابان ها، کافه ها و رستوران ها در دلِ آن قرار دارد. یکی از تاثیرگذارترین معماران در مصر، خدیو اسماعیل بوده که برنامه و طرح ریزی بسیاری از بناهای بزرگ در شهر قاهره مرهون اوست. ساختِ اهرام مصر مربوط به دورانی است که ممفیس به عنوان پایتخت مصر شناخته می شد، اما امروزه قاهره را به عنوان یک شهرِ فرعونی نمی شناسند.

قاهره یا القاهیرا به معنا "پیروز" توسط خلیفه فاطمیون نامگذاری شد و امروزه بسیاری از مهم ترین و بزرگ ترین بناهای تاریخی این شهر از جمله مساجد و دانشگاه ها همچنان پابرجا است. در اواسط قرن نوزدهم، چهره ظاهری شهر قاهره به کلی تغییر کرد، که این زمان مصادف با حکومت اسماعیل (نوع محمد علی( بود و در دوره قاهره به شهری مدرن درست شبیه به اروپا تبدیل شد. رشد شهر قاهره در سال 1952 به طرز چشمگیری انجام گرفت و امروزه نیز با توجه به برنامه های مدیران شهری در قاهره، همچنان گسترش شهر ادامه دارد.

مساحت و جمعیت مصر

مصر با جمعیتی در حال رشد امروز حدود ۱۰۰ میلیون نفر را در قلب خود جای داده است. این موضوع باعث تحت فشار قرار گرفتن منابع طبیعی مصر به ویژه رود نیل می‌شود، چرا که بیشتر مردم تنها در یک نوار باریک در کنار رود نیل زندگی می کنند. 

ازدحام جمعیت در کناره رود نیل یکی از مهمترین پارامترهای است که قطعاً توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند، سکونت بخش زیادی از مردم مصر در کنار رود نیل باعث شده تا یکی از اصلی ترین مشاغل در این کشور کشاورزی باشد، به طور کلی می‌توان گفت که دشت حاصلخیز دره نیل ثروت ملی مصر محسوب می گردد. 

مصر در بین پرجمعیت ترین کشور ها قرار می گیرد و امروز عنوان سومین کشور پرجمعیت آفریقا را از آن خود کرده است. نرخ باروری در مصر در سال های اخیر ثابت بوده و مردم مصر شهرهای بزرگ و کلان شهرهای قاهره و اسکندریه را برای زندگی انتخاب می کنند. 

چراکه بیشتر زمین های مصر صحرایی و خشک هستند، نرخ رشد جمعیت در مصر حدوداً ۱.۹۸ است، برخی از محققان مصری معتقدند که دولت باید برنامه‌های منظمی را برای کنترل قدرت باروری و رشد جمعیت تنظیم کند. 

علاوه بر قاره آفریقا مصر به عنوان متراکم ترین کشور عربی نیز شناخته می شود که مساحت جمهوری عربی مصر تقریباً یک میلیون کیلومتر مربع است. در حالیکه بیشترین مساحت مصر را زمین های بیابانی تشکیل داده اند و تنها ۷.۷ درصد از مناطق سرزمین مصر قابل سکونت است.

دولت مصر سیاست‌های نوینی را برای احیای زمین های بیابانی در مصر در چند کویر مختلف پیش گرفته اما با این حال مصری‌ها تمایل زیادی به زندگی در کنار  دلتای نیل دارند، بیش ترین تراکم جمعیت مصر در بخش‌های شمالی یا جنوبی این کشور وجود دارد.
بیشترین و متراکم ترین جمعیت مصر را می توان در منطقه MENA با ۹۸ میلیون جمعیت شاهد بود، ۴۰ درصد از این جمعیت را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می دهند. تمرکز جمعیت ۸ درصدی مصریان در یک نقطه خاص باعث شده تا چالش‌های ملی ویژه‌ای برای دولت ایجاد شود. آخرین آمار های ثبت شده در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲۱ هزار پناهجو بوده که وارد این کشور شده‌اند، که ۵۷ درصد از این میزان اتباع سوری و ۴۳ درصد از آنها اتباع کشورهای سومالی، یمن، اتیوپی و سودان هستند. چهار استان بزرگ و همینطور مهم ترین شهرهای مصر قاهره، اسکندریه، سوئز و پورت سعید است که هیچ جمعیت روستایی ندارند.

مذهب و زبان مردم مصر

زبان عربی را می توان به عنوان زبان رسمی مردم مصر معرفی کرد، ۹۰ درصد از مردم مصر مسلمان و پیرو دین اسلام هستند، حدوداً ۱۰ درصد از مردم مصر یکی از قدیمی ترین شاخه های دین مسیحیت یعنی قبطی را به عنوان مذهب اصلی خود اتتخاب کرده‌اند. 

پیش از فتح مصر توسط مسلمانان، پیشرفت های زیادی در زندگی روستایی مصریان صورت گرفته بود که با وجود ناسازگاری گروه‌های حاکم در این کشور، فرهنگ توده های روستایی مصر کمترین تغییری را در خود جای نداده بودند. 

 

خدایاین مصر

 

به دنبال فتوحات متعدد و تغییر فرهنگ شهری و روستایی مصر سرانجام زبان عربی جایگزین زبان بومی مصری شد. پس از فتح مصر زبان عربی به عنوان وسیله رایج گفتمان گفتاری بین مردمان مصر شناخته شد و همین موضوع باعث تأثیر پذیری بسیار زیاد کشور مصر از فرهنگ عرب گردید.
سنت و مذهب در مصر تحت تاثیر بسیاری از جشنواره های دوران فراعنه بوده است با وجود رسمی بودن زبان عربی در این کشور، بسیاری از مردمان مصر با زبان‌های فرانسوی و انگلیسی نیز صحبت می‌کند. 

هیروگلیف مصری حدوداً 700 نماد دارد که مصری ها از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر و هم چنین نوشتن در مصر باستان استفاده می کردند، این زبان همچنین به عنوان یکی از اولین زبان های مورد استفاده مصریان شناخته می شود.

آب و هوای مصر

تغییرات آب و هوایی الگویی جدید زندگی در مصر را تشکیل داد، با وجود در دسترس بودن تمامی عناصر زندگی انسان به ویژه گاو و گوسفند، گل‌ها و درختان و گیاهان اما خشکسالی های پی در پی با کمبود باران باعث ظهور تغییرات چشم گیری در آب و هوای مصر شد. 

مصری‌ها به همین دلیل خیلی زود به اهمیت رود نیل پی بردند و روش هایی متفاوت را برای بهره مندی از آب رودخانه ها به کار گرفتند، مصریان باستان کلمه رود نیل را به معنی رودخانه بزرگ می دانستند و به همین دلیل برای رودنیل اهمیت بسیار زیادی قائل بودند. مصریان باستان شاخه‌های رود نیل را Etro Nokimet"می‌نامیدند.

 

آب و هوای مصر

 

سالانه تنها حدود ۲.۵ سانتیمتر باران در سرتاسر مصر می بارد و به همین دلیل بدون در نظر داشتن رودنیل تمام مناطق مصر تنها بیابان خواهد بود. در هر تابستان رود نیل با توجه به بارندگی هایی که در سرچشمه آن صورت می گیرد، طغیان میکند، سیلاب های ایجاد شده رودخانه هایی را تشکیل میدهد که رسوبات مورد نیاز برای رشد درختان و گیاهان را تامین می کند.
برخلاف شرایط آب و هوای تابستان مصر که عمدتاً گرم و خشک است، زمستان های مصر بسیار سرد هستند. دمای هوا در زمستان گاهی به ۲۵ درجه زیر صفر نیز می رسد. البته باید گفت که تابستان‌ها در مصر همواره با گرد و غبار و آلودگی همراه هستند.
دمای هوا در مصر بین ۳۷ درجه بالای صفر تا ۱۴ درجه زیر صفر در نوسان است، به همین دلیل مصر تابستان های گرم و زمستان های بسیار خنک دارد. کنار سواحل مصر می توان شاهد دمایی بسیار معتدل بود، به طور کلی هوای مصر جزء اصلی ترین و یکی از مهمترین دلایل سفر گردشگران به این کشور محسوب می گردد.

اقتصاد کشور مصر

مصر با قرار گرفتن در کنار دره حاصلخیز نیل هدفِ فعالیت‌های اقتصادی بسیار زیادی است، اقتصاد مصر ب ویژه در دوران حکومت جمال عبدالناصر اقتصادی کاملا متمرکز بود، اما در دوره‌های ریاست‌جمهوری محمد حسنی مبارک و انور سادات دریچه های جدیدی از اقتصاد به روی مصر گشوده شد.

تولیدات مختلف و فعالیت‌های حرفه‌ای گردشگری تنوع چشمگیری را در اقتصاد مصر ایجاد کرده بود، در دهه های اخیر فرصت های شغلی محدود و شرایط نامناسب زندگی باعث شد تا انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ در مصر ایجاد گردد.

سال ۲۰۱۱ رشد اقتصادی مصر به شکل قابل توجهی محدود شد و بی کاری مداوم جوانان یکی از اصلی ترین مشکلاتی بود که مصریان با آن دست و پنجه نرم می کردند.

 سال ۲۰۱۶ کسری بودجه مصر اصلی ترین علت برنامه ریزی برای دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای تامین بودجه قاهره شد، تورم در مصر در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

 

بانک های مصر

 

اقتصاد کلان در مصر امروزه در حال بهبود است و کسری های بودجه در این کشور کاهش یافته است، همچنین کاهش نرخ تورم طی سال های اخیر در مصر یکی از پارامترهای مهمی است که برای بازتاب وضعیت اقتصادی این کشور باید به آن اشاره کرد.

در نیمه اول سال ۲۰۱۹ رشد ۵.۲ درصدی اقتصاد مصر که  عمدتاً ناشی از جذب سرمایه‌گذاری‌ها، صادرات و همینطور صنعت توریست بوده در مقایسه با سال گذشته نرخ چشمگیری به شمار می آید.

استخراج گاز هم در رشد اقتصاد مصر نقش بسزایی داشته است، بهبود صنعت گردشگری به کمک کاهش کسری بودجه باعث بهبود وضعیت اقتصادی مصر بعد از سال ۲۰۱۱ شده است. صادرات نفتی و غیرنفتی، گردشگری و همینطور کانال سوئز به عنوان ارکان اصلی اقتصاد مصر شناخته می شوند، ارکانی که نقش اصلی را در اقتصاد این کشور بازی می کنند.

پیش بینی بانک جهانی برای سال ۲۰۲۰ نرخ رشد ۵.۶ درصدی اقتصاد مصر است، که متوسل به موضوعات مختلفی خواهد بود از جمله این موارد می‌توان به استفاده از میادین گاز طبیعی و همین‌طور بهبود وضعیت گردشگری این کشور اشاره کرد. محققین معتقدند که سرمایه گذاری در مصر بهبود خواهد یافت و همین امر فضای موثر را برای کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

پس از سال ۲۰۱۱ انقلاب مصر موفقیت های چشمگیری در زمینه فناوری های پیشرفته در مصر رقم خورد. انجام فعالیت های اقتصادی در امتداد بزرگترین و طولانی ترین رودخانه جهان در مصر باعث توسعه و گسترش صنایع گردشگری و کشاورزی شده است. برخی از بی ثباتی ها اجتماعی و سیاسی تاثیر مستقیمی در مصر و اقتصاد این کشور گذاشته و باعث کندی جذب سرمایه گذاری های خارجی از جمله گردشگری شده است.

قوانین کشور مصر

تاریخ قوانین مصر بیش از هر تمدن دیگری در جهان است ،قوانینی که از اتحاد مصر علیا و سفلی نشات گرفته اند و می توان رشد و نمو این قوانین را تا پیش از زمان اشغال مصر توسط روم یعنی سی سال قبل از میلاد شاهد بود. 

هیچ یک از قوانین رسمی مصر امروز مورد استفاده قرار نمی گیرد، قانون مصر در حمایت از حقوق اساسی بشر از جمله قوانین قابل تحسین شناخته می شود، تعبیر حقوق فردی و همینطور سرکوب به زندان انداختن بردگان یا مصریان به دلیل داشتن بدهی یکی از مواردی است که می توان در بین قوانین مصر باستان شاهد آن بود. نوآوری‌های حقوقی از جمله مهمترین عناصر و مفاهیم گسترده قانون مصر باستان شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی مصر

مصر یکی از شگفت انگیزترین کشورهای جهان در حوزه توریستی و گردشگری شناخته می شود، هر ساله با جذب میلیون‌ها گردشگر توجه بسیاری از انسان ها را به خود جلب می کند از مهم ترین مکان های دیدنی در مصر می‌توان به مسجد محمد علی، هرم جوزر، خانه‌ قاهره، مسجد سلطان حسن، قصر مونتازا، موزه باستانی مصر، برج قاهره، میدان تحریر، صحرای جیزه، قبرستان داهشور و آکواریوم اسکندریه اشاره کرد.

مسجد محمد علی

مسجد محمد علی پاشا با نام مسجد رخام گچی هم شناخته می شود، در بین سال‌های ۱۸۳۶ ۱۸۴۸ ساخته شده است و به عنوان یک نماد تاریخی در مصر نیز محسوب می گردد. در بلندای قلعه صلاح الدین قرار گرفته است و مرمت آن در سال های اخیر باعث مورد توجه قرار گرفتن این مسجد در نظر گردشگران نیز شده است. این مسجد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در قاهره به شمار می‌رود و می توان گفت که مهمترین عنصر معماری و طراحی این مسجد معماری عثمانی آن بوده است، مسجد محمد علی پاشا را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین مساجد نیمه اول در قرن نوزدهم معرفی کرد.

 

مسجد محمد علی

 

هرم جوزر

هرم جوزر را می‌توان به عنوان قدیمی ترین هرم مصر معرفی کرد، که پس از انجام بازسازی های جدید امکان بازدید آن برای عموم فراهم شد. این هرم را می توان به عنوان یکی از اولین اهرام ساخته شده در این کشور معرفی کرد که در نوع خود دارای معماری بسیار شگفت انگیز است. هرم جوزر در ابتدا با هدف طراحی به عنوان یک مکان مسقف شناخته شد، اما طی سال‌های پس از سلطنت جوزه شکل ظاهری هرم تغییر کرد.
این هرم با ارتفاع ۶۳ متری پوششی از سنگ آهک داشت، هرم جوزر در گورستان سقاره قرار دارد، این گورستان در شمالی ترین قسمت شهر ممفیس قرار گرفته است، جوزر به عنوان اولین هرم مصری شناخته می‌شود که از شش مصطبه ساخته شده است.

 

هرم جوزر

 

خانه ی قاهره

خانه قاهره یا خانه اپرای قاهره در سال ۱۹۸۰ مورد بازسازی قرار گرفت، چراکه خانه اپرای اصلی در سال ۱۹۷۱ در آتش سوزی ویران شده بود. خانه اپرای قاهره امروزه به محلی برای برگزاری هنرهای نمایشی تبدیل شده است تا بسیاری از برنامه های گروه های موسیقی و ارکسترهای قاهره در آن اجرا شود.

 

خانه ی قاهره

 

مسجد سلطان حسن

یکی دیگر از مقاصد گردشگری در قاهره مسجد سلطان حسن است که در سال ۱۳۶۱ میلادی مراحل ساخت و طراحی آن به اتمام رسیده است. وجود ۴ اتاق بزرگ در مسجد، حیاط دلباز و شبستان ها، این مسجد را به یکی از ساختمان های اصلی در قاهره بدل کرده است.

 

مسجد سلطان حسن

 

قصر مونتازا

قصر مونتازا در سال ۱۹۳۲ در ساحل دریای مدیترانه با الهام از معماری های ترکی و فلورنتین ساخته شده است، قصر مونتازا با دارا بودن زیبایی های بی نظیر، امروزه یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در مصر شناخته می شود.

 

قصر مونتازا

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر