قاهره پایتخت مصر

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 11527
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر قاهره (Cairo) پایتخت کشور مصر است. این شهر همچنین یکی از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای مصر به حساب می‌آید و یک کلان‌شهر محسوب می‌شود. قاهره در شمال شرقی مصر واقع شده و به دلتای نیل نزدیک است. از سوی دیگر شاهد دریای مدیترانه در شمال این شهر هستیم. براساس اطلاعات منتشر شده و بررسی‌های مختلف ظاهرا شهر قاهره یکی از بزرگ‌ترین شهرهای خاورمیانه بوده و شانزدهمین شهر پرجمعیت جهان است.

پایتخت مصر قاهره

آشنایی با شهر قاهره یا پایتخت مصر

قاهره یک شهر باستانی است که اتفاقاً یک کلانشهر مدرن هم به حساب می‌آید. این شهر یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه است و مشکلات ترافیکی و سر و صدای زیادی دارد. در نتیجه اگر با شلوغی زیاد مشکلی ندارید و به دنبال تنهایی نیستید، شهر قاهره می‌توند مکان خوبی برای کشف‌های تاریخی و فرهنگی مصر باشد.

مساحت و جمعیت قاهره

شهر قاهره که یکی از بزرگ‌ترین‌ شهرهای آفریقا نیز محسوب می‌شود، بیش از 1000 سال در همان مکان در کرانه‌های رود نیل و در ساحل شرقی واقع شده است. قاهره که در شمال شرقی کشور مصر قرار دارد، دروازه‌ای برای ورود به دلتای نیل است. مساحت شهر قاهره ۴۵۳ کیلومتر مربع است و جمعیت این شهر تا سال 2022 به 21,750,000 نفر رسید که این جمعیت نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۰۳ درصد افزایش داشت. تراکم جمعیت این شهر نیز ۱۵۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع است که این جمعیت باورنکردنی است. پیش بینی که جامعه شناسان از سال 2023 برای جمعیت قاهره یا پایتخت مصر دارند، 22.183.000 جمعیت است!

202322.183.000
202221,750,000
202121,323,000
202020,901,000
201920.485.000
201820.076.000

 

مساحت

مصر سرزمین فراعنه - واقعیت هایی که از کشور مصر نمیدانید!

جایگاه فرهنگ و هنر در پایتخت مصر

قاهره دارای قدیمی‌ترین و بزرگترین صنعت فیلم و موسیقی در جهان عرب بوده و همچنین دومین موسسه آموزش عالی جهان، یعنی دانشگاه الازهر را دارد. بسیاری از رسانه‌ها، مشاغل و سازمان‌های بین‌المللی دارای دفتر مرکزی در شهر قاهره هستند و به طور کلی اتحادیه عرب بیشترین فعالیت خود را در قاهره قرار داده است.

در قاهره به فرهنگ و هنر اهمیت زیادی داده شده و در این شهر شاهد گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری مختلفی از هنرمندان مشهور مصری و استعداد‌های جوان آینده هستیم. شایان ذکر است که ایده جمع آوری آثار هنری مدرن مصر به سال 1925 برمی‌گردد در نتیجه هنر و فرهنگ در این شهر از گذشته‌های دوری شکل گرفته و تاکنون نیز اهمیت به فرهنگ و هنر در این شهر بیشتر شده است.

هنر و فرهنگ و تمدن قاهر مصر

متروی قاهره

در قاهره شاهد سیستم حمل و نقل سریع مترو هستیم که این خط مترو در سال 1987 افتتاح شد. این شهر دارای 3 خط مترو و 75 ایستگاه است. از سوی دیگر گفته می‌شود که متروی قاهره یکی از کامل‌ترین سیستم‌های مترو در آفریقا بوده و طول این مترو تا سال 2020 به بیش از 77 کیلومتر رسیده است. از سال 2013، متروی قاهره روزانه نزدیک به 4 میلیون مسافر را جابجا می‌کرد و این آمار روز به روز افزایش یافته است. در نتیجه در زمان سفر به قاهره می‌توانید برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری از مترو استفاده کنید.

متروی قاهره

جاذبه های گردشگری شهر قاهره

همانطور که می‌دانید قاهره یک شهر کاملا توریستی و تاریخی است در نتیجه آثار دیدنی تاریخی در این شهر وجود دارد. اهرام جیزه یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی و مهم این شهر است که جزو عجایب هفتگانه جهان نیز به حساب می‌آید. این اهرام متعلق به دوران مصر باستان بوده و برای تاریخ بشریت اهمیت بسیار زیادی دارد. در این میان هرم خفرع که دومین هرم بزرگ اهرام جیزه بوده مربوط به دوران حکومت چهارم مصر است. به طور کلی در صحرای جیزه علاوه بر اهرام مصر می‌توانید از مجسمه ابولهول که بسیار هم معروف است، دیدن کنید. 

اهرام مصر - رازهای عجیب درباره اهرام مصر

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر قاهره می‌توان به منطقه‌ی سقاره اشاره کرد که محل دفن مردگان در زمان مصر باستان و این مکان نیز بسیار حیرت‌انگیز و جذاب است. همچنین می‌توان به موزه‌ی مصر باستان اشاره کرد که بیش از ۱۶۰ هزار آثار تاریخی از دوران مصر باستان را در خود جای داده و به جرات می‌توان گفت که این موزه یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین موزها‌ی مصرشناسی جهان است. شهر قاهره، مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بسیار گسترده‌ای دارد که می‌توان به قبرستان داهشور، مجسمه رامسس دوم، هرم پلکانی جوزر و منطقه‌ی تاریخی نیلومتر نیز اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری قاهره

آب و هوای قاهره

قاهره یک شهر بیابانی است و دارای آب و هوای خشک و گرم است. به این ترتیب در این شهر شاهد تابستان‌های بسیار گرم و خشک خواهیم بود و زمستان نیز آب و هوای این شهر معتدل است. میانگین دما در شهر قاهره در فصول گرم ۳۵ درجه سانتیگراد بوده و میانگین دما در فصول سرد به ۹ درجه سانتیگراد می‌رسد.

نقشه قاهره یا پایتخت مصر

نقشه قاهره

عکس پایتخت مصر یا شهر قاهره

نکته: برای بازدید نمای کامل عکس‌های زیر، کافی است کلیک کنید!

قاهره

زیبایی شهر قاهره

زیبایی قاهره

مساجد قاهره

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
روز مردگان؛ رقص با ارواح در جشن روز مردگان مکزیک + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 101 کاربر