شهر تهران

زمان مطالعه: 10 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/05
بازدید: 6382
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

تهران پایتخت کشورمان، کلانشهری بسیار زیبا یکی از جاذبه های گردشگری کشور ایران به شمار می رود. از شب های زیبای آن گرفته، تا پارک های جذاب و رستوران و کافه های متعدد و زیبا تا بناهای تاریخی و ساختمان های بلند بالا با معماری های منحصر به فرد گردشگران خارجی و حتی ایرانی را به سمت خود جذب می کند.

تهران

آشنایی با تهران

از همه چیز آن که بگذریم باران و پاییز آنچنان ترکیب زیبایی را خلق می‌کند، که حتی خود افراد مقیم تهران عاشق آن هستند. در این فصل می توان به گشت و گذار های متفاوت در شهر تهران پرداخت. با وجود اینکه این شهر بسیار شلوغ و پرجمعیت است، می توانید تا پاسی از شب در گوشه کنار شهر و در پارک ها و جاذبه های طبیعی و تاریخی، کاخ ها، موزه ها، عمارت های دیدنی و حتی خیابان های تهران گشت و گذار کنید.

در گذشته مردم بر این باور بودند، که تهران با وجود پایتخت بودن جاذبه‌ای برای دیدن ندارد و تمام شهر مدرن و امروزی می‌باشد. اما به ندرت با معرفی بافت قدیمی و جاذبه های دور و اطراف آنها مشخص شد، که تهران هنوز مسیرهایی برای یافتن دارد و فقط باید زبان این شهر را بلد باشیم، تا از دل آن جاذبه های بی نظیر و زیبایی کشف کنیم. لیست جاذبه های گردشگری شهر تهران بسیار بلند بالا می باشد و حتی اگر ما بخواهیم، تمام آن‌ها را نام ببریم، باز هم تعدادی از آنها از قلم می افتد.

بنابراین قبل از اینکه در شلوغی و وسعت آن گم شوید، با ما همراه باشید؛ تا تعدادی از زیبایی های تهران را به شما معرفی کنیم. قدمت این شهر بیش از ۲۰۰ سال است، که به عنوان پایتخت انتخاب شده و اکثر تصمیم‌های مهم اجرایی، سیاسی و اداری در آن گرفته می‌شود. شهر تهران یکی از ۵ مقصد برتر گردشگری ایران می باشد؛ که میزبان همایش ها و برنامه های فرهنگی، آموزشی، علمی، سیاسی، هنری، ورزشی و... فراوانی می باشد‌. شهر تهران همچنین در لیست بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر های دنیا قرار گرفته و یکی از مهم ترین شهرهای جهان به شمار می رود. 

تفریحات تهران - با مهیج ترین تفریحات تهران آشنا شوید به همراه (تصاویر+آدرس)

تهران

مشکلات زندگی در شهر تهران

از بدی های شهر تهران می‌توان به این اشاره کرد، که تهران روی گسل های فعال قرار دارد و می تواند هر لحظه باعث رانش و زمین لرزه شود. بر طبق آمار روزانه ۲۷ نفر از مردم شهر تهران به دلیل بیماری های مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، همچنین این شهر در لیست ۱۰ شهر خطرناک دنیا برای وقوع بلایای طبیعی وجود دارد، روی گسل زلزله در عین وجود سازه های غیر استاندارد فراوان و همینطور تراکم جمعیت بالا می باشد. هر فرد در تهران به طور متوسط سالانه ۶ برابر وزن خود تولید زباله دارد. متوسط تولید زباله در تهران ۳۲۰ کیلوگرم و ارزش روزانه زباله های آنها ۱۸۰۰ میلیون ریال است.

تهران

سوغاتی شهر تهران

شهر تهران سوغاتی و صنایع دستی بسیار زیادی را به خود اختصاص داده، که چندان قوی نیست و بسیاری از انواع آنها در گذر زمان مدرن شده و از یاد شهر رفته با این حال تعداد سوغاتی و صنایع دستی وجود دارد؛ که می توان از شهر تهران به یادگار برد. از جمله این سوغاتی ها می توان به اشاره کرد:

  • کارهای خراطی با چوب
  • آثار شیشه‌ای، نمدمالی
  • انواع جواهرات و زیورآلات، کیف و کفش چرمی
  • زیورآلات مدرنی که با سنگ‌های مصنوعی، کاموا، چرم و فلزاتی نظیر استیل و برنج ساخته می‌شوند.
  • پُشته دوزی، گلیم و جاجیم بافته ایلات تهران
  • وسایل تزیینی از جنس سفال، شیشه، کاشی، چوب و لباس‌ها و کیف‌های دست دوز با طرح سنتی

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + نقشه (ویژه افراد دارای معلولیت)

تهران

خیابان ویلا، امام خمینی، خیابان های ولیعصر، بازار صنایع دستی عودلاجان، بازار تهران و بازار تجریش از مهم‌ترین مراکز صنایع دستی و سوغات تهران به شمار می روند. تهران از نظر جنبه های ورزشی نیز به دلیل داشتن مجموعه بزرگ ورزشی آزادی، مجموعه ورزشی انقلاب و چندین ورزشگاه کوچک و بزرگ و همچنین وجود فدراسیون های مختلف ورزشی، میزبان مسابقات داخلی و بین المللی بزرگی می باشد، که گردشگران و علاقمندان به ورزش های مختلف را برای تماشای این مسابقات به سوی خود جذب می‌کند.

از نظر آموزشی شهر تهران با وجود معتبرترین دانشگاه های کشور مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی و دانشگاه شریف باعث شده، این شهر از نظر آموزشی و علمی نیز مهم ترین شهر کشور به شمار رود؛ که باعث می‌شود، سالانه افراد بسیاری از داخل کشور و خارج برای شرکت در کنفرانس ها و همایش های متعدد علمی برگزار شده، راهی این شهر شوند. پایتخت ایران نبض اقتصاد ایران را در دست دارد و بیش از نیمی از فعالیت‌های صنعتی کشور در این شهر استان انجام می شود، از تهران می توان به عنوان گران ترین شهر ایران نیز نام برد و هزینه های خانوار در آن دو برابر شهرها و استانهای دیگر ایران می باشد و مردم این شهر ۴۴ درصد از مالیات های کشور را پرداخت میکند.

تهران

تهران قدیم

امروزه از تهران قدیم یا طهران تنها عکس هایی باقی مانده است، که روایتگر هویت تاریخی فرهنگی و ملی این شهر می باشند. این شهر تاریخی چند هزار ساله در پیشینه خود ثبت کرده، تاریخی پر از فراز و نشیب هایی که گاهی در دل کوچه پس کوچه های قدیمیان می توان هنوز هم سراغی از آن گرفت. طهران روستایی از توابع معرفی شد و با های میوه فراوان و آب گوارای آن معروف و زبانزد همه افراد بود. تهرانی که امروزه به عنوان سومین کلانشهر پرجمعیت خاورمیانه از آن نام می بریم، روزگاری محل های کوچک و شکارگاه پادشاهان صفوی بود؛ که شاه طهماسب با ساخت حصاری که چهار دروازه و ۱۱۴ برج به تعداد سوره های قرآن داشت؛ آن را به عنوان چشم اندازی برای این روستای خوش آب و هوا رقم زد. تهران قدیم را برخلاف این روزها به آب و هوای خوب می شناختم، محل های کوچکی میانه روی و شن ایران که به تدریج گسترش زیادی پیدا کرد و به شهر بزرگی تبدیل شد، که در نهایت به عنوان پایتخت ایران انتخاب گردید. تهران قدیم در گذشته تنها ۴.۴ کیلومتر وسعت داشت، که در در دوره ناصرالدین شاه با تخریب حصار شاه طهماسب مساحت آن به ۱۹ کیلومتر مربع افزایش یافت.

تهران قدیم

تاریخچه شهر تهران

تاریخچه شهر تهران را می‌توان به پنج قسمت مختلف تقسیم کرد؛ که در ادامه شما را با آنها آنها آشنا می کنیم.

  • تهران کهن
  • تهران افشاریه
  • تهران صفویه
  • تهران قاجار
  • تهران پهلوی

اکنون شما را توضیحات این قسمت ها شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم :

تهران کهن

این بخش یکی از مهمترین قسمت های مربوط به تاریخ استان تهران می‌باشد، که در این زمان شهر تهران را فقط ری تشکیل می‌داد. که به داشتن باغ ها و میوه های بسیار خوشمزه شهرتی زیاد داشته و بهترین شرایط اقلیمی را می‌توان در این دوره مشاهده نمود. در زمان حمله مغول دچار آسیب ها و ویرانگری های بسیاری شد، به طوری که دیگر شهرت سابق خود را از دست داد و تنها خرابه هایی خالی از سکنه از این شهر باقی ماند.

پارک های تهران - معرفی کامل پارک های تهران + فیلم های زیبای آن!

تهران

تهران در دوره افشاریه

این حکومت یکی از معروف ترین و پرقدرت ترین حکومت هایی است، که ایران پس از اسلام به خود دید. اما در این دوره شهر تهران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار نبود؛ اما تنها چیزی که از این دوران توانست به ارث ببرد، این بود؛ که نادرشاه حکمرانی شهر تهران را به پسر بزرگ خود رضاقلی میرزا سپرد و خود نیز مشهد را به عنوان پایتخت برگزید.

تهران در دوره صفویه

از آنجایی که شروع پیشرفت و توسعه شهر تهران در دوره صفویه اتفاق افتاد؛ سبب می شود، که این دوره به عنوان مهمترین دوره حکومتی در تاریخچه استان تهران به شمار برود. چرا که در دوران حکومت صفویان، عمارت‌ها و بناهای گوناگونی در اطراف شهر ری و تهران احداث شدند و همچنین بسیاری از حاکمان این شهرها با توجه به شرایط عالی اقلیمی منطقه توجه زیادی به این شهر از خود نشان دادند.  شما می توانید، برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تهران صفویه تاریخچه استان تهران در این دوره را با دقت مورد مطالعه قرار بدهید.

تهران

تهران در دوره قاجاریه

دوره قاجار سهم زیادی را در تاریخ استان تهران داشته است، در این دوره تهران با پیشرفت و رشد بسیار زیادی مواجه شد. به طوری که در دوره حکومت فتحعلی شاه می توان شاهد تاسیس انواع بسیار مختلفی از ساختمان ها و عمارت ها در جاهای گوناگون تهران باشید. اولین روش سریع جمعیت نیز ز در دوره حکومت قاجاریه در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه اتفاق افتاد.

مساحت و جمعیت تهران

این شهر با ۸٫۶۹۳٫۷۰۶ نفر یکی از پرجمعیت ترین شهر کشور به شمار می رود و بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان با مساحت ۷۵۱ کیلومتر مربع می باشد.

تهران

آداب و رسوم فرهنگ تهرانی ها

پوشاک یکی از مهمترین جنبه های آداب و رسوم هر شهر یا کشور می باشد، که در تهران قدیم آقایان و خانم ها از لباس های بسیار زیبا و متفاوت استفاده می‌کردند؛ که عبارتند از:
آقایان کلاه تخم مرغی، کلاه پهلوی، کلاه لبه کوتاه، کلاه سرداری، پیراهن، شلوار و قوای مرادبیگی می پوشیدند. و خانم ها از چارقد چهارگوش،گالش، شلیته، دامن شلواری و دامن های پرچین استفاده می کردند.

نذری دادن یکی دیگر از جالب ترین جنبه های آداب و رسوم تهران می باشد، که در بسیاری از شهرهای آن می‌توان شاهد مراسم های مختلفی بود، که نذری های گوناگونی را در این مراسم ها پخش می‌کنند. فرهنگ زندگی اجتماعی شهر تهران با وجود گروه‌های قومی گوناگون  تحت تاثیر فرهنگ عربی اسلامی و فرهنگ ایرانی قرار گرفته است. همینطور می توان گفت تاثیر فرهنگ عربی بر چهره شهر و پوشاک مردم بسیار بیشتر بوده و تعدادی از جشنواره های فرهنگی ایران برای نخستین بار در تهران به وجود آمدند. شهر تهران کانون مهمی برای تئاتر، فیلم، سینما، موسیقی، ورزش و رسانه در کشور می باشد.همچنین موزه های معروف پرشماری را در این شهر می توان نظارت نمود.

تهران

زبان و مذهب مردم تهران

ساکنان کلانشهر تهران از کسانی تشکیل شده، که با عقاید فرهنگ ها زبان ها و ادیان مختلفی در یک بافت ملی در کنار هم زندگی می کنند. با وجود تنوع قومی وجود پیروان ادیان مختلف الهی از جمله مسیحیت، یهود و زرتشت که در کنار اکثریت مسلمان به صورت کاملاً صلح‌آمیز و با آرامش با یکدیگر در این شهر به زندگی و فعالیت های روزانه می پردازند.

مراکز خرید تهران - معرفی 27 تا از بهترین مراکز خرید در پایتخت + آدرس 

مناطق و محله های تهران

تهران از ۲۲ منطقه و ۳۷۶ محله تشکیل شده است، که بعضی از شهرستان های آن عبارتند از: 

اسلامشهررباط کریم
شهریارپردیس
قدس  پیشوا
ملاردفیروزکوه
 بهارستانری
 پاکدشتتهران
 قرچکشمیرانات
 ورامیندماوند

 

بزرگترین شهرستان استان تهران می باشد، که با مساحت ۲۳۸۳ کیلومتر مربع وسیع‌ترین شهرستان این استان می باشد.

تهران 

مهمترین خیابان های تهران

خیابان های مهم و معروف تهران به چهار بخش تقسیم می شوند:

  1. خیابان های مرکز تهران
  2. خیابان های غرب تهران
  3. خیابان های  شمال تهران
  4. خیابان های  جنوب تهران

جاهای دیدنی تهران - معرفی محبوب‌ترین و زیباترین مکان‌های دیدنی تهران + ویدئو و آدرس!

خیابان های تهران

نقشه بی آر تی تهران 1403 - نقشه خطوط brt و مترو ترکیبی + اطلاعات خطوط بی آر تی +ساعت کاری

خیابان های مرکز تهران

 خیابان ولیعصر

  • خیابان ولی یک خط طولی از وسط تهران که شمال را به جنوب وصل کرده
  • اندازه طولی این خیابان: نزدیک به 18 کیلومتر می باشد. از مناطق 1، 3، 6 و 11 تهران عبور می کند
  • بخش های از این خیابان در منطقه طرح و بعضی ها یک طرفه است
  • این خیابان در خور مناطق تاریخی، تجاری و فرهنگی حتی مناسب برای پیاده روی در بوستان هاست
  • این خیابان در فهرست آثار ملی ثبت شده
  • خیابان ولیعصر یکی از طولانی ترین خیابان های خاورمیانه می باشد

تهران

این خیابان از میدان راه آهن در جنوب تهران تا شمال تهران تجریش و محدوده ای از شمیرانات تمام می شود. ساخت خیابان ولیعصر به دوره ی پهلوی به دستور رضا شاه برمی گردد و دلیل ساخت این مسیر ایجاد مسیر مستقیم از کاخ مرمر در جنوب به شما کاخ سعدآباد در شمیرانات بوده است. در گذشته مردم عادی از این خیابان نمی توانستن استفاده کنند. در سال 57 به عنوان خیابان مصدق شناخته و در خرداد سال 1360 نام این خیابان ولیعصر نامیده شد. خیابان ولیعصر مجتمع های تجاری، پارک ها، مراکز و رستوران ها متنوعی برخوردار است. این خیابان یکی از مهمترین کانون های بازرگانی پایتخت به شمار می رود و محل دفاتر صنعتی، مرکزی و بازرگانی می باشد. خیابان ولیعصر به خیابان ها و کوچه زیادی تقاطع دارد؛ که مهمترین آنها بهجت آباد، تجریش، امیر بهادر، زعفرانیه، الهیه، ونک، انقلاب، منیریه، گمرک و راه‌آهن را نام برد. در خیابان ولیعصر شما از سه خط مترو و اتوبوس های BRT حتی خطوط تاکسی می توانید برای تردد استفاده کنید. از بهترین جاهای دیدنی و مراکز تجاری و فرهنگی در خیابان ولیعصر و اطراف آن می‌توان نام برد :

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

بوستان ساعیتئاتر شهر
امامزاده صالح سینما آفریقا 
بوستان ملت سینما استقلال
کاخ سعد آبادبازار صفویه
فرهنگستان هنرمرکز تجارت ایرانیان 
کاخ مرمرپاساژ پردیس
باغ فردوسبازار کامپیوتر رضا
سازمان صدا و سیمامرکز خرید نور تهران

 

تهران

خیابان انقلاب

  • انقلاب خیابانی از شرق به غرب که در مرکز تهران قرار دارد و طول این خیابان ۵.۱ کیلومتر می باشد.
  • این خیابان از مناطق ۱۲, ۱۱، ۶ و ۷ گذر می‌کند.
  • این خیابون از پل چوبی به غرب در محدوده طرح ترافیک است.
  • خیابان انقلاب جنبه تاریخی، تجاری، فرهنگی و از جمله مراکز تجمع آموزشی، دانشگاه ها دفتر نشر می باشد.

یکی از قدیمی‌ترین شهر های تهران است, این خیابان در مرکز شهر با دسترسی به آن راحت قرار گرفته. این خیابان از جنوب و شمال به خیابان های معروف دیگر متصل شده. نام دیگر خیابان انقلاب، شاهرضا بود، که در گذشته محل برگزاری تجمع های مختلف و گردهمایی روزهای خاصی بوده است. خیابان انقلاب در مسیر خود با خیابان های اصلی مانند سپهبد قرنی، ولیعصر و شریعتی تقاطع دارد. شما در تمام این خیابان می‌توانید، از بی آر تی، خطوط تاکسی و مترو استفاده کنید. ایستگاه های مترو تئاتر شهر فردوسی دروازه شمیرانات دروازه دولت و امام حسین در این خیابان قرار گرفته اند. در این خیابان جمعی از کتابفروشی ها دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تجمع دفتر نشر مختلف وجود دارد. 
مراکز  تجاری، فرهنگی و تفریحی در خیابان انقلاب به شرح زیر هستند :

فروشگاه‌های کتاب و مراکز نشرپارک دانشجو و ساختمان تئاتر شهر
سالن‌های سینما در میدان انقلابدانشگاه تهران 

 

خیابان انقلاب

پل طبیعت تهران - این پل به عنوان بزرگترین و زیباترین پل غیر خودرویی ایران شهرت دارد !

خیابان پانزده خرداد

  • خیابان پانزده خرداد از شرق به غرب، در مرکز تهران قرار دارد.
  • طول این خیابان ۲٫۷ کیلومتر است.
  • از منطقه 11 و 12 می‌گذرد، که در محدوده طرح ترافیک می باشد.
  • در این خیابان دیدنی های تجاری، تاریخی قرار گرفته می توان برای گردشی و خرید استفاده کرد.
  • بازار بزرگ تهران، مراکز تجاری در این خیابان قرار گرفته.

رستوران مسلم - رستورانی معروف با غذاهای لذیذ در بازار 15 خرداد!

در زمان قدیم خیابان پانزده خرداد را به نام بوذرجمهری می شناختند. بوذرجمهری یک نظامی مورد اعتماد رضاشاه بوده است. در سال اخیر تردد وسایل نقلیه در این خیابان ممنوع شده و آن را سنگفرش کرده اند که برای حفاظت از فضا های سنتی بازار این کار اقدام گرفته شده است. مهمترین خصوصیات این خیابان معماری بناها می باشد. با اشاره به برجسته ترین جاذبه خیابان پانزده خرداد شما را روبرو می کنیم :

کاخ گلستانشمس العماره
مسجد امامبازار بزرگ تهران

 

تهران

ایران مال - ایران مال در واقع یکی از عظیم ترین پروژه های تجاری دنیا می باشد.

خیابان سعدی

 طول  خیابان سعدی 2.1 کیلومتر است. واقع در منطقه 12 تهران که محدوده ای طرح ترافیک شامل می شود. این خیابان بافت سنتی دارد که جنبه تجاری، تاریخی و اداری را به خود شامل کرده. از ابتدای خیابان ناصر خسرو شروع شده و تا خیابان انقلاب ادامه دارد. در گذشته لختی ها، اسم خیابان سعدی بوده. مهمترین تقاطع چهارراه استقلال و تقاطع امیر کبیر می باشد. از مهم‌ترین محله‌های که به خیابان سعدی نزدیک است، می‌توان محله‌های آرگ،لاله زار، دروازه دولت و  فردوسی را نام برد. مراکز مهم تاریخی و تجاری خیابان سعدی شامل :

 

بیمارستان امیر اعلم میدان مخبرالدوله 
بازار موبایلپاساژ علاءالدین

 

تهران

خیابان لاله ‌زار

خیابان لاله زار که در منطقه 12 واقع شده، 1.7 کیلومتر طول دارد. مرکز خرید و فروش عمده وسایل الکتریکی منطقه ای تجاری، تاریخی و گردشگری که در محدوده طرح ترافیک یک طرفه به سمت شمال قرار گرفته است. بناهای دیدنی خیابان لاله زار شامل :

 

خانه و باغ امین السلطانتئاتر نصر
سینما رکسعمارت مشیرالدوله 

 

خیابان لاله زار

خیابان سی تیر

خیابان سی تیر با اندازه 1.3 کیلومتر در منطقه 12 تهران قرار دارد. این خیابان در محدوده طرح ترافیک، یک طرفه می باشد. مکان های تفریحی، تاریخی، مناسب برای پیاده روی و اولین استریت فود تهران را داراست. در این خیابان موزه اسلامی و موزه ایران باستانی که یکی از آثار تاریخی می باشد، قرار گرفته است. جاذبه های دیدنی‌ها و بناهای مهم خیابان سی تیر شامل می باشد :

 

کلیسای انجیلی پطرسآتشکده آدریان تهران
هنرستان صنعتی تهرانموزه علوم و فناوری
موزه ملی ایرانکلیسای کره‌ای‌های تهران
بنیاد سینمایی فارابیکلیسای مریم مقدس
موزه آبگینه و سفالینه‌های ایرانکنیسه حییم

 

خیابان سی تیر

پارک ارم تهران - یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های ایران پارک ارم می باشد.

خیابان امام خمینی

خیابان امام خمینی در مرکز تهران از شرق به غرب با طول 6 کیلومتر در مناطق 10، 11 و 12 تهران می باشد. طرح ترافیک از میدان توپخانه تا محدوده نواب است. این خیابان دسترسی مناسبی به مراکز تجاری، فرهنگی و تاریخی دارد. در زمان قدیم به نام مریضخانه و بعد آن باغشاه شناخته می شود. بهترین جاذبه های خیابان امام خمینی شامل موارد زیر می باشد :

 

بانک شاهی ایرانموزه پست و تلگراف
دانشگاه افسری امام علی (ع)خانه و موزه مقدم
موزه بانک سپهسر در باغ ملی
ساختمان مجلس خبرگانساختمان وزارت خارجه ایران
موزه استاد علی اکبر صنعتیموزه ثبت و احوال کشور
کاخ مرمرمیدان حسن آباد

 

خیابان انقلاب تهران

خیابان باغ سپهسالار

خیابان باغ سپهسالار در منطقه 12 تهران با 500 متر طول از شمال به جنوب در محدوده مرکز تهران است. این خیابان در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته و می توان به عنوان مرکز خرید فروش کفش و کیف آن را شناخت. خیابان باغ سپهسالار برای پیاده روی مناسب بوده و جنبه تجاری و تاریخی دارد. از جاذبه های معروف این خیابان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

مرکز خرید شهبازخانموزه جواهرات
موزه آبگینه و سفالموزه استاد صبا
پاساژ الیزهسر در باغ ملی
عمارت مسعودیهموزه نقاشی پشت شیشه

 

باغ سپهسالار

خیابان ناصر خسرو

خیابان ناصر خسرو با طول 1 کیلومتر در منطقه 12 تهران از شمال به جنوب مرکز تهران در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته است. این خیابان مناسب پیاده روی می باشد و جنبه تجاری و تاریخی دارد. خیابان ناصر خسرو جاذبه های زیادی دارد مانند :

کاخ گلستانکاخ شمس العماره
مسجد شاهمدرسه علمیه مروی

خیابان جمهوری

  • طول خیابان: ۴/۸ کیلومتر
  • واقع شده در مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران
  • محدوده طرح ترافیک، یک طرفه به شرق
  • تاریخی، تجاری و اداری
  • مرکز عمده خرید و فروش پوشاک و وسایل صوتی، تصویری و الکترونیکی

 

خیابان جمهوری

خیابان جمهوری از مهم‌ترین مناطق تجاری در پایتخت محسوب می‌شود. این خیابان در مسافت بیشتر از پنج کیلومتری‌اش از پرترددترین خیابان‌های تهران گذر می‌کند. خیابان جمهوری از خیابان رودکی در غرب آغاز می‌شود و تا میدان بهارستان در شرق ادامه دارد. این خیابان در حال حاضر مرکز خرید و فروش عمده لباس و پوشاک است و تولیدی‌های متعددی در این محدوده فعالیت می‌کنند. بخش‌هایی از این خیابان نیز مرکز خرید و فروش لوازم‌خانگی و وسایل صوتی، تصویری و الکترونیکی است. نام کامل این خیابان، جمهوری اسلامی است و پس از پیروزی انقلاب، این نام را برای این خیابان انتخاب کردند. برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی و ساختمان‌های مهم در خیابان جمهوری به شرح زیر هستند:

موزه جواهرات ملیموزه آبگینه و سفال
پاساژ علاءالدینپاساژ شانزلیزه
ساختمان مجلسموزه ملی ایران
کافه نادریسفارت انگلیس
عمارت مسعودیهسفارت آلمان

 

تهران

خیابان‌های شمال تهران

تهران به عنوان پایتخت ایران خیابان های متعددی دارد که در ادامه تعدادی از خیابان های شمال تهران را بررسی می‌کنیم.

خیابان دربند

  • طول خیابان:‌ سه کیلومتر
  • منطقه یک تهران
  • تاریخی، تفریحی و خوش آب و هوا و مناسب برای پیاده روی

از ییلاقی‌ترین مناطق اطراف تهران و مسیر کوهنوردی آن مناسب برای کوهنوردان می باشد.

از جمله خیابان های مهم دیگر در منطقه شمال تهران می توان به خیابان درکه، شریعتی، دارآباد، نیاوران، جردن، ولنجک، میرداماد اشاره کرد.

خیابان های جنوب تهران

از خیابان های جنوب تهران نیز می توان به خیام، مولوی و شوش اشاره نمود که خیابان خیام در منطقه 12 و خیابان شوش مرز بین منطقه های 11، 12، 15، 16، همچنین مولوی در مناطق 11 و 12 قرار گرفته است.

خیابان های غرب تهران

یکی از خیابان های غرب تهران نیز آزادی می باشد، که طول آن حدود 4 کیلومتر می باشد و مرز بین مناطق 2، 9 و 10 است.

خیابان های غرب تهران

مكان هاي ديدني تهران

از جمله مکان های مهم دیدنی شهر تهران می توان به :

  • کاخ گلستان
  • تله کابین توچال
  • مجموعه کاخ نیاوران 
  • برج آزادی
  • برج میلاد
  • کاخ موزه سعد آباد
  • موزه جواهرات ملی ایران
  • باغ گیاه شناسی
  • مجموعه ورزشی انقلاب
  • بازار تهران
  • بوستان جمشیدیه
  • پارک ملت
  • پارک ساعی 
  • بازار تجریش
  • موزه هنر های معاصر
  • تئاتر شهر

اشاره کرد.

پایتخت

جاهاي تفريحي تهران

از جاهای تفریحی تهران نیز ممکن است، از موارد زیر لذت ببرید :

تهران

آب و هوای تهران

از آنجایی که تهران در میان رشته کوه البرز واقع شده است، رطوبت آب و هوای این شهر بسیار کم می باشد.

آب و هوای تهران - برای اطلاع از آب و هوای تهران و همچنین شرایط اقلیمی این شهر مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

  • فصل بهار شهر تهران دارای آب و هوای نسبتا معتدل می‌باشد و هر چه به ماه‌های آخر فصل نزدیک می شویم، دمای هوا افزایش پیدا می‌کند، این نکته لازم به ذکر است، که در برخی از روزهای این فصل افراد شهر تهران ممکن است شاهد بارش باران باشند.
  • فصل تابستان شهر تهران گرم‌ترین و خشک‌ترین روزهای سال را به خود می‌گیرد،، میانگین دمای هوای شهر در این فصل حدود ۳۵ درجه سانتیگراد می باشد، گردشگرانی که این فصل را برای سفر به تهران انتخاب می‌کنند، توجه داشته باشند، که ممکن است گرمای هوای تهران برایشان ناخوشایند باشد.
  • فصل پاییز آب و هوای شهر تهران در متعادل ترین حالت خود قرار دارد؛ در این فصل شما شاهد گرما و یا سرمای بیش از حدی نخواهید بود. 
  • فصل زمستان شهر تهران سرد و بسیار مرطوب باشد و اکثر بارشهای سالیانه این شهر در فصل زمستان رخ می دهد و در این فصل تهران تحت تاثیر بادهای سرد شمالی قرار می‌گیرد؛ که به همین دلیل شاهد کاهش دمای شدید شهر هستید.

تهران

حمل و نقل عمومی در تهران

در شهر تهران استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس به دیگر روش های حمل و نقل همانند تاکسی برترین دارند. مترو تهران یکی از راه های سریع و مطمئن برای سفرهای درون شهری می باشد و شبکه اتوبوسرانی پوشش تا حدودی مناسب به بیشتر نقاط شهر به ویژه نقاط مرکزی را فراهم کرده است. به صورت کلی استفاده از وسایل عمومی برای سفرهای درون شهری بهتر از سایر روش ها می باشد.

مهمترین مراکز خرید تهران

از جمله مهمترین مراکز خرید تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  • خدمات مرکز خرید ارگ تجریش
  • پاساژ و مرکز خرید پالادیوم
  • فروشگاه بزرگ ایرانیان
  • مراکز خرید تیراژه
  • مرکز خرید گالریا
  • فروشگاه بزرگ سانا
  • مرکز خرید دنیای نور
  • مرکز خرید بام لند
  • مرکز خرید روشا
  • پاساژ خرید شانزلیزه
  • مرکز خرید گاندی

تهران

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 105 کاربر