کشور مغولستان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/21
بازدید: 11612

مغولستان (Mongolia) کشوری در شمال آسیا میانه است، که از شمال با روسیه و از جنوب با چین هم‌مرز است. پایتخت این کشور، شهر اولان‌باتور است. جمعیت مغولستان بالغ بر دو میلیون و 750 هزار نفر می‌باشد. از این میزان، 95 درصد از آن را مغول‌ها و حدود 4 درصد را اقلیت قزاق تشکیل داده است.

کشور مغولستان

جالب است بدانید که بیش از 45 درصد مردم این کشور در شهر اولان باتور زندگی می‌کنند. با وجود اینکه مغولستان نوزدهمین کشور بزرگ جهان است اما از نظر جمعیت، کم تراکم ‌ترین کشور جهان است. بنابراین اگر به دنبال مکانی آرام و بسیار کم جمعیت هستید، پیشنهاد ما به شما کشور مغولستان است. همچنین این کشور پس از قزاقستان، دومین کشور بزرگ محصور در خشکی است.

کم تراکم ترین کشور جهان

زبان مردم مغولستان

زبان رسمی مردم این کشور، مغولی است و به دو خط سیریلیک و مغولی نوشته می‌شود.

 

زبان مردم مغولستان

دین مردم مغولستان

مذهب بیش از 53 درصد از مردم مغولستان، بودیسم تبتی است و 40 درصد مردم نیز بی‌دین هستند.

دین مردم مغولستان

واحد پول مغولستان

واحد پول این کشور توگروگ است و هر تو توگروک کشور مغولستان برابر است با 0.000474 دلار آمریکا می‌باشد.

واحد پول مغولستان

مغولستان در گذر زمان

نظام سیاسی این کشور، جمهوری پارلمانی می‌باشد. مغولستان کنونی توسط پادشاهان مختلفی از جمله روران، شیونگنو، شیان‌بی و گوگ‌ترک‌ها اداره میشد. چنگیزخان در سال 1206 امپراتوری مغول را در این منطقه برقرار کرد. پس از بین رفتن پادشاهی یوان، مغول‌ها با روش قدیمی درگیری قبیله‌ای را آغاز کرده و هراز گاهی به مرز چین حمله می‌کردند و برمی‌گشتند. در سده‌های 16 و 117 میلادی، مغولستان تحت نفوذ بوداگرایی تبتی درآمد. اواخر سده 17 میلادی تمام مغولستان به بخشی از قلمرو چینگ تبدیل شد.

در سال 1911 سلسله چینگ فروپاشید و مغولستان اعلام استقلال کرد؛ اما برای اینکه به طور کامل به استقلال برسد و پایه‌های حکومت خود را محکم کند ب ناچار تا سال 1921 با جمهوری چین مبارزه کرد و در سال 1945 رسمیت بین‌المللی و استقلال مغولستان رقم خورد.

چنگیزخان مغول

پس از این اتفاقات ، مغولستان تحت نفوذ شوروی قرار گرفت و در سال 1924 جمهوری مغولستان شکل گرفت. سیاستمداران این کشور سیاست‌های شوروی را الگو قرار دادند. در اواخر سال 1989 نظام کمونیستی در اروپای شرقی دچار فروپاشی شد و با این رخداد در سال 1990 مغولستان دچار یک انقلاب دموکراتیک در داخل کشورش شد. همین موضوع باعث شد نظام چند حزبی تشکیل شود و یک قانون اساسی در سال 1992 تنظیم کنند و کشور را به سمت اقتصاد بازار آزاد سوق دهند.

تاریخچه مغولستان

پرچم مغولستان

پرچم رسمی مغولستان در سال 1992 با اندکی تغییر نسبت به پرچم پیشین خود، به عنوان پرچم ملی این کشور انتخاب شد. ستاره‌ای در طراحی پرچم وجود داشت که نماد سوسیالیسم بود، اما زمانی که پرچم جدید طراحی شد این ستاره حذف شد.

پرچم مغولستان

پایتخت مغولستان کجاست؟

شهر اولان باتور به عنوان پایتخت کشور مغولستان به حساب می‌آید که علاوه بر آن از این شهر با نام‌های مرکز فرهنگی، صنعتی و اقتصادی مغولستان هم یاد می‌شود.

پایتخت مغولستان

آب و هوای مغولستان

کشور مغولستان دارای آب و هوای خشک می‌باشد و قسم ‌های غربی و شمالی آن توسط کوه‌ها پوشانده شده و ارتفاع آن از سطح دریا بین هزار تا دو هزار متر متغیر است.

آب و هوای مغولستان

اقتصاد و منابع مالی مغولستان

صادرات و واردات بخش مهمی از اقتصاد این کشور محسوب می‌شود. محصولاتی که بیشتر از این کشور صادر می‌شود، احشام، پوشاک و مس است؛ همچنین پشم و سنگ‌های غیرآهنی نیز بخش مهمی از صادرات این کشور را تشکیل داده‌اند. بیشتر صادرات این کشور به چین، آمریکا و کانادا است.

محصولاتی همچون ماشین آلات، سوخت، تجهیزات و اتومبیل به این کشور وارد می‌شود. مصالح ساختمانی، چای و شکر از دیگر محصولاتی هستند که توانسته‌اند در طی سال‌های اخیر با پیشرفت چشمگیری روبه‌رو شوند و کمک شایانی به چرخه اقتصادی مغولستان بکنند.

اقتصاد کشور مغولستان

یکی از کشورهایی که بسیار با کشور مغولستان همکاری دارد، ژاپن است. این کشور در سال‌های اخیر توانسته مسیر تجارت را برای این کشور هموار سازد و زمینه‌های پیشرفت را فراهم سازد. 

وضعیت اقتصادی این کشور خوب بوده و در بخش صنعتی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. در سال‌های آینده کشور مغولستان این توانایی را دارد که زمینه محصولات غذایی ارگانیک ورود کند. در نتیجه سیاست‌های اقتصادی در این کشور دسته‌بندی‌های مشخصی دارد و باید به طور دقیق پیش برد. اصل مهم اقتصادی در این کشور وجود سیاست‌های چند منظوره در زمینه به فروش رساندن وسایل ضروری زندگی می‌باشد.

شرایط کار در مغولستان

وضعیت کار در مغولستان خیلی جالب نیست و نرخ بیکاری در ابتدا 11.80 بوده که با اندکی کاهش به 10.10 رسیده است. میزان نرخ مشارکت نیروی کار در مغولستان را برابر با 60.8 درصد تخمین زده‌اند. همچنین سن بازنشستگی برای آقایان 60 سالگی و برای خانم‌ها 55 سال اعلام شده است.

شرایط کار در مغولستان

نوع حکومت مغولستان

در کشور مغولستان رئیس جمهور در واقع همان رئیس حکومت است و از طریق کاندیدای احزاب معرفی می‌شود. رای مردم نیز در انتخاب رئیس‌جمهور بسیار موثر است. طول دوره ریاست جمهوری در این کشور چهار سال است. در این کشور نخست وزیر نقش رئیس دولت را دارد و می‌تواند رئیس حزب اکثریت کشور باشد و مجلس تحت نظر و فرمان او انتخاب شود. در کشور مغولستان مجلس 76 کرسی دارد و نمایندگان با رای و نظر مردم انتخاب می‌شوند. همچنین تغییر نمایندگان باید تحت نظر نظام سیاسی باشد. وضعیت سیاسی این کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و مردم در درگیری‌های سیاسی این کشور دخالتی ندارند.

فرهنگ مردم مغولستان

یکی از جالب‌ترین رفتارهای مردم مغولستان، نوع برخورد آنان با افراد بیکار است. مردم مغولستان علاقه‌ای به افراد به بیکار ندارند و برخوردشان نسبتا سرد است. مردم مغولستان شرایط زندگی خوبی داشته و کشورشان روز به روز پیشرفت کرده و به سمت مدرنیته حرکت می‌کند.

یک نکته جالب دیگر راجب مردم مغولستان قانع بودن آنان است. مردم مغولستان حریص نبوده و طمعی در مال و اموال ندارند. همچنین افراد بسیار مودبی بوده و بسیار به یکدیگر احترام می‌گذارند.

فرهنگ مردم مغولستان

شاید راجب نوع احوال‌پرسی مردم مغولستان شنیده باشید. آداب احوال پرسی در این کشور به این صورت است که با نیم چرخش به سمت راست انجام می‌شود. اگر در خیابان‌های مغولستان راه بروید، افراد با لباس‌های تک رنگ بسیار به چشمتان میخورد. مردم مغولستان علاقه خاصی به لباس‌های تکرنگ دارند.

مردم این کشور به چنگیزخان علاقه بسیاری دارند و برای او احترام خاصی قائلند. آن‌ها چنگیزخان مغول را اسطوره ملی خود می‌دانند.

قوانین عمومی در مغولستان 

اگر قصد سفر به مغولستان را دارید بهتر است قبل از آن با تعدادی از قوانین این کشور بیشتر آشنا بشوید.

  • در کشور مغولستان مردم علاقه‌ای به صمیمی شدن ندارند؛ در نتیجه شما هم اصراری برای صمیمی شدن نداشته باشید.
  • افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند باید به زبان رسمی ‌مغولستان تسلط داشته باشند.
  • اگر در مغولستان به دنبال آدرس هستید لطفا صبر و حوصله به خرج دهید.
  • هنگامی که غذا می‌خورید از صحبت کردن بپرهیزید.
  • برای مردم مغولستان ادب و احترام اهمیت ویژه‌ای دارد و بی احترامی در این کشور ممنوع است.
  • برهم زدن نظم عمومی ممنوع بوده و از این نوع رفتار بپرهیزید.
  • مردم مغولستان بشدت بر روی اسطوره‌ها و شخصیت‌های مهم کشورشان از جمله چنگیزخان حساس هستند.

قوانین کشور مغولستان

آشنایی با برخی از شهرهای مغولستان

در ادامه با تعدادی از شهرهای مهم کشور مغولستان بیشتر آشنا شوید:

اولان باتور

اولان باتور پایتخت مغولستان و مرکز فرهنگی، صنعتی و اقتصادی مغولستان است. در زمستان این شهر خیلی سرد بوده و به لحاظ آلودگی هوا در مقایسه با شهرهای دیگر از وضعیت بهتری برخوردار است. اولان باتور در قسمت شمالی مغولستان قرار دارد و به 9 منطقه تقسیم شده است. هر منطقه دارای محله‌های مخصوصی بوده و روی هم رفته 121 محله در این شهر وجود دارد.

قراقروم

یکی از زیباترین شهرهای مغولستان قراقروم است. این شهر در بین تپه‌های سرسبز و دشت زیبای اورخون قرار دارد. برای رفتن به شهر قراقروم باید از منطقه کوهستانی مغولستان عبور کنید. این شهر انبار و خرابه‌های تاریخی بسیاری دارد. وقتی در این شهر قدم می‌زنید خانه‌هایی با دودکش اجاقی بسیاری خواهید دید. همچنین در قراقروم معابد بودایی بسیاری وجود دارد و گنبدهای شهر پیشینه خود را حفظ کرده‌اند.

پایتخت مغولستان

شهر اولگی

این شهر توسط رشته‌ کوه‌های عظیم احاطه شده و همین امر سبب جلب توجه گردشگران شده است. برای سفر به شهر زیبای اولگی بهترین زمان فصل تابستان و بهار است. در این شهر فستیوال‌های سالانه عقاب برگزار می‌شود و یکی از جاهای دیدنی مغولستان بی‌شک شهر اولگی است.

شهر مورون

شهر مورون نیز دارای  جاذبه‌های گردشگری بسیاری می‌باشد و دارای جلگه‌های شمالی بی‌نظیر و دریاچه‌های بسیار زیبایی است. این شهر دارای مجسمه‌های رنگی بسیاری بوده و معماری بسیار هنرمندانه‌ای دارد.  برای رفت و آمد به شهر مورون باید از خطوط هوایی استفاده کرد. 

شهرهای مهم مغولستان

شهر خاود

شهر خاود از طریق جاده به شهر اولگی ختم می‌شود. اگر به دنبال یک شهر با تمام امکانات گردشگری هستید حتما به این شهر سفر کنید. خاود یکی از شهرهای بسیار زیبا در زمستان است و قله‌های برفی بسیار جذاب این شهر از دور نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. اگر در مسیرهای خصوصی این شهر قدم بگذارید در انتها شما را به مناطق جذاب اسب‌سواری می‌رساند. جالب‌ترین نکته در رابطه با این شهر نشانه از این شهر است که در پرچم مغولستان به چشم می‌خورد.

شهر چچرلگ

شهر چچرلگ در مرکز کشور مغولستان است و در لیست ساکت‌ترین شهرها نام این شهر به چشم می‌خورد. این شهر پر از آرامش در پایین تپه قرار دارد.  از جذابیت‎‌های چچرلگ می‌توان به کلبه‌های چوبی که در اطراف این شهر فراوان به چشم می‌خورد، اشاره کرد. یکی از بخش‌های دیدنی این شهر بازار پشم‌فروشی است. همچنین آشپزخانه‌های مغولی را می‌توانید در این شهر ببینید.

در کل شهرهای کشور مغولستان بسیار زیبا و باشکوه است و هرکدام از شهرها جذابیت‌های منحصر به فرد خود را دارد. از دیگر شهرهای مغولستان می‌توان به بنگانور، درخان، زونمود را نام برد.

مشاهیر علمی، ادبی و سیاسی و هنری مغولستان

از جمله افراد معروف و مشهور مغولستان می‌توان به آمارخو بورخو(بازیگری که در فیلم‌های اکشن نقش‌آفرینی کرده است)، اوتگون بایار ارشو(نقاش معروف مغولستانی با نام هنری OTGO )، گروه آلتان اوراگ(یک گروه خواننده راک که در مغولستان بسیار محبوب هستند)، آنو نامشیر(مدل مغولستانی، طراح و گرافیست، معروف به دختر شایسته)، سمبوگین سرچما(خواننده معروف مغولستانی که از سن شش سالگی مشغول به نواختن ویولن بوده است)، بیلگین دمدینسورن(یکی از بزرگ‌ترین و نام‌آورترین نویسندگان تاریخ مغول)، کیوی(نام گروه خواننده دختران مغولستان)

مشاهیر کشور مغولستان

عجایب کشور مغولستان

کشور مغولستان جاذبه‌های بسیار زیبا و حیرت انگیزی دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما در لیست تفریحات خود این کشور را قرار دهید.

کاراکروم

یکی از جاذبه‌های بسیار عجیب مغولستان کاراکوم است. برای رفتن به کاراکوم از پارک ملی هوستای باید عبور کنید. هوستای محل زندگی اسب‌های وحشی می‌باشد. مردم مغولستان علاقه بسیاری به اسب‌سواری دارند و یکی از ورزش‌های پرطرفدار و محبوب در مغولستان شمرده می‌شود.

علاوه بر اسب‌سواری، در این کشور شترسواری نیز رایج است. تپه‌های شنی السن تاسارخای از بهترین مکان‌های برای شترسواری است. با رفتن به این مناطق علاوه بر تفریح، می‌توانید از عشایر این منطقه نیز دیدن کنید و بیشتر با سبک زندگی و فرهنگ آنها آشنا بشوید. کاراکروم را به عنوان پایتخت تاریخی مغولستان می‌شناسند و جزو مرتفع‌ترین مناطق در این کشور است. برای سفر به این منطقه لباس گرم همراه خود داشته باشید زیرا این منطقه پوشیده از یخچال‌های طبیعی است. مردم مغولستان این منطقه را با نام سیاچن نیز می‌شناسند.

شهر کاراکروم

خامباخید

یک معبد قدیمی در مغولستان با نام خامباخید که در منطقه‌ای حفاظت شده قرار دارد. این معبد در میان دشت وسیعی قرار دارد و در گذشته محل زندگی هزاران مربی بودایی بوده است.

رودخانه انگی در مغولستان

یک رودخانه طولانی با طول 435 کیلومتر به نام انگی در کشور مغولستان قرار دارد. در این مکان یک صومعه قدیمی نیز وجود دارد. در این منطقه با وجود مناظر طبیعی و چشم‌اندازی بی‌نظیر بهترین مکان برای پیاده‌روی می‌باشد.

معابد مغولستان

در مغولستان معابد رنگی و مشابه به هم بسیاری وجود دارد. این معابد مشابه ساختمان‎‌های قدیمی چین هستند. زمانی که بین این معابد قدم می‌زنید با دیدن معماری خاص ساختمان‌ها و معابد زیبا، بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

زمانی که به مغولستان سفر کنید مجسمه‌های بزرگ که شباهت بسیاری به لاک‌پشت دارند، خواهید دید که از دیدنی‌های کشور مغولستان هستند. در این کشور سنگ‌های ارزشمند و کریستالی بسیار یافت می‌شود و بهترین گزینه برای اسب‌سواری نیز می‌باشد.

معابد مغولستان

دشت ارخون

دشت ارخون یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کشور مغولستان است. نام این موزه در لیست میراث فرهنگی به چشم می‌خورد و در مرکز این کشور قرار دارد. اگر به این منطقه بروید علاوه بر  چشم‌انداز بی‌نظیر و زیبا؛ چادرها و زندگی عشایری نیز به چشم می‌خورد.

صخره‌های آتشین

صخره‌های آتشین از جاذبه های طبیعی کشور مغولستان است. این صخره‌ها به قدری خاص و با شکوه هستند که نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. صخره‌های آتشین مغولستان مورد حمایت تیم‌های مختلف گردشگری قرار گرفته است.

صخره‌های آتشین مغولستان

نقشه مغولستان

نقشه مغولستان

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.5 از 5 | از 106 کاربر