آشنایی با کشور سوئد

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/24
بازدید: 4013

سوئد که به طور رسمی به آن پادشاهی سوئد می‌گویند، یکی از کشور های مشهور اروپایی است که با وجود مساحت و جمعیت کم خود، از لحاظ گردشگری و تولیدات، بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که سوئد کجاست و مردم آن چه آداب و رسومی دارند. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

کشور سوئد

آشنایی با کشور سوئد

در پاسخ به سؤال کشور سوئد کجاست، باید گفت این کشور در شمال اروپا قرار دارد و یکی از اعضای شنگن محسوب می‌شود. سوئد از غرب و شمال با نروژ، از شرق با فنلاند و از سمت جنوب غربی با تونل پل همسایه است. این کشور به عنوان سومین کشور بزرگ در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود. این  کشور دارای 21 شهرستان و 290 شهرداری است. سوئد یک سیستم رفاه اجتماعی نوردیک دارد که خدمات بهداشتی جهانی و آموزش عالی را برای شهروندان خود فراهم می‌کند. بر اساس تحقیقات، این کشور  در سال 2024 رتبه هجدهم جهان را از نظر کیفیت زندگی، بهداشت، تحصیلات، حمایت از آزادی‌های مدنی، رقابت اقتصادی، برابری درآمد، برابری جنسیتی، رفاه و رشد انسانی دریافت کرده است.

کشور سوئد کجاست؟

مساحت و جمعیت سوئد

مساحت سوئد حدوداً ۴۵۰٬۲۹۵ کیلومتر مربع است و باید آن را تقریباً هم اندازه با کالیفرنیا و عراق دانست. این کشور حدود 10 میلیون نفر را در خود جای داده است که حدوداً 85 درصد از این جمعیت در ناحیه شهری و قسمت جنوب کشور ساکن هستند. اگرچه سوئد نسبت به بسیاری دیگر از کشورهای حوزه شنگن از جمعیت بیشتری برخوردار است اما به‌طورکلی کم جمعیت محسوب می‌شود.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

آب و هوای سوئد

به طور کلی آب و هوا سوئد و محیط‌زیست عمومی آن به دلیل اختلاف جغرافیایی گسترده از جنوب و شمال به طور قابل توجهی متفاوت است.  زمستان در بیشتر مناطق سوئد کاملاً سرد و برفی است اما در قسمت جنوبی این کشور به علت تعادل آب و هوایی عمدتاً صنعت کشاورزی رواج دارد. آب و هوای این کشور به دلیل وزش باد جنوب غربی متوسط و جریان گرم اقیانوس اطلس شمالی، نسبت به عرض جغرافیایی شمالی خود دارای شرایط مطلوبی است.

آب و هوای سوئد

دین و زبان مردم سوئد

حدود 66 درصد از مردم سوئد مسیحی پروتستان هستند. سایر مردم این کشور از ادیان دیگری نظیر کاتولیک، ارتدکس، اسلام و... پیروی می‌کنند. بر اساس یک نظرسنجی که در خصوص وجود خدا در سال 2010 که در میان مردم سوئد برگزار شد، حدود 18 درصد آن ها بر این باورند که خدا وجود دارد، 45 درصد از آنها اعتقاد به وجود نوعی روح در قدرت زندگی داشتند و 34 درصد از آنها بر این باورند که هیچ روح یا خدایی وجود ندارد. البته درصد این نظرسنجی در سال 2015 به طور کامل تغییر کرد. در نظرسنجی آن سال حدود 14 درصد از مردم به خلقت هوشمندانه ایمان داشتند. عموم مردم کشور سوئد به زبان سوئدی سخن می‌گویند که این زبان از خانواده هندواروپایی است و مردم سوئد دقیقاً مشابه شاخه ژرمنی آن سخن می‌گویند. با وجود رسمی اعلام شدن زبان سوئدی در این کشور اقوامی وجود دارند که به زبان فنلاندی، تورندال، رومانی، ییدیش و ... سخن می‌گویند.

آداب و رسوم مردم سوئد

پایتخت کشور سوئد

شهر استکهلم پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور سوئد محسوب می‌شود که در آن حدوداً 1.6 میلیون نفر سوئدی ساکن هستند. فارغ از اینکه استکهلم به عنوان یکی از کلان‌شهرهای سوئد شناخته می‌شود، این شهر از نظر مرکز فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین در استکهلم برخی از دانشگاه‌های رتبه برتر اروپا مانند دانشکده اقتصاد استکهلم، مؤسسه کارولینسکا، انستیتوی سلطنتی KTH و دانشگاه استکهلم وجود دارند. هر ساله در این شهر جشنواره جوایز نوبل برگزار می‌شود. همچنین برخی از با ارزش‌ترین موزه‌ها و گالری‌های اروپا در این استکهلم قرار گرفته‌اند.

زبان مردم سوئد

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

آداب و رسوم و فرهنگ مردم سوئد

آن چه که در فرهنگ مردم سوئد جا افتاده آرامش و انجام کار بدون خشم و غضب است. به ‌همین دلیل مردم این کشور به‌عنوان انسان‌هایی صبور و آرام شناخته می‌شود. خانواده و کودکان در کشور سوئد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. پدر و مادرهای سوئدی پس از تولد فرزند خود می‌توانند تا 18 ماهگی او در محل کارشان حاضر نشوند و از حقوق کامل برخوردار باشند. یکی از فرهنگ‌های جالب در کشور سوئد این است که پس تولد کودک به هر خانواده به مدت 480 روز کمک هزینه پرداخت می‌شود و تا سن 8 سالگی والدین موظف‌اند 25 درصد کمتر کار کنند.

عموم افرادی که به سوئد سفر می‌کنند متوجه فرهنگ برابری جنسیتی و ارتباط دوستانه خانواده‌ها در رستوران‌ها و محیط‌های عمومی می‌شوند. در آداب و رسوم سوئد، مهمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در این کشور کمتر پیش می‌آید شخصی برای وعده غذایی اصلی به مهمانی برود و عموم مهمانی‌ها به نوشیدن قهوه و کیک خانگی ختم می‌شود. وقت‌شناسی و پوشش لباس مناسب، نماد ادب در مهمان و میزبان است. بازدید از سایر قسمت‌های خانه توسط مهمان، کاری ناپسند و زشت تلقی می‌شود.

زمانی که به خانه یک سوئدی دعوت می‌شوید باید بدانید که چاقو را در دست راست و چنگال را در دست چپ بگیرید و تا زمانی که میزبان بر سر میز حاضر نشده غذا خوردن را آغاز نکنید. همچنین از نگه داشتن غذای اضافی در بشقاب جدا خودداری کنید چرا که در فرهنگ سوئد این موضوع امری بی ادبانه تلقی می‌شود. برای برداشتن آب یا نوشیدنی نیازی به خم شدن نیست بلکه تنها کافیست به فردی که در سمت چپ یا راست شما نشسته اشاره کنید. هنگام غذا خوردن صحبت در مورد مسائل کاری، سیاسی و اقتصادی کاملاً ممنوع است.

در بیشتر مهمانی‌ها معمولاً شخص دعوت شده در سمت چپ مهمان می‌نشیند. رسم بر این است که مهمان با خود شکلات یا دسته گلی به جز گل‌های اطلسی و نیلوفر، به‌عنوان هدیه همراه خود ببرد. از آن جایی که قوانین سوئد بر اساس کودک محوری است پس توصیه می کنیم در هنگام انتخاب هدیه کودک میزبان را فراموش نکنید. اگر شخصی در سوئد به شما هدیه داد در همان لحظه آن را باز کنید و ذوق خود را نشان دهید.

پس از کودک و خانواده، آن چه که در کشور سوئد بسیار اهمیت دارد پوشش است. در یک محیط کاری همه افراد مشابه هم لباس می‌پوشند و به هیچ وجهه از اکسسوری‌های خیره کننده استفاده نمی‌کنند. پوشیدن جوراب زرد، پیراهن آستین کوتاه، پیراهن یقه باز و کفش ورزشی سفید در جلسات کاری ممنوع است.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم سوئد

مهم ترین شهرهای سوئد کدامند؟

لیست برخی از مهم‌ترین شهرهای سوئد به شهر زیر است:

  • استکلهم
  • گوتنبرگ یا یوتبری
  • اوپسالا
  • مالمو
  • لوند
  • وستروس
  • اوربرو
  • لینشوپینگ
  • هلسینگبوری
  • یونشوپینگ
  • نورشوپینگ
  • هالمستاد

مهم ترین شهرهای سوئد

در سفر به سوئد از کجاها دیدن کنیم؟

سوئد تاریخ غنی و چشم‌اندازهایی متنوع دارد. در این کشور جنگل‌های بکر، دریاچه‌های باشکوه، غذاهای سوئدی و ... در کنار هم قرار گرفته‌اند. اینها تنها بخشی از جاذبه‌های این کشور است که سبب می‌شود آن را با عنوان بهشت مسافران خطاب کنند. سوئد تعداد زیادی جاذبه گردشگری را در خود جای داده که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

موزه واسا، استکهلم

موزه واسا واقع در شهر استکهلم به عنوان محبوب‌ترین موزه سوئد شناخته می‌شود که هر ساله حدود یک میلیون بازدیدکننده دارد و بر اساس آمارها تا کنون 20 میلیون نفر از این موزه دیدنی بازدید کرده‌اند. در سال 1628 ناوگان سلطنتی سوئد و کشتی جنگی 64 تفنگ واسا، در اولین سفر خود غرق شد. این کشتی بیش از سه قرن زیر آب‌های یخ زده بود تا اینکه در سال 1961، در طی یک عملیات نجات این کشتی پیدا شد و امروزه به عنوان کپسول جذاب زمان پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است.

استکهلم پایتخت کشور سوئد

خانه های سنتی سوئدی در پارک ملی اسکانسن

اسکانسن، قدیمی‌ترین موزه فضای باز جهان و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود. این موزه در دهکده‌ای تاریخی با فرهنگ روستایی مربوط به دوره‌های مختلف از 1720 تا 1960 واقع شده است. در این ناحیه می‌توان تعدادی کلیسا، مدرسه، مغازه‌ها، آسیاب، خانه‌های کارگران، چاپخانه، کفاشی، شانه‌سازی و کارخانه شیشه‌سازی، یک نانوایی، یک خط آهن مخابراتی و ... را مشاهده کرد. اسکانسن یک گزینه عالی برای مسافرت‌های تابستانی است.

پارک ملی اسکانسن

گاملا استن

گاملا استن یکی از شهرهای قدیمی استکهلم است که قدمت آن به قرون وسطی باز می‌گردد. خیابان‌های سنگ‌فرش شده، معماری متفاوت، نقاشی‌های جذاب، فروشگاه، رستوران و کافه، موزه نوبل، موزه پست، کابینت رویال سکه و چندین کلیسا و ... تنها بخشی از جاذبه‌های این ناحیه محسوب می‌شود.

کرونا و هتل یخی، لاپلند

کرونا و هتل یخی آن یکی از شمالی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور سوئد است. در این منطقه می‌توان از اواسط مه تا اواسط ژوئیه خورشید را در نیمه شب مشاهده کرد. معدن استخراج سنگ آهن، اولین هتل یخی جهان، تفریحاتی نظیر ماهیگیری، قایق‌سواری و ... تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این ناحیه برشمرده می‌شود.

جاهای دیدنی سوئد

شرایط اقتصادی سوئد

سوئد یک اقتصاد صادرات گرا توسعه یافته دارد که بیشتر بر محور چوب، برق آبی و استخراج سنگ آهن می‌گردد. اما این تمام ماجرا نیست صادرات وسایل نقلیه موتوری، ارائه خدمات ارتباطات از راه دور، داروسازی، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات دقیق، کالاهای شیمیایی، کالاهای خانگی و لوازم خانگی، جنگل‌داری و ... نیز گوشه‌ای از اقتصاد این کشور را شامل می‌شوند. در حال حاضر کشور سوئد بیشترین زمان خود را صرف صنعت مهندسی، معدن و خمیر کاغذ می‌کند و برای توسعه و رشد اقتصادی آن تلاش می‌کند.

اقتصاد سوئد

قوانین کشور سوئد

به طور کلی قانون اساسی سوئد به چهار حوزه محدود می‌شوند. این حوزه‌ها به ترتیب شامل ابزار دولت، قانون جانشینی، قانون آزادی مطبوعات و قانون اساسی آزادی بیان است. بر اساس این چهار حوزه تمام افراد در سوئد از حقوق یکسانی برخوردار هستند. هر چهار سال یک بار در این کشور انتخابات عمومی برگزار می‌شود و مردم به طور مستقیم بر قانون کشور خود نظارت دارند. این موضوع تنها بخشی از نحوه شکل‌گیری قوانین در سوئد است، اما قوانین عمومی در این کشور وجود دارد که هر گردشگر باید قبل از سفر بداند. این قوانین به شرح زیر است:

  • پوشش رسمی و موجهه در سطح شهر
  • داشتن گواهینامه بین‌المللی برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی
  • همراه داشتن برگه واکسیناسیون علی‌الخصوص واکسن کرونا
  • ممنوعیت استفاده از کودکان در تبلیغات
  • ممنوعیت تنبیه بدنی کودکان در سوئد
  • جریمه شدن در هنگام انداختن زباله در سطح شهر
  • غیرقانونی بودن رقص بدون دلیل در سوئد

معایب زندگی در سوئد

عجیب ترین قوانین کشور های اروپایی - قوانین عجیب کشور های اروپایی را در این مقاله بخوانید!

نقشه سوئد

این نقشه کشور سوئد است که در قسمت شمالی قاره اروپا و به دریای بالتیک، خلیج بوتنیا، کاتگات، اسکاجرراک و تنگه‌های ارسوند محدود شده است. بخشی از این کشور در شمال دایره قطب شمال قرار دارد که همین موضوع آب و هوای آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. هم چنین این کشور با کشورهایی مانند دانمارک، آلمان، لهستان، روسیه، لیتوانی، لتونی و استونی مرزهای دریایی دارد. نقشه‌ای مشاهده می‌کنید بیانگر محل قرار گیری سوئد در کره زمین، شهرهای سوئد و مرز های این کشور نیز است.

نقشه سوئد

سوئد، دومین کشور شاد جهان

سوئد یکی از بهترین کشورهای جهان است که مردم آن از سطح زندگی و رفاه بالایی برخوردار هستند. این کشور در لیست شادترین کشورهای جهان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. در این مقاله هر آنچه را که لازم بود درباره سوئد بدانید، بررسی کردیم. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • لال احمدیمنش لال احمدیمنش 1401/07/06
    9 نفر پسندیدند
    سلام با توجه به تمام قوانین فرهنگی در میان مردم سوئد زندگی برای یک ایرانی در آنجا بسیار سخت و طاقت فرسا میباشد و عادت به این قوانین بسیار دشوار خصوصا در خوردن غذا با کارد و چنگال ما ایرانیها عادت داریم ران مرغ را سر سفره به نیش بکشیم تا به چنگال 😅 در هر صورت مقاله بسبار خوبی بود ممنون از اطلاع رسانی و اطلاعات مفیدتان

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 101 کاربر