روستای افجه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/22
بازدید: 132

اگر در تهران زندگی می‌کنید و هر از گاهی می‌خواهید از شلوغی و دود و دم پایتخت دور شوید، باید بدانید که اطراف تهران روستاهای سبز و زیبای زیادی وجود دارد که آب و هوایشان زمین تا آسمان با این کلان‌شهر متفاوت است. روستای افجه را باید یکی از آنها دانست. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این روستا بررسی کنیم اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید و یا قصد داریم به افجه سفر کنید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

روستای افجه

معرفی روستای افجه

افجه یکی از روستاهای خوش آب و هوای اطراف تهران است که در 5 کیلومتری لواسان، در دامنه دو کوه ریزان و آتشکوه قرار دارد. از شمال شرق تهران تا این روستا حدود 30 کیلومتر راه است. در این روستای زیبا جاذبه‌های گردشگری زیادی همچون دشت هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، قصر قاجاری، قلعه و حمام تاریخی را می‌توانید از نزدیک ببینید. البته دشت هویج را باید معروف‌ترین جاذبه این روستا دانست. اصلا دلیل اصلی انتخاب شدن این مکان برای تفریح توسط تهرانی‌ها را باید همین دشت دانست.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

مختصری از تاریخچه روستای افجه

روستای افجه در گذشته مرکز لواسان بوده است و شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین بانک منطقه لواسان را هم در همین روستا تاسیس کرده‌اند. روستای افجه قدمت طول و درازی دارد، به ‌طوری که در برخی از منابع تاریخی نامش آمده است. برای مثال صاحب طرائق که در سال 1315 هجری قمری از افجه بازدید کرده و درباره آن نوشته است:

«افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد... جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است... از جمله عمارت خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدراعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.»

به زبان دیلمی روستای افجه، اوجه نامیده می‌شود. این نام را به خاطر وجود رودها و آبشارها و جویبارهای این روستا انتخاب کرده‌اند. کم کم و به مرور زمان اوجه به افجه تغییر پیدا کرد.

مختصری از تاریخچه روستای افجه

بهترین زمان سفر به روستای افجه

روستای افجه 2020 متر از سطح دریا بالاتر است و بنابراین باید آن را یک منطقه سردسیری دانست. بهترین زمان سفر به این روستا را باید فصل‌های بهار و تابستان دانست. معمولا گردشگران اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد را برای این سفر انتخاب می‌کنند زیرا در این ایام طبیعت این روستا از هر زمان دیگری جذاب‌تر و رنگی‌تر است.

باغ ایرانی تهران - تلفیقی بی‌نظیر از هنر و طبیعت که شما را به دنیای شکوه و زیبایی ایرانی می‌برد.

مسیر رفتن به روستای افجه

مسیر تهران به روستای افجه از اتوبان بابایی می‌گذرد. شما باید خودتان را از این اتوبان به جاده لشگرگ برسانید و مسیر را تا روستای افجه ادامه دهید. شما می‌‍‌توانید نقشه روستای افجه را در زیر مشاهده کنید.

جاهای دیدنی روستای افجه

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، افجه جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است که بازدید از آنها می‌تواند لذت سفرتان را دو چندان کند. برخی از جاهای دیدنی روستای افجه به شرح زیر هستند:

تهرانگردی - تهران کجا بریم خوبه؟

دشت هویج

دشت هویج را باید مهم‌ترین جاذبه گردشگری افجه دانست. محلی‌ها به این دشت گرچال می‌گویند. دشت هویج در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار گرفته و آب و هوای خنکی دارد. از آنجایی که از قدیم در این دشت هویج کشت می‌شده است، این نام را برایش انتخاب کرده‌اند. البته نام گرچال هم به این مسئله مربوط است. گرچال را باید چاله آتش معنی کرد. هنگام برداشت هویج یک طوفان نارنجی رنگ در دشت ایجاد می‌شده که شبیه چاله آتش بوده است و به همین دلیل محلی‌ها این نام را انتخاب کرده‌اند.

دشت هویج

آبشار پسچویک

پسچویک را باید یک آبشار بسیار زیبا و خروشان دانست که در حاشیه روستای افجه قرار گرفته است و 15 متر ارتفاع دارد. این آبشار در قله ساکا قرار دارد. برای اینکه بتوانید این پسچویک را از نزدیک ببینید باید خود را به شمال شرقی افجه برسانید و تابلوها را دنبال کنید تا به آبشار برسید.

آبشارهای تهران - لیستی از بهترین آبشارهای تهران برای گردش در دل طبیعت!

آبشار موآب

اگر بخواهید زیباترین و خروشان‌ترین آبشار افجه را مشاهده کنید، باید به سراغ آبشار موآب بروید. این آبشار 180 متر ارتفاع دارد و به دشت هویج مشرف است و پس از بیست دقیقه پیاده‌روی می‌توانید از این دشت به موآب برسید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید موآب در زمستان‌ها هم پر آب و خروشان است.

آبشار موآب

قصر ناصرالدین شاه

اگر به بازدید از جاذبه‌های تاریخی علاقه ‌دارید، بهتر است در طول سفرتان به روستای افجه سری هم به قصر ناصرالدین شاه که در ضلع شمالی روستا قرار دارد، بزنید. آن‌طور که گفته می‌شود این قصر را اعتمادالدوله ساخته است اما متاسفانه درحال حاضر چیز زیادی از این بنا باقی نمانده و به جز یک و نیم متر دیوار و تلی از آجر چیز دیگری نخواهید دید.

پیست های اسکی تهران - معرفی پیست های اسکی در تهران برای تفریح در سردترین ماه‌های سال!

سایر جاذبه های گردشگری روستای افجه

از میان دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای افجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محله چراغان
  • قلعه ساکا
  • حمام قاجار
  • دشت لار

سایر جاذبه های گردشگری روستای افجه

نکاتی که باید قبل از سفر به افجه بدانید

برخی از نکاتی که باید قبل از سفر به افجه بدانید به شرح زیر هستند:

  • روستای افجه جزو مناطق سردسیری محسوب می‌شود و به همین دلیل بهتر است در فصول سرما بدون داشتن تجهیزات گرمایشی راهی این روستا نشوید.
  • باید بدانید در این روستا هیچگونه اقامتگاه رسمی وجود ندارد و بنابراین در صورتی که قصد دارید شب را در افجه بمانید باید همراه با خود تجهیزات کمپینگ ببرید.
  • بهتر است از آب رودخانه به‌عنوان آب شرب استفاده نکنید و با خود آب آشامیدنی ببرید.
  • لطفا از حصارهایی که محلی‌ها کشیده‌اند تجاوز نکنید و داخل زمین‌هایشان نشوید.
  • همراه با خود یک کیسه زباله داشته باشید تا مجبور نشوید زباله‌هایتان را داخل طبیعت رها کنید.

نکاتی که باید قبل از سفر به افجه بدانید

چرا باید از روستای افجه بازدید کنیم؟

روستای افجه را باید یکی از زیباترین روستاهای نزدیک به تهران دانست که دشت معروف هویج در آن قرار دارد. این روستا در نزدیکی تهران واقع شده و کسانی که می‌خواهند زمان کوتاهی را از هیاهوی این کلان‌شهر دور باشند، به آن مراجعه می‌کنند. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشده است، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر