سی دشت

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/15
بازدید: 167

اگر فقط برای دریا به گیلان سفر می‌کنید سخت در اشتباهید! گوشه و کنار استان گیلان طبیعتی بکر نهفته است که هر کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. ییلاق سی دشت گیلان یکی از آن‌هاست. این روستا در شهر رودبار قرار داشته و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال از نظر طبیعت‌گردی شناخته می‌شود. این طبیعت بکر در میان کوه‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز قرار داشته و یک انتخاب عالی برای دوری از هیاهوی شهر و جرعه‌ای آرامش است. اگر کنجکاو هستید که این روستا کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی داشت، پیشنهاد می‌کنیم همراه ما باشید تا با اطلاعات کاربردی این ییلاق آشنا شوید.

سی دشت

ییلاق سی دشت کجاست؟ روستایی در فاصله 70 کیلومتری رشت

نمی‌توان گفت این روستا از جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید؛ چرا که فاصله نه چندان زیادی تا رشت دارد. ییلاق سی دشت در 30 کیلومتری رستم‌آباد و 73 کیلومتری رشت قرار داشته و یکی از جاهای دیدنی رودبار است. برای رسیدن به این روستا باید از روستای رستم‌آباد، توتکابن، پره‌سر، دفراز، پلنگ دره و رشی بگذرید. این مسیر راهی برای صعود به قله درفک است. این ییلاق، در ارتفاع 1008 متری و دامنه قله درفک قرار دارد. از این رو وقتی راهی این روستا می‌شوید، می‌توانید در میان ابر و مه قدم بزنید.

ییلاق سی دشت کجاست؟

مسیر دسترسی به سی دشت گیلان

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، توتکابن، دفراز، سی دشت

در صورتی که از سمت رشت می‌خواهید راهی این روستا شوید، باید از امامزاده ابراهیم و رستم‌آباد گذر کنید. کمی بعد خروجی تابلوی رستم‌آباد و توتکابن از اتوبان رشت - قزوین را می‌بینید. از این خروجی خارج شوید و به سمت توتکابن بروید. در مسیر خود از شهر توتکابن و دو راهی شیرکوه عبور می‌کنید و می‌توانید از طبیعت بکر این جاده لذت ببرید. پس از عبور از روستای راجعون سمت چپ شما خروجی روستای دفراز وجود دارد که باید وارد یک جاده نسبتا پرفرازونشیبی شوید. پس از عبور از روستای پلنگ‌دره و ورودی غار تاریخی دربند رشی، به روستای زیبای سی دشت می‌رسید.

مسیر دسترسی به سی دشت گیلان

فاصله تهران تا سی دشت؛ مسیر دسترسی از تهران

در صورتی که از سمت تهران می‌خواهید به ییلاق سی دشت گیلان سفر کنید، باید بدانید یک مسیر 300 کیلومتری پیش روی شماست. از تهران باید وارد اتوبان قزوین - رشت شوید و از شهرهای منجیل و رودبار گذر کنید. به سمت خروجی توتکابن بروید و از اتوبان خارج شوید. طی کردن این مسیر حدود 3 ساعت و نیم الی 4 ساعت زمان می‌برد.

استان گیلان _ گیلان دارای تاریخی غنی می باشد و قدمت آن به دوران باستان بر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درباره استان گیلان، روی لینک کیلیک کنید!

فاصله رشت تا سی دشت؛ مسیر دسترسی از رشت

همانطور که گفتیم از سمت رشت باید از امامزاده ابراهیم و رستم‌آباد گذر کنید و وارد خروجی رستم‌آباد و توتکابن شوید. در نهایت پس از عبور از روستای شیرکوه، انارکول، چهل‌بر، بره‌سر، دشتویل و روستای راجعون به سمت خروجی روستای دفراز بروید و در نهایت به سی دشت برسید. سی دشت در فاصله 73 کیلومتری از رشت قرار داشته و طی کردن این مسیر حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان می‌برد.

آب و هوای سی دشت؛ بهترین زمان سفر به این ییلاق بکر

شما هر فصلی که به ییلاق سی دشت گیلان سفر کنید لذت می‌برید. این روستای زیبا در هر فصلی زیبایی‌های خود را دارد. آب و هوای روستای سی دشت به دلیل قرارگیری در دامنه کوه در زمستان‌ها کمی سرد و برفی است. همین مسئله باعث می‌شود که رفت و آمد کمی برای شما سخت باشد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم اگر در زمستان قصد سفر به این روستا را داشتید، حتما با تجهیزات کامل بروید. پاییز سی دشت هوای بارانی و خنک و مه‌آلود دارد که سفر در این فصل را خالی از لطف نمی‌کند.

در فصل بهار و تابستان این روستا، زیباتر از همیشه به نظر می‌رسد. اگر در تابستان به سی دشت سفر کنید هوایی معتدل و خنک، همراه با سرسبزی چشم‌گیر پیش روی شماست. گل‌های رنگارنگ، آسمان آبی، باران ریز و مه در هوا، بدون شک تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. با توجه به ییلاقی بودن این منطقه، بهترین فصل سفر به سی دشت فصل بهار و تابستان است. 

آب و هوای سی دشت

جاهای دیدنی اطراف سی دشت؛ سفر خود را به این ییلاق خلاصه نکنید!

اگر به ییلاق سی دشت گیلان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم کمی هم از جاذبه‌های اطراف دیدن نمایید؛ چرا که جذابیت‌های ییلاق سی دشت رودبار فقط به خودش خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در اطراف آن جاهای بکر دیگری نیز وجود دارد. در ادامه با آن‌ها آشنا شوید.

جاهای دیدنی اطراف سی دشت

قله درفک؛ عروس کوه‌های گیلان

این قله زیبا در میان ابر و مه است و ارتفاعی حدود 2733 متر دارد. درفک به عنوان عروس کوه‌های گیلان شناخته می‌شود و یک آتش‌فشان غیرفعال است. حضور کلبه‌های سنگی و محلی و غار یخی در ارتفاع 2400 متری، از جذابیت‌های این قله است. ناگفته نماند به هیچ وجه بدون راهنما نباید به این منطقه بروید؛ چرا که شرایط جوی ممکن است طوری شود که خطری شما را تهدید کند. از مسیرهای مختلفی می‌توان به این قلعه صعود کرد که به شرح زیر است:

مسیر یک (جبهه شرقی)

سیاهکل، دیلمان، شاه شهیدان، اربناب، قله درفک

مسیر دو (جبهه غربی)

  • رستم‌آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیرونی، درفک
  • رستم‌آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک

مسیر سه (جبهه جنوبی)

رستم آباد، توتکابن، پره سر، دفراز، پلنگ‌دره، روستای رشی، روستای سی دشت، دشت دامان، قله درفک

مسیر چهار (مسیر جنوب شرقی) 

رستم آباد، توتکابن، پره سر، دفراز، پلنگ‌دره، روستای رشی، روستای سی دشت، نورالعرش، اربناب، قله درفک 

جاهای دیدنی گیلان - معرفی و بررسی برترین مکان های دیدنی گیلان از جنگل‌های سرسبز و سواحل زیبا تا روستاهای تاریخی و غذاهای محلی لذیذ

غار دربند رشی؛ یا قدمتی 200 هزار ساله

این غار که جزو آثار ملی هم محسوب می‌شود در روستای دربند رشی قرار داشته و 200 هزار سال قدمت دارد. برای رسیدن به این غار باید از کنار جاده و دامنه کوه، 20 دقیقه پیاده طی کنید. وقتی از داخل غار به بیرون نگاه می‌کنید فقط زیبایی و طبیعتی بکر می‌بینید.

کوف دار؛ درختی کهنسال و زیبا

اگر کمی بالاتر از ییلاق سی دشت گیلان بروید، به دو راهی نورالعرش می‌رسید. مسیر سربالایی و خاکی را ادامه دهید و پس از عبور از روستای امامزاده نورالعرش جنگل‌های زیبایی را می‌بینید. کمی بالاتر بروید تا به روستای سیاه دشت‌بن برسید. این درخت زیبا در روستای سیاه دشتبن قرار داشته و حدود 20 متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید این درخت در آثار ملی گیلان ثبت شده است.

تپه مارلیک؛ محوطه‌ای باستانی در حاشیه سفیدرود

این تپه یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف سی دشت است که در دره گوهررود قرار دارد. جالب است بدانید این تپه بقایای به جا مانده از تمدن‌های باستانی بوده و حدود 3000 سال قدمت دارد. این تپه در گذشته برای مدت‌ها سکونتگاه اجداد مردم گیلان بوده و آن‌ها بر این باور بودند که آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان این تمدن بوده است. در این تپه 53 آرامگاه و 25 جام طلا کشف شده است.

تور داخلی - برای رزرو تورهای مسافرتی داخل ایران با قیمت مناسب همین حالا کلیک کنید!

روستای چیچال؛ اجاره کلبه و آرامش در طبیعت

روستای چپچال یکی از روستاهای نزدیک به قله درفک است که در فصل‌های بهار و تابستان و پاییز آب و‌ هوای دلپذیری دارد. در این روستا می‌توانید خانه و کلبه‌های زیبایی اجاره کنید.

روستای چیچال

استخرگاه؛ روستایی چهار فصل و خوش آب و هوا

در نهایت آخرین جاذبه‌ای که قصد داریم معرفی کنیم روستای استخرگاه است. این روستا به روستای چهار فصل شهرت داشته و امکان اقامت در کلبه‌های چوبی و رو به منظره در آن وجود دارد. عکاسی، پیاده‌روی در جنگل و اقامت در این کلبه‌ها از جمله تفریحات استخرگاه است.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

در سفر به ییلاق سی دشت چه تجهیزاتی همراه داشته باشیم؟

بهتر است برای سفر به این روستا با تجهیزات کامل بروید. کفش مناسب، چند دست لباس مناسب فصل و یک دست لباس گرم، تجهیزات خواب، زیرانداز، چراغ قوه، کیسه زباله، مواد غذایی و تجهیزات آشپزی از جمله چیزهاییست که برای سفر به این ییلاق نیاز دارید.

تجهیزاتی لازم در روستای سی دشت

ییلاق سی دشت؛ سفری دلنشین به گیلان

ییلاق سی دشت که به ییلاق سی دشت رودبار در گیلان هم شهرت دارد، با طبیعتی بکر می‌تواند گزینه خوبی برای دوری از هیاهوی شهر و کسب آرامش باشد. این روستای خوش آب و هوا در بیشتر روزهای سال مملو از مه است و زیبایی خاص خود را دارد. بهترین زمان سفر به سی دشت فصل بهار و تابستان است. اگر تجربه سفر به این روستا را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر