روستای برنجستانک

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 519

اقامت در کلبه‌های سوئیسی، سفر به دل طبیعت و جرعه‌ای آرامش، همه چیزیست که با سفر به برنجستانک تجربه می‌کنید. دهکده توریستی برنجستانک، یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوا در سوادکوه مازندران است که 3 ساعت تا تهران فاصله دارد. این دهکده، که به دهکده زمزم هم معروف است، سالانه گردشگر زیادی را جذب می‌کند. اگر به دنبال یک سفر کوتاه مدت و کسب آرامش هستید، بدون شک روستای برنجستانک می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد؛ اما قبل از سفر به این روستای زیبا، بد نیست اطلاعاتی در رابطه با آن کسب کنید.

روستای برنجستانک

برنجستانک کجاست؟ بهشتی در فاصله 3 ساعتی از تهران

روستای برنجستانک، یکی از زیباترین روستاهای استان مازندران است. فاصله این روستا تا قائم شهر 22 کیلومتر و تا ساری 47 کیلومتر است. این روستا با طبیعتی خیره‌‎کننده و پوشش انبوه گیاهی، یک منطقه سبز و زیباست. سد برنجستانک که به سد زمزم برنجستانک هم معروف است، در مقابل کلبه‌های سوئیسی این منطقه قرار گرفته است، روی آب و هوا و طبیعت چشم‌گیر این ناحیه تاثیری مثبت داشته و سبب شده تا آب و هوای این روستا خنک و دلپذیر باشد. این بهشت گمشده حدود 350 نفر جمعیت داشته و تا تهران تنها 3 ساعت فاصله دارد.

تاریخچه و علت نام‌گذاری روستای برنجستانک

برنجستان به معنای شالیزار و محل کشت برنج است. برنجستانک مفهوم شالیزار کوچک را می‌دهد. مردم محلی معتقد هستند این منطقه در گذشته شالیزار کوچک برنج بوده است و مردم در آن برنج می‌کاشتند. از این رو این روستا با این نام شناخته می‌شود.

تاریخچه و علت نام‌گذاری روستای برنجستانک

برنجستانک؛ روستایی با آب و هوای معتدل و خنک

نیمی از گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کنند به دلیل آب و هوای خوب و کلبه‌های سوئیسی برنجستانک را انتخاب می‌کنند. در نیمه اول سال، یعنی بهار و تابستان آب و هوای برنجستانک معتدل و خنک است و همین مسئله سبب می‌شود تا در این نیمه تعداد گردشگران بالا باشد. در نیمه دوم سال دمای هوا کاهش یافته و شاهد هوایی نسبتا سرد در این روستا هستیم. بیشتر روزهای نیمه دوم سال ابری و بارانی است. از این رو اگر در فصل پاییز و زمستان به برنجستانک سفر کردید، حتما لباس گرم با خود ببرید.

جاهای دیدنی مازندران - معرفی برترین مناطق دیدنی و گردشگری استان ماندران

بهار و تابستان؛ دو فصل ایده‌آل برای سفر به برنجستانک

بهترین زمان سفر به روستای برنجستانک فصل بهار و تابستان است؛ اما این به معنای بد بودن شرایط هوایی در دو فصل پاییز و زمستان نیست. هر فصل این روستا زیبایی خاص خود را دارد. به طور کلی بهار و تابستان آب و هوا خنک و معتدل است؛ اما فصل پاییز، این روستا دیدنی بوده و بهشتی از درختانی با برگ‌ها زرد و نارنجی را مشاهده می‌کنید که با بارش باران نمناک شده‌اند. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید می‌توانید در فصل پاییز هم به این روستا سفر کنید؛ اما اوج گردشگری و محبوبیت برنجستانک در بهار و تابستان است.

بهار و تابستان روستای برنجستانک

جاهای دیدنی برنجستانک؛ گشتی در میان جنگل و دریاچه

برنجستانک فقط به شالیزار و یک دریاچه خلاصه نمی‌شود. وقتی به این روستا سفر کنید می‌توانید از چندین جاذبه طبیعی و زیبای آن نیز لذت ببرید. مهم‌ترین جاذبه‌های روستای برنجستانک به شرح زیر است:

جاهای دیدنی برنجستانک

دریاچه گل پل شاهی

قدم به میان جنگل‌های سوادکوه بگذارید و پس از طی کردن یک مسیر 5 کیلومتری، دریاچه‌ای زیبا به وسعت 5 هکتار را ببینید. این دریاچه واقعا زیباست و دیدن آن لذتی وصف‌نشدنی دارد. آب این دریاچه شیرین بوده و گونه‌های مختلف پرندگان را می‌توانید در اطراف آن مشاهده کنید.

بابلسر- شهر بابلسر به خاطر داشتن سواحل زیبای دریای مازندران بین شهرهای استان به نگین مازندران شهرت دارد. 

هفت آبشار

از دیگر جاهای دیدنی برنجستانک می‌توان به هفت آبشار اشاره کرد. این جاذبه در اطراف این روستا واقع شده و یکی از جاهای دیدنی قائم شهر محسوب می‌شود. هفت آبشار شبیه به پلکانی است که روی هم قرار گرفته‌اند و هر کدام از این آبشارها 9 متر ارتفاع دارند. پیشنهاد می‌کنیم حتما دوربین عکاسی را همراه خود ببرید. در حوضچه این آبشار می‌توانید کمی آب‌تنی کنید.

هفت آبشار

سد برنجستانک

سد برنجستانک یا سد زمزم، از دیگر جاهای دیدنی این روستاست. این سد در داخل منطقه حفاظت‌شده انجیلی و خیبوس قرار داشته و منبع طبیعی این روستا محسوب می‌شود. سد نام‌برده روی رود تیچون قرار داشته و محلی زیبا و شگفت‌انگیز برای عکاسی است.

مرداب هسل تالاب یا مردابی در قلب مازندران (دسترسی + عکس + زمان سفر)

جنگل و مرداب قادیکلا

این جنگل در دهستان علی‌آباد قرار داشته و از جاذبه‌های دیدنی قائم شهر محسوب می‌شود. وقتی وارد این محدوده می‌شوید با طبیعتی بکر و روستایی زیبا مواجه هستید که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

جنگل و مرداب قادیکلا

منطقه حفاظت‌شده خیبوس

این منطقه گردشگری حدود 3471 هکتار مساحت داشته و به عنوان بخشی از جنگل‌های هیرکانی شناخته می‌شود. جالب است بدانید در این منطقه رودخانه‌ای به اسم توجی قرار داشته که جنگل را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. اگر قصد بازدید از این جاذبه را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید. این منطقه محل زندگی جانورانی مانند روباه، پلنگ، مارال، خرس قهوه‌ای و سنجاقک است.

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

تفریحات رایجی که در برنجستانک می‌توانید تجربه کنید

با سفر به روستای برنجستانک مازندران علاوه بر کسب آرامش و اقامت در کلبه‌های سوئیسی، می‌توانید تفریحات مفرحی را داشته باشید:

  • قایق‌سواری: اگر به دریاچه زمزم بروید می‌توانید تجربه قایق‌سواری را داشته باشید. قایق‌های این منطقه 4 نفره و پدالی هستند؛ البته فراموش نکنید که در زمانی که شرایط آب و هوایی مساعد نیست نمی‌توانید قایق‌سواری کنید.
  • اسب‌سواری: از دیگر تفریحات رایج برنجستانک، اسب‌سواری است. این روستا دارای باشگاه اسب‌سواری بوده و می‌توانید در صورت تمایل یکی از اسب‌ها را کرایه کنید.
  • عکاسی: در نهایت یک دوربین باکیفیت عکاسی همراه خود ببرید؛ چرا که این منطقه سوژه‌های زیادی برای عکاسی دارد.

تفریحات در برنجستانک

لذت اقامت در کلبه‌های سوئیسی برنجستانک

بیشتر افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند، علاقه زیادی به اقامت در کلبه‌های سوئیسی و مثلثی شکل برنجستانک دارند. این کلبه‌ها که در مناطق کوهستانی کوه‌های آلپ سوئیس دیده شده‌اند، در ایران هم در منطقه برنجستانک وجود دارند و می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید و یک شب رویایی را رقم بزنید. ناگفته نماند که این کلبه‌ها کاملا مجهز هستند و چشم‌اندازی عالی رو به دریاچه دارند.

اقامت در کلبه‌های سوئیسی برنجستانک

دسترسی به روستای برنجستانک؛ چگونه به این روستا برویم؟

برای سفر به این روستا، لازم است از تهران به سمت دماوند و فیروزکوه بروید. پس از رسیدن به فیروزکوه به سمت مسیر شیرگاه رفته و بعد از طی کردن 7 کیلومتر، سمت راست یک تابلو می‌بینید که روی آن شهرک صنعتی بشل خودنمایی می‌کند، وارد این منطقه شوید و 10 کیلومتر را طی کنید. با رسیدن به دوراهی به سمت راست بروید تا سد برنجستانک را ببینید. دهکده توریستی برنجستانک در اطراف این سد قرار گرفته و می‌توانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

سفر به برنجستانک؛ تجربه همزمان طبیعت‌گردی و اقامت در کلبه‌های سوئیسی

هر 4 فصل برنجستانک زیباست. با سفر به روستا و دهکده توریستی برنجستانک مازندران، می‌توانید از طبیعتی بکر و خوش آب و هوا و کلبه‌های سوئیسی آن لذت ببرید. این روستا به سبب نزدیکی به تهران، امکان یک سفر کوتاه؛ اما فوق‌العاده را برای شما فراهم می‌کند. اگر تاکنون به این روستا سفر کردید، در بخش ثبت دیدگاه تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر