روستای ایستا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/03
بازدید: 383

ایستا روستایی که زمان در آن متوقف شده است!

نمی‌توانید لحظه‌ای را بدون تکنولوژی و تلفن همراه‌تان بگذرانید؟ پس حتما توصیه می‌کنیم که راهی پیدا کرده و به روستای ایستا سفر کنید. در آنجا مجبور به انجام این کار می‌شوید. روستایی که زمان در آن متوقف شده و از هیچ وسیله‌ی مدرنی در آن استفاده نمی‌گردد. ساخت‌وساز در آن به روش سنتی انجام می‌شود و اخبار خارج از روستا نیز به سختی به گوش اهالی این دِه می‌رسد. اما دلیل انجام این رفتارها از سوی اهالی روستا چیست؟

ایستا روستایی که زمان در آن متوقف شده است!

میرزا صادق مجتهد تبریزی الگوی اهالی روستای ایستا

میرزا صادق مجتهد تبریزی، فقیه مبارز و ادیب استان آذربایجان در قرن بیستم شمسی بود. این روحانی اعتقادات مختلفی از جمله عدم استفاده از وسایل مدرن در زندگی داشت. وی همواره تاکید بر آن داشت که خود و پیروانش نباید از وسایل تجددگرایانه و تکنولوژی استفاده کنند. مردم روستای ایستا نیز این فقیه 12 امامی را الگوی خود قرار داده و از تکنولوژی هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند. با وجود این مسائل القاب مختلفی را مردم روستاهای دیگر و سایر شهرهای ایران برای اهالی روستای ایستا در نظر گرفته‌اند.

چه القاب دیگری برای ایستا وجود دارد؟

روستای اهل توقف، انتظاریون، آخرالزمانی‌ها، فانوس آباد و کوی منتظران از جمله دیگر القاب این روستا هستند. علت گذاشتن لقب فانوس آباد بر روی این روستا بدون برق بودن آن است.

روستای ایستا به مثابه ایالتی مستقل در دل ایران!

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، در روستای ایستا از برق شهری استفاده نمی‌شود. اما این وضعیت برای اهالی روستا به طور خودخواسته رخ نداده است مردم روستا ایستا خودشان تمایلی به استفاده از لوله‌کشی آب شهری، برق، گاز و حتی تلفن ندارند. حتی مردم این روستا در سرشماری جمعیت ایران هم شمرده نمی‌شوند و به نوعی مانند یک ایالت مستقل، آن هم در مرکز ایران به حساب می‌آیند.

آتشگاه کرج - اتشگاه روستایی بسیار زیبا و دیدنی در کرج

ورود به ایستا ممنوع؛ ورود به روستا فقط با این شرایط

اگر شرایط اهالی روستا را بپذیرید، ورود به ایستا غیر ممکن نیست. مردم این روستا با کشیدن دیوار به دور روستا عملا مانع دسترسی آسان به این روستا شده‌اند. اما اهالی این روستا هیچ مخالفتی با حضور غریبه‌ها در این روستا ندارند. البته به شرط اینکه در زمان حضور در این روستا، تلفن همراه یا دوربین عکاسی همراه خود نداشته باشید. ضمن اینکه مردم ایستا از پذیرفتن بانوان نیز در این روستا معذور هستند. به طور کل قوانین برای زنان در این روستا کمی منحصر به فرد است. زنان روستای ایستا نیز حق خروج از خانه را ندارند و این موضوع نیز به قوانین 200 سال گذشته شباهت بسیاری دارد.

ورود به ایستا ممنوع

آداب و رسوم مردم روستا؛ از نوع پوشش تا شغل آن‌ها

مردم روستای ایستا از تبار ترک زبانان هستند، اما رسم و رسوم آن‌ها به ترک‌ها شباهت چندانی ندارد. در ادامه به بررسی رسم و رسوم مردم این روستا، شغل و حتی نوع پوشش آن‌ها می‌پردازیم:

لباس مردان روستا به چه شکل است؟

به دلیل اینکه زنان در روستای ایستا شهرستان طالقان اجازه خروج از خانه‌های خود را ندارند، اطلاعی از نوع پوشش بانوان روستا وجود ندارد. اما مردان روستا عمدتا با لباس نخی و پشمی است. همچنین مردان روستا کلاه‌های پشمی را هم بر سر می‌گذراند. نکتهٔ جالب در این است که مردم روستا حتی لباس‌های خود را هم داخل دِه می‌بافند.

خبری از مراسم عزا و عروسی در ایستا نیست!

گفته می‌شود که در روستای ایستا، هیچ مراسم عزا یا عروسی‌ای برگزار نمی‌شود. این موضوع در نوع خود جالب است. در واقع حتی امکان برگزاری جشن تولد، سالگرد ازدواج و غیره هم در این شهر وجود ندارد.

سد کرج - معرفی اولین سد چند منظوره کشور ایران 

مردم روستا به چه شغلی مشغول هستند؟

شغل اکثر مردم روستای ایستا در شهرستان طالقان، کشاورزی و دام‌پروری است. نکته اینجاست که حتی در انجام فعالیت‌هایی مانند کشاورزی هم از تراکتور استفاده نمی‌کنند. تا کنون استفاده از گاوآهن برای انجام کارهای مربوط به کشاورزی روستای ایستا مرسوم بوده است.

آداب و رسوم مردم روستا

مختصری در مورد آب‌وهوای روستای ایستا

روستاي ایستا در نزدیکی به شهرک، ده مرکزی طالقان قرار دارد. قرارگیری آن در یکی از دره‌های طالقان باعث شده تا در زمان سرماهای استخوان‌سوز طالقان کم‌تر از روستاهای کوهستانی این دهستان در معرض برف و بوران قرار دارد.

روستای ایستا کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

ایستا یکی از روستای دهستان طالقان است که در نزدیکی شهرک، روستای مرکزی و اصلی این دهستان قرار دارد. طالقان در واقع منطقه‌ای کوهستانی بین شهرهای کرج و قزوین است. برای رسیدن به روستای ایستا در طالقان، بایستی یکی از دو مسیر هشتگرد به طالقان یا جاده‌ی قزوین را انتخاب کنید.

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر