روستای قلات شیراز

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 588

قلات شیراز را باید یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف این شهر دانست که به‌خاطر آب و هوای فوق‌العاده‌اش همیشه مورد توجه مردم شیراز و گردشگران دیگر بوده است. این روستا حتی در فصول گرم سال هم آب و هوای بسیار خوبی دارد. در این منطقه می‌توانید مسیرهای سنگ‌فرش، خانه‌های پلکانی، چشمه‌های سرریز شده از دل کوه، درختان سبز، دره‌های عمیق و جاذبه‌های تاریخی را از نزدیک ببینید. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را که لازم است قبل از سفر به روستای قلات شیراز بدانید بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این جاذبه گردشگری به دست آورید، تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

روستای قلات شیراز

معرفی قلات شیراز

قلات یک روستای ییلاقی در شهر شیراز است که حدود 36 کیلومتر با شمال غرب این شهر فاصله دارد. قلات یکی از روستاهای پلکانی ایران نیز محسوب می‌شود که در سال 1398 آن را به‌عنوان اولین بافت روستایی- تاریخی-طبیعی استان فارس، در فهرست میراث ملی به ثبت رسانده‌اند. زمانی که هنوز یک کیلومتر تا رسیدن به این روستا فاصله دارید، خانه‌های پلکانی را خواهید دید.

این روستا در جوار یک چشمه زیبا واقع شده و اطرافش را انبوه درختان سبز و کهن فراگرفته است. همچنین در قلات باغ‌های بسیار زیبایی نیز می‌توانید پیدا کنید. در نزدیکی روستای قلات، کوهی به همین نام وجود دارد که این منطقه را از جنوب، شرق و غرب احاطه کرده است. بنابراین فقط از شمال می‌توان وارد این روستا شد. همچنین وجود یک رودخانه بسیار زیبا به نام قره آغاج چهره قلات را زیباتر کرده است.

روستای قلات دو بافت قدیم و جدید دارد. زمانی که وارد روستا می‌شوید، ابتدا بافت جدید را خواهید دید. پس از اینکه از این بخش گذر کنید به بافت قدیمی خواهید رسید. روستای قلات از نظر پوشش گیاهی نیز بسیار غنی است از میان گیاهانی که در این منطقه می‌روید می‌توان به ومادران، گل ختمی، پرسیاوشان، ریواس، کنگر، آویشن کوهی، پونه و مرزه، بادام کوهی یا بارشیک، كاكوتی، گیاه گاوزبان و جاشیر اشاره کرد.

معرفی و راهنمای سفر به قلات شیراز

مسیر دسترسی به روستای قلات

مسیر دسترسی به روستای قلات به این صورت است که ابتدا باید از شیراز خود را به جاده سپیدان برسانید و از آنجا پس از 25 کیلومتر، زمانی که تابلوی قلات را دیدید؛ وارد این روستا شوید. جاده آسفالتی که شما را به این منطقه می‌رساند کیفیت مطلوبی ندارد اما خود روستا سنگ فرش است و راحت تا انتهای آن را می‌توانید با ماشین بروید. توصیه می‌شود ماشین خود را ابتدای روستا پارک کرده و قلات را پیاده بگردید.

برای رفتن به قلات شیراز یک راه دیگر هم از سمت رود خشک و دره مارون وجود دارد که ورودی آن انتهای بلوار آفرینش شهرک حافظ است. این مسیر پر پیچ و خم است اما باید آن را نسبت به مسیر اول زیباتر دانست.

  • آدرس روستای قلات: ایران، استان فارس، ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز

آدرس و راه های دسترسی به قلات شیراز

نقشه مترو شیراز 1403 با کیفیت بالا + ساعت حرکت در ایستگاه‌های فعال    

بهترین زمان سفر به قلات شیراز

روستای قلات آب و هوایی معتدل دارد. حتی در تابستان‌ها هم که آب و هوای استان فارس در گرم‌ترین وضعیت خود قرار می‌گیرد؛ آب و هوای روستای قلات معتدل است. در تمام فصول سال امکان سفر کردن به قلات وجود دارد اما بهترین زمان این سفر را باید بهار و تابستان دانست. از آنجایی که قلات شیراز یک منطقه ییلاقی است، تابستان‌ها و بهارهای خنک و معتدلی دارد. بنابراین افراد زیادی برای فرار از گرمای تابستان این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند. طبیعت پاییزی و زمستانی این روستا هم بسیار زیباست اما اگر تصمیم دارید در این دو فصل راهی قلات شوید باید تجهیزات مناسبی همچون لباس و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

چه موقع به قلات شیراز سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به شیراز - بررسی آب و هوای فصول مختلف، جاذبه ها و جشنواره ها

مختصری از تاریخچه قلات شیراز

با توجه به درختان کهن‌سالی که در روستای قلات وجود دارد، قدمت این روستا را بیش از هزار سال تخمین زده‌اند. قلات از قدیم به‌خاطر آب و هوای خنک و ییلاقی بودنش، به‌عنوان تفرجگاه پادشاهان استفاده می‌شده است. در قدیم این روستا را با نام کلات می‌شناختند. این نام در فرهنگ عمید ده یا قلعه‌ای روی کوه معنا شده است. آن‌طور که به نظر می‌رسد روستای قلات را به‌خاطر کاربردهای امنیتی ساخته‌اند. زیرا در قدیم به‌خاطر عبور ایلات و عشایر، درگیری‌های زیادی در این منطقه رخ داده است. وجود کوه، رودخانه و چشمه‌های فراوان که به‌طور طبیعی خاصیت دفاعی دارند؛ بیشتر به این روستا شکل امنیتی داده است.

از تاریخچه روستای قلات شیراز چه می دانید؟

جاهای دیدنی قلات شیراز

در روستای قلات جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که در طول سفرتان به این روستا می‌توانید در کنار لذت بردن از طبیعت زیبا، از این جاذبه‌ها هم بازدید کنید و به لذت سفرتان بیفزایید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

جاهای دیدنی شیراز - لیست 20 مورد از جاذبه های طبیعی و دست ساز گردشگری شهر شیراز

کلیسای قلات شیراز

کلیسای قلات را باید یکی از بناهای تاریخی ارزشمند در قلات شیراز دانست که به دلیل بی توجهی مسئولین در حال نابودی است. قدمت این کلیسا که آن را با نام تجلیل مسیح نیز می‌شناسند، به دوران جنگ جهانی اول باز می‌گردد. آن‌طور که در تاریخ آمده، مبلغان مسیحی که بین دو جنگ جهانی اول و دوم برای تبلیغ دیدن مسیحیت به شیراز آمده بودند؛ این کلیسا را برای مردم روستا ساخته‌اند. تجلیل مسیح را می‌توانید در یکی از کوچه‌های آرام و پر از درخت این روستا می‌توانید پیدا کنید. این کلیسا را در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌اند.

کلیسای قلات شیراز

آبشارهای روستای قلات

 در دامنه کوه سرخ یا همان کوه قلات، سه آبشار بسیار زیبا را می‌توانید پیدا کنید که این آبشارها از میان دیگر جاهای دیدنی قلات، طرفداران بیشتری دارند. کوچک‌ترین آبشاری که در این مجموعه سه تایی فرار دارد تنها در فاصله 2 کیلومتری از بافت تاریخی قلات قرار گرفته است.

شاهچراغ - معرفی و راهنمای جامع آرامگاه احمد بن موسی کاظم در شهر شیراز

موزه قلات شیراز

یکی دیگر از جاذبه‌هایی که می‌توانید در شهر قلات به بازدید از آن بپردازید، موزه این روستا است. این موزه درواقع یک خانه با قدمت بسیار طولانی است که رامین باقی، یکی از جوان‌‌های هنرمند این روستا، آن را به موزه تبدیل کرده است. برای ورود به این موزه که در آن می‌توانید تعداد زیادی سازها و اشیای کهن را ببینید، نیازی به پرداخت هزینه نیست.

قلعه قلات شیراز  (قرل ارسلان)

جاذبه بعدی قلات که باید در این مطلب به آن اشاره کنیم، روستای قزل ارسلان است که البته آن را با نام قلعه قلات نیز می‌شناسند. اهالی روستا معتقدند این قلعه متعلق به اتابکان فارس بوده است اما به نظر می‌رسد برج و باروهای بنا را یک بار در زمان سلجوقیان بازسازی کرده‌اند. نام قزل ارسلان هم از همان زمان روی این بنا مانده است.

بازار وکیل شیراز - معرفی معروف ترین بازار سنتی ایران و شیراز 

تفرجگاه شب شتری

در روستای قلات تفرجگاه‌های زیادی وجود دارد که از میان آنها می‌توان به شب شتری، در کنار رودخانه‌ای به همین نام اشاره کرد. این تفرجگاه سرسبز کمتر از 3 کیلومتر با بافت قدیمی روستا فاصله دارد و در آن انواع گل‌ها و گیاهان وحشی و دارویی را می‌توان پیدا کرد. در این منطقه یک رودخانه بسیار زیبای دیگر به نام چشمه شتری نیز قرار دارد.

حمام قدیمی روستای قلات

در روستای قلات یک حمام قدیمی هم وجود دارد که باید آن را یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این روستا دانست. ریش سفیدان روستا معتقدند شیخ اجل سعدی، یک بار در این مکان حمام کرده است. متأسفانه این اثر تاریخی درحال حاضر آسیب زیادی دیده و در خطر نابودی است.

باغ جهان نما - تکه‌ای جامانده از بهشت در شهر شیراز + تصاویر

سایر جاذبه های گردشگری روستای قلات

به جزو مواردی که در بالا به آن اشاره شد، در قلات شیراز جاهای دیدنی زیاد دیگری نیز وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • پاچنار
  • مسجد تک مناره
  • امامزاده آقام پینو
  • بازار قدیمی سنگ‌فرش شده
  • گورستان قلات با حکاکی و حجاری‌های قدیمی
  • آسیاب‌های آبی

جاذبه های دیدنی اطراف روستای قلات

همچنین در اطراف روستای قلات هم جاذبه‌های گردشگری فراوانی پیدا می‌شود بیشتر این جاذبه‌ها مربوط به شهر شیراز است و از میان آنها می‌توان به باغ جهان نما،مسجد نصیرالملک، نارنجستان قوام، خانه زینت الملوک و... اشاره کرد.

باغ ارم - بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید و با یکی دیگر از باغ های معروف شهر شیراز آشنا شوید.

اقامت در روستای قلات شیراز

از آنجایی که قلات یک روستای گردشگری است، در آن اقامتگاه، بومگردی، هتل و باغ‌های زیادی برای اقامت وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • هتل مونت قلات
  • اقامتگاه بومگردی کوهستان قلات
  • اقامتگاه بومگردی مهر و ماه قلات
  • اقامتگاه بومگردی کومه قلات

اگر دوست ندارید در هتل یا بوم‌گردی اقامت کنید، امکان اجاره باغ در قلات شیراز را نیز دارید.

فرهنگ قلات شیراز

قلات یک روستای تاریخی است که مردم آن گویش باقی مانده از فارسی میانه جنوب غربی (نیمه لری یا پارسیگ) را حفظ کرده‌اند. جالب است بدانید مردم ایران در دوران ساسانیان به این زبان صحبت می‌کرده‌اند. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی، دامداری و باغداری و حرفه گیوه‌بافی است. آنها در جشن‌هایشان لباس‌های قشقایی می‌پوشند و از سازهایی همچون ضرب، ویولن، دهل و سرنا استفاده می‌کنند. همچنین آنها یک آواز به نام واشنگ دارند که در عروسی‌هایشان می‌خوانند و همراه با آن مشغول بازی‌هایی همچون چوب یا ترکه بازی می‌شوند.

روز شیراز - بزرگداشت شهر شیراز با جشن‌های شاد

در قلات شیراز چه بخوریم؟

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های سفر، امتحان کردن غذاهای محلی مقصد است. در روستای قلات هم غذاهای محلی زیادی برای امتحان کردن وجود دارد. توصیه می‌شود در این سفر می‌توانید کشک و پیاز، کشک و گردو، کله‌پاچه، عدسی و آش رشته را امتحان کنید. همچنین در این روستا رستوران‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای نوش جاغن کردن غذاهای محلی و غیرمحلی به سراغشان بروید. برخی از این رستوران‌ها به شرح زیر هستند:

  • رستوران قدیمی شیراز
  • کافه رستوران دالون
  • رستوران‌های ستاره قلات
  • فست فود وستا
  • کبابی شازده

بهترین رستوران های شیراز لیست 10 مورد از معروف ترین رستوران های غذاهای محلی و بین المللی شیراز

سوغات روستای قلات چیست؟

بیشتر سوغات روستای قلات شامل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز، شیره انگور، رب انار و آبغوره می‌شود. بسته به فصل سفر می‌توانید هر کدام از این خوراکی‌ها که لازم داشته باشید را می‌توانید بخرید. همچنین در این روستا گیوه‌های بسیار خوبی می‌توانید پیدا کنید زیرا مردم قنات از قدیم به گیوه‌بافی مشغول بوده‌اند.

سوغات شیراز - 15مورد از خوردنی های خوشمزه تا صنایع دستی شیراز

چرا باید به قلات شیراز سفر کنیم؟

در این مطلب همه چیز را درباره قلات شیراز بررسی نمودیم و درباره فرهنگ، جاذبه‌ها، سوغات، مسیر دسترسی و... این روستا صحبت کردیم. در پاسخ به این سوال که چرا باید به قلات شیراز سفر کنیم، می‌توان گفت زیرا این روستا طبیعت بکر و زیبایی دارد، دارای جاذبه‌های گردشگری جذاب است و مردم خونگرم و مهمان‌نواز دارد. همه این دلایل قلات را به یک مقصد گردشگری در شیراز تبدیل کرده است. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه سفر به قلات شیراز را دارید؛ حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر