بزرگ ترین روستای ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 11531
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در هر نقطه از کشور عزیزمان ایران روستاهایی وجود دارند که بنابر شرایط خاص آن‌ها، شهرت پیدا کرده‌اند. یکی از این روستاها بالو بوده که لقب بزرگترین روستای ایران را به او اختصاص داده‌اند. این روستای بزرگ و پر جمعیت در نزدیکی ارومیه قرار دارد. این روستای بزرگ تنها کمی با شهر تفاوت داشته که در نحوه مدیریت آن تأثیرگذار بوده است. روستای بالو جمعیتی بالا دارد که حتی بیشتر از یک شهر گزارش شده‌اند. بهتر است از بزرگترین روستای ایران اطلاعات بیشتری داشته باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. بالو روستای 16000 نفره

 

روستای بالو

بالو روستای 16000 نفره

بزرگترین روستای ایران با 16000 نفر جمعیت در استان آذربایجان غربی قرار دارد. جمعیت بالو از برخی شهرهای کوچک بیشتر است اما عدم دسترسی به امکانات شهری باعث‌ شده تا این مکان یک روستا باقی بماند. بالو از توابع دهستان روضه چای ارومیه است.

روستای بالو در چند کیلومتری فرودگاه ارومیه قرار دارد اما از مناطق شهرداری این ناحیه به‌شمار نمی‌رود. این موضوع یکی از مشکلات جمعیت ساکن روستای بالو است. شهرهای نو ساخته‌ای که در اطراف ارومیه قرار دارند سریعاً به شهرداری ارومیه می‌پیوندند اما این روستا سال‌هاست که جدا از ارومیه قرار دارد. مسئولین مربوطه شهرداری ارومیه هیچ دستورالعملی برای پیوند روستای بالو به مناطق شهرستان ارومیه ندارند. این درحالی است که ارومیه شهرهای کوچکی مانند گلمان را تحت مناطق خود قرار می‌دهد.

رسیدگی به مشکلات شهرهای کوچک و نوساز اطراف ارومیه بر عهده شهرداری آن خواهد بود؛ اما مشکلات روستای بالو با جمعیت بسیاری که دارد، همواره بدون رسیدگی و پیگیری می‌مانند. مشکلاتی مانند ساخت‌وساز درون روستا، ساکنین را آزرده خاطر می‌کند. مردم این روستا محصولات مرغوبی را تولید می‌کنند. انگور و محصولاتی که در باغ‌های بالو پرورش می‌یابند، طرفداران بسیاری دارند. این روستا در سال‌های گذشته با نام پالو شناخته می‌شد اما حال دستخوش تغییرات‌ شده و بالو نامیده می‌شود. در مقایسه زندگی شهری و روستایی تفاوت هایی وجود دارد که می‌توانید با کلیک بروی لینک آن از این تفاوت ها مطلع شوید.

روستای بالو

با وجود بی‌محبتی‌های شهرداری ارومیه، این روستا راه‌های دسترسی آسفالت‌ شده دارد. یکی از این راه‌ها از کیلومتر 6 جاده انهر است. در اطراف روستای بالو روستاهای دیگری نیز وجود دارند؛ به‌طور مثال روستای گجین یکی از روستاهای نزدیک بالو است. بزرگترین روستای ایران قدمت چندین ساله نیز دارد و طبق مطالعه اشیاء تاریخی و قدیمی این روستا، سکه‌ای از زمان اشکانیان یافت‌ شده است. این سکه به یکی از اسطوره‌های اشکانیان به نام مهرداد ششم مربوط می‌شود. بنابراین قدمت روستای بالو مانند جمعیت آن، بسیار است. روستای ماسوله از بهترین روستاهای ایران است که میتوانید ببینید.

بسیاری از ساکنین روستای بالو پس از سال‌ها از شهرداری درخواست نمودند تا مشکلاتشان را پیگیری کند. مسئولین مرتبط با وعده شیرین ارتقاء روستا به شهر متقاعد شدند. در نتیجه اقداماتی که باید در این زمینه انجام می‌شد اجرایی نشد و تا به حال بالو یک روستا باقی مانده است. ساکنین روستای بالو همچنان پیگیر اقدامات شهرداری برای ارتقاء به شهر  هستند. این اقدامات قریب به یک سال و نیم است که وعده ‌داده شده‌اند.

مسئولین مربوطه می‌بایست در یک سال و نیم گذشته نسبت به ارتقاء روستای بالو به شهر اقدام می‌کردند و تا به امروز بدقولی کرده‌اند. اداره روستای بالو با این وجود دچار نقص شده است و مشکلات ساکنین همچنان رسیدگی نمی‌شوند. بنابر صحبت  استاندار آذربایجان غربی، در سال ‌اخیر می‌بایست تمامی روستاهایی که جمعیتی معادل یا بیش از 2500 نفر را دارند، به شهر ارتقاء یابند. این وعده در رابطه با روستای بالو صدق نکرده و با وجود جمعیت 16000 نفره این مکان هنوز هم ارتقاء نیافته است.

روستای بالو

مردم بالو تمام سعی خود را داشته‌اند تا بتوانند وعده داده ‌شده توسط وزیر کشور و استاندار را با مسئولین به تحقق برسانند؛ اما این موضوع احتیاج به زمان و تلاش بسیاری دارد. مشکل اصلی ساکنین بالو عدم مشاهده کوچکترین تلاش در راستای پیگیری ارتقاء روستایشان است. آن‌ها سعی دارند تا حداقل اقدامات لازم برای تحقق این آرزو را انجام دهند.

مسئولین این تلاش‌ها را به ثمر نمی‌رسانند و پیگیری نمی‌کنند. بزرگان روستا مدت بسیاری است که به دنبال تبدیل روستا به شهر هستند و متأسفانه این موضوع را پیش نبرده‌اند. تا به امروز وعده‌های بسیاری به ساکنین بزرگترین روستای ایران داده ‌شده است اما به هیچکدام جامه عمل پوشانده نمی‌شود.

برخی همچنان می‌پندارند که ارتقاء از روستا به شهر تنها در یک تابلو خوش‌آمدگویی است؛ در واقع تبدیل‌ شدن روستا به شهر از امتیازات و مزیت‌هایی برخوردار بوده که پاسخگوی نیاز ساکنین آن خواهد بود. مردم بالو نیز خواستار ارتقاء امنیت، بهداشت و سایر عوامل مشابه در محیط زندگی خود هستند. علت اعتراض ساکنین بالو به وضعیت کنونی هم به علت این است که بسیاری از روستاهای همجوار، جزء شهرهای آذربایجان غربی محسوب شده‌اند؛ روستاهایی که شرایط بهتری از روستای بالو ندارند! حتی شهرهای کوچکی که به‌ تازگی شناخته‌ شده‌اند نیز هویت دقیقی نسبت به روستای بالو ندارند. این روستا می‌تواند تمامی شرایط ارتقاء به شهر را داشته باشد.

ساکنین قصد دارند تا امکاناتی همسان با شهرنشینان داشته و خدماتی که در دسترس آن‌ها است، شامل روستای بالو شود. عدم پیگیری مسئولین و وقوع طولانی مدت این وعده، مردم روستا را آزرده‌ خاطر می‌کند. آن‌ها در پی پاسخی درست و امیدوار کننده از پی مسئولین هستند. هزینه‌های خدمات در روستای بالو با هزینه‌های یک شهر همسان است درحالیکه باید کمتر از یک فرد شهری هزینه‌ها را پرداخت نمایند.

بزرگ ترین روستای ایران

مردم روستا شغل مناسبی ندارند و در اغلب موارد فصلی کار می‌کنند. تأمین هزینه‌های خانوار با وضع موجود دشوار است و تصحیح آن نیازمند یک روش اصولی خواهد بود. ساکنین این روستا وضع معیشتی مناسبی ندارند و ادامه زندگی با این موقعیت، برایشان دشوار است. آن‌ها خواستار پیگیری دولت برای ارتقاء روستا به شهر هستند و به خدمات بیشتری برای ادامه زندگی احتیاج دارند.

بالو هویت دقیقی ندارد؛ اهالی این مکان در روستانشین یا شهرنشین ‌بودن خود دچار تردید هستند. مشکل اصلی، خدمات‌ رسانی به این منطقه است. قبل از تبدیل روستا به شهر، اقداماتی صورت می‌گیرند تا زیرساخت‌های شهر فراهم شوند. اگر مسئولین برای تحقق این وعده همت داشته باشند، بزرگترین روستای ایران به یک شهر کوچک تبدیل خواهد شد.

اگر پیشرفت روستا در راستای کار مسئولین قرار داشت، احتیاجی به ارتقاء به شهرنشینی نبود. شورا بالو بر پیشرفت خدمات و مزیت‌های زندگی در این روستا تأکید می‌کند. اگر موقعیت شغلی، امکانات بهداشتی، فرهنگی و ورزشی روستاییان به‌خوبی مدیریت و پیگیری شود، بافت روستایی نیز بدون مشکل پابرجا خواهد ماند؛ در حقیقت اهالی روستا ترجیح می‌دهند تا شامل تمامی این خدمات شوند و بافت روستا مانند گذشته باقی ماند. روستای زرگر از روستاهای زیبای شهرستان آبیک قزوین است که در صورتی که به دیدن روستاهای اطراف تهران علاقه داشت باشید میتوانید از آن دیدن کنید.

کلام آخر

داشتن خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی در یک جامعه شهری یا روستایی از واجباتی است که دنیای مدرن امروزی آن را می‌طلبد. بزرگترین روستای ایران که در نزدیکی ارومیه قرار دارد، از خدمات شهری محروم است. مردم روستای بالو با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند که با همت مسئولین برطرف خواهند شد. بالو 16000نفر جمعیت دارد که هر کدام بنابر موقعیت روستایی، توانایی اشتغال در طول سال را ندارند. اهالی این روستا معتقدند که با ارتقاء محل زندگی آن‌ها به موقعیت شهری، قسمتی از کمبودهای فرهنگی، رفاهی و... برطرف خواهد شد

نظرات کاربران

  1. سردار بلوچ سردار بلوچ 1402/03/15
    5 نفر پسندیدند
    بزرگترین روستا در استان سیستان و بلوچستان شهرستان ایرانشهر است اسم روستا چاه جمال است جمعیت بالای بیست هزار نفر اما چون در استان مهروم واقع شده گم نامه و امکانات کمی هم داره متاسفانه دوستان قصد معرفی روستا و یا اطلاعات دیگه خواستید در خدمتم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + آدرس
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر