قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/20
بازدید: 93

در شمال دریای مدیترانه جزیره‌ای به نام قبرس وجود دارد که تا سال 1973 یک کشور واحد بود. یک سال بعد کشور ترکیه به منظور گسترش مرز خود به قبرس حمله کرد و این مسئله باعث تقسیم شدن این کشور به دو قسمت شمالی و جنوبی شد. فرق بین قبرس شمالی و جنوبی این است که بیشتر مردم قبرس شمالی ترک هستند اما در قبرس جنوبی بیشتر اروپایی‌ها و یونانی‌ها ساکن شده‌اند. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره تفاوت میان این دو کشور بررسی کنیم اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید که «قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟» تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

همه چیز درباره نیکوزیا، پایتخت قبرس ها

همانطور که گفته شد، نیکوزیا پایتخت دو قبرس و مرز مشترک میان این دو کشور است. این شهر چهار هزار و 500 ساله، از قرن دهم میلادی تا امروز پایتخت کشور قبرس بوده است. نیکوزیا شهر ساحلی محسوب نمی‌شود اما در کنار یک رودخانه به نام پدیوس ساخته شده است. این شهر مانند خود کشور قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. این شهر بر اساس آمار 2022 حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا 60 درصد این جمعیت در قسمت شمالی و باقی در قسمت جنوبی زندگی می‌کنند.

تور قبرس - تور قبرس با قیمت باورنکردنی + اطلاعات کامل

قبرس شمالی یا جنوبی؟

نمی‌توان به راحتی به این سؤال پاسخ داد که «قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟» زیرا هر کدام از این کشورها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و حتی از نظر فرهنگی هم دارای تفاوت‌هایی با هم هستند. البته نیکوزیا را باید فاکتور گرفت زیرا این شهر به صورت مشترک پایتخت دو کشور است و مرز قبرس شمالی و جنوبی محسوب می‌شود. قبرس به‌طورکلی پیشینه طول و درازی دارد و قدمت آن به زمان پارینه سگی باز می‌گردد. در همه جای این کشور جاذبه تاریخی را می‌توان مشاهده کرد. همچنین ساحل زیبای مدیترانه در این کشور، آن را به جای مناسبی برای تفریحات آبی تبدیل کرده است. همه این دلایل کافی است تا قبرس شمالی و جنوبی مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

درحال حاضر این کشور به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است که قبرس جنوبی یکی از کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و ویزای آن اعتبار بالایی به پاسپورت شما می‌بخشد. قبرس شمالی هم تحت نفوذ ترکیه است و برای سفر به آن بهتر است همراه خود لیر ترکیه ببرید. به‌طور کلی سفر و زندگی در قبرس شمالی به اقتصادی بودنش معروف است.

قبرس شمالی یا جنوبی؟

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی از نظر مساحت

یک سوم از خاک قبرس زیر نظر بخش شمالی این کشور است و مابقی قبرس جنوبی محسوب می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت قبرس شمالی کوچک‌تر از جنوبی است. بر اساس آمار 2022 حدود یک میلیون و صد هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا 300 هزار نفر این جمعیت در قسمت شمالی و باقی در قسمت جنوبی زندگی می‌کنند.

آشنایی با قبرس شمالی - کشوری زیبا و ساحلی، همچنین یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان

مقایسه واحد پول و زبان قبرس شمالی و جنوبی

زمانی که قبرس شمالی اعلام استقلال کرد، زبان و واحد پولش هم تغییر داد. درحال حاضر زبان رسمی مردم قبرس شمالی ترکی استانبولی با لهجه قبرسی است. مردم قبرس جنوبی هم یونانی صحبت می‌کنند. پول رسمی مردم قبرس شمالی لیر ترکیه است و واحد پول قبرس جنوبی را باید یورو دانست.

مقایسه واحد پول و زبان قبرس شمالی و جنوبی

مقایسه شرایط حمل و نقل در قبرس های شمالی و جنوبی

در قبرس شمالی فقط یک فرودگاه به نام «ارجان» وجود دارد که به دلیل شرایط خاص این کشور، در لیست فرودگاه‌های بین‌المللی قرار نگرفته است. مسافران این کشور را فقط ایرلاین‌های ترکیه جابه‌جا می‌کنند. پروازهای قبرس جنوبی در فرودگاه لارناکا می‌نشینند. این پروازها از همه جای جهان برپا می‌شود. با توجه به تمام این دلایل می‌توان نتیجه گرفت وضعیت حمل و نقل در قبرس جنوبی راحت‌تر است.

قبرس جنوبی - قبرس جنوبی از بهترین مقاصد برای سفر

مقایسه اخذ ویزای قبرس شمالی و جنوبی

همانطورکه بالاتر اشاره شد، قبرس جنوبی یکی از اعضای اتحادیه اروپاست اما ویزای آن شنگن نیست. یعنی شما با گرفتن آن نمی‌توانید به سایر کشورهای این اتحادیه بدون ویزا سفر کنید. شما می‌توانید ویزای این کشور را به صورت الکترونیکی دریافت نمایید. ویزای قبرس شمالی را هم می‌توانید به صورت فرودگاهی بگیرید. برای سفر به این کشور کافی است یک پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشید. به‌طورکلی گرفتن ویزای قبرس شمالی و سفر به این کشور راحت‌‌تر است و همین مسئله برخی در پاسخ به سؤال «قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟» گزینه اول را انتخاب می‌کنند.

شرایط اخذ ویزای قبرس شمالی و جنوبی

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی از نظر فرهنگی

زمانی که درحال پاسخ دادن به این سؤال هستیم که قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی، باید درباره فرهنگ این دو کشور نیز صحبت کنیم چرا که ممکن است برخی بخواهند بین زندگی در قبرس جنوبی و شمالی یکی را انتخاب نمایند و یا دوست داشته باشند، به جایی سفر کنند که فرهنگ جذاب‌تری دارد. فرهنگ قبرس ترکیه، بسیار شبیه به آداب و رسوم و فرهنگ مردم خود این کشور است. بخش زیادی از جمعیت این کشور را هم خود ترک‌ها تشکیل می‌دهند. بیشتر مردم قبرس شمالی مسلمان هستند و غذای حلال می‌خورند. اما در قبرس جنوبی مردم بیشتر فرهنگ و خوی یونانی‌ها را دارند. اکثر جمعیت این کشور مسیحی ارتدوکس هستند و بیشتر فرهنگ اروپایی را در این منطقه خواهید دید.

مقایسه دو قبرس از نظر امنیت

یکی دیگر از شاخصه‌ها برای رسیدن به این نکته که قبرس شمالی بهتره یا جنوبی، امنیت هر کدام از این کشورهاست. شاخص‌های امنیتی در قبرس جنوبی بین 58 تا 78 درصد و نرخ جرم و جنایت هم بین 22 تا 42 درصد است. شاخص‌های امنیتی در قبرس شمالی اما 87 تا 92 درصد دارند و نرخ جرم و جنایت هم 8 تا 13 درصد است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، امنیت قبرس شمالی بالاتر است.

امنیت دو قبرس چگونه است

مقایسه قبرس شمالی و جنوبی از نظر شرایط تحصیل

یک مورد دیگر فرق قبرس شمالی و جنوبی، شرایط تحصیل در این دو کشور است. تحصیل در قبرس شمالی انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است. در این کشور 12 دانشگاه وجود دارد که این دانشگاه‌ها دارای رتبه بسیار خوبی در جهان هستند. تحصیل در قبرس جنوبی هم بسیار محبوب است زیرا 8 دانشگاه این کشور همگی کیفیت بسیار بالایی دارند.

جاذبه های دیدنی قبرس - جزیره‌ای مملو از شگفتی‌ها! از سواحل بکر تا آثار تاریخی باشکوه، کلیک کنید اینجا بهشتی برای کاوشگران است.

در قبرس شمالی از چه جاذبه هایی دیدن کنیم؟

قبرس شمالی جاذبه‌های گردشگری زیادی برای بازدید دارد. برخی از جاهای دیدنی قبرس شمالی به شرح زیر است:

  • بندر گیرنه
  • قلعه گیرنه
  • ساحل لاکپشت‌ها
  • کلیسای بلاپایس
  • قلعه سنت هیلاریون
  • قلعه بوفاونتو
  • شبه جزیره کارپاس و کلیسای آندریاس
  • قلعه کانترا
  • شهر باستانی سالامیس
  • ساحل گلپسیدس
  • کلیسای سنت بارناباس

جاهای دیدنی قبرس شمال

جاذبه های گردشگری قبرس جنوبی

برخی از جاذبه‌های گردشگری قبرس جنوبی به شرح زیر است:

  • شهر باستانی کوریون
  • شهر باستانی و ساحلی پافوس
  • مقبره پادشاهان قلعه کلوسی
  • شهر رویایی آیا ناپا
  • آکماس پنینسولا
  • کلیسای سنت لازاروس لارناکا
  • کلیسای فانرومنی
  • دریاچه نمک لارناکا
  • دژ لارناکا
  • کوه‌های توروس
  • روستای لفکارا
  • مسجد خاله سلطان
  • صومعه استاوروونی

سوغات قبرس _ معرفی معروف‌ترین سوغات قبرس!!!

مزیت های سفر به قبرس شمالی و جنوبی

در جدول زیر می‌توانید مزایای سفر به قبرس‌های شمالی و جنوبی را مشاهده کنید.

هزینه سفر به قبرس شمالی مقرون به صرفه‌تر است.

ساختار قبرس جنوبی شبیه به کشورهای اروپایی است.

تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هم در قبرس شمالی بیشتر از قبرس جنوبی است 

قبرس جنوبی فرودگاه بین‌المللی دارد.

اغلب مردم قبرس شمالی مسلمان هستند.

سفر به قبرس جنوبی اعتبار بیشتری به پاسپورت شما می‌دهد. 

سفر به قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزا ندارد.

قبرس جنوبی مردمی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبي؟

در این مقاله به مقایسه جامع و کامل دو کشور قبرس شمالی و جنوبی پرداختیم. اینکه کدام یک از این دو کشور برای سفر بهتر هستند، کاملا بستگی به هدف و انتظارات شما از سفر دارد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع هست که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه سفر به هر کدام از این دو مقصد را دارید؛ اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر