باغ وحش انسانی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/09
بازدید: 634

آخرین باغ وحش انسانی را که در شهر بروکسل بلژیک برپا شد، حدود 60 سال پیش بستند. بله! درست شنیدید، منظور از باغ وحش انسانی دقیقا جایی شبیه به باغ وحش‌های حیوانات است؛ با این تفاوت که در آن انسان‌ها را در قفس نگه می‌داشتند و به نمایش می‌گذاشتند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که باغ وحش انسانی چیست و در چه کشورهایی وجود داشته است. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید؛ با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید. 

باغ وحش انسانی

مختصری از تاریخچه باغ وحش های انسانی

در اواخر دهه 1800، نوعی نمایش در کشورهای اروپایی و آمریکا محبوبیت پیدا کرد که در آن بومیان مناطق مختلف را در جایی شبیه به باغ وحش به نمایش می‌گذاشتند و غربی‌ها هم بلیط می‌خریدند و به بازدید از این انسان‌ها می‌رفتند تا کنجکاوی‌شان درباره نحوه زندگی و پوشش بومیان مناطق مختلف برطرف شود. در این نمایشگاه‌ها که خود غربی‌ها به آن نمایشگاه‌های قوم‌شناسی نیز می‌گفتند؛ سعی می‌شود از بومی‌ها به‌عنوان افرادی وحشی یاد شود. از آنجایی که برخی از این نمایشگاه‌ها را به صورت موقت در باغ‌وحش‌ها برگزار می‌کردند؛ با نام باغ وحش‌ های انسانی شناخته شده‌اند. باغ وحش های انسانی بیشتر در قرن‌های 19 و 20 برجسته و محبوب بوده‌اند.

آشنایی با عجیب ترین باغ وحش‌های انسانی

باغ‌ وحش‌ های انسانی زیادی در غرب وجود داشته است که برخی از آنها شهرت بیشتری به دست آوردند و برخی بی نام و نشان باقی ماندند. در ادامه برخی از این باغ‌وحش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

نمایش بومیان مختلف در پاریس

فرانسه در قرن 19 یکی از کشورهای استعماگر بود. در این قرن یک مزرعه بزرگ در این کشور وجود داشت که مخصوص کاشت گیاهان بومی کشورهای مستعمره‌ای همچون ماداگاسکار، هندوچین، سودان، کنگو، تونس و مراکش و... بود. در سال 1907 در این مزرعه خانه‌های بومی به سبک کشورهای مختلف ساختند و افرادی را از این کشورها آوردند، مجبورشان کردند لباس محلی خود را بپوشند و آنها را به نمایش گذاشتند. شرایط زندگی در این مزرعه برای بومیان بسیار سخت بود. اغلب بیماری‌ آنها را از پا در می‌آورد و در همان مزرعه دفنشان می‌کردند.

نمایش بومیان مختلف در پاریس

باغ وحش هایی از انسان در آمریکا

در آمریکای شمالی نیز تعدادی باغ وحش انسانی وجود داشته است. در سال 1904 در میسوری یک نمایشگاه برگزا شد که در آن ابزارهای مختلفی از سرتاسر جهان به نمایش گذاشتند. برای اینکه افراد بیشتری را به این نمایشگاه جذب کنند، از آثار زنده مانند بومیان فیلیپینی نیز استفاده کردند.

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - دلایل عجیبی که می تواند باعث دستگیری شما در اروپا بشود!

نمایش قبیله ایگورت، پرطرفدارترین نمایش زننده جهان!

نمایش قبیله ایگورت را باید یکی از پرطرفدارترین باغ وحش‌های انسانی دانست که تاکنون برگزار شده است. مردم این قبیله در یکی از روستاهای فیلیپین زندگی می‌کردند و هیچ بویی از تمدن نبرده بودند. در این نمایشگاه بومیان را درحالی که لباس‌های کمی تنشان بود. داخل حصارها زندانی کرده بودند و به آنها گوشت سگ می‌دادند. این نمایشگاه را به خاطر استقبال زیادی که از آن شد، در کل آمریکای شمالی برگزار کردند. مردم فیلیپین به این کار اعتراض نمودند و پس از اعتراض‌های فراوان این نمایش زننده در سال 1914 متوقف شد.

نمایش قبیله ایگورت

یک نمایش غیر انسانی در باغ وحش برونکس

در امریکا بومیان آفریقایی را نیز به نمایش می‌گذاشتند که از میان آنها اوتا بنگا به شهرت فراوانی دست پیدا کرد. او یک کنگویی بود که به آمریکا فرستاده شده بود تا در باغ وحش برونکس به نمایش در آید. اوتا فکر می‌کرد برای نگهبانی از فیل‌ها استخدامش کرده‌اند اما زمانی که در قفس میمون‌‌ها انداخته شد؛ فهمید که چیزهای بدی در انتظارش است.

اوتا بنگا براساس رسم قبیله‌اش دندان‌های تیزی داشت. مسئولین باغ وحش در قفس او استخوان‌هایی ریختند تا او را ترسناک‌تر جلوه دهند. اگرچه اوتا بنگا توانست از باغ وحش بیرون بیاید اما در نهایت نتوانست با فشار روحی این ماجرا کنار بیاید و در سال 1916 با شلیک یک گلوله به زندگی‌اش پایان دارد.

بسته شدن پرونده باغ وحش انسانی در بروکسل

باغ وحش انسانی در قرن 19 به پایان نرسید. بلکه آخرین نمایشگاه در سال 1957 در بروکسل به‌عنوان یک نمایشگاه انسانی برگزار شد و در آن بومیان روستای کنگو را به نمایش گذاشتند. اعتراضات علیه این باغ وحش زمانی آغاز گشت که تصویر یک دختر بچه با لباس‌های غربی در میان حصارها منتشر شد در حالی که بازدیدکنندگان داشتند به او غذا می‌دادند. با انتشار این تصویر موج عظیمی از اعتراضات به باغ وحش انسانی در جهان آغاز شد و این حرکت ضد بشری را ممنوع اعلام کردند.

عجیب ترین شهرهای دنیا - آشنایی با عجیب ترین شهرهای دنیا و ویژگی های آن ها

سیرک ها و نمایش های عجیب و غریب

جدا از مواردی در که در بالا به آنها اشاره کردیم، لیست برخی از سیرک‌ها و نمایش‌های عجیب و غریبی که در آنها از انسان‌ها استفاده کرده‌اند، به شرح زیر است:

  • موکتزوما در مکزیک، یکی از قدیمی‌ترین باغ وحش‌های دنیا بوده است که به جز حیوانات در آن انسانی‌هایی همچون کوتوله، آلبینو و قوز نیز به نمایش درآمده بودند.
  • سال 1691، ویلیام دامپییر انگلیسی، یک بومی خالکوبی شده از میانگاس را به نمایش گذاشت. او این بومی را زمانی که در میندانائو بود خریداری کرد.
  • نمونه معروف دیگر به نمایش گذاشتن سارجی باارتمن بود. او بدن عجیبی داشت و سرش نسبت به بدنش کوچک‌تر بود. این زن را در همه جای اروپا به نمایش گذاشتند.
  • از سال 1936 تا 1943، استان انتاریو کانادا، 5 پنج قلوهای سفیدپوست فرانسوی کانادایی را که دولت استانی آنها را از خانواده تولدشان حذف کرده بود، در باغ وحشی به نام کوئینتلند به نمایش گذاشت .
  • در نمایشگاه آفریقایی در سال 1895 در قصر کریستال، حدود هشتاد نفر از سومالی در یک محیط "عجیب" به نمایش درآمدند.

سیرک ها و نمایش های عجیب و غریب

کلام آخر

در این مطلب درباره یکی از دردناک‌ترین تجربیات بشر، یعنی باغ وحش های انسانی صحبت کردیم. این باغ‌ وحش‌ها در قرن 19 و 20 در کشورهای اروپا و آمریکای شمالی یعنی دقیقا جایی که آن را جهان اول می‌نامند، بر پا می‌شده‌اند و مردم نیز با اشتیاق به بازدید از آنها می‌پرداختند. در این میان زندگی افراد زیادی برای شادی و خودخواهی غربی‌ها نابود شد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر