بهترین زمان سفر به قونیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 325
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بهترین زمان سفر به قونیه چه بازه‌ای از سال است و بهتر است کی به این شهر سفر کنیم تا بتوانیم در شرایط موردنظرمان خاطراتی ماندگار برای خود رقم بزنیم؟! همه ما ترجیح می‌دهیم تا زمانی را برای سفر خود به ترکیه انتخاب کنیم که بتوانیم بیشترین لذت را از مسافرتمان ببریم. شهر قونیه (Konya) هفتمین شهر پرجمعیت کشور ترکیه به حساب می آید. اگرچه این شهر تاریخی در میان گردشگران محبوبیت استانبول و آنتالیا را ندارد ولی به دلیل وجود مکان‌های دیدنی از جمله آرامگاه مولانا، هرساله بسیاری از افراد این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. اگر قصد دارید تا در آینده به ترکیه سفر کنید، به شما توصیه می‌کنیم تا در خلال روزهای سفرتان حتما سری هم به قونیه بزنید و گشت و گذار در این شهر تاریخی را اصلا از دست ندهید. اگر کنجکاو هستید تا در مورد قونیه بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا شما را با بهترین زمان سفر به قونیه و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم.

بهترین زمان سفر به قونیه

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

شهر باستانی قونیه؛ قدیمی ترین شهر ترکیه

قونیه یکی از ده شهر پرجمعیت و بزرگ ترکیه است که در بین توریست‌ها بیشتر به شهری عرفانی و مذهبی معروف شده است. شهر زیبای قونیه که در جاده ابریشم قرار دارد در کنار اینکه یک شهر مذهبی و قدیمی به حساب می آید، شهر صنعتی هم است که در مرکز استان قونیه در ناحیه آناتولی قرار دارد. یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قونیه، یکی از قدیمی‌ترین مناطق آناتولی است. قدمت منطقه قونیه طبق یافته‌ها به ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در گذشته این شهر را با نام ایکونیوم (Iconium) صدا می کردند که نام باستانی این شهر به حساب می آید پس اگر جایی از شهر، این نام به گوشتان خورد، بهتر است خیلی تعجب نکنید. قونیه یکی از شهرهای مدیترانه‌ای ترکیه است که در ارتفاع ۱۰۲۷ متری از سطح دریا قرار دارد و بر روی دشت بنا شده است پس شما با سفر به این شهر زیبا می‌توانید از آب و هوای خوب آن نیز لذت ببرید.

شهر باستانی قونیه

فصل مناسب برای سفر به قونیه چه زمانی است؟

در انتخاب فصل مناسب سفر باید علائم متفاوتی از جمله آب و هوا، میزان شلوغی شهر و هزینه‌های مورد نیاز برای سفر را نظر گرفت. علاوه بر آن، به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای قونیه، بعضی تفریحات و جاهای دیدنی شهر را فقط در ماه‌های خاصی از سال می‌توان مشاهده کرد. اگر تصمیم دارید تا قونیه را در لیست سفر هایتان قرار دهید، با ما همراه باشید تا شرایط سفر به قونیه در فصول مختلف را برایتان توضیح دهیم.

بهار قونیه؛ شلوغ ولی خنک

تعطیلات نوروزی فصل بهار فرصت خوبی است تا افراد بتوانند با خیال راحت تعطیلات‌شان را در ترکیه سپری کنند. بهار در قونیه شامل فروردین تا خرداد ماه یعنی از اواسط مارس تا اواسط ژوئن است. دمای هوا در این بخش از سال در بعضی ایام پایین است و ممکن است هوا کمی سرد باشد و همین موضوع مانع از انجام برخی فعالیت‌ها در سفرتان خواهد شد. در این روزهای سال، دمای شهر قونیه در طول روز 16 درجه سانتی‌گراد است که این دما در هنگام شب کاهش می‌یابد و سردتر می‌شود. فروردین ماه و اردیبهشت فصل سفر به قونیه است و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف، وارد قونیه می‌شوند. در این بازه از سال هیچ‌گونه جشنواره و یا فستیوالی در قونیه برگزار نمی‌شود ولی بیشتر کنسرت‌ها و اجراهای محلی در این بخش از سال برگزار می‌شوند.

مراسمات بهار قونیه:

  • جشنواره نوروز قونیه
  • جشنواره گل و گیاهان
  • جشنواره موسیقی سنتی
  • نمایشگاه چادر
  • بازار بهاری 

فصل بهار قونیه

تابستان قونیه، خوش آب و هوا ولی پرهزینه

بهترین فصل سفر به قونیه ،تابستان است که از تیرماه تا شهریور ماه یعنی اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر را شامل می‌شود. تعداد توریست‌ها و گردشگران در این فصل بسیار زیاد می‌شود و آب و هوا این فصل، چندان گرم نیست. تابستان، بهترین فصل سفر به قونیه برای دیدن اماکن تاریخی و انجام تفریحات ساحلی به شمار می‌آید. دمای متوسط در طول روز تقریباً 25 درجه سانتی‌گراد و در هنگام شب در حدود 10 درجه سانتی‌گراد است. با توجه به دمای هوای این فصل، احتمال بارندگی در آن بسیار کم است، پس شما می‌توانید بدون نگرانی در ساحل قونیه آفتاب بگیرید. لازم به ذکر است که ماه‌های ژوئن تا اوت، فصل داغ گردشگری در قونیه هستند، بنابراین اگر این بازه از سال را برای سفر انتخاب کردید، ممکن است با افزایش قیمت در هزینه هتل‌ها و پروازها روبه‌رو شوید.

مراسمات تابستان پاییز:

  • جشنواره رقص و موسیقی سنتی
  • جشنواره غذاهای محلی
  • نمایشگاه‌های هنری
  • کنسرت‌ها و موسیقی در فضای باز
  • جشنواره هواپیماهای بادی
  • جشنواره ملانصرالدین

فصل تابستان قونیه

پاییز قونیه؛ خلوت و حیرت‌انگیز

پاییز قونیه از مهر ماه تا آذر ماه یعنی اواخر سپتامبر تا اواسط دسامبر را شامل می‌شود. در فصل پاییز شهر قونیه خیلی شلوغ نمی‌شود ولی در پاییز قونیه واقعا زیبایی خاصی پیدا می‌کند. خلوت بودن این شهر در پاییز باعث کاهش هزینه هتل و رفت و آمد در شهر می‌شود؛ پس اگر قصد دارید تا سفری مقرون به صرفه داشته باشید، بهتر است که در این فصل به ترکیه سفر کنید. دمای هوا در ماه اکتبر تقریباً به متوسط 20 درجه می‌رسد، که در هنگام شب با وزش باد شدید همراه است. فقط زرد شدن و ریختن برگ درختان و دمای هوا، ممکن است کمی حس پاییز را به شما القا می‌کند زیرا میزان بارش باران در این شهر بسیار کم است و حس و حال پاییزی باران را به ندرت می‌توان در آن مشاهده کرد.

مراسمات پاییز قونیه:

  • مراسم تولد مولانا
  • مراسم مدیریت تاشک
  • مراسم بارش برگ
  • مراسم جشنواره رنگین‌کمان
  • فستیوال بازی چوگان

فصل پاییز قونیه

زمستان قونیه؛ سرد ولی ارزان

دی ماه تا اسفند ماه، دسامبر تا اواسط مارس را شامل می‌شود. آب و هوا در فصل زمستان در کشور ترکیه خیلی سرد است و قونیه هم از این موضوع مستثنی نیست. هوا در فصل زمستان با دمای میانگین ۳٫۵ تا ۹٫۹ درجه سانتی‌گراد در قونیه بسیار سرد است و در برخی روزها دمای هوای قونیه حتی به صفر و زیر صفر هم می‌رسد. سردی هوا و بارش برف، قونیه و اطراف آن را برای انجام تفریحات زمستانی از جمله پیست اسکی بسیار مناسب می‌کند. به دلیل هوای سرد، قونیه در این فصل خیلی شلوغ نیست پس اگر دوست دارید تا با کمترین هزینه به ترکیه سفر کنید، شاید بهتر باشد تا زمستان را برای مسافرت انتخاب کنید. همچنین اگر به دنبال یک تجربه فرهنگی در سفر خود هستید، فصل مناسب سفر به قونیه برای بازدید از مکان‌های تاریخی قونیه، فصل زمستان است.

مراسمات زمستان قونیه:

  • مسابقات ترنج
  • مراسم شب اروس

فصل زمستان قونیه

آب و هوای قونیه؛ هوای قونیه چگونه است؟

در قونیه هوا در 6 ماه از سال سرد بوده و در 6 ماه دیگر بسیار مطلوب است که علت اصلی این تغییرات دمایی در طی سال، رطوبت این شهر است. بر اساس نوع آب و هوای شهر قونیه، بارش باران و برف چندان زیاد نیست و همین امر پاییز آن را تا حد زیادی برای سفر مناسب می‌کند. قونیه در میان دیگر مقاصد گردشگری جهانی، از نظر آب و هوا، نمره ۴۷ از ۱۰۰ را دارا است. اگر به‌دنبال سفر در گرم‌ترین ماه‌های سال هستید، در ماه ژوئیه، اوت و ژوئن به این شهر بروید. گرم‌ترین زمان سال در اواخر ماه ژوئیه (اوایل مرداد) با دمای میانگین ۳۲٫۹ درجه سانتی‌گراد و حداقل دمای ۱۸٫۵ درجه سانتی‌گراد در شب‌ها است. ولی در صورتی که قصد دارید تا زمانی به این شهر بروید که میزان رطوبت هوا می کمتر باشد، در ماه‌های با احتمال بارش کم یعنی اوت، ژوئیه و سپتامبر به قونیه بروید تا بتوانید ب خیال راحت از ساحل این شهر لذت ببرید. اگر به اسکی و تفریحات فصول سرد سال علاقه‌مندید، بهترین زمان اسکی در قونیه، میانه‌های ماه ژانویه (اواخر دی) است.

آب و هوای قونیه - آب‌و‌هوای قونیه در فصول مختلف

میانگین دمای قونیه؛ دمای قونیه در هر ماه چند درجه است؟

قونیه یکی از شهرهای مدیترانه‌ای ترکیه است و به همین خاطر در روزهای مختلف سال میانگین دمای هوا در آن، در حال تغییر است. میانگین دمای قونیه در هر ماه از سال به شرح زیر است.

 

ماه

دمای میانگین به سانتی‌گراد

ژانویه

۰٫۷

فوریه

۲٫۱

مارس

۶٫۷

آوریل

۱۱٫۳

می

۱۶٫۴

ژوئن

۲۱٫۱

ژوئیه

۲۴٫۹

اوت

۲۴٫۷

سپتامبر

۲۰٫۱

اکتبر

۱۳٫۲

نوامبر

7

دسامبر

۲٫۲

بهترین زمان سفر به قونیه بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

بسیاری افراد قونیه را به‌خاطر فستیوال‌ها و رویدادهای مختلفش می‌شناسند و ترجیح می‌دهند تا زمانی به این شهر سفر کنند که بتوانند در معروف‌ترین جشنواره‌های قونیه شرکت کنند. تنوع این رویدادها به قدری است که شما تقریبا در تمام طول سال، می‌توانید شاهد برگزاری یک یا چند فستیوال مهم در جاهای مختلف شهر باشید. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و زیبا را دارید، برخی از محبوب‌ترین رویدادهای قونیه به شرح زیر هستند.

فستیوال چوگان؛ بازی گروهی قدیمی

این بازی که با نام Javelin Games  قونیه یا همان چوگان معروف است، هر سال در ماه سپتامبر (اوایل شهریور تا اوایل مهر) انجام می‌شود. در این بازی اسب هم وجود دارد و بازی با آن انجام می‌شود. در این بازی ، دو تیم وجود دارد. این دو تیم در ردیف های 6، 8 یا 12 بازیکن در زمینی به طول 70 یا 120 متر قرار می گیرند. بازیکنان ، با لباس های محلی، بر اسب های خود سوار می شوند و بازی پر از هیجان را انجام می‌دهند.

فستیوال چوگان

فستیوال رقص درویشان در قونیه؛ چرخش‌های عارفانه

فستیوال رقص درویشان در قونیه، هر سال در ماه دسامبر در قونیه برگزار می‌شود. مراسم مذهبی رقص سما، عملی از روی عشق و اجرایی بر پایه ایمان صوفیان است که قرن‌هاست که در ترکیه انجام می‌شود. هر سال در این روزها، هزاران نفر به قونیه می‌آیند تا شاهد این مراسم فوق‌العاده باشند و حس و حالی متفاوت را از رقص و موسیقی آن تجربه کنند.

فستیوال رقص درویشان در قونیه

فستیوال مولانا؛ بزرگداشت شاعری بزرگ

محبوب‌ترین و مشهورترین فستیوال و جشنواره قونیه، جشنواره مولانا است. فستیوال مولانا هر سال به‌مدت چهار شب در ماه دسامبر در سالگرد مولانا ، برگزار می‌شود. به خاطر داشته باشید برای حضور در این رویداد محبوب، حتما باید از چند ماه قبل بلیط تهیه کنید.

آرامگاه مولانا - آرامگاه و موزه مولانا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه در قونیه

فستیوال بین‌المللی موسیقی قونیه؛ صدای رمزآلود ساز

این فستیوال جذاب و متفاوت یکی از رویدادهای محبوب برای عاشقان موسیقی ترکیه است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف جهان برای شرکت در آن به ترکیه سفر می‌کنند. فستیوال بین‌المللی موسیقی رمزآلود قونیه از سال ۲۰۱۴، هر سال در ماه سپتامبر در شهر قونیه برگزار می‌شود.

فستیوال بین‌المللی موسیقی قونیه

فستیوال بین‌المللی ملانصرالدین؛ یادبودی برای ادیب ترک

همه ما در ادبیات نام ملا نصرالدین و حکایت‌های جذاب آن را شنیده‌ایم. فستیوال بین‌المللی ملانصرالدین، یکی از فستیوال‌های اصلی شهر قونیه است که به یک شخصیت مشهور در ادبیات ترکیه اختصاص دارد. این رویداد هر سال در ماه ژوئیه برگزار می‌شود و میزبان تعداد زیادی از نویسندگان ترک زبان از نقاط مختلف جهان است.

جاذبه‌های شهر قونیه؛ در قونیه چه جاهایی را ببینیم؟

قونیه شهری در ترکیه است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد در بین مسافران بسیار محبوب شده است. این شهر روی دشتی زیبا قرار دارد و دارای تعداد بی‌شماری بناهای تاریخی، موزه‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری باقی مانده از دوره‌های مختلف است. طبق تحقیقات باستان‌شناسی انجام شده، قدمت قونیه به هفت هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد و به همین خاطر این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها در جهان محسوب می‌شود. بهترین مکان‌های گردشگری قونیه که هر گردشگری باید از آن‌ها دیدن کند، شامل موارد زیر می‌شوند.

  • آرامگاه مولانا
  • موزه مولانا
  • مدرسه الهیات
  • موزه کاراتای
  • مسجد علاءالدین
  • موزه و مدرسه مناره
  • باغ پروانه گرمسیری قونیه
  • مسجد جامع کوچک
  • مسجد یوسف پاشا
  • حمام ترکی قیزیل
  • بازار بزرگ قونیه
  • باغ کیوتو قونیه

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

هزینه نسبتا پایین حمل‌ونقل در شهر قونیه

از آنجا که این شهر همیشه یکی از منطقه‌های مهم ترکیه به حساب می آید؛ مسئولین کشور زیرساخت های نظیر حمل نقل آسان را برای این شهر به خوبی انجام داده اند تا توریست ها و افرادی که علاقه دارند با زیبایی های این شهر خاطره ای داشته باشند به راحتی بتوانند جابجا شوند. اگر دوست دارید از حمل و نقل عمومی در شهر قونیه استفاده کنید، بهترین گزینه استفاده از اتوبوس است. در اتوبوس‌های قونیه، مبدا و مقصد آن‌ها نوشته شده است و شما می توانید با بررسی ایستگاه ها از آن‌ها استفاده کنید. حمل و نقل با این وسایل نقلیه عمومی، ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل است و هزینه آن حدود چهار لیر است.

هزینه نسبتا پایین حمل‌ونقل در شهر قونیه

اختلاف زمان شهر قونیه با ایران

اختلاف زمان شهر قونیه با ایران حدود ۳۰ دقیقه است و ترکیه در حدود نیم ساعت از نظر زمانی از ایران عقب‌تر است.  به طور مثال اگر شما ساعت ۱۰:۳۰ به قونیه برسید در ایران حدود ساعت 11 در ایران است. بنابراین هنگام خرید بلیط اگر سفرتان کوتاه مدت است به اختلاف زمان شهر قونیه با ایران توجه کنید تا بتوانید به موقع برای دریافت اتاق در هتل موردنظرتان برسید.

اختلاف ساعت ایران و ترکیه -  از اختلاف ساعت ایران و ترکیه آگاه شوید، و ساعت ترکیه را مشاهده کنید.

چرا باید بهترین زمان سفر به قونیه را بدانیم؟

در این بخش از سایت لحظه آخر در ورد بهترین زمان سفر به قونیه و آب و هوای آن با شما صحبت کردیم و جاهای دیدنی این شهر را به شما معرفی کردیم. شهر قونیه یکی از چندین شهر قدیمی ترکیه است که در مرکزیت آناتولی قرار دارد و در زمان رومیان نام این شهر، “ایکونیوم” بوده است. قونیه که یکی از مراکز و گنجینه‌های فرهنگی و باستانی کشور ترکیه محسوب می‌شود، در حال حاضر به خاطر وجود فستیوال‌ها و مکان‌های دیدنی فراوان به یکی از مراکز توریستی مهم این کشور تبدیل شده است. اگر شما هم تا به حال به قونیه یا هریک از شهرهای دیگر ترکیه سفر کرده‌اید، می‌توانید تجربیات خود را برای ما بنویسید و ما را نیز از نظرات خود مطلع سازید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر