کریسمس در ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/29
بازدید: 356
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کریسمس در ارمنستان، مانند سایر کشورهای دنیا با آداب و رسوم خاص خود  برگزار می‌شود. این کشور کریسمس‌هایی متفاوت با آداب و رسوم، جشن و فستیوال‌ها، غذا و خوراکی‌ها و هدایای خاص خود دارد. در واقع باید گفت در شب کریسمس این کشور و پایتخت آن یعنی ایروان می‌درخشد و سفری رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد. طبیعتی زیبا و سرد، جاذبه‌های گردشگری ارمنستان، تفریحات متنوع، غذاهای خوش طعم، مراسم‌های جالب، آداب و رسومی خاص و دوست داشتنی از جمله مزایای سفر به ارمنستان در کریسمس است. برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم مردم این کشور در این شب زیبا، همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

کریسمس در ارمنستان

چرا برای کریسمس ارمنستان را انتخاب کنیم؟

کریسمس در ارمنستان لذتی فراتر از کشورهای دیگر دارد. اگرچه این مراسم در همه کشورهای دنیا خاص و زیبا برگزار می‌شود اما باید گفت در ارمنستان طوری دیگر است. در این کشور شاهد رنگ و بوی خاصی در سطح شهرها هستیم و مردم با آب و تاب بیشتری خود را برای این جشن آماده می‌کنند. این مسئله در تزیین خانه‌ها، خریدها و غذاهای خوشمزه‌ای که پخته می‌شود کاملا پیداست؛ بنابراین اگر دوست دارید در شب کریسمس تفریحات ویژه و لذت‌بخشی داشته باشید، تور ارمنستان را در اولویت با دیگر کشورها قرار دهید. آشنایی با سنت‌های ارمنی، مراسم‌های خاص و شگفت‌انگیز، مشاهده شهرهایی رنگارنگ و ایروان که همیشه در این شب غرق نور است، از جمله دلایلی است که می‌توانید این کشور را برای سفر در کریسمس انتخاب کنید.

تور ارمنستان - لیست قیمت های ارزان و لحظه آخری به همراه آفر ویژه پاییز⚡️

کریسمس برای ارمنی‌‎ها

کریسمس ارمنی‌ها، اندکی متفاوت با کشورهای دیگر برگزار می‌شود. در واقع در این کشور کریسمس مربوط به تجسم مسیح است و موضوع اصلی فصل کریسمس برای مردم این کشور Theophany یا Epiphany به معنای مکاشفه خدا است. به اعیاد مهمی که ارمنی که در این ایام دارند داغاوار یا اَبَرجشن گفته می شود که شامل جشن میلاد مسیح، عید پاک، عید صلیب، عید مریم مقدس، عید ارداروار است. جالب است بدانید روز بعد از این جشن‌ها، مراسمی برای یادبود رفتگان برگزار می‌شود که به مرلوتس یا مرلوتسک معروف است.

ارمنی‌ها چه دینی دارند؟

مذهب اصلی ارمنی‌ها، مسیحیت است. اما باید بدانید که دین مسیحیت مانند دین های دیگر، فرقه‌های مختلفی دارد. سه گرایش مختلف دین مسیحیت شامل کاتولیک، ارتودوکس و پروتستان است. بد نیست بدانید که مردم ارمنی تابع دین مسیحیت و فرقه ارتودکس هستند.

کلیسای ارمنی‌ها

در ارمنستان به دلیل اینکه بیشتر مردم مسیحی هستند و دین اصلی این کشور محسوب می‌‍شود، کلیساهای مختلفی وجود دارد. در میان تعداد زیادی از کلیساها، کلیسای حواری ارمنی، مهم ترین کلیسا در این کشور است که به مردم ارمنی تعلق دارد و اعضای آن تنها افرادی هستند که ارمنی متولد شده‌اند. این کلیسا با نام کلیسای گریگوری نیز شناخته می‌شود.

کلیساهای ارمنی ها

کریسمس ارامنه چه روزی است؟

بر خلاف دیگر کشورها که معمولا کریسمس را در تاریخ 25 دسامبر برگزار می‌کنند، در کشور ارمنستان این جشن در تاریخ 6 ژانویه برگزار می‌شود. این تاریخ 12 روز بعد از کریسمس است.

شاید با خود بگویید چرا تاریخ کریسمس ارامنه فرق می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تا قرن چهارم تمامی کلیساهای مسیحی، تولید مسیح را در 6 ژانویه جشن می‌گرفتند. باید گفت تولید حضرت مسیح دقیق مشخص نیست. اما با این حال برخی از منابع کاتولیک رومی، تاریخ جشن را از 6 ژانویه به 25 دسامبر تغییر دادند؛ چرا که می خواستند جشن بت پرستی که در این تاریخ برگزار می‌شد لغو شود. با این حال برخی از مسیحیان این جشن های بت پرستی را همچنان ادامه می‌دادند. بنابراین برای تضعیف این عمل، تاریخ رسمی کریسمس به 24 دسامبر تغییر یافته و تاریخ 6 ژانویه نیز عید عیسی مسیح شناخته شد. با این تفاسیر ارمنی ها برای پایداری به سنت های اجداد خود، جشن کریسمس را در 6 ژانویه برگزار می‌کنند.

کریسمس ارامنه

کریسمس ارامنه چگونه برگزار می‌شود؟

ارمنی ها جشن کریسمس را مانند ایرانی ها آغاز می کنند؛ یعنی درست قبل از کریسمس خانه‌تکانی دارند و خانه خود را با درختی زیبا تزیین می‌کنند. در درخت کریسمس ارمنی‌ها، کبوترهای سفید به معنی صلح هستند. معمولا پرچم کشور ارمنستان نیز روی آن قرار می‌گیرد.

هدیه‌‎های کریسمسی ارامنه

ارمنی ها در کریسمس کادوهای زیبایی به یکدیگر می‌دهند که هدیه های کریسمسی این کشور شامل گل، لوازم تزیینی، وسایل نقره، کارت پستال، لباس بافتنی، جوراب، کلاه، دستکش و... است. این هدیه ها به عنوان یادگاری از این شب است.

آب و‌ هوای ارمنستان در کریسمس چگونه است؟

یکی از مسائلی که قبل از سفر در این مناسبت به کشور ارمنستان باید بدانید آب و هوای این کشور است. کشور ارمنستان در کل، کشوری سرد با زمستان‌هایی سفیدپوش و سوزناک است. می‌دانیم که مراسم کریسمس نیز در ابتدای زمستان برگزار می‌شود؛ بنابراین با سفر به ارمنستان برای کریسمس، در بیشتر مواقع شاهد شهری سفید از برف، آب و هوای سرد و سوزناک، درختان کریسمس برفی و در کل زیبایی وصف‌نشدنی هستیم. با کریسمس در ارمنستان و سفر به این کشور در این زمان، می‌توانید از زیبایی‌های این کشور لذت ببرید و علاوه بر آن در تفریحات زمستانی مثل اسکی شرکت کنید.

آب و هوای ارمنستان - ارمنستان در فصل‌های مختلف چگونه است؟

آب و‌ هوای ارمنستان در کریسمس چگونه است

سنت‌ها و آداب و رسوم مردم ارمنستان در کریسمس

کریسمس در ارمنستان، آداب و رسوم خاص خودش را دارد. در این کشور در ایام کریسمس به مدت 13 روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود. با آغاز ماه دسامبر نیز شاهد یک درخت کریسمس بزرگ در میدان جمهوری ایروان هستیم که باعث زیبایی این میدان می‌شود. مردم این کشور تا روز 13 ژانویه سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند. از جمله آداب و رسوم معروف ارمنی‌ها در این شب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتقاد به برآورده شدن آرزوها در ساعت نیمه شب کریسمس
  • برپایی درخت توناتسار یا درخت کریسمس در میدان ایروان
  • جمع شدن فامیل‌های دور و نزدیک در این شب دور هم
  • برگزاری جشن کریسمس در کلیسای حواری ارمنی
  • داشتن گاگانت بابا یا کاغذ پاپا (پدر زمستان)، پدر بزرگ زمستانی یا دد موروز به جای بابانوئل
  • گرفتن جشن عید ظهور و عید غسل تعمید عیسی

سنت‌ها و آداب و رسوم مردم ارمنستان در کریسمس

کریسمس با طعم خاص غذا و خوراکی‌های ارمنی در ارمنستان

یکی از سنت‌های ارمنی‌ها در شب کریسمس پخت غذا و خوراکی‌های خوشمزه است. به همین علت در شب کریسمس با غذاهای خوش طعم ارمنی مواجه هستیم. در این شب علاوه بر غذا، دسر و خوراکی‌های لذیذ نیز درست شده و در سفره‌ای زیبا چیده می‌شود. مهم‌ترین غذاهایی که در شب کریسمس در این کشور پخته می‌شود شامل موارد زیر است:

  • انوشابور (پودینگ)
  • خوزه بود (ژامبون آبدار شده)
  • میوه خشک و سالاد دانه کاج
  • خطوم (غذای مخصوص کریسمس)
  • برنج و ماهی و نویک (چغندر سبز و نخود فرنگی)، غذای مخصوص تعطیلات
  • تاناپور (سوپ ماست و گندم)

اما فقط به غذا ختم نمی‌شود؛ همانطور که گفتیم در کنار غذا نیز دسرهای خوش طعمی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • روژیگ (دسر گردویی و ژله انگور)
  • باستوخ (دسر ورقه‌ای و شیرین با طعم انگور)

جالب است بدانید در این ایام کودکان هدیه‌هایی مثل آجیل، میوه، آب نبات و... برای بزرگ‌تر‌ها می‌برند و در هر خانه‌ای با شیرینی‌های خوشمزه و بزرگ از میهمانان پذیرایی می‌شود.

کریسمس با غذا و خوراکی‌های ارمنی در ارمنستان

جشن‌های کریسمس در ارمنستان

جشن سال نو یا جشن‌های کریسمس در ارمنستان به طور کلی در یک بازه 13 روزه برگزار می‌شود؛ این یعنی از اول ژانویه آغاز و تا روز 13 ادامه دارد. همین مسئله سبب می‌شود تا با سفر به ارمنستان در کریسمس، یک سفر خوب و مفرح داشته باشید. در این کشور در زمان کریسمس یا جشن سال نو، مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. برخی از این جشن‌ها فستیوال‌های شبانه‌روزی ارمنستان در خیابان‌ها هستند اما برخی دیگر شامل مراسم‌های مذهبی می‌شوند که با آداب و رسومی خاص، در کلیساهای ارمنستان برگزار می‌گردد. اگر به دیدن جشن‌های مذهبی و کریسمس ارمنی علاقه دارید می‌توانید در 6 ژانویه به کلیسای حواری ارمنی بروید. در روزهای بعدی نیز جشن‌هایی مثل عید ظهور در کلیساهای مختلف برگزار می‌شود.

در کنار تمام این‌ها در میدان جمهوری ارمنستان شاهد مراسم‌های زیبایی هستیم. در شب سال نو جشن‌های مختلفی در سالن باله و اپرای ایروان، هزار پله یا کاسکاد و میدان فونیکولار برگزار می‌شود. در میدان جمهوری نیز خواننده‌های سرشناس و محبوب ارمنی کنسرت‌های زیبایی برگزار می‌کنند. در نهایت باید بگوییم در آخرین روز از کریسمس شاهد جشنی برای یادبود گذشتگان هستیم که در آن مردم ارمنی با دسته گل به سمت کلیساها می‌روند.

جشن‌های کریسمس در ارمنستان

فستیوال‌های جالب و دیدنی در کریسمس ارمنستان

اگر قصد سفر به ارمنستان در ایام کریسمس را دارید بهتر است در خصوص فستیوال‌های آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. تمامی مراسم‌هایی که در مطالب فوق ذکر کردیم در ایام کریسمس در کشور ارمنستان برگزار می‌شود و با حضور در این فستیوال‌ها می‌توانید اوقات خوش و مفرحی را داشته باشید. در کنار تمام این‌ها باید گفت در این دوران بیشتر مراکز خرید ارمنستان تخفیف‌های خوبی اعمال می‌کنند که می‌توانید با سفر به این کشور در این ایام، خریدی مقرون به صرفه و مفید داشته باشید.

جاهای دیدنی ارمنستان - مکان هایی که جزو قدیمی ترین آثار تاریخی دنیا هستند.✅

فستیوال‌های جالب و دیدنی در کریسمس ارمنستان

سفر به ارمنستان در کریسمس؛ سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیز

با سفر به ارمنستان و شرکت در تور ارمنستان کریسمس، می‌توانید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های دیدنی این کشور، در مراسم‌های زیبا و خاص آن‌ها نیز شرکت کنید و عضوی از برنامه‌های مفرح این کشور در این ایام باشید. همچنین در کنار تمام این‌ها غذاهای محلی و مخصوص شب کریسمس ارمنستان را امتحان کرده و از تخفیفات مراکز خرید و فروشگاه‌ها نیز نهایت لذت را خواهید برد. برای رزرو تور ارمنستان برای کریسمس به سایت لحظه آخر مراجعه نمایید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر