هزینه سفر به مشهد

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 644
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همهٔ ما قبل از اینکه مقصدی را برای سفر خود انتخاب کنیم، به این موضوع فکر می‌کنیم که برای سرمان باید چه میزان هزینه کنیم. در شرایط اقتصادی فعلی، سفر کردن برای عده‌ای از افراد کمی دشوار تر از قبل شده است و همین امر لزوم پرداختن به موارد مربوط به هزینه سفر را بیشتر می‌کند. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که مشهد را به‌عنوان مقصد سفر بعدی خود انتخاب کرده‌اند، مطمئناً در طی روزهای قبل از سفر به هزینه سفر به مشهد اندیشیده‌اید. در این مقاله در لحظه آخر قصد داریم تا به‌تفصیل به هزینه سفر به مشهد بپردازیم تا شما بتوانید هوشمندانه‌تر به مدیریت هزینه‌های سفر مشهد خود بپردازید و سفر بهتری را برای خود رقم بزنید.

هزینه سفر به مشهد

مسئله این است: سفر با تور مشهد یا بدون تور مشهد؟!

 شهر مشهد یکی از شهرهای توریستی کشور است که هر ساله تعداد زیادی تور داخلی در آن برگزار می‌شود و مسافران زیادی از نقاط مختلف ایران و کشورهای اطراف برای زیارت حرم امام رضا (ع) و تفریح در این شهر، به آن سفر می‌کنند. یکی از مسائلی که بر سر راه مسافران شهر مشهد قرار دارد این است که انتخاب کنند که به چه روشی سفر خود را انجام دهند تا اوقات باکیفیت‌تری را برای خود و همراهان خود بسازند. برای انجام سفر مشهد دو روش اصلی وجود دارد که ما به طور خلاصه به هر کدام از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

سفر با تور مشهد

 مزیتی که سفر با تور مشهد دارد این است که شما دیگر نگران مواردی از قبیل یافتن محل اقامت مناسب، وسیله نقلیه سفر و خورد و خوراک خود نیستید و بسته به نوع تور و شرایط آن، این موارد در سفرتان برای شما فراهم می‌شود. سفر با تور مشهد مسئولیت‌های شما را در طی سفر کم می‌کند و این می‌تواند باعث شود تا شما با خیال آسوده‌تری روزهای سفر خود را سپری کنید. قیمت تور مشهد می‌تواند وابسته به عواملی مانند زمان سفر، خدمات تور، نوع هتل رزروی و فاصلهٔ هتل تا حرم باشد و به همین خاطر ممکن است در مناسبت‌های خاص قیمت تور مشهد کمی گران‌تر باشد. در مورد هزینه سفر مشهد شاید این روش کمی هزینه‌برتر از سفر شخصی باشد پس اگر جزئیات هزینه‌های سفر برای شما اهمیت دارد، شاید بهتر باشد که روش سفر شخصی را برای انجام سفرتان انتخاب کنید.

سفر بدون تور مشهد

 شیوه دیگر سفر که در کاهش هزینه سفر مشهد برای شما می‌تواند بسیار مؤثر باشد، سفر به‌صورت شخصی و بدون تور مشهد است. هرچند ممکن است که این شیوه اندکی شما را به دردسرهای جست‌وجو برای یافتن موارد سفرتان بیندازد، اما جذابیت‌های خودش را می‌تواند برایتان داشته باشد. در این شیوه مدیریت هزینه‌ها و زمانتان به عهدهٔ خودتان است و این کمی مسئولیت‌های شما را در طی سفر افزایش می‌دهد. بی شک در شیوه دوم سفر، بیشتر نیازمند اطلاعات کافی برای برآورد هزینه سفر خود خواهید بود؛ ولی نگران این مسئله نباشید چون قرار است ما در لحظه آخر درباره تمام موارد مربوط به سفر با جزئیات صحبت کنیم.

سفر با تور مشهد یا بدون تور به مشهد

سفر زمینی یا هوایی به مشهد: لذت مسیر یا کوتاهی راه؟!

 برای افرادی که قصد دارند به شهر مشهد سفر کنند، این چالش وجود دارد که بهتر است مسیر خود را به‌صورت زمینی طی کنند یا سوار بر هواپیما شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را در شهر مقصد بیابند. شهر مشهد که یکی از شهرهای واقع شده در شمال شرقی کشور است، به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، در فاصله دوری از بسیاری از شهرهای مرکزی و جنوبی کشور قرار دارد. همین امر نیز باعث شده تا انتخاب وسیله مناسب برای سفر، برای افراد کمی دشوار گردد. افراد با درنظرگرفتن بودجهٔ خود می‌توانند تصمیم بگیرند که ترجیح می‌دهند میزان هزینه سفر مشهد برای آن‌ها در چه بازه‌ای قرار بگیرد و سپس باتوجه‌به آن نوع وسیلهٔ نقلیهٔ سفر خود را انتخاب کنند. مشهد شهری است که به دلیل استقبال زیاد مسافران، تقریباً از تمامی شهرهای ایران جابه‌جایی‌های زمینی و هوایی با کیفیت‌ها و هزینه‌های متفاوت در آن انجام می‌شود که این موضوع گسترهٔ انتخاب‌های شما مسافران مشهد را بیشتر می‌کند.

سفر با هواپیما (هوایی): کوتاه ولی پرهزینه

 هزینه سفر به مشهد با هواپیما به بازه زمانی سفر، زمان خرید بلیط هواپیما مشهد، روش رزرو پرواز، نوع ایرلاین و رده پروازی هر مسیر بستگی دارد. نرخ رده پروازی اکونومی به طور متوسط نصف پروازهای بیزینسی مسیرهای منتهی به مشهد است. فاصله خطوط صندلی برعکس پروازهای اکونومی بیشتر است و صندلی‌ها از هم مجزا هستند. صندلی‌های داخل هواپیماهای بیزینس رده به تخت تبدیل می‌شوند و هم چنین معمولاً مجهز به مانیتور و هدفون اختصاصی هستند. اگر در طی سفر به مشهد، مدیریت بودجه و کاهش هزینه سفر مشهد یکی از اولویت‌های شما محسوب می‌شود، شاید سفر هوایی گزینه‌ی مناسبی برای شما و اعضای خانواده‌تان نباشد؛ زیرا بلیط های هواپیما همیشه گران‌ترین بلیط ها در بین نوع دیگر وسیله‌های نقلیه هستند. البته مورد دیگری که در انتخاب خود باید در نظر بگیرید این است که سفر با هواپیما، خستگی کمتری دارد و شما در بازه زمانی کمتری به مقصد خود می‌رسید. هم چنین مورد دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که در مسافت‌های طولانی، سفر با هواپیما گاهی می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد؛ زیرا شما از هزینهٔ بنزین و دیگر استهلاک‌های خودرو شخصی راحت می‌شوید. هزینهٔ بلیط هواپیما به طور میانگین به‌صورت زیر است:

  •  تهران: ۱,۳۰۰,۰۰ تا ۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان
  •  اصفهان:۱.۷۰۰.۰۰۰: تا ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  یزد:۱.۲۰۰.۰۰۰ تا ۳,۱۰۰,۰۰۰ تومان
  •  کرمان: ۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان
  •  شیراز: ۱,۷۰۰,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  •  رشت: ۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان
  •  اهواز: ۱,۷۰۰,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  بندرعباس: حدود ۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  کیش: حدود ۱,۸۰۰,۰۰۰ تومان

سفر با هواپیما به مشهد؛ سفری پرهزینه

سفر با قطار به مشهد

 بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که سفر خود را با کمترین هزینه ممکن سپری کنند؛ ولی مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه سفر به مشهد با قطار، تنها مزیت آن نیست. بلکه امکانات و امنیت قطار باعث می‌شود تا شما کمتر احساس این را داشته باشی که در مسیر هستید و این خود از کسالت و خستگی راه کم می‌کند. هم چنین شما در سفر با قطار می‌توانید بدون نگرانی از ترافیک، به‌راحتی در کپه خود بنشینید و از فضای بیرون از قطار لذت ببرید.
قطار تهران به مشهد و دیگر مسیرها در بعضی از روزهای سال شامل تخفیف هم می‌شوند که این خود می‌تواند هزینه سفر مشهد شما را کاهش دهد. بلیط‌های قطار برای نوروز، یکی از پردرخواست ترین بلیط‌ها هستند و به همین خاطر قیمت این بلیت‌ها در این ایام افزایش چشمگیری می‌کند. در چنین شرایطی یا باید بلیط گران‌قیمت‌تری را خریداری کنید و یا به‌طورکلی دور سفر خود را خط بکشید. اما اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و بلیط قطار خود را در ماه‌های دی و بهمن، یعنی در پیش‌فروش‌های نوروزی خریداری کنید، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید و هم یک بلیط مناسب را در زمانی درست رزرو نموده‌اید. البته اگر از زمان سفر خود مطمئن نیستید می‌توانید خرید بلیط قطار مشهد را به تعویق بیندازید و حتی اگر مجبور به کنسل‌کردن بلیط خود شدید هم نگران نباشید زیرا می‌توانید بلیط قطار خریداری شده خود را تا یک روز مانده به حرکت نیز با حداکثر ۱۰ درصد جریمه کنسل کرده و مابقی پول خود را پس بگیرید. قطعاً سفر با قطار برای سفرهای خانوادگی و دسته‌جمعی بسیار مناسب است و لحظات دلچسبی را برایتان به همراه خواهد داشت. در اینجا به میانگین بعضی مسیرهای قطار به مشهد می‌پردازیم.

  •  تهران قطار لوکس: ۷۰۰,۰۰۰ تا ۸۰۰,۰۰۰ تومان
  •  قطار متوسط: ۳۵۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  قطار ارزان: ۲۶۰,۰۰۰ تا ۴۳۰,۰۰۰ تومان
  •  اصفهان قطار ۵ ستاره بیزینس: حدود ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  •  قطار ۵ ستاره اکونومی: حدود ۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان
  •  قطار ۴ ستاره ۴ تخته: حدود ۷۰۰,۰۰۰ تومان
  •  شیراز قطار ۴ ستاره ۴ تخته: حدود ۶۵۰,۰۰۰ تومان
  •  قطار ۴ ستاره ۶ تخته: حدود ۵۳۰,۰۰۰ تومان
  •  تبریز قطار ۳ ستاره ۴ تخته: حدود ۳۵۰,۰۰۰ تا ۴۵۰,۰۰۰ تومان

مشهد - همه چیز درباره بزرگترین شهر زیارتی ایران

سفر با قطار به مشهد

سفر با اتوبوس به مشهد

 اتوبوس یکی از در دسترس ترین شیوه‌های سفر به مشهد است که نسبت به سایر وسایل نقلیه، می‌تواند ارزان‌تر برایتان تمام می‌شود و فرصت مناسبی برای کاهش مخارج شما باشد. البته در کنار صرفه‌جویی در قیمت، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سفر با اتوبوس زمان بیشتری می‌برد و به دلیل اینکه صندلی‌های اتوبوس نسبت به هواپیما و قطار از راحتی کمتری برخوردار هستند، این خود می‌تواند طی‌کردن مسیر چندساعته را سخت‌تر نیز بکند؛ بنابراین در مسافت‌های طولانی سفر با بلیط اتوبوس مشهد کمی دشوار بوده و شاید چندان انتخاب مناسبی برای شما نباشد. اگر همچنان قصد دارید اتوبوس را برای سفر خود به مشهد مقدس انتخاب کنید؛ در زیر به میانگین قیمت‌های مربوط به اتوبوس مشهد پرداخته‌ایم تا شما برآورد بهتری از هزینه سفر مشهد داشته باشید.

  •  تهران: ۳۵۰,۰۰۰ تومان
  •  قم: ۴۰۰,۰۰۰ تومان
  •  ساری: ۲۳۴,۰۰۰ تومان
  •  زنجان: ۴۲۰,۰۰۰ تومان
  •  همدان: ۴۳۰,۰۰۰ تومان
  •  قزوین: ۳۶۰,۰۰۰ تومان
  •  ارومیه: ۵۴۰,۰۰۰ تومان
  •  یزد: ۳۳۰,۰۰۰ تومان

سفر با اتوبوس به مشهد

سفر با خودرو شخصی به مشهد

 در سفر مشهد با ماشین شخصی دیگر شما می‌توانید هر جور که خودتان ترجیح می‌دهید هزینه سفر مشهد خود را مدیریت کنید. در این روش شما می‌توانید در هتل یا اقامتگاه دلخواه خود در مسیر اسکان کنید یا حتی در فضای سبز از چادرهای مسافرتی استفاده کنید. هم چنین می‌توانید در هر نقطه از مسیر که خسته شوید برای دقایقی توقف کنید و هر زمان که خواستید ادامهٔ مسیر را در پیش بگیرید. نکتهٔ مثبت دیگری که وجود دارد این است که سفر با ماشین خودتان این امکان را به شما می‌دهد که در مسیرهای بین‌شهری نیز مجبور به پرداخت هزینه تاکسی نباشید. دراین‌بین تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ میزان مصرف بنزین خودرو به‌ازای مسافت طی شده و میزان استهلاک خودروتان است. برای مثال فاصلهٔ تهران تا مشهد حدود ۸۹۰ کیلومتر است که اگر این مسیر را با خودرو شخصی طی کنید، بسته به نوع ماشین و روشن بودن کولر، حدود ۷۰ لیتر بنزین لازم دارید تا به مقصد برسید.

  •  تهران تا مشهد: مسافت ۸۸۰ کیلومتر
  •  اصفهان تا مشهد: مسافت ۱۱۲۴ کیلومتر
  •  اهواز تا مشهد: مسافت ۱۶۳۰ کیلومتر
  •  شمال تا مشهد: مسافت ۶۸۹ کیلومتر

سفر با خودرو شخصی به مشهد

هزینه اقامت در مشهد

 حتی اگر یک بار هم به مشهد سفر کرده باشید، حال و هوای متفاوت این شهر مذهبی شما را به این تشویق می‌کند که باز هم این سفر را تکرار کنید. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر خرید بلیط سفر می‌بایست بودجه‌ای را نیز برای رزرو هتل در مشهد کنار بگذارید. سفر به مشهد بسته به میزان بودجه‌ای که می‌خواهید در سفر هزینه کنید می‌تواند گران‌ترین و لوکس ترین سفر عمرتان باشد و یا تبدیل به سفری شود که شما بدون نگرانی بابت هزینهٔ زیاد در سفر، روزهایتان را سپری می‌کنید. در این میان بدیهی است که نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پس از رسیدن به مقصد و در شلوغی و خستگی راه بتوانید هتل مناسبی را پیدا کنید. ازاین‌رو بهتر است از قبل، هتل مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین رزرو کنید. شما می‌توانید در سایت لحظه آخر رزرو اتاق هتل مورد نظر خود را به‌راحتی انجام دهید تا از این بابت نگرانی برایتان وجود نداشته باشد.

هتل های مشهد - لیست کامل همراه با اطلاعات جامع از هتل های لوکس تا اقتصادی مشهد

اقامت در هتل‌های لوکس مشهد

این هتل‌ها اگرچه هزینهٔ بیشتری بابت اقامت تان از شما دریافت می‌کنند، ولی امکانات کاملی را به شما ارائه می‌دهند که خود باعث بهبود کیفیت روزهای سفرتان خواهد شد. از جمله هتل‌های لوکس مشهد می‌توان به هتل درویشی، هتل هما و هتل قصر طلایی اشاره کرد.

  •  اقامت در هتلی لوکس: از ۱,۹۰۰,۰۰۰ تا ۳,۶۰۰,۰۰۰ تومان

 اقامت در هتل‌های ارزان مشهد

 این هتل‌ها اگرچه امکانات کمتری را به مهمانان خود ارائه می‌دهند؛ ولی می‌توانند در کاهش هزینه سفر شهد بسیار مؤثر باشند. همچنین هزینه هتل‌آپارتمان‌های این شهر باتوجه‌به عدم ارائه خدمات رستوران و صبحانه، ارزان‌تر از دیگر مجموعه‌های اقامتی است. مورد دیگری که برای کاهش هزینه سفر مشهد می‌توانید انجام دهید این است که در هتل‌هایی اقامت کنید که امکان پخت‌وپز در آن‌ها وجود دارد که از طریق درست‌کردن وعده‌های غذایی‌تان، مجبور به‌صرف وعده‌های غذایی در رستوران ها نباشید. هم چنین درصورتی‌که قصد زیارت هر روزه در سفر مشهد را ندارید، می‌توانید با رزرو هتل‌های بیرون شهر مشهد، هزینه سفر مشهد را به حداقل برسانید.

  •  اقامت در هتلی با قیمت متوسط: از ۴۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  اقامت در هتل ارزان: از ۲۰۰,۰۰۰ تا ۴۰۰,۰۰۰ تومان

هزینه اقامت در مشهد

 هزینه خوردوخوراک در مشهد

 چه وقتی که حال و هوای حرم امام رضا و زیارت به دلتان افتاده باشد، یا هوس شیشلیک‌های خوش‌طعم شاندیز و شله مشهدی کرده باشید، باید قبل از هر چیز به این فکر کنید که چقدر می‌توانید برای هر کدام از فاکتورهای سفرتان هزینه کنید. برای اینکه بتوانید برآورد درستی از هزینه‌های سفر به مشهد داشته باشید باید هزینه غذا در مشهد را نیز در بودجه سفر خود لحاظ کنید. خوردن وعده‌های غذایی در رستوران ها همیشه یکی از گران‌ترین راه‌ها است پس اگر قصد دارید که هزینه سفرتان را کاهش دهید می‌توانید وعده‌های غذایی خود را در غذاخوری‌های معمولی‌تر میل کنید، اگر فرصت پیداکردن این رستوران‌ها را ندارید؛ به دنبال هتل‌هایی باشید که وعده‌های غذایی را رایگان یا با هزینهٔ کمتر سرو می‌کنند. راه دیگری که وجود دارد این است که اگر امکان پخت‌وپز در محل اقامتتان وجود دارد، وعده‌های غذایی‌تان را خودتان درست کنید. راه‌حل دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از غذاهای آماده، غذاهای یخ‌زده و کنسروی است که نسبت به قیمت‌های رستوران ها می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند.

بهترین رستوران های مشهد - لیستی از معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس و راه های تماس

 هزینه خوردوخوراک در مشهد

 هزینه حمل‌ونقل در مشهد

 برای هریک از ما، خیلی اهمیت دارد که وقتی به شهری سفر می‌کنیم بتوانیم با کمترین هزینه و سریع‌ترین راه به مقاصد مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم. اگر شما سفر با خودرو شخصی را انتخاب کرده اید، می‌توانید با هزینهٔ بسیار کمتر از تاکسی به مقاصد مورد نظر خود در شهر مشهد دسترسی پیدا کنید. جابه‌جایی با خودرو شخصی علاوه بر ارزان‌تر بودن نسبت به تاکسی، راحتی بیشتری هم دارد. البته توجه به این نکته هم ضروری است که در بعضی از ساعات روز باید صبور باشید و ترافیک را هم تحمل کنید. علاوه بر تاکسی‌های عبوری، می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی که قیمت مناسب‌تری هم دارند استفاده کنید. اگر با حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس نیز مشکلی نداشته باشید می‌توانید از ارزان‌ترین راه ممکن، از ایستگاه‌های موجود در سراسر شهر استفاده کنید و به مقصدتان برسید و از این طریق هزینه سفر مشهد خود را به حداقل برسانید.

مترو مشهد - قطار شهری مشهد سالانه میلونها زائر و گردشگر را جابه جا می کند. برای دیدن اطلاعات کامل مترو مشهد کلیک کنید.

 هزینه حمل‌ونقل در مشهد

 هزینه بازدید جاهای دیدنی مشهد

 شهر مشهد علاوه بر وجود حرم مطهر امام رضا در قلب این شهر، دارای مراکز دیدنی بسیاری است که می‌تواند لذت گردشگران‌تر داخلی را چندین و چند برابر کند. باتوجه‌به نوسانات قیمتی که در ماه‌های مختلف سال شاهد آن هستیم، نمی‌توان قیمت‌های دقیق مراکز دیدنی مشهد را بیان کرد؛ ولی برای برآورد بهتر هزینه‌های سفر مشهد به‌صورت میانگین در زیر به هزینهٔ بازدید از جاهای دیدنی مشهد می‌پردازیم. لازم به ذکر است که هزینه بازدید از پارک‌ها، بام‌های مشهد، کوه سنگی، طرقبه و شاندیز برای عموم مسافران و ساکنان مشهد رایگان خواهد بود. هم چنین زائران حرم مقدس امام ثامن‌الحجج می‌توانند در هر زمان که بخواهند به‌صورت رایگان از حرم زیارت کنند و دل‌هایشان را غرق در آرامش کنند.

  •  ورودی اماکن دیدنی و موزه‌ها از جمله موزه بزرگ خراسان از ۱۰,۰۰۰ تا ۳۰,۰۰۰ تومان
  •  ورودی شهربازی‌ها: از ۱۰,۰۰۰ تا  ۳۰,۰۰۰ تومان
  •  میانگین هزینه بازی‌های شهربازی ملت: از ۳۰,۰۰۰ تا ۷۰,۰۰۰ تومان
  •  ورودی پارک‌های آبی: از ۲۰۰.۰۰۰ تومان
  •  ورودی چالی دره: از ۲۰۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰  تومان
  •  مجموعه پروفسور بازیما: از ۶۰.۰۰۰ تومان
  •  سرزمین عجایب: ورودی: ۱۵,۰۰۰ و هزینه ۱۰ الی ۱۵ بازی: ۵۰۰,۰۰۰ تومان
  •  کارالند: ورودی ۳۰,۰۰۰ و هزینه هر بازی حدود: ۵۰,۰۰۰ تومان

جاهای دیدنی مشهد - اگر قصد سفر به مشهد دارید با کلیک بر روی لینک از دیدنی های این شهر مطلع شوید.

 هزینه بازدید جاهای دیدنی مشهد

هزینه سوغاتی‌های مشهد

 سوغاتی‌های سفر گاهی می‌توانند مهم‌ترین جزء سفر محسوب شوند؛ زیرا خاطرات و سوغاتی‌هایی که با خود به همراه می‌آوریم تمام چیزی است که از سفر برایمان باقی می‌ماند. هر شهر ایران را با سوغاتی خاص آن می‌شناسیم، اصفهان را با طعم گز و سوهان‌های کم‌نظیرش به یاد می‌آوریم، قوه تو و قالی‌های دستباف ما را به یاد کرمان می‌اندازد، فالوده که می‌خوریم یاد شیراز می‌افتیم و شنیدن نام ارومیه مثل نقل‌هایش دهانمان را شیرین می‌کند. ولی از شهر مشهد چه چیزی به یادگار خواهیم آورد؟! شهر مشهد علاوه بر سوغاتی‌های عرفانی و مذهبی ارزشمندی که دارد، دارای سوغاتی‌های خاص دیگری هم هست که هر کس باتوجه‌به سلیقهٔ فردی که برای او سوغاتی می‌برد، می‌تواند یادگاری مناسب را انتخاب کند. شما می‌توانید برای خرید هدایای خود به بازارهای بزرگ مشهد مثل بازار امام رضا، بازار روس‌ها و بازار فردوس سر بزنید و هر سوغاتی که مدنظر شماست را خریداری کنید. در ادامه مطلب در لحظه آخر به چند عدد از محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر مشهد اشاره می‌کنیم تا شما باتوجه‌به شرایطتان، هزینه سفر مشهد خود را برآورد کنید.

مراکز خرید مشهد - خریدی ارزان ولی لوکس در این مراکز خرید

ادویه هفت‌رنگ: رنگین‌کمان سفره‌ها

 شهر مشهد و ادویه‌های چندرنگش، همواره در بین علاقه‌مندان به آشپزی معروف بوده است. نوعی ادویه ترکیب‌شده به نام هفت‌قلم در مشهد وجود دارد که در بین مسافران تور مشهد بسیار محبوب است. مواد سازندهٔ این ادویه شامل دارچین، زردچوبه، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و سماق است که می‌تواند عطر متفاوت و دلپذیری را از سوغات مشهد به غذاهای شما هدیه دهد. این ترکیب علاوه بر پخت غذا در تهیه ترشیجات نیز استفاده می‌شود و دارای خواص ضد سرطان، آرام‌بخشی و تسهیل گوارش است.

ظروف هرکاره: طعم دیزی در سنگ

 هرکاره نام ظرفی است که با تراشکاری و قلم‌زنی سنگی به نام سرپانتین ساخته می‌شوند. قدمت این هنر دیرینه مشهد به ۱۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد. ظروف مخصوص پخت دیزی و ظرف‌های ساییدن مواد غذایی خشک مثل هاون از انواع متداول‌ آن هستند. هر کاره، ظرفی سنگی مقاوم‌به‌گرما است که برای طبخ دیزی از آن استفاده می‌شود و به دیزی شما اجازه می‌دهد که به‌آرامی پخته شود. با خرید هر کاره ممکن است کمی هزینه سفر مشهد شما برای خرید سوغاتی زیاد شود؛ ولی اگر شما هم عاشق طعم دیزی در ظروف سنگی هستید، با ظروف هرکاره می‌توانید یک دیزی جا افتاده را همراه با خانواده‌تان میل کنید.

جام یا کاسه چهل‌کلید: نوشیدن آب در جام مقدس

جام یا کاسه چهل‌کلید که با جام چهل‌بسم‌الله نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و نفیس‌ترین سوغاتی‌های مشهد است. روی این جام برنجی، چهل آیه قرآنی که با عبارت «قُل» شروع می‌شود حک شده است. همچنین چهل‌کلید کوچک به این جام زنجیر کرده‌اند که فلسفه دینی و مذهبی خاصی برای خود دارد. لبه سطح بیرونی جام چهل‌کلید به نام چهارده‌معصوم با خط زیبای ثلث و حواشی هشت کتیبه متبرک شده است. بخش داخلی این جام زیبا را نیز کتیبه‌هایی از آیت الکرسی، سوره حمد، نصر، ناس، قارعه و انا فتح‌ها تشکیل داده‌اند. این جام علی‌رغم ارزش معنوی بالایی که دارد، دارای قیمت مناسبی است و اگر قصد دارید که سوغاتی را خریداری کنید که هزینه سفر مشهد شما را خیلی بالا نبرد، این جام می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

هزینه سوغاتی‌های مشهد

نبات مشهد: شاخه‌های شیرین خراسان

 برای همهٔ ما پیش‌آمده که بابت دردی‌های مختلفی شکایت کنیم و در جواب برایمان نبات تجویز کرده باشند. خواص درمانی نبات آن را به چیزی فراتر از یک شیرین‌کننده معمولی تبدیل کرده است که این به اهمیت این سوغاتی مشهدی بیشتر از قبل می‌افزاید. علاوه‌برآن چای شمال با نبات زعفرانی مشهد در کنار خرمای خوزستان یک ترکیب برنده در مهمانی ای ایرانی است.

 باتوجه‌به این که استان خراسان رضوی بزرگ‌ترین تولید کننده نبات کشور است، با سر زدن به هریک از بازارهای مشهد می‌توانید یک نبات مرغوب را برای سوغاتی برای عزیزان خود بخرید. علاوه بر نبات زعفرانی انواع نبات طعم‌دار گیاهی و میوه‌ای هم در بازارهای مشهد موجود است.

زعفران مشهد: طلای سرخ سفره‌ها

 زعفران که به‌عنوان طلای سرخ نیز از آن یاد می‌شود، در اکثر شهرها و روستاهای منطقه خراسان کشت می‌شود و به‌تازگی در مناطق غربی مثل آذربایجان شرقی و اردبیل هم شروع به کاشت این گل ارزشمند کرده‌اند.

 بهترین زعفران ایران در شهر قائنات مشهد کشت می‌شود پس اگر می‌خواهید زعفرانی اصل و تازه را خرید کنید، سری به حجره‌های قدیمی بازارهای مشهد بزنید. لازم به ذکر است که زعفران مشهد باتوجه‌به کیفیتی که دارد، قیمت مناسبی نسبت به دیگر مناطق کشور دارد پس از این بابت لازم نیست که نگران هزینه‌های سفر مشهد خود باشید.

زرشک مشهد: سرخ‌های ترش غذا

 استان خراسان جنوبی مرکز تولید زرشک در ایران است و همواره با این خوراکی در کشور شناخته می‌شود. اگرچه خراسان رضوی سهم کمی در تولید زرشک دارد؛ اما به‌واسطه حجم زیاد گردشگران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند زرشک در مشهد فروش زیادی دارد. زرشک میوه خشک‌شده درختچه‌ای به همین نام است که ریشه، ساقه و گل‌های آن هم خواص درمانی دارد. زرشک قائن از انواع خوشمزه تولیدشده در خراسان جنوبی است که شما می‌توانید نوع مرغوب آن را در شهر مشهد هم پیدا کنید.

فیروزه نیشابور: آرامش فیروزه‌ای خانه‌ها

 فیروزه نیشابور از دوران باستان سنگی زینتی بود که در دربار پادشاهان از آن برای تزیین، ساخت ظروف، و به‌عنوان هدیه استفاده می‌شد. فایده دیگر سنگ فیروزه، علاوه بر زیبایی آن، خاصیت آرامش‌بخشی آن است. باتوجه‌به پرطرف‌دار بودن فیروزه در میان سوغات مشهد، متاسفانه فیروزه‌های تقلبی که در واقع پلاستیک فشرده یا سنگ‌های رنگ‌شده‌اند زیاد شده است؛ به همین دلیل بهتر است به فروشنده‌های قدیمی و معتبر مراجعه کنید تا از اصل بودن خرید خود اطمینان حاصل کنید.

هزینه سوغاتی‌های مشهد؛ نبات و زعفران مشهد

میوه‌های خشک و آلو بخارا: تنظیم خشکبار خون در مشهد

 رد شدن از کنار ویترین‌های پر از زردآلوی خشک، آلو بخارا، فندق، نخود و کشمش بدون هوس چشیدن آن‌ها چندان کار ساده‌ای نیست. استان خراسان و شهرهای نیشابور و خرو قطب‌های تولید آلو و انواع خشک‌شده آلو هستند. اگر در سفرتان خیلی نگران بالا رفتن هزینه سفر مشهد خود نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که خشکبار و آلو بخارای مشهد را حتماً امتحان کنید و آن را به‌عنوان یک سوغاتی خوشمزه دست‌کم نگیرید.

تسبیح و عطر مشهدی: یادگاری با یاد امام رضا

 شهر مشهد علاوه بر سوغاتی‌های گفته شده دارای سوغاتی‌های به‌یادماندنی دیگری از جمله انگشترهای زینتی و سنگی زیبا، جانماز و تسبیح‌هایی با طرح‌های اسلیمی خاص و عطر مشهدی با بوی خاص خود است که شما می‌توانید باتوجه‌به میزان هزینه سفر مشهد خود و سلیقهٔ فرد موردنظرتان هرکدام از این هدایا را برای آن‌ها به یادگار ببرید.

 کلام آخر

 سفر کردن برای هر فردی چارچوب خودش را دارد. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند با تور سفر کنند که هزینه‌ها تا حد زیادی از پیش تعیین شده باشد از سوی دیگر، در بعضی تورهای مشهد برای رزرو هتل تخفیف ارائه می‌شود و قیمت نهایی سفر ارزان‌تر خواهد بود. باتوجه‌به اینکه در فصول پر گردشگر هزینه‌های سفر به مشهد از حال طبیعی بیشتر خواهد شد، شما می‌توانید برای کاهش قیمت‌های این سفر در فصل پاییز و زمستان، به مشهد سفر کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که بودجه‌ای را هم به هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده مثل بیماری یا خرابی وسایل یا خودرو نیز اختصاص دهید تا در سفر با مشکلی روبرو نشوید. در نهایت شما می‌توانید با هر بودجه‌ای که دارید هزینه سفر مشهد خود را تنظیم کنید و باتوجه‌به آن یک سفر خاطره‌ساز را برای خود رقم بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 101 کاربر