آینده گردشگری با هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/20
بازدید: 457
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی چه می‌شود؟ هوش مصنوعی چه نقشی در گردشگری دارد؟ شاید اگر چند سال پیش مطرح میشد که چیزی به اسم هوش مصنوعی می‌تواند به گردشگری هم راه پیدا کند عجیب و غیرقابل باور بود. اما مسئله این است که امروزه هوش مصنوعی نه تنها به همه حوزه‌های کاری ورود پیدا کرده است، بلکه وارد عرصه گردشگری نیز شده است. این روزها هوش مصنوعی می‌تواند روی مراحل مختلف سفر و گردشگری تاثیرگذار باشد. می‌پرسید چگونه؟ خیلی راحت از رزرو بلیط و هتل گرفته تا راهنمای صوتی، هوش مصنوعی به کمک ما می‌آید. هوش مصنوعی از طریق توصیه‌های شخصی و ربات‌های گفتگو  به کمک مشتری‌ها می‌آید تا آن‌ها را کمک کند. برای بررسی دقیق هوش مصنوعی در سفر و مزایا و معایب آن در حوزه گردشگری همراه ما باشید.

آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی

نقش هوش مصنوعی در گردشگری و سفر چیست؟

به طور کلی با استفاده از هوش مصنوعی ما می‌توانیم در مراحل مختلف سفر اطلاعات لازم را کسب کنیم. اگر می‌پرسید آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی چگونه است باید بگوییم این تکنولوژی در سه مرحله روش سفر و گردشگری را متحول می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی سفر (جست‌وجوی مقاصد، هتل و اقامتگاه ها)
  • رزرو (بلیط هواپیما، قطار، کشتی، اتوبوس، هتل)
  • تجربه حین سفر (تفریحات و جاهای دیدنی، مترجم صوتی، رستوران، مراکز خرید)

اگر بخواهیم به طور مختصر این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم این تکنولوژی در زمانی که ما برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنیم وارد عمل می‌شود و با بررسی رفتار کاربری، تاریخچه جست‌وجو و فاکتورهایی از این قبیل، ما را در انتخاب مقصد سفر، نوع اقامتگاه و تجربیات یاری می‌کند. اما فقط این نیست؛ هوش مصنوعی در خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل و... نیز ما را یاری می‌کند. در نهایت باید گفت این هوش، برای انتخاب بهترین مسیر، بهترین مقصد، رزرو اقامتگاه، تجربه تفریحات و حتی بازدید از جاهای دیدنی به کمک ما می‌آید. تمام این فاکتورها را بر اساس بودجه مشتری و نوع مقصد پیشنهاد می‌دهد. در نتیجه لذت بیشتری در سفر همراه ما خواهد بود.

نقش هوش مصنوعی در گردشگری و سفر چیست؟

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در آینده گردشگری

آینده گردشگری با هوش مصنوعی تاثیرات زیادی به همراه دارد که برخی از آن‌ها خوب و برخی دیگر بد هستند. اما این چت بات‌های هوش مصنوعی چگونه می‌توانند روی گردشگری تاثیر داشته باشند؟

هوش مصنوعی فرآیند رزرو را دست‌خوش تغییرات چشم‌گیری می‌کند. در واقع این چت بات ها، قابلیت شبیه‌سازی مکالمات انسانی را دارند و می‌توانند از این طریق به سوال‌ها پاسخ دهند، پیشنهادهای خاصی در خصوص خرید بلیط و رزرو هتل ارائه دهند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت تمامی این خدمات از ابتدای تصمیم‌گیری برای سفر تا رزرو بلیط و هتل قابلیت خودکار شدن را دارند. در واقع با کمک این تکنولوژی، مسافر می‌تواند سفری راحت و کارآمد را تجربه کند. در کنار تمام این‌ها از ابزارهای هوش مصنوعی برای خدمات ترجمه آنلاین، توصیه رستوران و تفریحات مناسب می‌توان استفاده کرد. همچنین فناوری تشخیص چهره در فرودگاه نیز از این طریق امکان‌‎پذیر است.

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در آینده گردشگری

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری

در مطالب فوق تا حدودی در خصوص کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری صحبت کردیم. در این بخش قصد داریم این مسئله را باز کرده و دقیق‌تر توضیح دهیم تا بتوانیم آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی را تخمین بزنیم.

مترجم همراه در سفر

پلتفرم‌های مترجم، به صورت سایت و اپلیکیشن طراحی شده‌اند و ترجمه در سفر، جزو مهم‌ترین کارهایی است که هوش مصنوعی انجام می‌دهد. با کمک این اپلیکیشن و سایت‌هایی که زیر نظر هوش مصنوعی هستند، به راحتی می‌توان در سفر به زبان مردم کشورهای دیگر صحبت کرد. این اپلیکیشن‌ها این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند تا به صورت صوتی منظور فرد را به مردم برسانند و به جای فرد صحبت می‌کنند.

فناوری واقعیت مجازی

جالب‌ترین کاری که هوش مصنوعی در زمینه گردشگری انجام می‌دهد و آینده گردشگری را متحول کرده است، فناوری واقعیت مجازی است. بر این اساس فرد حس حضور فیزیکی در مکان مورد نظر را تجربه می‌کند و همین مسئله توانسته تحولی عظیم برای معرفی تورهای گردشگری در آژانس‌های مسافرتی ایجاد کند. این فناوری به قدری پیشرفته و واقعی است که فرد می‌تواند قدم زدن کنار برج ایفل را با تمام اجزای محیط حس کند. در ایران برای جاذبه‌هایی مثل تخت جمشید و میدان آزادی استفاده شده است. توصیه می‌کنیم در صورت شرکت در تور شیراز، این فناوری را برای دیدن تخت جمشید از دست ندهید.

تشخیص چهره در فرودگاه

به جای اینکه مامور گذرنامه به احراز هویت مسافران بپردازد، هوش مصنوعی امکان تشخیص چهره و احراز هویت را فراهم می‌کند. در فرودگاه و برخی از هتل ها، دستگاه‌های مخصوصی مقابل گیت گذرنامه وجود دارد که این کار را بدون اتلاف وقت و نیروی انسانی انجام می‌دهد و خطای خیلی کمی هم دارد. البته بررسی مداوم این دستگاه‌ها و اطمینان از سالم بودن آن‌ها بسیار مهم است و باید مرتب چک شود.

چت بات‌های هوشمند

از دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی که آینده گردشگری را متحول کرده است چت بات‌های هوشمند هستند. این چت بات‌ها حکم پشتیبان را برای یک سایت یا اپلیکیشن دارند و از طریق آن‌ها می‌توان به صورت آنلاین رزرو هتل، تور و حتی بلیط هواپیما  را انجام داد. در این صورت در 24 ساعت شبانه روز امکان مشاوره رایگان و رزرو وجود دارد.

کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری

ربات‌های هوشمند در هتل

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در خصوص گردشگری و سفر، ربات‌های هوشمند در هتل است. این ربات‌ها در برخی از هتل‌های مطرح جهان وجود دارند و با مسافر و مشتری تعامل برقرار می‌کنند و به سوالات آن‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله آدرس پاسخ می‌دهند. در حال حاضر هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون این قابلیت را دارند.

تحلیل رفتارهای مشتری و توصیه‌های هوشمند

هوش مصنوعی رفتار مشتری‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و بر اساس خریدهای قبلی و یا جست‌وجوی‌های اخیر به وی پیشنهاداتی می‌دهد. به طور مثال در خصوص تخفیفات پیشنهادهای زیادی در اختیار فرد قرار می‌دهند. برخی از هتل‌های دنیا برای بهبود خدمات نظرسنجی‌های مداومی از مشتری‌ها انجام می‌دهند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز از این طریق، توصیه‌های هوشمندی را در راستای بهبود ارائه می‌دهد.

پیش‌بینی هوشمند

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه گردشگری، پیش‌بینی است. در واقع آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی از این دید هم در حال تغییر و تحول است. هوش مصنوعی قابلیت این را دارد قیمت هتل و پرواز‌ها را از قبل پیش‌بینی کند. در واقع الگوریتم‌های هوش مصنوعی قیمت‌ها را بر اساس ایام پیک سفر و رفتار مشتری‌ها پیش‌بینی می‌کند.

حمل و نقل هوشمند چمدان در فرودگاه و هتل

در برخی از فرودگاه‌های مطرح و معروف دنیا به جای استفاده از نیروی انسانی و غلتک‌های گردشی، از هوش مصنوعی و ربات‌ها استفاده می‌شود. در واقع ربات‌ها به منظور حمل و نقل چمدان‌ها در برخی از فرودگاه‌ها و هتل‌ها وجود دارد. مسلما در آینده بیشتر فرودگاه‌ها به این هوش مصنوعی مجهز می‌شوند.

نقشه‌های گوگل و مسیریابی

گوگل مپ که همه ما از آن استفاده می‌کنیم، نوعی هوش مصنوعی است که اطلاعات کاملی در خصوص مسیریابی و ترافیک در اختیار ما قرار می‌دهد. مسیریابی برای گردشگر از اهمیت بالایی برخوردار است. با کمک نقشه‌ها و ابزارهای آنلاینی که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند می‌توانید به عنوان یک گردشگر با مسیر و جاذبه‌های گردشگری آشنا شوید.

کاربردهای هوش مصنوعی و ربات ها در توریسم

مزایای حضور هوش مصنوعی برای صنعت گردشگری چیست؟

شاید تصور کنید که هوش مصنوعی موقعیت شرکت‌های گردشگری و آژانس‌های هواپیمایی را دچار مشکل کرده است اما واقعیت این است که این طور نیست. هوش مصنوعی مزایای زیادی برای کسب و کارهای گردشگری به همراه دارد و مهم‌ترین تاثیر آن بهبود تجربه مشتری است. در این بخش قصد داریم مهم‌ترین مزایای این تکنولوژی برای آینده گردشگری و کسب و کارها را بیان کنیم.

بهبود خدمات مشتری

با کمک هوش مصنوعی می‌توان بازخوردهای مشتری را مورد بررسی قرار داد تا بفهمیم احساسات، نیاز و علایق وی چیست. کسب و کارهای گردشگری از این طریق و رصدی که انجام می‌شود، خدمات خود را در راستای رضایت مشتری بهبود می‌دهد. همچنین هوش مصنوعی برخی از وظایف را خودار می‌کند. به طور مثال رزرو بلیط و سایر خدمات‌رسانی به مشتری توسط ابزارها انجام می‌شود و در نهایت نیروی انسان می‌تواند تمرکز خود را روی مسائل دیگر بگذارد. اگر بخواهیم مثال شایعی در این مورد بزنیم می‌توانیم به چت بات‌ها اشاره کنیم. استفاده از چت بات باعث می‌شود تا پاسخ سوال مشتری‌ها به صورت 24 انجام شود و دیگر خبری از تیم پشتیبانی به صورت 24 ساعته نباشد. از جمله اصلی‌ترین مزایای این فرآیند می‌توان به بهبود رضایت مشتری و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

پیش‌بینی قیمت و تقاضا

هوش مصنوعی رفتار کاربر را رصد می‌کند و از این طریق به آژانس‌های گردشگری این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های آینده را پیش‌بینی کند و این مسئله روی قیمت‌گذاری و خدمات سفر نیز موثر است. به طور مثال هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های گذشته مخاطبان را تجزیه و تحلیل کند و یا ترندهای فصلی را مورد بررسی قرار دهد. در این صورت می‌توان دریافت چند نفر در یک مناسبت خاص قصد رزرو هتل و یا پرواز به مکانی مشخص را دارند. بر اساس این اطلاعات آژانس‌های گردشگری می‌توانند با تمرکز روی این مسئله استراتژی‌های خاصی برای قیمت‌گذاری تعریف کنند و حتی تخفیفات و پیشنهادهای ویژه‌ای مطرح کنند تا از این طریق به فروش و سود بیشتر کمک کنند.

مزایای حضور هوش مصنوعی برای صنعت گردشگری

تجزیه و تحلیل داده ها

همانطور که پیش‌تر گفته شد، هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها سریع عمل می‌کند و اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد. در صورتی که شما به عنوان یک شرکت گردشگری این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید می‌توانید نیاز مخاطب را بسنجید و استراتژی خود را بر اساس آن بریزید. به طور مثال از هوش مصنوعی برای تجزیه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود تا بررسی گردد مردم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و چه چیزی برای آن‌ها جذابیت بیشتری دارد. به طور مثال اگر رفتن به دبی در فصلی خاص مطرح است، در آن فصل آفرهای خوبی روی تور دبی قرار دهید.

بهبود درآمد شرکت‌های گردشگری

آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی قطعا متحول شده است. یکی از مزیت‌های هوش مصنوعی برای صنعت گردشگری، بهبود درآمد و حتی ایجاد جریانی جدید از درآمد است. می‌توان این ابزار را برای توسعه محصولات و خدمات گردشگری جدید مورد استفاده قرار داد. در واقع این مسئله باعث می‌شود تا چیزهایی که به ذهن شما نمی‌رسد را در کسب و کار خود بگجانید و توجه مردم را به سمت خود جلب کنید. این موضوع به بهبود درآمد نیز کمک خواهد کرد.

اگر بخواهیم در این مورد یک مثال بزنیم باید بگوییم هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد تورهای جدید با مقاصد محبوب موثر باشد. از این طریق افراد زیادی تبدیل به بازدیدکننده و مشتری می‌شوند و برای رفتن به مقصدی که برایشان هیجان‌انگیز است تصمیم‌گیری می‌کنند.

معایب هوش مصنوعی برای کسب و کارها چیست؟

همه ما می‌دانیم که هوش مصنوعی به همان اندازه که جذاب و دل‌ربا است، به همان اندازه می‌تواند تهدیدکننده باشد. ابزارهای هوش مصنوعی، چت بات‌ها و به طور کلی این تکنولوژی، در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم دارد:

  • با پیشرفت کاربرد هوش مصنوعی ممکن است برخی از مشاغل در صنعت گردشگری از بین بروند.
  • برخی از مهارت‌ها بلااستفاده می‌مانند چون هوش مصنوعی می‌تواند از پس آن‌ها برآید.
  • از آن‌جایی که این هوش می‌تواند داده‌های مسافران را در خصوص سرچ، علایق و... جمع‌آوری کند به نوعی ورود به حریم خصوصی است.
  • تعامل‌های انسانی رسما با ورود هوش مصنوعی کم شده است و همه چیز را می‌توانید از طریق این ابزارها و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام دهید.

معایب هوش مصنوعی برای کسب و کارها

نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت توریسم

به طور کلی آینده گردشگری با حضور هوش مصنوعی بسیار شگفت‌انگیز و جالب است. در حال حاضر نیز مثال‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در این صنعت را مطرح می‌کنیم:

  • ارائه خدمات به مشتریان حضوری با استفاده از ربات ها
  • پاسخ به سوالات مشتری ها
  • چت‌بات‌ها در پاسخ‌‎گویی و راهنمایی آنلاین
  • رزرو هتل، اقامتگاه، بلیط قطار و هواپیما
  • پردازش اطلاعات به کسب و کارهای گردشگری
  • پیش‌بینی هزینه پرواز

نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت توریسم

سفر و گردشگری و نقش انقلابی هوش مصنوعی

با تمام مطالبی که در بالا ذکر شد می‌توانیم نتیجه بگیریم هوش مصنوعی به صنعت گردشگری هم ورود پیدا کرده است و بیشتر کارها را برای بشر آسان نموده است. با بکارگیری هوش مصنوعی در کسب و کار می‌توانیم پیشرفت چشم‌گیری را مشاهده کنیم. یک گردشگر نیز با کمک هوش مصنوعی کارهای سفر  و تفریح خود را از زمان تصمیم‌گیری برای رفتن به مسافرات تا تفریحات و خریدهایی که در مقصد موردنظر قرار است انجام دهد به راحتی و آنلاین به اتمام می‌رساند. در آخر باید گفت اگر قصد سفر با تور به شهرهای داخلی و کشورهای خارجی را دارید، اگر نیاز به رزرو آنلاین هتل در بخش‌های مختلف دنیا را دارید، در سایت لحظه آخر می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید و در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
تعطیلات عید فطر امسال کجا برویم؟
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر