آشنایی با انواع اتاق های هتل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/15
بازدید: 416
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا می‌دانید هنگام رزرو هتل چه اتاقی بیشتر برای شما مناسب است؟ اتاق‌های هتل‌ انواع و اقسام گوناگونی دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و امکانات مخصوص به خود هستند. ممکن است اتاق‌های هر هتل بر اساس سلیقه مدیرانش نام‌های متفاوتی داشته باشد اما در نهایت یک استاندارد جهانی برای دسته‌بندی اتاق‌ها وجود دارد که همه هتل‌ها تقسیم‌بندی‌هایشان را براساس این استاندارد انجام می‌دهند. در این مقاله از وبلاگ لحظه آخر قصد داریم انواع و اقسام اتاق‌های هتل را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. 

انواع اتاق های هتل

هتل ها چه اتاق هایی دارند؟

هتل‌ها، اتاق‌های متنوعی از 2 تخته تا سوئیت و آپارتمان دارند. این اتاق‌ها را می‌توان براساس موارد دیگری همچون چشم‌انداز، مساحت، میزان تجملات، هدف رزرو و دسته‌بندی کرد. اگر دوست دارید با انواع اتاق‌های هتل و دسته‌بندی‌هایشان آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع خدمات هتل ها - معرفی تمام سرویس های BB, HB, FB, ALL, UALL هتل ها 

اتاق‌های هتل بر اساس تعداد تخت

تعداد مهمانانی که در یک اتاق می‌توانند حضور داشته باشند، توسط هتل مشخص می‌شود و مسافران موظف هستند از قوانین پیروی کنند. در برخی از هتل‌ها به شما اجازه داده می‌شود بیشتر از تعداد تخت در یک اتاق باشید و امکانات هم در اختیار نفر اضافی قرار داده می‌شود اما برخی از هتل‌ها چنین اجازه‌ای را به مسافران نمی‌دهند. اتاق‌های براساس تعداد تخت به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

اتاق یک نفره

اتاق یک نفره که آن را با علامت اختصاری SGL  نیز می‌شناسند، دارای یک تخت است و باید آن را برای اقامت یک نفر مناسب دانست. در زبان انگلیسی به اتاق‌های یک نفره سینگل هم می‌گویند.

اتاق یک نفره

رزرو انواع هتل ها - لیست انواع هتل های داخلی و خارجی از 5 تا 3 ستاره را ازینجا مشاهده و رزرو نمایید.

اتاق دو نفره

اتاق‌های دو نفره معمولا دو تخت دارند و دو نفر می‌توانند در آنها اقامت کنند. حالا امکان دارد این دو تخت از دو تختخواب جداگانه تشکیل شده باشد و یا یک تخت دو نفره باشد. به اتاق‌هایی که تخت دونفره به هم چسبیده دارند، DBL یا دبل می‌گویند و آن دسته از اتاق‌هایی که دو تخت یک نفره جدا از هم دارند، توئین نامیده می‌شوند. یک نوع دیگر اتاق‌های دو نفره دیگر نیز وجود دارد که به آن هالیوود توئین روم (Hollywood Twin Room) می‌گویند. در این مدل، دو تخت یک نفره جداگانه در فاصله بسیار کم از هم قرار گرفته‌اند.

اتاق دونفره

اتاق  سه نفره

اتاق‌های سه نفره یا تریپل که با علامت اختصاری TPL  نیز می‌توانید آن را بشناسید،  دو حالت دارند. یا از 3 تخت تک نفره تشکیل شده‌اند و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دو نفره به هم چسبیده هستند. مدل دوم بیشتر برای زوج‌هایی که همراه با فرزندشان سفر می‌کنند مناسب است و مدل دوم هم به درد سفرهای دوستانه می‌خورد.

اتاق 3 تخته

اتاق های چهار نفره

اتاق‌های چهار نفره که به آنها Double Double-Room  نیز می‌گویند، شامل دو تخت دو نفره به هم چسبیده می‌شود. همچنین یک حالت دیگر می‌توان برای این اتاق‌ها متصور شد که در آن 4 تخت یک نفر جدا از هم وجود دارد. به این حالت Quad  می‌گویند. 

اتاق های 4 نفره

اتاق‌های هتل بر اساس مساحت

اتاق‌های هتل براساس مساحت هم به اندازه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از  آنها برای خانواده‌های پرجمعیت و برخی دیگر برای تعداد کم مناسب هستند. دسته بندی اتاق‌های هتل بر اساس مساحت به شرح زیر است:

اولین تجربه سفر خارجی - در این مقاله بهترین مقاصد خارجی را برای تجربه اولین سفر خارجی معرفی کرده ایم، حتما بخوانید!

استودیو

برای کسانی که همیشه در سفر کاری هستند، رزرو اتاق‌های لاکچری اصلا مقرون به صرفه نیست. بنابراین آنها معمولا برای این که بتوانند قبل از جلسه کاری خود کمی استراحت کنند، یک اتاق استودیو را رزرو می‌نمایند. این نوع اتاق‌ها کوچک هستند و حتی آشپزخانه را هم درون خود جای داده‌اند. استودیو بیشتر به درد سفرهای کاری می‌خورد و برای سفرهای تفریحی مناسب نیست. اگر در سفر به ترکیه به دنبال اتاق استودیو بودید، هتل کورین استانبول را برای اقامت انتخاب کنید. 

اتاق استودیو

اتاق دلوکس

اتاق‌های دلوکس Deluxe که در زبان فرانسه معنای لوکس و لاکچری می‌دهد را باید یکی دیگر از انواع اتاق‌های هتل دانست. این اتاق‌ها نسبت به اتاق‌های معمولی هتل امکانات بیشتری دارند و نسبت به اتاق‌های استودیو بزرگ‌تر هستند.برای کسانی مناسب هستند که از هتل توقع ارائه امکانات بالا دارند. از آنجایی که اتاق‌های دلوکس حداقل دو تخت دو نفره دارند، می‌توانید به صورت گروهی این اتاق‌ها را رزرو کنید. هتل برج العرب دبی یکی از بهترین هتل‌های جهان است که اتاق‌های دلوکس دارد.

اتاق دلوکس

ویلا

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و مجهزترین اتاق یک هتل را رزرو کنید باید به سراغ ویلا بروید. این نوع اتاق‌‌ها در هتل‌های مختلف انواع متعددی دارد که براساس بودجه و سلیقه خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. معمولا ویلاهای مجهز و لوکس را در هتل‌های پنج ستاره لاکچری می‌توانید پیدا کنید. این ویلاها شبیه به یک ویلای مستقل هستند و امکاناتی همچون اتاق خواب، فضای نشیمن، بالکن، جکوزی، سونا، حمام و سرویس بهداشتی دارند. معمولا این ویلاها برای افراد معلول هم مجهز شده‌اند. تعداد زیادی از هتل‌های کیش اتاق ویلا دارند که هتل شایگان یکی از آنهاست.

اتاق ویلا

آپارتمان

اگر یک سفر طولانی مدت پیش رو دارید، رزرو یک اتاق آپارتمان در هتل بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. این نوع اتاق‌ها اتاق خواب، نشیمن، حمام، مبلمان، سرویس بهداشتی و... دارند و قیمتشان هم نسبت به ویلا ارزان‌تر است. همچنین ویلا فضای بزرگی دارد اما آپارتمان می‌تواند کوچک‌تر باشد و به همین دلیل هم محبوب‌تر است. در هتل آپارتمان بی اف جی در تفلیس می‌توانید اتاق آپارتمان‌های بسیار خوبی پیدا کنید.

هتل ها،  اتاق آپارتمان هم دارند!

دسته‌بندی براساس تجملات

براساس میزان لاکچری بودن و امکاناتی که با رزرو اتاق در اختیار مهمانان قرار می‌گیرد نیز می‌توان دسته‌بندی زیر را انجام داد:

سوئیت پرزیدنت یا رویال

اگر می‌خواهید بزرگ‌ترین، بهترین و لوکس‌ترین اتاق یک هتل را رزرو کنید باید به سراغ سوئیت رویال بروید. معمولا این اتاق‌ها 80 تا 350 متر مساحت دارند. دکوراسیون‌شان خاص است و از میان دیگر امکاناتی که دارند باید به مینی بار پیشخدمت شخصی، استخر سرباز، تخت خواب‌های کینگ و... اشاره کرد. از دیدگاه مسافران بهترین سوئیت‌های رویال در میان هتل‌های ایران در هتل پارسیان استقلال تهران و هتل میراژ کیش هستند.

سوئیت پرزنت یا رویال

سوئیت دوبلکس

سوئیت‌های دوبلکس شبیه به سوئیت‌های عادی هستند اما کمی تفاوت ظاهری این دو را از هم متفاوت کرده است. در این نوع سوئیت‌ها هال، پذیرایی، حمام و آشپزخانه در طبقه اول قرار گرفته و برای رسیدن به اتاق‌های خواب باید چند پله را طی کنید و بالا بروید. قیمت این نوع سوئیت‌ها نسبت به سوئیت‌های عادی بسیار بیشتر است و در دسته لاکچری‌ها قرار می‌گیرد.یکی از بهترین سوئیت‌های دوبلکس ایران را در می‌توانید در هتل درویشی مشهد پیدا کنید.

هتل درویشی سوئیت دوبلکس دارد

سوئیت‌ پنت هاوس

این نوع سوئیت‌ها بسیار مجلل و لاکچری هستند، امکانات فراوانی دارند و معمولا از یک تراس برخوردار هستند. معمولا فضای این سوئیت‌ها آرام و به دور از شلوغی است و بهترین چشم‌انداز هتل را دارند. دیگر امکانات این اتاق‌ها همان امکانات استانداردی است که در اکثر اتاق‌های دیگر وجود دارد. در هتل والنسیا کالیفرنیا می‌توانید اتاق‌ پنت هاوس رزرو کنید. 

سوئیت پنت هاوس

سایر اتاق‌ های هتل

برخی دیگر از انواع اتاق‌هایی که می‌توانید در هتل رزرو کنید به شرح زیر هستند:

هتل های مشهد - لیست کامل همراه با اطلاعات جامع از هتل های لوکس تا اقتصادی مشهد

اتاق پارلر (Parlor Room)

اتاق پالر بیشتر برای کسانی مناسب است که برای اهداف تجاری و کاری راهی سفر شده‌اند و هدف سفرشان گردش و تفریح نیست. این نوع اتاق شامل یک سالن یا نشیمن بدون تخت می‌شود که در آن تعدادی مبل گذاشته شده و برای بحث و گفتگوی کاری مناسب هستند. پالر را باید در واقع یک اتاق کنفرانس خصوصی دانست. رزز گاردن تفلیس یک هتل خوب در گرجستان است که اتاق پارلر دارد. 

اتاق پارلر

اتاق کابانا (Cabana)

کابانا به اتاق‌هایی گفته می‌شود که در مجاورت با یک چشم انداز آبی مانند دریا، دریاچه، ساحل، استخر و... قرار دارد. یعنی زمانی که پنجره اتاق را باز می‌کنید باید بتوانید چشم‌اندازتان یکی از این‌ها باشد. هتل داریوش کیش یکی از هتل‌هایی است که بهترین اتاق‌های کابانا را دارد. هتل داریوش کیش یکی از هتل‌هایی است که بهترین اتاق‌های کابانا را دارد. 

اتاق کابانا

اتاق کانکت (Connected Room)

اتاق‌های کانکت، به صورت تو در تو هستند. این اتاق‌ها هر دو راهروی اصلی رو به هتل دارند و درواقع هر کدامشان مجزا هستند و حمام و امکانات جداگانه  دارند اما یک در دو اتاق را به هم وصل می‌کند. اتاق‌های کانکت برای یک خانواده چهار نفره کاملا مناسب است. فرزندان می‌توانند در یک اتاق بخوابند و والدین در یک اتاق دیگر استراحت کنند. هتل بزرگ شیراز یکی از بهترین اتاق‌های کانکت را در ایران دارد. هتل بزرگ شیراز یکی از بهترین اتاق‌های کانکت را در ایران دارد.

اتاق کانکت

بهترین هتل ‌های تفلیس - اقامت در لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین هتل‌های تفلیس!

هتل فرودگاه

اتاق‌های هتل فرودگاه یا در داخل خود فرودگاه و یا نزدیک به آن قرار دارند و برای کسانی مناسب هستند که پروازشان تاخیر افتاده و می‌خواهند این زمان را در یک اتاق راحت استراحت کنند. این نوع اتاق‌ها تفاوت زیادی با دیگر هتل‌ها ندارند و فقط چون به فرودگاه نزدیک هستند، متمایز شده‌اند. هتل ایبیس و هتل نووتل تهران را باید نمونه‌هایی از هتل فرودگاهی دانست.

اتاق هتل فرودگاه

فیستا سوئیت

فیستا سوئیت که در سال‌های اخیر در میان ایرانیان طرفداران زیادی پیدا کرده است، برای عروسی‌های گران‌ و مفصل مناسب هستند. در واقع منظور از فیستا سوئیت تالارهای پذیرایی است که اتاق عروس و داماد هم داخلش قرار دارد. در ایران تعداد زیادی از این نوع اتاق‌ها نیست و به همین دلیل هم با قیمت بسیار بالایی رزرو می‌شوند. در هتل الماس مشهد می‌توانید این نوع اتاق را پیدا کنید. 

اتاق فیستا سوئیت

شیک‌ترین هتل‌های آنتالیا - لوکس‌ترین هتل‌های شهر زیبای آنتالیا برای اقامت

سوئیت اداری

اتاق بعدی که باید در این لیست معرفی شود، سوئیت اداری است، سوئیت اداری هم برای افرادی مناسب است که سفرهای کاری زیادی انجام می‌دهند اما دلشان نمی‌خواهد در استودیو اقامت کنند. سوئیت‌های اداری معمولا مساحت کمتری نسبت به سوئیت‌های معمولی دارند و از امکاناتی همچون میز، صندلی، اینترنت، کامپیوتر، خط ثابت تلفن و ... برخوردار هستند. این سوئیت‌ها انواع متنوعی از گران تا ارزان دارند که باید براساس بودجه خود یکی را انتخاب کنید. برخی از این سوئیت‌ها برای تعداد بالا و برخی برای تعداد کم مناسب هستند. در ایران، بهترین سوئیت‌های اداری را می‌توانید در هتل اسپیناس پالاس تهران مشاهده کنید.

اتاق سوئیت اداری

سوئیت ریاستی

این نوع سوئیت که به آن  Presidential Suite  نیز می‌گویند را فقط در هتل‌های لاکچری 5 ستاره می‌توان پیدا کرد. این اتاق‌ها امکانات فراوانی دارند و بسیار هم گران هستند. معمولا از آنجایی که سوئیت‌های ریاستی توسط تجار بسیار ثروتمند و معروف رزرو می‌شوند که جلسات مهم کاری خود را آنجا برگزار می‌کنند، سطح امنیتی بالایی برقرار می‌شود. از میان امکانات موجود در سوئیت‌های اداری می‌توان به میز کار بزرگ، حمام اختصاصی، شومینه یا وسایل گرمایشی پیشرفته، آشپزخانه، اتاق ورزش، استخر خصوصی، پیشخدمت اختصاصی و ... اشاره کرد.هتل کاخ سوجان راج محل هند یکی از بهترین سوئیت‌های ریاستی را در میان هتل‌های جهان دارد.  

اتاق سوئیت ریاستی

چه اتاقی رزرو کنیم؟

در این مقاله درباره انواع اتاق‌های هتل صحبت کردیم و با وجود مثال‌ها و عکس‌هایی که برای هر کدام آورده شد، به راحتی می‌توانید تفاوت هر اتاق را با دیگری تشخیص دهید. دو نکته مهم درباره انواع اتاق های هتل وجود دارد که باید آنها را مورد تاکید قرار دهیم. نکته اول این است که امکان دارد هر هتل بر اساس سلیقه صاحبش و همچنین تم کلی هتل اتاق‌هایی با اسم‌های متفاوت داشته باشد اما در تقسیم‌بندی کلی تفاوتی ایجاد نمی‌شود. نکته دوم اینکه بسیاری از این اتاق‌ها در رده تجملاتی‌ترین‌ها قرار می‌گیرند و لزوما آنها را نمی‌توانید در همه هتل‌ها پیدا کنید. اگر قصد رزرو هتل را دارید می‌توانید اطلاعات مربوط به هتل موردنظرتان را از وبسایت لحظه آخر کسب کنید و بر اساس چیزهایی که در این مقاله یاد گرفتید، بهترین و مناسب‌ترین اتاق را برای خود پیدا کنید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی روی قیمت + جدول
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر