کارهای قبل و بعد از اولین سفر خارجی

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/02
بازدید: 416
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا با خود فکر کرده اید که در اولین سفر خارجی ممکن است چه چالش‌هایی بر سر راه شما قرار گیرد؟ سفر خارجی به هر کجا که باشد، همواره با خود چالش‌هایی به همراه دارد. از آنجایی که در محیطی جدید و ناآشنا قرار می‌گیرید، امکان دارد با چیزهایی مواجهه شوید که قبلاً به آنها فکر نکرده‌اید. این موارد ممکن است شامل زبان محلی، فرهنگ، آداب و رسوم، قوانین و حتی مسائل مربوط به اخذ ویزا، رزرو بلیط پرواز و رزرو هتل باشد. در این مقاله از لحظه آخر به کارهای قبل و بعد از اولین سفر خارجی می پردازیم. در بخش اول کارهایی که باید قبل از سفر انجام دهید را بررسی خواهیم کرد، در بخش دوم به چالش‌هایی که ممکن است در طول سفر سر راهتان قرار گیرد، خواهیم پرداخت و در آخر هم کارهایی که باید قبل از بازگشت به خانه انجام دهید را بررسی خواهیم کرد. اگر به اولین تجربه سفر خارجی خود نزدیک هستید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. کارهایی که باید قبل از سفر خارجی انجام دهید
    1. بررسی شرایط اخذ ویزا
    2. بررسی مدت زمان اعتبار پاسپورت
    3. بررسی واکسن‌های لازم برای ورود به کشور مقصد 
    4. پرواز و هتل را رزرو کنید
    5. بیمه مسافرتی بخرید
    6. تهیه ارز مورد نیاز برای سفر
    7. بررسی میزان بار مجاز 
    8. پرداخت عوارض خروج از کشور 
  2. چالش‌هایی که در اولین سفر خارجی ممکن است با آن مواجه شوید
    1. گم کردن یا فراموش کردن مدارک
    2. درگیر شدن با رسوم محلی
    3. مشکلات آب و هوایی
    4. مشکل جت لگ و ساعت محلی
    5. مشکل زبان
  3. کارهایی که باید قبل از بازگشت به خانه انجام دهید
    1. سوغاتی بخرید
    2. آمادگی پرداخت هزینه بار اضافه را داشته باشید
    3. هتل خود را در زمان مشخص تحویل دهید
  4. کارهایی که باید بعد از سفر خارجی انجام دهید
    1. ساعت خواب خود را تنظیم کنید
    2. انرژی مثبت سفرتان را به اشتراک بگذارید
    3. وسایل سفر را ضدعفونی کنید
    4. نگذارید افسردگی بعد از سفر گریبانتان را بگیرد
    5. نگران باشید، بدن درد عادی است
  5. در کدام مرحله از سفر خود قرار دارید؟

کارهای قبل و بعد از اولین سفر خارجی

کارهایی که باید قبل از سفر خارجی انجام دهید

در فرایند آماده شدن برای یک سفر خارجی باید کارهایی انجام شود که بدون انجام آنها نمی‌توان راهی این سفر شد. قلم و کاغذ بردارید و یک چک لیست از مواردی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد درست کنید.

اولین تجربه سفر خارجی - در این مقاله بهترین مقاصد خارجی را برای تجربه اولین سفر خارجی معرفی کرده ایم، حتما بخوانید!

بررسی شرایط اخذ ویزا

ایرانیان برای سفر به برخی از کشورهای خارجی نیاز به اخذ ویزا دارند و سفر به برخی دیگر از مقاصد فقط داشتن یک پاسپورت معتبر کافی است. پس قبل از هر چیز باید شرایط اخذ ویزا برای کشور مقصد را بررسی کنید و اگر لازم است برای سفر به آن کشور ویزا دریافت کنید، زودتر برای اخذ آن اقدام نمایید.

کارهای قبل ازاولین سفر خارجی

بررسی مدت زمان اعتبار پاسپورت

معمولا برای سفر به بیشتر کشورها پاسپورت شما باید از زمان شروع سفر حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. بنابراین قبل از هر چیز اعتبار پاسپورت خود را چک نمایید و در صورتی که کمتر از 6 ماه است برای تمدید آن اقدام کنید.

بررسی واکسن‌های لازم برای ورود به کشور مقصد 

برای ورود به برخی از کشورها باید واکسن خاصی بزنید. مثلا برای برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی نیاز به کارت واکسن تب زرد خواهید داشت. بنابراین قبل از سفر باید درباره این موضوع تحقیق کنید و واکسن‌های لازم را بزنید.

پرواز و هتل را رزرو کنید

برای سفر به بیشتر کشورهای خارجی باید از قبل پرواز رفت و برگشت و هتل محل اقامت خود را رزرو نمایید تا برنامه سفرتان مشخص باشد. یعنی سفارت آن کشور بداند که سفر شما چند روزه است و در کجا اقامت خواهید کرد.

رزرو پرواز برای اولین سفر خارجی از اقدامات قبل از سفر محسوب می شود.

تور _ رزرو آنلاین بهترین و ارزان ترین تورهای مسافرتی داخلی و خارجی

بیمه مسافرتی بخرید

در طول سفر خارجی حتما باید بیمه مسافرتی در لیست مدارک شما قرار بگیرد. هزینه این بیمه زیاد نیست اما اگر حادثه ناگهانی برایتان در طول سفر پیش بیاید، به کارتان می‌آید.

تهیه ارز مورد نیاز برای سفر

هر کشوری ارز مخصوص به خود را دارد که البته در بیشتر کشورها دلار هم می‌توانید پرداخت کنید. به‌طورکلی باید ارز مورد نیازتان را از قبل تهیه نمایید و آن را در بخش‌هایی مختلفی از کیف و وسایل‌تان قرار دهید تا اگر یکی از چمدان‌هایتان هم گم شد، همه پولتان را در آن قرار نداده باشید.

بررسی میزان بار مجاز 

قبل از اینکه چمدانتان را ببندید، تحقیق کنید ایرلاینی که پرواز خود را از آن رزرو کرده‌اید، به شما اجازه حمل چند کیلو بار را می‌دهد. سپس براساس آن چمدانتان را ببندید تا مجبور به پرداخت اضافه بار نشوید.

بررسی میزان بار مجاز

پرداخت عوارض خروج از کشور 

برای خروج از کشور باید عوارض خروج بپردازید. این کار را هم می‌توانید دقیقا قبل از پرواز انجام دهید و هم می‌توانید یکی دو روز قبل برای پرداخت آن اقدام کنید. اگر فکر می‌کنید در روز سفرتان فرصت کافی برای انجام این کار وجود ندارد؛ پیشنهاد می‌شود یکی دو روز قبل از سفر این مبلغ را بپردازید.

چالش‌هایی که در اولین سفر خارجی ممکن است با آن مواجه شوید

کارهایی که باید انجام دهید، فقط به قبل از سفر ختم نمی‌شود. در طول سفر هم ممکن است چالش‌های زیادی سر راهتان قرار گیرد که باید بدانید چگونه با این چالش‌ها رو به رو شوید. در ادامه برخی از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

پرطرفدارترین تورهای خارجی

گم کردن یا فراموش کردن مدارک

یکی از مشکلاتی که ممکن است در طول سفر با آن مواجه شوید، فراموش کردن مدارک است. اگر در گیت بازرسی متوجه شدید که مدارک خود را در منزل جا گذاشته‌اید، در صورتی که چند ساعت تا پروازتان باقی مانده از کسی تقاضا کنید که مدارک را از خانه برایتان ارسال کند و در صورتی که چنین امکانی ندارید، باید با سرعت هر چه بیشتر خودتان را به خانه برسانید و مدارکتان را بردارید. اگر وقت کمی تا زمان پروازتان باقی مانده و فرصت کافی برای این کار نداشته باشید، باید بلیط‌‌‌تان را کنسل کنید و برای زمان دیگری آن را تهیه کنید. درصورتی که بلیطتان از نوع سیستمی باشد مبلغی به‌عنوان خسارت کسر می‌شود و مابقی پول بلیط را به شما باز می‌گردانند. در صورتی که مدارک‌تان در طول سفر گم شد، باید موضوع را به اولین ایستگاه پلیس اطلاع دهید و سپس به سفارت ایران در کشور مقصد رفته و برای دریافت مدارک جدید، درخواست خود را ثبت کنید.

گم کردن مدارک در اولین تجربه سفر خارجی

درگیر شدن با رسوم محلی

هر کشور آداب و رسوم خود را دارد که ممکن است برخی از این رسوم کاملا با عقاید و فرهنگ شما متفاوت باشد و به همین دلیل در طول سفرتان با آنها به مشکل بخورید. مثلا ممکن است شما در طول سفرتان یک رفتاری از خود نشان دهید که در ایران کاملا عادی باشد اما در ان کشور یک توهین محسوب شود و بنابراین ناخواسته باعث رنجش مردم آن کشور شوید، این اتفاق ممکن است به صورت برعکس هم اتفاق بیفتد. در این شرایط بهترین کار توضیح دادن مسئله و نشان دادن انعطاف از خود است. برای اینکه تا حدی بتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید، بهتر است قبل از سفر درباره آداب و رسوم کشور مقصد تحقیق نمایید.

مشکلات آب و هوایی

امکان دارد مقصد سفرتان از نظر آب و هوایی با ایران متفاوت باشد و شما بدون آمادگی و بردن لباس مناسب وارد این کشور شده باشد. در این صورت تنها کاری که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید، خرید لباس مناسب است. اگر قبل از سفر درباره شرایط آب و هوایی کشور مقصد تحقیق کنید، دیگر لازم نیست برای خرید لباس هزینه نمایید.

مشکل جت لگ و ساعت محلی

ممکن است مقصدی که برای سفر خارجی انتخاب کرده‌اید، اختلاف زمانی زیادی با ایران داشته باشد و در این حالت تا مدتی پس از رسیدن به مقصد با مشکل جت لگ روبه‌رو خواهید شد. برای کمرنگ کردن این مشکل بهتر است از نوشیدن الکل، کافئین و چربی قبل از سفرتان پرهیز کنید و پس از رسیدن به مقصد هم یکی دو روز به خود فرصت دهید تا این مشکل حل شود.

مشکلات ساعت محلی در فراز و فرود پرواز اولین سفر خارجی

مشکل زبان

اما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ممکن است در طول اولین سفر خارجی با آن درگیر شوید، مشکل زبان است. معمولا در شهرهای بزرگ هر کشوری استفاده از زبان انگلیسی بسیار رایج است اما باز هم در صورت که از نظر زبانی به مشکل خوردید یک اپلیکیشن معتبر برای ترجمه می‌تواند مشکل شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کند.

کارهایی که باید قبل از بازگشت به خانه انجام دهید

زمان بازگشت به خانه رسیده اما کارهایی هست که قبل از ورود به فرودگاه باید انجام‌شان دهید. در ادامه این کارها را بررسی خواهیم کرد.

محبوب ترین تورهای خارجی

سوغاتی بخرید

هر کشوری که به آن سفر می‌کنید، سوغات مخصوص به خود را دارد که می‌توانید به‌عنوان یادگار سفر برای خود، دوستان و خانواده تهیه نمایید. مثلا سوغات کشور فرانسه عطر است، در بازگشت از کشور هلند می‌توانید ظروف دلفت به‌عنوان یادگاری تهیه کنید، اگر به روسیه سفر کرده‌اید، ماتروشکا بخرید و از مکزیک هم می‌توانید ماسک‌های چوبی مایا برای آشنایان خود تهیه نمایید.

خریدن سوغاتی تجربه یک حس خوب در اولین سفر خارجی

آمادگی پرداخت هزینه بار اضافه را داشته باشید

حالا که حسابی خرید کرده‌اید و زمان بازگشت به خانه فرا رسیده حتما وسایلتان هم دو برابر شده است و به احتمال زیاد باید در فرودگاه هزینه‌ای برای اضافه بار خود پرداخت نمایید.

هتل خود را در زمان مشخص تحویل دهید

معمولا اتاق‌های هتل را در زمان مشخصی به شما تحویل می‌دهند و از شما می‌خواهند در ساعت مشخصی فرایند تخلیه را انجام دهید. بنابراین قبل از سفر باید ساعت دقیق تحویل هتل را پیدا کنید تا بتوانید در زمان مشخص کلید اتاقتان را تحویل دهید.

کارهایی که باید بعد از سفر خارجی انجام دهید

پس از اینکه از اولین سفر خارجی خود به خانه بازگشتید هم کارهایی برای انجام دادن وجود دارد. برخی از آنها مربوط به ثبت خاطرات سفر و برخی دیگر مربوط به بازگشت به زندگی روزمره است. در ادامه درباره کارهایی که باید انجام شود، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رزرو هتل خارجی - تمام اطلاعات مربوط به راهنمای رزرو هتل های خارجی

ساعت خواب خود را تنظیم کنید

اولین مشکلی که امکان دارد پس از بازگشت به آن برخورد کنید، ساعت خواب است، شاید در یکی دو روز اولی که از سفر بازگشته‌اید، ساعت خوابتان بهم بریزد اما نگران نباشید به سرعت به تنظیمات کارخانه باز خواهید گشت. برای حل این مشکل یکی دو روز اول با وجود خواب آلودگی سعی کنید تا فرا رسیدن ساعت خواب همیشگی خود بیدار بمانید تا خوابتان تنظیم شود و به نظم همیشگی باز گردید.

ساعت خواب خود را بعد از سفر تنظیم کنید

انرژی مثبت سفرتان را به اشتراک بگذارید

اگر از اولین سفر خارجی خود انرژی مثبتی دریافت کرده‌اید، می‌توانید این انرژی را تا مدت‌ها در زندگی خود استفاده کنید و به دیگران هم انتقال دهید. مرور خاطرات و عکس‌های سفر برای خودتان و برای دیگران در این امر به شما کمک خواهد کرد. همچنین هر سفر آموزه‌هایی به انسان اضافه می‌کند که باید این آموزه‌ها را در زندگی خود به کار ببندید و به‌عنوان زکات سفر آن را به دیگران هم یاد دهید. 

وسایل سفر را ضدعفونی کنید

یکی از کارهایی که باید بلافاصله پس از پایان سفر و رسیدن به خانه انجام دهید، شستشو و ضدعفونی کردن وسایل است. لباس‌هایی که با خود به سفر برده‌اید را در ماشین لباسشویی بریزید و وسایلتان را هم ضدعفونی کنید تا در صورتی که آلرژی، باکتری و هرگونه ویروسی از سفر با خود به یادگار آورده‌اید، از بین برود.

نگذارید افسردگی بعد از سفر گریبانتان را بگیرد

یکی از مشکلاتی که ممکن است پس از بازگشت به خانه با آن درگیر شوید، افسردگی بعد از سفر است. معمولا انسان‌ها تا چند روز پس از سفر پر انرژی هستند اما امکان دارد پس از گذشت این چند روز درگیر افسردگی شوند و دوست داشته باشند به جای زندگی روزمره باز سفر کنند. دلیلش این است که در طول سفر درگیر زندگی روزمره نیستید و هر اتفاقی هم که بیفتد در لحظه زندگی خواهید کرد اما در حالت عادی دغدغه‌ها و درگیری‌های ذهنی بیشتر است و همین باعث ایجاد افسردگی می‌شود. تنها راه چاره این است که اجازه ندهید این حس گریبانتان را بگیرد. شرایط زندگی روزمره و مسافرت را در ذهنتان تفکیک کنید و با برنامه‌ریزی برای سفر بعدی، به خودتان امید دهید که به زودی به مسافرت مجدد خواهید رفت.

مراقب افسردگی بعد از سفر باشید

نگران باشید، بدن درد عادی است

بیشتر ما پس از بازگشت از سفر بدن درد داریم و ممکن است یکی دو روز هم درگیرش شویم. این یک مسئله عادی است زیرا ساعت‌ها را در وسایل حمل و نقل سپری کرده‌ایم، در طول سفر هم بیشتر از حالت معمول راه رفته‌ایم و به همین دلیل هم بدن درد گرفته‌ایم. برای رفع این مشکل لازم نیست کار خاصی انجام دهید زیرا پس از گذشت یکی دو روز بدن دردتان حل خواهد شد.

در کدام مرحله از سفر خود قرار دارید؟

در این مقاله درباره کارهای قبل و بعد از اولین سفر خارجی صحبت کردیم و نکاتی که باید به آنها دقت کنید را بررسی نمودیم. کارهای قبل از سفر برای این است که کاملا آماده راهی سفر شوید، نکات حین سفر برای چالش‌هایی است که امکان دارد سر راهتان قرار بگیرد و کارهای پس از سفر هم برای بازگشت راحت‌تر و بهتر به زندگی روزمره است. انجام برخی از این کارها کیفیت سفر را بالا می‌برد و توجه به برخی هم جزو ضروریات است. برایمان بنویسید که شما در کدام یک از این مراحل هستید. اگر تازه تصمیم به مسافرت گرفته‌اید، پیشنهاد می‌‌شود، قبل از خواندن این مطلب نگاهی به مقاله اولین تجربه سفر خارجی بیاندازید و پس از انتخاب مقصد به سراغ انجام این مراحل بروید.  

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر