شهر آتلانتیس

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 69746
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر آتلانتیس یکی از مرموزترین افسانه‌های کره زمین است. البته بسیاری از افراد به واقعی بودن شهر گم شده آتلانتیس اعتقاد دارند! شهری که خدایان و الهه‌های یونان باستان به همراه انسان‌هایی باهو‌ش‌تر از معمول آن را ساخته و در آن زندگی می‌کردند. کسی نمی‌داند شهر گم شده آتلانتیس کجاست، اما اعتقاد بر این است که این تمدن عظیم، بخاطر یک بلای طبیعی مانند زلزله، سیل یا تغییرات اقلیمی به اعماق دریاها فرو رفته و به همین خاطر است که امروز اثری از آن وجود ندارد. هنوز کسی موفق به کشف شهر آتلانتیس نشده و ما احتمالا هیچوقت نمی‌فهمیم که شهر زیر آب رفته آتلانتیس در کدام قسمت از اقیانوس‌های بی‌کران آرمیده است.
آتلانتیس تمدن گمشده‌ای است که منشأ آن به افسانه‌های اساطیری برمی‌گردد. این افسانه‌ها همیشه برای بشر جذابیت‌ داشته‌اند و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌هایشان این است که کسی نمی‌داند واقعی هستند یا خیر! 
در این مقاله داستان شهر آتلانتیس را برایتان روایت می‌کنیم، تئوری‌هایی که درباره پاسخ به سوال شهر گمشده آتلانتیس کجاست را توضیح می‌دهیم و بررسی می‌کنیم که اصلا آیا شهر آتلاتتیس وجود دارد یا افسانه‌ای است که بیش از حد به آن پر و بال داده‌اند. با لحظه آخر همراه باشید.

شهر آتلانتیس

چرا شهرآتلانتیس مورد توجه قرار گرفت؟

یونان باستان مهد تمدن بود و دانشمندان و فیلسوفان زیادی در آن دوران زندگی می‌کردند. یکی از مشهورترین آن‌ها افلاطون بود که برای پیشرفت تمدن بشری و رشد ارزش های انسانی بسیار تلاش می‌کرد.

از آنجایی‌که افلاطون جزو افراد مورد اعتماد مردم بود، وقتی راجع به شهر آتلانتیس سخن گفت، مریدان او که جمعیت بسیاری داشتند، سخن او را پذیرفتند و آن را سینه به سینه نقل کردند. به همین دلیل است که امروز، آتلانتیس بیشتر از افسانه‌های دیگر به واقعیت نزدیک است.

 مریدان افلاطون و مردم باور کردند که ۹۰۰۰ سال قبل از تولد آن‌ها، شهر آتلانتیس با تمدنی بزرگ و پیشرفته وجود داشته. مردم آن شهر از نظر ارزش‌های اخلاقی انسان‌هایی وارسته بودند و قدرت‌های جسمانی بیشتری نسبت به انسان‌های معمولی داشتند. اما این مردم، با گذشت زمان و دستیابی به ثروت بسیار زیاد این ارزش ها را زیر پا نهادند. به همین دلیل مورد خشم خدایان قرار گرفتند و در اثر یک طوفان شدید و سونامی در عرض یک روز این شهر به اعماق اقیانوس‌ها فرو رفت و امروزه چیزی جز خاطراتی در کتاب‌های اساطیری از آن باقی نمانده.

چرا شهرآتلانتیس مورد توجه قرار گرفت؟

همه چیز درباره کشور یونان - اطلاعات جامع در رابطه با کشور یونان برای گردشگران!!!!

معرفی آتلانتیس تمدن گمشده

شهر گم شده آتلانتیس طبق تئوری‌های موجود یک آرمان شهر بود. سرزمینی چند هزار هکتاری که از چند جزیره تشکیل شده بود و این جزایر به وسیله کانال‌های بزرگ از هم جدا می‌شدند. اما در مرکز به یکدیگر می‌رسیدند و مرکز فرمانروایی منطقه، در آن‌جا قرار داشت. سرزمین آتلانتیس بسیار حاصل‌خیز بود، بیشتر مردم کشاورزی می‌کردند و در تولید انواع محصولات خودکفا بودند. آن‌ها همچنین حیوانات مختلف را پرورش می‌دادند و غذای مورد نیاز حیوانات را هم خودشان تامین می‌کردند.

آتلانتیسی‌ها از نظر اقتصادی رفاه کامل داشتند و سرزمینشان پر بود از طلا و نقره و انواع سنگ‌های قیمتی! معماری ساختما‌ن‌ها بسیار زیبا بود و سنگ‌های قیمتی به کار رفته در آن‌ها برق خیره‌کننده‌ای داشت. آن‌ها همچنین معبدی بسیار باشکوه و  مجلل در مرکز شهر ساخته بودند. آن‌ها گاو نر را به عنوان گران‌بهاترین هدیه برای معبد قربانی می‌کردند. مجسمه‌ای که برای گرامیداشت پوزیدون، بنیانگذار شهر آتلانتیس در میانه این معبد، ساخته شد تماما از جنس طلای خالص بود.

از نظر فناوری پیشرفته بودند. سیستم های جدید آبیاری داشتند. از کریستال‌های دست‌ساز، تجهیزات آزمایشگاهی درست می کردند.

افسانه شهر گمشده آتلانتیس

مردم شهر آتلانتیس

افسانه‌ها می‌گویند که این شهر با همکاری انسان‌ها و خدایان ساخته شده است. بنیانگذار این شهر پوزیدون بود که مجسمه او از جنس طلای خالص ساخته شد و برای ادای احترام به این شخصیت، در معبد قرار گرفت. پوزیدون یکی از خدایان یونان باستان است که بر آب‌ها فرمانروایی می‌کرد و بخاطر عشقی که به کلیترو داشت، این شهر را ساخت تا در آن زندگی کنند. البته کلیترو، خوشبخت‌ترین زن جهان نبود! زیرا بعدها پوزیدون بخاطر تردید و ترس از خیانت او، او را زندانی کرد.

مردمی که در شهر آتلانتیس زندگی می‌کردند، ورای انسان‌های معمولی بودند. آن‌ها قوای جسمانی بیشتری داشتند و حتی از بعضی قدرت‌های ماورا طبیعی هم برخوردار بودند. به عنوان مثال می‌توانستند آب و هوا را کنترل کنند یا آتشفشان‌ها را مهار کنند. آن‌ها حتی قادر به سفر در طول زمان بودند و از مکانی به مکان دیگر می‌رفتند!

جالب است بدانید که تئوری‌هایی وجود دارد که می‌گوید مردم آتلانتیس، موجودات فضایی بودند که در مریخ زندگی می‌کردند و برای مدتی به زمین آمدند و در این جزیره رازآلود ساکن شدند.

مردم شهر آتلانتیس

عجایب هفتگانه - لیست 7 موردی توسط دو تن از نخستین تاریخ نگاران و محققین یونانی به نام های هرودوت و کالیمکس تهیه شده است.

داستان شهر آتلانتیس چیست؟

همانطور که گفتیم، خدای دریا و آب، پوزیدون این شهر را بنا کرد. وی سفرهای زیادی کرد تا منطقه‌ای را پیدا کند که مردمانی باهوش داشته باشند. در طی جستجو این مکان را پیدا کرد و با دلبستگی به کلیتو دختری که ساکن آن شهر بود، تصمیم گرفت آن‌جا را تبدیل به شهری آرمانی کند. به این ترتیب امکانات فوق‌العاده‌ای برای این شهر فراهم کرد و از آن یک سرزمین رویایی ساخت.

اساس فرهنگ و تمدن این شهر برادری و صفات عالی انسانی بود. البته با افزایش قدرت، مردم این خصلت‌ها را فراموش کردند و به تدریج دست درازی به سایر سرزمین‌ها را شروع کردند. آنان لشکری عظیم برای تصرف آتن و سرزمین‌های شرقی تشکیل داده بودند و قصد لشکرکشی به سرزمین های بیگانه را داشتند. البته این جنگ هیچوقت سر نگرفت و طوفان و خشم دریا، آن‌ها را پیش از هر حمله‌ای، غرق کرد.

داستان شهر آتلانتیس چیست؟

شهر آتلانتیس کجاست؟

هیچ کس نمی‌داند محل دقیق شهر گمشده آتلانتیس کجاست؟ نظریات بسیاری در این زمینه وجود دارد. اولین بار افلاطون محل شهر آتلانتیس را جایی در اقیانوس اطلس بیان کرد. اما برخی می گویند آتلانتیس در قطب جنوب قرار دارد. مکزیک و پرتغال و جزایری مانند کرت، ساردینیا، سانتورینی و سیسیل نیز مکان‌هایی هستند که گفته شده محل احتمالی غرق شدن شهر آتلانتیس هستند.

تئوری جالبی هم درباره اینکه شهر آتلانتیس در مثلث برمودا غرق شده، وجود دارد. این تئوری می‌گوید جاذبه عجیب برمودا، این شهر را بلعیده است و به همین خاطر در اعماق دریا غرق شده. افرادی که به این تئوری باور دارند، می‌گویند علت اصلی از کار افتادن قطب‌نماها و تجهیزات کشتی‌ها و هواپیماهایی که به این منطقه رفته، تکنولوژی‌های ماوراطبیعی آتلانتیس و کریستال‌های بی‌شماری است که در این سازه به کار رفته است.

بعضی از ردیاب‌ها هم در اعماق مثلث برمودا، نشان‌هایی از وجود سازه‌های بزرگ هرمی ارائه داده‌اند و این مسئله با افسانه‌هایی که درباره آتلانتیس می‌دانیم، مطابقت دارد. بعضی از سازه‌های این شهر به شکل هرم ساخته شده بودند.

شهر آتلانتیس کجاست؟

چرا افلاطون افسانه شهر آتلانتیس را اولین بار مطرح کرد؟

افلاطون از فیلسوفان بزرگ یونان باستان بود که شخصیت علمی موفقی در زمان خود داشت. او برای پیشرفت تمدن دلسوزانه تلاش می‌کرد و سعی بر این داشت تا قوانین حاکم بر جوامع بشری از اصول انسانی بهره برده انسان را به اصل خود نزدیک کنند. در بسیاری از موارد تلاش های وی بی‌ثمر ماند. اما تا جایی که توانست دست از تلاش برنداشت.

بیان تئوری شهر آتلانتیس توسط این فیلسوف بزرگ به همین موضوع برمی‌گردد. او با بیان ویژگی‌های این شهر رویایی که ۹۰۰۰ سال قبل از دوره خودش وجود داشت، می‌خواست بیان کند که جوامع بشری می‌توانند پیشرفت کنند و امکانات مختلفی برای خودشان بسازند. او می‌خواست به مردم بفهماند که افراد جامعه می‌توانند زندگی سرشار از آرامش را تجربه کنند و از نعماتی که در اختیارشان قرار داده شده به بهترین شکل بهره ببرند. اما انحطاط اخلاقی آن‌ها را از مسیر درست خارج کرده به نابودی می‌کشاند و تنها راه برای بقای بشر پایبندی به ارزش های اصیل انسانی است. در واقع او این افسانه را مطرح کرد تا درس‌هایی به پیروان خود بدهد، اما این افسانه هرروز بیشتر رواج پیدا کرد و بسیاری از افراد آن را باور کردند.

چرا افلاطون افسانه شهر آتلانتیس را اولین بار مطرح کرد؟

تور اروپا | لیست قیمت بهترین تورهای اروپایی را از اینجا ببینید!

شهر آتلانتیس در قرآن

در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادی از مردم در روزگار گذشته در منطقه‌ای خاص با نعمت‌های بی‌شمار زندگی می‌کردند، اما قدر نعمات خود را نمی‌دانستند و به همین خاطر، از آن محروم شدند. طبق کلام قرآن، نعمت‌های بی‌شمار مانند آب و هوای معتدل، کشتزارهای وسیع، معادن طلا و نقره، دامپروری و تجارت پررونق برای این مردم مهیا بوده است. اما به دلیل سرکشی و طغیان مردم یا حکام آن‌ها، مورد غضب خداوند واقع شدند و این نعمت‌ها را ناگهان از دست دادند.

قوم‌هایی مانند عاد و ثمود، از مثال‌های بارز قرآن برای این داستان هستند. در سوره عنکبوت آیه ۴۰ به وضوح به این موضوع اشاره شده است که بعضی از اقوام به دلیل سرکشی دچار طوفان و سیل شدند و در نهایت بعد از مدت کوتاهی در دریا چونان غرق شدند که گویی هیچوقت زندگی نکرده بودند!

شاید منظور قرآن از غرق شدن ناگهانی مردمان در اعماق اقیانوس‌ها، سرگذشت آتلانتیس را روایت کند. اما به‌طور واضح نامی از این قوم برده نشده است. بیان این مطلب در قرآن، در جزیره خشک و بیابانی عربستان نکته قابل توجهی برای مفسران قرآنی است. آنان در پی یافتن ارتباطی بین این آیه و سرگذشت آتلانتیس هستند تا شاید بتوانند تاییدی دیگر بر وجود این شهر پر رمز و راز پیدا کنند.

شهر آتلانتیس در قرآن

عجایب هفتگانه جدید - هفت مورد از برجسته ترین بنا ها و جاذبه های تاریخی موجود در کشور های مختلف دنیا

آیا شهر آتلانتیس وجود دارد؟

هنوز هیچ تاییدی برای وجود آتلانتیس شهر گمشده، در اعماق دریا وجود ندارد. هیچ یک از فناوری‌های پیشرفته بشری نتوانسته‌اند اثری از شهر زیر آب رفته آتلانتیس به دست آورد. بنابر اظهارات گذشتگان، شهر آتلانتیس سرزمینی به وسعت لیبی کنونی داشت. این موضوع که ردیاب‌های فوق پیشرفته امروزی هیچ سیگنالی از شهر به این بزرگی دریافت نکرده باشند، قابل پذیرش نیست. به همین دلایل علم وجود شهر آتلانتیس در واقعیت را رد کرده است. اما این شهر همچنان در افسانه ها وجود دارد و  به عنوان یک آرمان شهر برای بشر قابل تحسین است.

البته نباید فراموش کنیم که بشر هنوز ۹۰ درصد از دریاها را کشف نکرده است و معماهای بسیاری در اعماق آب‌های زمین نهفته که شاید آتلانتیس هم یکی از آن‌ها باشد.

آیا شهر آتلانتیس وجود دارد؟

کلام آخر

کشف شهر آتلانتیس یکی از معماهای بی پاسخ بشر باقی ماند. هنوز هم افراد بسیاری به دنبال تئوری‌های موجود در زمینه این آرمان‌شهر هستند و برای پیدا کردن سرنخ تلاش می‌کنند. هنوز هم گه‌گاهی تیم‌های پژوهشی با امکانات پیشرفته راهی آب‌های آرام می‌شوند و به دنبال روزنه‌ای می‌گردند تا دلیلی بر وجود این شهر افسانه‌ای پیدا کنند.  اما تا امروز وجود این شهر تنها در رویای انسان و تئوری های افلاطون تایید شده است!

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. محمدمنجزب محمدمنجزب 1402/12/27
    7 نفر پسندیدند
    درود داستان شهر اتلانتیس را چندروز است دنبال میکنم، خیلی جالب و تاثیرگذار است، و جالبتر اینکه در کلام خداوندمهربان، نیز اشاره شده این سرگذشت ها تاریخی درس زندگی برای بشریت است، کسانی که فکر میکنن و با علم و دلیل و برهان با مسایل برخورد میکنن بشر باید بداند که خالق همه چیز، تربیت کننده همه آسمانها و زمین و هر آنچه مابین آنهاست و هیچ چیز از عدم به وجود نمی آید و خالق همه چیز که خداوندمهربان، هست جهان و جهانیان را به قدر دقیق مهندسی نموده که فقط بشر با بالا بردن سطح آگاهی خودش پی به این مهم میبرد
  2. مهندس موسوی مهندس موسوی 1402/12/11
    16 نفر پسندیدند
    عالی بود مطلب، واقعا به افسانه هایی مثل آتلانتیس علاقه دارم
  3. پارسا پارسا 1402/09/07
    25 نفر پسندیدند
    اون پوسایدونه خدای یونانی دریا و حاکم آتلانتیس در اسطوره ها

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 106 کاربر