جمعیت قطر

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/14
بازدید: 5424
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قطر به عنوان یکی از قدرت های جهان عرب چه استراتژی برای روند جمعیتی خود دارد؟ دانستن جمعیت کشورهای مختلف چه کمکی به ما می کند؟ و چشم انداز جمعیت قطر در آینده چگونه خواهد بود؟ به طور کلی اطلاعاتی مانند جمعیت کشورها از جمله جمعیت کشور قطر که اخیرا به عنوان یک گزینه پرطرفدار برای مهاجرت درنظر گرفته می‌شود، به ما کمک می کند تا اطلاعات ارزشمندی درباره بازارهای موجود در کشور مقصد، فرصت ها، پتانسیل های سرمایه گذاری، ریسک ها و امکانات همکاری در آن کشور را می دهد. این اطلاعات برای اکثر کسب و کارهای بین المللی حیاتی است. همچنین برای کسانی که به دنبال یک فرصت و گزینه مناسب مهاجرتی هستند نیز المان کلیدی برای تصمیم گیری است.

جمعیت قطر

روند رشد جمعیت کشور قطر

در دهه های اخیر، شاهد رشد سریعی در جمعیت قطر بوده ایم. این رشد سریع،  نتیجه چند عامل اساسی از جمله فراهم آوردن شرایط جذب مهاجر، توسعه صنعت نفت و گاز، جذب نیروی کار خارجی برای پروژه‌های بزرگ و ساخت و سازها در قطر بوده است. بسیاری از افراد از کشورهای مختلف جهان به قطر مهاجرت کرده‌اند تا در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند ساخت و ساز، حمل و نقل، خدمات مهندسی و سایر صنایع فعالیت کنند.
همچنین، توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های ساخت و ساز در قطر نیز به رشد جمعیت کمک کرده است. قطر برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی مانند جام جهانی فوتبال 2022 و جایگاه استراتژیک خود در خلیج فارس بسیاری از پروژه‌های بنیادی و تجاری را آغاز کرده بود. این پروژه‌ها منجر به جذب نیروی کار و مهاجرت جمعیتی به قطر شده است.

جمعیت قطر در 2022

تعداد جمعیت کشور قطر در سال 2020

تعداد جمعیت قطر در سال 2020 رقمی بالغ بر 2 میلیون و 800 هزار نفر بوده است. بیشترین تعداد از این جمعیت در دوحه پایتخت قطر زندگی می کنند و اکثرشان مهاجر هستند. قطر بر پایه تولید ناخالص داخلی سومین کشور جهان بوده و برای رشد اقتصادی خود به شدت نیاز به نیروی کار خارجی دارد و 86 درصد از جمعیت آن را کارگران خارجی تشکیل می دهد. جمعیت قطر بسته به فصل در نوسان است. اوایل سال 2017 جمعیت قطر 2.6 میلیون نفر بود که اکثر آنها مهاجر بودند. 313 هزار نفر از جمعیت قطر، شهروند قطر بودند و مابقی مهاجر.
بیشترین جمعیت مهاجر در قطر هندی هستند. بعد از هند بیشترین جمعیت متعلق به فیلیپین و مصر است. مهاجرت زیاد مردان به قطر باعث شده که تعادل جنسیتی قطر به هم ریخته و زنان هم اکنون یک چهارم جمعیت را تشکیل می دهند. در سال 2010، 67 درصد جمعیت قطر مسلمان بود، 13 درصد مسیحی، 13 درصد هندو و 3 درصد بودا. 80 درصد از جمعیت قطر در دوحه پایتخت این کشور قرار دارد.

جمعیت جهان + جدیدترین آمار جمعیت کشورها در سال 2023 🌏

جمعیت قطر در سال 2022

بر اساس آمار سال ۲۰۲۲ جمعیت کشور قطر ۲.۷۹۵.۴۸۴ نفر بود و جمعیت قطر در حال حاضر حدود. ۲.۹۳۱.۰۰۰ نفر است که بیشتر آن را مردان تشکیل می‌دهند.

جمعیت قطر 2020

چرا قطر سیاست افزایش جمعیت را در پیش گرفته است؟

در سطح سیاست های کلان، قطر در حال توسعه صنعت نفت و گاز خود است و برای اجرای پروژه های نفتی و گازی خود در تمام سطوح نیاز به نیروی کار دارد و با توجه به اینکه جمعیت شهروندان قطر، تقریبا 400 هزار نفر است، این امر از طریق جذب مهندسان و کارگران و کارمندان خارجی امکان پذیر است. افزایش تعداد نیروی کار می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و توسعه صنایع و خدمات شود. همچنین، جمعیت بزرگتر به عنوان بازار مصرفی بزرگتر نیز می‌تواند تأثیر مثبتی در تجارت و سرمایه‌گذاری داخلی داشته باشد.

در حالت برعکس این اتفاق، یعنی زمانی که یک کشوری سیاست کاهش جمعیت را در پیش بگیرد، اثراتی که بر کل جامعه می گذارد، بدین صورت است که کاهش جمعیت می‌تواند به کاهش نیروی کار و تضعیف بازار مصرفی داخل منجر شود. این امر ممکن است به رکود اقتصادی و کاهش توان رقابتی قطر در بازار جهانی منجر شود. همچنین، کاهش جمعیت می‌تواند تأثیر منفی بر تأمین منابع انسانی، تکنولوژی و نوآوری هایی که در حالت عادی متقاضیان زیادی برای سرمایه گذاری دارند داشته باشد. با کاهش جمعیت، نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش و توسعه کاهش می‌یابد. و این اتفاق منجر به کاهش امکانات آموزشی و کاهش سطح توانمندی جامعه ‌شود.

قطر از نمای دور

افزایش جمعیت آری یا خیر؟!

افزایش جمعیت نیاز به تغییرات گسترده شهری و زیرساخت‌های عمومی از جمله خدمات بهداشتی، آموزشی، حمل و نقل و مسکن دارد. نیاز به تأمین امکانات و خدمات مناسب برای جمعیتی که روز به روز در حال افزایش است کار آسانی نیست. با ورود افراد جدید با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف، تعاملات فرهنگی و اجتماعی در جامعه تغییر می‌کند و می‌تواند به تشکیل یک هویت فرهنگی جدید در قطر منجر شود.

جمعیت قطر 2022

در پایان...

نرخ مالیات در کشور قطر چیزی نزدیک به صفر است. در قطر دسترسی به مراکز آموزشی، بهداشت و درمان برای شهروندان آن تقریباً رایگان است، بنابراین می‌توان گفت که زندگی در این کشور دارای رفاه بالایی است. از طرفی، هزینه زندگی در این کشور بالا است اما درآمد مردم هم به همان نسبت بالاست. قطر کشور مهاجرپذیری است. اکثر کسانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، به دنبال کار هستند. دیگر مهاجران این کشور را ورزشکاران و سرمایه گذاران تشکیل می دهد.

نظرات کاربران

  1. محمد کی وان محمد کی وان 1402/03/23
    6 نفر پسندیدند
    جمعیت خود قطر کم هست و خیلی خوب مهاجر میگیره. من تو مدت کوتاهی تونستم کارامو انجام بدم برای اقامت. کنیا هم جدیدا شرایط خوبی ایجاد کرده
  2. محمد کی وان لحظه آخر 1402/03/23
    5 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز ممنون از مشارکتتون و اشتراک گذاری تجربه تون.
  3. تندیس تندیس 1402/03/21
    7 نفر پسندیدند
    خیلی مقاله تون خوب بود. وااااقعا لذت بردم. قطعا به عنوان یکی از گزینه های مهاجرت درموردش تحقیق می‌کنم. مخصوصا که نرخ مالیاتشون پایین هست برای ثبت شرکت گزینه مناسبی هست.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر