روسیه در کدام قاره است

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 24983
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور روسیه به عنوان وسیع‌ترین کشور جهان با جمعیت 144 میلیون و 463هزار نفر در شمار یکی از قطب‌های مهم سیاسی و اقتصادی جهان بعد از ایالات متحده قرار دارد. مساحت این کشور 17.075.400 کیلومتر مربع است و اقلیت‌های قومی فراوانی در این کشور مشغول به زندگی هستند. شاید این سوال برای شما به وجود آید که روسیه در کدام قاره است و برای پاسخ به این سوال باید گفت سه چهارم جمعیت روسیه در قاره اروپا قرار دارند و مابقی جمعیت در بخشی قرار دارند که در قاره آسیا است. در این هنگام متوجه این موضع شدیم که تراکم جمعیت در بخش آسیایی و اروپایی کشور روسیه تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

روسیه در کدام قاره است

روسیه - برای آشنایی بیشتر با کشور روسیه و جاذبه های اسرار آمیز آن کلیک کنید!

قسمت اروپایی روسیه کجا قرار دارد و چگونه است؟

کشور روسیه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن در قاره اروپا و بخش دیگر آن در قاره آسیا قرار گرفته است. در بخش اروپایی کشور روسیه که 25 درصد از مساحت کل کشور به آن اختصاص دارد، 77 درصد از جمعیت کل کشور روسیه در آن ساکن هستند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم از 144 میلیون نفر جمعیت روسیه، حدود 110 میلیون آن در قسمت اروپایی این کشور قرار دارند. بعد از اطلاع از وضعیت و موقعیت قرارگیری روسیه، بهتر است توجه داشته باشیم که قسمت اروپایی کشور روسیه در غرب این کشور قرار دارد.

پایتخت این کشور شهر مسکو نام داشته که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اروپا خواهد بود و جمعیت این شهر حدود سه برابر شهر تهران است. به دلیل قرار گرفتن کشور روسیه در دو قاره آسیا و اروپا می‌توانیم فرهنگ‌های مختلفی را در آن مشاهده کنیم.

قسمت اروپایی روسیه

قسمت آسیایی روسیه

بعد از اینکه متوجه شدیم روسیه در کدام قاره است و دریافتیم که قلمرو این کشور دو قاره اروپا و آسیا را درگیر کرده، بهتر است تا به سراغ آشنایی بیشتر با قسمت آسیایی روسیه برویم. در قسمت آسیایی کشور روسیه تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع آن 2.5 نفر تخمین زده شده و با توجه به این آمار درمی‌یابیم که قسمت آسیایی روسیه یکی از کم تراکم‌ترین نقاط کره زمین است.

توجه داشته باشید که بیشترین وسعت کشور روسیه در بخش آسیایی آن قرار دارد و وسعت این کشور از کوه‌های اورال آغاز می‌شود. منطقه سیبری که در قرن 16 و 17 توسط روسیه فتح شد تقریباً تمام مساحت شمال آسیا را در بر دارد و از جمعیت بسیار کمی برخوردار است.

قسمت آسیایی روسیه

چرا روسیه کشوری اروپایی است؟

هنگامی که متوجه شدیم روسیه در کدام قاره است و دریافتیم که بیشترین قسمت این کشور در قاره آسیا و فقط حدود 25 درصد آن در اروپا قرار دارد، شاید این سوال ذهن ما را به خود مشغول کند که چرا کشور روسیه را به عنوان یک کشور اروپایی می‌شناسند. بهتر است بدانید که در حالت کلی فرهنگ کشور روسیه اروپایی است و روس‌ها تنها قوم اسلاو در کل قاره اروپا هستند.

 یکی دیگر از دلایلی که سبب شده کشور روسیه به عنوان یک کشور اروپایی شناخته شود این است که روسیه توسط خاندان بزرگ مسکو تشکیل شده و همچنین پایتخت این کشور شهر مسکو نام دارد که در قسمت اروپایی این کشور قرار گرفته است و تمامی این دلایل سبب شده تا امروزه کشور روسیه در شمار کشورهای اروپایی جای بگیرد.

سفر با تورهای ارزان لحظه آخر به روسیه

چرا روسیه کشوری اروپایی است

پرچم روسیه - با رنگ ها و مفهوم پرچم روسیه آشنا شو

فرهنگ و مردم کشور روسیه

با توجه به اینکه کشور روسیه قلمرو حکومت آن در دو قاره مختلف برپا شده بی شک در این کشور ما می‌توانیم افرادی با فرهنگ‌های متفاوت را مشاهده کنیم. در کشور روسیه حدود 120 گروه مختلف مردم با فرهنگ‌های متفاوت قرار دارد که این افراد به 100 زبان مختلف سخن می‌گویند.

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم روسیه بهتر است بدانید که در این کشور شما ترکیبی زیبا از فرهنگ اسلاو، کلیسای ارتدکس و اروپا را مشاهده می‌کنید. ادبیات روس نیز یکی از غنی‌ترین ادبیات موجود در جهان است و در آن می‌توانیم افراد هنرمند بسیار زیادی را مشاهده کنیم.

فرهنگ و مردم کشور روسیه

مسکو پایتخت روسیه - مسکو با مساحت حدود 25 کیلومتر مربع، به عنوان بزرگ ترین شهر قاره اروپا شناخته شده است.

شهر مسکو روسیه

هنگام صحبت از اینکه روسیه در کدام قاره است متوجه می‌شویم با توجه به اینکه این کشور در دو قاره متفاوت قرار دارد و بیش‌ترین خاک این کشور در قسمت آسیایی آن بوده اما پایتخت این کشور یکی از شهرهای اروپایی است. در واقع این شهر اروپایی که امروزه پایتخت روسیه بوده، 13 میلیون نفر مشغول به زندگی در پایتخت روسیه یعنی مسکو هستند. این شهر با جمعیتی که دارد به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است.

 آب و هوای شهر مسکو تا حدود زیادی قاره‌ای خواهد بود و در تابستان‌ها شما آب و هوایی شرجی را تجربه می‌کنید. همچنین شهر مسکو دارای زمستان‌هایی بسیار سرد است و طولانی بودن زمستان گاهی مواقع آن را به شهری طاقت فرسا تبدیل می‌کند.

شهر مسکو روسیه

دیدنی‌های شهر مسکو

در این شهر معماری ساختمان‌ها با سبک معماری روسی طراحی شده‌اند که تماشای این ساختمان‌ها برای تمامی گردشگرانی که به این شهر سفر کرده‌اند جالب به نظر می‌رسد. کلیسای جامع سنت باسیل، کاخ کرملین، کلیسای جامع مسیح منجی، بنای یادبود فتح فضا و آرامگاه لنین از جاذبه‌های دیدنی شهر مسکو هستند.

جاهای دیدنی مسکو - زیباترین جاهای دیدنی در مسکو روسیه

شهر سن پترزبورگ

در هنگام یاد کردن از شهرهای روسیه باید گفت که شهر سن پترزبورگ به عنوان دومین شهر بزرگ روسیه و بعد از شهر مسکو قرار دارد. شهر سن پترزبورگ در قسمت شمال غربی کشور روسیه قرار گرفته است و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اروپا نام دارد. شهر سن پیرزبورگ به دلیل دارا بودن ویژگی‌های خاص توانست تا امروزه از زیر پرچم پایتخت کشور روسیه یعنی شهر مسکو بیرون اید و خود به عنوان یک شهر مهم در این کشور شناخته شود.

آب و هوای این شهر قاره‌ای است اما بادهایی که از سمت دریای بالیک به این شهر وارد می‌شود که باعث گرم و مرطوب بودن تابستان‌هایش خواهد شده و سبب شده تا فصل تابستان در این شهر به سرعت پایان یابد. زمستان در این شهر بسیار طولانی است و سرما در این فصل طاقت فرساست.

معرفی شهر سن پترزبورگ - شهر سن پترزبورگ در روسیه توسط تزار پیتر بزرگ در 27 مه 1703 در محل قلعه سوئدی تأسیس شد و به نام فرمانروا سنت پیتر نام‌گذاری شد.

شهر سن پترزبورگ

دیدنی‌های شهر سن پترزبورگ

شما با سفر به شهر سن پترزبورگ در واقع با گنجینه‌ای از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی آشنا شده‌اید، پس به هیچ عنوان بازدید از این شهر را به تعویق نیندازید. شما در هنگام سفر به این شهر زیبا می‌توانید از مکان‌هایی با نام موزه هرمیتاژ، کاخ پترهوف، کلیسای جامع سنت ایزاک، قلعه پیتر و پائول، کلیسای ناجی در خون، خیابان نوسکی، اسب سوار برنزی، موزه دولتی روسیه، میدان کاخ، جزیره واسیلیوسکی، الیسف امپریوم، کاخ کاترین، گرند ماکت روسیه، باغ تابستانی، تئاتر ماریینسکی و کاخ یوسویوف دیدن فرمایید.

شهر سوچی روسیه

هنگام صحبت از شهر سوچی روسیه از این شهر به عنوان پایتخت غیررسمی این کشور یاد می‌شود و این شهر در فصل تابستان به یکی از شلوغ‌ترین شهرها تبدیل می‌گردد. وجود تفرجگاه‌های دریایی در این شهر باعث شده تا سالانه بیش از 4 میلیون بازدید کننده به این شهر بیایند. امروزه به دلیل هزینه‌های زیاد و ملزمات که برای دریافت ویزای روسیه وجود دارد تنها 3 درصد از بازدیدکنندگان از این شهر، افراد بین‌المللی هستند.

در خصوص آب و هوای شهر سوچی باید گفت که خوشبختانه این شهر در قسمتی از کشور روسیه قرار دارد که اب و هوای آن نیمه گرمسیری است. میزان بارندگی در این شهر زیاد بوده اما 300 روز آن هوایی آفتابی دارد.

شهر سوچی روسیه

دیدنی‌های شهر سوچی

در هنگام سفر به شهر سوچی روسیه شما می‌تواند از جاذبه‌های دیدنی آن مانند پارک درختکاری، دلفیناریوم، پارک ریویرا، آکواریوم تراریوم، برج دیدبانی در کوه آهونه و ایستگاه دریایی دیدن فرمایید. توجه داشته باشید که هر یک از این جاذبه‌های گردشگری جذابیت خاص خود را دارد پس هیچ یک از آن‌ها را در هنگام سفر به سوچی از قلم نیندازید.

شهر نیژنی نووگورود روسیه

زمانی که صحبت از این می‌شود که روسیه در کدام قاره است درمی‌یابیم که به دلیل قرار گرفتن این کشور در دو قاره، زیبایی‌های بسیار زیادی را می‌توانیم در آن مشاهده کنیم. همچنین تنوع آب و هوایی در این کشور به دلیل وسعت آن و قرار گرفتن در دو قاره، بسیار فراوان دیده می‌شود. یکی از این زیبایی‌ها در کشور روسیه، مربوط به شهر نیژنی نووگورود بوده که در گذشته به پایتخت سیاسی این کشور معروف بوده است.

 این شهر در اصل نوگورود نام دارد که به معنای شهر جدید این نام برایش انتخاب شده است و دلیل قرار گرفتن واژه نیژنی به معنای پایین خواهد بود که این شهر در مقایسه دیگر شهرهای روسیه کمی نادیده گرفته می‌شود.

شهر نیژنی نووگورود روسیه

دیدنی‌های شهر نیژنی نووگورود

در هنگام سفر به شهر نیژنی نووگورود بهتر است تا با مکان‌های دیدنی آن آشنا باشید تا بتوانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید و از این مکان‌های بی‌نظیر دیدن فرمایید. کرملی نیژنی نوگورود به عنوان مکان گردشگری و دیدنی این شهر، امروزه مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این بنا در قرن 16 ساخته شده و به عنوان یک بنای نظامی دست به ساخت آن زدند. امروزه این بنا به عنوان یک موزه شناخته شده که گردشگران در هنگام سفر به این شهر از آن بازدید می‌کنند.

شهر حلقه طلایی

در هنگام سفر به شهر روسیه شما با نام حلقه طلایی روبه‌رو می‌شوید و بهتر است بدانید که حلقه طلایی روسیه از شهرهای متعددی تشکیل شده که مسیری گردشگری را برای شما فراهم می‌سازد. ساخت شهر حلقه طلایی به دوران شوروی برمی‌گردد و در آن زمان با هدف افزایش گردشگران این مسیر گردشگری ساخته شد. امروزه لیست کامل از نام شهرهایی که در داخل حلقه طلایی روسیه قرار دارند در دسترس نیست اما شهرهایی مانند یاروسلاول، کستروما، ایوانوو، سوزدال، ولادیمیر، سرگئی پاساد، روستوف بزرگ و پرسلاول زالسکی جزء این حلقه هستند.

نام حلقه طلایی بعد از سفر یوری بیچکوف تاریخدان و روزنامه‌نگار به این شهرهای زیبای کشور روسیه بر روی آنها گذاشته شد. در واقع این فرد سفری به شکل حلقه داشت که در نهایت تصمیم گرفت نام آن را حلقه طلایی بگذارد و این نام از همان زمان به بعد بر روی این دسته از شهرهای زیبای روسیه ماند.

شهر حلقه طلایی

شهر کازان

شهر کازان به عنوان سومین شهر پرجمعیت روسیه شناخته شده و در سال 2018 مفتخر به این بود که میزبان جام جهانی فوتبال شود. شهر کازان یا قازان در قسمت شرقی کشور روسیه و در قاره اروپا قرار دارد. این شهر محل اتصال دو رود ولگا و کازان است و این شهر یکی از شهرهای قدیمی کشور روسیه به شمار می‌رود.

شما می‌توانید در هنگام سفر به شهر کازان از مکان‌های دیدنی آن که به ترتیب موزه ملی جمهوری تاتارستان، قلعه کرملین، مسجد قل شریف، موزه چاک چاک، دریاچع گلوبوی و رودخانه کازانکا هستند دیدن فرمایید.

شهر کازان

شهر یکاترینبورگ

از نظر پرجمعیت بودن، شهر یکاترینبورگ چهارمین شهر روسیه است که این شهر در مرکز دو قاره اروپا و آسیا قرار دارد. در طول تاریخ شهر یکاترینبورگ با فراز و نشیب‌های بسیار زیادی روبه‌رو بوده است. یکی از اتفاقاتی که در این شهر رخ داده اعدام تزار نیکلاس به همراه همسر و فرزندانش در سال 1918 بوده که امروزه مکان زندگی آن‌ها به کلیسای بر روی خون تبدیل شده و در شمار یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر قرار گرفته است. در دهه 1990 نیز در شهر یکاترینبورگ جنگ‌های باند مافیایی رخ داد که هدف این باندها جستجوی سود مالی بود.

یک کار بسیار خلاق و شگفت‌انگیز در شهر یکاترینبورگ روسیه، هنر خیابانی برای افراد کم بینا است که هدف از این کار تعامل بیشتر نابینایان با شهر است. توجه داشته باشید که در جنگ جهانی دوم این شهر یک مکان بسیار مهم تلقی می‌شود و دلیل اهمیت این شهر وجود کارخانه‌هایی بود که فلزات تولید می‌کردند.

شهر یکاترینبورگ

شهر ولادی وستوک

در قسمت شرق روسیه دور، یک شهر به نام ولادی وستوک قرار دارد که این شهر در شبه جزیره واقع شده است. این شهر، پایتخت سرزمین پریمورسکی بوده و در سال‌های اخیر تعدادی بناهای منحصربه‌فرد مانند پل‌های روسی طلایی شاخ، یک دانشگاه بزرگ و تئاتر اپررومیک در آن به وجود آمده است.

همچنین سازمان تحقیق و توسعه، موسسات آموزش عالی، نشست‌های مختلف انجمن اقتصاد شرقی، مرکز پیشرو آموزش و پرورش علوم، موسسه باغ گیاه شناسی و بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین دانشگاه در روسیه، همه در شهر ولادی وستوک جای گرفته‌اند.

شهر ایرکوتسک

با اینکه شهر ایرکوتسک در بخش شرقی یخ‌زده روسیه قرار دارد و برخلاف تصوری که به ذهن می‌رسد فقط برف و یخ در آن وجود دارد، اما این شهر بیش از نیم میلیون جمعیت را به خود جای داده است. مردمان آن جا فرهنگ ترکیبی بومی بوریات، سیبری و فرهنگ روسی دارند.

از مکان‌های دیدنی این منطقه به دریاچه بایکال که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان است می‌توان اشاره کرد. اگر قصد سفر به منطقه سیبری ایرکوتسک را دارید می‌توانید با استفاده از تور خود را به این مکان برسانید.

شهر ایرکوتسک

شهر ولگوگراد

بزرگ‌ترین شهر توریستی روسیه شهر ولگوگراد نام دارد که در جنوب این کشور قرار گرفته است. در سال 1720 جمعیت این شهر تنها 408 نفر بود و با رشد جمعیت آن در قرن 18 میلادی به عنوان منطقه در نظر گرفته شد. این شهر دارای ساختار اداری است و اولین راه آهن در سال 1862 در آن احداث شد.

شهرت این شهر در سطح بین‌المللی به دلیل نبرد استالینگراد که نقطه عطف جنگ جهانی دوم بود و به دلیل وجود تپه مامایف و مجسمه میهن است. در جنگ جهانی دوم این شهر به کلی نابود شد ولی بلافاصله بعد از جنگ مجدد مورد بازسازی و ساخت و ساز قرار گرفت. در حال حاظر ولگوگراد یکی از زیباترین شهرهای روسیه است و مرکز بزرگ صنعتی، علمی و فرهنگی و حمل و نقل جنوب روسیه در این مکان قرار دارد.

شهر ولیکی نووگورد

در شمال کشور روسیه شهری قدیمی و زیبا به نام ویلکی نووگورد وجود دارد که در قرن دهم بنا شده است و این شهر نخستین بار در سال 862 میلادی از ان یاد گردید و در آن زمان مرکز بازرگانی میان بیزانتیون به دریای بالتیک بوده است.

در قرن 14 میلادی پرجمعیت‌ترین شهر اروپا شهر ویکی نووگورد بوده که با رونق و بدست آوردن قدرت بالا، مرکز امپراتوری بزرگی شد که از قطب شمال تا رشته کوه‌های اورال را زیر نفوذ خود قرار داد. از مکان‌های زیبا و دیدنی آن می‌توان به کلیسای جامع سنت سوفیا و برج ناقوس، چشمه بازرگانان و موزه‌هایی مانند آهن سفال و تاریخ نام برد.

شهر ولیکی نووگورد

شهر نوسیبیرک روسیه

در جنوب شرقی دشت سیبری غربی، شهری به نام نوسیبیرک واقع شده است که به عنوان مرکز علمی روسیه از آن یاد می‌شود. این شهر میزبان صد سازمان محوطه علمی، تحقیق و توسعه، کمیته عمومی، شعبه سیبری و آکادمی علوم روسیه که بیش از 1500 پزشک دارد، است.

شهر نوسیبیرک روسیه در کنار رودخانه آب در دشت سیبری غربی واقع شده است، همچنین در جنوب جریزه توپوک، جزیره میراث جهانی یونسکو قرار دارد. شهر نوسیبیرک در سال 1893 به وجود آمده است و اولین بانک که نوسیبیرک تاسیس شد متعلق به سال 1906 بود و تا سال 1915 تنها پنج بانک در این شهر تاسیس گردید.

شهر سامارا روسیه

شهر سامارا روسیه با توجه به وسعت زیادی که دارد در میان شهرهای روسیه دارای جایگاه ششم است. از نظر مکانی در جنوب شرقی و بخش اروپایی روسیه قرار گرفته و به دلیل مجاورت با رود ولگا و رودخانه سامارا در مسیر عبور کشتی‌ها و داد و ستد دریایی کشور روسیه بسیار پیشرفت کرده است.

شهر سامارا دارای بزرگ‌ترین مراکز صنعتی هوافضا جهان و روسیه به شمار می‌رود که باعث شهرت آن شده است. به دلیل وجود آثار باستانی و تاریخی فراوان در شهر سامارا می‌توان فهمید که این شهر تاریخی غنی دارد.

شهر سامارا روسیه

شهر امسک روسیه

در طی سال‌های 1918 تا 1920 شهر امسک به عنوان پایتخت روسیه بوده است و این شهر در امتداد سواحل رودخانه الیتس شمالی که از معروف‌ترین رودخانه‌های کشور روسیه بوده، قرار دارد و در جنوب غربی دشت سیبری واقع شده است.

شهر امسک هشتمین شهر بزرگ روسیه و بعد از شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ است. به دلیل اتصال شاخه‌های شمالی و جنوبی راه آهن ترانس از مهم‌ترین قطب‌های راه آهن به شمار می‌رود. میانگین دمای روزانه در شهر امسک به 20 درجه سانتی گراد می‌رسد و دارای آب و هوای مرطوب قاره‌ای است.

کلام آخر

در هنگام صحبت از کشور روسیه این سوال پیش می‌آید که کشور روسیه در کدام قاره است و در این خصوص باید گفت که کشور روسیه یک کشور اوراسیایی به حساب می‌آید. این کشور در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و بیش‌تر خاک این کشور در قاره آسیا است. با توجه به اینکه وسعت قسمتی از کشور روسیه که در آسیا قرار دارد نسبت به قسمت اروپایی آن بیشتر است، اما این کشور به عنوان یک کشور اروپایی شناخته شده و دلیل آن هم این است که پایتخت این کشور شهر مسکو است که در اروپا قرار دارد. همچنین جمعیت قسمت اروپایی کشور روسیه نسبت به قسمت آسیایی آن بسیار بیشتر است و تمامی این دلایل سبب شده تا این کشور در شمار کشورهای اروپایی خوانده شود. جاذبه‌های گردشگری کشور روسیه در شهرهای مختلف آن پراکنده شده و شما می‌توانید با رفتن به هر شهر از یکی از این جاذبه‌های گردشگری دیدن فرمایید.

نظرات کاربران

  1. حسین حسین 1402/09/12
    5 نفر پسندیدند
    چرا روسیه کشوری اروپایی محسوب می شود؟ چون 3/4 جمعیتش تو 1/4 مساحت اروپاییشه و 1/4 جمعیتش تو 3/4 مساحت آسیایش. خودم اینو میگم مغرم یه کم رگ به رگ میشه.
  2. ممد ممد 1402/09/12
    4 نفر پسندیدند
    تو قسمت آسیایی سگم پر نمیزه معلومه که اروپاییه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 105 کاربر