چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/20
بازدید: 5247
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دو شهر استانبول و آنکارا، مهم‌‌ترین شهرهای کشور ترکیه هستند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. درست است که در گذشته استانبول پایتخت کشور ترکیه بود، اما حالا به پایتخت تاریخی و فرهنگی آن تبدیل شده و جای خود را به شهر آنکارا داده است. با این اتفاق یک سوال اساسی در ذهن برخی از افراد به‌وجود می‌آید که چرا استانبول دیگر پایتخت ترکیه نیست؟ اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که این سوال ذهن شما را درگیر کرده است، با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب به این سوال شما پاسخ دهیم.

چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست

پایتخت ترکیه _ قبل از سفر به پایتخت ترکیه راجب این شهر بیشتر بدانید!!

چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست؟

شهر استانبول با داشتن بیشترین جمعیت و آثار باستانی و تاریخی بی‌شمار، توانسته به یکی از بهترین شهرهای کشور ترکیه تبدیل شود. دلیل اینکه این شهر دیگر پایتخت این کشور نیست کاملاً آشکار و واضح است و شما با اندکی تفکر و تعقل می‌توانید به پاسخ آن دست پیدا کنید. شهر استانبول از نظر استراتژیک شهری است که در منطقه بسیار حساسی قرار دارد. با نگاهی به نقشه جغرافیایی متوجه خواهید شد که دسترسی پیدا کردن به شهر استانبول به دلیل نحوه قرار گرفتن آن بسیار آسان است؛ به طوری که نیمی از آن در اروپا و نیمی دیگر از آن درون آسیا قرار دارد. همچنین لازم به ذکر است که این دسترسی تنها از طریق راه‌های زمینی نیست؛ بلکه کشورهای همسایه از راه‌های دریای نیز می‌توانند به شهر استانبول دسترسی پیدا کنند.
اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر بررسی کنیم، شهر استانبول بر سر یک چهارراه قرار گرفته و همین موضوع نیز سبب شده است که موقعیت جغرافیایی آن به موقعیتی بسیار پراهمیت و خطرناک تبدیل گردد. مردمان و سران کشور ترکیه با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی استانبول سبب شد در طول جنگ جهانی اول استانبول سقوط کند و تحت سلطه نیروهای کشورهای انگلیس، یونان، فرانسه و ایتالیا قرار گیرد، با همفکری تصمیم گرفتند تا پایتخت کشور را تعویض کرده و شهر مناسب دیگری را برگزینند.

تجربه سفر به شهرهای زیبا و ساحلی ترکیه

چرا آنکارا پایتخت ترکیه شد؟

یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌‌ترین دلیل‌هایی که باعث شد آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه انتخاب شود؛ همانطور که در ابتدا ذکر کردیم، موقعیت جفرافیایی است. از سال 1918 میلادی تا سال 1923 میلادی درست زمانی که سلسله عثمانی به کشور ترکیه حکومت می‌کرد پایتخت آن‌ها بود، اما تحت سلطه نیروهای انگلیسی‌ قرار داشت. در همان بازه زمانی پنج ساله، شهر آنکارا مقر نهضت ملی کشور ترکیه بود و جنگ‌های استقلالی این کشور، از شهر آنکارا سازماندهی می‌‌شدند. همین موضوع نیز سبب شد تا با گذشت زمان اهمیت شهر آنکارا، رفته رفته افزایش یابد.
در تاریخ 6 اکتبر سال 1923 میلادی اشغال شهر استانبول به پایان رسید و همراه با آن نیز، سلطنت سلسله عثمانی نیز بر کشور ترکیه پایان یافت. پس از سلسله عثمانی نوبت به حکومت جمهوری رسید که توسط آتاتورک اداره می‌شد. پس از تاسیس حکومت در بیست‌ونهمین روز از ماه اکتبر آنکارا به عنوان پایتخت کشور ترکیه انتخاب گردید. این انتخاب دارای دو‌ دلیل اصلی بود. دلیل اول این بود شهر آنکارا در تمام مدت جنگ جهانی اول نقشی موثر و اساسی داشت. 
دلیل دوم این موضوع بود که شهر آنکارا از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است و تمام تلاش مسئولان هنگام انتخاب این بود که به هیچ عنوان دیگر اتفاق اشغال استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه در تاریخ تکرار نشود. شهر آنکارا از لحاظ موقعیت جغرافیایی، در مرکز کشور ترکیه قرار دارد و از نظر استراتژیک، تصرف آن هنگام جنگ برای دشمن، بسیار سخت‌‌تر است. همین موضوع نیز سبب شد که برای حفاظت از دولت کشور ترکیه و جلوگیری از سقوط آن به راحتی، به عنوان پایتخت انتخاب شود.

همه چیز درباره ترکیه - همه آنچه که باید در مورد ترکیه بدانید!

چرا استانبول پایتخت ترکیه است

چرا استانبول پایتخت گردشگری ترکیه نامیده می شود؟

شهر استانبول یکی از زیباترین شهر‌های ساحلی کشور ترکیه است که آب‌ و هوای استانبول فوق‌العاده‌‌ است و طبیعت زیبایی بی‌نظیر آن سبب شده تا هر ساله میلیون‌‌ها گردشگر از سرتاسر جهان برای بازدید به این شهر سفر نمایند. یکی دیگر از دلایلی که سبب شد استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه نامیده شود این است که نزدیک به شش قرن پایتخت کشور ترکیه بوده و در تمام این مدت بناهای باشکوهی نظیر کاخ‌‌ها و آثار تاریخی مختلفی مانند مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، آب انبار باسیلیکا و قصر توپ کاپی ساخته شد. اغلب توریست‌ها و گردشگران تور ترکیه علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی، این توانایی را دارند که از طبیعت زیبا و جذاب این شهر نیز دیدن نمایند. همین موضوع نیز سبب شده‌است که استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته شود.

چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست

واحد پول ترکیه - واحد پول ترکیه را شناخته و ارز این کشور را به همراه خود داشته باشد.

نگاهی به تاریخچه استانبول

شهر استانبول در گذشته نام قسطنطنیه داشت که قدمتی چندین هزار ساله دارد. بهتر است بدانید که استانبول حتی خیلی قبل‌‌تر از آنکه پادشاهان عثمانی آن را به عنوان پایتخت انتخاب نمایند، پایتخت امپراتوری‌های بسیار بزرگی همانند روم شرقی و امپراتوری بیزانس بود. موقعیت جغرافیایی شهر ترکیه از گذشته‌های دور نیز بسیار استراتژیک بوده، به گونه‌ای که تمامی پادشاهان و رقیبانی که در همسایگی آن بودند، تصرف و سلطه بر این شهر ساحلی را نشانه قدرت خود می‌‌دانستند. در حال حاضر استانبول بسیار وسیع‌تر و بزرگ‌تر از اندازه زمان گذشته خود است. این شهر دارای 39 منطقه و هزاران محله است که جمعیت آن اکنون نزدیک به 15 میلیون نفر است و همین موضوع سبب شده که به یکی از پرجمعیت‌‌ترین شهرهای کشور ترکیه تبدیل گردد.

شهر استانبول - معرفی کامل استانبول یکی از زیباترین شهر های ترکیه

چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست

نگاهی به تاریخچه آنکارا

شهر آنکارا که با نام تاریخی و معرب آن آنقُره نیز در سرتاسر جهان شناخته می‌گردد، امروز پایتخت کشور ترکیه است. همچنین لازم به ذکر است که این شهر از سال 1923 میلادی به عنوان پایتخت انتخاب شده و تا به امروز نیز باقی مانده است. شهر آنکارا در طول تاریخ، حکومت‌های متفاوت و پادشاهان مختلف را تجربه کرده و امروزه به عنوان پایتخت ترکیه انتخاب شده ‌است. این شهر برخلاف شهر استانبول که توانسته به عنوان پایتخت فرهنگی، هنری و گردشگری کشور ترکیه در جهان شناخته‌گردد، بیشتر جنبه سیاسی و دولتی کشور ترکیه را دارد.
در سال‌های ابتدایی که این شهر به عنوان پایتخت انتخاب شده ‌بود، درون منطقه‌ بسیار خشکی قرار داشت؛ اما امروزه با تکیه بر پیشرفت‌ها و توسعه شهری، توانسته به یکی از سبزترین شهرهای ترکیه که دارای ظاهری مدرن است، در مدت زمان نسبتا کوتاهی تبدیل گردد. شهر آنکارا علاوه بر اینکه از اهمیت سیاسی بسیار زیادی برخوردار است، با داشتن مراکز تجاری و صنعتی نیز توانسته به اهمیت خود بیافزاید.

معرفی آنکارا، پایتخت ترکیه _ معرفی آنکارا و جاذبه‌های دیدنی این شهر به همراه تصاویر!!

چرا استانبول پایتخت ترکیه نیست

سخن پایانی

شهر آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه علاوه بر اینکه شهری اداری است، بسیاری از مراکز مهم تجاری، صنعتی و فرهنگی ترکیه نیز درون آن قرار دارند. در این شهر تولیداتی همانند محصولات غذایی، شراب، آهن و فولاد، ماشین آلات مزارع و مسنوجات و سیمان انجام می‌شود. این در حالی است که از شهر استانبول صرفاً به عنوان پایتخت فرهنگی این کشور یاد می‌شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر