جاهای دیدنی قشم در پاییز

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/07
بازدید: 2903
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

قشم، جزیره‌ای زیبا و دیدنی در خلیج فارس است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این جزیره با آب و هوای معتدل و مناظر طبیعی فراوان، در هر فصلی از سال جذابیت خاص خود را دارد. جاهای دیدنی قشم در تمام فصول محبوب گردشگران خارجی و داخلی است. این جزیره بزرگ خلیج فارس ایران، میراث دار فرهنگی طبیعی و غنی چند میلیون ساله است. جزیره قشم بزرگترین جزیره در خلیج فارس است و دارای ۳۵ ژئو سایت است و کلکسیونی بی نظیر از  آئین های سنتی و بومی و صنایع دستی متنوع دارد. در این مقاله به بررسی جاهای دیدنی قشم در پاییز و زمستان همراه با تصاویر زیبای آن ها می‌پردازیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. آب و هوای قشم در فصل پاییز و زمستان
  2. جزایر ناز قشم؛ از عجایب هفتگانه قشم
  3. جزیره هنگام قشم؛ از بکرترین جزایر جنوبی ایران
  4. دره ستارگان قشم؛ شاهکار طبیعت
  5. جنگل های حرا قشم؛ دیدنی های طبیعی قشم
  6. ژئوپارک جهانی قشم
  7. تنگه‌ چاهکوه قشم؛ يكي از جاذبه هاي ژئو پارك قشم
  8. غار تاریخی خربس قشم
  9. قلعه پرتغالی های قشم؛ از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی قشم
  10. دشت بوخو؛ منطقه‌ای بکر و رویایی در قشم 
  11. غار نمکدان قشم؛ طولانی ترین غار نمکی جهان
  12. قلعه نادری لافت جزیره قشم
  13. چاه های تلا لافت در قشم
  14. بندر تاریخی لافت قشم
  15. روستای گوران قشم؛ مهد لنج سازی و دریانوردی قشم
  16. دره تندیس ها؛ دره مجسمه های قشم
  17. مقبره بی بی مریم؛ از بناهای دیدنی قشم
  18. روستای توریاند قشم؛ از روستاهای پر طرفدار قشم
  19. بام قشم؛ ارتفاعات زیبای قشم
  20. جزیره لارک قشم؛ جزیره ای اسرار آمیز در قشم
  21. درگهان خرید از بهترین مرکز خرید قشم
  22. کاسه سلخ؛ از روستاهای دیدنی جزیره قشم
  23. سنگ مادر و دختر جزیره هنگام و افسانه‌های آن
  24. پارک کروکودیل های قشم؛ از جذابترین جاهای دیدنی قشم
  25. آب انبار بی بی؛ اولین آب انبار ساخته شده در قشم
  26. پارک زیتون قشم؛ از سواحل چشم نواز جزیره قشم
  27. ساحل نقره ای قشم | چشم انداز زیبا در پاییز

جاهای دیدنی قشم در پاییز

آب و هوای قشم در فصل پاییز و زمستان

قشم، جزیره‌ای زیبا و دیدنی در خلیج فارس است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آب و هوای قشم در فصل‌های پاییز و زمستان نیز جذابیت ویژه‌ای دارد. در فصل پاییز دمای هوای قشم خیلی کاهش پیدا می‌کند و بعلاوه خبری از آن گرمای طاقت‌فرسای آن نیست. با آغاز فصل پاییز، میانگین دمای هوای قشم به 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. آب و هوایی مطبوع برای گشت و گذار در جزیره قشم پیش روی شما است. 
و به سادگی می‌توانید به کاوش در جاذبه‌های دیدنی آن بپردازید. در زمستان نیز دمای هوای آن از 13 درجه الی  18 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و از 24 درجه سانتی گراد هم بالاتر نمی‌رود. 
خیلی از کسانی که به این جزیره سفر کرده‌اند معتقدند که بهترین فصل برای سفر به قشم، فصل های پاییز و زمستان هستند. هم آب و هوای بسیار خوبی را تجربه می کنید و هم شلوغی بیش از حد نوروز را ندارد.

تور قشم - تضمین کمترین قیمت تور قشم در بازار را از لحظه آخر بخواهید

جزایر ناز قشم؛ از عجایب هفتگانه قشم

جزایر ناز از جمله زیبا‌ترین و دیدنی‌ترین جزایر در فاصله حدود ۲۲ کیلومتری از جزیره قشم هستند که با تور داخلی لحظه آخر می توانید به آنجا سفر کنید. نکته جالبی که در خصوص این جزایر وجود دارد این است که سواحل آن‌ هیچ شنی نداشته و از دیوارهای صخره‌ای ساخته شده است. احاطه شدن این جزیره به وسیله این دیوار‌های صخره‌ای منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده است. هنگامی که در دریا، پدیده جزر رخ می‌دهد مقداری خشکی بین جزیره قشم و جزایر ناز به وجود آمده که این دو جزیره را به یکدیگر متصل می سازد و اگر شما در این قسمت از جزیره که پدید آمده ایستاده باشید، قادر خواهید بود جزیره ناز، لارک و تنگه هرمز را ببینید.

 شاید یکی از بهترین زمان‌های رفتن به این جزیره زمانی باشد که بتوانید منظره زیبای غروب خورشید و همچنین غرق شدن قسمتی از جزیره ناز را با چشم ببینید و نهایت لذت را از این منظره زیبا ببرید. همچنین اگر شما از ان دسته افرادی هستید که علاقه بسیاری به انجام غواصی دارند، لازم است بدانید که می‌توانید در جزایر ناز و در دریای بسیار تمیز و آبی اطراف آن به غواصی پرداخته و از دیدن مناظر داخل دریا نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید جزایر ناز به هیچ عنوان مسکونی نبوده و تنها تعدادی از صیادان بومی و محلی برای استراحت به این جزایر می‌روند و در سایه بان‌های موجود در آن به استراحت می‌پردازند. به علاوه در اغلب مواقع بر فراز آسمان‌های این جزیره پرنده‌های دریایی در حال پرواز بوده و تعدادی فلامینگو در عرض این ساحل در حال حرکت خواهند بود که این امر منظره بسیار زیبایی برای علاقه مندان پرندگان به وجود خواهد آورد. تفریحاتی مانند شتر سواری، آفرود سواری و اسب سواری در دریا در خدمت بازدید کنندگان است و می توانند از  ژئوسایت‌های جزیره قشم لذت ببرند. از جمله مکان های تفریحی و دیدنی جزیره قشم همین جزیره ناز است که انتخاب مناسبی برای قشم گردی در نیمه دوم سال یعنی پاییز و زمستان است. 

  • آدرس جزیره ناز: استان هرمزگان، جنوب شرقی جزیره قشم.
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: ندارد.

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

جزیره ناز

جزیره هنگام قشم؛ از بکرترین جزایر جنوبی ایران

شاید بسیاری از افراد جزیره هنگام قشم را از آن جهت که شبیه مخروط است، بشناسند‌ اما باید بدانید این جزیره علاوه‌ بر شکل زیبای آن، پدیده‌های طبیعی بسیار زیبایی را نیز در خود جای داده است‌. جزیره هنگام قشم در فاصله ۲ کیلومتری از قشم و همچنین در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده و با این که این جزیره مساحت بسیاری نداشته و مساحت آن در حدود ۳۴ کیلومتر مربع بوده اما زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن می‌توانند شما را برای ساعاتی سرگرم کنند. از نکات جالب در خصوص این جزیره زیبا این است که هم دارای ساحل شنی بوده و هم ساحل صخره‌ای دارد. احتمالا در هنگام ورود به این جزیره دیدن ماسه‌های درخشان آن نظر شما را به خود جلب کنند، در این خصوص لازم است ذکر کنیم که علت درخشان بودن آن‌ها وجود نوعی کانی در بین شن‌ها است. پیشنهاد می‌شود ساعاتی را برای دیدن این جزیره انتخاب کنید که در شب نیز بتوانید آن جا باشید زیرا در هنگام شب به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌های دریایی که از خود نور ساطع می‌کنند دریای این منطقه به شکل نورانی و بسیار زیبایی دیده خواهد شد.
 از جمله گونه‌های جانوری که در این ساحل بسیار شگفت انگیز وجود دارند، می‌توان به دلفین‌ها، نوع خاصی از آهو به نام جبیر، خزنده‌ای از خانواده سوسمار‌ها به نام خاردم مصری اشاره نمود. همچنین جالب است بدانید پارک کروکودیل نوپک که اولین مزرعه پرورش کروکودیل در ایران بوده در این جزیره ساخته شده است. برخلاف جزایر ناز، این جزیره مسکونی بوده و در این جزیره سه روستا به نام‌های هنگام قدیم، هنگام جدید یا ماشی و هنگام غیل وجود دارد‌. با وجود مردمان ساکن در این جزیره، این جزیره حالت طبیعی خود را حفظ نموده و در آن خبری از زندگی ماشینی و جاده‌ها نیست.
برای سفر به جنوب کشور بهترین زمان نیمه دوم سال و بهار است. در فصل پاییز زمان برای دیدن دلفین‌هاست  که در اوایل آبان و آذر وارد جزیره هنگام می‌شوند. ولی شانس دیدن آن ها یک به چند صد است. به همین دلیل باید به نزدیک ساحل خلیج فارس بروید و منتظرشان بمانید. اگر آن‌ها بازی خود را شروع کنند شاهد صحنه‌ای فوق‌العاده و بی نظیر خواهید بود. 

  • آدرس: استان هرمزگان، 2 کیلومتری جنوب جزیره قشم
  • ساعت بازدید: ساعت 7 صبح تا ساعت 5 بعد از ظهر
  • هزینه: دارد

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

جزیره هنگام قشم

دره ستارگان قشم؛ شاهکار طبیعت

یکی از قدیمی‌ترین و شگفت انگیزترین مکان‌های دیدنی که در جزیره قشم وجود دارد، دره ستارگان قشم است. بومیان این جزیره عقیده داشتند که در ایام قدیم ستاره‌ای در این جزیره سقوط کرده و به سبب سقوط آن ستاره، اشکال بسیار جالب و عجیبی که در این منطقه وجود دارند به وجود آمدند. این جزیره در غرب روستای برکه خلف و همچنین در فاصله ۵ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم قرار دارد.  اشکال جالب و  برآمدگی‌های عجیبی که در این دره وجود دارند در حدود دو میلیون سال پیش و بر اثر پدیده‌های زمین شناسی خاصی که از جمله آن‌ها می‌توان به فرسایش به وسیله آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها اشاره کرد، به وجود آمده‌اند. در این دره بسیار زیبا دالان‌ها، حفره‌های تو در تو، ستون‌های بسیار عجیب و زیبایی وجود دارند که قطعاً شما با دیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد.  به علاوه پیشنهاد می‌شود در مسیر خود برای رسیدن به این دره بسیار زیبا و شگفت انگیز حتما سری به روستای برکه خلف نیز بزنید زیرا این روستا از جمله تمیز‌‌ترین و پاکیزه‌ترین روستاهای ایران بوده و می‌توانید در آن صنایع دستی بسیار زیبایی را نیز خریداری نمایید. بهترین فصل برای بازدید از دره ستارگان پاییز و زمستان است. این دره  بخشی از ژئوپارک قشم است. 

  • آدرس دره ستارگان: جزیره قشم، روستای برکه خلف
  • ساعت بازدید: در نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر و نیمه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب 
  • هزینه بازدید: ۵۰۰۰ تومان برای ایرانیان

دره ستارگان قشم

جنگل های حرا قشم؛ دیدنی های طبیعی قشم

شاید به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز بتوان به جنگل‌های حرای این جزیره اشاره کرد. این جنگل‌ها که در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال  عمر دارند در ۶۰ کیلومتری غرب جزیره قشم و به طور دقیق‌تر، در تنگه خوران واقع شده‌اند. علت نامگذاری این جنگل‌ها به این نام، به این سبب است که یک گیاه استثنایی به نام حرا که دانه آن روی درخت مادر رشد کرده و پس از آن نهال آن از درخت مادر جدا شده و در آب می‌افتد، در این جنگل وجود دارد.  نکته جالبی که در خصوص این درختان وجود دارد رشد کردن آن‌ها در آب شور دریا است. همانطور که می‌دانید اغلب گیاهان با آب شور سازگاری نداشته و درختان حرا به گونه‌ای عمل می‌کنند که آب شور دریافت شده از دریا را تصفیه کرده و مواد مورد نیاز آن برای رشد خود را جذب می‌کنند. همچنین در این جنگل‌ها گونه‌های بسیار زیبای جانوری همچون پرندگان آبزی، پلیکان، گروه‌های خزندگان، ماهی‌ها، لاک پشت‌ها و مارهای دریایی سمی وجود دارند.  یکی از جالب‌ترین مناظری که در جنگل‌های حرا در جزیره قشم به وجود می‌آید، زمانی بوده که در هنگام مد دریا، درختان تا گلوگاه در آب فرو می‌روند و انگار در آب شناور هستند. بهترین زمان سفر به جنگل حرا قشم از اواسط پاییز تا اواخر فروردین است.

  • آدرس جنگل حرا: استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

جنگل های حرا قشم

ژئوپارک جهانی قشم

یکی از بی‌نظیر‌ترین و شگفت انگیزترین مکان‌های دیدنی که در جزیره قشم وجود دارد، ژئوپارک قشم است. این پارک جزو بهترین جا‌های دیدنی قشم در پاییز به حساب می‌آید.  به طور کلی به مناطقی که در آنها تنوع زیستی بسیار و پدیده‌های زمین شناسی جالب وجود داشته باشد، ژئو پارک گفته می‌شود. ژئو پارک قشم نیز شامل پدیده‌های زمین شناختی بسیاری همانند غار و کوه نمکدان، دره تندیس‌ها، جنگل‌های زیبای حرا، دره ستارگان، بام قشم، کاسه سلخ، دره شور، کور کورا کوه، دولاب می‌شود. همچنین نواحی چین خورده، دره‌های عجیب، کوه‌های بسیار شگفت انگیز و زیبا، تنوع‌‌های گیاهی و جانوری نیز جزو این ژئو پارک به حساب می‌آیند. بهترین فصل برای بازدید ژئوپارک قشم، فصل پاییز و زمستان است که دمای هوا بین ۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

  • آدرس ژئوپارک قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

ژئوپارک قشم

تنگه‌ چاهکوه قشم؛ يكي از جاذبه هاي ژئو پارك قشم

یکی دیگر از زیباترین مکان‌های دیدنی در قشم که مناسب فصل پاییز نیز هست، تنگه چاهکوه قشم بوده که در جانب روستای چاهوی شرقی و در ۷۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده است. شاید برای شما سوال پیش آید که چرا نام این تنگه چاهکوه است. این نامگذاری به این سبب بوده که اهالی قدیمی و بومی این روستا در زمان‌های قدیم چاه‌های بسیار زیادی برای ذخیره آب باران در این منطقه حفر کرده‌اند. این دره بسیار زیبا و عجیب دارای عمق ۱۰۰ متری بوده که به سبب فرسایش سنگ‌های رسوبی در داخل کوه ایجاد شده و همچنین دالان‌های بسیار زیبا و شگفت انگیز دارد که افراد را متحیر می‌کند. در ابتدا مسیر عبور گردشگران و بینندگان بسیار عریض و بزرگ است اما هر چه بیشتر به پیش روید، این مسیر باریک‌تر و تنگ‌تر خواهد شد و حتی ممکن است رد عبور از آن سخت و ناممکن شود. این مکان مناسب افرادی است که علاقه بسیاری به ماجراجویی، هیجان و جستجو در مکان‌ها و جاذبه‌های طبیعی دارند.به دلیل آنکه قشم در مناطق جنوبی و گرمسیری ایران قرار دارد، توصیه می‌کنیم که در فصل‌های پاییز و زمستان از تنگه چاهکوه دیدن کنید.

  • آدرس تنگه‌ چاهکوه قشم : استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر

تنگه‌ چاهکوه قشم

غار تاریخی خربس قشم

یکی دیگر از قدیمی‌ترین جاذبه‌های طبیعی که در جزیره قشم وجود داشته، غار خربس قشم بوده که در فاصله ۱۵ کیلومتری از این جزیره و در ارتفاعات روستای خربس قرار دارد‌. آثاری از معماری صخره‌ای که در بخش‌های مختلف این غار وجود دارد نشان دهنده حضور مردمان کهن در این منطقه بوده و نشان می‌دهد که آنها به دستکاری و تغییر در این غار پرداخته‌اند. قدمت این غار شگفت انگیز و زیبا به زمان مادها بازگشته و برخی از محققان بیان می‌کنند که در زمان گذشته مادها به عنوان نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی از این منطقه استفاده می‌کردند. البته برخی نیز معتقدند که در گذشته این غارها مخصوص نگهداری استخوان‌های مردگان بوده است‌.  پیشنهاد می‌شود در صورت سفر به جزیره قشم حتما سری به این غار بسیار زیبا و شگفت انگیز بزنید. فصل پاییز و علی الخصوص زمستان دارای هوای بهتری برای سفر به جزیره قشم و بازدید از این غار است.

  • آدرس غار خربس: استان هرمزگان، ۱۵ کیلومتری جنوب قشم. سمت راست جاده قشم به روستای خربس
  • هزینه بازدید: ۲۰۰۰ تومان
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۵ عصر

غار خربس قشم

قلعه پرتغالی های قشم؛ از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی قشم

قلعه پرتغالی‌های قشم نیز یکی دیگر از مکان‌های بسیار زیبا و دیدنی در این جزیره بوده که پیشنهاد می‌شود در صورت سفر به قشم حتماً از آن دیدن فرمایید. در سال ۱۵۰۷ میلادی بخش‌هایی از جزایر خلیج فارس توسط یک دریانورد پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکرک به اشغال درآمد. پس از تصرف این منطقه، پرتغالی‌ها توانستند از این طریق بتوانند به راه بین هند و اروپا دسترسی بیابند. این قلعه بسیار شگفت انگیز و جالب بوده که از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته شده است. برای دسترسی و بازدید از این قلعه باید بدانید که قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در مجاورت ساحل بندر لافت واقع شده و افراد قادر هستند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند‌. در این قلعه انبار‌‌هایی برای نگهداری مهمات و اسلحه‌ها، سربازخانه، زندان، کلیسا مقر فرماندهی و آب انبار وجود دارد. اگر شما از ان دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به بازدید از مکان‌های تاریخی دارید بازدید از این منطقه را از دست ندهید. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از قلعه پرتغالی‌ها از اواخر پاییز تا اوایل بهار است.

  • آدرس قلعه پرتغالی های قشم: استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، نزدیک به ساحل
  • ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر.
  • هزینه بازدید: ۶ هزار تومان برای گردشگران ایرانی
     

قلعه پرتغالی های قشم

دشت بوخو؛ منطقه‌ای بکر و رویایی در قشم 

در مجاورت بندر دولاب در جزیره قشم، کوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر وجود دارد.  این کوه بلندترین قله جزیره قشم به حساب می‌آید. دشت بوخو در کوهپایه‌های این کوه قرار گرفته و منظره بسیار زیبایی در آن به وجود امده است. به طور معمول در سال‌هایی که زمستان پربارانی داشته باشند این دشت بسیار سرسبز و زیبا خواهد شد و گردشگران می‌توانند از تماشای درختان سبز آن نهایت لذت را ببرند.  گونه‌های جانوری متنوعی همچون خرگوش‌ها، روباه‌ها و آهو‌ها بر جذابیت‌های این منطقه افزوده‌اند. شاید به عنوان یکی از بهترین جاهای قشم در پاییز بتوان از این دشت نام برد. به علاوه جالب است بدانید در این دشت عسل‌های طبیعی تولید می‌شوند که اگر علاقه بسیار زیادی به عسل دارید می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید. 

  • آدرس دشت بوخو: هرمزگان، جزیره قشم، نزدیکی بندر دولاب
  • ساعت بازدید: از ساعت 7:00 الی 18:00

عجایب هفتگانه قشم - عجایب هفت گانه ای که در قشم وجود دارد

دشت بوخو

غار نمکدان قشم؛ طولانی ترین غار نمکی جهان

یکی از جالب‌ترین و جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی که در جزیره قشم وجود دارد، غار نمکدان قشم است. این غار در صد کیلومتری قشم واقع شده و با اینکه تاکنون تنها ۶ کیلومتر از آن شناسایی شده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به حساب می‌آید.  در کف این غار جریانی از آب و نمک وجود داشته و قندیل‌های بلورین نمکی سقف آن را پوشانده‌اند. این قندیل‌های بلورین نمکی جلوه‌ای بسیار زیبا و جذاب به این غار بخشیده‌اند. از آن جایی که داخل غار نمکدان قشم بسیار تاریک است، پیشنهاد می‌شود برای این که بتوانید استالاکتیت‌های بلورین این غار را به صورت بهتر و واضحی مشاهده نمایید، حتما چراغ قوه قوی و پر نور به همراه خود داشته باشید.  جالب است بدانید که در مجاورت غار نمکدان، گودالی وجود دارد که آبی که داخل غاز جریان داشته و نمک بسیاری را در خود حل کرده به این گودال می‌ریزد و یک حوضچه طبیعی سفید رنگ را به وجود می‌آورد.  همچنین جالب است بدانید آبی که در این قاره جریان داشته بسیار مفید بوده و در برخی مواقع خاصیت درمانی نیز دارد. توصیه می‌کنیم برای لذت بیشتر از بازدید از غار نمکدان قشم در اواسط پاییز تا اوایل بهار برای بازدید این غار اقدام کنید.

  • آدرس غار نمکدان قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، ۹۰ کیلومتری شهر قشم.
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

غار نمکدان قشم

قلعه نادری لافت جزیره قشم

قلعه نادری یکی دیگر از جاذبه‌ های تاریخی و بسیار دیدنی در جزیره قشم بوده که شاید بسیاری از افراد به سبب قرار گرفتن این قلعه در روستای تاریخی لافت آن را با نام قلعه لافت نیز بشناسند. این قلعه، شکلی به مانند مربع داشته که در چهار گوشه آن بقایی از برج‌های بلند وجود دارند. قدمت این قلعه به حدود ۲۵۰ سال قبل باز می‌گردد که مصالح به کار رفته در این قلعه که شامل سنگ و خشت می‌شوند نیز این موضوع را تایید می‌کنند. این قلعه به دستور لطیف خان امیرالبحر نادرشاه در زمان‌های قدیم ساخته شده بود و جالب است بدانید که تنها قلعه ایرانی در خلیج فارس خواهد بود. اگر شما از ان دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به مشاهده و بازدید از بناهای قدیمی و تاریخی دارند، پیشنهاد می‌شود در سفر خود با تور قشم حتما سری به این قلعه بسیار شگفت انگیز بزنید. بهترین فصل بازدید از قلعه نادری قشم فصل پاییز و زمستان است. 

  • آدرس قلعه نادری: استان هرمزگان، جزیره قشم، بندر تاریخی لافت، روستای لافت، رو به روی مسجد جامع
  • ساعت بازدید: از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۰ شب
  • هزینه بازدید: رایگان

قلعه نادری قشم

چاه های تلا لافت در قشم

چاه‌های تلا از جمله دیگر مکان‌هایی هستند که بازدید از آن‌ها را در سفر به جزیره قشم نباید از دست دهید.  برای بازدید از این چاه‌های بسیار زیبا و عجیب لازم است به منطقه‌ای بروید که در آن در حدود ۵۰ تا ۶۰ حلقه چاه درون سنگ‌های زمین توسط اهالی بومی این منطقه حفر شده است.  حفر این چاه‌ها به این منظور بوده که پس از بارش باران، آب‌ها به درون آنها سرازیر شده و برای مدت طولانی خنک و تمیز بمانند‌.  جالب است بدانید جنس و دیواره این چاه‌ها به گونه‌ای بوده که برای این منظور بسیار مناسب هستند.  شاید برای برخی سوال پیش آید که نام گذاری این چاه‌ها از کجا آمده و به چه معناست. در این خصوص باید به طور دقیق بیان کنیم که تلفظ درست این چاه‌ها، چاه‌های تل آو بوده که با گذشت زمان این تلفظ تغییر کرده است.  تل در واقع نام تپه مشرف بر چاه‌ها و آو نیز به معنای آب است. به طور کلی تلا به معنای چاه‌هایی بوده که در مجاورت آب قرار گرفته‌اند. تعداد این چاه‌ها در گذشته به ۳۶۶ عدد می‌رسید که اهالی روستا در هر سال از یکی از آن‌ها استفاده می‌نمودند‌.  مسافران و گردشگران می‌توانند همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته بدون پرداخت هیچ بهایی از این چاه‌های بسیار زیبا دیدن نمایند. توصیه می‌کنیم در اواسط پاییز تا اواسط زمستان به این مناطق سفر کنید تا فارغ از هر گونه دغدغه‌ و نگرانی بابت دما و رطوبت هوا، بتوانید به تمام جاهای دیدنی معروف آن، سر بزنید.

  • آدرس چاه‌های لافت قشم: استان هرمزگان، در فاصله ۷۶ کیلومتری شهر قشم، روستای لافت
  • ساعت بازدید: شبانه روزی.
  • هزینه بازدید: رایگان

چاه‌های تلا قشم

بندر تاریخی لافت قشم

یکی دیگر از مناطق بسیار زیبا و دیدنی که در جزیره قشم وجود دارد، بندر تاریخی لافت بوده که پیشنهاد می‌شود به هنگام شب حتماً به این بندر زیبا سری بزنید و از زیبای‌های بسیار آن نهایت لذت را ببرید. این بندر جاذبه‌های دیدنی فراوانی داشته که مسافران و گردشگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین جالب است بدانید از این منطقه به سبب موقعیت مهم و استراتژیکی که دارد به عنوان مرکز دفاع جنوب کشور نیز استفاده می‌کنند. از جمله نکات قابل توجهی که در خصوص این بندر وجود دارد می‌توان به سبک خاص معماری خانه‌های آن توجه کرد که ترکیبی از معماری مناطق کویری خلیجی و اسلامی هستند، و هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد.  همچنین جالب است بدانید که بر روی سقف هر یک از خانه‌هایی که در این بندر وجود دارند، بادگیرهایی قرار دارند که اندازه بادگیر‌ها با ثروت صاحب خانه رابطه مستقیمی دارد. با توجه به کاهش دما در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار، بهترین زمان برای سفر به لافت هستند.

  • آدرس بندر تاریخی لافت: استان هرمزگان، شمال غربی قشم، بندر لافت قشم
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • قیمت بلیط: رایگان

بندر تاریخی لافت قشم

روستای گوران قشم؛ مهد لنج سازی و دریانوردی قشم

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستا‌هایی که در جزیره قشم وجود دارد، روستای گوران بوده که در غرب جزیره قشم واقع شده است.  نخلستان‌های سرسبز بسیاری که در این روستای قدیمی و کهن وجود دارد بر زیبایی این منطقه بسیار افزوده‌اند.  اگر قصد دارید در فصل پاییز به این جزیره سفر کنید، پیشنهاد می‌شود بازدید از این روستای فوق‌العاده را از دست ندهید. این روستا در گذشته محله زرتشت نشین‌ها به حساب می‌آمده و نام آن از گبران گرفته شده است. افراد و بومیان این روستا تخصص بسیار زیادی در لنج سازی داشته و به همین سبب در کنار زیبایی‌ها و مکان‌های طبیعی بسیار موجود در این روستا، کارگاه‌های بزرگ لنج‌سازی نیز  در آن وجود دارد.  هنگام ورود به این روستای زیبا اولین چیزی که به چشم شما می‌خورد، لنج بسیار بزرگ و زیبایی است که بینندگان را متحیر می‌سازد.  به این سبب که با بازدید از این روستا می‌توان سبک زندگی مردم روستا، شغل و فعالیت آن‌ها را نظاره کرد، این روستا را به عنوان موزه مردم شناسی زنده نیز می‌شناسند.  مسافران می‌توانند همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از این روستای بسیار زیبا دیدن نمایند.

  •  آدرس: روستای گوران، استان هرمزگان، ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم، روستای گوران
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • بلیط بازدید: رایگان

روستاهای قشم - معرفی 11 روستای توریستی در قشم

روستای گوران قشم

دره تندیس ها؛ دره مجسمه های قشم

از جمله مکان‌های دیدنی دیگری که پیشنهاد می‌شود در زمان سفر خود به جزیره قشم از آن دیدن نمایید، دره تندیس‌ها بوده که این دره به سبب فرسایش و تغییرات زمینی در این منطقه به وجود آمده است.  هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران و مسافران به این منطقه که در جنوب جنگل‌های حرا قرار دارد، آمده و از این دره بسیار زیبا دیدن می‌کنند. جالب است بدانید این دره زیبا در زمان‌های گذشته به بام قشم متصل بوده اما به سبب بالا آمدن جزیره که موجب عقب رفتن ساحل نیز شد این دو منطقه از یکدیگر جدا شده و سطح خشکی افزایش یافته است‌.  مسافران و گردشگران می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از این جاذبه طبیعی دیدن نمایند‌. به دلیل گرمای هوا و رطوبت بالای قشم، توصیه می‌شود سفر خود را در فصول سرد سال و اوایل بهار انجام دهید، بعلاوه بهترین ساعات بازدید از دره تندیس های قشم ساعات پایانی روز و ابتدای شب است. دره تندیس ها در نیمه دوم سال، جای خنکی برای قشم گردی محسوب می شود.

  • آدرس دره تندیس ها: استان هرمزگان، جزیره قشم، جاده شمالی جزیره، بعد از روستای طبل
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: شبانه روزی

دره تندیس ها

مقبره بی بی مریم؛ از بناهای دیدنی قشم

مقبره بی بی مریم یکی دیگر از مکان‌های جالب و دیدنی در جزیره قشم بوده که به این سبب که این مقبره در روستای تم سنیتی واقع شده برخی آن را با مقبره تم سنیتی نیز می‌شناسند. بنای مقبره بسیار قدیمی بوده و محیط ۴ گوشی‌ای به همراه یک گنبد بلند بر فراز آن وجود دارد. هنگام ورود به داخل مقبره باقی مانده‌هایی از سفال‌های قدیمی و کاشی‌های بسیار نظر شما را جلب خواهد کرد‌.  شاید جالب باشد که بدانید از مرجان‌های دریایی و آهک‌های صدفی به عنوان مصالح ساخت این بنا استفاده شده است.  گل‌های کاکتوسی که بر روی مزار‌های این مقبره کاشته شده‌اند، جلوه بسیار زیبا و جذابی را پدید آورده‌اند‌. سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران و مسافران به سبب جذابیت بسیار این مقبره از آن دیدن می‌نمایند. برای بازدید از این منطقه از ساعت ۶ صبح تا ۲۴ بامداد فرصت دارید و به این منظور لازم نیست بهایی بپردازید.

  • آدرس مقبره بی بی مریم:  استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای تم سنیتی
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۲۴ بامداد

مقبره بی بی مریم

روستای توریاند قشم؛ از روستاهای پر طرفدار قشم

جزیره قشم دارای روستاهای بسیار زیبا و بی نظیری است که می‌توانید در سفر خود به این جزیره در فصل پاییز از آن‌ها دیدن نموده و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن‌ها نهایت لذت را ببرید. یکی از این روستاها روستای توریان بوده که بسیار زیبا و سرسبز است. این روستای جذاب در ۳۱ کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم واقع شده و شاید بسیاری از افراد آن را به سبب نخلستان‌های فراوان و مزارع آفتابگردان آن بشناسند.
به سبب حاصلخیز بودن خاک این روستا، کشاورزی در آن بسیار رونق داشته و به عنوان پیشه اغلب بومیان این روستا به حساب می‌آید.  پیشنهاد می‌شود در سفر به جزیره قشم حتماً به منظور عکاسی به مزارع آفتابگردان و نخلستان‌های این روستا سری بزنید. مسافران و گردشگران می‌توانند بدون پرداخت بهایی همه‌روزه و به صورت ۲۴ ساعته از این روستای شگفت انگیز دیدن نمایند.

  • آدرس روستای توریان: استان هرمزگان، ۳۱ کیلومتری جنوب غربی قشم، روستای توریاند
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت بازدید: شبانه روزی

روستای توریاند قشم

بام قشم؛ ارتفاعات زیبای قشم

اگر علاقه بسیار زیادی به تماشای مناظر از ارتفاعات را دارید، بام قشم گزینه‌ای مناسب برای شما است.  این بام زیبا در ارتفاعات بالاتر از سنگ‌های آهکی به وجود آمده و از آن بالا بر فلاتی که در وسیع‌ترین منطقه مرتفع جزیره قرار دارد، مشرف خواهید بود.  همچنین از بالای بام قشم شما می‌توانید منظره زیبایی از جنگل‌های حرا و همچنین سواحل خلیج فارس را ببینید و نهایت لذت را ببرید. مسافران و گردشگران می‌توانند همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته به این بام بسیار زیبا بروند و از دیدن مناظر آن نهایت لذت را ببرند و همچنین لازم به ذکر است که برای بازدید از این منطقه لازم نیست بهایی بپردازیم. بهترین زمان بازدید از بام قشم فصل زمستان است.

  • آدرس بام قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، حد فاصل شمال و جنوب جزیره، نزدیکی روستای سلخ
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

بام قشم

جزیره لارک قشم؛ جزیره ای اسرار آمیز در قشم

اگر شما علاقه بسیار زیادی به تماشای مناظر زیبا و جزیره‌های بکر و خلوت دارید، جزیره لارک قشم یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. این جزیره که در سال‌های اخیر شناخته و به شهرت رسیده به جدیدترین جزیره دریای خلیج فارس نیز معروف است.  این جزیره از جمله زیباترین جزیره‌های خلیج فارس به حساب می‌آید و زیبایی آن به قدری همه گیر بوده که در سال ۲۰۱۵ عنوان عکس برتر مجله نشنال جئوگرافی را برای خود کسب کرده است.  تا سال‌ها پیش این جزیره تنها برای بومیان و افراد محلی شناخته شده بود. بنابراین اگر قصد ماجراجویی و لذت بردن از مناظر جدید را دارید، در سفر خود به جزیره قشم سری نیز به جزیره لارک بزنید. این جزیره در ۱۶ کیلومتری قشم واقع شده و می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و به صورت رایگان از آن دیدن فرمایید. بهترین زمان سفر به لارک نیمه دوم سال است. در این فصول، آب و هوا در جزیره خنک و معتدل می‌شود و اقامت شما را خیلی دلپذیر می‌کند.

  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

سواحل قشم - معرفی بهترین ساحل‌های بزرگترین جزیره اقتصادی خلیج فارس یا قشم!

جزیره لارک قشم

درگهان خرید از بهترین مرکز خرید قشم

درگهان یکی از مناطق پرطرفدار در جزیره قشم بوده که بسیاری از افراد آن را به سبب فروشگاه‌ها و مراکز خرید آن می‌شناسند.  در این منطقه تعداد بسیار زیادی فروشگاه و مراکز خرید وجود دارد که شما می‌توانید در آن‌ها به گشت و گذار بپردازید. بنابراین اگر شما از ان دسته افرادی هستید که علاقه بسیاری به خرید و گشت و گذار در مراکز خرید و پاساژها دارند، در سفر خود به جزیره قشم بازدید از این منطقه را از دست ندهید.  نکته جالب توجه در خصوص این منطقه این است که شما می‌توانید اجناس مورد نیاز خود را با مقرون به صرفه‌ترین قیمت، از فروشگاه‌ها و دست فروش‌هایی که به فروش اجناس می‌پردازند، تهیه نمایید. ورود به این منطقه به صورت ۲۴ ساعته و بدون نیاز به پرداخت بهایی است.

آدرس: جزیره قشم، منطقه درگهان

درگهان

کاسه سلخ؛ از روستاهای دیدنی جزیره قشم

کاسه سلخ یکی از مناطق طبیعی در قشم بوده که سالانه بسیاری از مسافران و گردشگران برای دیدن این منطقه به جزیره قشم سفر می‌کنند‌. بسیاری از افراد این منطقه را به عنوان بیابان و برهوتی بی‌آب و علف می‌شناسند. کاسه سلخ در حدود ۷ کیلومتر مربع وسعت داشته و هیچ گونه پوشش گیاهی در آن یافت نخواهد شد.  یکی از سوال‌هایی که برای اغلب افراد به وجود می‌آید این بوده که چطور ممکن است در جزیره‌ای با آب و هوای معتدل و بارانی چنین جایی بدون هیچ پوشش گیاهی به وجود آید‌.
در پاسخ به این افراد باید بگوییم این منطقه به سبب منجمد شدن گدازه‌های جوشیده شده از دل زمین به وجود آمده است. نکته قابل توجهی که در خصوص این منطقه وجود دارد، چشمه‌های درمانی زیادی است که در آن‌ها گوگرد فراوانی وجود دارد؛ به همین سبب بسیاری از افراد برای کاهش درد مفاصل و استخوان‌های خود به این چشمه‌های آب گرم می‌روند و در آن‌ها شنا می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای تجربه سفری به‌یادماندنی در کاسه سلخ قشم، از اواسط پاییز تا اوایل بهار به این منطقه سفر کنید. 

  • آدرس کاسه سلخ: استان هرمزگان، جزیره قشم، ساحل جنوبی جزیره.
  • ساعت بازدید: شبانه روزی
  • هزینه بازدید: رایگان

کاسه سلخ

سنگ مادر و دختر جزیره هنگام و افسانه‌های آن

همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم در جزیره قشم، جزیره‌ای تحت عنوان جزیره هنگام وجود دارد. همچنین بیان کردیم که در این جزیره سه روستا وجود داشته و نام یکی از آن‌ها روستای غیل است. در این روستای بسیار زیبا و جذاب سنگی به نام سنگ  مادر و دختر وجود دارد که بومیان و ساکنان این روستا افسانه‌ها و روایاتی را در خصوص این سنگ بیان می‌کنند.

طبق یکی از این روایات، در سال‌های گذشته سربازانی برای تصاحب این روستا به این جزیره آمده بودند که در آن زمان مادر و دختری وجود داشتند که با این سربازان مقابله کردند اما در نهایت ناچار شدند فرار کنند. در حین فرار به سنگ بزرگی رسیدند و از خدا طلب کردند آن‌ها را از دست سربازان نجات دهند. در همین هنگام به اذن خداوند سنگ بزرگ گشوده شد و مادر و دختر در آن پناه بردند. مسافران و گردشگران می‌توانند همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای و به صورت رایگان از این سنگ بسیار زیبا دیدن نمایند.

آدرس سنگ مادر و دختر: جزیره قشم، جزیره هنگام، روستای غیل

سنگ مادر و دختر قشم

پارک کروکودیل های قشم؛ از جذابترین جاهای دیدنی قشم

همان طور که پیش از این نیز ذکر نموده‌ایم در سال ۱۳۸۹ مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل‌ها برای اولین بار در کشور ایران در جزیره هنگام قشم تاسیس شد.  پس از گذشت یک سال از تاسیس این مرکز نگهداری، نام آن در پارک کروکودیل تغییر یافته و همچنین به جزیره قشم انتقال یافت. اگر علاقه بسیار زیادی به مشاهده این خزندگان وحشی و درنده دارید، پیشنهاد می‌شود در سفر خود به جزیره قشم حتما سری به پارک کروکودیل‌ها در این جزیره بزنید و از آن لذت ببرید.  برای بازدید از این پارک بسیار شگفت انگیز از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۸ شب فرصت دارید و همچنین برای ورود به این پارک لازم است به ازای هر کودک ۵ هزار تومان و  برای هر بزرگسال ۷ هزار تومان پرداخت نمایید.

آدرس پارک کروکودیل‌های قشم: بزرگراه قشم، درگهان، پارک کروکودیل‌ها

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۴۶۲۷۹

پارک کروکودیل های قشم

آب انبار بی بی؛ اولین آب انبار ساخته شده در قشم

آب انبار بی بی یا برکه بی بی اولین آب انبار موجود در جزیره قشم و همچنین یکی از زیبا‌ترین آب انبار‌‌های این جزیره به حساب می‌آید. این آب انبار دارای معماری بسیار زیبا و مهندسی بسیار کارآمدی بوده و به همین سبب است که سالانه بسیاری از گردشگران و مسافران برای بازدید از این آب انبار خاص به این جزیره سفر می‌کنند. جالب است بدانید مخزن بسیار بزرگی که در آب انبار بی بی قرار دارد، سبب تصفیه آب و پاک شدن آن از آلودگی‌ها می‌شود. این آب انبار در حدود ۹۷ سال قدمت داشته و توسط زنی به نام صوغیه که همسر حاکم آن زمان جزیره بود، ساخته شده است و هنوز هم ساکنین این روستا از این آب انبار استفاده می‌کنند. مسافران و گردشگران می‌توانند بدون پرداخت هیچ بهایی و همه روزه و ۲۴ ساعته از این آب انبار بسیار زیبا دیدن نمایند.

 آدرس آب انبار بی بی: استان هرمزگان، جزیره قشم، بهش شهاب

آب انبار بی بی

پارک زیتون قشم؛ از سواحل چشم نواز جزیره قشم

اگر قصد تفریح و گذراندن ساعتی خوش در جزیره قشم را دارید، بهتر است به پارک زیتون در این جزیره سری بزنید و از تفریح‌های آن نهایت لذت را ببرید.  از جمله امکانات تفریحی که در پارک زیتون قشم وجود دارد، می‌توان به فضای فرهنگی، تفریحی و ورزشی، مسیر دوچرخه سواری، زمین فوتبال، زمین اسکیت، سینمای چهار بعدی، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع اشاره نمود.  همچنین به این سبب که این پارک بسیار زیبا و در کنار ساحل واقع شده است، زیبایی‌های آن به نسبت سایر پارک‌های این جزیره دو چندان خواهد بود.  به علاوه این پارک در نزدیکی سیتی سنتر قشم واقع شده، بنابراین شما می‌توانید پس از ساعاتی گشت و گذار در این سیتی سنتر برای استراحت و دریافت آرامش به این پارک زیبا سری بزنیم. مسافران و گردشگران می‌توانند همه روزه به صورت ۲۴ ساعته بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به این پارک زیبا بیاید.

 آدرس پارک زیتون قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی.

پارک زیتون قشم

ساحل نقره ای قشم | چشم انداز زیبا در پاییز

ساحل نقره ای قشم یکی دیگر از سواحل بسیار زیبا واقع شده در منتهی الیه جنوب غربی جزیره قشم است. در این ساحل گونه‌های جانوری مختلفی همچون دلفین‌ها و لاک پشت‌های پوزه عقابی وجود دارند که می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. این ساحل در واقع در مجاورت جزیره هنگام واقع شده و افراد معمولاً به واسطه تور‌هایی که روستای شیب دراز را در برنامه خود دارند، به بازدید از این ساحل، آکواریوم طبیعی و تماشای دلفین‌ها می‌پردازند. 

در خصوص علت نام گذاری این ساحل به نام ساحل نقره‌ای باید بگوییم که به این سبب که در هنگام شب، شن‌های این ساحل همانند ستاره‌ها می‌درخشند، آن را ساحل نقره‌ای نام نهادند. شاید اگر برای اولین بار در هنگام شب به این ساحل بنگرید، تصور کنید تکه‌هایی از شیشه در میان شن‌ها وجود دارند.  همچنین در این ساحل صدف‌های خاص و بسیار زیبایی وجود دارند که در برخی مواقع پوست‌های صدف‌ها نیز درخشان هستند. مسافران و گردشگران می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه روز و به صورت رایگان از این ساحل زیبا دیدن نمایند.

ساحل نقره ای قشم

جمع بندی

قشم، جزیره‌ای منحصر به فرد با جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی فراوان است که در پاییز و زمستان نیز جذابیت خود را حفظ می‌کند. با بازدید از جاهای دیدنی مختلف این جزیره، می‌توانید لحظاتی شاد و آرام را در طبیعت زیبای قشم تجربه کنید. امیدواریم که این راهنما به شما در برنامه‌ریزی سفر به قشم در پاییز و زمستان کمک کرده باشد و سفری لذت‌بخش را برایتان به ارمغان آورد. آب و هوای قشم در فصل پاییز و زمستان به لطف ملایم بودن دما و جذابیت‌های خاص جزیره، یک مقصد مناسب برای سفر و گردشگری است. شما می‌توانید با بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تجربه غذاهای محلی، شنا و غواصی، بازدید از شهرها و روستاها و سایر فعالیت‌های متنوع لذت ببرید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر