قشم بهتر است یا کیش

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/06
بازدید: 3396

بهتر است پیش از اینکه به جزیره قشم یا کیش سفر کنید اطلاعات مناسبی در رابطه با اینکه قشم بهتر است یا کیش داشته باشد. همچنین با داشتن این اطلاعات می‌توانید مقایسه جامعی بین این دو جزیره کنید و بر اساس شرایط و نیاز خود یکی از این جزایر برای سفر برگزینید. با توجه به وجود تشابهات بسیار زیادی بین جزیره قشم و جزیره کیش اختلافات بارزی نیز بین این دو جزیره وجود دارد که می‌تواند مستقیماً بر تصمیم‌گیری اثر گذارد. بهترین انتخاب را زمانی می‌توانید داشته باشید که جزیره‌ کیش و قشم را از ابعاد متفاوت بررسی کنید. این ابعاد می‌تواند بافت شهری و سواحل کیش یا قشم باشد. همچنین ممکن است معیار قیاس شما رستوران‌ها و اقامتگاه‌های موجود در این جزیره باشد. با همسفر شدن با ما در دو جزیره کیش و قشم اختلافات اساسی و مهم این دو جزیره را خواهیم دانست.

کیش یا قشم

بافت شهری کیش یا قشم؟

با توجه به اهمیت جزیره کیش در امر گردشگری، سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران در مقایسه با جزیره قشم از این جزیره دیدن می‌کنند. همین دلیل باعث شده تا زیرساخت‌های شهری مناسب‌تر و امکانات رفاهی بالاتری را در جزیره کیش شاهد باشیم. همچنین زمانی که به جزیره کیش سفر می‌کنیم شاهد زیرساخت‌ها و بنا‌ها و ساختمان‌های نوسازی هستیم. 
در صورتی که زیرساخت‌های جزیره قشم اغلب کهنه و قدیمی‌تر هستند؛ در حقیقت جزیره کیش در مقایسه با جزیره قشم مدرن‌تر و به روز‌تر است. در صورتی که به دنبال یک بنای قدیمی و تاریخی هستید می‌توانید به جزیره قشم سفر داشته باشید. سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که شما به دنبال یک فضای مدرن و لوکس هستید یا از دیدن فضا‌های سنتی لذت می‌برید؟

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

کیش یا قشم

موقعیت جغرافیایی کیش و قشم

از نظر جغرافیایی جزیره کیش حدود ۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ارتفاع از سطح دریا ۳۵ متر است. در جزیره کیش شاهد هیچگونه رودخانه دائمی نیستیم و منبع آب مصرفی عموماً از آب‌های شیرین زیرزمینی است. این جزیره دارای آب و هوای گرم و مرطوب بوده و میانگین دمای آن در سال حدود ۲۶ درجه سانتیگراد خواهد بود. 
در جزیره کیش شاهد بارندگی‌های مکرر و طولانی نیستیم در واقع بسیار به ندرت بارندگی در این جزیره اتفاق می‌افتد. این بارندگی‌ها اغلب به صورت رگبار خواهد بود. در این جزیره درختان نخل خرما و اکالیپتوس و لور بسیار مشاهده می‌شود.

اما جزیره قشم مساحتی حدود ۱۴۹۱ متر مربع دارد که بزرگتر از کیش بوده و نکته جالب و حائز اهمیت در رابطه با جزیره کیش و جزیره قشم این است که مساحت این جزیره حدود دو برابر کل مساحت کشور بحرین تخمین‌زده می‌شود. 
اگر بخواهیم از نظر آب و هوایی این جزیره را با یکدیگر مقایسه کنیم تفاوت زیادی در آن‌ها شاهد نیستیم. دمای جزیره قشم نیز حدود ۲۶ درجه سانتیگراد است ولی از نظر پوشش گیاهی در این جزیره به ندرت درخت نخل دیده می‌شود. بخش زیادی از جزیره قشم را جنگل‌های حرا پوشانده است.

کیش یا قشم

زندگی در کیش یا قشم؟

بسیاری از افرادی که قصد زندگی در جزیره کیش یا قشم را دارند همیشه با این مشکل مواجه می‌شوند که نمی‌توانند انتخاب مناسبی بین این دو جزیره داشته باشند. برای رسیدن به جواب این سؤال باید با توجه به شرایط زندگی این دو جزیره را با یکدیگر مقایسه کنیم. مقایسه ما باید بر اساس مواردی نظیر جا‌های دیدنی، آب و هوا، وضعیت سکونت و شرایط کار باشد. همچنین از دیگر فاکتور‌ها و پارامتر‌های مهم که تأثیر مستقیمی بر انتخاب می‌گذارد، هزینه‌های زندگی در این دو جزیره است.

آب وهوای قشم -  بررسی وضعیت آب و هوای قشم و معرفی بهترین زمان سفر به این جزیره

آب و هوای کیش یا قشم؟

با توجه به اینکه هر دو جزیره در دریای خلیج فارس قرار دارند دارای آب و هوای شرجی و گرما در طول ماه‌های سال در این دو جزیره است. همین خصوصیات آب و هوایی سبب شده تا جزیره کیش و همچنین جزیره قشم در یک اقلیم آب و هوایی گرم و مرطوب قرار بگیرد. بر همین اساس تابستان‌های هر دو جزیره بسیار گرم است و افرادی که در تابستان به این جزایر مسافرت می‌کنند باید تحمل دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد داشته باشند. بهترین زمان از نظر آب و هوایی در جزیره کیش و قشم زمستان است در زمستان شاهد آب و هوای مطبوع و معتدل‌ در این جزایر هستیم. با توجه به موارد بالا زندگی در جزیره کیش جزیره قشم از نظر آب و هوایی تفاوت چندانی با هم نخواهد داشت.

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

کیش یا قشم

هزینه‌ها در کیش یا قشم؟

پیش از اینکه وارد تمامی جزئیات هزینه‌ها در کیش یا قشم شویم لازم است به صورت کاملاً صریح و واضح بیان کنیم که هزینه‌ها در کیش به شکل کاملاً چشمگیری بیشتر از هزینه‌های زندگی در قشم است. بر همین اساس مواردی که باعث می‌شود تا هزینه‌های زندگی در کیش، در مقایسه با هزینه‌های زندگی در قشم افزایش چشمگیری داشته باشد خصوصی بودن بسیاری از خدمات شهری مانند آب، امکانات مختلف شهری و همچنین برق است. همچنین هزینه‌های کلی خواروبار تنقلات روزانه در جزیره کیش بسیار بیشتر است. از موارد دیگری که باعث افزایش هزینه‌ها در جزیره کیش می‌شود حمل و نقل در این جزیره است. چرا که حمل و نقل به واسطه بخش‌های خصوصی اداره می‌شود و الزاماً هزینه‌هایی که صرف حمل و نقل در این جزیره می‌شود به مراتب بالاتر از هزینه‌هایی است که در جزیره قشم پرداخت خواهد شد. در صورتی که بخواهیم نوع زندگی در جزیره کیش و قشم را با یکدیگر مقایسه کنیم می‌توانیم به لوکس بودن و توریستی بودن جزیره کیش اشاره کنیم، که همین موضوع باعث گردیده تا هزینه‌های جاری زندگی در جزیره کیش بالاتر باشد.

هزینه سفر به کیش - از هزینه اقامت تا رستوران و حمل و نقل 

غذا و رستوران‌های کیش و قشم؟

اگر در جزیره کیش به دنبال یک غذای خاصی می‌گردید نگران نباشید چرا که در این جزیره تمامی غذا‌های بین‌المللی و انواع فست فود‌ها وجود دارد. توجه داشته باشید به دلیل موقعیت قرارگیری جزیره کیش و سخت بودن حمل و نقل مواد غذایی قیمت فست فود و همچنین انواع غذا‌ها در این جزیره از سایر شهر‌ها بالاتر است.
در مقابل، جزیره قشم بسیار مناسب برای غذا‌های سنتی و محلی جنوبی است. به طور کلی اگر به دنبال غذا‌های بین‌المللی و فست فود می‌گردید جزیره‌ی کیش را انتخاب کنید و اگر به دنبال غذا‌های محلی و سنتی هستید جزیره قشم بهترین انتخاب برای شما است.

بهترین رستوران های قشم - در سفرتان به قشم، این رستوران‌های جذاب را از دست ندهید.

رستوران های کیش و قشم

مقایسه جاذبه‌های گردشگری کیش و قشم

جزیره کیش به دلیل مدرنیته بودن دارای جاذبه‌های گردشگری مانند کشتی یونانی و شهر زیرزمینی کاریز است. همچنین پارک آبی و پارک دلفین‌ها از مناطق بسیار دیدنی جزیره کیش به شمار می‌آیند. در مقابل جزیره کیش جاذبه‌های تاریخی جزیره قشم را داریم و مناطق گردشگری زیادی مانند: مقبره بی‌بی مریم و روستای لافت و همچنین از همه مهم‌تر دره ستارگان و جنگل‌های حرا از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم هستند. در جزیره کیش اغلب هتل‌هایی که برای اقامت وجود دارند در نزدیکی ساحل بنا شده‌اند. همچنین تمامی سواحل جزیره کیش دارای امکانات رفاهی بسیار مناسبی هستند. انواع تفریحات دریایی و آبی و تجهیزات مدرن و مجهز از ویژگی‌های سواحل کیش به شمار می‌آید. شما می‌توانید در سواحل کیش اقدام به دوچرخه سواری کنید و یا با اجاره موتور یا اسکوتر از این تفریحات مفرح لذت ببرید اما در جزیره قشم شاهد سواحل بسیار بزرگی هستیم. در واقع وسعت سواحل جزیره قشم بسیار بیشتر از جزیره کیش است. این جزایر با سواحل ماسه‌ای و سواحل صخره‌ای و مرجانی تزیین شده‌اند. در جزیره قشم نیز تفریحات آبی زیادی وجود دارد.

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

کیش یا قشم

ساحل کیش یا قشم؟

مطمئناً افراد زیادی که به جزیره کیش یا قشم مسافرت می‌کنند از سواحل بی‌نظیر و دیدنی این دو جزیره استفاده می‌نمایند اما چه تفاوتی بین ساحل کیش و قشم وجود دارد؟ امکانات و تجهیزات بسیار مدرن و مجهزی در جزایر کیش تعبیه شده است. همچنین سواحل کیش دارای برخی از تفریحاتی بوده که در سواحل قشم مشاهده نمی‌شود به عنوان مثال نوع طراحی سواحل کیش به گونه‌ای است که می‌توان به راحتی در کنار سواحل دوچرخه سواری یا از اسکوتر استفاده کرد. ولی در سواحل قشم به دلیل نوع ساحل و موقعیت جغرافیایی آن شاهد صخره‌های مرجانی و سواحل ماسه‌ای هستیم که این امکان را در این سواحل کم می‌کند.

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت +آدرس

کیش یا قشم

مراکز خرید کیش - بهترین بازارها و مراکز خرید کیش از ارزان ترین تا لوکس ترین

مراکز خرید و قیمت کالا‌ها در کیش و قشم

لازم به ذکر است هر دو جزیره دارای بنادر آزادی هستند که در این بنادر فروشگاه‌های بسیار زیادی اقدام به فروش کالا‌های لوکس می‌کنند. این بنادر و فروشگاه‌های موجود در آنها تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین خدمات به گردشگران می‌نمایند. جزیره کیش دارای مراکز خرید بسیار مدرن و مجهز است. در این مراکز خرید انواع شعبات معتبر کالا‌های باکیفیت وجود دارد. 
انواع برند‌های لوازم آرایشی بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم برقی و لوازم الکتریکی در مراکز خرید جزیره کیش به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است اگر به دنبال خرید ارزان و مقرون به صرفه هستید جزیره کیش را انتخاب نکنید چرا که قیمت‌ها به طور معمول در این جزیره بالا است. با توجه به اینکه قیمت در این جزیره بالا بوده پس بهترین گزینه خرید از جزیره قشم است. در این جزیره نیز مراکز خرید مختلفی در تمامی قسمت‌های جزیره وجود دارد. 
یکی از این مراکز خرید، مرکز خرید درگهان است که از معروف‌ترین مراکز خرید در جزیره قشم به شمار می‌آید. خرید از جزیره قشم هزینه بسیار پایین‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که قصد خرید در جزیره قشم را دارید بهترین زمان برای این کار فصل تابستان است چرا که به دلیل گرمای طاقت‌فرسا در این جزیره و عدم حضور مسافران و گردشگران قیمت‌ها دچار افت زیادی می‌شوند.

مراکز خرید قشم - لذت خرید در سفر به جزیره اقتصادی خلیج فارس!

کیش یا قشم

مقایسه کیش و قشم از نظر اقامت و هتل

انواع هتل‌های معمولی تا لوکس در جزیره کیش وجود دارد. تمامی این هتل‌ها سعی می‌کنند تا خدماتی بدون نقص و امکاناتی بسیار مناسب در اختیار گردشگران قرار دهند. لذا با در نظر گرفتن میزان بودجه خود می‌توانید از هتل‌های ۵ ستاره و همچنین هتل‌های ساده استفاده کنید. همچنین در جزیره کیش اکثر هتل‌ها در نزدیکی سواحل بنا شده‌اند و دارای معماری زیبا و مدرن هستند. در جزیره قشم نیز اقامتگاه و هتل‌های بسیار زیادی وجود دارد و تفاوت زیادی با جزیره کیش ندارد. 
در حقیقت نمی‌توان اختلاف زیادی را بین هتل‌های جزیره کیش و جزیره قشم متصور شد. لازم به ذکر است که از نظر امکانات و تجهیزات، هتل‌های جزیره کیش در مقایسه با هتل‌های جزیره قشم مقداری لوکس‌تر هستند. در صورتی که به دنبال یک سفر ارزان و مقرون به صرفه‌تر هستید پیشنهاد می‌شود تا در اقامتگاه‌ها و هتل‌های اقتصادی جزیره قشم لحظات خوش را سپری کنید.

هتل های کیش - لیست کاملی از امکانات و اطلاعات تکمیلی هتل های کیش

هتل های کیش یا قشم

حمل و نقل درون شهری کیش و قشم

جزیره کیش قطب بزرگ گردشگری جنوب ایران است و همین دلیل سیستم حمل و نقل باید در این جزیره به گونه‌ای باشد که بتواند تمامی نیاز‌های گردشگران را پاسخگو باشد. به همین دلیل زیرساخت‌های بسیار مناسبی در زمینه حمل و نقل در جزیره کیش به وجود آمده است. به عنوان مثال تاکسی‌ها که یکی از متداول‌ترین وسایل حمل و نقل در جزیره کیش به شمار می‌آیند معمولاً هزینه زیادی دارند و باید توجه کنید به صورت برنامه‌ریزی منظم و از پیش تعیین شده اقدام به استفاده از تاکسی در جزیره کیش کنید. 
این موضوع باعث کاهش هزینه‌ها در زمان سفر خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است تاکسی‌هایی که به رنگ زرد هستند به عنوان تاکسی‌های معمولی و تاکسی‌هایی که به رنگ سفید در این جزیره مشاهده می‌شوند به عنوان تاکسی‌های تلفنی و یا دربست هستند. اگر در این جزیره با تاکسی‌های زرد مواجه شدید این نوع از تاکسی‌ها به صورت خطی اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنند. در مقایسه حمل و نقل درون شهری جزیره کیش و قشم می‌توان گفت هزینه حمل و نقل در جزیره قشم به مراتب پایین‌تر از جزیره کیش است.

حمل و نقل درون شهری کیش

راه‌های دسترسی به جزیره کیش و قشم

برای دسترسی به جزیره قشم یا جزیره کیش به طور کلی سه راه وجود دارد. در روش اول شما باید از شهر مبدا به سمت بندرعباس حرکت کنید و از شهر بندرعباس به وسیله قایق‌های موتوری و یا اتوبوس به سمت قشم مسافرت نماید. در روش دوم که با استفاده از خودروی شخصی بوده که بتدا باید خود را به بندر برسانید و سپس به وسیله لنج‌های مخصوص به جزیره قشم نقل مکان کنید. آخرین روش که به عنوان راحت‌ترین و ساده‌ترین روش می‌توانید از آن استفاده نمایید حمل و نقل هوایی است در این روش شما با تهیه بلیط می‌توانید در فرودگاه قشم فرود بیایید. تمامی روش‌هایی که در قسمت بالا در رابطه با دسترسی به جزیره قشم بیان کردیم برای جزیره کیش نیز صدق می‌کند؛ در واقع دسترسی به این دو جزیره کاملاً یکسان است و تفاوتی باهم ندارند.

دسترسی به کیش

نگاه کلی به مزایا و معایب کیش

در صورتی که بخواهیم مزایا و معایب جزیره کیش را به صورت کاملاً مختصر بیان کنیم می‌توانیم به امکانات و تجهیزات بسیار مناسب و خوب و همچنین وجود برج‌های مسکونی و بنا‌ها و ساختمان‌های مدرن اشاره کنیم. از مزایای دیگر زندگی در جزیره کیش دسترسی به مراکز خرید و همچنین مراکز تفریحی بسیار زیادی بوده که در این جزیره در نظر گرفته شده است شما در جزیره کیش تجربه یک زندگی بسیار آرام را خواهید داشت.
در کنار تمام مزایایی که زندگی در جزیره کیش دارد معایبی نیز وجود نخواهد داشت این معایب نظیر:

  • هزینه‌های بالای روزانه
  • هزینه زیاد مسکن
  • وجود قوانین و مقررات بسیار سختگیرانه
  • آب و هوای گرم و رطوبت زیاد

کیش یا قشم

 نگاه کلی به مزایا و معایب قشم

به دلیل محلی بودن بیشتر جزیره قشم یک زندگی آرام در فضای کاملاً صمیمی را تجربه خواهید کرد. هزینه‌های زندگی در جزیره قشم در مقایسه با جزیره کیش بسیار پایین‌تر بوده وهمچنین دسترسی به انواع تفریحات و سواحل این جزیره از مزایای دیگر زندگی در جزیره قشم است. قیمت‌های پایین انواع محصولات سبب شده تا مراکز خرید متنوعی با قیمت‌های مقرون به صرفه اقدام به خدمت‌رسانی نمایند.
معایب:

  • وجود آب و هوای گرم
  • مشکلاتی در زمینه حمل و نقل
  • کمبود تجهیزات درمانی در جزیره
  • کمبود آب تصویه

جمع‌بندی
تفاوت‌های بسیار مختلفی در دو جزیره وجود دارد که نیازمند تفکر بیشتر در رابطه با این است که تور قشم بهتر است یا کیش؟ کیش به دلیل توریستی بودن امکانات بیشتریی از نظر سطح تجهیزات و مدرنیته بودن در مقایسه با قشم دارد ولی در مقابل هزینه‌های سفر و اقامت در جزیره قشم پایین‌تر از کیش است. شهر کیش تفریحات آبی بسیاری را دارد و اگر به دنبال تفریح هستید کیش انتخاب مناسبی برای شما است. اگر برای خرید قصد سفر دارید، پس سری به قشم بزنید. 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر