جمعیت استانبول

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/16
بازدید: 33114
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در کشور ترکیه قرار دارد. این کلان ‌شهر که در گذشته قسطنطنیه نام داشته، در دو قاره آسیا و اروپا گسترده شده است. در واقع باید گفت استانبول تنها کلان‌ شهر در دنیا بوده که در دو قاره قرار دارد. این شهر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور ترکیه بوده و انواع گروه‌های قومی نظیر ترک، کرد، زارا، عرب و… را در خود جای داده است.

جمعیت استانبول

جمعیت شهر استانبول ترکیه چقدر است؟

جمعیت یکی از مواردی است که باعث می‌شود یک شهر، با نام کلان‌ شهر شناخته شود. کلان ‌شهر استانبول یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور ترکیه بوده و درصد کثیری از ترک زبانان را در خود جای داده است. طبق آخرین آمارها، جمعیت استانبول نزدیک به ۱۶ میلیون نفر محاسبه شده، این درحالی است که جمعیت کلان‌ شهری مثل تهران در حدود ۹ میلیون نفر اعلام گردیده است و باید توجه کرد که جمعیت کلان ‌شهرها به هیچ عنوان در هیچ بازه زمانی ثابت نبوده و دائما درحال تغییر است. 
علاوه بر زاد و ولد و مرگ و میر، یکی از عواملی که باعث تغییر جمعیت می‌شود موردی است که سبب شده تا جمعیت کلان‌شهرها را به دو گروه جمعیت روز و جمعیت شب تقسیم کند. اصولا روزها تعداد زیادی نیروی کار از شهرها و روستاهای اطراف برای کار یا سایر امور به کلان ‌شهرها مراجعه می‌کنند و این پدیده سبب می‌شود جمعیت روزها بسیار بیشتر از شب‌ها شود. بدیهی است که در این مواقع تراکم جمعیت نیز در کلان ‌شهرها افزایش خواهد داشت. جمعیت‌ شب در کلان ‌شهر معمولا در همه مواقع کمتر از جمعیت روزهاست.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

جمعیت شهر استانبول بر اساس آخرین سرشماری چقدر است؟

طبق آخرین سرشماری صورت گرفته از شهر استانبول، حدود 15 میلیون و 619 هزار و 267 نفر از 83 میلیون و 154 هزار و 997 مردم کشور ترکیه، در کلان شهر استانبول زندگی می‌کنند. این یعنی در حقیقت بیش از ۱۸ درصد از مردم ترکیه در شهر استانبول ساکن هستند. بعد از استانبول، آنکارا با 5,639,076 نفر، ازمیر با 4,357,251 نفر، بورسا با 3,056,120 نفر، آنتالیا با 2,511,700 نفر در رده‌های بعدی پرجمعیت‌ترین شهرهای ترکیه قرار دارند. استان تونجلی نیز با 84,660 نفر، عنوان کم جمعیت‌ترین استان کشور ترکیه را دارد.

استانبول محل زندگی انواع اقلیت‌های قومی و مذهبی است. به‌عنوان نمونه بعد از ترک‌ها، جمعیت کردها بیشترین درصد اقلیت‌ها را دارد و گفته می‌شود بزرگترین اجتماع کردهای جهان در شهر استانبول جای گرفته است. حدود 78 درصد از جمعیت استانبول را ترک‌ها شامل می‌شوند. بعد از ترک‌ها، کرد‌ها با 17 درصد از کل جمعیت استانبول، در رده بعدی جای گرفته‌اند. از دیگر اقلیت‌های قومی که در این شهر زندگی می‌کنند می‌توان به زارا با ۱ درصد، عرب با 1 درصد و سایر اقلیت‌ها با مجموع 2 درصد از جمعیت کلی شهر استانبول اشاره کرد.

مقایسه تهران و استانبول - استانبول چند برابر تهران است؟

جمعیت استانبول

تراکم جمعیت در استانبول چگونه است؟

تراکم جمعیت در استانبول از موارد عجیب این کلان‌ شهر است. تراکم جمعیت در کشور ترکیه مجموعا، ۱۰۸ نفر در کیلومتر مربع محاسبه شده، این درحالی است که تراکم جمعیت در کلان‌ شهر استانبول حدود ۲۵۲۳ نفر در کیلومتر مربع برآورد می‌شود. در حقیقت تراکم جمعیت استانبول بیش از ۲۰ برابر بیشتر از تراکم جمعیت کشور ترکیه است.
تراکم جمعیت در قسمت اروپایی شهر استانبول بسیار بیشتر از قسمت آسیایی آن خواهد بود. پرجمعیت‌ترین قسمت‌های استانبول، مناطق جنوب غربی شهر، غرب و شمال غربی استانبول و همچنین ضلع اروپایی آن بوده و در مناطق آسیایی شهر استانبول نیز، پرجمعیت‌ترین منطقه، منطقه اسکار رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

جمعیت جهان + جدیدترین آمار جمعیت کشورها در سال 2023 🌏

جمعیت استانبول

رشد جمعیت در استانبول چگونه است؟

سیر به شدت صعودی جمعیت شهر استانبول سبب شده تا این شهر یکی از سریع‌ترین رشد جمعیت را در بین کلان ‌شهرها تبدیل کند. نرخ رشد جمعیت شهر استانبول در حدود ۳.۴۵ درصد محاسبه شده است که می‌توان گفت از حیث رشد جمعیت در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. در بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰، استانبول جهشی بزرگ در رشد جمعیت خود داشته به طوری که جمعیت آن از حدود ۹۸۳.۰۰۰ نفر به ۱۰.۹۲۳.۰۰۰ در پایان سال 2000 افزایش یافته است. همچنین تنها در سال‌های ۱۹۸۰ تا 1985 جمعیت این شهر بیش از ۲ برابر افزایش داشته و تا پایان سال ۲۰۰۵ به ۳ برابر افزایش جمعیت رسیده است. می‌توان گفت این یک درصد خیره کننده خواهد بود.

تور ترکیه - تور ارزان ترکیه به مقصد توریستی ترین شهر های ترکیه

جمعیت استانبول

کلام آخر

استانبول با پیشینه و قدمت طولانی خود، یکی از پرجمعیت‌ترین کلان ‌شهرهای جهان نسبت به مساحت آن است. علاوه بر این، به دلیل داشتن درصد بالای نرخ رشد جمعیت یکی از برترین رتبه‌ها را در بین کلان ‌شهرهای جهان را دارد. جمعیت بیش از 15میلیونی استانبول شامل انواع اقلیت‌های قومی و مذهبی است که از جمله آن می‌توان به ترک‌ها، کردها، زارا، عرب، ایرانیان و… اشاره کرد.

نظرات کاربران

  1. سارا رشیدی سارا رشیدی 1402/09/11
    1 نفر پسندیدند
    جمعیت استانبول عجیبه که انقدر زیاده با توجه به اینک اونقدرا هم شهر خوبی نیست
  2. سها سها 1402/09/11
    0 نفر پسندیدند
    چقدر از جمعیت استانبول مهاجر هستن؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.7 از 5 | از 105 کاربر