مترو تفلیس

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/18
بازدید: 3073
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مترو تفلیس کجاست؟ چند ایستگاه دارد؟! از آن جا که تفلیس یک مقصد گردشگری نسبتا ارزان برای مسافران ایرانی است، هر ساله تعداد بیشماری از ایرانیان، تفلیس را برای مسافرت خارج از کشور انتخاب می کنند. برای کاهش هزینه های سفر به تفلیس مهم است که با حمل و نقل عمومی آن جا آشنایی کسب کنند. حال، ما در این مقاله سعی داریم به پاسخ همه سوالات این مسافران درباره نقشه مترو تفلیس، خطوط مترو تفلیس، ساعات کاری مترو تفلیس و در آخر به قیمت بلیت مترو تفلیس بپردازیم. با ما در این معرفی و راهنمای کامل مترو تفلیس همراه باشید. 

مترو تفلیس

مترو تفلیس چطور ساخته شد؟

شهر تفلیس، پایتخت کشور گرجستان به نسبت وسعت خودش جمعیت بالایی دارد که امروزه از 1.2 میلیون نفر جمعیت تشکیل شده است. همچنین این شهر واقع در 40 کیلومتری شمال تا جنوب رودخانه کورا قرار داشته که این موقعیت جغرافیایی نیز باعث ایجاد مشکل در تردد افراد ساکن این شهر در جاده‌ها گردید. در پی صحبت‌های دولت و مجلس گرجستان تصمیم بر این شد تا متروی تفلیس را احداث نمایند. البته باید گفت که در دهه 1950 که تصمیم احداث مترو گرفته شد جمعیت این شهر نسبت به امروزه کمتر بوده و جمعیت شهر تفلیس متشکل از 750000 نفر بوده است.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

یکی از ویژگی‌هایی که متروی تفلیس دارد قیمت ارزان برای استفاده از آن است که گردشگران می‌توانند در هنگام سفر به شهر تفلیس برای رفت و آمد از مترو استفاده کنند. علاوه بر هزینه کم در هنگام استفاده گردشگران از مترو برای رفت و آمد، باید گفت که سرعت مترو تفلیس تا حدودی زیاد بوده و شما می‌توانید در زمانی کم به مقصد دلخواه خود برسید. گردشگران علاوه بر متروی تفلیس برای رفت و آمد خود می‌توانند از اتوبوس یا مینی‌بوس‌هایی که به مارشروتکا معروف هستند نیز استفاده کنند. هزینه استفاده از اتوبوس و مینی‌بوس نیز بسیار ارزان بوده، پس نتیجه می‌گیریم که در کل رفت و آمد در شهر تفلیس از هزینه بسیار کمی برخوردار خواهد بود. جالب است بدانید که در هنگام سفر به تفلیس نگران هزینه برای رفت و آمد نباشید.

نکته: لازم به ذکر است که تنها خط مترو در کشور گرجستان مربوط به شهر تفلیس است و هیچ متروی دیگری در این کشور وجود ندارد. در متروی تفلیس بیش از 170 قطار به‌کار گرفته شده‌اند و مساحتی حدود هفت کیلومتر از شهر زیبا و دیدنی تفلیس به خصوص جاذبه‌های گردشگری آن را پوشش می‌دهند.

عکس های مترو تفلیس

نقشه مترو تفلیس

در این قسمت قصد داریم اطلاعات و نقشه مترو تفلیس را برای شما شرح دهیم تا در هنگام سفر به این شهر زیبا برای رفت و آمد دچار سرگردانی نگردید. امروزه متروی تفلیس 2 خط فعال دارد، خط یک آن در دهه 60 میلادی و خط دو آن در دهه 70 میلادی احداث شده ‌است. در شهر تفلیس دو خط متروی موجود شامل 23 ایستگاه هستند و با این خطوط مترو می‌توانید به تمام مکان‌های دیدنی این شهر دسترسی داشته باشید. اما مهم‌ترین این مکان‌ها در مسیر ایستگاه‌های خط یک مترو تفلیس قرار دارند که امکان رفت و آمد ساکنین شهر تفلیس و حتی گردشگران را با کمترین هزینه فراهم می‌کنند.‌‌

از این 23 ایستگاه که خط یک و دو متروی تفلیس را تشکیل می‌دهند 21 ایستگاه آن به صورت زیرزمینی بوده‌اند و 2 ایستگاه دیگر بر سطح زمین قرار گرفته‌اند. مترو تفلیس برای افراد ساکن تهران که از مترو این شهر استفاده کرده‌اند تا حدودی تعجب‌آور است به این دلیل که این مترو بیشتر در مکان‌هایی ایستگاه دارد که یک مقصد گردشگری در گرجستان محسوب شود.

نقشه مترو تفلیس

همچنین خطوط یک و دو مترو تفلیس تنها در یک نقطه با هم اتصال دارند آن هم ایستگاه قطار بین‌المللی است. در این ایستگاه شما می‌توانید بعد از پیاده شدن از قطارهای داخلی تفلیس وارد قطارهای بین‌المللی شوید. متروی تفلیس هر روزه 18 ساعت فعال بوده و فعالیت خود را از 6 صبح آغاز می‌کند و در نیمه شب به پایان می‌رساند.

هر یک از قطارها در شرایط عادی بین یک تا دو دقیقه در هر ایستگاه حاضر می‌شوند و مسافران را سوار می‌کنند. در شب‌‌ها وضعیت قطارها کمی متفاوت‌تر است و آن‌ها هر 12 دقیقه یکبار در ایستگاه‌ها حضور پیدا خواهند کرد. سرعت این قطارها در حدود 60 تا 90 کیلومتر بر ساعت بوده و همین موضوع نشان می‌دهد که قطارهای متروی تفلیس به سرعت می‌توانند شما را به مقصدتان برسانند.

خط یک مترو تفلیس که در سال 1966 میلادی احداث شد نسبت به خط دو مترو در این شهر که در سال 1979 احداث شده طولانی‌تر است. خط یک مترو این شهر با رنگ قرمز مشخص شده و 20 کیلومتر طول داشته و 16 ایستگاه را در بر می‌گیرد. ایستگاه اولیه خط یک تئاتر آخمتلی بوده و در ایستگاه وارکتیلی به پایان خواهد رسید. خط دو مترو تفلیس را نیز با رنگ سبز نشان داده‌اند و طول آن به 7 کیلومتر می‌رسد. ناگفته نماند که قدمت مترو شهر تفلیس بیش از 50 سال بوده و مسئولیت اداره این مکان برعهده شرکت حمل و نقل تفلیس قرار دارد.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

ایستگاه‌های مترو شهر تفلیس

خطوط مترو تفلیس از دو خط تشکیل شده و خط یک آن قرمز رنگ بوده اما علت انتخاب این رنگ برای ایستگاه‌های خط یک مترو بی‌دلیل نیست. انتخاب رنگ قرمز به دلیل نشان دادن خط اصلی در متروی تفلیس است و تعداد بسیار زیادی از ایستگاه‌های مترو تفلیس که قرمز رنگ هستند نقاط مهم شهر تفلیس را تحت پوشش قرار داده‌اند. در ادامه نام ایستگاه‌های خط یک مترو را برای شما شرح می‌دهیم.

  • ‌‌‌ایستگاه آخمتلی
  • ایستگاه ساراجیشویلی
  • ایستگاه گورامیشویلی
  • ایستگاه گرامگله
  • ایستگاه دیدوبه
  • ایستگاه گوتسیریزده
  • ایستگاه نادزالادوی
  • ایستگاه میدان اول
  • ایستگاه مارجانیشویلی
  • ایستگاه روستاولی
  • ایستگاه میدان آزادی
  • ایستگاه آولاباری
  • ایستگاه ساماسی
  • ایستگاه ایسانی
  • ایستگاه سامگوری
  • ایستگاه وارکتیلی

حمل و نقل تفلیس

اگر شما عازم سفر به کشور گرجستان و شهر تلفیس هستید و قصد دارید که از جاذبه‌های گردشگری معروف این شهر دیدن نمایید می‌توانید از مترو شهر تفلیس استفاده کنید. خط یک مترو از شمال شهر آغاز شده و در جنوب شهر تفلیس در منطقه سامگوری به پایان خواهد رسید. Gldani تفلیس نیز منطقه‌ای مسکونی بوده در این خط قرار گرفته که در واقع شما می‌توانید مسیر شمال تا جنوب شهر تفلیس را به وسیله مترو در زمانی کمتر از 60 دقیقه طی نمایید.

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

خط دو مترو تفلیس که شامل هفت ایستگاه می‌شود عبارت است از:

  • ایستگاه میدان دوم
  • ایستگاه تیسرتیلی
  • ایستگاه دانشگاه فنی تفلیس
  • ایستگاه دانشگاه پزشکی تفلیس
  • ایستگاه دلیسی
  • ایستگام واژا شاولا
  • ایستگاه دانشگاه دولتی تفلیس

قیمت بلیت مترو تفلیس

اگر شما به شهر تفلیس در شهر گرجستان سفر کرده‌اید و قصد دارید که با استفاده از وسایل نقلیه همچون مترو رفت و آمد کنید؛ باید بدانید که هزینه بلیط مترو تفلیس تک نفره در این شهر برابر 50 تتری گرچ یا نیم دلار است. همچنین در هنگام استفاده از این وسیله عمومی نیز می‌توانید کارت‌های مخصوص به مترو که در این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند را خریداری نمایید.

 با این کار دیگر نیاز نیست که در هر بار سوار شدن در مترو وقت خود را در باجه‌های مربوط به خرید بلیط کاغذی صرف کنید و به سرعت می‌توانید سوار این وسیله نقلیه عمومی شده و به مقصد دلخواه خود برسید. اما موضوعی دیگر در این مورد این است که افرادی که در متروی تفلیس مشغول به کار بوده‌اند انگلیسی زبان هستند. احتمال دارد شما برای هر بار شارژ مجدد کارت خود و برقراری ارتباط با آنان کمی اذیت شوید.‌

هزینه مترو تفلیس

قوانین مترو تفلیس

در هنگام سوار شدن در متروی تفلیس باید در نظر داشته باشید که در این مکان قوانینی نیز حکم‌فرما بوده است. در این قسمت می‌خواهیم این قوانین را به شما توضیح دهیم تا در سفر به این شهر با مشکل موجه نشوید. برای ورود به مترو تفلیس عدم استفاده از کارت‌های اعتباری یا عدم پرداخت هزینه برای خریداری بلیط کاغذی ممنوع است و در صورت مشاهده توسط پلیس‌های نامحسوس ایستگاه جریمه خواهید شد. اگر به این موضوع دقت نکرده و آن را جدی نگیرید ممکن است هزینه‌ای ده برابر هزینه خرید بلیط تک سفره برای خود متحمل گردید.

فرودگاه تفلیس - همه آن چیز که باید درباره فرودگاه پایتخت گرجستان بدانید!

قانون بعدی مربوط می‌شود به استعمال دخانیات که در این مکان ممنوع است. همچنین به همراه داشتن هرگونه وسایل خطرناک یا اشتغال‌زا در مترو تفلیس ممنوع بوده و در صورت مشاهده شما با جریمه روبه‌رو خواهید شد. به همراه داشتن چاقوی بزرگ یا چاقویی که در بسته‌بندی نباشد نیز در این مکان غیرمجاز خواهد بود. وارد شدن به کابین راننده قطار ممنوع است و در صورت موجهه با این امر توسط شخصی پیگرد قانونی دارد.

اگر شما در بسته شدن درب خودکار مترو باعث اختلال شوید نیز مجرم خواهید بود و اجتماع کردن در مترو تفلیس نیز یک ممنوعیت محسوب می‌گردد. برخی از ایستگاه‌های مترو تفلیس مجهز به سیستمی برای چک کردن واکسیناسیون افراد هستند و ورود افراد بدون ماسک در این مکان کاملاً ممنوع است. به همراه داشتن هرگونه حیوان خانگی و پرنده در مترو تفلیس نیز ممنوعیت دارد.

قوانین مترو تفلیس

برای رفتن به فرودگاه بین‌المللی تفلیس هیچ ایستگاهی وجود ندارد و شما قادر نیستید که با مترو به این مکان منتقل شوید. برای رفتن به فرودگاه بین‌المللی می‌توانید از قطار برون شهری تفلیس یا تاکسی یا اتوبوس خط 37 استفاده نمایید. اگر شما می‌خواهید از زمان‌بندی حرکت قطار در این مترو مطلع گردید با رفتن به سایت انگلیسی زبان مترو تفلیس قادر به مشاهده این زمان‌بندی خواهید بود. یا می‌توانید اپلیکیشن مترو تفلیس را روی موبایل شخصی خود نصب کنید و از این زمان‌بندی اطلاعاتی به‌دست آورید.

هزینه سفر به تفلیس - سفر به تفلیس چقدر آب می‌خورد؟

کارت مترو تفلیس گرجستان

گردشگران باید بدانند که برای استفاده از متروی تفلیس باید کارت مخصوص مترو را تهیه نموده که نام این کارت مترو مانی کارت است. برای خریداری مترو کارت مانی می‌توانید از دستگاه‌های مکانیزه یا باجه‌های بلیط فروشی استفاده نمایید. اگر شما گردشگر هستید و برای سفر به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و فکر می‌کنید که مترو مانی کارت برای شما بی‌استفاده می‌ماند و تمایل به خرید کارت‌های مخصوص مترو را ندارید، می‌توانید هزینه نقدی را به یکی از شهروندان تفلیس بدهید و از کارت آن فرد برای سوار شدن به مترو، تله کابین یا اتوبوس استفاده فرمایید.

اگر هم شما این کارت را خریداری کردید و نگران تمام شدن شارژ آن هستید باید گفت که می‌توانید با مراجعه به دستگاه‌های آبی و نارنجی نصب شده در ایستگاه 23 اقدام به شارژ نمودن کارت خود کنید. همچنین در سطح شهر تفلیس نیز این دستگا‌ها که مخصوص خرید یا شارژ کارت مترو هستند به چشم می‌خورند و شما از این طریق نیز قادر به انجام چنین کاری خواهید بود.

یکی از ویژگی‌های خوب این کارت‌ها این است که امکان استفاده از این کارت برای چندین نفر نیز وجود دارد. اگر شما به صورت دسته جمعی برای سفر به این شهر رفته‌اید نیازی نیست که هر کدام از شما یک کارت جداگانه خریداری کند و تنها با یک کارت قادر خواهید بود که از این وسیله عمومی استفاده نمایید. شما با خرید مترو مانی کارت علاوه بر استفاده برای مترو می‌توانید در اتوبوس‌ها و تله کابین نیز وارد شوید.

کارت مترو تفلیس گرجستان

جاهای دیدنی نزدیک مترو تفلیس کدامند؟

پایتخت کشور گرجستان شهر تفلیس نام دارد و این شهر کهن و اصیل در زمان‌های گذشته گذرگاه پررونق جاده ابریشم بوده و امروزه یک مکان زیبا و رویایی برای توریست‌ها است. شهر تفلیس از مکان‌های دیدنی زیبایی برخوردار بوده که پیشنهاد می‌شود در زمان سفر به این شهر از آن‌ها دیدن فرمایید و به بازدید از این مکان‌ها را از دست ندهید. درست است که در کشور گرجستان شهرهای زیادی هستند که مکان‌های بسیار زیبایی برای بازدید را در خود جای داده‌اند اما بهترین مکان‌ها قطعاً در شهر تفلیس قرار گرفته‌اند. به گونه‌ای که می‌توان گفت شهر تفلیس به تنهایی زیباترین شهر جهان است و هیچ مکان دیگری در مقایسه با آن وجود ندارد. امروزه تفلیس جزء شهرهایی به شمار می‌رود که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

پارک رز تفلیس؛ باغ گل های رنگی

این پارک واقع در خیابان 73 است و با مترو 3 دقیقه فاصله دارد و در این پارک به دستور رئیس جمهور گرجستان در سپتامبر سال 2006 میلادی مترو تاسیس شد. این پارک 19700 مترمربع مساحت داشته و در آن چشمه، استخر، آبشارهای مصنوعی و میدان اسکیت بنا گردید. احداث این پارک به عنوان بهترین هدیه از سمت رئیس جمهور به ساکنین شهر تفلیس بوده به این دلیل که پارک رز در بین مردم تفلیس از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. در این پارک یک مهد کودک و یک مرکز سرگرمی مخصوص کودکان نیز وجود دارد و کنسرت‌های باشکوهی نیز در این مکان برگزار می‌شوند. برای ورود به این پارک شما باید بین 0.5 تا 2 دلار هزینه پرداخت کنید.

پارک رز تفلیس

موزه سلفی تفلیس؛ یک موزه خانوادگی شاد

‌یکی از فعایت‌های مفرح و جذابی که می‌توانید تنها، همراه دوستان یا حتی در جمع‌های خانوادگی از آن لذت ببرید، رفتن به موزه سلفی است. یک مجموعه بزرگ به اندازه ۶۰۰ متر مربع در یک زیرزمین در خیابان مرجانیشویلی تفلیس که سی دکور بسیار عالی و خاص برای گرفتن عکس‌هایی متفاوت را در اختیارتان می‌گذارد. بعضی از این دکورها از آثار یا فرهنگی گرجی آمده‌اند، بعضی از نقاشی‌های معروف و بعضی نیز دکورهای مدرن و رنگارنگ برای گرفتن عکس سلفی هستند.در این موزه شما می‌توانید با تاریخ و فرهنگ کشور گرجستان آشنا شوید؛ به همین دلیل این مکان مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد و به گفته خودشان برای آن‌ها بسیار جالب است. در واقع شما زمانی که به کشورهای مختلف سفر می‌کنید آشنایی با رسوم و فرهنگ این کشور می‌تواند سرگرمی خوبی برای شما باشد. 

موزه سلفی تفلیس

کاخ هنری موزه تاریخ و فرهنگ گرجستان

در سال 2021 کاخ هنری موزه تاریخ و فرهنگ گرجستان به دلیل شناخته شدن به عنوان بهترین موزه در گرجستان برنده جایزه بین‌المللی شد. پس بهتر است در زمان سفر به شهر تفلیس بازدید از بهترین موزه کشور گرجستان را از دست ندهید و حتما سری به آن بزنید. کاخ هنری موزه تاریخ و فرهنگ گرجستان با ایستگاه مترو تفلیس ده دقیقه فاصله دارد و شما به راحتی می‌توانید با مترو به دیدن این مکان زیبا بروید.

خیابان روستاولی تفلیس؛ معروف ترین خیابان شهر

تمامی شهرهایی که به عنوان یک مقصد گردشگری شناخته شده‌اند از یک خیابان بسیار معروف برخوردار هستند. در شهر تفلیس نیز به دلیل متفاوت بودن نوع معماری در خیابان روستاولی این خیابان شهرت یافته است و گردشگران در هنگام سفر به تفلیس علاقه‌مند به دیدن این خیابان معروف می‌شوند. این خیابان که به افتخار شوتا روستاولی شاعر اهل گرجستان نام‌گذاری شده از میدان آزادی شروع و پس از ۱٫۵ کیلومتر طول در امتداد خیابان کوستاوا به پایان می‌رسد. خیابان روستاولی محل قرارگیری مراکز مهم دولتی، عمومی و فرهنگی تفلیس می‌باشد و به همین جهت خیابان مرکزی این شهر شناخته میشود.

خیابان روستاولی

میدان آزادی تفلیس؛ میدان اصلی شهر

اگر شما به شهر تفلیس سفر کنید برای رفتن به هر مکانی ناگزیر هستید که از میدان آزادی تفلیس عبور نمایید به این دلیل که این میدان، میدان اصلی شهر تفلیس است. به دلیل زیبایی که این میدان برخوردار بوده در شمار جاذبه‌های گردشگری شهر تفلیس قرار دارد. برای رسیدن به این میدان شما به راحتی می توانید از هر ایستگاه مترویی استفاده کنید و در تلاقی خطوط مترو پیاده شوید.

هتل 5 ستاره مجلل ماریوت تفلیس؛ مجلل ترین هتل شهر

برخی از افراد در هنگام سفر به دنبال لوکس‌ترین هتل‌ها هستند و هزینه‌ای که باید پرداخت کنند برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست. برای چنین افرادی هتل 5 ستاره مجلل ماریوت تفلیس بهترین گزینه خواهد بود. این هتل در بهترین نقطه شهر تفلیس قرار گرفته و خدمات بی‌نظیری نیز ارائه می‌دهد. این هتل ۵ ستاره مجلل مشرف به خیابان اصلی در مرکز تفلیس، در ۱۰۰ متری کلیسای کاشوتی قرار دارد.

هتل 5 ستاره مجلل ماریوت تفلیس

 

جمع بندی

همانطور که در متن به آن اشاره شد، تفلیس بزرگ‌ترین شهر گرجستان بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. مترو در تفلیس چهارمین سیستم حمل و نقل محسوب می‌شود. متروی تفلیس یکی عمیق‌ترین و کهن‌ترین متروهای موجود در جهان به حساب می‌آید. نام هر ایستگاه از طریق سیستم صوتی به دو زبان انگلیسی و گرجی بیان می‌گردند. در سال 2000 آخرین ایستگاه این مترو نیز بهره‌برداری شد.

مترو تهران - آشنایی با خطوط مترو تهران + دانلود جدیدترین نقشه مترو تهران با کیفیت بالا + (معرفی ایستگاه های ویژه افراد دارای معلولیت)

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. حسین آقایی حسین آقایی 1402/04/21
    0 نفر پسندیدند
    خیلی جالبه که مترو تفلیس خریدن بلیط کاغذی ممنوعه! مرسی از مطلب مفیدتون.🙏
  2. حسین آقایی لحظه آخر 1402/04/21
    0 نفر پسندیدند
    مرسی حسین عزیز. خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده. لطفا ما رو به دوستان تون معرفی کنید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 100 کاربر