بهترین زمان سفر به صوفیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/21
بازدید: 1531
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

صوفیه بین کوه‌ها ردوپه، ریلا و پرین قرار گرفته که جاذبه‌ها گردشگری و تاریخی زیادی در خود جای داده است. در دهه‌های قبلی این شهر با نام سردیکا شناخته می‌شد. شهر صوفیه از قدیمی‌ترین پایتخت‌ها اروپا به‌ حساب می‌آید. همچنین آب‌وهوا صوفیه کوهستانی است و در این شهر در غرب بلغارستان واقع شده در اینجا قرار است بهترین زمان مسافرت به صوفیه را برای شما شرح ‌دهیم.

بهترین زمان سفر به صوفیه بلغارستان

چه زمانی به صوفیه برویم؟

صوفیه را می‌توان در تمام طول سال بازدید کرد، اما بر اساس شرایط آب و هوایی‌ایده‌آل، هزینه سفر و اجتناب از دوره‌های اوج تعطیلات، جولای بهترین زمان برای سفر است. در اوج تابستان، درجه حرارت در صوفیه می‌تواند به حداکثر ۳۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در شب‌ها فصل زمستان درجه هوا به دمای منفی سیزده درجه سانتیگراد نیز رسیده است. طولانی‌ترین روز‌ها بین طلوع و غروب خورشید در صوفیه معمولاً در ماه آگوست بوده، بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از فعالیت‌های روزانه خود ببرید، حتماً برای بازدید خود در این زمان برنامه‌ریزی کنید. برای خشک ماندن، از سفر به صوفیه در ماه ژوئن خودداری کنید، این ماه مرطوب‌ترین ماه سال است.

سفر به کشور سرسبز اروپایی با جاذبه‌های دیدنی و سواحل جذاب!

قبل از ادامه، مهم است که بدانید فصل‌ها در صوفیه چه زمانی هستند، زیرا ممکن است بسته به اینکه از کجای جهان سفر می‌کنید، با فصل شما متفاوت باشد. صوفیه در نیم‌کره شمالی قرار دارد، بنابراین فصل‌ها در این ماه‌ها سقوط می‌کنند:

در تابستان از ماه ژوئن تا سپتامبر، توریست‌ها بیشترین مسافرت خود به صوفیه را دارند. هزینه هواپیما مانند هتل بسیار زیاد می‌شود. در فصل زمستان سفر رفتن به صرفه‌تر است زیرا می‌توان به دور از هیاهو و شلوغی از سفر خود لذت برد. در زمان کریسمس هم سفر به صوفیه پیشنهاد نمی‌شود زیرا توریست‌ها زیادی به آنجا می‌روند.

بهترین فصل سفر به صوفیه بلغارستان

شهر صوفیه - شهر صوفیه بلغارستان زیباترین شهر این کشور تاریخی

بهترین فصل سفر به صوفیه بلغارستان

فصل بهار: ماه‌های مارس تا می (10 اسفند تا 10 خرداد)

در فصل بهار آب‌و‌هوا نسبتا سرد است به ‌علت ترکیب هوا و رطوبتی که وجود دارد. میانگین دما در این فصل 9.2 تا 24.3 درجه سانتیگراد می‌رسد. در این فصل بارش باران به طور متوسط 5 روز تا 7روز است. فصل بهار دومین زمان از نظر خلوتی شهر از گردشگران بوده و این خود دلیلی برای مقرون و به‌‌صرفه بودن سفر می‌شود.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (11 خرداد تا 9 شهریور)

در فصل تابستان آب‌و‌هوا معتدل و گرم است. میزان بارش در این فصل متوسط بوده که به 3 تا 7 روز در سال می‌رسد. ماه‌ها ژوئن تا آگوست خیلی مسافر به شهر صوفیه می‌رود به همین دلیل ممکن است از نظر اقتصادی هتل‌‌ها قیمتی نسبتا بالا حساب کنند.

فصل تابستان: ماه‌های ژوئن تا آگوست (11 خرداد تا 9 شهریور)

فصل پاییز: ماه‌های سپتامبر تا نوامبر (10 شهریور تا 9 آذر)

در فصل پاییز دما بین 9.4 تا 26.9 درجه سانتیگراد می‌رسد. وزش بادها پاییزی و وجود رطوبت باعث می‌شود شما سرما شدیدی در خود حس کنید. به صورت حدودی در هر ماه 3تا6 روز بارش برف و باران وجود دارد. این فصل به‌ علت آب‌و‌هوا نسبتا نامیزان گردشگران کمتری سفر می‌کنند و این یک مزیت برای کاهش هزینه هتل و پروازها است.

فصل زمستان: ماه‌های دسامبر تا فوریه (10 آذر تا 9 اسفند)

میانگین دما در فصل زمستان 3.2 تا 10.9درجه سانتی‌گراد می‌رسد و هوا بسیار سردی دارد. حدود 3 تا 5 روز در ماه بارش شدید برف و باران در این شهر دیده می‌شود. همچنین دومین فصل از نظر شلوغی گردشگران است.

عوارض خروج از کشور  - راه‌های معافیت و نحوه پرداخت آن به همراه هزینه عوارض برای کودکان و دانشجویان!

بهترین زمان سفر به صوفیه طبق آب و هوا

برای سفر به صوفیه بهترین تایم از نظر آب‌وهوایی 30 آوریل تا 7 اکتبر ) 10 اردیبهشت تا 15 مهر) است. در بین کشور‌های گردشگر پذیر صوفیه رتبه 38 از 100 را دارد. دما بسیار متغير بوده و در نیمه‌ای از سال سرد و در نیمه دیگر گرم است. اگر می‌خواهید در فصل‌ها گرم سال سفر کنید ماه‌ها جولای، آگوست و ژوئن به صوفیه بروید.

بهترین زمان سفر به صوفیه طبق آب و هوا

جاهای دیدنی صوفیه - زیباترین جاهای دیدنی در شهر صوفیه بلغارستان

بهترین زمان سفر به صوفیه بر طبق دما (رطوبت، شرجی، گرما)

وقتی می‌گوییم آب‌و‌هوا،  خیلی از افراد فقط به دما فکر می‌کنند در صورتی که وقتی دمای بالا در رطوبت بالا قرار بگیرد اثر بیشتری می‌گذارد و دما پایین وقتی باد می‌وزد باعث می‌گردد سرمای بیشتری احساس‌ کنیم. این شهر یک شهر مرطوب بوده و متوسط دمایی آن 10.32 درجه سانتیگراد است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید از نظر دمایی ماه تیر و مرداد گزينه خوبی است چون هوا  نسبتا معتدل خواهد بود. جدول زیرا آمار دقیقی در اختیار شما قرار داده است:

بهترین زمان سفر به صوفیه بر طبق بارش برف یا باران

اگر می‌خواهید سفری در آب‌و‌هوا خشک تجربه کنید در ماه‌ها فوریه، آگوست و نوامبر به صوفیه بروید زیرا احتمال بارش باران کم‌موثر کمتر است. در اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر کمترین احتمال بارش باران وجود دارد.

کم گردشگر ترین فصل صوفیه چه زمانی است؟

خلوت‌ترین ماه گردشگری صوفیه، نوامبر است؛ در این ماه به دلیل آب‌و‌هوا نسبتا سرد گردشگران کمتری سفر می‌کنند به همین خاطر قیمت هتل‌ها و بلیط هواپیما کاهش پیدا می‌کند و هزینه‌های سفر کمتر می‌‌شود اما آب‌‌و‌هوا نه‌ چندان دلنشینی دارد زیرا بادها پاییزی یک سرما ناخوشایند را منتقل می‌کنند.

کم گردشگر ترین فصل صوفیه چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به صوفیه برای فستیوال ‌ها و جشن ‌ها

چیزی که در فستیوال‌ها بلغارستان و همچنین شهر‌ها آن از جمله صوفیه قابل مشاهده است. سنت، اخلاق، میراث، فرهنگ را انتقال می‌دهند. هر ساله این جشن‌ها و فستیوال‌ها برگزار می‌کنند تا به داشته‌های خود مفتخر شوند. این فستیوال‌ها و جشنواره‌ها خود یک منبع برای جذب توریست هستند و در این زمان قیمت هتل‌ها و بلیط‌ها افزایش می‌بابد.

فستیوال فیلم کوتاه صوفیه

فستیوال‌ بین‌المللی فیلم کوتاه صوفیه در ماه مارس در صوفیه برگزار می‌شود. این فستیوال‌ در سال 1997 برگزار آغاز شد و از آن زمان این فستیوال‌ جزو مهم‌ترین فستیوال‌ها فیلم اروپا به شمار می‌آید.

هفته موسیقی صوفیه

در ماه می و ژوئن این فستیوال‌ برگزار می‌گردد. مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور بلغارستان و شهر صوفیه هفته بین‌المللی موسیقی صوفیه است. در سال 1982 این فستیوال‌ به انجمن‌ فستیوال‌ها اروپایی پیوند خورد. موسیقی صوفیانه عبادتی از تصوف اشاره دارد که از طریق شاعران صوفی مانند مولوی و امیرخسرو دهلوی و حافظ است. از شناخته شده‌ترین شکل موسیقی صوفیانه قوالی را می‌توان نام برد.

هفته موسیقی صوفیه

جشن Wrong Fest

یکی از مهمانی‌هایی که آخر هفته‌ها در صوفیه برای سرگرمی مردم انجام می‌شود جشن اشتباهی است. این فستیوال‌ هر ساله در دهکده وینوگوتسی که حد فاصل 20 کیلومتری صوفیه قرار دارد. در ماه ژوئن دو روز را برای انجام این فستیوال‌ در نظر گرفته‌اند که به ‌عنوان یک سرگرمی به‌ حساب می‌آید.

فستیوال هنر دیجیتال

یکی از نمایشگاه‌های هنر معاصر، فستیوال‌ هنر دیجیتال است. که در اواسط ماه ژوئن هر سال انجام می‌شود. جشنواره هنر دیجیتال (DA Fest) یک جشنواره بین‌المللی است که توسط آکادمی ملی هنر (NAA) در صوفیه برگزار می‌گردد و هنرهای دیجیتال را به مخاطبان بلغاری ارائه می‌کند. در این فستیوال‌ آثاری از جمله تئاتر تجربی، نصب آثار، مولتی مدیا، طراحی‌کامپیوتری و ترکیبات آکوستیک‌الکترونیکی به نمایش گذاشته می‌گذارند.

فستیوال Holi Colors

هر سال در ماه ژوئن شهر صوفیه به یک شهر رنگارنگی تبدیل می‌شود. فستیوال مقدس رنگ‌ها یک رسم با عظمت کشور هند بوده که مردم را در طولانی‌ترین روز سال در فصل تابستان برای انتقال عشق، آزادی، پیروزی، برتری خیر بر شر در استادیوم آکادمیک دور هم جمع می‌کند.

فستیوال Broken Balkanz

یک فستیوال موسیقی که در فضا باز بوده و عمدتا طولانی‌ترین فستیوال بلغارستان است فستیوال بروکن بالکانز نام دارد. این فستیوال در چهارده سال قبل در ماه ژوئن در کوهپایه ویتوشا اجرا شد. از سری فعالیت‌هایی که در  این فستیوال می‌توان انجام داد کمپ‌زدن، فعالیت‌های موسیقی است که فضا بسیار دلنشینی به برنامه می‌دهد.

فستیوال Vitosha Sofia International Folklore

بیست و ششمین دوره فستیوال سالانه فولکور ویتوشا (IFF) در تاریخ 11جولای در صوفیه با یک شعار آغاز گردید. شعار این است که: با هم در عشق رقص. این فستیوال به همراه رژه خیابانی با لباس‌ها سنتی انجام می‌شود. در سه روز آخر فستیوال‌ بازارچه‌ها بین‌المللی هنر، رقص، درختکاری سنتی و... انجام می‌دهند.

فستیوال Vitosha Sofia International Folklore

فستیوال Sofia Rocks

سالانه در ماه جولای فستیوال موسیقی راک برگزار می‌گردد. این فستیوال در سالن آکادمیک انجام می‌شود و فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به موسیقی راک است تا بتوانند از اجرای گروه‌ها موسیقی بلغاری و راک بین‌المللی لذت ببرند.

فستیوال Water tower Art Fest

فستیوال Water tower Art Fest در ماه جولای به صورت هر ساله در شهر صوفیه برگزار می‌شود. فستیوال هنری واترفرانت یک فستیوال هنری بلغاری است که به‌ عنوان یک رویداد نه ‌چندان بزرگ با آثار خلاقانه هنرمندان شروع به کار کرد و رفته رفته به یکی از مراسم‌ها بزرگ کشور بلغارستان و شهر صوفیه تبدیل گشت. این جشن بزرگ یک موقیعت مناسب برای ارائه آثار هنرمندان ملی و بین‌المللی در رشته هنر تجسمی معاصر است.

جشن بابا مارتا

روز جشن بابا مارتا که به زبان انگلیسی یعنی روز مارچ مادربزرگ یکی از رسوم سنتی بلغارستان است. این جشن در اواخر اسفند برگزار می‌شود. در این روز عروسک‌هایی از جنس نخ درست می‌کنند و بر روی شاخه درختان وصل می‌شود تا وقتی شکوفه‌ها بهاری رؤیت گردند. اگر در ایام عید به بلغارستان رفتید حتما به دیدن عروسک‌ها نخی بروید‌. ناگفته نماند که هدف از نصب این عروسک‌ها یعنی به انتظار رسیدن بهار هستیم.

جشن بابا مارتا

این سنت از قبل مسیحیت بوده‌است. در افسانه‌ها بلغارستانی روایت شده که بابا مارتا پیرزنی بوده که خواهر یا همسر ماه‌ها ژانویه و فوریه است و به علت اینکه این دوماه رفتار خوبی باهم ندارند بابا مارتا از دست آن‌ها ناراحت بوده و نکته حائز اهمیت این است که ماه آوریل برادر جوان‌تر باباماتار است و این بابا مارتا تقریبا همان ننه سرما خودمان‌ است!

سخن پایانی

اینکه بگوییم کدام فصل بهترین زمان برای سفر به صوفیه است کاملا شخصی است و به سلیقه و شرایط هر کس بستگی دارد. اینکه شما در سفر خود به دنبال چه چیزی‌ هستید میخواهید اسکی‌، ساحل، دیدن طبیعت بروید همه در انتخاب شما موثر است. اگر از گرما فراری بوده و به دنبال جای سرد هستید باید فصول پاییز و زمستان را انتخاب کنید اگر به دنبال گرما هستید باید تابستان و بهار بروید. همچنین اگر هزینه تور برایتان مهم است باید در فصولی که گردشگران کمتری سفر می‌کنند بروید که هزینه‌ها نسبتاً کمتر شود امیدوارم هستیم‌ مطالب مفیده بوده و سفری لذت‌بخش تجربه کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
انواع کلاس نرخی هواپیما | تاثیر کلاس های پروازی + نرخ هر ایرلاین
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر