باتومی یا تفلیس

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 6465
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهرهای باتومی و تفلیس، دو شهر مهم و جذاب برای گردشگران، در کشور گرجستان هستند. همان طور که می‌دانید تفیلس پایتخت گرجستان و باتومی نیز یک شهر ساحلی بی‌نظیر در گرجستان است. مسافت تفلیس تا باتومی را می‌توانید با قطاری که روزانه 3 بار در بین این دو شهر رفت و آمد می‌کند استفاده کنید. کل مدت زمانی که باید در راه باشید چیزی حدود 5 ساعت است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. تفلیس یا باتومی؛ کدام یک برای سفر بهتر است؟
  2. آب و هوای باتومی بهتر است یا تفلیس؟
    1. آب و هوای تفلیس
    2. آب و هوای باتومی
  3. فاصله باتومی تا تفلیس چقدر است؟
  4. فاصله باتومی و تفلیس از تهران چقدر است؟
    1. فاصله باتومی تا تهران
    2. فاصله تفلیس تا تهران
  5. بهترین فصل برای سفر به باتومی و تفلیس کدام است؟
  6. برای خرید، تفلیس بهتر است یا باتومی؟
  7. ساحل تفلیس بهتر است یا باتومی؟
    1. خط ساحلی اصلی شهر باتومی:
    2. سواحل اورکی:
    3.  سواحل کواریاتی:
    4. سواحل بکر بهشت سبز:
    5. سواحل گونیو:
    6. ساحل مرزی سارپی:
    7. دریای تفلیس:
    8. دریاچه‌های کوستبا و لیسی:
  8. جاهای دیدنی باتومی
    1. زیباترین بلوار باتومی:
    2. مجسمه عشق علی و نینو:
    3. دریاچه نوری گل، جا مانده از افسانه آنگیسا:
    4. میدان پیازا:
    5. میدان اروپا:
    6. موزه آجارا:
    7. صومعه اسکالتا:
    8. آبشار محبوب ماخونتسی:
  9. در سفر به تفلیس از کجاها دیدن کنیم؟
  10. شهر تفلیس پایتخت گرجستان، دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی است. شما می‌توانید در کنار سبک‌های مدرن زندگی و محلات مختلف با معماری به روز، شاهد محله‌های قدیمی و نوستالژی گرجستان قدیم هم باشید. مکان‌های تفریحی و دیدنی تفلیس از جمله:
    1. قلعه قدیمی ناریکالا:
    2. مجسمه کارتلیس ددا:
    3. پل صلح تفلیس:
    4. پارک رایک تفلیس:
  11. سفر از تفلیس به باتومی چه شکلی است؟
  12. آیا می توان با تور زمینی به باتومی و تفلیس سفر کرد؟
  13. تفلیس بهتر است یا باتومی؛ آخر کدام یک؟

تفلیس یا باتومی

تفلیس یا باتومی؛ کدام یک برای سفر بهتر است؟

هر دو شهر ذکر شده از شهرهای پر جاذبه و توریستی گرجستان خواهند بود. اگر عاشق تفریحات ساحلی، موج سواری، قایق سواری و دیگر تفریحات آبی و ساحلی هستید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از تور باتومی است. اما اگر دلتان یک سفر پر از جاذبه‌های گردشگری، همراه با یک خرید لذت بخش و استفاده از بهترین امکانات رفاهی را می‌خواهد، تور تفلیس برای شما عالی است. معمولا در همه جای جهان توریست‌ها در بدو ورود به یک کشور، ابتدا از پایتخت آن دیدن می‌کنند. چرا که پایتخت‌ها از عالی‌ترین امکانات رفاهی و خدماتی برخوردار هستند و با دیدن از پایتخت کشورها به راحتی با فرهنگ و رسوم مردم یک کشور آشنا می‌شوند.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

آب و هوای باتومی بهتر است یا تفلیس؟

در همه کشورها آب و هوای هر منطقه و شهر با یک دیگر متفاوت است. آب و هوای باتومی و تفلیس نیز به علت فاصله‌ای که دارند با هم تفاوت‌های زیادی دارند. به همین دلیل، با توجه به سلیقه فردی، یکی از این دو شهر را می‌توانید انتخاب نمایید.

آب و هوای تفلیس

آب و هوای تفلیس، در اکثر فصول سال گرم و ملایم است. در فصول سرد سال هم همیشه شاهد بارش برف و باران زیاد خواهد بود. در یک کلمه و به صورت خلاصه، تفلیس آب و هوایی کوهستانی- قاره‌ای دارد. به دلیل نزدیکی تفلیس به منطقه سرد و خشک سیبری و منطقه کوهستانی قفقاز، همچنین مجاورت با رطوبت دریای سیاه، این شهر یک هوای ملایم دارد، که در هر فصل سال امکان سفر به این منطقه وجود خواهد داشت.

آب و هوای باتومی

باتومی دقیقا در سواحل دریای سیاه قرار گرفته است. هوای مرطوب و شرجی باتومی از بارش برف در این منطقه جلوگیری می‌کند. به همین دلیل اگر به تفریحات و ورزش‌های زمستانی علاقه دارید، رفتن به این شهر را توصیه نمی‌کنیم. دمای هوا تقریبا در همه روزهای سال چیزی ما بین 20 تا 25 درجه است. شما هر زمان از سال را می‌توانید برای سفر به باتومی با خیال راحت انتخاب کنید.

فاصله باتومی تا تفلیس چقدر است؟

فاصله باتومی تا تفلیس چقدر است؟

برای اینکه به طور دقیق متوجه شوید فاصله تفلیس تا باتومی چند کیلومتر و چند ساعت است، نقشه بالا را در نظر بگیرید. باتومی در غرب و مجاور دریای سیاه است، و تفلیس دقیقا در شرق گرجستان واقع است. باتومی در مرز گرجستان با شهرهای مرزی آذربایجان، ارمنستان و ترکیه قرار گرفته و فاصله زمانی و کیلومتری این دو شهر، چیزی حدود 38۰ کیلومتر و 5 تا 6 ساعت است.

فاصله باتومی و تفلیس از تهران چقدر است؟

باید بگوییم که دو کشور گرجستان و ایران مرز زمینی و جاده‌ای با یکدیگر ندارند. اگر بخواهید برای سفر به گرجستان از راه زمینی اقدام نمایید باید به ارمنستان، آذربایجان یا ترکیه بروید و از این کشورها به صورت زمینی نیز وارد گرجستان شوید.

فاصله باتومی تا تهران

باتومی برای سفر زمینی از تهران به گرجستان و با در نظر گرفتن این که باتومی کمی دور است و به نسبت، فاصله بیشتری در مقابل فاصله تفلیس تا تهران دارد. فاصله دقیق تهران تا باتومی 1075 کیلومتر (20 ساعت) است.

فاصله تفلیس تا تهران

همان طور که پیش‌تر بیان کردیم، تفلیس در شرق نقشه کشور گرجستان واقع شده است. بنابراین خیلی به تهران نزدیک‌تر بوده و مسافت کمتری دارد. فاصله بین تهران تا شهر تفلیس چیزی حدود 879 کیلومتر بوده و شما 17 ساعت در ماشین به سر خواهید برد. توصیه می‌کنیم در صورت خرید تور زمینی از مرزهای شهر تفلیس وارد گرجستان شوید؛ زیرا سفری راحت‌تر دارید و سریع‌تر به مقصد خواهید رسید.

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

فاصله تفلیس تا تهران

بهترین فصل برای سفر به باتومی و تفلیس کدام است؟

بهترین فصول سال برای سفر به شهر باتومی ماه‌های ژوئن تا ستامپر (آخر بهار تا اول پاییز) است. در این زمان هوا بسیار مطبوع و ملایم خواهد بود و مناسب انجام انواع تفریحات ساحلی و دریایی، همچنین بهترین زمان برای لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری سواحل دریای سیاه محسوب می‌شود. برای سفر به تفلیس بهتر است از بین ماه‌های می، ژوئن و سپتامبر (اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر) یکی را انتخاب کنید. در کل، موقعیت جغرافیایی تفلیس این گونه ایجاب می‌کند که همه فصول سال مناسب سفر به این شهر باشند. البته در پاییز تفلیس یک منظره بی‌نظیر به خود می‌گیرد. حتما اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، برنامه سفر را طوری بچینید که در فصل پاییز به تفلیس بروید.

لوکس ترین مراکز خرید تفلیس - آشنایی با بهترین مراکز خرید شهر تفلیس گرجستان!

برای خرید، تفلیس بهتر است یا باتومی؟

شهر تفلیس پر از مراکز خرید گوناگون و بزرگ است. چون تفلیس پایتخت گرجستان است، تمرکز سرمایه گذاران هم بیشتر در این منطقه است. برای خرید سوغاتی و دیگر وسایل مورد نیاز می‌توانید خیلی راحت به مراکز مختلف خرید تفلیس مانند: تفلیس مال، ایست پوینت، مرانی مال، لیلو و... مراجعه کنید، و یک خرید آسوده و به صرفه داشته باشید. باتومی به علت اینکه دومین شهر بزرگ گرجستان است، و در سال‌های اخیر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده، یک رشد خوب و چشم‌گیر در ایجاد مراکز خرید بزرگ و کوچک داشته است. بعد از کلی تفریح هیجان انگیز ساحلی و دریایی، می‌توانید برای یک خرید دلچسب به مراکز خرید: باتومی مال، مترو سیتی، باتومی پلازا، کاپارول و... در باتومی مراجعه کنید.

مراکز خرید باتومی - آشنایی با بهترین مراکز خرید و فروشگاه های شهر باتومی

ساحل تفلیس بهتر است یا باتومی؟

باتومی همانطور که می‌دانید دقیقا در مجاورت دریای سیاه قرار دارد، و سواحل شهر باتومی دارای یک نوار ساحلی بلند و طولانی هستند. باتومی در کل دارای 6 خط ساحلی است که به شرح زیر هستند:

  1. خط ساحلی اصلی شهر باتومی:

این ساحل همانطور که از نامش پیداست، اصلی‌ترین ساحل باتومی بوده و طول کل ساحل 7 کیلومتر با عرضی 30 متری است. دو طرف این ساحل از درختان نخل پوشیده شده. از امکانات خوب این ساحل می‌توان به: ورودی رایگان برای عموم، امکان اجاره سایبان و صندلی افتاب‌گیر و همچنین به تمیزی و محیط بزرگ آن اشاره کرد.

  1. سواحل اورکی:

ساحل اورکی واقع در 50 کیلومتری شهر باتومی است. شن‌هایی سیاه رنگ که خاصیت مغناطیسی دارند در این ساحل وجود دارد. شن‌های این ساحل خاصیت اعجاب‌انگیز دارویی دارند، و برای درمان بیماری‌های مفصلی عالی هستند.

زیباترین سواحل باتومی - آشنایی با معروف ترین و جذاب ترین سواحل شهر باتومی!

سواحل اورکی

  1.  سواحل کواریاتی:

 سواحل کواریاتی واقع در روستای کواریاتی و در فاصله 15 کیلومتری باتومی است. طول کمی به اندازه تنها 1 کیلومتر دارد. این ساحل معنای واقعی تلاقی دریا و کوه را نشان می‌دهد. از امکانات ویژه غواصی برخوردار است و پر از رستوران‌هایی بوده که انواع غذاهای دریایی و محلی را سرو می‌کنند.

  1. سواحل بکر بهشت سبز:

سواحل بکر بهشت سبز به پارادایز مشهور است، و جزو محبوب‌ترین مقاصد توریستی گرجستان است. یک نوار جذاب از رنگ سبز گیاهان لطیف و زیبا در امتداد دریا دارد. یک پل آهنی قدیمی، باغ گیاه شناسی و یک کافه با بوی باربیکیو فضایی محشر را ایجاد کرده است.

  1. سواحل گونیو:

سواحل گونیو یک ساحل پر از سنگ‌های درشت و یک قلعه باستانی است، که گردشگران به دلیل نداشتن امکانات خاص تفریحی تنها برای بازدید از قلعه به اینجا می‌روند. همین یک دلیل کافی‌ست تا این ساحل تبدیل به آرام‌ترین ساحل باتومی تبدیل شود.

  1. ساحل مرزی سارپی:

ساحل مرزی سارپی در مرز ترکیه با گرجستان است. موج‌های بلند و خوب این ساحل باعث شده تا اینجا یک مکان عالی برای تجربه یک موج سواری بی‌نظیر شود. البته با این وجود امکانات تفریحی و رفاهی چندانی در این منطقه وجود ندارد. قیمت رستوران و بار و کافه نیز بالا است.

ساحل های باتومی

تفریحات تفلیس - اگر قصد سفر به تفلیس داری قبلش با تفریحاتش آشنا شو!

تفلیس مانند باتومی دارای سواحل متعددی نیست. اما چند تفریح آبی دارد، مانند:

  1. دریای تفلیس:

 این یک دریاچه مصنوعی است. که در سال 1953 با متراژی نزدیک به طول 9 و عرض 3 کیلومتر ساخته شد. از این دریا فعلا مردم محلی در روزهای گرم استفاده می‌کنند؛ ولی مدتی‌ست که نگاه سرمایه گذاران کلان به این منطقه جلب شده، و برای تبدیل اینجا به یک تفرجگاه بزرگ و جهانی دست به اقدامات بزرگی زده‌اند.

  1. دریاچه‌های کوستبا و لیسی:

 دریاچه کوستبا که به آن لاک پشت هم می‌گویند، محلی پر از شادی و خوشی برای گردشگران و مردم محلی است. در این مکان همیشه کنسرت‌های بزرگی برگزار می‌شود. همچنین دارای تفریحاتی مانند قایق سواری و... وجود دارد. دریاچه لیسی هم مکانی زیبا و پر از جاذبه‌های طبیعی‌ بوده که این دریاچه محل زندگی انواع پرنده‌ها، روباه‌ها و دیگر حیوانات است.

جاهای دیدنی باتومی - معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری ساحلی، با طبیعتی سرسبز و جذاب!

جاهای دیدنی باتومی

باتومی پر از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متعدد است. شهر ساحلی باتومی هیچ چیز از مکان‌های طبیعی و دیدنی و حتی تفریحی کم ندارد. ازجمله مکان‌های دیدنی باتومی:

  1. زیباترین بلوار باتومی:

بلوار باتومی بهترین مکان برای قدم زدن شبانه است، زیرا در شب همه چراغ‌های شهر و اطراف ساحل روشن می‌شوند و هارمونی زیبایی با شب سیاه ایجاد می‌کنند. در سفر به باتومی قدم زدن شبانه در بلوار اصلی شهر را از دست ندهید.

 بلوار باتومی

 

  1. مجسمه عشق علی و نینو:

مجسمه عشق علی و نینو حاصل رمان عاشقانه قربان سعید بوده است. این مجسمه به نماد گرجستان تبدیل شده و آوازه داستان عشق دخترک مسیحی گرجستانی و پسرک آذربایجانی مسلمان به 30 کشور دیگر هم رسیده است. تامارا کوسیتادزه طوری این مجسمه‌ها را طراحی کرده که، یک ‌بار با هم یکی می‌شوند و یکبار از هم دور می‌شوند، و این داستان عاشقانه ادامه دارد.

  1. دریاچه نوری گل، جا مانده از افسانه آنگیسا:

داستان نام گذاری نوری گلی، مربوط به زمان‌های دور است، که پسر بچه‌ای در این دریاچه غرق می‌شود و هیچگاه پیکره بی جانش به خانه بازنمی‌گردد. مادر بیچاره هر روز کنار دریاچه آنگیسا می‌نشیند و با گریه می‌گوید: من منتظر نوری گلی دلبندم هستم.

فاصله دریاچه تا سواحل باتومی 140 متر است. محل تغذیه دریاچه آب‌های زیرزمینی هستند. در چند سال اخیر دولت حسابی به دریاچه رسیده و آن را به مکانی فراموش نشدنی برای توریست‌ها تبدیل کرده است.

  1. میدان پیازا:

این میدان باشکوه‌ترین میادین شهر باتومی است، که با معماری منحصربه‌فردی که دارد باعث جذب گردشگران زیادی شده و همچنین مساحت زیاد میدان (5700) باعث شده تا رستوران، هتل و... در این مکان به تعدد یافت شود.

میدان پیاز

  1. میدان اروپا:

این میدان بیشترین چیزی است که در سفر به باتومی مشاهده خواهید کرد. مجسمه مدیا واقع در وسط میدان، نشانه پیشینه اروپایی گرجستان است. یکی از فعالیت‌هایی که خیلی در این مکان صورت می‌گیرد، برگزاری کنسرت‌های بزرگ است. آندره بوچلی هم کنسرت بین‌المللی خود را در این مکان برگزار کرد.

  1. موزه آجارا:

موزه اجارا محل به نمایش گذاشتن آثار هنری و تاریخی قرن‌های 19 و 20 از هنرمندان روسی و اروپایی است. این موزه در سال 1998 ساخته و اثاری همچون مجسمه‌ها، نقاشی‌ها، اثر گرافیکی و... را به نمایش می‌گذارد. موزه اجارا نیز بخشی برای ارائه توضیحات تکمیلی اثار نیز دراد.

  1. صومعه اسکالتا:

صومعه اسکالتا در قرن 13 ساخته شد. دارای یک تالار بزرگ و باشکوه است. مکان قرار گرفتن این صومعه و کلیسای آن در بالاترین منطقه کوهستانی باتومی است. دیوارهای این صومعه دارای نقش برجسته‌هایی به سبک بیزانس مدرن خواهد بود.

  1. آبشار محبوب ماخونتسی:

محل قرار گیری این آبشار در روستای مانخونستی، نزدیک شهر آندارا است. کلا فاصله این روستا و آبشار تا خود شهر باتومی نیم ساعت بوده و از ارتفاع 20 متری آبشار، می‌توان به تماشای زیبایی‌های دیگر طبیعت بکر این منطقه بی‌نظیر و به‌یاد ماندنی نشست.

ماخونتسی

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

در سفر به تفلیس از کجاها دیدن کنیم؟

شهر تفلیس پایتخت گرجستان، دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی است. شما می‌توانید در کنار سبک‌های مدرن زندگی و محلات مختلف با معماری به روز، شاهد محله‌های قدیمی و نوستالژی گرجستان قدیم هم باشید. مکان‌های تفریحی و دیدنی تفلیس از جمله:

  1. قلعه قدیمی ناریکالا:

در زمان‌های دور که این کشور جزئی از ایران بوده، قلعه قدیمی ناریکالا در میانه‌های چشمه زیبای سولفور و بالاترین نقطه تفلیس واقع شده و در قرن 4 نیز ساخته شده است. قلعه ناریکالا دارای یک کلیسای تازه ساز به نام سنت نیکولاس نیز خواهد بود.

  1. مجسمه کارتلیس ددا:

مجسمه مادر  یا مجسمه کارتلیس ددا گرجستان، در فاصله‌ای نزدیک به ناریکالا ساخته شده و در دستان مادر گرجستان جامی شراب و شمشیر وجود دارد، که نمادی از جام شراب برای دوستان گرجستان و شمشیر متعلق به دشمنان آن است.

  1. پل صلح تفلیس:

دلوچی ایتالیایی، سازه شیشه‌ای و استیل پل صلح تفلیس را برای اولین بار در گرجستان ساخت و سبک معماری نوین را به این کشور وارد کرد. محل طراحی این پل در خیابان اریکل و روی رودخانه متکواری است و یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است.

پل صلح تفلیس

  1. پارک رایک تفلیس:

پارک رایک تفلیس در محله‌های قدیمی‌تر تفلیس واقع است. از سرگرمی‌های این پارک می‌توان به پخش موسیقی زنده، استخرها، رقص نور و... اشاره کرد. همچنین پارک رایک یک صفحه شطرنج خیلی بزرگ هم در مرکز خود دارد، که دیدن آن خالی از لطف نیست.

سفر از تفلیس به باتومی چه شکلی است؟

سفر از تفلیس به باتومی با قطار، اتوبوس، هواپیما و تاکسی امکان پذیر است. همچنین مسافت بین این دو شهر چیزی حدود 380 کیلومتر است. برای سفر با اتوبوس می‌توانید بلیط آنلاین تهیه کرده، یا با مراجعه حضوری به شرکت‌های اتوبوسرانی تفلیس بلیط سفر به باتومی را خریداری کنید. بلیط اتوبوس تقریبا 30 لاری است. اتوبوس‌ها از جنوب تفلیس در خیابان اورتاچالا شروع به حرکت می‌کنند و تقریبا 5 الی 6 ساعت بعد به مقصد می‌رسند.

بلیط قطار تفلیس به باتومی 25 لاری است. قطارها در روز 3 بار بین این دو شهر تردد می‌کنند و زمانی 5 ساعته را طی خواهند کرد. برای تهیه بلیط، سریع باید اقدام کنید چون همانطور که گفتیم تعداد تردد بین دو شهر با قطار کم است.سفر با تاکسی در صورتی که با اکیپ دوستانتان هستید به صرفه‌تر تمام می‌شود. کلا با پرداخت 350 لاری یک تاکسی دربست می‌گیرید، و مدت زمان کمتری در راه هستید.

سفر با هواپیما از تفلیس به باتومی از همه گزینه‌ها راحت‌تر و در عین حال گران‌تر است. حدود 40 دقیقه سفر هوایی به باتومی خواهید داشت؛ اما از دیدن جاذبه‌های زمینی این سفر محروم می‌شوید. همچنین کلا 3 بار در هفته هواپیماهای ایرلاین جورجین ایرویز مسافران را بین دو شهر جابه‌جا می‌کنند.

آیا می توان با تور زمینی به باتومی و تفلیس سفر کرد؟

 

آیا می توان با تور زمینی به باتومی و تفلیس سفر کرد؟

از آنجایی که ایران و گرجستان هیچ مرز زمینی مشترکی ندارند، پس امکان سفر زمینی مستقیم به تفلیس یا باتومی از ایران نیست. شما باید ابتدا به تبریز رفته از مرز ارمنستان عبور کنید، سپس از طریق راه زمینی ارمنستان وارد کشور گرجستان گردید و یا اینکه از طریق کشورهای ترکیه و آذربایجان وارد خاک گرجستان شوید.

تفلیس بهتر است یا باتومی؛ آخر کدام یک؟

در پاسخ باید بگوییم که همانطور که بالاتر نیز به طور کامل تمامی ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر دو شهر محبوب گرجستان را با هم بررسی کردیم، اینکه شما گردشگران عزیز بخواهید کدام یک را انتخاب کنید، تماما به خودتان بستگی دارد. اما با یک راهکار ساده می توانید هم از جاذبه های زیبای تفلیس لذت ببرید و هم سواحل بکر باتومی را تجربه نمایید و آن راهکار نیز خرید تورهای ترکیبی تفلیس و باتومی آژانس های عضو لحظه آخر است. این تورها معمولا به این صورت هستند که چند روز ابتدایی را در تفلیس به خوشگذرانی مشغول می‌شوید و بعد از آن نیز چند روزی را در شهر باتومی سپری می کنید و به این صورت می توانید با یک تیر دو نشان زده و از هر دو شهر محبوب گرجستان دیدن نمایید.

سخن پایانی

کشور گرجستان پر از جاذبه‌های مجذوب کننده برای گردشگران است. دو شهر بزرگ و مهم، تفلیس و باتومی  قطب گردشگری گرجستان هستند. باتومی با سواحل خیره کننده دریای سیاه و تفلیس با جاذبه‌های تاریخی و تفریحی خود، توانسته‌اند گرجستان را پر از گردشگران خارجی کنند. برای سفر به گرجستان و دیدن از تفلیس و باتومی بهتر است با تورهای مسافرتی هوایی سفر کنید، تا سفری آرام و بدون خستگی داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر