انواع خدمات هتل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/27
بازدید: 2850
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

همیشه درباره تفاوت قیمت هتل‌های مختلف با هم شنیده‌اید اما آیا چیزی درباره خدماتی که هتل‌های گران‌تر ارائه می‌دهند و سرویس‌های مختلفی که در صنعت هتل‌داری وجود دارد شنیده‌اید؟ تفاوت هتل‌هایALL و UALL هافبرد و فولبرد و ... را می‌دانید؟ اصلا چرا دانستن این موضوع ضروری است؟ برای برخی از مقاصد مثلا کیش، آنتالیا، مالدیو، تایلند و... انتخاب درست هتل اهمیت زیادی دارد زیرا مسافران بیشتر زمان سفرشان را در هتل می‌گذرانند. در هتل غذا می‌خورند، استراحت می‌کنند و به انجام تفریحات مختلف می‌پردازند. بنابراین باید محل اقامتی را برای مدت زمان خود انتخاب کنند که دقیقا به نیازهایشان پاسخ دهد. در این مقاله از وبلاگ لحظه آخر قصد انواع خدمات هتل را معرفی کنیم. تا انتهای این مطلب را بخوانید و از این پس آگاهانه‌تر انتخاب کنید. 

انواع خدمات هتل

طبقه‌ بندی خدمات هتل

به‌طورکلی سرویس‌های هتل را می‌توان به دو دسته خدمات اولیه و اضافی یا به عبارت دیگر خدمات رایگان و پولی تقسیم کرد. خدمات اولیه یا رایگان درواقع همان خدمات استانداردی است که همه هتل‌ها موظف به ارائه آن هستند. مثلا ارائه اتاقی تمیز با امکانات و خدمات استاندارد و یا صبحانه رایگان نمونه این امر است. خدمات اضافی به سرویس‌های مازادی گفته می‌شود که برخی هتل‌ها ارائه می‌دهند و بابت آن هزینه اضافه دریافت می‌کنند. مثلا شما تصمیم می‌گیرید جدا از صبحانه، دیگر وعده‌های غذایی و همچنین نوشیدنی را هم از هتل دریافت کنید و به این منظور همان ابتدای رزرو هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید. دریافت خدمات اضافی اجباری نیست و کاملا به درخواست شما بستگی دارد.

طبقه بندی خدمات هتل

خدمات اولیه هتل

دو خدمت پایه و اولیه  هتل داری تخت و اتاق هستند. یعنی هر هتلی موظف است به ازای رزرو به شما یک اتاق همراه با تخت ارائه دهد که امکان رفت و آمد به آن به‌صورت 24 ساعته وجود دارد و خدمات مرتبطی همچون نظافت اتاق، تعویض رو تختی، حوله و وسایل بهداشتی و ارائه لوازم خانگی تلویزیون و... نیز ارائه می‌شود.

رزرو انواع هتل ها - لیست انواع هتل های داخلی و خارجی از 5 تا 3 ستاره را ازینجا مشاهده و رزرو نمایید.

خدمات اضافی هتل

این خدمات معمولا با پرداخت هزینه بیشتر به مسافران ارائه می‌شود و مواردی همچون سرگرمی‌های مختلف، خدمات شخصی، خدمات خانواده، بسته‌های VIP و ... شاملشان می‌شود. متداول‌ترین این خدمات به شرح زیر هستند:

  • استخر، سونا، جکوزی
  • سالن بدنسازی
  • بیلیارد
  • زمین‌های بازی
  • اجاره اتومبیل
  • خدمات فروش بلیط
  • خدمات گردشگری
  • لاندری

اما جدا از این خدمات اضافی روتین که تقریبا همه هتل‌ها ارائه می‌دهند، سرویس‌هایی مربوط به غذا و نوشیدنی شامل فولبرد، هافبرد، ال و یوال نیز جزو خدمات اضافی هستند که توسط هتل‌های محدودتری ارائه می‌شوند. از آنجایی که این خدمات ممکن است هزینه‌ ببرد و سود زیادی هم به دنبال نداشته باشد، معمولا بیشتر در هتل‌های بزرگ و لاکچری امکان دریافت‌شان وجود خواهد داشت.

خدمات اضافی هتل ها

اولین تجربه سفر خارجی - در این مقاله بهترین مقاصد خارجی را برای تجربه اولین سفر خارجی معرفی کرده ایم، حتما بخوانید!

انواع سرویس هتل کدام هستند؟

هتل‌ها به مهمانان خود انواع مختلفی از سرویس‌ها و خدمات را ارائه خواهند داد و مسافران می‌توانند بسته به نیازشان از سرویس‌ها استفاده نمایند. برخی از جذاب‌ترین خدمات ارائه شده توسط هتل‌ها به شرح زیر هستند:

خدمات O.R چیست؟

O.R در واقع مخفف کلمه Only Room است و در لغت به این معنا بوده که اگر مسافران، تنها اتاق را در هتل رزرو نمایند در واقع از خدمات only room استفاده خواهند کرد. اگر در سفر خود فقط به اتاق خواب احتیاج دارید و نمی‌خواهید برای خدمات دیگر هزینه پرداخت کنید، این مورد به شما مناسب پیشنهاد می‌شود. در این نوع رزرو مسافران خواستار وعده‌های ناهار و شام و سایر خدمات نخواهند بود. در ایران بیشتر متل‌ها و برخی هتل‌های 3 ستاره خدمات O.R ارائه می‌دهند. برای مثال هتل اردیبهشت رشت یک نمونه از اقامتگاه‌های Only Room است.

O.R خدمات

آشنایی با انواع اتاق‌ های هتل

هتل‌ها دارای انواع مختلفی از اتاق با ویژگی‌‌ها، تعداد تخت و خدمات متفاوت هستند. در قسمت هتل‌های ONLY ROOM آشنایی با این اتاق‌ها ضروری است. به همین جهت در ادامه انواع اتاق‌های هتل‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اتاق تک نفره  SGL

  • اتاق دو نفره  DBL

  • اتاق سه نفره  TPL

  • اتاق سوئیت  SUITE

  • اتاق آپارتمان  Apartment

  • اتاق استودیو Studio

  • اتاق کابانا  Cabana

  • اتاق فیستا  Fiesta Suite

  • اتاق کانکت  Connected Room

انواع اتاق های هتل ها

انواع اتاق های هتل - از اسامی اتاق های هتل و خدمات آن ها چه می دانید؟ قبل از سفر حتما بخوانید!

خدمات B.B چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که موافق با صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر بوده، پیشنهاد می‌شود از خدمات B.B هتل استفاده نمایید. این عبارت مخفف کلمه Bed and Breakfast به معنای تخت و صبحانه است. در سرویس B.B علاوه‌بر اتاق و تخت، میهمانان می‌توانند از صبحانه هتل نیز استفاده کنند. به‌طور معمول افراد اهل گردش که کل زمان روز خود را بیرون از هتل می‌گذرانند از این نوع خدمات بهره خواهند برد. در بیشتر هتل‌های جزیره کیش مثلا هتل تعطیلات، شباویز، آبادگران و... امکان رزرو اتاق‌های هتل با خدمات B.B  وجود دارد. این سرویس در بسیاری از هتل‌های جهان به عنوان پیشفرض استفاده می‌‎شود و معمولا صبحانه را در خدمات اولیه هتل می‌گنجانند. 

B.B خدمات

خدمات H.B چیست؟

H.B نیز یک نوع دیگر از انواع خدماتی بوده که در هتل‌ها ارائه می‌شود. این عبارت مخفف Half Board است. در این سرویس مسافران می‌توانند علاوه‌بر اتاق دارای تخت و صبحانه، یک وعده ناهار یا شام را هم به انتخاب خود جزو خدمات هتل دریافت کنند. در برخی هتل‌ها مسافران اجازه انتخاب وعده را دارند اما در برخی دیگر، هتل تعیین‌کننده این مورد خواهد بود. برای مثال برخی هتل‌ها در این نوع سرویس تنها شام را برای مسافران سرو خواهند کرد‌. در این هتل‌هایی که خدمات هافبرد که با نام هالفرد نیز شناخته می‌شود، ارائه می‌دهند کم نیستد. از میان این هتل‌ها می‌توان به هتل ترنج کیش، هتل قصر مشهد، هتل پارمیس کیش، هتل مارینا پارک کیش و... اشاره کرد. 

H.B خدمات

خدمات F.B چیست؟

این عبارت مخفف Full Board است‌. به این معنا که هتل میزبان علاوه‌ بر اتاق مورد نظر میهمانان صبحانه، ناهار و شام را نیز برای آنها سرو خواهد کرد. این نوع خدمات برای تورهای داخلی و کسانی که فرصت کافی برای پیدا کردن رستوران و بیرون از هتل غذا خوردن را ندارند، بسیار مناسب است. بیشتر هتل‌های مشهد و برخی هتل‌های پنج ستاره کیش خدمات فولبرد ارائه می‌دهند که از میان آنها می‌توان به هتل الماس مشهد، هتل فردوس مشهد، هتل کیانای مشهد، هتل شایان کیش و... اشاره کرد. لازم به تاکید است که این خدمات اجباری نیستند و فقط در صورتی که مسافران درخواست کنند به آنها ارائه می‌شود. 

F.B خدمات

هتل های مشهد - لیست کامل همراه با اطلاعات جامع از هتل های لوکس تا اقتصادی مشهد

خدمات ALL چیست؟

این نوع سرویس و خدمات دارای مزیت‌ها و برتری‌های بیشتری نسبت به سرویس F.B است. به این‌صورت‌که مسافران و میهمانان با رزرو خدمات ALL می‌توانند علاوه‌بر تمام وعده‌های غذایی، از میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌های خوش‌طعم نیز استفاده نمایند. همچنین در برخی از بهترین هتل‌های جهان با رزرو این سرویس میهمانان می‌توانند از تفریحات آبی نیز استفاده کرده و بهره ببرند. این تفریحات شامل استخر‌ها، سونا و جکوزی و همچنین ماساژ‌های مختلف به صورت رایگان هستند. معمولا این قبیل خدمات در کشور‌های ساحلی و تور‌هایی که در هتل‌های اطراف دریا و ساحل هستند ارائه خواهند شد. بنابراین مسافران ترجیح می‌دهند که تعطیلات و روز‌های خالی خود را در هتل‌هایی که خدمات ALL را ارائه می‌دهند سپری کنند. کشورهایی همون ترکیه، دبی و تایلند هتل‌های ALL  زیادی دارند. همچنین برخی از هتل‌های جزیره کیش برای مثال هتل مارینا پارک نیز خدمات ALL  ارائه می‌دهند.

ALL خدمات

بهترین هتل ‌های تفلیس - اقامت در لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین هتل‌های تفلیس!

خدمات UALL چیست؟

خدمات و سرویس UALL نیز همانند سرویس ALL است با این تفاوت‌ که مسافران می‌توانند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از امکانات ویژه آن استفاده نمایند. به این صورت‌که مسافران علاوه ‌بر وعده‌های کامل صبحانه، ناهار و شام می‌توانند از خدمات ویژه‌ دیگری بهره ببرند. این خدمات شامل نوشیدنی‌های خوش‌طعم و انواع میان وعده‌ها به صورت رایگان و به صورت ۲۴ ساعته می‌شوند. علاوه ‌بر این از دیگر خدماتی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرند می‌توان به تفریحات آبی و انواع ماساژ همچون ماساژ تایلندی اشاره کرد. از آنجایی‌که خدمات UALL به صورت تمام وقت و ۲۴ ساعته به کاربران ارائه می‌شوند، بنابراین لازم است افراد هزینه بیشتری را تقبل نمایند. گردشگرانی که قصد دارند بهترین سفر را تجربه کنند از این نوع خدمات و سرویس‌ها بهره ببرند. خدمات ULL را نیز بیشتر در بهترین هتل های لوکس کیش می‌توانید پیدا کنید.

خدمات یوال معمولا در هتل های 5 ستاره تاپ ارائه می شود.

شیک‌ترین هتل‌های آنتالیا - لوکس‌ترین هتل‌های شهر زیبای آنتالیا برای اقامت

کدام سرویس را انتخاب کنیم؟

در این مقاله درباره انواع خدمات هتل صحبت کردیم و پس از خواندن آن باید بتوانید تصمیم بگیرید کدام یک از انواع خدمات هتل برایتان مناسب‌تر است. این سرویس‌ها باید بسته به مقصد سفر و هدف شما از مسافرت بستگی دارد. مثلا اگر سفرتان به یکی از مقاصد ساحلی داخلی خارجی مانند دبی، کیش، تایلند، اندونزی و... است، باید برنامه سفرتان را به گونه‌ای بریزید که بیشتر زمانتان را در هتل بگذرانید و به همین دلیل اگر خدمات فولبرد و یوال را انتخاب کنید؛ منطقی‌تر است. اما برای مقاصدی بیشتر شهرگردی و کمتر تفریحی است، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند غذاهای محلی و رستوران‌های محبوب آن مقصد را تجربه کنند و به همین دلیل انتخاب سرویس ONLY ROOM یا در نهایت B.B مناسب‌تر به نظر می‌رسد. نظر شما چیست؟ اگر برای سفر بعدی خود قصد دارید چه نوع هتلی را انتخاب کنید؟ 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 100 کاربر