پرجمعیت ترین شهرهای جهان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 13219
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرجمعیت ترین شهرهای جهان کدام شهر‌‎ها هستند؟ در حال حاضر بیش از 8 میلیارد نفر روی نقاط مختلف کره زمین زندگی می‌کنند که در این میان نقاطی از این کره خاکی جمعیت بیشتری دارد. افزایش جمعیت کره زمین سبب افزایش تعداد شهرها شد و برخی از این شهرها جمعیت زیادی را در خود جای داده است. در ادامه قصد داریم در خصوص پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در سال(1402) 2023 صحبت کنیم و ببینم در حال حاضر این شهرها در کدام کشورها قرار گرفته‌اند.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

کدام شهرهای دنیا بیشترین جمعیت را دارند؟

جمعیت جهان به سرعت رو به افزایش بوده و مرز 8 میلیارد را رد کرده است. در این میان در شهرها شاهد جمعیت بیشتری نسبت به روستاها هستیم. در حال حاضر در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته دنیا، شهرهایی با جمعیت بالا وجود دارند. در ادامه لیستی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان آورده‌ایم:

  1. توکیو
  2. دهلی
  3. شانگهای
  4. داکا
  5. سائوپائولو
  6. مکزیکو سیتی
  7. قاهره
  8. پکن
  9. بمبئی
  10. اوساکا

جمعیت جهان + جدیدترین آمار جمعیت کشورها در سال 2023 🌏

شهر توکیو (Tokyo)؛ در کشور ژاپن

اولین شهری که در لیست پر جمعیت ترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد، شهر توکیو است. توکیو پایتخت ژاپن بوده و در حال حاضر با 37 میلیون جمعیت، رتبه اول را در این زمینه دارد. در کنار این‌‎ها باید بدانید که توکیو در دسته زیباترین و بزرگ ترین شهرهای آسیا قرار می‌گیرد و از نظر فرهنگ و تاریخ بسیار غنی است. این شهر با جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، هر ساله افراد زیادی را جذب می‌کند. این شهر محل قرارگیری دولت ژاپن و خانواد سطلنتی است. بلندترین برج جهان یعنی Tokyo Skytree در این شهر قرار دارد.

شهر دهلی (Dehli)؛ در کشور هند

شهر دهلی، شهری با 33 میلیون جمعیت است که رتبه دوم پرجمعیت ترین شهرهای جهان را داراست. این شهر که پایتخت هند است، با جاذبه‌های گردشگری زیاد و مردم مهمان‌نواز، سالانه توریست زیادی جلذب می‌کند. این شهر همچنین یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا بوده و مساحت آن 1.484 کیلومتر مربع است. اقتصاد این شهر وابسته به خدمات توریستی، ساخت و ساز، خدمات بهداشتی-درمانی و تولید انرژی است.

توکیو و  دهلی

شهر شانگهای (Shanghai)؛ در کشور چین

رتبه سوم پرجمعیت ترین شهرهای جهان متعلق به شانگهای است. این شهر نزدیک بر 30 میلیون جمعیت داشته و مرکز تکنولوژی، اقتصاد، تجارت، تحقیق، پژوهش و علم، حمل و نقل و گردشگری این کشور است. ناگفته نماند که شلوغ ترین بندر باربری در این شهر قرار دارد. همچنین پردرآمدترین زمینه کاری در این شهر متعلق به خرده‌فروشی، مالی، تکنولوژی و IT، خرید و فروش ملک است. این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که از جمله اصلی ترین آن‌‎ها باغ YU، موزه و معبد شهر خدا، آسمان خراش Lujiazui است. این شهر به حال و هوای گردشگری، زبان محلی زیبا و خدمات درمانی و جراحی شهرت دارد.

جمعیت چین - جمعیت کشور چین چقدر است؟

شهر داکا (Dhaka)؛ در کشور بنگلادش

شهر داکا رتبه چهارم را داشته و بیش از 23 میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر، شهری مهم در خصوص فرهنگ، اقتصاد و بنادر آسیای جنوبی است. این شهر 35 درصد از اقتصاد کشور بنگلادش را در خود جای داده است و بازار تجارت آن در خصوص خرید و فروش کالا و خدمات لوکس در حال ارتقا است. این شهر دارای مراکز خرید زیادی است و جالب اینجاست که مساجد بزرگ و معروفی دارد. این کشور، به تولید محصولات فشن معروف بوده و به همین دلیل دارای کارخانه و صنایع زیادی در حوزه تولید پارچه و لباس است. از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر می‌توان به موزه ملی مدرن، جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار و.. اشاره کرد.

شانگهای و سائوپائولو

شهر سائوپائولو (Sao Paulo)؛ در کشور برزیل

پرجمعیت ترین و بزرگ ترین شهر برزیل با 22 میلیون نفر، شهر سائوپائولو است. این شهر به شهر ثروتمندان این کشور معروف است و قطب هنر، فرهنگ و سرگرمی این کشور محسوب می‌شود. ناگفته نماند که بزرگ ترین کشور پرتغال زبان دنیا برزیل است. سائوپائولو بزرگ ترین اقتصاد را در آمریکاری لاتین دارد و در صادرات نیز معروف است؛ صادرات آن روی دانه سویا، نی شکر، قهوه، ذرت و سولفات می‌چرخد. آسمان خراش‌های این شهر در برزیل بسیار معروف هستند.

شهر مکزیکو سیتی (Mexico City)؛ در کشور مکزیک

شهر مکزیکو سیتی پایتخت کشور مکزیک است و با 22 میلیون نفر جمعیت در دسته پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد. این شهر 15 درصد از اقتصاد مکزیک را از آن خود کرده است و دارای بازارهای متنوع در خصوص کالاهای مختلف است. این شهر به موسیقی و هنر شهرت دارد و مهم ترین موزه‌های آن شامل موزه ملی، موزه هنرهای مدرن و معاصر است.

شهر قاهره (Cairo)؛ در کشور مصر

شهر قاهره جمعیتی در حدود 22.2 میلیون نفر را در خود جای داده است و پایتخت کشور مصر است. شهر قاهره یکی از شهرهای زیبای تاریخی است که آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. لازم است بدانید این شهر بزرگ ترین شهر قاره آفریقا و خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. این شهر در طی سال‌های گذشته مرکز سیاسی و فرهنگی مصر بوده است و در حال حاضر دارای معماری اسلامی نیز هست؛ بنابراین به شهر صد مناره معروف است.

مکزیکوسیتی و قاهره

شهر پکن (Beijing)؛ در کشور چین

رتبه هشت پرجمعیت ترین شهرهای جهان به پکن تعلق می‌گیرد. این شهر قدمتی طولانی داشته و هنوز هم در سبک معماری سنتی و معاصر شناخته شده است. این شهر، شهری مهم از نظر توریستی بوده و دارای کاخ، معبد، پارک، باغ؛ آرامگاه و دیواره‌های زیبا و تاریخی است. علاوه بر تمام این‌‎ها در این شهر موزه و مجسمه‌های زیبایی قرار گرفته است و 7 عدد از میراث فرهنگی یونسکو در این شهر است.

این شهر جهانی از نظر مراکز فرهنگی، سیاست، دیپلماسی، اقتصادی، آموزشی، پژوهشی و ورزشی شهرت دارد و فرودگان آن شلوغ ترین فرودگاه دنیاست. ناگفته نماند که دانشگاه‌‎ها این شهر نیز معروف هستند.

شهر بمبئی (Mumbai)؛ در کشور هند

بمبئی مرکز استان مهاراشتا بوده و دومین شهر پرجمعیت در هند است. این شهر 20 میلیون جمعیت داشته و در میان شهرهای پرجمعیت دنیا رتبه 9 را دارد. این شهر از نظر بازرگانی، هنر و سرگرمی در هند معروف است و خانه سینمای بالیوود هند معرفی می‌شود.

بمبئی و پکن

شهر اوساکا (Osaka)؛ در کشور ژاپن

در نهایت آخرین شهری که در لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد، شهر اوساکا ژاپن است. این شهر 19 میلیون جمعیت داشته و به قلب فرهنگی ژاپن معروف است. این شهر در دنیای امروز، مهم ترین و محبوب ترین محل گردشگری کشور ژاپن محسوب می‌شود و در اقتصاد این کشور نیز نقش مهمی دارد.

اوساکا- ژاپن یکی دیگر از پرجمعیت ترین شهرهای جهان

فهرست پرجمعیت‌ترین شهرها

احتمالا با شنیدن نام پرجمعیت‌ترین شهرها، به یاد ازدحام، صف‌های طولانی و دود افتاده‌اید؛ اما این شرایط در همه شهرهای پُر جمعیت دنیا یکسان نیست، به این صورت که بعضی شهرهای مدرن دنیا با رشد جمعیت، شهر نیز رشد می‌کند. در این مقاله، شهرهای جهان را به ترتیب بیشترین جمعیت لیست کردیم، و با بیان نکات مختصری از این شهرها، سعی بر این داشتیم تا شما همراهان گرامی با پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا آشنا شوید. این موضوع مطرح است که زندگی کردن در شهرهای پرازدحام، آسان و قابل تحمل نباشد، با این حال همانطور که در بالا ذکر شد شهرهای پرجمعیت و مدرنی هم هستند، که به خوبی توانسته‌‌اند رشد کنند، و امکانات رفاهی، اجتماعی و آموزشی مناسب را برای کلیه شهروندان فراهم کنند.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. صدف صدف 1402/10/14
    0 نفر پسندیدند
    چه جالب فک میکردم پکن رتبه یک باشه

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر