انواع سفر

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1401/03/18
بازدید: 1563
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

سفر انواع متفاوتی دارد و با اهداف و دلایل متفاوتی انجام می‌شود. بعضی افراد برای تفریح و برخی برای کشف ناشناخته‌ها و یا اهداف کاری اقدام به سفر می‌کنند. هر سفری ویژگی‌های خاص خود را دارد و آژانس‌های گردشگری با توجه به نوع سفر اقدام به برنامه ریزی و ارائه امکانات تورهای سفر می‌کنند. با اینکه همه ما در سفر مسافریم اما سفرهای ما در یک قالب نیستند. در ادامه همسفر لحظه آخر باشید تا اطلاعات دقیقی از انواع سفر بدست آورید.

 

انواع سفر

 

سفر در تنهایی

گاهی لازم است با خود خلوت کنیم و با تجربه یک سفر به تنهایی، اعماق ناشناخته خود را بهتر بشناسیم. یکی از اشتباهاتی که بین مردم جریان دارد این است که افراد افسرده و تنها این نوع سفر را انتخاب می‌کنند اما تجربیات سفرهای تنهایی بیش از چیزی است که تصور کنید. بسیاری از افراد حتی اگر متاهل باشند‌‌ ترجیح می‌دهند گاهی سفر تنهایی را تجربه کنند. سفر تنهایی مزیت‌های خاص خود را دارد، در این نوع سفر شما آزادانه هر زمان که بخواهید استراحت می‌کنید و به گشت و گذار می‎ پردازید. هر غذایی که بخواهید میل می‌کنید و آزادی عمل بسیار زیادی دارید. افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند تجربه‌های بیشتری کسب می‌کنند البته گاهی این کسب تجربه ممکن است لحظات سختی را به همراه داشته باشد. در سفرهای تنهایی باید بیشتر به نکات ایمنی و امکانات رفاهی دقت کنید. طی تجربه چنین سفری بهتر است یک نفر را از برنامه سفر خود مطلع کنید و نسخه کپی از مدارک خود به همراه داشته و همواره مراقب وسایل مهم خود باشید.

سفر خانوادگی

سنتی‌‌ترین نوع سفر، سفر خانوادگی است که یکی از بهترین خاطرات خانوادگی ما هستنند. در سفری که تمام اعضای خانواده در کنار هم هستند و باهم سختی و لذت زیادی را تجربه می‌کنند شیرینی بسیار زیادی نهفته است. سفر خانوادگی محدودیت‌های خود را دارد مثلا تمامی ‌افراد باید در ساعت مشخصی به فکر غذا و خواب باشند و خود را با شرایط وقف دهند. در بازدید از جاذبه‌های دیدنی باید به سلیقه تمامی‌افراد احترام گذاشته و خواسته تمامی‌افراد مورد توجه قرار گیرند. یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود محل اقامت است. اقامتگاه باید به گونه ای انتخاب شود تا علاوه بر امکانات رفاهی دسترسی راحتی به جاذبه‌های گردشگری داشته باشد. 

سفر دوستانه

بسیاری از افراد، سفر با گروه‌های دوستانه را‌‌ ترجیح میدهند و آن را یکی از بهترین تجربه‌ها قلمداد می‌کنند. در سفرهای دوستانه افراد سلیقه‌های نزدیکی با هم دارند و محدودیت کمتری در سفر آن‌ها وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم این نوع سفر را حتما در برنامه خود بگنجانید . در سفر با دوستان تفریحات متنوعی در انتظار شماست و هیچ محدودیت سنی برای شما وجود ندارد. سفر با دوستان پر از اتفاقات جالب و مهیج است که تا مدت‌ها خاطرات سفر را با هم مرور خواهید کرد.

ماه عسل

خاطرات سفر ماه عسل که بعد از آن زندگی مشترک آغاز می‌شود هیچگاه از ذهن پاک نمی‌شود. زوج‌های جوان بعد از گذراندن سختی‌های برگزاری جشن و آغاز زندگی تازه مدتی را به تفریح و استراحت می‌گذرانند تا برای زندگی جدید و مسولیت‌های بیشتر آماده شوند. برای ماه عسل معمولا مقاصد رمانتیک‌‌تری را انتخاب می‌شود. سواحل خصوصی و هتل‌های مدرن و زیبا سفر لوکس‌‌تری به ارمغان می‌آورد.

سفرکاری

همانطور که از نام آن مشخص است این نوع سفر با اهداف کاری انجام می‌شود و معمولا از طرف شرکت‌ها و کارفرمایان طراحی می‌شود. با اینکه درمیان کار ممکن است تفریح و بازدید از جاذبه‌های دیدنی هم مورد هدف قرار گیرد اما مهمترین قصد سفر به منظور انجام کار و یا مذاکره می‌باشد و جزو سفرهای تفریحی و سیاحتی محسوب نمی‌شود. سفر کاری می‌تواند به منظور یکی از اهداف زیر انجام شود.

  • بازدید از شعبه‌های دیگر شرکت و رسیدگی به امورات شرکت
  • بازاریابی و معرفی محصول جدید
  • شرکت در کنگره و تلاش برای توسعه حرفه ای
  • بازدید از پروژه‌ها و اطلاع از روند پیشرفت آن
  • ملاقات و مذاکره با تامین کنندگان و مشتریان
  • و...

سفر کاری

 

سفر ماجراجویانه

در سفر ماجراجویانه فرد مقصد گردشگری غیرمعمولی را انتخاب می‌کند. این مقصد معمولا پدیده‌های بکر طبیعت و فعالیت‌های هیجان انگیزی و تجربیات متفاوت و گاهی خطرناکی به همراه دارد. در سال‌های اخیر این سفر و گردشگری میان مردم طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در سفر ماجراجویانه، فرد مقصدی غیرمعمول، بکر و یا دورافتاده‌ای را انتخاب می‌کند تا پدیده‌های بکر طبیعی را کشف کند و یا درمورد فرهنگ بومی‌آشنا شود. تورهای ماجراجویانه بسیاری وجود دارد و حضور در چنین تورهایی نیازمند مهارت و آمادگی جسمانی است زیرا همراه با فعالیت‌های بدنی بسیاری همراه است. هنوز تعریف دقیق و رسمی ‌برای سفر ماجراجویانه در نظر گرفته نشده است اما سفری که شامل فعالیت فیزیکی هیجان انگیز یا ارتباط با طبیعت بکر و کشف شگفتی‌های آن، تبادل فرهنگی و برقراری ارتباط با اهالی بومی‌ باشد در دسته سفر هیجان انگیز قرار می‌گیرد. به افرادی که به‌تازگی این نوع سفر را شروع کرده اند مقاصد شناخته شده‌‌تر پیشنهاد می‌شود.

سفر دریایی

یکی از لوکس‌‌ترین انواع سفر، سفر دریایی است. در سفر دریایی همانگونه که از نام آن مشخص است، وسیله جابجایی، کشتی و یا لنج است. یکی از نمونه‌های سفر دریایی تورهای کروز هستند که با استفاده از این تورها گردشگران گاهی تا چند روز روی کشتی در میان آب دریا سپری می‌کنند. سفر دریایی یکی از جذاب‌‌ترین انواع سفر است و آرامش خاصی به همراه دارد. کشتی گاهی در میانه راه در جزایر مختلف توقف می‌کند که این به خودی خود بسیار شگفت انگیز می‌باشد. به دلیل ماهیت سفر دریایی، کشتی‌های کروز بسیار مجلل طراحی شده اند و میزبانی به یادماندنی را برای مسافران رقم میزنند.

 

سفر دریایی

 

سفر جاده ای

سفر جاده ای نیز یکی از انواع سفر است که تقریبا تمامی ‌افراد آن را تجربه کرده اند. این سفر ممکن است 2 ساعت تا 2 روز طول بکشد. زمانی که مسیر میان مبدأ و مقصد جذاب باشد می‌تواند سفری لذت بخش باشد و در طی مسیر حال و هوای منحصر بفردی داشته باشد.

سفر آخر هفته

مشغله‌های کاری و اداری در شهرها باعث شده تا برای دوری از هیاهوی شهر و استراحت بیشتر نیاز به سفر داشته باشیم. سفرهای آخر هفته در حال حاضر میان مردم بیشتر باب شده است. بسیاری از افراد پیش از آغاز هفته کاری خود روحیه خود را با رفتن به یک سفر کوتاه با نشاط ‌‌تر آغاز می‌کنند.

سفر ورزشی

گاهی یکی از مهمترین اهداف سفر ورزش است با اینکه بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحات دیگر نیز مورد توجه قرار می‌گیرد اما دلیل اصلی سفر تماشای مسابقه و رویدادهای ورزشی می‌باشد. در این نوع سفر افراد مسافت زیادی را طی می‌کنند و حتی گاهی به کشورهای دوردست میروند و یکی از 3 هدف زیر را در سفر خود دارند.

 

سفر با هدف شرکت در رویدادها

 

شرکت در رویداد و مسابقه ورزشی به عنوان ورزشکار

سفر به مناطق دیگر برای یادگیری یک ورزش خاص
شرکت در مسابقات ورزشی و یا تماشاگر رویدادهای ورزشی

سفر زیارتی

یکی از رایج‌‌ترین انواع سفر، سفر زیارتی است. هدف از چنین سفرهایی ادای احترام به ساحت افراد مقدس و گاهی مکان‌های مقدس می‌باشد. یکی از بزرگترین سفرهای زیارتی دنیا سفر حج است که در طی آن میلیون‌ها نفر از سراسر نقاط در یک تاریخ خاص خود را مکه می‌رسانند. در کشور ما سفر‌های زیارتی بسیار محبوب هستند. مشهد، کربلا و عربستان یکی از مهمترین مقاصد در سفرهای زیارتی به شمار می‌روند.

 

مشهد - همه چیز درباره بزرگترین شهر زیارتی ایران

 

سفرهای دیپلماتیک

سفرهای دیپلماتیک برای اهداف دیپلماتیک از سمت نماینده دولت‌ها و حاکمان انجام می‌شود. در سفر‌های دیپلماتیک افراد سیاسی در گردهمایی‌ها و جلسه‌های بزرگ و سیاسی و بین المللی حضور پیدا می‌کنند. بسیاری از قراردارهای تجاری و اقتصادی و مذاکرات تبادل فرهنگی در این سفر‌ها صورت می‌پذیرد.

سفر برای حضور در فستیوال و رویدادها

هدف از این نوع سفر شرکت در رویداد و فستیوال‌های مختلف می‌باشد. مثلا سفری به منظور تماشای مسابقات المپیک، فستیوال‌های موسیقی ،حضور در کنسرت خواننده و ... مثال‌هایی از این دسته هستند.

 

 

کوله گردی

کوله پشت گردی و یا به اختصار کوله گردی یکی از سفرهای کم‌هزینه است و تجربیات متفاوتی را به افراد منتقل می‌کند. افرادی که تنها با یک کوله به سفر میروند خود را برای سختی‌ها و تجربیات مختلف سفر آماده کرده اند. کوله گردی مناسب سفر تنهایی و دوستانه بوده و هزینه بسیار پایین و هیجان زیادی دارد. در این نوع سفر بیشتر میتوان با مردم محلی در ارتباط بود و با فرهنگ غذایی و آداب و رسوم آنها آشنا شد. همچنین و هزینه حمل و نقل و اقامت کمتری پرداخت می‌شود. این نوع سفر ماجراجویانه بیشتر مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد.

دیدار دوستان و آشنایان

گاهی برای دیدار و دید و بازدید از دوستان و اقوام خود مسافت زیادی را طی می‌کنیم. در این نوع سفر نیاز به اقامتگاه و راهنمای سفر نخواهدی داشت زیرا میزبان اطلاعات دقیقی از جاذبه‌های دیدنی و... در اختیار شما میگذارد. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر