دریازدگی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6151
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

دریازدگی به دلیل عدم تطابق سلول های حسی مغز انسان که وضعیت تعادلی فرد را کنترل می کنند، به وجود می آید. زمانی درون کشتی یا قایق هستید به دلیل حرکت و تکان خوردن‌های بسیار کشتی، مایع داخلی گوش میانی جا به جا می‌شود. زمانی که این مایع در گوش جا به جا شود پیام‌های مختلفی از وضعیت تعادلی افراد به مغز فرستاده می‌شود.

چرا دچار دریا زدگی می‌شویم؟

 

دریازدگی چیست


 هنگامی که شما در درون کشتی هستید، به دلیل تلاطم‌های زیاد دریا شاید در نظر ما هیچ حرکتی را مشاهده نکنیم اما مایع میانی گوش به دلیل حرکت‌های مداوم دریا، درون گوش جا به جا می‌شود که سبب عدم تعادل فرد می‌شود.
بهم خوردن ارسال پیام‌های متعدد و حسگرهای سبب می‌شود که، حسگرهای دیگر بدن که حس تهوع و استفراغ را به وجود می‌آورند، به کار می‌افتند.

علائم دریازدگی

  •  حالت تهوع و به هم ریختن معده
  • خواب آلودگی
  • حالت سرخ شدگی و تب و کمی تعرق
  • سستی و ضعف
  • سردرد و سرگیجه
  • خشکی دهان

 

علائم دریازدگی

 

راه‌های مقابله با دریازدگی

برای اینکه دچار دریازدگی نشوید چندین راهکار وجود دارد که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

مصرف داروهای ضد دریازدگی و حالت تهوع 24 ساعت قبل از اینکه سفر را شروع کنید!

یکی از بهترین روش‌ها که در سفرهای دریایی بسیار به شما کمک می‌کند تا در طول سفر دچار حالت تهوع نشوید استفاده داروهای ضد تهوع 24 ساعت قبل از سفر است. پیشنهاد می‌کنیم قبل سفر به پزشک مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کند. قطعا مصرف دارو به شما کمک خواهد کرد که این چالش جدی را به راحتی پشت سر بگذارید.

 قبل از سفر دریایی نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب و میوه بخورید

از دلایل اصلی دریازدگی مصرف مایعات کم است. کمبود آب در بدن در طول سفر دریایی باعث دریازدگی می‌شود. حتما قبل از سفر آب، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و میوه مصرف کنید تا به بدنتان مفدار کافی آب برسد.

 

راه حل دریا زدگی

 

 مصرف غذاهای نشاسته‌دار

روش سومی که به شما کمک می‌کند تا دچار دریازدگی نشوید استفاده از غذاهایی مانند سیب‌زمینی آب‌پز، نان‌تست است. خوردن غذاهای نشاسته‌دار علاوه بر تامین انرژی بدنتان باعث می‌شود تا دچار دریازدگی نشود.

 استفاده از لباس‌های مناسب فصل

شاید در وهله اول برایتان عجیب باشد اما نوع پوشش شما تاثیر بسیاری بر دریازدگی دارد. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که لباس‌هایی متناسب با فصل را بپوشید. در فصل تابستان پوشیدن لباس‌های خنک سبب می‌شود تا بدنتان در معرض هوای آزاد قرار بگیرد.

 

راهکار مقابله با دریا زدگی


چشمان خود را ببندید

در طول سفر دریایی چنانچه احساس کردید حالت تهوع به شما دست داده است برای رفع این مشکل راحت‌ترین راه بستن چشمانتان برای مدت کوتاهی است. بستن چشم‌ها باعث می‌شود تا مغز تصاویر دریافتی را بررسی کند.

به فواصل دور نگاه کنید

یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای جلوگیری از دریازدگی، نگاه کردن به فواصل دور است. هر زمان حس کردید حالتان خوب نیست، این کار را انجام دهید تا مغز با ارتباط گرفتن از چشم‌ها کار راحت‌تری داشته باشد.

بزرگ ترین دریاچه جهان - آیا می دانید مساحت بزرگ ترین دریاچه دنیا چقدر است؟

در راستای کشتی و یا قایق دراز بکشید

از کاربردی‌ترین تکنیک‌های مهار دریازدگی، دراز کشیدن در راستای کشتی یا قایق است. این کار سبب می‌شود تا بدون مشکل خاصی یک سفر دریایی را تجربه کنید.

 

هنگلم دریا زدگی چه کنیم

 

در انتخاب صندلی دقت کنید

بر اساس تجربه افراد ثابت شده که هر میزانی که صندلی شما تکان بخورد احتمال دریازدگی بیشتر خواهد شد. اگر قصد سفر با کشتی را دارید حتما صندلی ثابت و بدون لق‌زدگی را باید انتخاب کنید.

به صفحه موبایل، تبلت، لپ تاپ و… خیره نشده و مطالعه نیز نکنید

هنگامی که شما به صفحه موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت خیره می‌شوید و یا کتابی را مطالعه می‌کنید، این مسئله باعث می‌شود تا کلمات ثابت باقی‌ بمانند در حالی که شما تکان می‌خورید. در این وضعیت مغز سعی می‌کند تا با محیط ارتباط بگیرد؛ به همین خاطر دچار اختلال می‌شود و احتمال دریازدگی بالا می‌رود.

 

راه حل دریا زدگی

 

تلقین نکنید

تلقین کردن یکی از موضوعات بسیار قابل توجهی است که علم روانشناسی آن را مورد تحلیل بررسی قرار داده است. به گفته روانشناسان تلقین کردن یک موضوع، سبب شده تا اتفاقی که به آن فکر می‌کردید، رخ دهد. شما اگر به خودتان تلقین کنید که حالت دریازدگی دارید، شانس خودتان را برای بروز این مشکل بیشتر کرده‌اید.

دریای سیاهدریای سیاه که آن را دریای بدون اکسیژن نیز می نامند یکی از آب های بزرگ و دریاهای معروف جهان است.

هوای آزاد بخورید و به دوردست ها نگاه کنید

اگر بر روی صندلی نشسته‌اید و حس دریازدگی به سراغتان آمد، پیشنهاد می‌کنیم بر روی عرشه بروید تا کمی هوا آزاد بخورید. این کار باعث شده تا مغز به آرامش برسد و مشکل دریازدگی را حل کند.

خواب کافی

یکی از موضوعات بسیار مهم برای مواجه با دریازدگی داشتن خواب کافی است. پیشنهاد می‌کنیم حتما شب قبل از سفر دریایی، خوب استراحت کنید.

 

خواب کافی راه حل دریا زدگی

 

مواد غذایی شیرین مصرف کنید

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود تا با مشکل دریازدگی مواجه نشوید، استفاده از مواد غذایی شیرین است. مصرف مواد غذایی شیرین باعث می‌شود تا به میزان چشم‌گیری از دریازدگی ایمن بمانید.

 

شکافته شدن دریا در کره جنوبی - دریا بار دیگر شکفاته شد.


سخن آخر
تمام موارد بالا بر اساس سال‌ها تجربه افراد بوده و شما می‌توانید با راه‌ حل ‌های عنوان شده تا بسیاری از مشکل دریازدگی پیشگیری کنید.


 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر