هیچهایک

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/07
بازدید: 233
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

برای سفر کم هزینه و هیجان‌انگیز  باید هیچکایکر شوید. هیچکایک نوعی از سفر است که در چند سال اخیر در ایران رایج شده و در آن مسافران به خاطر کاهش هزینه سفرشان سوار ماشین‌های بین راهی می‌شوند که از آنها کرایه دریافت نکنند. انجام چنین سفری در خارج از ایران قدمت بیشتری دارد. سفرهای هیچهایکری لوکس و لاکچری نیستند و معمولا با یک کوله‌پشتی انجام می‌شوند. کسانی که می‌خواهند این نوع سفر را انجام دهند؛ باید اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشند. خطرات و اتفاقات احتمالی که ممکن است در طول هیچهایکینگ پیش بیاد را بررسی کنند و در یک کلام باید سیر تا پیاز را درباره چنین سفری بدانند. این بررسی در مقاله پیش‌رو انجام شده است. بنابراین اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید، تا انتهای این مطلب از وبسایت لحظه آخر با ما همراه باشید.

هیچهایک یا رایگان سواری

هیچهکایک (رایگان سواری) چیست؟

رایگان سواری، هیچ‌هایکینگ یا اتوستاپ نوعی درخواست سواری رایگان در طول سفر است که با علامت انگشت شست نشان داده می‌شود. درواقع این علامت نشان‌دهنده این است که می‌خواهید بدون پرداخت هزینه سوار یک ماشین شوید و سفر کنید. این نوع سفر به خاطر خطراتی که ممکن است در پی داشته باشد، در برخی از کشورها ممنوع است و تابلوی ممنوعیت آن را می‌توان در جاده‌ها دید. ژستی که باید با
آن به رانندگان اعلام کنید که قصد دارید به صورت رایگان سوار ماشینشان شوید در اکثر کشورها همان انگشت شست است اما در برخی از جاها می‌تواند جزئیات متفاوتی داشته باشد.

معنای لغوی هیچهایک، گرفتن سواری رایگان از اتومبیل اشخاص دیگر است. معادلی که فرهنگستان زبان فارسی برای این واژه انتخاب کرده، رایگان‌سواری است. این سبک سفر در کشورهای خارجی بیشتر رایج است اما در ایران هم درحال حاضر افراد زیادی به این نوع مسافرت کردن روی آورده‌اند.

هیچهکایک (رایگان سواری) چیست؟

چیزهایی که باید درباره هیچهایک و رایگان سواری بدانید

هیچهایکینگ را باید نوعی سبک سفر دانست که چند سالی است در  جهان به شهرت فراوان دست یافته است. در یکی دو سال اخیر اگرچه دیگر مانند قبل از آن حرف زده نمی‌شود اما هنوز هم افراد زیادی این سفر را انجام می‌دهند. انتخاب این نوع مسافرت کردن جدا از اینکه هزینه‌های سفر را تا حد زیادی پایین می‌آورد؛ شما را بیشتر درگیر فرهنگ‌های بومی و محلی جایی که به آن سفر نموده‌اید، می‌کند. مهم‌ترین چیزی که درباره هیچهایک و هیچهایکرها بدانید این است که این نوع سفر مسافران را با خطرات و البته هیجانات بیشتری نسب به سایر مسافرت‌ها روبه‌رو می‌کند و بنابراین اگر قصد انجام آن را دارید باید خود را برای اتفاقات پیش‌بینی نشده آماده کنید. هیچهایک می‌تواند نوع نگرش شما به زندگی را تغییر دهد و افکارتان را نسبت به پذیرش همه چیز بازتر کند.

درباره هیچهایک و رایگان سواری

روش مسافرت هیچهایک چیست؟

کوله‌پشتی خود را بردارید و از خانه خارج شوید. در سفر هیچهایک شما باید کنار جاده‌ها بیاستید و با انگشت شست خود به راننده‌ها بفهمانید که قصد دارید به صورت رایگان سوار ماشینشان شوید تا شما به جایی برسانند. ممکن است مجبور شوید که مسیر را تکه تکه پیش بروید و یا امکان دارید شانس به شما رو کند و یک ماشین دقیقا هم مقصد شما پیدا شود و دیگر لازم نباشد کنار جاده بیاسیتد. در این سفر شما یاد خواهید گرفت که با مردم ارتباط برقرار کنید زیرا معمولا افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند و با رویی گشاده و مهربانی با مردم برخورد می‌کند و به اصطلاح خوش مشرب هستند، شانس بیشتری برای پیدا کردن ماشین خواهند داشت. این روش سفر مزایا و معایب خودش را دارد. از میان مزایایش می‌توان به هیجان‌انگیز بودن، معاشرت بیشتر و قوی شدن ارتباطات و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف اشاره کرد و معایبش هم وجود خطرات بیشتر نسبت به سفر عادی، معاشرت با طیف وسیع افراد که برخی از آنها ممکن است افراد مناسبی نباشد و.... است.

روش مسافرت هیچهایک

اصول اولیه‌ای که برای سفر هیچهایکری باید بدانید

  • اصل اول برای هیچهایک داشتن اعتماد به نفس و کنار آمدن با ترس‌هاست. برای چنین سفری باید درجه خوش‌بینی خود را بالا ببرید و البته یاد بگیرید که در عین خطر کردن و پا گذاشتن به دنیای ناشناخته‌ها تدابیری برای امنیت خود بیاندیشید. برای مثال از نقش‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده کنید و همیشه موقعیت مکانی خود را یه یک یا چند تا از دوستانتان گزارش دهید.
  • اصل دومی که باید در سفرهای هیچهایکی رعایت کنید، این است که سفر کردن با یک کوله‌پشتی را یاد بگیرید. از آنجایی که در این نوع سفر وقت زیادی را در جاده‌ها خواهید بود، همراه داشتن چمدان و وسایل زیاد سرعت حرکت شما را پایین می‌آورد. بنابراین بهتر است یاد بگیرید فقط وسایل ضروری را با خود ببرید.
  • اصل سوم در هیچهایک این است که یاد بگیرید نظر رانندگان را به خود جلب کنید. بهتر است خوش‌رو باشید و با داشتن یک خنده دلنشین به رانندگان درخواست سواری رایگان بدهید. نوشتن کلمه مقصد روی مقوا ممکن است به سفر شما کمک کند، روی یک تکه مقاله می‌تواند برای جلب نظر رانندگان مفید باشد.
  • اصل چهارم انتخاب لباس مناسب است. شما باید یک لباس راحت اما در عین حال مناسب بپوشید و اینجا هوشمندی شما در انتخاب بسیار اهمیت دارد. لباستان در حین اینکه راحت است، نباید آنقدر باز باشد که شما را به دردسر بیندازد. همچنین بهتر است برای اینکه توجه رانندگان بهتر جلب شود، لباس روشن بپوشید. حواستان باشد مرتب باشد زیرا رانندگان کمی هستند که به افراد ژولیده اعتماد کنند و برای پیش رفتن این سفر به اعتماد دو طرفه نیاز است.
  • اصل پنجم انتخاب جای مناسب برای ایستادن است. بهتر جایی از جاده را برای ایستادن انتخاب کنید که رانندگان بیشتری توقف می‌کنند. برای مثال پمپ بنزین‌ها و مجتمع‌های خدماتی در جاده، انتخاب‌های مناسبی هستند. در این مکان‌ها رانندگان معمولا برای استراحت توقف دمی‌کنند و شما فرصت دارید که با گفتگوی مختصری با آنها هم خودتان به یک شناخت اولیه دست پیدا کنید و هم اعتماد راننده را جلب نمایید.
  • اصل ششم اعتماد به حستان است. ار دیدید احساس خوبی نسبت به سوار شدن در یک ماشین ندارید، به آن حس اعتماد کرده و سوار نشوید. هرچقدر در این نوع سفر تجربه بیشتری کسب کنید، کارتان در شناخت افراد بهتر می‌شود اما در ابتدای کار بهتر است به حستان اعتماد کنید.

اصول اولیه‌ای که برای سفر هیچهایکری باید بدانید

چگونه یک سفر هیچهایکری امن داشته باشیم؟

یکی از نگرانی‌های همه افراد درباره سفرهای هیچهایکری امنیت این سفر و خطراطی که امکان دارد پیش بیاد است. اگرچه همه می‌دانند که که این نوع مسافرت به‌طورکلی امنیت کمتری نسبت به سایر سفرها دارد اما باز هم راه‌کارهایی برای بالا بردن امنیت سفر وجود دارد. در درجه اول شما باید واقع‌بینانه وارد این مسافرت شود. بله! ممکن است سوار ماشین اشتباهی شوید، امکان دارد کسی سوارتان نکند، شاید شب در جاده بمانید و... همه این‌ها را باید در نظر بگیرید زیرا وقتی بدانید ممکن است چه چیزهایی در انتظارتان باشد، راحت‌تر تصمیم خواهید گرفت.

این واقع‌بینی نباید باعث بدبینی باشد زیرا هرچقدر که خوش بین‌تر سفرتان را آغاز کنید انرژی خوب آن وارد سفر شما خواهد شد. در درجه دوم جانب احتیاط را رعایت کنید. لایو لوکیشن یا موقعیت مکانی زنده خود را برای خانواده و دوستانتان بفرستید و سوار ماشینی که راننده‌اش حس بدی به شما می‌دهد نشوید. همچنین زمانی که سوار یک ماشین می‌شوید پلاک ماشین و اطلاعاتی که درباره راننده دارید را برای دوستان و خانواده خود بفرستید. در نهایت اگر توانستید یک وسیله دفاعی مجاز در کیف خود داشته باشید. اگر در کشور دیگری سفر می‌کنید شماره‌های اضطراری آن کشور را حتما همراه خود داشته باشید.

همه چیز درباره هیچهایک در ایران

در ایران هم سفرهای هیچهایکری وجود دارد اما برخلاف کشورهای خارجی که این نوع سفر از قدیم در فرهنگشان وجود داشته ایرانیان چند سالی است که هیچهایکری می‌کنند. این مساله باعث می‌شود رانندگان هم اطلاعات زیادی درباره این نوع سفر نداشته باشند. مثلا ممکن است بسیاری از آنها ندانند علامت هیچهایکرها برای سواری رایگان چیست. بنابراین قبل از سوار شدن حتما به رانندگان بگویید که تصمیم دارید رایگان سفر کنید و یک توضیح کلی درباره این نوع سفر به آنها بدهید. از آنجایی که بیشتر ایرانی‌ها اهل معاشرت و گفتگو هستند، بهتر است گفتگو با راننده را تا رسیدن به مقصد حفظ کنید. برای اینکه راننده‌ها در جاده‌های ایران راحت‌تر سوارتان کنند، بهتر است روی یک کاغذ یا مقوا مقصد خود را بنوسید و دستتان بگیرید.

همه چیز درباره هیچهایک در ایران

برای هیچهایکینگ چه وسایلی لازم است؟

همانطورکه پیش‌تر گفته شد، در این نوع مسافرت باید چمدان‌های بزرگتان را در خانه بگذارید و با یکی دو تا کوله‌پشتی راهی سفر شوید. برای کسانی که می‌خواهند تازه هیچهایک را شروع کنند و سفر با کوله‌پشتی برایشان یک چالش است یک لیست آماده کرده‌ایم که می‌توانید در ادامه نگاهی به آن بیاندازید:

  • نقشه راه به صورت چاپی و اپلیکشن‌های راه‌یابی
  • کوله پشتی سایز بزرگ، سبک و با کیفیت
  • کیسه خواب
  • چادر یک نفره
  • غذاهای سبک و کنسروی
  • ماژیک و مقوا
  • لباس گرم و خنک
  • وسایل بهداشتی
  • وسایل شخصی
  • پول نقد
  • مدارک هویتی
  • کفش و جوراب اضافه
  • فلندک و کبریت
  • وسایل برقی مانند پاور بانک، شارژر و...

سفر هیچهایکری مناسب چه کسانی است؟

این سفر برای کسانی که اهل هیجان و ماجراجویی هستند بسیار مناسب است. افرادی که از خطر کردن و اتفاقات متقربه هراسی ندارند و می‌توانند به سرعت تصمیم‌‍‌‌گیری کنند و دوست دارند زیاد سفر کنند اما هزینه‌های سفر برایشان زیاد است؛ معمولا جذب این نوع مسافرت می‌شوند. هیچهایکرها باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند زیرا ممکن است در شرایط مختلف قرار بگیرند. همچنین کسانی که نمی‌توانند وسایلشان را در یک کوله‌پشتی جمع کنند و همیشه عادت دارند یک چمدان بزرگ همراه خود ببرند؛ مناسب این سفر نیستد. همچنین برای کسانی که به سفرهای لوکس و لاکچری عادت دارند احتمالا هیچهایکری را دوست نخواهند داشت.

سفر هیچهایکری مناسب چه کسانی است؟

معروف ترین هیچهایکرهای ایران چه کسانی هستند؟

در سال‌های اخیر ایرانیان زیادی سفرهای هیچهایکری را آغاز کرده‌اند و اگرچه این نوع سفر هنوز هم برای بسیاری از افراد ناشناخته است اما  هیچهایکرهای معروفی در ایران وجود دارند که در حال گسترش فرهنگ این نوع سفر هستند. نام برخی از این هیچهایکرها به شرح زیر است:

  • سحر طوسی sahar_toussi
  • مهزاد الیاسی mahzad.el
  • ارشاد نیکخواه sizdahom
  • سارا لویی sara.louee
  • هدی رستمی hodarostami

شرایط هیچهایک برای خانم‌ ها

طبیعتا سفر هیچهایکی برای خانم‌ها کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر است و نمی‌توان انکار کرد که این نوع سفر ممکن است خانم‌ها را بیشتر با خطر مواجه کند. اگر خانمی هستید که می‌خواهید این نوع مسافرت را امتحان کنید، بهتر است نکاتی را که بالاتر برای حفظ امنیت به آنها اشاره شد، کاملا جدی بگیرید. اگرچه این نکات هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها کاربرد دارد اما اگر انجامشان به آقایان توصیه می‌شود برای خانم‌ها ضروری است. جدا از این نکات، رعایت موارد زیر هم به امنیت هرچه بیشتر خانم‌های هیچهایکر کمک می‌کند:

  • در شب حرکت نکنید
  • گروهی حرکت کنید
  • از گوگل مپ و دیگر اپلیکشن‌های مسیریابی استفاده کنید.
  • جدی و با اعتماد به نفس حرف بزنید.
  • بهتر است سوار ماشینی که دو سرنشین مرد دارد نشوید.
  • معمولا ماشین‌هایی که سرنشینانش خانواده یا زوج هستند، قابل اعتمادترند.
  • همیشه در کیف خود یک سلاح مجاز داشته باشید.

چطور دخترانه سفر کنیم؟| لوازم ضروری و مقاصد سفر دخترانه

 هیچهایک برای خانم‌ ها

مزایا و معایب هیچهایکری چیست؟

سفر هیچهایکری مانند هر چیز دیگر مزایا و معایبی دارد. دانستن این مزایا و معایب از آن جهت ضروری است که به شما کمک می‌کند با دیدی بازتر درباره انتخاب نوع سفر تصمیم بگیرید. در ادامه برخی از مزایا و معایب مسافرت هیچهایکری را بررسی خواهیم کرد.

  مزایای سفر هیچهایکریمعایب سفر هیچهایکری
 هزینه این نوع سفر نسبت به انواع دیگر سفر کمتر است.خطر این نوع سفر از سایر سفرها بیشنر است و امکان دارد راننده غریبه برایتان دردسر درست کند.
در نوع مسافرت اوج هیجان را تجربه خواهید کرد.رانندگان به راحتی به شما اعتماد نمی‌کنند و بنابراین پیدا کردن ماشین کار آسانی نیست.
هیچهایک اعتماد به نفس و قدرت برقراری ارتباط شما را بالا می‌برد.شرایط همیشه آنطورکه شما می‌خواهید پیش نمی‌رود. برای مثال ممکن است سوار ماشینی شوید که بوی بدی می‌دهد.
با انجام این نوع سفر، با فرهنگ مردم شهرهای مختلف بیشتر آشنا خواهید شد.ممکن است برای ساعت‌ها در یک چاده معطل شوید.
سفر هیچهایکری باعث رشد شخصیتی شما می‌شود و تجربه شما را در زندگی بیشتر می‌کند. 
این نوع سفر برای کسانی خودروی شخصی ندارد بسیار انتخاب خوبی است.

چطور هیچهایکر شوید؟

در این مقاله درباره هیچهایک به‌عنوان نوعی از سفر و نکاتی که باید در سفر هیچهایکی بدانید صحبت کردیم. برای شروع چنین سفری باید تصمیم بگیرید. تا ندتی روی اعتماد به نفس و مهارت تسلط به اوضاع و شرایط خاص کار کنید. وسایلتان را تهیه نمایید و یک گروه پیدا کنید که بتوانید تا زمانی که تجربیات کافی را به دست نیاورده‌اید، با آنها همراه شوید. در پایان این مقاله باید تمام اطلاعات ضروری درباره هیچهایکینگ را بدانید و حالا می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا چنین سفری برای شما مناسب است یا نه. اگر تصمیمتان درباره هیچهایکر شدن مثبت است و به چنین سبک سفرهایی علاقه دارید؛ یقینا برایتان جالب خواهید بود اطلاعاتی کوچ سرفینگ هم به دست آورید. برای کسب این اطلاعات نگاهی به مقاله مربوط به آن بیاندازید. همچنین اگر قبلا تجربه هیچهایکینگ را دارید، تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر