راهنمای سفر به چابهار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 965
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

به دنیای مسحور کننده چابهار، گوهری نهفته در قلب ایران خوش آمدید. در این راهنمای سفر، شما را به با زیبایی‌های فریبنده و میراث فرهنگی غنی این شهر بی‌نظیر را آشنا می‌کنیم. آماده شوید تا وارد ماجراجویی شوید که شبیه هیچ چیز دیگری نیست، زیرا ما رازها و شگفتی‌هایی را که در چابهار در انتظار شماست، فاش می‌کنیم. دور از شلوغی گردشگران، چابهار تجربه‌ای منحصر به فرد را برای مسافرانی که به دنبال یک  سفرمتفاوت هستند، ارائه می‌دهد. با مناظر دست نخورده، سواحل بکر و فرهنگ محلی پر جنب و جوش، به سرعت تبدیل به مقصدی شده است که باید برای کسانی که به دنبال کشف قسمت‌های ناشناخته ایران هستند، از آن بازدید کنند. چه یک کاوشگر مشتاق باشید و چه به دنبال یک خلوتگاه آرام باشید، چابهار برای هر سلیقه‌ای گوشه‌ای برای گردشگران خود دارد. از صخره‌های ساحلی نفس‌گیر و آب‌های نیلگون پر از حیات وحش دریایی گرفته تا مکان‌های باستانی و بازارهای سنتی مملو از صنایع دستی محلی، این شهر می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی کند.

راهنمای سفر به چابهار

معرفی شهر چابهار

شهر چابهار مرکز شهرستان چابهار بوده و جنوبی‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. این شهر در نزدیکی اقیانوس هند و دریای مکران قرار دارد. چابهار به عنوان نزدیک‌ترین راه آبی به کشورهای محصور در خشکی نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان، ترکمنستان و قرقیزستان محسوب می‌گردد. کشتی‌های اقیانوس پیما می‌توانند در اسکله چابهار پهلوگیری نمایند.  بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که از طریق دریای عمان با اقیانوس هند ارتباط دارد. این عوامل سبب می‌شود تا ببندر چابهار از موقعیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

این شهر از غرب با استان رمزگان، از شرق با کشور پاکستان و از شمال با شهرستان نیک شهر همسایه است. در شرقی‌ترین نقطه چابهار بندر گواتر قرار دارد که نقطه صفر مرزی حساب می‌شود. چابهار آب و هوای معتدل و بهاری دارد. به همین علت نیز آن را چابهار یا «چهاربهار» نامگذاری کرده‌اند. این شهر 115 کیلومتر مرز آبی در دریای عمان و 130 کیلومتر مرز خاکی دارد. ارتفاع چابهار از سطح دریا 7 متر بوده و مساحت شهرستان چابهار حدود 9739 کیلومتر گزارش شده است. این بندر از مهم‌ترین بنادر بازرگانی ایران محسوب شده و به همین دلیل سرمایه گذاری‌های فراوانی در آن انجام گرفته است. این شهر از طریق راه‌های ارتباطی متعدد به شهرها و کشورهای دیگر دسترسی دارد. فرودگاه چابهار از پروازهای متعددی از سراسر ایران میزبانی می‌کند.

معرفی شهر چابهار

آب و هوای شهر چابهار

چابهار یا همان چهار بهار همانطور که از نامش نیز پیداست، در طول سال آب و هوایی بهاری و معتدل دارد. شهر چابهار خنک‌ترین بندر جنوبی ایران به شمار می‌رود. شهر چابهار در تابستان به نسبت دیگر شهرهای جنوب کشور خنک‌تر بوده و تابستانی معتدل دارد. رطوبت هوا در ماه‌های خرداد و اردیبهشت در چابهار به بیشترین حد خود رسیده و هوای این منطقه شرجی می‌شود. همچنین دمای چابهار در سردترین ماه سال (دی) به 19 درجه سانتی گراد و در گرم‌ترین ماه‌های سال نهایتا به 31 درجه سانتی گراد می‌رسد.

سفر به چابهار در فصل بهار

در فروردین ماه و به ویژه ایام نوروز چابهار پر از گردشگران مختلف از سراسر ایران است. در این مدت ممکن است پیدا کردن بلیط هواپیما یا رزرو هتل کمی مشکل باشد و همچنین قیمت‌ها نیز از روزهای عادی کمی بیشتر است. اگر می‌خواهید در زمان خلوت‌تری به چابهار سفر کنید، دو ماه اردیبهشت و خرداد در چابهار خلوت بوده اما باید با شرجی بودن هوای این شهر کنار بیایید.

سفر به چابهار در فصل تابستان

در فصل تابستان تعداد گردشگران چابهار به دلیل گرمای هوا افت پیدا می‌کند. البته در این فصل بادهای موسمی شروع به وزیدن می‌کنند و همین علت سبب می‌شود تا دمای هوا در چابهار به نسبت دیگر شهرهای جنوبی خنک‌تر باشد. از مزایا سفر به چابهار در فصل تابستان می‌توان به جشنواره مونسون اشاره کرد که در فصل تابستان برگزار می‌شود و از مشهورترین جشنواره‌های چابهار است.

آب و هوای شهر چابهار

سفر به چابهار در فصل پاییز

در فصل پاییز آب و هوای چابهار کمی رو به سردی می‌رود. اگر در این فصل به چابهار سفر می‌کنید بهتر است چندین لباس گرم به همراه داشته باشید. با آغاز فصل مدرسه از تعداد گردشگران چابهار به شدت کاسته می‌شود و به همین علت چابهار در پاییز خلوت است. در این فصل هزینه بلیط هواپیما و رزرو هتل به دلیل کمبود گردشگر کمتر شده و با قیمت‌هایی بسیار کمتر می‌توانید به این شهر سفر کنید.

سفر به چابهار در فصل زمستان

در فصل تابستان دمای هوای چابهار بین 18 تا 25 درجه سانتی گراد قرار می‌گیرد. اگر به دنبال هوای معتدل و قیمت‌های معقول و مقرون‌به‌صرفه هستید، ماه‌های بهمن و اسفند زمان خوبی برای سفر به چابهار محسوب می‌شوند. دمای هوا در این دو ماه معتدل بوده و همچنین به این دلیل که هنوز گردشگران نوروزی به چابهار نیامده‌اند، قیمت‌ها پایین هستند.

معروف ترین سواحل ترابزون - معروف ترین سواحلی که در سفر به ترابزون میتوانید بروید

بهترین فصل سفر به چابهار

ماه‌های آبان تا اواسط فروردین بهترین زمان سفر به چابهار از نظر آب و هوای محسوب می‌شوند. اگر به دنبال سفری ارزان‌تر هستید، ماه‌های بهمن و اسفند و همچنین ماه‌های اردیبهشت و خرداد از نظر قیمتی مقرون‌به‌صرفه هستند. البته توجه داشته باشید که در اردیبهشت و خرداد هوای چابهار به شرجی‌ترین حالت خود می‌رسد.

بهترین فصل سفر به چابهار

 

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

چگونه به چابهار سفر کنیم؟

برای سفر به چابهار روش‌های مختلفی وجود دارد. شما هم می‌توانید از طریق تورهای گردشگری به چابهار سفر کنید و هم می‌توانید خودتان به این شهر سفر نمایید. برای دسترسی به چابهار روش‌های مختلفی از جمله سفر با خودروی شخصی، هواپیما، قطار و اتوبوس وجود دارد. در ادامه راهنمای سفر به چابهار به بررسی انواع روش‌های دسترسی به چابهار می‌پردازیم.

سفر هوایی به چابهار

 قیمت بلیط هواپیما بسته به زمان سفر، نوع ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت است. برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت‌ها بهتر است از پلتفرم‌ لحظه آخر  کمک بگیرید.

مدت سفر هوایی از تهران به چابهار:اگر قصد دارید با هواپیما از تهران به چابهار بروید، این سفر تقریبا 2 ساعت به طول می‌انجامد. همچنین مدت زمانی که از خانه به سمت فرودگاه و از فرودگاه چابهار به سمت هتل می‌روید را نیز باید به این زمان اضافه کنید.

معرفی فرودگاه های چابهار و مسیرهای پروازی آن: فرودگاه چابهار در شهرستان کنارک در سال 1378 به بهره‌برداری رسید. این فرودگاه جایگاه خاصی در میان فرودگاه‌های کشور داشته و دو ترمینال مجزا برای پروازهای داخلی و خارجی دارد. پروازهای داخلی این فرودگاه از مبدا چابهار به مقصد فرودگاه ایرانشهر، شهید دستغیب شیراز، زاهدان، فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه مهرآباد تهران است.

سفر هوایی به چابهار

سفر زمینی به چابهار

سفر زمینی به چابهار از سراسر ایران امکان پذیر است. اگر از تهران به چابهار سفر می‌کنید، فاصله تهران تا چابهار 1800 کیلومتر بوده و تقریبا 20 ساعت طول می‌کشد تا به چابهار برسید. همچنین باید حداقل یک شب را در شهری بین راهی استراحت نمایید. فاصله برخی از شهرهای ایران تا چابهار به شرح زیر است:

  • فاصله چابهار تا شیراز: 1242 کیلومتر
  • فاصله چابهار تا اصفهان: 1510 کیلومتر
  • فاصله چابهار تا تهران: 1813 کیلومتر
  • فاصله چابهار تا مشهد: 1574 کیلومتر
  • فاصله چابهار تا تبریز: 2333 کیلومتر

فاصله و مدت زمان سفر زمینی از تهران به چابهار:

سفر از طریق نزدیک‌ترین مسیر زمینی از تهران تا چابهار تقریبا 20 ساعت به طول می‌انجامد. البته اگر در مسیر با ترافیک مواجه شوید، این زمان به بیش از 20 ساعت می‌رسد. زمانی که از تهران به سمت چابهار حرکت می‌کنید، باید از تهران خارج شده و به بزرگراه خلیج فارس بروید. در ادامه با عبور از شهرهای قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم به استان سیستان و بلوچستان خواهید رسید. سپس می‌توانید مسیر چابهار را دنبال کرده و خود را به این شهر برسانید.

سفر زمینی به چابهار

سفر ریلی به چابهار با قطار

یکی از دیگر راه‌ها برای دسترسی به چابهار استفاده از قطار است. البته توجه داشته باشید که هیچ مسیر مستقیمی از تهران تا چابهار وجود ندارد. بنابراین اگر قصد سفر ریلی از تهران به چابهار را دارید، باید بلیط قطار تهران – بندرعباس را تهیه نموده و پس از رسیدن به بندرعباس ادامه مسیر تا چابهار را با اتوبوس طی کنید.

سفر زمینی با اتوبوس

طبق راهنمای سفر به چابهار، یکی از روش‌های دسترسی به این شهر سفر زمینی به چابهار با اتوبوس است. از مراکز اصلی شهرهای مشهد، تبریز، شیراز و اصفهان و همچنین پایانه جنوب تهران اتوبوس‌هایی به مقصد بندر چابهار حرکت دارند. لازم به ذکر است که اگر از تهران به چابهار سفر می‌کنید این اتوبوس‌ها هر صبح به سمت چابهار حرکت می‌کنند. سفر با اتوبوس بهترین راه برای افرادی است که می‌خواهند سفری ارزان داشته باشند. البته به دلیل طولانی بودن مسیر ممکن است این سفر کمی سخت باشد. برای مثال طی کردن فاصله 1800 کیلومتری تهران تا چابهار با اتوبوس به 20 ساعت زمان نیاز دارد.

سفر ریلی به چابهار با قطار

حمل و نقل عمومی در چابهار

در شهر چابهار از سه طریق می‌توانید در شهر به گردش بپردازید: اتوبوس درون شهری، کرایه کردن خودرو و تاکسی. استفاده از تاکسی روشی مرسوم‌تر بوده و هزینه استفاده از آن نیز تقریبا مناسب است. اتوبوس‌های درون شهری نیز گزینه دیگر پیش روی شما هستند که البته به دلیل کم بودن تعداد اتوبوس‌های درون شهری فعال چابهار، این روش زیاد مورد استقبال گردشگران قرار نمی‌گیرد. همچنین باید مدت زمان زیادی را منتظر اتوبوس بمانید. به علاوه این اتوبوس‌ها مقاصد محدودی داشته و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر چابهار را پوشش نمی‌دهند.

حمل و نقل عمومی در چابهار

هتل‌ها و محل‌های اقامت چابهار

انتخاب صحیح هتل و محل اقامت از جمله عواملی است که تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت سفر دارد. در سفر خود به چابهار نیازی نیست از بابت محل اقامت و هتل نگارن باشید زیرا این شهر دارای هتل‌های متنوع با قیمت‌های مناسب است. البته تنوع هتل‌های چابهار به اندازه جزایر گردشگری مشهور خلیج فارس نظیر کیش و قشم نیست، اما با این حال هتل‌های باکیفیتی در این شهر فعالیت دارند. 

بهترین هتل های چابهار

 

  • هتل لیپار
  • هتل فردوس
  • هتل لاله
  • هتل جهانگردی
  • هتل شاهان
  • هتل سپیده
  • هتل صدف
  • هتل آذین
  • هتل ونوس

هتل‌ها و محل‌های اقامت چابهار

غذاهای محلی چابهار

غذاهای محلی از جاذبه‌های هر شهر به شمار می‌روند. در غذاهای سنتی چابهار مثل بسیاری از شهرهای جنوبی دیگر از ادویه‌های زیاد، متنوع و تند استفاده می‌گردد. همچنین در برخی دیگر از غذاهای محلی این منطقه از میوه رایج این منطقه یعنی خرما استفاده می‌شود. غذاهای بومی چابهار به دلیل نزدیکی به هند و پاکستان شباهت زیادی به غذاهای این دو کشور دارند. از مشهورترین غذاهای محلی چابهار می‌توان به بت ماش اشاره کرد. این غذا را در روزهای خنک سال طبخ می‌کنند. در طبخ این غذا از بهترین سبزیجات معطر بهره گرفته می‌شود.

هزینه‌های سفر به چابهار

هزینه‌های سفر به چابهار از فردی به فرد دیگر و از خانواده‌ای به خانواده دیگر متغیر است. از عوامل موثر در هزینه سفر می‌توان به این موارد اشاره داشت: تعداد افراد، نوع هتل، تعداد روزهای اقامت، نوع تفریحات، روش سفر به چابهار (زمینی، هوایی، ریلی)، فاصله مبدا تا چابهار، نوع اتاق رزرو شده در هتل و همچنین نوع و کیفیت غذا. به علاوه زمان سفر به چابهار نیز در هزینه تمام شده سفر تاثیر دارد برای مثال در فصول گردشگری سال نظیر تعطیلات عید نوروز، هزینه رزرو هتل، بلیط هواپیما، غذا و دیگر موارد از روزهای عادی سال بیشتر است.

مراکز خرید چابهار - معرفی بهترین مراکز خرید چابهار

 

دکه بازار چابهار - مجتمع تجاری تیس

 

 

بایدها و نبایدهای سفر به چابهار

هر شهر قوانین نانوشته خود را دارد که در سفر به آن باید این قوانین را مورد توجه قرار دهید. برای مثال زمانی که به شهر چابهار سفر می‌کنید، نباید شن‌ها و ماسه‌های این  منطقه را از چابهار خارج کنید. همچنین در بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر نظافت را رعایت نموده و زباله‌ها خود را در این مناطق رها نکنید. توصیه دیگر این است که هنگام بازدید از جاذبه‌های طبیعی چابهار بهتر است همراه خود آب و خوراکی داشته باشید زیرا در این مناطق معمولا مغازه‌ای وجود ندارد.

صنایع دستی و سوغات چابهار - از خوراکی ها تا صنایع دستی رنگارنگ

سوغاتی‌های چابهار

سوغاتی‌های چابهار شامل دو دسته صنایع دستی و خوراکی می‌شوند. از خوراکی‌های معروف چابهار که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید می‌توان به این موارد اشاره کرد: ادویه‌های کم یاب، شیرینی و ماهی. همچنین صنایع دستی چابهار شامل این موارد می‌گردد: معرق کاری با صدف، خمک دوزی، زری دوزی و گل دوزی روی پارچه، سوزن دوزی سنتی، دودنی بافی، چادربافی، گلیم بافی، تراش‌های سنگی و قیمتی، سکه دوزی و آینه دوزی روی پارچه، سفال کلپورگان، حصیربافی. از زیباترین صنایع دستی چابهار می‌توان به لباس بلوچی زنانه اشاره کرد که گران‌ترین لباس محلی ایران به شمار می‌رود.

سخن پایانی

چابهار از غنی‌ترین بنادر ایران است که در استان سیستان و بلوچستان و در جنوبی‌ترین منطقه این استان واقع شده است. بندر چابهار یک منطقه آزاد تجاری بوده و پررونق‌ترین بندرگاه ایران به شمار می‌رود. این شهر در نزدیکی اقیانوس هند قرار دارد. چابهار دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان نظیر قلعه تیس، چشمه گل افشان، اسکله کنارک، اسکله رمین، جنگل جرا، روستای تیس، موزه محلی چابهار، مسجد جامع تیس، گورستان جن تیس، خلیج پزم و پلاژ ساحلی تیس است. اگر تجربه‌ای از سفر به چابهار دارید، می‌توانید در بخش نظرات لحظه آخر تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
جشنواره تابستانی دبی 2024 | فرصتی برای خرید و سرگرمی
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر