سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/25
بازدید: 1707
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ارمنستان یکی از کشورهای زیبایی است که در همسایگی ایران قرار دارد. این کشور جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. امروزه سفر و تفریح از برنامه‌های زندگی افراد محسوب می‌شود که به شیوه‌های گوناگون به مقصدی مسافرت می‌کنند. مسافرت‌ها با راه و روش‌های مختلفی انجام می‌گیرند که برخی از افراد مسافرت هوایی و برخی دیگر مسافرت به زمینی و از طریق ماشین علاقه‌مند هستند. سفر به همراه ماشین باعث هیجان بیشتر سفر شده‌؛ اما در کنار لذتی که دارد، خطراتی را نیز به همراه خواهد داشت. یکی از کشورها برای سفر با ماشین شخصی، کشور ارمنستان بوده که می‌بایست در هنگام سفر به برخی از نکات توجه نمایید. برای این منظور می‌بایست برخی مدارک همچون گذرنامه، پلاک ترانزیت، گواهینامه بین‌المللی و کاپوتاژ خودرو را به همراه داشته باشید. در سفر به ارمنستان با ماشین شخصی چه مسیرهایی را باید طی کنیم؟ آیا برای سفر به این کشور ویزا نیاز است؟

مسیر زمینی تا ارمنستان با ماشین شخصی

شیوه‌های بسیاری برای سفر به ارمنستان وجود دارد که اغلب افراد سفر با ماشین شخصی را ترجیح می‌دهند. سفر با ماشین شخصی، کسب تجربه سفری پرهیجان را به‌دنبال خواهد داشت؛ چراکه شما می‌توانید با گذر از سایر کشورها و مکان‌ها از مشاهده مناظر لذت ببرید. به‌طور کلی مسیر رفتن به ارمنستان به دو بخش تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند.

مسیر تهران تا مرز نوردوز

در مسیر تهران تا نوردوز شما باید مسیری در حدود 810 کیلومتر را طی کنید. برای رفتن به ارمنستان در ابتدا می‌بایست خود را به تهران برسانید. برای طی کردن مسیر تهران تا مرز نوردوز تا شهر تبریز در حدود 600 کیلومتر سپس از جلفا تا سیه رود حدودا 60 کیلومتر و در نهایت از سیه رود تا مرزنوردوز در حدود 20 کیلومتر فاصله دارید.

مسیر مرز نوردوز تا ایروان

برای طی کردن مسیر نوردوز تا ایروان می‌بایست حدودا 1100 کیلومتر را طی کنید؛ البته این مسافت کل نبوده و برای رسیدن به ایروان دو مسیر وجود دارد. اگر علاقه‌مند هستید تا از مسیر اول برای رفتن استفاده کنید، باید حدودا 380 کیلومتر را پشت سر بکذارید؛ اما در مسیر دوم برای رسیدن به ایروان، می‌بایست مسیری 440 کیلومتری را طی نمایید. در طول این مسیر شما شاهد مناظری زیبا خواهید بود. ویژگی‌های هر مسیر به شرحزیر هستند.

  • مسیر اول: مسیر اول به افرادی توصیه می‌شود که علاقه‌مند هستند تا در مدت زمان کمتری به مقصد برسند. از معایب این مسیر می‌توان به پیچ‌وخم‌های بسیار آن و کوهستانی بودن جاده اشاره کرد. در جاده‌های مسیر اول شما باید با احتیاط و با آرامش بیشتری رانندگی کنید. مسیر اول شامل مسیر مرز نوردوز تا شهر مغری با فاصله‌ای حدودا 10 کیلومتر، شهر مغری تا لهواز در حدود 5 کیلومتر، از لهواز تا لرنادروز حدودا 45 کیلومتر، از لرنادزور تا کاپان در حدود 22 کیلومتر، از کاپان تا اغوانی حدودا 36 کیلومتر، از اغوانی تا آرپی 150 کیلومتر و از آرپی تا ایروان حدود 114 کیلومتر می‌شود.
  • مسیر دوم: در این مسیر شما قادر به تماشای مناظری زیبا و سرسبز خواهید بود. اگر علاقه‌مند هستید که با آرامش به مسیر خود ادامه دهید و از دیدن مناظر لذت ببرید حتما این مسیر را برکزینید. بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان که شامل دریاچه سوان می‌شود در مسیر دوم قرار دارد. این مسیر شامل مغری تا لهواز با فاصله‌ای 5 کیلومتری، لهواز تا کاپان 68 کیلومتر، کاپان تا اغوانی حدود 36 کیلومتر، اغوانی تا وایک حدودا 129 کیلومتر، وایک تا شاتین 27 کیلومتر، شاتین تا گغوویت در حدود 42 کیلومتر، گغوویت تا لاشن 71 کیلومتر و از لاشن تا ایروان 66 کیلومتر می‌شود.

آیا برای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی باید ویزا داشته باشیم؟

برای سفر با ماشین شخصی می‌بایست برخی از مدارک را به همراه داشته باشید. ارمنستان یکی از کشورهای گردشگرپذیر محسوب می‌شود که شیوه‌های بسیاری برای سفر به آن وجود دارند. اگر به روش‌های هوایی و زمینی با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی علاقه‌مند نیستید، می‌توانید با ماشین شخصی خود به این کشور بروید. برای سفر به ارمنستان نیازمند ویزا نخواهید بود. شما می‌توانید با به همراه داشتن تنها یک پاسپورت معتبر، سفر خود را آغاز نمایید. 

مدارک مورد نیاز برای سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی یکی از روش‌های مسافرت است که امروزه اغلب افراد آن را برمی‌گزینند. سفر با خودروی شخصی سبب هیجان بیشتر کسب تجربه متفاوت می‌شود؛ اما در عین حال خطراتی را نیز به‌دنبال خواهد داشت. در این شیوه سفر می‌توانید در هرکجا علاقه‌مند بوده‌اید توقف داشته و حتی با تغییر مسیر از شهرهای دیگر نیز دیدن نمایید. حال برای سفر زمینی به ارمنستان با ماشین شخصی نیاز است تا برخی از مدارک را به همراه داشته باشید. از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار برای سفر با ماشین شخصیی

همان‌طور که می‌دانید پاسپورت یا گذرنامه از مدارک بسیار ضروری برای خروج از کشور به‌حساب می‌آید. برای سفر به ارمنستان شما می‌بایست برخی از مدارک را به همراه خود داشته باشید. یکی از مدارک مهم، پاسپورت است که می‌بایست حداقل از 6 ماه اعتبار برخوردار باشد. اغلب پاسپورت‌ها در حدود 4 تا 5 سال اعتبار دارند و پس از اتمام تاریخ اعتبار آن نیاز است تا جهت تمدید یا دریافت مجدد آن اقدام نمایید. از جمبه مدارک مورد نیاز برای این منظور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.  

  • اصل شناسنامه و کارت ملی 
  • تائیدیه ثبت احوال برای تمامی متقاضیان پاسپورت
  • عکس بیومتریک (هنگام گرفتن عکس بیومتریک آقایان باید بدون کلاه و عینک و بانوان بدون آرایش و زیور‌آلات باشند)
  • اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال
  • افراد بالای 15 سال باید دارای شناسنامه عکس‌دار باشند.
  • برای کودکان زیر 6 سال باید یک قطعه عکس از وی را برای دریافت پاسپورت به همراه داشته باشید.
  • ارائه ‌نامه از حفا یگان برای افرادی که نظامی هستند و 5 سال از بازنشستگی آن‌ها نگذشته است.
  • نظامیانی که شاغل هستند باید برای دریافت پاسپورت، نامه موافقت حفاظت یگان را به همراه داشته باشند.

گواهینامه بین ‌المللی برای سفر با ماشین شخصی

یکی از مدارک مورد نیاز برای ورود و تردد در کشورهای دیگر، گواهینامه بین‌المللی است. گواهینامه بین‌المللی همان گواهینامه رانندگی یا سند IDP است. از نظر ظاهری این گواهینامه به دفترچه یا کارت اعتباری شباهت دارد. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود در ارمنستان تردد کنید ، می‌بایست این مدرک را به همراه خود داشته باشید تا مجوز ورود و تردد به کشور ارمنستان به شما داده شود. مدت اعتبار این گواهینامه 3 سال بوده و شما می‌توانید با گواهینامه بین‌المللی به مدت 1 تا 3 سال در سایر کشورها به رانندگی بپردازید. مدارک لازم برای دریافت گواهینامه بین‌المللی عبارتند از:

  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران که حداقل اعتبار آن 1 ماه و 3 روز باشد.
  • یک قطعه عکس تمام‌رخ 3 در 4
  • کواهینامه بین‌المللی قبلی در صورت موجود بودن
  • اصل یا کپی از صفحه نخست گذرنامه
  • پرداخت برخی از هزینه‌های مربوطه
  • اگر قصد دارید تا گواهینامه نزدیکان خود را دریافت کنید، می‌بایست شناسنامه آن فرد را با شناسنامه خود به همراه داشته باشید.

پلاک ترانزیت

پلاک ترانزیت از مراحل قبل کاپوتاژ کردن خودرو محسوب می‌شود. پلاک ترانزیت در واقع یک پلاک بین‌المللی است که به‌صورت بین‌المللی صادر می‌شود. پلاک ترانزیت برای سفرهای زمینی خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این پلاک را نداشته باشید، ورود به سایر کشورها برای شما انکان‌پذیر نخواهد بود. پلاک ترانزیت در واقع مجوزی برای ورود و تردد در سایر کشورها شناخته می‌شود. برای دریافت این پلاک حتما باید خودروی شما در دسترس باشد و زمانی که خودروی خود را به فروش می‌رسانید می‌بایست پلاک ترانزیت را نیز به مالک جدید تحویل دهید. مدارک لازم برای تحویل پلاک ترانزیت به شرح زیر هستند.

  • اصل پروانه خروج موقت معتبر (برگه کاپوتاژ)
  • اصل یا کپی گذرنامه معتبر
  • اصل یا کپی سند مالکیت خودرو
  • تکمیل بودن فرم‌های درخواست
  • دارا بودن گواهینامه رانندگی بین‌المللی معتبر 

کاپوتاژ کردن خودرو

یکی از اقداماتی که به هنگام سفر به کشور زیبای ارمنستان باید انجام دهید، کاپوتاژ کردن خودروی شخصی خواهد بود. ارمنستان یکی از کشورهای پذیرنده کاپوتاژ است. کاپوتاژ خودرو در واقع همان مجوز ورود و خروج خودرو نام دارد. با این مجوز شما قادر به ورود به کشورهای دیگر هستید. اگر خودروی شما کاپوتاژ نشده و از مجوز ورود و خروج برخوردار نباشید، نمی‌توانید به کشورهای دیگر سفر کنید. کاپوتاژ یک اصطلاح گمرکی است که برای حمل‌ونقل کالا و مسافر به کار می‌رود. از مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسنامه مالک وسیله نقلیه
  • برگ سبز رنگ
  • اصل گواهینامه رانندگی
  • گواهینامه بین‌المللی با اعتبار حداقل 3 سال
  • بیمه‌نامه ایرانی
  • گذرنامه و کپی از صفحه نخست آن
  • چهار تا شش عدد عکس سه در چهارشنبه و به همراه داشتن خودرو برای کاپوتاژ

زمانی که مدارک خود را تحویل می‌دهید می‌بایست به برخی از قوانین قبل کاپوتاژ خودروی شخصی نیز دقت داشته باشید. کاپوتاژ خودرو از یک‌سری قوانین برخوردار بوده که به شرح زیر هستند.

  • به هنگام کاپوتاژ خودرو ما می‌بایست در دسترس باشد.
  • خودروی شما اگر قدمت زیادی داشته باشد، ابتدا باید از میراث فرهنگی مجوز بگیرید.
  • برخی از کشورها به برخی از مدل‌های خودرو اجازه ورود نمی‌دهند. قبل از آغاز سفر با خودروی شخصی به مقصد کشور مد نظر، از وضعیت قابل قبول بودن مدل آن مقصد اطلاع یابید.

سخن پایانی

کشور ارمنستان یکی از کشورهای زیبایی است که در قفقاز جنوبی قرار دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های بسیاری برای سفر به این کشور اقدام کنید. یکی از آن‌ها، سفر با خودروی شخصی است. شما می‌توانید با به همراه داشتن برخی از مدارک، با ماشین شخصی خود به ارمنستان سفر نمایید. از مدارک مورد نیاز برای سفر به ارمنستان می‌توان به گواهینامه بین‌المللی، پلاک ترانزیت، گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار و کاپوتاژ کردن ماشین (مجوز ورود و خروج و تردد در کشورهای خارجی) اشاره کرد. یکی از مزایای سفر به ارمنستان عدم نیاز به ویزا است و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانید وارد کشور این کشور شوید. اگر علاقه‌مند هستید تا با استفاده از شیوه‌های دیگر نیز به این کشور سفر کنید یا هتلی را در کشور ارمنستان به‌صورت آنلاین رزرو نمایید به وب سایت لحظه آخر سری بزنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس خانه زینت الملک با معماری قجری | ساعت بازدید + قیمت و آدرس
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر