پاتایا بهتره یا پوکت

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/09
بازدید: 3919

در طی چند سال گذشته تایلند به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های تفریحی طبیعی، طبیعت زیبا و آثار تاریخی، میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیا بوده است. دو شهر از شهرهای زیبای تایلند همواره طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از سوالات رایج افرادی که قصد سفر به کشور تایلند را دارند، این است که پاتایا بهتره یا پوکت. به‌طور کلی این موضوع که کدام شهر مقصد مناسب‌تری برای شما خواهد بود به سلیقه شخصی شما، میزان بودجه در نظر گرفته و زمان سفر و شرایط آن شهر بستگی دارد. حال اگر شما بتوانید با ویژگی‌های مختلف این دو شهر آشنا شده، علایق خود را در سفر بشناسید و تفاوت‌های آن دو را دریابید، قادر خواهید بود که باتوجه به شرایط خود، به‌راحتی در خصوص این سفر تصمیم بگیرید.

پوکت یا پاتایا

پاتایا یا پوکت؛ آشنایی با دو شهر توریستی تایلند

پوکت یکی از جزایر معروف در جنوب غربی تایلند بوده که به عنوان بزرگ‌ترین جزیره این کشور شناخته می شود. جزیره پوکت در واقع در ساحل غربی دریای آندامان واقع شده و در اطراف این جزیره ۲۲ جزیره کوچک دیگر قرار گرفته‌اند. مساحت جزیره پوکت به ۵۷۶ کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن براساس سرشماری سال ۲۰۱۲، ۶۶۵۷۰۰ نفر برآورد شده است. از آنجایی که شهر پوکت دارای آب‌وهوای بسیار عالی و جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی است سالانه توریست‌ها و گردشگران بسیاری به این جزیره سفر می‌کنند؛ اما پاتایا یک شهر ساحلی کوچک به شمار می‌رود که در شرق خلیج تایلند واقع شده است. شهر پاتایا که یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی کشور تایلند شناخته می‌شود، در فاصله ۱۶۵ کیلومتری پایتخت تایلند یعنی شهر بانکوک قرار دارد. مساحت این شهر حدودا به ۲۲ کیلومتر مربع می‌رسد و براساس سرشماری‌های انجام شده این شهر زیبای ساحلی در حدود یک میلیون و ۵۰۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است.

سواحل پاتایا

مقایسه دو شهر پاتایا و پوکت

پوکت در واقع یکی از جزایر تایلند به حساب می‌آید؛ اما شهر پاتایا یک شهر ساحلی کوچک در کشور تایلند است. همچنین با وجود این‌که مساحت جزیره پوکت بسیار بیشتر از شهر ساحلی پاتایا بوده؛ اما جمعیتی که شهر پاتایا در خود جای داده بسیار بیشتر از جمعیت جزیره پوکت برآورد شده است. در نظر داشته باشید که برای رفت‌وآمد در شهر پاتایا می‌توان از وسایل تقلیه‌ای همچون اتوبوس، توک توک، دوچرخه کرایه‌ای، تاکسی‌ها استفاده کرد، در صورتی که برای رفت‌وآمد در شهر پوکت علاوه‌بر موارد ذکر شده، می‌توان از قایق نیز بهره‌مند شد. لازم به ذکر است که شهر پوکت جاذبه‌های طبیعی بسیار و آثار تاریخی زیبایی را در خود جای داده است. از جمله آثار باستانی و مکان‌های طبیعی این شهر می‌توان به شهر باستانی پوکت، پارک جنگلی اسپلش جانگل، معبد وات چالونگ، خلیج فنگ نگا، ساحل کارن و... اشاره کرد. همچنین پاتایا نیز دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان معبد وات فرایا، پارک سنگی، پارک 3 امپراطور، ساحل جامتین، مینی سیام و... را نام برد.

مقایسه پوکت و پاتایا

آب و هوای پاتایا بهتره یا پوکت؟

این دو شهر را نمی‌توان به‌طور دقیق از نظر آب‌و‌هوایی مقایسه کرد. هر دو شهر دارای آب‌وهوای خشک و مرطوب استوایی هستند. آب‌وهوای شهر پاتایا شباهت بسیار زیادی به آب‌وهوای بانکوک دارد و هوای این شهر بسیار گرم است. در فصل زمستان هوای پاتایا معتدل و کمی خنک خواهد بود؛ اما در فصل بهار هوای این شهر به شدت گرم می‌شود. همچنین در ماه‌های اردیبهشت تا آذر باران‌های بسیار زیادی در این شهر مشاهده می‌شوند. در پاتایا نیز شاهد باران‌هایی به‌صورت رگباری خواهید بود. همانند شهر پاتایا جزیره پوکت نیز دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب است. همچنین ماه‌های آذر تا اردیبهشت، ماه‌های بارانی سال در جزیره پوکت به حساب می‌آیند. همچنین از ماه خرداد تا آبان ماه شدت باران‌ها بسیار بیشتر از سایر ماه‌های سال خواهد شد. ضمن این‌که در شهر پوکت نیز همانند پاتایا باران به‌صورت رگباری می‌بارد و به سرعت نیز متوقف می‌شود. بنابراین به‌طور کلی می‌توان بیان کرد که آب‌وهوای این دو جزیره شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارد. 

آب و هوای پوکت بهتر است یا پاتایا

بهترین زمان بازدید از پاتایا و پوکت 

جهت آگاهی از مناسب‌ترین زمان برای سفر به شهرهای پاتایا و پوکت و بازدید از آن‌ها، می‌بایست با آب‌وهوای این دو جزیره در ماه‌های مختلف سال آشنا شوید. از آنجایی که در شهر پاتایا هوا در ماه‌های آوریل و در فصل بهار به شدت گرم می‌شود، این فصل‌ زمان مناسبی برای سفر به این شهر نخواهد بود؛ اما هوای شهر پاتایا در فصل زمستان بسیار مطبوع بوده و به همین جهت بسیاری از گردشگران این فصل را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند. البته اگر از دسته افرادی باشید که علاقه بسیاری به شهرهای بارانی دارید، می‌توانید ماه‌های اردیبهشت تا آذر یعنی ماه‌های می تا نوامبر را برای سفر به پاتایا انتخاب کنید. ضمن این‌که همانند شهر پاتایا برای بازدید از شهر پوکت نیز بهتر است فصل زمستان را برگزینید، زیرا از نظر بارش باران و هوای مطبوع این فصل بهترین زمان برای بازدید از شهر پاتایا خواهد بود. اگر قصد سفر به پوکت را دارید، لازم است بدانید که این شهر در ماه‌های آذر تا اردیبهشت بارانی است. 

سواحل پوکت یا سواحل پاتایا؟

براساس اطلاعات موجود نمی‌توان به‌طور قطع یکی از سواحل پاتایا یا پوکت را به دیگری برتری داد، زیرا هر دو شهر از سواحل بسیار زیبایی برخوردار هستند. شهر پوکت سواحل بسیار وسیعی را در خود جای داده که آب این سواحل بسیار شفاف و تمیز هستند. همچنین اگر به حضور در مکان‌های دنج و مملو از آرامش علاقه دارید، سواحل شهر پوکت به‌دلیل داشتن وسعت بسیار، گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. از جمله سواحل بسیار معروف این جزیره می‌توان به سواحل کارن، کامالا و پاتونگ اشاره کرد. شهر ساحلی پاتایا نیز سواحل بسیار زیبا و وسیعی را در خود جای داده است. سواحل پاتایا به قدری بزرگ هستند که به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌شوند. همچنین سواحل این شهر برای خانواده‌ها مکانی بسیار مناسب به شمار می‌روند. 

سواحل پاتایا و پوکت

مقایسه شب های پاتایا و پوکت

از منظر مقایسه شب‌های پاتایا و پوکت می‌توان ذکر کرد که پاتایا از پوکت بهتر است؛ چراکه در جزیره پوکت تفریحات شبانه چندانی وجود ندارند و اغلب مسافران صرفا برای حضور در سواحل زیبای این شهر به آن سفر می‌کنند. در حالی که در شهر ساحلی پاتایا انواع تفریحات شبانه برای گردشگران و مسافران قابدر نظر گرفته شده‌اند. به عنوان مثال در هر شنبه در ساعت 21:30 جشن کف‌ بازی در کافه راک پاتایا انجام می‌گیرد و مسافران و گردشگران می‌توانند در این نقطه گردهم آمده و با یکدیگر آواز بخوانند و برقصند. همچنین جشن‌های بسیار دیگری نیز در این شهر برگزار می‌گردند که افراد می‌توانند از شرکت در آ‌ن‌ها نهایت لذت را ببرند‌.

پاتایا یا پوکت کدام یک برای سفر خانوادگی مناسب است؟

شهر پاتایا معمولا برای جوانانی است که به‌دنبال هیجان و ماجراجویی هستند؛ اما اگر قصد دارید که به همراه خانواده‌، کودکان و زوج‌ها به سفر بروید، پوکت گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. 

سفر به پاتایا یا سفر به پوکت کدام یک ارزان‌تر است؟

اگر هزینه‌های سفر برای شما مطرح بوده، توجه داشته باشید که شهر پاتایا نسبت به پوکت بسیار ارزان‌تر است. به‌طور کلی در تمامی کشورهای دنیا میزان هزینه سفر به جزایر نسبت به شهرها بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین در پاتایا مسافران و گردشگران می‌توانند برای طی کردن مسیرها از وسایل نقلیه ارزان‌تر همچون تاکسی‌های سه چرخه‌ای، اتوبوس‌های دولتی یا حتی موتورهای اجاره‌ای استفاده نمایند؛ در صورتی که در جزیره پوکت لازم است برای حمل‌ونقل قایقی را اجاره کنید که هزینه آن به مراتب بیشتر خواهد شد. 

سفر به پوکت ارزانتر است یا پاتایا

از کدام جزیره خرید کنیم؟

هر دو شهر پوکت و پاتایا مراکز خرید متنوعی را در خود جای داده‌اند که گردشگران مسافران می‌توانند به گشت‌گذار و خرید کردن از آن‌ها بپردازند؛ اما اگر به بازارهای سنتی علاقه‌مند هستید، در شهر پوکت بازارهای سنتی از مراکز خرید مدرن بسیار بیشتر هستند، در واقع تنها دو مرکز خرید مدرن به نام‌های جانگ سیلون و سنترال فستیوال در این جزیره به چشم می‌خورند. اما جالب است بدانید برخلاف جزیره پوکت شهر ساحلی پاتایا علاوه‌بر این‌که بازارهای محلی و خیابانی بسیاری را در خود جای داده، مراکز خرید مدرن زیادی را نیز برای علاقه‌مندان به بازاها و پاساژهای مدرن در نظر گرفته است. بنابراین شهر پاتایا هم از نظر بازارهای خیابانی و هم از نظر مراکز خرید مدرن بسیار غنی بوده و افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند در این شهر به خرید کردن بپردازند.

سخن پایانی

اگر شما از دسته افرادی هستید که قصد دارند به کشور تایلند سفر کنند اما در خصوص این که کدام یک از شهرهای پاتایا یا پوکت را انتخاب کنید سردرگم شده‌اید، لازم است با تفاوت‌های این دو شهر در موارد مختلف آشنا شوید.  برای مثال آشنایی با تفاوت آب و هوا، سواحل، هیجانات، تفریحات شبانه و... می‌تواند به مسافران گردشگران در این راستا کمک شایان توجهی کنند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر