مرز ایران و ارمنستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/17
بازدید: 9914

مرز ایران و ارمنستان، شامل یک خط زمینی به طور 44 کیلومتر است که این خط از غرب به مرز کشور ایران، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و از شرق ایران به سمت ارمنستان و جمهوری آذربایجان منتهی می‌شود. سفر زمینی به ارمنستان برای گردشگران و توریست‌ها از جذابیت و اهمیت بالایی برخورددار است، طوری که افراد ترجیح می‌دهند دل را به دریا زده و به سمت لب مرز این دو کشور حرکت کنند و از مسیر طولانی آن نیز لذت ببرند. بیش از نیمی از مسیر ایران به ارمنستان سرسبز است و همین مسئله لذت مسیر را دوچندان می‌کند. در ابتدای مسیر ایران به ارمنستان، مرز این دو کشور را خواهیم دید. اما مرز ارمنستان و ایران کدام شهر است؟ این مرز تا شهرهای مختلف تهران، تبریز و جلفا چقدر فاصله دارد؟ مدارک موردنیاز برای خروج از مرز در زمان سفر به این کشور چه چیزهایی است؟ در ادامه با بررسی کامل مرز ایران و ارمنستان، به این سوالات نیز پاسخ می‌دهیم. 

مرز ایران و ارمنستان؛ مرز نوردوز

گذرگاه های مرزی ایران-ارمنستان

برای عبور از ایران و رسیدن به کشور ارمنستان، باید از گذرگاه‌های مرزی عبور کرد. یکی از گذرگاه‌ها، پایانه مرزی نوردوز نام دارد. اگر قصد داشته باشید که برای گشت‌وگذار یا واردت و صادرات از مرز خارج شوید و به این کشور بروید، می‌بایست شاه‌راه اصلی یعنی نوردوز را انتخاب کنید. گذرگاه مرزی نوردوز در استان آذربایجان شرقی قرار داد که در این صورت باید به روستای بستان آباد رفته و از آن‌جا مسیر خود را ادامه دهید. البته توجه داشته باشید که تنها مسیر و گذرگاه برای رسیدن به ارمنستان همین گذرگاه مرزی است.

مرز ایران و ارمنستان کدام شهر است؟

شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی ببینیم مرز ایران و ارمنستان در کدام شهر قرار دارد؟ برای سفر زمینی از ایران به ارمنستان (ایروان) و گذر از این مرز باید بگوییم که مرز ایران و ارمنستان در استان آذربایجان شرقی ( تبریز ) قرار گرفته است. این مرز در جلفا و روستای نوردوز واقع شده است.

سفر به کشور زیبا و تاریخی ارمنستان!

گذرگاه‌های مرزی ایران و ارمنستان؛ پایانه مرزی نوردوز

همانطور که انتظار می‌رود، برای سفر زمینی به ارمنستان نیاز است از گذرگاه‌های مرزی مختلفی عبور کنید که یکی از این گذرگاه‌ها پایانه مرزی نوردوز است. در صورتی که قصد سفر کاری یا تفریحی به این کشور را دارید می‌بایست از گذرگاه اصلی مرزی یعنی نوردوز عبور کنید. اما چطور باید به این گذرگاه برویم؟ برای رفتن به گذرگاه مرزی نوردوز می‌بایست به استان آذربایجان شرقی بروید. در این استان به روستای بستان آباد بروید چرا که تنها مسیر برای رفتن به ارمنستان این گذرگاه مرزی است.

روستای نوردوز دقیقا کنار رود ارس واقع شده است و به عنوان مرز ارمنستان شناخته می‌شود. این مرز از سال 1374 به منظور سفر به ارمنستان بازگشایی شد که در حال حاضر نیز اصلی‌ترین مرز ایران به ارمنستان است. در ادامه نقشه مرز ایران و ارمنستان را در تصویر نشان داده‌ایم:

فاصله تبریز و تهران تا نوردوز

مسافت مرز ایران و ارمنستان چقدر است؟

مسافت یا طول مرز ایران و ارمنستان در حال حاضر 44 کیلومتر اعلام شده است. این مرز از طرف غرب با کشور ایران، ارمنستان و جمهوری نخجوان و از سمت شرق با کشور ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ارتباط است. مرز امروزی که میان ایران و ارمنستان قرار گرفته است تاریخچه جالبی دارد. این مرز حاصل تقسیمات کشوری در سده نوزدهم بوده که درگیری‌های میان امپراتور عثمانی، ایران و امپراطوری روسیه است. از طرفی تاریخچه این مرز به زمان انعقاد عهدنامه گلستان بر می‌گردد در این عهدنامه روسیه بخش عظیمی از آذربایجان و بخش‌هایی از ارمنستان را تصاحب کرد.

در انتهای همه این‌ها جنگ میان روسیه و ایران قرار می‌گیرد که در اثر این جنگ عهدنامه ترکمنچای شکل گرفته و بخش‌های باقی مانده ارمنستان و نخجوان واگذار شد. در این زمان بود که رود ارس مرز جدید میان قفقاز و ایران تعیین شد.

راهنمای سفر به ارمنستان - سفری هیجان انگیز و کم هزینه به کشوری در همسایگی ایران!

نقشه مرز ارمنستان و ایران

تهران چقدر با مرز ایران و ارمنستان فاصله دارد؟

اگر از تهران قصد سفر به ارمنستان را داشته باشید قطعا با این سوال مواجه می‌شوید. از آن‌جایی که در طول سال افراد زیادی از تهران به ارمنستان سفر می‌کنند، بهتر است بدانید که تهران چقدر تا مرز نوردوز فاصله دارد؟ مسافت تهران تا مرز ایران و ارمنستان حدودا 810 کیلومتر است یعنی با ماشین شخصی یا تاکسی حدودا 12 الی 14 ساعت در مسیر خواهید بود.

تبریز چقدر با مرز ایران و ارمنستان فاصله دارد؟

در صورتی که قصد داشته باشید از تبریز به ارمنستان سفر کنید، 472 کیلومتر راه دارید. اگر بخواهیم از نظر فاصله زمانی این مسئله را مطرح کنیم باید بگوییم که حدودا 8 ساعت در راه خواهید بود.

جلفا چقدر تا مرز ایران و ارمنستان فاصله دارد؟

جلفا همان مرز ایران و ارمنستان شناخته می‌شود. جلفا همان منطقه‌ایست که روستای نوردوز در آن قرار گرفته است. در صورتی که بخواهید از این منطقه به پایتخت ارمنستان بروید، لازم است 485 کیلومتر راه طی کنید یعنی حدود 9 ساعت.

 

شرایط عبور از مرز زمینی ایران و ارمنستان

ارمنستان کشوری‌ست که اگر قص ورود به آن را داشته باشید نیازی نیست ویزا تهیه کنید. فقط کافیست پاسپورت بگیرید و به ارمنستان بروید. اما برای اینکه بتونید به این کشور سفر کنید باید از مرز عبور کنید. لازم است ابتدا به آذربایجان شرقی یعنی تبریز سفر کنید و خود را به شهرستان جلفا برسانید. روستای نوردوز در شهرستان جلفا قرار گرفته است که از این بخش می‌توانید به پایانه مرزی نوردوز دسترسی داشته باشید.

مدارک موردنیاز برای خروج از مرز و رفتن به ارمنستان

  • شما برای رفتن به ارمنستان نیازی به ویزا ندارید. تنها باید پاسپورت معتبر همراه شما باشد. لازم به ذکر است پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • برای اینکه بتوانید از مرز ارمنستان_ ایران عبور کنید می‌بایست عوارض خروج را پرداخت نموده و فیش را نگه دارید.
  • در صورتی که قصد دارید با ماشین شخصی خود از مرز عبور کنید باید پلاک ماشین را بین‌المللی کنید.
  • زمانی که به مرز می‌رسید مورد بازرسی قرار می‌گیرید.
  • در صورت عبور از مرز با ماشین شخصی باید گواهینامه بین‌المللی داشته باشید.
  • در نهایت نیاز به مجوز خروج از کشور دارید.

شرایط و مدارک خروج از مرز ایران و ارمنستان

سخن پایانی

در آخر باید گفت که بعد از اینکه از مرز نوردوز عبور کنید و در خاک ارمنستان قرار بگیرید، حدودا 400 کیلومتر تا ایروان، پایتخت ارمنستان فاصله دارید. در صورتی که قصد سفر زمینی به این کشور را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های مخصوص استفاده کنید چرا که سفر زمینی به ارمنستان با قطار ممکن نیست. همچنین می‌توانید از خودروی شخصی خود استفاده نمایید. در نهایت اگر قصد دارید با تور ارمنستان به این کشور سفر کنید اطلاعات تور را در سایت لحظه آخر می‌توانید مشاهده نمایید. 

نظرات کاربران

  • سارا سارا 1402/09/26
    1 نفر پسندیدند
    سفر با ماشین شخصی به ایروان مشکل امنیتی نداره؟ جاده ها ایمن هستند؟
  • ملیکا ملیکا 1402/09/21
    2 نفر پسندیدند
    ارمنستان بریم بهتره یا آذربایجان؟
  • لحظه آخر لحظه آخر 1402/09/21
    0 نفر پسندیدند
    سلام دوست عزیز! در پاسخ به سوالتون جواب دقیقی نمیشه ارائه داد بخاطر اینکه هر کدوم از مورد هایی که گفتید جاذبه های گردشگری خاص خودش رو دارد. شما اول هدف سفر رو انتخاب کنید و علایق دیدنی هاتون رو مد نظر بگیرید تا در انتخاب بهترین گزینه رو انتخاب کنید.
  • منصور منصور 1402/09/21
    0 نفر پسندیدند
    عوارضی که باید برای ورود به ارمنستان بریم چقدره؟
  • نوروز نوروز 1402/09/19
    0 نفر پسندیدند
    ممنون بابت نقشه مفیده واقعا خیلی خوبه که سایتتون نقشه جداگانه داره
  • قاسمی قاسمی 1402/09/19
    0 نفر پسندیدند
    امیدوار بودم راه فرار قاچاقی از مرز ایران و ارمنستان رو هم از این مطلب پیدا کنم!
  • محنا کلامی محنا کلامی 1402/05/15
    11 نفر پسندیدند
    الان قیمت ورودی مرز ایروان چقدره؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 105 کاربر