قشم یا هرمز؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/09
بازدید: 1647

در ایران جزایر زیبای بسیاری وجود دارد که هر جزیره مکان‌های گردشگری و تفریحی مخصوص خود را دارا است. جزیره قشم یا هرمز هردو از بهترین جزایر ایران محسوب می‌شوند، اگرچه امکانات رفاهی متفاوتی دارند و جزیره قشم بزرگ‌تر و درحال حاظر با امکانات رفاهی بیشتری از جزیره هرمز شناخته‌ شده است اما جزیره هرمز از زیبایی‌های شگفت‌انگیزی برخوردار است. از زیبایی های هرمز می‌توان به وجود سواحل، کوه‌های رنگارنگ و خاک‌های رنگی اشاره کرد. جزیره قشم یکی از مکان‌ها برای انجام خرید و گردش به حساب می‌آید و مکان‌های دیدنی مانند تنگه‌ها و سواحلی زیبا دارد. در ادامه مطالب به مقایسه این دو جزیره از تمامی نظرها می‌پردازیم.

قشم یا هرمز

معرفی کلی جزیره قشم

جزیره قشم یکی از بزرگترین جزیره‌ها در ایران است. این جزیره زیبا در استان هرمزگان و تنگه هرمز قرار دارد. جزیره قشم از سمت شمال به بندر عباس، از سمت شرق به جزیره لارک، از سمت جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب منتهی می‌گردد. مساحت این جزیره دیدنی حدود 1491 کیلومتر است. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش و گسترش بازارهای تجاری و رونق اقتصادی قشم، سبب شده است گردشگران و مهاجران بسیاری به این جزیره سفر کنند. جزیره قشم آب و هوایی گرم و مرطوبی داشته و هواشناسان میانگین هوای آنجارا 26 درجه تخمین زده‌اند.
خانه‌ها در این جزیره بر اساس آب و هوای آنجا ساخته شده‌اند و معماری خاص خود را دارا هستند. در ساخت خانه‌ها افزودن بادگیرها نقش بسیار مهمی در معماری آن دارد. زبان اصلی مردم قشم مانند ایرانیان، زبان فارسی است ولی گویش محلی آنها در روستاها و شهرهایش به زبان‌های عربی، فارسی، بندری، انگلیسی و هندی است. 

معرفی کلی جزیره قشم

تور قشم - سفر به بکرترین و بزرگترین جزیره ایران با قیمت های باورنکردنی!

معرفی کلی جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از جزیره‌های زیبا و شگفت‌انگیز در خلیج فارس محسوب می‌شود که در 8 کیلومتری شهرستان بندرعباس قرار گرفته است. کمبود بارندگی سبب شده است آب این جزیره شور باشد. این جزیره در کل مانند شکل بیضی است. در جزیره هرمز مکان‌های گردشگری بسیاری وجود دارد؛ برای مثال گنبد نمکی در آنجا یکی از عجایب زمین شناسی جهان محسوب می‌شود. این جزیره به‌دلیل داشتن خاک‌های مختلف و کوه‌های رنگارنگ به بهشت زمین‌شناسی معروف شده است. مواد معدنی، خاک‌های رنگی و سنگ‌های رنگارنگ معمولا در این جزیره یافت می‌شود. 
کوه‌ها و غارهای نمکی متعددی در این جزیره به چشم می‌خورد. مردم جزیره هرمز مسلمان و پیرو مذهب شیعه هستند. منبع درآمد مردم این جزیره اغلب از کار ماهیگیری بوده و در حالت کلی یکی از منبع درآمدهای اصلی در آنجا به شمار می‌رود. به دلیل افزایش مکان‌های گردشگری در این جزیره، منبع درآمد و شغل‌های زیادی در زمینه گردشگری در آنجا ایجاد شده است. صنایع دستی بسیار و منحصر به فردی در این جزیره زیبا وجود دارد. از جاذبه‌های دیدنی مهم این جزیره می‌توان به ساحل سرخ، دره رنگین کمان، دره مجسمه‌ها و الهه نمک اشاره کرد.

معرفی کلی جزیره هرمز

جاهای دیدنی قشم - شما میتوانید برای دیدن جاهای دیدنی و معروف جزیره زیبای قشم بر روی لینک کلیک کنید.

مقایسه مسیر قشم و هرمز

مسیر هوایی برای رسیدن به جزیره قشم بسیار مناسب است، زمان رسیدن به قشم با هواپیما حدود دوساعت خواهد بود. مسیرها و راه‌های زمینی هم برای رسیدن به این جزیره وجود دارد و برای این مسیر شما باید اول به بندر عباس رفته و بعد خود را به جزیره قشم برسانید. هزینه مسیر هوایی به‌صرفه‌تر از مسیر زمینی است زیرا در طی رفتن از مسیرهای زمینی باید شما هزینه‌هایی مانند هزینه بنزین، هزینه کاپوتاژ، لندیگراف و همچنین هزینه عوارض بپردازید. 
برای رفتن به جزیره هرمز راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مسیرهایی که می‌توانید از آن برای رسیدن به این جزیره استفاده کنید، مسیر زمینی از بندرعباس است که در این شهرستان شما سوار کشتی یا اتوبوس مسافربری شده و به این جزیره زیبا سفر می‌کنید. راه دیگر رفتن به آنجا از مسیر قشم است. شما می‌توانید از طریق مسیر هوایی یعنی هواپیما به قشم رفته و از آنجا در اسکله ذاکری یا حقانی با کشتی به جزیره هرمز بیایید. فاصله زمان رفتن از قشم به هرمز حدود یک ساعت یا 50 دقیقه است و این زمان بستگی به این دارد که شما در چه زمان و چه آ و هوایی به این جزیره مسافرت کنید.

مقایسه مسیر قشم و هرمز

چگونه از قشم به هرمز برویم؟ - راه های سفر از قشم به جزیره هرمز

مقایسه جاهای دیدنی قشم و هرمز

جزیره‌های قشم یا هرمز هردو جاهای دیدنی و مکان‌های گردشگری بسیاری دارند و هرکدام برای مردم یکی از جزیره‌های زیبا و شگفت‌انگیز محسوب می‌شوند. مساحت جزیره قشم بیشتر و بزرگتر از جزیره هرمز است به این دلیل جاهای دیدنی جزیره قشم نسبتا بیشتر از جزیره هرمز است. در قشم بیشتر جاهای دیدن ژئوتوریستی و مکان‌های مربوط به انواع تنگه‌ها، سواحل و روستاها وجود دارد ولی در جزیره هرمز بیشتر جاهای دیدنی مربوط به خاک‌های رنگارنگ و سواحل آن است. در جزیره قشم تفریحاتی مانند دیدن دلفین‌ها با قایق وجود دارد. از دیدنی‌های قشم می‌توان به روستای لافت، دره ستارگان و ژئوپارکو اشاره کرد. 
از جاهای دیدنی در قشم هم می‌توان به دره رنگین‌کمان، ساحل سرخ و دره تندیس‌ها اشاره کرد. وسعت جزیره هرمز کمتر از جزیره قشم است. هرکدام از جزیره‌ها تفریحات منحصر به فردی دارند که پیشنهاد می‌کنیم از هردو دیدن کنید. از دیدنی‌های جزیره قشم می‌توان به بام قشم، جزایر نال، مقبره بی بی مریم، روستای توریان، سد گوران، کاسه سلخ، تنگه عالی محمد، غارنمکدان وقلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد. از دیدنی‌های هرمز هم می‌توان به ساحل سرخ، دره مجسمه، دره رنگین کمان، غار الهه نمک، غارهای دریایی، پرتگاه غروب، جزیره لارک، فرش خاکی، موزه دکتر احمد نادعلیان و ساحل‌های چند درخت و سنگ مرغان اشاره کرد.

جاهای دیدنی قشم و هرمز

 حفظ محیط‌ ‌زیست و طبیعت قشم و هرمز

یکی از نکاتی که باید به یاد داشته باشید و هنگام رفتن به این دو جزیره زیبا رعایت کنید، مسئله مراقبت از محیط زیست و طبیعت زیبای قشم و هرمز است. برای مکان‌ها و طبیعت هردو جزیره زحمت و هزینه زیادی گذاشته شده است و باید برای حفظ این زیبایی‌ها، مراقبت‌هایی را انجام داد و از انجام برخی کارها پرهیز کرد. نباید رفتارهایی که باعث تخریب طبیعت شود انجام دهیم زیرا برخی از مکان‌های جزیره‌ها طی سالیان و عوامل محیطی به وجود آمده‌اند. یکی از کارهایی که از انجام آن باید پرهیز کنیم؛ آتش روشن کردن است، روشن کردن آتش در سواحل و یا اطراف تنگه‌ها می‌توانند ضررهای بسیاری برجای بگذارد. 
زمانی که به دیدن سواحل و خاک‌های رنگی در جزیره هرمز می‌روید سعی کنید به خاک آن دست نزنید و از آن خاک برندارید زیرا با برداشته شدن خاک‌ها توسط مسافران و گردشگران، این زیبایی منحصر به فرد به مرور از بین خواهد رفت و بازگشتی نخواهد داشت. برخی از مراسمات در جزایر باعث وارد شدن ضررهای زیادی به زیبایی آنها می‌شود و یکی از این مراسم‌ها برپایی فرش خاکی در جزیره هرمز است. در این مراسم به‌دلیل برخی کارها طبیعت به مرور از بین رفته و عواقب و تاثیرات بد زیادی برجای می‌گذارد. هنگام سفر به این جزایر و سایر جزایر ایران سعی کنید از دیدن آن لذت ببرید و با برخی رفتارها باعث ضرر رسیدن به این زیبایی ‌ها نشوید.
 

طبیعت قشم و هرمز

مقایسه فصل مناسب به قشم و هرمز

این دو جزیره در فاصله کمی از یکدیگر و در منطقه جغرافیایی مشابهی واقع شده‌اند. برای سفر باید دو نکته هزینه و آب و هوا را در نظر داشته باشید. برای سفر به هردوی این جزیره‌ها فصل پاییز و زمستان و همچنین اوایل بهار مناسب است. در فصول گرم سعی کنید به این دو جزیره مسافرت نکنید؛ زیرا در فصل‌های گرم دمای آب و هوایی قشم بین 38 تا 34 درجه و هرمز بین 45 تا 46 درجه است و آب و هوایی بسیار گرم دارند که تحمل آن برای مسافران و گردشگران سخت است. دمای جزیره هرمز نسبت به قشم گرم‌تر است. در جزیره قشم بازارهایی وجود دارد که در فصل‌های گرم به‌صورت حراجی به فروش می‌رسند و با قیمت‌های کم و ارزان به فروش می‌رسند. می‌توان گفت یکی از دلایل سفر به قشم وجود بازارهای حراجی در آنجا است.

فصل مناسب به قشم و هرمز

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

مقایسه مراکز خرید قشم و هرمز

در جزیره قشم بیشتر از جزیره هرمز بازارها و مراکز خرید وجود دارد. در جزیره هرمز بیشتر مکان‌های دیدنی و تفریحی وجود دارد. قشم به عنوان یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود و همین دلیل سبب شده است که کالا و اجناس فروشی در آنجا ارزانتر باشد. بسیاری از فروشندگان از تمامی نقاط به قشم رفته و کالاهای خریدی خودرا با قیمت کمتر و مناسب‌تری از این جزیره برای فروش خارج می‌کنند. در قشم در مراکز خرید معاملات خرید بالایی صورت می‌گیرد. یکی از شهرهای بزرگ قشم، شهر درگهان است که مراکز خرید و بازارهای فراوانی در آنجا وجود دارد و بسیاری از مسافران هنگام سفر به قشم از این شهر هم دیدن می‌کنند. 
از بین مراکز خرید معروف در قشم می‌توان به مراکز خرید دودلفین، زمرد، مروارید، اطلس، نخل و انواع بازارهای قدیمی اشاره کرد. در فصل‌های گرم در قشم هم مانند هرمز کالاها و اجناس ا تخفیف‌های بسیار و قیمت‌های کمتر به فروش می‌رسد. در واقع به دلیل هوای گرم در مراکز خرید قشم یا هرمز کولرها و انواع دستگاه‌های تهویه استفاده می‌شود که مسافران بتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند. در جزیره هرمز اغلب مدلی سنتی دارد و بیشتر مکان‌های گردشگری در آنجا حفظ شده است. در این جزیره مراکز خرید زیادی وجود ندارد ولی به جای آن بازارهایی وجود دارد که در آنجا صنایع دستی و هنری مردم جزیره به فروش می‌رسد. 
در بازارچه‌های محلی هرمز در نزدیکی قلعه پرتغالی‌ها، شما می‌توانید انواع مختلف و منحصر به فردی از صنایع دستی این جزیره را ببینید و خرید کنید. در حالت کلی قشم برای افرادی که علاقه‌مند خرید هستند و به قصد خرید سفر می‌کنند مناسب است و قشم از جزیره هرمز در زمینه مراکز خرید برتری دارد.

مراکز خرید قشم و هرمز

مقایسه اقامتگاه‌های قشم و هرمز

در مقایسه اقامتگاه‌ها در جزایر قشم و هرمز می‌توان گفت در قشم تعداد اقامتگاه‌ها نسبت به هرمز بیشتر است. در جزیره قشم مهاجرت زیاد افراد به آنجا باعث شده است از گذشته تا امروزه این جزیره از نظر ساخت و ساز منازل و خریدو فروش گسترش پیدا کند. در جزیره هرمز هتل‌های پنج ستاره و بزرگ و معروف وجود ندارد ولی اقامت‌گاه‌های بسیار خوبی دارد. از اقامت‌گاه‌های هرمز می‌توان به هاستل‌ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اشاره کرد. در این جزیره برخی از ساکنان، خانه‌هایی دارند که آنرا در اختیار مسافران قرار می‌دهند تا استفاده کنند و هزینه‌ای در برابر دادن خانه از آنها دریافت می‌کنند، در حالت کلی می‌توان گفت خانه یا اتاق‌های اضافی را که دارند به افراد گردشگر اجاره می‌دهند.
همچنین در برخی نقاط جزیره هرمز می‌توانید چادر بزنید و شب را در چادر سپری کنید. بخش‌هایی که به محیط زیست ضرری نمی‌رساند برای چادر زدن در این جزیره در نقاط مختلف مشخص شده است. یکی از مکان‌های مناسب برای افراد گردشگر به منظور ماندن و چادر زدن می‌توان به ساحل کمپ اشاره کرد که این ساحل یکی از معروف‌ترین ساحل‌های هرمز است. 

 اقامتگاه‌های قشم و هرمز

رستوران‌های قشم بهتر است یا هرمز

رستوران‌ها یکی از نکات مهم در یک سفر به ‌شمار می‌روند. در جزیره هرمز رستوران‌های زیادی وجود ندارد اما برخی جاها مانند ساندویچ‌فروشی‌هایی وجود دارد که بتوانید از آنها استفاده کرده و غذای خود را تهیه کنید. در جزیره هرمز کافه‌ و رستوران‌هایی هم وجود دارد اگرچه بسیار اندک هستند ولی از نظر کیفیت، غذاهای خوبی را دارند. از رستوران‌ها و کافه‌های موجود در آنجا می‌توان به رستوران خالو شهریار، خاله فاطمه، کافه گلک، کافه صبورا و بادیل، رستوران سلیدون و یا مش معصومه اشاره کرد.
در جزیره قشم رستوران‌های بسیاری وجود دارد از جمله بهترین رستوران‌های این جزیره می‌توان به رستوران گلدن، فست فود کاکو، فست فود سی اف سی، رستوران عزیزی، رستوران هتل ارم، فست فود محمود شریف و رستوران عزیزی اشاره کرد. در رستوران‌های قشم می‌توانید علاوه بر تجربه غذاهای دریایی و جنوبی، از گوش دادن به موسیقی‌های زنده لذت ببرید. اغلب رستوران‌های قشم در نقاطی بنا شده‌اند که شما می‌توانید هنگام خوردن غذا، دریا را هم تماشا کنید.

رستوران‌های قشم یا هرمز

جزیره هرمز - خاک قرمز رنگ جزیره هرمز آن را به یکی از زیباترین جزیره های ایران تبدیل کرده است. برای دیدن عکس های بیشتر این جزیره کلیک کنید.

مقایسه جشن‌ها و مراسم‌های قشم و هرمز

در جزایر قشم و هرمز بنا بر عقاید و آداب و رسوم‌‌های هر جزیره، مراسم و جشن‌هایی برگزار می‌شود. به دلیل شباهت برخی آداب و رسوم این دوجزیره به هم، جشن‌هایی شبیه به یکدیگر در هرکدام برگزار می‌شود که در برخی مواقع این جشن‌ها یکسان هستند. در مطالب زیر به‌صورت جداگانه جشن و مراسمات این دوجزیره بیان می‌شود:

جشن‌ها و مراسمات جزیره قشم

  • جشن نوروز صیاد: یکی از مراسم‌های سنتی این جزیره زیبا، جشن نوروز صیاد است. این مراسم هرسال در ماه مرداد برگزار می‌شود، در روزی که این مراسم برگزار می‌شود هیچ یک از ساکنان و افراد در قشم ماهیگیری نکرده و غذاهای دریایی در وعده‌های غذایی استفاده نمی‌کنند. در اول ماه مرداد مردم به منظور شکرگذاری برای سالی که گذشت، روزهایی را جشن می‌گیرند. برای شرکت در مراسم جشن نوروز صیاد، افراد لباس‌های رنگی بر تن می‌کنند و در کنار دریا جشن را برگزار می‌کنند. مردم این جزیره عقیده دارند که برگزاری جشن نوروز صیاد در کنار دریا باعث دوری بیماری‌ها می‌شود. حتی برخی لباس‌های کهنه هایشان را به دریا انداخته و عقیده دارند با این کار نحسی از زندگی آنها بیرون می‌رود.
  • مراسم قبله دعا: این مراسم در زمان کم شدن بارش باران در این جزیره برگزار می‌شود. ساکنین قشم در این زمان برای دعا و درخواست باران به کنار درخت خاصی به نام کُنار می‌روند و رو به روی درخت می‌ایستند و شروع به دعا می‌کنند. برای تاثیر دعا غذاهایی را پخته و در بین مردم فقیر پخش می‌کنند. 
  • مراسم زار: مراسم زار به قرن 18 میلادی مربوط می‌شود و یکی از مراسمی است که در آفریقا و مصر و... برگزار می‌شود. ساکنین قشم عقیده دارند که در مواقعی که فرد بیمار درمان نمی‌شود ممکن است در بدن او ارواح و جن‌های پلید و سرگردانی وجود داشته باشد به همین دلیل برای راندن این ارواح، مراسم زار برگزار می‌گردد. در این مراسم گردشگران و مسافران اجازه ورود ندارند ولی برای نشان‌دادن به آنها برخی مواقع به صورت نمادین این جشن را اجرا می‌کنند.
  • جشن نخل خرما: درخت‌های خرما برای مردم قشم بسیار مهم هستند و نام آنرا درخت یاد گذاشته‌اند. در منطقه قشم گونه‌های زیادی از خرما وجود دارد. پرورش و نگهداری درخت نخل کار پرزحمتی محسوب می‌شود که مردم این جزیره بعد از برداشت محصول جشنی را ترتیب می‌دهند و محصولات خود را جمع آوری کرده و در نقاط مختلف جزیره به فروش می‌رسانند.

 جشن و مراسمات جزیره هرمز

  • مراسم فرش خاکی: یکی از مراسم‌های جزیره هرمز، جشن و مراسم فرش خاکی است. این مراسم مدت کوتاهی است که برگزار می‌شود. مراسم فرش خاکی در زمان‌های عید نوروز در خلیج فارس و در جزیره هرمز برگزار می‌شود که ضرر زیادی به محیط زیست آنجا می‌رساند. این مراسم از سال‌های 1386 تا 1397 درحال برگزاری است. در این مراسم، هنرمندان بومی هرمز در این جزیره یک فرش خاکی در ساحل درست می‌کنند و برای طرح‌های داخل فرش از نقوش حیوانات و گیاهان و همچنین نقوش هندسی بهره ‌می‌برند.

 جشن‌ها و مراسم‌های قشم و هرمز

 سخن پایانی
جزایر قشم یا هرمز هردو از بهترین جزایر ایران هستند و جاهای دیدنی بسیاری در هردو وجود دارد، اگرچه ممکن است قشم از نظر امکانات رفاهی مانند مراکز خرید و رستوران از جزیره هرمز در رتبه بالاتری قرار داشته باشد ولی جزیره هرمز هم یک مکان سنتی با زیبایی‌های شگفت‌انگیزی است. به طور کلی هردو جزیره امکانات رفاهی گردشگری خوبی دارند و در هردو می‌توان سفر خوبی را تجربه کرد. برای اطلاع از قیمت بلیط برای سفر به قشم یا هرمز می‌توانید به سایت لحظه آخر مراجعه کنید. برای مشاوره گرفتن درمورد سفر به قشم یا هرمز می‌توانید در سایت لحظه آخر با مشاورین در ارتباط باشید.

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر