راهنمای سفر به وان ترکیه

زمان مطالعه: 20 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/20
بازدید: 1746

شهری در جوار ساحل دریاچه نمک سودا و آبی رنگی، درست در کنار جاده باستانی ابریشم؛ سفر به وان را آغاز کنید. این شهر با بیشترین میزان قرارگیری در معرض نور خورشید و در جنوب شرقی آناتولی، آخرین گستره فرهنگ کردی در ترکیه را در برمی‌گیرد. مروارید شرق که به تاریخ ریشه‌دار خود می‌بالد، از نظر تاریخی به عنوان مرکز پادشاهی اورارتو و ارمنی اهمیت دارد. وان شهری است با نامی کوتاه، تاریخی طولانی که جاذبه‌های گردشگری متعددی را در خود جای داد. به راهنمای سفر به وان ترکیه خوش آمدید. با ما همراه باشید تا شگفتی‌های وان را کشف کرده و دانش و نکات لازم را در اختیار شما قرار داده تا سفر خود را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل نمایید. چه یک گردشگر ماجراجو یا یک علاقه‌مند به فرهنگ ترکیه باشید، سفر به وان برای شما پر از شگفتی خواهد بود.

شهر وان

شهر وان: درگاهی به فرهنگ و طبیعت دلنشین کشور ترکیه

وان در شرق کشور ترکیه واقع شده و شهری پر از تاریخ، فرهنگ و زیبایی طبیعی است. می‌خواهیم سفری را آغاز نماییم تا شگفتی‌های وان را کشف کرده و بدانیم که چه چیزی آن را به مقصدی جذاب تبدیل می‌کند.
شگفتی‌های تاریخی و فرهنگی. وان غرق در تاریخ باستان بوده و آثاری از تمدن‌های مختلف در چشم‌انداز آن پراکنده است. بازدید از قلعه باشکوه وان را که نمادی از گذشته غنی شهر است از دست ندهید. خرابه‌های تمدن باستانی اورارتویی را کاوش کنید و از نقوش برجسته حکاکی شده در موزه وان شگفت‌زده شوید.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

راهنما سفر به وان

مناظر طبیعی نفس‌گیر وان

دوستداران طبیعت مجذوب مناظر خیره‌کننده‌ای می‌شوند که در سفر به وان تجربه خواهند کرد. دریاچه وان، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، مناظر زیبا و فرصت‌هایی برای قایق‌سواری و ماهیگیری به گردشگران ارائه می‌دهد. سفر به کوه آرارات در نزدیکی مناظر خیره‌کننده فرصتی برای شروع ماجراهای پیاده‌روی است. وان همچنین دارای آبشارهای زیبایی بوده، مانند آبشار مرادیه، جایی که می‌توانید در آرامش طبیعت غرق شوید.

 

سنت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی وان

با سفر به وان خود را در فرهنگ و سنت‌های پرجنب‌وجوش آن غرق کنید. با تماشای موسیقی سنتی و اجرای رقص، گرمی و مهمان‌نوازی مردم محلی را تجربه نمایید. جشنواره بین‌المللی گردشگری و هنر وان را از دست ندهید؛ جایی که می‌توانید فعالیت‌های فرهنگی متنوعی را انجام دهید، غذاهای محلی را بچشید و صنایع‌دستی سنتی را خریداری کنید.

لذت‌های آشپزی در وان

وان به‌دلیل غذاهای لذیذش مشهور است. طعم غذاهای سنتی مانند «کباب وان»، «اوتلو پینیر» (پنیر گیاهی) و «کاووت تاتلیسی» (یک دسر محلی) را در سفر به وان بچشید. بازارهای محلی شلوغ را کاوش کنید تا محصولات تازه را امتحان کرده و فرهنگ غذایی پرجنب‌وجوش وان را تجربه نمایید. سفر به وان نوید ترکیبی جذاب از تاریخ، زیبایی طبیعی و غنای فرهنگی را می‌دهد. به ما بپیوندید تا عمیق‌تر این شهر شگفت‌انگیز را بررسی کنیم، جواهرات پنهان آن را کشف نماییم و خاطراتی ماندگار را به ثبت برسانیم. 

چرا به شهر وان سفر کنیم؟ بررسی بهترین دلایل سفر به این شهر فرهنگی و دیدنی

به دنیای فریبنده وان خوش آمدید؛ مقصدی که نوید یک تجربه سفر مسحورکننده را می‌دهد که شبیه به هیچ‌چیز دیگری نیست. از شما دعوت می‌کنیم تا دلایل جذابی که چرا وان باید در صدر فهرست سفرهای شما قرار گیرد را بررسی نمایید. از تاریخ غنی و تنوع فرهنگی گرفته تا مناظر خیره‌کننده و لذت‌های آشپزی، وان جاذبه‌های بی‌شماری را ارائه می‌دهد که شما را مسحور می‌کند و سفر به وان را به یکی از تجربه‌های فراموش‌نشدنی زندگی‌تان تبدیل خواهد کرد.
کشف گنجینه‌های تاریخی وان

در شگفتی‌های باستانی وان مانند قلعه افسانه‌ای وان و حکاکی‌های سنگی اسرارآمیز چاووش تپه غرق شوید.

بقایای تمدن اورارتویی و مکان‌های باستان‌شناسی شگفت‌انگیز آن‌ها و داستان‌های تاریخی گذشته را کشف کنید.

فرهنگ متنوع

در ترکیب پرجنب‌وجوش تاثیرات ارمنی، کرد و عثمانی غرق شوید و گرمای مردم محلی مهمان‌نواز را در سفر به وان تجربه کنید.

موزه‌ها، گالری‌های هنری و کارگاه‌های سنتی جذاب شهر را کاوش کنید و نگاهی اجمالی به میراث ‌فرهنگی غنی آن داشته باشید.

 

شاهکارهای طبیعت
•    به زیبایی خیره‌کننده دریاچه وان، بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین دریاچه ترکیه که توسط کوه‌های باشکوه احاطه شده و مناظر زیبایی را به رخ می‌کشد، نگاه کنید.
•    وارد ماجراجویی‌های هیجان‌انگیز در فضای باز شوید، از پیاده‌روی در مسیرهای دیدنی کوه آرارات و کاوش در شگفتی‌های پنهان جزیره آکدامار لذت ببرید.
لذت‌های آشپزی
•    از گنجینه‌های غذایی وان لذت ببرید، از غذاهای لذیذی مانند "etli ekmek" (نان گوشتی) و طعم‌های بی‌نظیر صبحانه‌های وان غافل نشوید.
•    از پنیرهای معروف منطقه، گیاهان معطر و مواد اولیه محلی که غذاهای وان را واقعاً استثنایی می‌کنند، لذت ببرید.
شهر وان، به شما ندا می‌دهد که سفری جذاب را آغاز کنید؛ جایی که تاریخ زنده می‌شود، فرهنگ حواس شما را تسخیر می‌نماید، طبیعت عظمت خود را آشکار کرده و شگفتی‌های آشپزی ذائقه شما را می‌نوازند. آماده شوید تا در سفر به وان، حین کاوش در جذابیت‌های وان شگفت‌زده شوید، مقصدی که نویدبخش خاطرات و تجربیات فراموش‌نشدنی است.
اطلاعات و دانستنی ‌های کاربردی شهر وان؛ هر آنچه که باید درباره این شهر زیبا و مفید بدانید.
به گنجینه‌ای از اطلاعات کاربردی و بینش‌های ارزشمند در مورد شهر زیبای وان خوش آمدید. ما شما را به دانش ضروری و نکات مفید لازم برای پیمایش شگفتی‌های وان مانند یک مسافر کارکشته در سفر به وان مجهز می‌کنیم. از جمله این نکات ضروری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    ویزا: شهروندان ایرانی می‌توانند براساس توافق ‌نامه‌های میان ایران و ترکیه بدون ویزا تا ۹۰ روز به شهر وان سفر کنند. توجه نمایید که در هنگام ورود به ترکیه پاسپورت شما باید مهر شده و حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
•    واحد پول: لیر ترکیه
•    زمان محلی: یک ساعت و نیم عقب‌تر از تهران
•    زبان رسمی: ترکی استانبولی
•    دین اکثریت: مسلمان سنی
•    بهترین زمان سفر: همه فصول، به‌ویژه بهار و تابستان
•    نوع برق: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز
•    سوغاتی‌ها: چای مخصوص ترکی، شیرینی راحت‌الحلقوم، ظروف و لوازم سرامیکی، آثار هنری سنتی، ابزارهای سنتی ترکیه، لوازم قدیمی و آنتیک، قهوه مخصوص ترک، نماد چشم‌نظر، فرش و گلیم سنتی
•    بهترین محله‌ها برای اقامت: خیابان جمهوریت برای خرید و صرف غذا، خیابان کاظم کارابکر برای خرید انواع برندهای معروف و رستوران‌های متنوع، آق کورپو، علی پاشا، جودت پاشا، سلیم بی، حاجی بکیر

 
شماره تلفن ‌های ضروری؛ شماره‌ هایی که در هنگام سفر به وان نیاز خواهید داشت.
در همه سفرهای مانند سفر به وان، ارتباط و مطلع ماندن از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین‌رو می‌بایست لیستی از شماره‌ تلفن‌های ضروری را در هنگام سفر به وان در اختیار داشته باشید. از خدمات اضطراری و کمک‌های پزشکی گرفته تا اطلاعات حمل‌ونقل و توریست، ما شما را با مخاطبین حیاتی که تجربه‌ای امن و بدون دردسر در وان را تضمین می‌کنند، آشنا می‌سازیم.    
تماس‌های اضطراری و خدمات ایمنی
بهتر است که از شماره‌های ضروری خدمات پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی آگاه باشید تا در مواقع ضروری از کمک فوری آن‌ها بهره‌مند شوید.
•    آتش‌نشانی: ۱۱۰    
•    آمبولانس: 112    
•    پلیس: ۱۵۵
برای پشتیبانی و راهنمایی بیشتر در طول اقامت خود با مقامات محلی و پلیس توریستی آشنا شوید.
کمک‌های پزشکی و خدمات مراقبت‌های بهداشتی
•    به شماره‌ تلفن‌های مهم بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و داروخانه‌ها دسترسی داشته باشید تا در صورت نیاز به‌راحتی به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
•    شماره سه بیمارستان شهر وان با ارائه بهترین خدمات پزشکی و بهداشتی: ۷۸ ۱۹ ۲۱۷(۴۳۲) - ۱۱ ۹۹ ۴۴۴(۴۳۲) - ۵۹ ۲۱۷(۴۳۲)
•    درباره خدمات تخصصی مراقبت‌های بهداشتی موجود در وان و تیم‌های اورژانسی پزشکی بیاموزید.
 
اطلاعات حمل‌ونقل در سفر به وان
•    اطلاعات تماس برای خدمات تاکسی، شرکت‌های کرایه اتومبیل و ارائه‌دهندگان حمل‌ونقل عمومی را بیابید تا در وان سفری راحت و کارآمدی داشته باشید.
•    تاکسی سچکین: 904232121111+
•    به اطلاعات مربوط به فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و خدمات راه‌ آهن دسترسی داشته باشید؛ به‌دلیل این‌که به شما کمک می‌کند ورود و خروج خود را با اطمینان برنامه‌ریزی نمایید.
•    فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+
اطلاعات و کمک‌های توریستی
•    شماره‌ تلفن مراکز اطلاعات توریستی را به‌دست آورید که به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات، نقشه‌ها و راهنمایی‌های ارزشمندی را در رابطه با جاذبه‌ها و فعالیت‌های وان جمع‌آوری نمایید.
•    در مورد خطوط کمک چندزبانه و سفارت، ارائه پشتیبانی به بازدیدکنندگان بین‌المللی در وان، اطلاعاتی را کسب کنید.
با این لیست جامع از شماره ‌تلفن‌های ضروری در طول سفر به وان هیچ نگرانی برای پیشامدهای ناگهانی نخواهید داشت. این شماره‌ها منبع ارزشمند شما برای یک سفر آرام و بدون نگرانی به‌حساب می‌آیند.
عبارات ضروری؛ عباراتی برای ارتباط با مردم محلی و ادارات در سفر به وان 
برای برقراری ارتباط با مردم در سفر به وان، به چشم‌انداز زبانی وان نگاهی انداخته و شما را با مجموعه‌ای از عبارات ضروری ترکی مجهز می‌کنیم؛ که تعاملات شما را افزایش می‌دهند و ارتباطات معناداری را در طول اقامت شما ایجاد خواهند کرد. خود را در فرهنگ محلی غرق کنید، موانع زبانی را از بین ببرید و جوهره واقعی وان را از طریق زبان آن تجربه نمایید.
تسلط بر ارتباطات پایه
•    احوالپرسی‌های متداول مانند "Merhaba" (سلام) و "Teşekkür ederim" (متشکرم) را بیاموزید تا گفتگوهای دوستانه را با مردم محلی آغاز کنید.
•    عبارات مودبانه‌ای مانند "Lütfen" (لطفا) و "Özür dilerim" (متاسفم) را بیاموزید که به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های اجتماعی مختلف باادب و درایت رفتار نمایید.
زندگی روزمره
•    عبارات کاربردی برای صرف غذا، خرید و درخواست مسیر، مانند "Ne Kadar?" (چقدر؟) و "Nerede?" (کجاست؟) را بیاموزید.
•    خود را با اعداد، روزهای هفته و واژگان ضروری برای تسهیل تعاملات در سناریوهای روزمره آشنا کنید. اعداد را این‌گونه بیان نمایید؛ sıfır (0)، bir (1)، iki (2)، üç (3)، dört (4)، beş (5)، altı (6)، yedi (7)، (8) sekiz و dokuz (9).

 
آداب و عبارات فرهنگی
•    در مورد آداب‌ورسوم و سنت‌های ترکیه، از جمله احوالپرسی‌های مرسوم و تفاوت‌های ظریف فرهنگی که تجارب فرهنگی شما را غنی می‌سازند، اطلاعاتی را به‌دست آورید.
•    عبارات اصطلاحی، مانند "Sağol" (ممنون) و "Elinize sağlık" (آفرین) را برای تعامل با مردم محلی و نشان ‌دادن قدردانی خود بشناسید.
ایجاد ارتباطات
•    عباراتی را برای معرفی خود، پرسیدن در مورد رفاه شخصی و شرکت در گفت‌وگوهای دوستانه و تقویت ارتباط با مردم محلی کشف کنید.
•    با یادگیری عباراتی مانند "Nasılsınız?" (حالت چطوره؟) و «Memnun Oldum» (از آشنایی با شما خوشحالم) با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.
در سفر به وان، قدرت زبان را دست‌کم نگیرید. با مسلط ‌شدن به این عبارات ضروری ترکی، سطوح جدیدی از درک فرهنگی را باز می‌کنید، ارتباطاتی واقعی ایجاد می‌نمایید و خاطرات ماندگاری از سفر خود در میان دنیای غنی از زبان و سنت وان را به ثبت می‌رسانید.
شرایط آب ‌و هوایی و بهترین فصل سفر به وان 
به‌طور کلی شهر وان دارای اقلیم کوهستانی است. در انتهای بهار تا ابتدای پاییز، آب‌وهوای مطلوب با بارش کم در این شهر حاکم خواهد بود. زمستان‌ها هوا سرد و برفی می‌شود، در حالی‌ که تابستان‌ها گرم و خشک هستند. دمای هوای شهر وان میان ۴- تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد در چهار فصل متغیر است. بهترین زمان سفر به وان بستگی به هدف شما دارد. 
سفر تفریحی به وان
اگر به تفریح می‌روید، باید زمانی را برگزینید که آب‌وهوا متعادل باشد. در فصل‌های پربازدید مانند بهار و تابستان، قیمت‌های هتل و بلیط افزایش چشمگیری می‌یابند. اگر به اسکی و برف‌بازی علاقه‌مند هستید، زمستان بهترین زمان برای سفر به وان خواهد بود.
سفر به وان برای خرید
اگر به خرید علاقه‌مند هستید، می‌توانید در فصل‌های تخفیفات زمستانی و تابستانی بلیط هواپیما را تهیه کرده و راهی وان شوید.
در فصل‌های بهار و تابستان بسیاری از افراد به وان سفر می‌کنند و در فصل زمستان نیز بسیاری از مردم جهت خرید به این شهر مراجعه می‌نمایند. ماه آوریل یا اوایل تیرماه و همچنین ماه مارس و یا فروردین ماه، به ‌عنوان دوره‌های پربازدید و گران‌تر شهر وان معروف هستند. همچنین، حراج‌ها در وان در انتهای هر فصل اتفاق می‌افتند و می‌توانید در این زمان‌ها برندهای معروف پوشاک را با قیمت‌های مناسب در این شهر بیابید. 
توجه داشته باشید که در تعطیلات رسمی و آخر هفته‌ها، سفر به وان مناسب نخواهد بود؛ زیرا ازدحام جمعیت زیاد است و قیمت‌ها رشد چشمگیری خواهند داشت. به‌طور کلی، برای سفر اقتصادی، فصل زمستان بسیار مناسب است. 

 
آشنایی با جاهای دیدنی و گردشگری شگفت‌انگیز شهر وان    
شهر مسحورکننده وان جایی است که دنیایی از مناظر جذاب و تجربیات بی‌نظیر در انتظار شماست. در سفر به وان از شما دعوت می‌کنیم تا جاذبه‌های دیدنی و جواهرات گردشگری که وان را به یک مقصد قابل ‌توجه تبدیل کرده‌اند کشف نمایید. از مکان‌های تاریخی گرفته تا شگفتی‌های طبیعی، بیایید سفری اکتشافی را آغاز کنیم و گنجینه‌های نفیسی را که جذابیت وان را شرح می‌دهند، بیابیم.
بناهای تاریخی
•    از تماشای قلعه نمادین وان شگفت‌زده شوید که به‌ عنوان شاهدی بر قرن‌ها تاریخ ایستاده و مناظری پانوراما از شهر و مناظر اطراف را ارائه می‌دهد.
•    خرابه‌های باستانی چاووش تپه و توپراکاله و بقایای تمدن اورارتویی را کاوش کنید و نگاهی اجمالی به گذشته‌ جذاب این خطه داشته باشید.
عجایب طبیعی
•    زیبایی خیره‌کننده دریاچه وان را بنگرید که با آب‌های فیروزه‌ای درخشان و سواحل زیبا، شما را به سفرهای قایقی و گردش در کنار دریاچه دعوت می‌کند.
•    کوه شگفت‌انگیز آرارات را تجربه کنید، قله‌ای باشکوه که بر فراز شهر خودنمایی می‌کند و فرصت‌های پیاده‌روی مسحورکننده‌ای را برای علاقه‌مندان به طبیعت فراهم می‌سازد.
لذت‌های فرهنگی
•    از کلیسای نفیس ارمنی با صلیب مقدس در جزیره آکدامار دیدن کنید که با کنده‌کاری‌های سنگی پیچیده و تاریخ مذهبی غنی تزئین شده است.
•    در بازارهای زیبای وان گردش کنید، جایی که می‌توانید صنایع‌دستی محلی، ادویه‌ها و کالاهای سنتی را کشف کرده و نبض فرهنگی شهر را تجربه نمایید.
جواهرهای طبیعی پنهان
•    جواهرات کمتر شناخته شده وان، مانند باغ سرسبز گربه وان، محل زندگی گربه‌های مشهور این شهر و چشم‌های رنگارنگ‌شان را کشف کنید.
•    در منطقه زیبای Gevaş، در یک شهر جذاب کنار دریاچه با معماری دوران عثمانی، خیابان‌های آرام و مناظر خیره‌کننده به هنگام غروب آفتاب قدم بزنید.
آماده باشید تا با سفر به وان، خود را در تاریخ غنی شهر، شگفتی‌های طبیعی و فرهنگ پرجنب‌وجوش مردم ترکیه غرق کنید. با هر مرحله، گنجینه‌های نفیسی را کشف خواهید کرد که وان را به مقصدی فراموش‌نشدنی برای هر مسافر تبدیل می‌نماید.

 
چگونه به شهر وان برویم؟ راه‌ های مختلف سفر به این شهر زیبا در ترکیه
برای سفر به شهر وان می‌توان از چهار طریق استفاده از هواپیما، وسیله شخصی، اتوبوس و قطار اقدام کرد. شهر وان فرودگاه دارد؛ اما پروازهای مستقیم از ایران به این مقصد اندک هستند. برای سفر با هواپیما، می‌توانید از راه استانبول به وان سفر کنید. سفر با قطار نیز به‌دلیل بازرسی‌های مرزی زمان‌بر و خسته‌کننده خواهد بود، همچنین قطار از شهر تبریز به سمت وان دو بار در هفته حرکت می‌کند؛ بنابراین، بهترین روش برای سفر به وان سفر زمینی یا با ماشین شخصی است.     
انتخاب روش حمل‌ونقل
•    گزینه‌های مختلف حمل‌ونقل از جمله پروازها، اتوبوس‌ها و اتومبیل‌های شخصی را در نظر بگیرید و راحتی، آسایش و مقرون‌به‌صرفه بودن را مطابق با ترجیحات سفر خود مقایسه نمایید.
•    هنگام انتخاب مناسب‌ترین حالت حمل‌ونقل مسافت، مدت سفر و در دسترس‌ بودن مسیرهای مستقیم را در نظر بگیرید.
عبور از مرز
•    در رابطه با روند عبور از مرز ایران و ترکیه، از جمله مدارک لازم، رویه‌های گمرکی و هرگونه مقررات یا محدودیت‌های خاص اطلاعاتی را به‌دست آورید.
•    با نقاط گذرگاه مرزی آشنا شوید و سفر خود را براساس آن برنامه‌ریزی کنید تا از سفر به وان لذت ببرید.
پروازها و فرودگاه‌های بین‌المللی
•    فرودگاه‌های بین‌المللی در ایران و ترکیه که پروازهای مستقیم به وان ارائه می‌دهند را بشناسید تا سفری راحت و به‌صرفه را تجربه کنید.
•    در مورد گزینه‌های خطوط هوایی، برنامه‌های پرواز و امکانات فرودگاه اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید تا به هنگام رزرو پرواز بتوانید تصمیمات آگاهانه‌ای را اتخاذ نمایید.
 
سفر زمینی
امکان سفر زمینی از ایران به وان را با در نظر گرفتن خدمات اتوبوس، تاکسی‌های مشترک و ارزیابی عواملی مانند زمان سفر و شرایط جاده بررسی کنید.
حمل‌ونقل محلی در وان
با سیستم حمل‌ونقل محلی وان از جمله تاکسی، مینی‌بوس و اجاره خودرو آشنا شوید تا بتوانید با سهولت در شهر به گردش بپردازید.
راهنمای سفر به وان از طریق خطوط زمینی
باتوجه به کوتاه بودن فاصله خوی تا وان ترکیه، برای سفر به وان ترکیه از طریق خطوط زمینی، می‌توانید از ترمینال‌ شهرستان خوی در آذربایجان غربی استفاده کنید. این ترمینال نزدیک‌ترین راه زمینی به وان است. سوار قطار شوید یا با اتومبیل شخصی از مرز عبور نمایید. همچنین، می‌توانید با اتوبوس از تهران به وان سفر کنید. از مرز رازی، مرز بازرگان یا مرز سرو وارد ترکیه شوید. 
سفر به وان با اتوبوس
سفر با اتوبوس از تهران به وان به ۱۲ الی ۱۵ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. سفر با خودروی شخصی نیز امکان‌پذیر است؛ اما باید مراحلی مانند دریافت گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی و مجوز عبور از مرز را پشت سر بگذارید.
سفر به وان با قطار
سفر با قطار نیز گزینه‌ای دیگر برای رفتن به وان است. می‌توانید با قطار از تهران به تبریز سفر کنید و سپس با قطار دیگری به وان بروید. سفر با قطار حدوداً یک شبانه‌روز به‌طول خواهد انجامید.
فاصله زمینی تهران تا وان حدودا ۱۰۹۳ کیلومتر است و تقریبا با احتساب زمان بازرسی‌های مرزی به ۱۱ ساعت زمان نیاز خواهد داشت. در نهایت، برای سفر به وان ترکیه مسیرهای مختلفی از جمله تهران - خوی - مرز رازی، تبریز - خوی - وان، و تبریز - وان وجود دارند.    
 
امکانات حمل ‌و نقل عمومی در شهر وان برای راحتی افراد
وسایل حمل‌ونقل در شهر وان ترکیه به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.
•    اتوبوس
•    مینی‌بوس (دلموش) 
•    تاکسی
اتوبوس
اتوبوس به‌ عنوان ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل در شهر وان است و بلیط آن به‌راحتی در سراسر شهر یافت می‌شود. 
دلموش
همچنین مینی‌بوس‌ها (دلموش) در شهر و فواصل بین ‌شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هزینه آن‌ها بسیار کمتر از اتوبوس است. 
تاکسی
تاکسی نیز به‌دلیل راحتی و سرعت بیشتر در رسیدن به مقصد مورد توجه بوده و پراستفاده‌ترین گزینه برای مسافران در سفر به وان است. 
برای سفرهای بین ‌شهری می‌توان از قطار، هواپیما و کشتی استفاده کرد. پایانه اتوبوس در بخش "آک کورپو" قرار دارد و دسترسی به مرکز شهر با استفاده از تاکسی یا مینی‌بوس‌های دلموش در کمتر از ۱۰ دقیقه امکان‌پذیر است. ایستگاه اصلی قطار در غرب شهر و در نزدیکی دریاچه وان قرار دارد و با دلموش‌ها می‌توان حدودا نیم ساعته به مرکز شهر رسید. فرودگاه شهر وان با نام فرودگاه فریت ملن در فاصله ۲۰ دقیقه از مرکز شهر قرار داشته که این مسافت را می‌توان با تاکسی و ون‌های فرودگاهی طی کرد.
 
سیم‌ کارت ‌های شهر وان؛ راهنمایی برای استفاده از سیم‌ کارت ‌های مخصوص در طول اقامت
 در سفر به وان ترکیه، سه اپراتور اصلی سیم ‌کارت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید که همگی معتبر و ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت هستند. 
•    ترکسل (Turkcell)
•    ودافون (Vodafone) 
•    ترک تلکام (Türk Telecom) 
ترکسل
ترکسل به ‌عنوان قوی‌ترین و معروف‌ترین اپراتور در کشور ترکیه، پوشش و زیرساخت قابل‌ قبولی در سراسر این کشور دارد. سیم‌ کارت ترکسل را می‌توان از فروشگاه‌های رسمی با قیمت تقریبی ۵۰ لیر تهیه نمود و برای تماس صوتی و استفاده از اینترنت، اعتبار آن را شارژ کرد.    
ودافون
ودافون نیز یکی از اپراتورهای معمولی در ترکیه بوده که دارای پوشش اینترنت مناسبی است و می‌توان سیم ‌کارت ودافون را به‌راحتی از فروشگاه‌های رسمی در سراسر شهر خریداری کرد. سیم‌ کارت ودافون ترکیه برای گردشگران خارجی به مدت ۱۲۰ روز اعتبار داشته و پس از آن باید مالیات پرداخت شود. قیمت سیم‌ کارت‌های اعتباری ودافون متنوع است و به استفاده از خدمات اینترنت یا تماس صوتی بستگی دارد.
ترک تلکام
ترک تلکام نیز در حالی ‌که کوچک‌ترین اپراتور ترکیه شناخته می‌شود، خدمات خوبی را برای مشتریان خود فراهم ساخته است. هزینه خرید سیم‌ کارت ترک تلکام بستگی به خدمات مورد نیاز دارد و می‌توان این سیم ‌کارت را از فروشگاه‌های رسمی تهیه کرد. 

 
مکان‌های قابل ‌اعتماد برای خرید سیم‌ کارت در ترکیه به هنگام سفر به وان
•    فرودگاه
•    نمایندگی‌های محلی در سراسر شهر 
•    آژانس‌ها 
•    دفاتر هواپیمایی
این مکان‌ها منابع معتبری برای تهیه سیم‌ کارت در شهر وان به‌شمار می‌روند. به‌طور کلی سه اپراتور ترکسل، ودافون و ترک تلکام در شهر وان ارائه‌دهنده‌های قابل ‌اعتماد سیم‌ کارت بوده که دارای پوشش اینترنتی قوی و سرعت بالا هستند. می‌توانید براساس نیازهای خود و قیمت‌های مختلف، سیم‌ کارت مناسب را انتخاب کنید و از خدمات ارائه شده توسط این اپراتورها در سفر به وان بهره‌مند شوید.    
مکان ‌های اقامتی در سفر به وان؛ انتخاب بهترین هتل ‌ها و مکان ‌های اقامتی برای اقامت شما در شهر وان
شهر وان مانند دیگر شهرهای ترکیه هتل‌های زیبایی را در خود جای داده که با اقامت در آن‌ها لحظات لذت‌بخشی را سپری خواهید کرد. از جمله این هتل‌های معروف وان می توان به موارد زیر اشاره کرد.
هتل Sardor
هتلی 3 ستاره واقع در مرکز شهر وان که اقامتگاهی راحت را فراهم کرده و مورد علاقه گردشگران است، هتل Sardor نام دارد. در نزدیکی این هتل مراکز خرید بسیاری قرار گرفته‌اند.
هتل Toprak
یکی دیگر از هتل‌های 3 ستاره وان که گزینه مناسبی برای اقامت محسوب می‌شود این هتل خواهد بود. این اقامتگاه نزدیک به مناطق خرید و محبوب در بین بازدیدکنندگان است.
هتل رامادا
هتلی 3 ستاره که اقامتی آرام و دلپذیر را با کیفیت خوب و قیمت مناسب فراهم می‌سازد.
 
هتل شاهماران
این هتل 4 ستاره در کنار دریاچه وان واقع شده و از محیط طبیعی بکر و جذابی برخوردار است. هتل شاهماران خدمات عالی و تجربه اقامتی فوق‌العاده را ارائه می‌دهد.
هتل Renaissance Life
این هتل 4 ستاره، به ‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها هنگام سفر به وان خودنمایی می‌کند. این هتل دارای معماری باورنکردنی است و منظره زیبایی را ارائه می‌دهد.
هتل دابل تری بای هیلتون
 هتلی 5 ستاره در وان که تنها چند قدم دورتر از دریاچه وان قرار دارد و مناظر زیبایی از دریاچه را از اتاق‌ها شاهد خواهید بود. دکوراسیون داخلی هتل با مبلمان نفیس بسیار مجلل و شیک است.
Elite World Hotel
یکی دیگر از هتل‌های 5 ستاره وان که در 6 کیلومتری دریاچه وان قرار دارد هتل الیت است. این بنا دارای معماری باشکوه و فضای داخلی به سبک نئوکلاسیک بوده که شبیه به یک قصر می‌درخشد.
اقامتگاه‌های شهر وان
•    سوئیت‌های کرنر: این مکان‌ها در فاصله 5 دقیقه‌ای از موزه وان قرار دارند و همه اتاق‌های آن‌ها مجهز به فضای نشیمن و حمام خصوصی هستند.
•    هاستل Van Backpackers: این هاستل در خیابان جمهوری در محله Bahçivan واقع شده و اتاق‌های یک و دو تخته را ارائه می‌دهد.
شهر وان مجموعه‌ای از هتل‌های جذاب را ارائه می‌دهد. چه هتل و چه سوئیت را انتخاب کنید، می‌توانید از اقامتی راحت و خاطره‌انگیز در سفر به وان لذت ببرید.
 
غذاها و رستوران‌ های معروف شهر وان؛ لذت‌ از طعم لذیذ غذاهای محلی    
غذاهای ترکی که به‌دلیل طعم‌ها و رنگ‌های زنده شناخته شده‌اند، در طول تاریخ توجه همگان به‌ویژه گردشگران را به خود جلب کرده‌اند. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ترکیه و مواد طبیعی استثنایی آن، در این کشور غذاهای لذیذی طبخ می‌شوند. در سفر به وان می‌توانید از غذاهای محلی و معروف ترکیه لذت ببرید.
کباب
کباب یکی از غذاهای فوق‌العاده ترکیه است که طرفداران زیادی دارد. کباب آدانا، شبیه به کباب‌ کوبیده ایرانی، ترکیبی از گوشت و ادویه‌های مخصوص است. 
کوفته
یکی دیگر از غذاهای محبوب ترکی کوفته نام دارد که تقریباً 200 نوع مختلف از آن در شهر وان طبخ می‌شوند که هر کدام دارای مواد و طعم‌های منحصربه‌فردی هستند.
دلمه
 یکی دیگر از غذاهای معروف، دلمه است که به اشکال مختلف و با مواد اصلی متفاوت رول می‌شود.
سوپ مخصوص
سوپ یک غذای معروف ترکی است که از پوره عدس و سبزی‌ها تهیه می‌گردد و معمولاً در اکثر رستوران‌ها یافت می‌شود. 
پیده
پیده که از خوراکی‌های معروف این منطقه به‌شمار می‌رود، نان نازکی است که روی آن در تنورهای زغالی پخته می‌شود. در شهر وان رستوران‌های تخصصی وجود دارند که پیده را بسیار خوشمزه‌ تهیه می‌کنند. 
لاهماجون 
این غذا که به ‌عنوان پیتزا ترکی نیز شناخته می‌شود؛ از خمیر نازکی که روی آن گوشت چرخ‌کرده و سبزی‌های تازه قرار دارند، تهیه می‌گردد.

 
علاوه‌بر غذاهای اصلی، ترکیه چندین دسر و شیرینی معروف نیز دارد که به شهرت جهانی دست یافته‌اند و پیشنهاد می‌شود طعم آن‌ها را نیز در سفر به وان تجربه کنید. 
Künefe (کنوفه) 
کنوفه یک دسر خوشمزه ترکی است که به‌صورت ساده یا همراه با بستنی و خامه سرو می‌شود. روی آن را شربت مخصوص می‌ریزند و با پسته تزئین می‌کنند. 
باقلوا
باقلوا یکی دیگر از خوراکی‌های ترکی است، شیرینی که با لایه‌های نازک خمیر درست می‌شود. 
بورک
Börek به انواع شیرینی‌هایی گفته می‌شود که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌گردند و در انواع مختلفی مانند بورک اسفناج، بورک سیب‌زمینی و... تولید می‌شوند. این شیرینی در ترکیه برای صبحانه یا میان‌وعده معروف است.

 
رستوران‌های مشهور وان
وان زادگاه چندین رستوران معروف است که هم ‌غذاهای بین‌المللی و هم محلی را سرو می‌کنند. از جمله این رستوران‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد. 
•    Sütçü Fevzi یک رستوران سرو صبحانه است که در Eski Sümerbank Sokak، معروف به خیابان صبحانه قرار دارد. 
•    رستوران کاروان‌سرای که جدا از خیابان‌های شلوغ، محیطی دنج و سنتی را با ظروف مسی و غذاهای محلی ارائه می‌دهد. کباب‌های این رستوران بسیار لذیذ هستند. 
•    کبابستان در محله‌ای سنتی و محلی واقع شده که در آن‌جا می‌توانید غذاهای سنتی وان را سفارش دهید. 
•    رستوران فیراوین در منطقه مرزی ترکیه و ایران قرار دارد. علاوه‌بر غذاهای ترکی، می‌توانید طعم غذاهای محلی کردی را نیز در این رستوران و حین سفر به وان تجربه کنید. نام این رستوران در زبان کردی به معنای ناهار است و هر روز غذاهای متفاوت و لذیذی را ارائه می‌دهد. به‌دلیل نزدیک بودن به مرز، طرفداران قابل ‌توجهی دارد.
•    رستوران آیشه توسط بانوان محلی اداره می‌شود و هر روز غذاهای مختلف ترکی و کردی را سرو می‌کند. با پاسیو رنگارنگ خود، فضای منحصربه‌فردی را برای مشتریان ایجاد کرده است.
•    رستوران الیت یکی از برترین رستوران‌های وان است که بهترین غذاهای بین‌المللی و محلی را در کنار نوشیدنی‌های خاص ارائه می‌دهد. 
•    رستوران مولانا در خیابان مرعش و نزدیک به مراکز خرید شهر قرار دارد و کباب‌های مخصوصی را سرو می‌کند. کیفیت عالی و قیمت مناسب در این رستوران شما را تحت‌ تاثیر قرار خواهند داد.
 
مراکز خرید و بازارهای شهر وان؛ کاوش در بازارهای محلی و مراکز خرید برای یافتن یادگاری ‌های خاص
سفر به وان ترکیه، تجربه‌ای از بازارهای سنتی و تاریخی پر از اجناس رنگارنگ و سوغاتی‌های معروف ترکیه است. علاوه‌بر این، مراکز خرید مجلل و مدرن در سراسر شهر یافت می‌شوند که برای علاقه‌مندان به مد و دوست‌داران برند مناسب هستند. فرش و قالیچه ترکی، جواهرات، ظروف مسی و برنجی، قوری، قلیان و لباس‌های مارک‌دار در کنار خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند باقلوا در این مراکز به فروش می‌رسند.    
خرید پوشاک در وان
 مهم‌ترین مرکز خرید پوشاک در وان برشکا نام دارد که در سال 1998 تاسیس شد و برندهای معروف پوشاک مانند Zara، Zara Home، Pull&Bear، Massimo Dutti، Oysho، Stradivarius و Uterqüe را ارائه می‌دهد. دیگر مراکز خرید محبوب در وان عبارتند از:
•    Van AVM
•    Turquoise Mall 
•    Aydın Perihan
به‌ عنوان ‌مثال، مرکز خرید Aydın Perihan درست در مرکز شهر وان واقع شده و علاقه‌مندان به خرید می‌توانند از این مرکز خرید بسیار شلوغ برای خرید محصولات باکیفیت و برند استفاده نمایند. Van AVM یکی دیگر از مراکز خرید محبوب در وان است که از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرد.
خرید جواهر در سفر به وان
برای کسانی که به‌دنبال اجناس و جواهرات باارزش هستند، توصیه می‌کنیم که از مرکز هنری آتاسوی در مرکز شهر دیدن نمایند؛ جایی که می‌توانید به جواهرات نقره و آثار سیاه ‌قلم دسترسی داشته باشید. Van Turkuaz AVM که مرکز خرید جواهر و لباس سنتی است نیز در مرکز شهر قرار دارد.
 

جشنواره خرید در وان؛ شرکت در جشنواره خرید وان با تخفیفات ویژه و برنامه ‌های تفریحی متنوع
جشنواره خرید وان از 15 تا 29 مارس مصادف با دو هفته تعطیلات رسمی در ایران به مناسبت سال نو و نوروز برگزار می‌گردد. در این جشنواره تخفیفات ویژه و برنامه‌های سرگرمی متنوعی ارائه می‌شوند. تعداد قابل ‌توجهی از ایرانیان برای گذراندن تعطیلات 13 روزه نوروزی به شهر وان ترکیه سفر می‌کنند. این جشنواره دارای نورپردازی در خیابان‌های وان است که فضایی پرجنب‌وجوش را برای مسافران در سفر به وان ایجاد می‌کند.
امنیت در سفر به وان ترکیه هنگام جشنواره خرید
در طول سال، تعداد زیادی از مسافران از ترکیه بازدید می‌کنند و تعداد گردشگران همچنان در حال افزایش است. در نتیجه، وضعیت امنیتی در ترکیه به‌خوبی برقرار بوده و مردم محلی از بازدیدکنندگان خارجی استقبال می‌نمایند و امکانات بسیار خوبی را برای جذب گردشگران فراهم می‌سازند. مردم وان محیطی امن و دوستانه‌ای را ایجاد کرده‌اند که از همان اولین برخورد، آشکار می‌شود. همچنین باتوجه ‌به بهبود روابط دو کشور همسایه، تمامی نیروهای امنیتی مستقر در وان از آمادگی کامل برای تامین احساس امنیت برخوردار هستند. 
 

هزینه سفر به وان ترکیه؛ بررسی هزینه ‌های مورد نیاز برای سفر و بودجه ‌بندی مناسب 
وان ترکیه شهری فریبنده است که تجربیات فرهنگی فراوان، مناظر خیره‌کننده و میراث تاریخی غنی را به گردشگران ارائه می‌دهد. برنامه‌ریزی برای سفر به وان نه‌تنها فرصتی برای کشف زیبایی آن است، بلکه یک گزینه سفر مقرون‌به‌صرفه نیز به‌شمار می‌رود. با بررسی جنبه‌های هزینه سفر به وان درخواهید یافت که چگونه می‌توانید بیشترین استفاده را از بودجه خود در سفر به وان داشته باشید.
انتخاب اقامتگاه مناسب 
اقامت در وان با بودجه‌های مختلف، از مهمانخانه‌ها و هاستل‌های مقرون‌به‌صرفه گرفته تا هتل‌های میان‌رده را پوشش می‌دهد. می‌توانید گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای را بیابید که امکانات رفاهی عالی و مکان‌های مناسب را فراهم می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند تا از اقامت خود بدون پرداخت هزینه اضافی لذت ببرید.
هزینه‌های حمل‌ونقل
هزینه‌های حمل‌ونقل در وان نیز معقول هستند. می‌توانید با یک سیستم حمل‌ونقل عمومی کارآمد که جاذبه‌ها و محله‌های اصلی را به یکدیگر متصل می‌سازد، رفت‌وآمد کنید. اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها کرایه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و به‌راحتی می‌توانید در شهر به گشت‌وگذار بپردازید و جواهرات پنهان آن را کشف نمایید. علاوه‌بر این، کرایه دوچرخه یا استفاده از خدمات دیگر می‌تواند جایگزین‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای برای مسافت‌های کوتاه‌تر باشد.
تغذیه در سفر به وان
غذاها در وان نه‌تنها خوشمزه هستند، بلکه قیمت مناسبی نیز دارند. می‌توانید در رستوران‌ها و غرفه‌های غذاخوری مقرون‌به‌صرفه از طیف وسیعی از غذاهای سنتی ترکی، غذاهای خیابانی و غذاهای محلی لذت ببرید. کاوش در بازارهای محلی امری ضروری است، جایی که می‌توانید محصولات تازه، ادویه‌جات و غذاهای محلی را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه بیابید و به شما این امکان را می‌دهد که طعم‌های اصیل وان را بدون پرداخت هزینه زیاد بچشید.
هزینه تفریحات در سفر به وان
جاذبه‌ها و فعالیت‌های وان بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. از کاوش در قلعه باشکوه وان و موزه وان گرفته تا بازدید از جزیره خیره‌کننده آکدامار و کلیسای معروف ارمنی آن، مناظر متعددی برای کشف وجود دارند که بسیاری از آن‌ها ورودی ارزان یا حتی رایگانی را در نظر گرفته‌اند. علاوه‌بر این، علاقه‌مندان به فضای باز می‌توانند از مسیرهای پیاده‌روی، تورهای قایق و پیاده‌روی در طبیعت برای کشف زیبایی‌های طبیعی منطقه استفاده کنند.

 
نکته‌ های مهم برای سفر به وان؛ مجموعه ‌ای از نکات و راهنمایی ‌های ضروری برای سفر به شهر وان
نکات مهمی که در هنگام سفر به شهر وان باید در نظر داشته باشید عبارتند از:
زمان سفر
آب‌وهوای شهر وان با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه است. بهترین زمان برای سفر به این شهر در فصل بهار (آوریل تا ژوئن) و پاییز (سپتامبر تا اکتبر) است که هوا مطبوع بوده و شهر ازدحام کمتری دارد.
شرایط ویزا
 اطمینان حاصل کنید که مدارک لازم سفر را به همراه دارید. شرایط ویزای کشور خود را بررسی نمایید و در صورت نیاز از قبل درخواست دهید. ترکیه ویزاهای الکترونیکی را ارائه می‌دهد که به‌راحتی می‌توانید قبل از سفر به‌صورت آنلاین آن‌ها را دریافت کنید.
زبان و فرهنگ
در حالی ‌که ترکی زبان رسمی این شهر است، صحبت کرد به زبان انگلیسی به‌طور گسترده در وان وجود ندارد. یادگیری چند عبارت اصلی ترکی می‌تواند تعامل شما با مردم محلی را بسیار افزایش داده و تجربه سفر شما را غنی‌تر سازد.
ارز و پرداخت
واحد پول محلی لیر ترکیه (TRY) است. توصیه می‌شود که برای خریدهای کوچک مقداری پول نقد به همراه داشته باشید، زیرا همه مکان‌ها کارت اعتباری را قبول نمی‌کنند. خدمات صرافی در فرودگاه‌ها، بانک‌ها و صرافی‌ها در دسترس هستند.
حمل‌ونقل در داخل وان
 شهر یک از سیستم حمل‌ونقل قابل ‌قبول، از جمله اتوبوس و مینی‌بوس (دلموش) برخوردار است. این گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه می‌توانند شما را به جاذبه‌ها و محله‌های مختلف ببرند. تاکسی نیز در این شهر موجود است؛ اما توصیه می‌شود که از قبل در مورد کرایه با رانندگان به توافق برسید.
غذاهای محلی
 وان به‌‌دلیل غذاهای لذیذ خود مشهور است. فرصت را از دست ندهید و غذاهای محلی مانند "کباب وان"، Otlu Peynir" (پنیر گیاهی) و "Kuşburnu Reçeli" (مربای گل سرخ) را در سفر به وان امتحان کنید. وارد غذاخوری‌های محلی شوید و طعم‌های اصیل وان را تجربه نمایید.
 
آداب فرهنگی
به آداب و سنن محلی احترام بگذارید. هنگام بازدید از مساجد یا اماکن مذهبی، لباسی متواضعانه بپوشید و قبل از ورود کفش‌های خود را در بیاورید. همچنین مؤدبانه است که قبل از گرفتن عکس از افراد اجازه بگیرید.
سلامت و ایمنی
مانند هر مقصد مسافرتی، اقدامات احتیاطی بهداشتی لازم را انجام دهید. اطمینان یابید که بیمه مسافرتی دارید، تغذیه و اقدامات بهداشتی را رعایت کنید. توصیه می‌شود که قبل از سفر در مورد هرگونه واکسیناسیون لازم با یک متخصص مشورت نمایید.
کشف زیبایی‌های طبیعی وان
وان توسط شگفتی‌های طبیعی از جمله دریاچه وان، کوه آرارات و جزیره خیره‌کننده آکدامار احاطه شده است. برای کاوش در این مناظر شگفت‌انگیز و انجام فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی، قایق‌ سواری و تماشای حیات ‌وحش، سفرهای یک ‌روزه را برنامه‌ریزی کنید.
استقبال از مهمان‌نوازی محلی
ساکنان وان به مهمان‌نوازی گرم خود معروف هستند. با مردم محلی ارتباط برقرار نمایید، فرهنگ آن‌ها را در آغوش بگیرید و برای تجربیات جدید آماده باشید. مهربانی واقعی آن‌ها سفر شما را غنی می‌کند و خاطرات ماندگاری را برایتان رقم می زند.
 
سخن پایانی
وان شهری در جنوب شرقی آناتولی با تاریخی مملو از وقایع عجیب، در کنار پرآب‌ترین دریاچه ترکیه از شما دعوت می‌کند تا سفری جذاب پر از آثار تاریخی کهن، زیبایی‌های طبیعی، غذاهای لذیذ و مهمان‌نوازی گرم ترکی را تجربه کنید. فرصت کشف این شهر زیبا را از دست ندهید، جایی که در هر گوشه از آن ماجراجویی جدیدی در انتظار شماست. با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی، شناخت کامل از فرهنگ و آداب ورسوم مردم، بررسی جاذبه‌های دیدنی و... و همچنین باتوجه به بودجه خود یکی از مسیرهای دسترسی را برگزینید و برای یک ماجراجویی جذاب آماده ‌شوید. در صورت تمایل نظرات ارزشمند خود را در رابطه‌ با سفر به وان با لحظه آخر به اشتراک بگذارید. 


 

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.7 از 5 | از 100 کاربر