آلانیا بهتر است یا آنتالیا

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 1878
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور ترکیه یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در بین گردشگران ایرانی و بین المللی است. قرارگیری ترکیه در بین ده مقصد برتر گردشگری جهان این مسئله را اثبات می‌کند. اغلب شهرهای ترکیه به دلیل بهره‌مندی این کشور از آب و هوای دلپذیر و طبیعت چشم‌نواز برای گردشگران جذابیت داشته و هر کدام می‌توانند یک مقصد گردشگری جذاب باشند. از جمله شهرهای گردشگری معروف ترکیه می‌توان به آلانیا و آنتالیا اشاره کرد که تقریبا 115 کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته و توریست‌های بسیاری را هنگام انتخاب بر سر دو راهی قرار می‌دهند.

آلانیا بهتر است یا آنتالیا

آب و هوای آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

از مهم‌ترین مواردی که هنگام برنامه‌ریزی برای سفر باید به آن توجه کنید، آب و هوا خواهد بود. آب و هوا عامل مهمی است که حتی تعیین می‌کند در سفر خود از چه تفریحاتی می‌توانید استفاده کرده و لذت ببرید و انجام چه تفریحات و کارهایی در چه فصلی امکان‌پذیر نیست. آنتالیا آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد و دارای زمستان‌های معتدل با بارش زیاد باران و تابستان‌هایی گرم و خشک است. آنتالیا در روزهای گرم تابستانی به دلیل وزش نسیم دریاها و وزش بادهای شمال شرقی هوایی دلپذیر داشته و گرمای غیرقابل تحملی ندارد. میانگین دمای هوا در فصل تابستان در آنتالیا بین 30 تا 35 درجه سانتی‌گراد و در فصل زمستان نیز بین 9 تا 15 درجه سانتی‌گراد است.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که آب و هوای آنتالیا نسبتا معتدل بوده و حتی در تابستان نیز گرمایش غیرقابل تحمل نیست. البته دقت داشته باشید که آنتالیا زمستان‌هایی پربارش داشته و به همین علت در زمستان نمی‌توانید از تفریحات آبی استفاده کنید. اگر از هواداران تفریحات آبی هستید، بهتر است فصول بهار یا تابستان را برای سفر خود به آنتالیا انتخاب کنید. اگر قصد سفر به آلانیا را دارید، باید بدانید که این شهر در بیشتر روزهای سال هوایی گرم و معتدل دارد. تابستان‌های آلانیا پربارش نیست و گرم‌ترین ماه سال در این شهر آگوست است. همچنین سردترین ماه شهر آلانیا را می‌توان ماه ژانویه دانست. با توجه به این ویژگی‌های آب و هوایی، تقریبا هر زمانی از سال را می‌توان زمانی مناسب برای سفر به آلانیا دانست.

آب و هوای آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

موقعیت جغرافیایی آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

دو شهر آلانیا و آنتالیا تقریبا 115 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند. در بخش شمالی شهر آلانیا رشته کوه توروس قرار دارد و جنوب این شهر نیز به دریای مدیترانه می‌رسد. اگر به شرق آلانیا بروید به قاضی پاشا می‌رسید. آلانیا به دلیل بهره‌مندی از آب و هوای دلپذیر و همچنین فاصله کمی که تا شهر کنیا دارد، در گذشته یکی از بندرگاه‌های مورد علاقه سلجوقیان بوده است. امروز این شهر از مقاصد گردشگری محبوب ترکیه به ویژه در میان اروپاییان محسوب می‌شود.

آب و هوای دلپذیر، بازارهای سنتی، مراکز خرید مدرن، طبیعت چشم‌نواز، جاذبه‌های گردشگری تاریخی، سواحل جذاب و امکانات رفاهی و تفریحی متعدد از جمله دلایلی هستند که سبب محبوبیت آلانیا در میان گردشگران می‌شوند. این شهر به قدری در میان توریست‌ها جذاب است که جمعیت آن در فصل تابستان دو برابر حالت عادی می‌گردد. همچنین آنتالیا نیز جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارد. این شهر در غرب ترکیه واقع شده و بیشتر درآمد مردم آن از صنعت توریسم یا گردشگری است. آنتالیا از شرق به شهر سریک، از غرب به شهر کورکتلی، از شمال به شهر بوردور و از قسمت جنوب خود نیز به دریای مدیترانه راه دارد. در این شهر سرمایه‌گذاری‌های زیادی در صنعت گردشگری انجام شده و آنتالیا دارای تعداد بسیار زیادی هتل، مراکز رفاهی و مراکز تفریحی است. این شهر سال‌هاست که در بین مقاصد اصلی گردشگران ترکیه قرار داشته و شهرتی بین‌المللی دارد.

موقعیت جغرافیایی آلانیا بهتره یا آنتالیا

فاصله آلانیا تا آنتالیا

فاصله بین دو شهر آلانیا و آنتالیا حدودا 115 کیلومتر است که این فاصله را با تقریبا 2 ساعت رانندگی می‌توان طی کرد. آلانیا در شرق شهر آنتالیا قرار داشته و پس از عبور از مناطق بلک، سیده و ماناوگان می‌توانید به این شهر برسید. در صورتی که به آنتالیا سفر کرده‌اید و قصد دارید از آلانیا نیز بازدید کنید، شاتل فرودگاهی، تاکسی و ترانسفرهای خصوصی گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای دسترسی به آلانیا مدنظر داشته باشید.

فاصله آلانیا تا آنتالیا

راهنمای سفر به آنتالیا - برای آشنایی با آنتالیا، هزینه سفر و اقامت، جاهای دیدنی آنتالیا و... کلیک کنید.

تفریحات آلانیا یا آنتالیا؟

شهر آنتالیا سال‌هاست که بخاطر سواحل و تفریحاتش در بین گردشگران کشور ترکیه شناخته شده و معروف است. این شهر دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعددی است که هر گردشگری را راضی نگه می‌دارد. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که شهر آلانیا در سال‌های اخیر تلاش کرده تا جای خود را به عنوان یک شهر توریستی در دل گردشگران باز کند و به همین علت امکانات تفریحی متنوعی در این شهر فراهم شده است. در هر دوی این شهرهای توریستی می‌توانید به تفریحاتی نظیر غواصی، بازدید از پارک‌های آبی، رفتینگ، سافاری، خرید و اسب سواری بپردازید. گرچه تفریحات آنتالیا از آلانیا بیشتر است اما هر دوی این شهرها می‌توانند با تفریحات متنوع خود اوقات خوشی را برای گردشگران خود رقم بزنند.

تفریحات آلانیا یا آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا بهتره یا آنتالیا؟

هر یک از شهرهای زیبای آلانیا و آنتالیا دارای جاذبه‌های گردشگری خاص خود هستند که باعث جلب توجه گردشگران می‌کنند. البته لازم است به این نکته اشاره داشت که از نظر سواحل، آنتالیا سواحل بهتری به نسبت آلانیا دارد. سواحل شهر آنتالیا بسیار وسیع‌تر و طولانی‌تر از سواحل آلانیا بوده و همچنین دارای سنگریزه‌های ساحلی هستند. سواحل آلانیا کوچک‌تر بوده و بیشتر شنی هستند. به همین علت نیز مقداری گل‌آلودتر از سواحل آنتالیا به نظر می‌رسند.

برخی از جاذبه‌های گردشگری شهر آلانیا عبارتند از:

  • موزه هرباریوم
  • ساحل داملاتاش: ساحل داملاتاش از بهترین سواحل کشور ترکیه است که آن را برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند مناسب می‌دانند. این ساحل بسیار آرام بوده و بهترین مکانی است که می‌توانید در آن به استراحت بپردازید.
  • غار داملاتاش: غار داملاتاش یکی از بهترین و جذاب‌ترین غارهای طبیعی دنیاست. جالب است بدانید این غار کاملا به طور اتفاقی کشف شده و انفجار یک بمب در زمانی که کارگران لنگرگاه مشغول کار بودند، سبب کشف غار داملاتاش شد.
  • تنگه اسپادر
  • موزه باستان شناسی آلانیا: موزه باستان شناسی آلانیا در سال 1967 تاسیس شد و در سال 2012 نیز مورد بازسازی قرار گرفت. این موزه دارای آثار قدیمی باارزشی است که هر کدام از قدمتی طولانی برخوردارند.
  • جمعه بازار آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا

از جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار شهر آنتالیا نیز می‌توان به این موارد اشاره داشت:

  • شهر کالیچی یا آنتالیای قدیم: از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیاست که معماری قدیمی داشته و پر از کوچه‌های سنگفرش شده و تو در تو است. قدم زدن و عکاسی در شهر کالیچی یا آنتالیای قدیم حسی بی‌نظیر و تکرارنشدنی دارد. در شهر قدیمی آنتالیا می‌توانید خانه‌های سنتی را تماشا کنید یا در کافه‌های جذاب این منطقه دسر یا نوشیدنی جدید را امتحان نمایید.
  • قلعه رومیان: قدمت قلعه رومیان به قرن دو میلادی می‌رسد. این قلعه در زمان سلجوقیان مورد بازسازی قرار گرفت.
  • شهر باستانی ترمسوس: قدمت شهر باستانی ترمسوس به هزار سال پیش بازمی‌گردد. این شهر باستانی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آنتالیاست. شهر باستانی ترمسوس روی کوه گولوک و بر سنگی طبیعی قرار دارد. این سنگ کاملا طبیعی بوده و بی هیچ دخالت انسانی روی کوه گولوک و در ارتفاع 1300 متری قرار گرفته است. شهر باستانی ترمسوس تقریبا 20 کیلومتر با شهر آنتالیا فاصله دارد.
  • شهر باستانی آسپندوس: شهر باستانی آسپندوس از دیگر جاذبه‌های تاریخی مشهور آنتالیاست. این شهر باستانی یکی از قدیمی‌ترین آمفی تئاترهای جهان را دارد. این سالن آمفی تئاتر به حدی بزرگ است که حدودا 2 هزار نفر را می‌تواند در دل خود جای دهد.
  • دروازه هاردیان: دروازه هاردیان در حقیقت یک طاق است که در گذشته به نشانه فتح و پیروزی ساخته شده است.
  • مناره ییولی: مناره ییولی بخشی از مسجد علاءالدین است. این مسجد از قدیمی‌ترین بناهای موجود در ترکیه محسوب می‌شود. زمانی که به شهر آنتالیا وارد می‌شوید، با کمی دقت در آسمان شهر می‌توانید ستون آجری و بزرگ این مناره را ببینید.
  • موزه آنتالیا: موزه باستان شناسی آنتالیا از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که پر از مجسمه و گچ‌بری‌های زیبا بوده و فرهنگ غنی ترکیه را به تصویر می‌کشد.
  • اسکله قدیمی آنتالیا: اسکله قدیمی آنتالیا که بخشی از منطقه کالیچی یا آنتالیای قدیم به شمار می‌رود، روی صخره‌ای در دریای مدیترانه قرار دارد. قدمت این اسکله به بیش از دو هزار سال پیش بازمی‌گردد. از جذابیت‌های دیگر اسکله قدیمی آنتالیا می‌توان به رستوران‌های متعدد، کافه‌های بی‌شمار و قایق‌های بادبانی اشاره کرد.
  • ساحل چیرالی: ساحل چیرالی واقع در نزدیکی شهر الیمپوس را می‌توان یکی از بکرترین سواحل دریای مدیترانه به شمار آورد. این ساحل با یک صخره از شهر الیمپوس جدا می‌شود.
  • ساحل آدراسان: ساحل زیبای آدراسان مقصدی جذاب برای علاقه مندان به تفریحات آبی به حساب می‌آید. امکانات متعددی برای انجام تفریحات آبی در این ساحل قرار دارند که هزینه استفاده از آن‌ها نیز مقرون‌به‌صرفه است.
  • ساحل لارا
  • ساحل الیمپوس: ساحل الیمپوس از دیگر سواحلی است که در سفر خود به آنتالیا باید از آن بازدید کنید. این ساحل در غرب آنتالیا قرار داشته و شهرت خود را مدیون پوشش گیاهی بی‌نظیرش است. تنوع و عظمت پوشش گیاهی در این ساحل سبب شده تا کافه‌ها و رستوران‌های زیادی میزهای خود را در سایه پوشش گیاهی این منطقه قرار داده و به شیوه‌ای متفاوت و جذاب از گردشگران پذیرایی کنند.
  • ساحل کنیالتی

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا

آنتالیا یا کوش آداسی - کدام شهر را برای سفر انتخاب کنیم؟

مراکز خرید آلانیا یا آنتالیا؟

بازارگردی و خرید از تفریحات محبوب بین گردشگران است. به همین علت نیز در هر دو شهر آلانیا و آنتالیا مراکز خرید و بازارهای متعددی ساخته شده‌اند تا امکان خرید با قیمت‌های مناسب را برای گردشگران این دو شهر فراهم سازند. از آنجایی که شهر آنتالیا بزرگ‌تر و توریستی‌تر از آلانیاست، تعداد مراکز خرید و بازارهای شهر آنتالیا بیشتر است. البته شهر آلانیا نیز دارای مراکز خرید معروف و خوبی نظیر مزون آلانیا، مرکز خرید چرم دنور، آلانیوم سنتروم، مرکز خرید مگامال، بازار بزرگ آلانیا و مرکز خرید کیپا است. این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که شهر آلانیا را به طور کلی بیشتر با بازارهای قدیمی و سنتی‌اش شناخته می‌شود تا مراکز خرید لوکس و مدرن.

مراکز خرید آلانیا یا آنتالیا

حمل و نقل آلانیا یا آنتالیا؟

هر دو شهر آلانیا و آنتالیا از شهرهای مدرن و توریستی ترکیه هستند، بنابراین سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش حمل و نقل هر دو شهر انجام شده تا جابجایی مسافران را امکان‌پذیر و آسان سازد. گردشگران آلانیا و آنتالیا می‌توانند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خود را به نقاط مختلف هر یک از شهرهای آلانیا و آنتالیا برسانند. لازم به ذکر است که تنوع در سیستم حمل و نقل را در شهر آنتالیا بیشتر می‌بینید، زیرا این شهر بزرگ‌تر از آلانیاست. در آنتالیا می‌توانید از تراموا، مینی بوس، کشتی، موتور کرایه‌ای، دوچرخه کرایه‌ای، موتور، تاکسی و اتوبوس برای جابجایی استفاده کنید. این تنوع در شهر آلانیا کمتر بوده و تنها گزینه‌های کرایه خودرو، تاکسی، مینی بوس و اتوبوس در اختیار گردشگران است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که آلانیا به نسبت آنتالیا کوچک‌تر بوده و هزینه استفاده از تاکسی در آن نیز کمتر است.

حمل و نقل آلانیا یا آنتالیا

هزینه سفر به آنتالیا - هزینه تور، غذا و تفریحات در آنتالیا

هزینه سفر آلانیا یا آنتالیا؟

هزینه‌های سفر به آنتالیا یا آلانیا با توجه به اینکه چند روز اقامت دارید، در چه نوع هتلی اقامت خواهید داشت، از چه جاذبه‌هایی دیدن می‌کنید، به چه تفریحاتی می‌پردازید و موارد متعدد دیگری بستگی دارد. در هر دو شهر هتل‌های گوناگون از یک تا پنج ستاره وجود دارد که هر شخص با توجه به بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کند. با توجه به تنوع زیادی که در امکانات رفاهی و تفریحی آلانیا و آنتالیا وجود دارد، تورهای متعددی با کیفیت‌های گوناگون وجود دارند که شما با توجه به سلیقه و بودجه خود باید مناسب‌ترین تور را برای خود انتخاب کنید. هزینه پرواز به هر یک از شهرهای آنتالیا و آلانیا تقریبا یکی است و تفاوت چندانی ندارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل کوچک‌تر بودن و محبوبیت کمتر شهر آلانیا نسبت به آنتالیا، هزینه‌های تفریح، خرید و اقامت در این شهر نیز به نسبت آنتالیا کمی پایین‌تر است.

هزینه سفر آلانیا یا آنتالیا

سخن پایانی

آلانیا و آنتالیا هر دو از شهرهای توریستی معروف کشور ترکیه هستند. گرچه شهر آنتالیا در بین گردشگران شناخته شده‌تر بوده و از مقاصد اصلی گردشگران این کشور به شمار می‌رود، اما سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در شهر آلانیا انجام شده تا این شهر نیز تبدیل به یک شهر توریستی شود. به طور کلی آنتالیا دارای جاذبه‌های گردشگری و امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری نسبت به آلانیاست و از محبوبیت بیشتری برخوردار است، اما هزینه‌های تفریح و اقامت در آلانیا کمی پایین‌تر از آنتالیا خواهد بود.

نظرات کاربران

  1. آرش آرش 1402/03/24
    1 نفر پسندیدند
    واقعا این دو شهر قابل مقایسه نیستند. بنظرم اگر به ترکیه رفتید از هردوی این شهرها دیدن کنید.
  2. آرش لحظه آخر 1402/03/24
    1 نفر پسندیدند
    سلام آرش مرسی که نظر خودت درباره شهرهای آلانیا و آنتالیا با ما در میون گذاشتی.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 100 کاربر