گرجستان بهتر است یا ارمنستان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/30
بازدید: 6898
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ارمنستان یا گرجستان کدام یک می‌تواند مقصد بعدی شما باشد؟ هر دو این کشورها برای سفر گزینه مناسبی هستند و مهم‌تر اینکه در فرهنگ، مذهب و تاریخ نقاط مشترکی با هم دارند. مقایسه گرجستان و ارمنستان، این دو کشور همسایه، از جهات مختلفی می‌تواند انجام شود. سفر به هر دو این کشورها همیشه نظر ایرانیان را به خود جلب کرده است. در این مطلب قصد داریم از نظر آب‌وهوایی، اماکن دیدنی، هزینه‌های سفر و موارد دیگر این دو مقصد را با یکدیگر مقایسه نماییم.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان

موقعیت جغرافیایی گرجستان و ارمنستان

بسیاری از مسافران ایرانی به دلیل نزدیکی گرجستان و ارمنستان با ایران، ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه‌ها از راه زمینی خود را به این کشورها برسانند. مسیر رسیدن به گرجستان معمولاً از خاک ترکیه و از مرز بازرگان صورت می‌گیرد. برای رسیدن به منطقه مرزی بازرگان، مسافران باید خود را به تبریز برسانند و سپس از تبریز به مرز بازرگان بروند. تهرانی‌ها با تبریز 850 کیلومتر و از تبریز تا مرز بازرگان 290 کیلومتر فاصله دارند.

ارمنستان با ایران مرز مشترک دارد، اما مسافران برای رسیدن به ایروان از تهران مسافت بیشتری باید طی نمایند. این مسیر با اتوبوس حدود 22 ساعت زمان می‌برد. از تهران تا مرز جلفا (مرز ایران و ارمنستان) 796 کیلومتر و از مرز جلفا تا ایروان 485 کیلومتر فاصله دارد. دوست‌داران طبیعت و جاده و کسانی که علاقه‌مند به کمپ هستند در سفر زمینی با یک تیر دو نشان می‌زنند. آن‌ها هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و هم از مسیر و زیبایی‌های طبیعی جاده لذت می‌برند. از مزایای دیگر سفر با خودرو شخصی، داشتن وسیله در شهر مقصد است، در این صورت رفت‌وآمد به اماکن و مراکز مختلف برای شما راحت‌تر و کم هزینه‌تر صورت می‌گیرد.

ارمنستان بهتره یا گرجستان

مقایسه شرایط آب ‌و هوایی گرجستان و ارمنستان

از نظر آب‌وهوایی این دو کشور تفاوت‌های زیادی با هم دارند. گرجستان آب‌وهوایی نیمه گرمسیری و قاره‌ای دارد و به دلیل مجاورت گرجستان با دریای سیاه این منطقه میزان رطوبت و بارندگی بالایی را خواهد داشت. در فصل تابستان میانگین دما 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد و در زمستان 1 تا 5 درجه سانتی‌گراد می‌شود. سفر به گرجستان در هر فصلی لطف خاص خودش را دارد. بهار بهترین فرصت برای سفر به این کشور است زیرا در هوای بسیار لطیف بهاری از رطوبت و گرمای تابستان خبری نیست. اگر اهل شنا و تفریحات آبی هستید فصل تابستان موقعیت مناسبی برای بستن بار سفر بشمار می‌آید. علاقه‌مندان به فصل هزار رنگ پاییز گاهی این فصل را برای سفر به گرجستان و پیاده‌روی در خیابان‎ها و کوچه‎ها یا رفتن به حمام‌های سولفور انتخاب می‌کنند. زمستان در گرجستان هم زیبا است، این فصل در گرجستان سرمای متعادل‌تری نسبت به ارمنستان داشته و میزان بارش برف نیز کمتر است. اگر فصل پاییز و زمستان به گرجستان سفر کنید هزینه‌ سفر شما نسبت به فصول تابستان و بهار کمتر می‌شود. ارمنستان از لحاظ آب‌وهوایی کشوری سردسیر محسوب می‌شود. ایروان در زمستان سرمای شدید و خشکی دارد به همین علت بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تابستان و بهار به این کشور سفر کنند. در این دو فصل دمای هوا در بهترین حالت ممکن قرار دارد. البته در فصل زمستان بازار تفریحات زمستانی در ارمنستان داغ می‌شود و از طرفی هزینه سفر نیز پایین‌ترین میزان خودش را دارد. اگر علاقه به این تفریحات دارید لباس‌های بسیار گرم با خود داشته باشید زیرا شب‌های ایروان سرمای شدیدی خواهد داشت. از لحاظ آب‌وهوایی گرجستان موقعیت مناسب‌تری برای سفر در بیشتر فصول سال را دارد. بنابراین پیشنهاد ما به شما سفر به این کشور چهار فصل است.

ارمنستان بهتره یا گرجستان

هزینه‌های سفر به گرجستان و ارمنستان

گرجستان و ارمنستان از نظر هزینه سفر در مقایسه با کشورهای اروپایی یا برخی کشورهای آسیایی مقاصدی نسبتاً ارزان‌تر محسوب می‌شوند. اما در هر صورت شما قبل از سفر باید برنامه‌ریزی مشخصی برای هزینه‌ها داشته باشید. هزینه‌های سفر در انتخاب مقصد شما نقش بسیار مهمی دارد. در ادامه میانگین هزینه‌های معمول سفر را به این دو کشور بررسی می‌نماییم.

هزینه های سفر گرجستان - سفر به کشور اروپایی گرجستان چه هزینه هایی در بر دارد؟

هزینه رفت و آمد

بخشی از هزینه سفر صرف رفت‌وآمدهای درون شهری یا بین شهری می‌شود، در تفلیس هزینه ورودی تاکسی 1 تا 2 دلار و برای طی کردن هر کیلومتر، تقریباً 5/0 دلار به کرایه اضافه می‌شود. تاکسی در تفلیس بابت هر یک ساعت انتظار مبلغی حدود 5/3 دلار دریافت می‌کند. در ایروان، هزینه ورودی تاکسی 1 تا 5/1 دلار و برای طی کردن هر کیلومتر 20/0 تا 25/0 دلار به کرایه اضافه می‌شود. تاکسی‌های ایروان بابت هر یک ساعت انتظار مبلغی حدود 5/2 دلار به کرایه اضافه می‌کنند. در ارمنستان تاکسی‌های ون نیز دیده می‌شوند، ون‌های 9 نفره شما را با هزینه کمتری به مقصد می‌رسانند. در خصوص هزینه تاکسی و رفت‌وآمد سفر به ارمنستان هزینه‌های پایین‌تری برای شما دارد.

هزینه تاکسی در ارمنستان

هزینه غذا و خوراک

در خصوص غذا و خوراک، این دو کشور غذاهایی شبیه به هم دارند، اما در گرجستان تنوع و گوناگونی بیشتری نسبت به ارمنستان دیده می‌شود. قیمت هر وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت تا یک رستوران زنجیره‌ای در هر کشور متفاوت است. همچنین اختلاف قیمت غذاها در این دو کشور بسیار کم و ناچیز است. در ادامه میانگین قیمت هر وعده غذا در رستوران‌‎های مختلف هر کشور را بررسی می‌کنیم.
در تفلیس هر وعده غذاهای گرجستان برای یک نفر در رستوران ارزان قیمت حدود 6 تا 7 دلار، در یک رستوران میان رده 12 تا 13 دلار و در یک رستوران زنجیره‌ای 5 تا 6 دلار می‌شود. در ایروان هر وعده غذا برای یک نفر در رستوران ارزان قیمت 5 تا 6 دلار، در رستوران میان رده 14 تا 15 دلار و در یک رستوران زنجیره‌ای 5 تا 5/5 دلار می‌شود. باتوجه به این قیمت‌ها به نظر می‌آید سفر به ارمنستان، از نظر غذایی اقتصادی‌تر است. با اینکه قیمت هر وعده غذا در ارمنستان پایین‌تر می‌شود اما پیشنهاد ما به شما در این زمینه، سفر به گرجستان است. در گرجستان رستوران‌های خیابانی تمیز و مرتب بسیاری دیده می‌شود و مسافران می‌توانند با صرف غذا در این رستوران‎ها هزینه‌ها را به اندازه قابل توجهی پایین بیاورند.

هزینه خورد و خوراک در ارمنستان و گرجستان

مقایسه جاذبه‌های گرجستان و ارمنستان

گرجستان و ارمنستان از نظر فرهنگ و تاریخ کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. هر دو این کشورها تاریخ غنی دارند و در این خصوص با تمام کشورهای مسیحی دنیا بسیار متفاوت محسوب می‌شوند. ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت و بعد از آن گرجستان پیرو این کشور شد. بنابراین در هر دو این کشورها کلیساها و صومعه‌های قدیمی بسیاری به چشم می‌خورند که این اماکن در ارمنستان از قدمت بیشتری برخوردارند. 

جاهای دیدنی گرجستان - تماشای آثار نئو کلاسیک در کنار سواحل کم نظیر شهرهای تفلیس و باتومی!


در خصوص جاذبه‌های طبیعی، گرجستان بالاتر از ارمنستان قرار می‌گیرد. در این کشور به دلیل وجود دریای سیاه و موقعیت جغرافیایی تنوع بیشتری در جاذبه‌های طبیعی دیده می‌شود. طبیعت چشم‌نواز در ارمنستان هم دیده می‌شود اما نه به اندازه گرجستان، در ارمنستان بیشتر اماکن دیدنی شامل کلیسا و صومعه می‌شود. در ادامه به تعدادی از اماکن دیدنی این دو کشور اشاره می‌نماییم تا شما با یک مقایسه ساده مقصد خود را انتخاب کنید.

جاذبه های گرجستان و ارمنستان

جاذبه‌های دیدنی گرجستان

  • قلعه ناریکلا
  • مجسمه مادر تفلیس
  • کلیسای آنچیسخاتی
  • کلیسای کاشوتی
  • کلیسای اسمیندا سامبا
  • باغ‌های بوتانیکال
  • کلیسای متسختا
  • پل پیس
  • شهر قدیمی تفلیس
  • کوه قازبگی
  • اوپلیستسیخه
  • حمام‌های سولفور
  • واردزیا

جاذبه های گردشگری ارمنستان

 جاذبه‎‌های دیدنی ارمنستان

  • کاسکاد یا هزار پله
  • خانه اپرا
  • مجسمه مادر ارمنستان
  • میدان هاراپراک یا جمهوری
  • صومعه گغارد
  • پارک عشاق
  • قلعه موزه اربونی
  • مجسمه کبود ارمنستان
  • دریاچه سوان
  • صومعه نوراوانک
  • موزه گالری ملی ارمنستان
  • کلیسای جامع سنت گرگوری روشنگر

جاذبه های گردشگری گرجستان

غذاهای محبوب ارمنی

سفر بدون تجربه غذاهای معروف شهر مقصد لطفی ندارد. غذاهای سنتی ارمنستان همگی لذیذ و خوشمزه هستند و اگر تا به حال امتحان کرده‌اید حتماً می‌دانید هرگز طعم آن‌ها از یادتان نمی‌رود. در بین این غذاها تعدادی هستند که نسبت به بقیه غذاها معروف‌تر بوده و این غذاها عبارتند از:

  • ماهی کباب (Ishkhan): در رستوران‌های ایروان حتماً یک وعده ماهی کبابی میل نمایید، قزل‌آلای کبابی از لذیذترین غذاهای این شهر محسوب می‌شود. 
  • فاسولیا (Fasulya): این غذا ترکیبی از گوشت، لوبیا سبز و گوجه فرنگی است. اگر به طعم گوشت علاقه دارید این غذا را نیز از دست ندهید. 
  • هریسه (Harissa): این غذای ارمنی در ایامی خاص پخته می‌شود و برای تهیه آن از آرد گندم، آب و گوشت استفاده می‌شود.
  • تولما (Tulma): تولما همان دلمه ایرانی است و برای تهیه آن از گوشت، سبزیجات، برگ مو، گوجه، فلفل، بادمجان و کلم استفاده می‌شود. این غذا به صورت گرم و با سس ماست و سیر سرو می‌شود.

غذاهای محبوب ارمنی

 غذاهای محبوب گرجی

غذاهای گرجستان از غذاهای ارمنستان خوش رنگ و لعاب‌تر و خوشمزه‌تر هستند. اگر عاشق امتحان کردن طعم‌های جدید هستید حتماً غذاهای گرجی را امتحان کنید. در کنار غذاهای گرجی همیشه سالادهای خوشمزه به همراه سس‌های خوش طعم سرو می‌شود. در بین این غذاها تعدادی معروف‌تر هستند که عبارتند از:

  • چورچخلا (Churchkhela): این خوراکی یک شیرینی است که ظاهری شبیه به شمع دارد و از آرد، شیره یا پوره آب انگور و انواع مغزها تهیه می‌شود. 
  • خینکالی (Khinkali): این غذا با نوعی خمیر به همراه گوشت و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود و بسیار لذیذ است.
  • کاچاپوری (Khachapuri): این غذا یک خوراک سنتی گرجی به شمار می‌آید که در بین مردم بسیار محبوب است. این غذا با نان خوشمزه و پنیری که داخل آن را پر می‌کنند، بسیار لذیذ و خوشمزه می‌شود.
  • لوبیو (Lobio): این غذای سنتی از لوبیا، پیاز، گردو، جعفری، گشنیز و سیر تهیه می‌شود که یکی از بهترین غذاها به شمار می‌رود. لوبیو توجه گیاه‌خواران را بیشتر به خود جلب کرده است.
  • ساتسیوی (Satsivi): این غذا یک خوراک زمستانی و بسیار لذیذ محسوب می‌شود که از گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه شده و یک سس بسیار لذیذ در کنار آن سرو می‌شود.

غذاهای ارمنستان

بایدها و نبایدها در گرجستان و ارمنستان

در سفر خود به گرجستان پیشنهاد می‌کنیم، غذاهای محلی را حتماً امتحان نمایید و از پنیر خوشمزه گرجی میل کنید. مردم گرجی افرادی مهمان‌نواز هستند در صورت دعوت شما به صرف غذا حتماً دعوتشان را قبول کنید چراکه در کنار این مردم خون‌گرم لحظات خوشی خواهید داشت. رفت‌وآمد بین شهری خود را با قطار یا مینی‌بوس انجام دهید. پیاده‌روی در شهر را فراموش نکنید و همچنین به بازارهای سنتی نیز سر بزنید، در این بازارها از میوه‌ها، سبزیجات تازه و غذاهای محلی خرید نمایید.

قوانین کشور گرجستان - بررسی قوانین اولیه و بسیار مهم این کشور در رابطه با مهاجرت اتباع خارجی

در ارمنستان، حواستان به وسایل شخصی‌تان باشد، خطر جدی شما را تهدید نمی‌کند اما بهتر است در اماکن شلوغ یا در تردد شبانه بیشتر مراقب باشید. در هنگام بازدید از اماکن مذهبی پوشش مناسبی داشته باشید. موزه‌های ایروان از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر برای بازدید، فعال هستند. از به همراه داشتن داروهای کدئین‌دار در سفر به ارمنستان خودداری کنید. این داروها در این کشور نوعی مخدر محسوب می‌شوند. همچنین در بدو ورود به ارمنستان یک سیم کارت تهیه نمایید، هزینه رومینگ در این کشور بسیار بالا است.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان 

کلام آخر

اگر بر سر دوراهی انتخاب بین گرجستان و ارمنستان هستید، بدانید هر دو این کشورها مقصد مناسبی برای تجربه یک سفر متفاوت محسوب می‌شوند. در جواب سؤال گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟ با بررسی تفاوت‌های جزئی این دو کشور و همچنین اختلاف هزینه‌های سفر، می‌توانید مقصد خود را انتخاب نمایید. در هر صورت شما هر کدام از این کشورها را انتخاب کنید، پشیمان نخواهید شد. اگر شما تا به حال به گرجستان یا ارمنستان سفر کرده‌اید حتماً از تجربیات خود برای ما بگویید. از چه اماکنی بازدید کرده‌اید و نظرتان در خصوص جاذبه‌های دیدنی چیست؟ غذاهای محلی به نظر شما چطور بوده و چقدر با ذائقه ما ایرانی‌ها هماهنگ است؟ هزینه نهایی سفرتان چقدر شد؟ آیا پیشنهادی برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری دارید؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 116 کاربر