راهنمای سفر زمینی به گرجستان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/01
بازدید: 2609
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

یکی از جذابیت‌های سفر به گرجستان سفر به این کشور از طریق مرز زمینی است. سفر به گرجستان روش‌های مختلفی دارد ولی به دلیل اینکه کشور گرجستان در همسایگی ایران قرار گرفته و به علت جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد یکی از گزینه‌های مناسب سفر، برای ایرانیان محسوب می‌شود. کشور گرجستان در سال‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی کرده است، به عنوان مثال شهر تفلیس که به پاریس اوراسیا معروف گردیده که شاهد تغییرات بسیار زیادی طی چند سال اخیر بوده است. سفر زمینی به کشور گرجستان می‌تواند یک سفر لذت‌بخش و یک تجربه‌های بسیار تکرار نشدنی باشد ولی لازم است تا در وهله اول اصول و شرایط سفر زمینی را بدانید. با لحظه آخر تا انتها همراه باشید.

سفر زمینی به گرجستان

انواع روش سفر زمینی به گرجستان

کشور گرجستان یکی از کشور‌هایی است که همیشه به عنوان یک گزینه بسیار محبوب برای گردشگری به شمار می‌آمد؛ همچنین به دلیل اینکه تغییرات چشمگیر بسیار زیادی در این کشور به وجود آمده است به این محبوبیت بیش از پیش افزوده شده؛ به همین دلیل متقاضیان زیادی قصد سفر به این کشور را دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت پرمتقاضی‌ترین روش برای سفر به کشور گرجستان از طریق مرز هوایی بوده و روش دیگری که بسیار حائز اهمیت است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا بدین روش به کشور زیبای گرجستان سفر کنند، سفر به روش زمینی است.

شاید در وهله اول سفر زمینی به کشور گرجستان کمی سخت به نظر بیاید ولی همین سفر زمینی می‌تواند یک تجربه کاملاً خاص و منحصر به فرد باشد. از طرق مختلفی می‌توان به کشور گرجستان سفر نمود به عنوان مثال سفر به کشور گرجستان از طریق قطار و با اتوبوس و همچنین با خودرو شخصی امکان‌پذیر است. مواردی را که بیان کردیم روش‌های سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی بوده، در واقع گردشگری که قصد سفر به گرجستان را دارد می‌تواند از طریق روش‌های بالا اقدام به این کار کند.

تورهای گرجستان؛ همین حالا با کمترین قیمت رزرو کنید!

مرز‌های زمینی مشترک بین ایران و گرجستان

نکته بسیار مهمی که در رابطه با سفر زمینی به کشور گرجستان از ایران وجود دارد این است که با توجه به اینکه کشور گرجستان در همسایگی ایران قرار گرفته ولی به علت نداشتن مرز زمینی مشترک امکان سفر به صورت مستقیم به این کشور وجود نخواهد داشت. بنابراین برای سفر کشور گرجستان لازم است تا از مرز‌های دیگر که دارای مرز زمینی مشترک با این کشور هستند اقدام کنید.

در حقیقت مرز‌های کشور ترکیه و آذربایجان به عنوان بهترین مرز‌هایی شناخته می‌شوند که می‌توان برای سفر به گرجستان از آن‌ها استفاده نمود. به بیان دیگر می‌توان این موضوع را اینگونه بیان کرد که برای سفر به گرجستان باید ابتدا از این کشور‌ها عبور کرده و سپس به کشور گرجستان مسافرت نمایید.

مرز‌های زمینی مشترک بین ایران و گرجستان

سفر به گرجستان از طریق مرز ترکیه

اگر به دنبال ساده‌ترین و همچنین راحت‌ترین روش برای سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی هستید می‌توانیم به شما سفر به این کشور به واسطه عبور از مرز ترکیه را معرفی کنیم. این مرز بهترین مرز برای سفر به گرجستان با خودروی شخصی شناخته می‌شود. مرز ترکیه که به عنوان مرز بازرگان نیز شناخته می‌شود یک مرز مشترک بین ایران و این کشور است.

برای سفر به کشور گرجستان از طریق این مرز لازم است تا آذربایجان شرقی و به شهر تبریز مسافرت داشته باشید. پس از سفر به شهر تبریز باید به مرز بازرگان رفته و از مرز بازرگان به سمت واله که مرز بین ترکیه و کشور گرجستان است سفر کنید. از نظر مسافت می‌توان گفت مسافت تبریز تا مرز بازرگان ۲۹۰ کیلومتر بوده و از ترکیه تا کشور گرجستان حدود ۳۸۰ کیلومتر مسافت وجود دارد. در زمان سفر زمینی به کشور گرجستان ابتدا باید از شهر‌های ترکیه عبور کنید.

شهر‌های عبوری که در این سفر می‌توانید از آن‌ها گذر کنید، شهر‌های گو بولاق و شهر ایغدیر است. یکی از نقاط بسیار مهم و حائز اهمیت این بوده که مرز بازرگان و واله به عنوان مرز شناخته می‌شود و می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته از این مرز برای سفر به کشور گرجستان استفاده کنید. ولی مرز رازی که به عنوان یکی دیگر از مرز‌های زمینی درنظ گرفته شده، به صورت شیفتی بوده و این مرز از ساعت ۹ تا ۱۷ اجازه عبور به مسافران را می‌دهد.

 ‏سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز کشور ترکیه

معرفی کشور گرجستان - دین، مذهب، زبان و هر آنچه را که از گرجستان می خواهید بدانید! 

سفر زمینی به گرجستان از مرز آذربایجان

مرز آذربایجان یکی دیگر از مرز‌های سفر به کشور گرجستان است که در صورتی که بخواهید به کشور گرجستان سفر کنید می‌توانید از این مرز استفاده کنید. برای سفر به کشور گرجستان از مرز آذربایجان می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید.

مسیر اول

یکی از مسیر‌هایی که می‌توانید از آن به کشور گرجستان سفر کنید استفاده از مسیر استان گیلان و مرز آستارا است. این مرز یکی از مرز‌هایی بوده که مسافران می‌توانند به صورت ۲۴ ساعت از آن استفاده نمایند. این مسیر، یک مسیر بسیار زیبا و سرسبز است چرا که از استان گیلان تا مرز آذربایجان سراسر پوشیده از جنگل بوده و به همین دلیل بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

مسیر دوم

مسیر دوم از مرز بیله سوار از شهر اردبیل خواهد بود که می‌توان گفت مسافرانی که قصد سفر از سمت غرب کشور را به کشور گرجستان دارند این مسیر برای آن‌ها مناسب خواهد بود. نکته حائز اهمیتی که در سفر از این مرز به کشور گرجستان وجود دارد این است که ورود به آذربایجان حتی برای عبور موقت نیز نیازمند ویزا است همین موضوع باعث شده تا مقداری سفر از این مرز مشکل به نظر برسد.

سفر زمینی به گرجستان از مرز آذربایجان

سفر زمینی به گرجستان از مرز ارمنستان

برای سفر زمینی به واسطه خودرو شخصی مرز ارمنستان یکی از بهترین مسیر‌ها و بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. برای استفاده از این مرز و مسافرت به واسطه عبور از مرز ارمنستان لازم است تا ابتدا به شهر تبریز سفر کنید و از آنجا به ارمنستان و سپس به گرجستان نقل مکان نمایید.

پایانه‌های مسافربری اتوبوسی برای سفر به گرجستان

تمامی گردشگران و مسافرانی که قصد انجام سفر به صورت زمینی به کشور گرجستان را دارند ولی امکان سفر با خودرو شخصی را ندارند و یا هم چنین تمایلی به استفاده از خودروی شخصی برای مسافرت به کشور گرجستان را نداشته باشند می‌توانند به واسطه اتوبوس به کشور گرجستان مسافرت نماید برای سفر به کشور گرجستان به وسیله اتوبوس باید از اتوبوس دو شهر تبریز و تهران اقدام نمایید.

جاهای دیدنی گرجستان - تماشای آثار نئو کلاسیک در کنار سواحل کم نظیر شهرهای تفلیس و باتومی!

قوانین سفر به کشور گرجستان با اتوبوس چیست؟

بسیاری از مسافران علاقه‌مند هستند تا به وسیله اتوبوس به کشور توریستی و زیبایی گرجستان مسافرت کنند. به همین منظور استفاده از اتوبوس می‌تواند بسیاری از سختی‌ها و مشکلات سفر با خودرو شخصی را برطرف نماید. همچنین یکی دیگر از مزایای سفر با اتوبوس به کشور گرجستان این است که مدارک کمتری مورد احتیاج بوده و البته سفر با اتوبوس دارای محدودیت‌هایی نیز است. به عنوان مثال در سفر با اتوبوس محدودیت حمل وسایل کمتری را خواهید داشت. قوانین مهمی وجود دارند که برای سفر به کشور گرجستان با اتوبوس باید به آن‌ها دقت داشته باشید.
نمی‌توانید وسایل ممنوعه مانند نوشیدنی‌های الکلی و همچنین دارو‌های ممنوعه را با خود حمل کنید.
حداکثر تا ۲۰ کیلوگرم  بار قابل حمل است. داشتن مدارک شناسایی کامل و واقعی یکی دیگر از قوانینی بوده که باید در سفر با اتوبوس توجه داشته باشید. قوانین دیگری که در زمان سفر با اتوبوس باید آن را مهم بدانید همراه داشتن پول نقد به میزان کافی است.

قوانین سفر به کشور گرجستان با اتوبوس چیست؟

سفر به گرجستان با قطار

از روش‌های سفر به کشور گرجستان به وسیله قطار و به واسطه مرز زمینی است. با توجه به اینکه استفاده از قطار در مقایسه با مرزهوایی، زمان بیشتری می‌برد ولی می‌تواند بسیار لذت بخش و خاطره‌انگیز باشد. توجه داشته باشید برای سفر به کشور گرجستان از مبدا ایران ساعت زیادی را باید در واگن سپری نمایید به همین دلیل داشتن برخی از وسایل رفاهی یکی از الزامات و ضروریات به حساب می‌آید. این وسایل ضروری شامل شارژر تلفن همراه و دستمال کاغذی و یک دست لباس گرم است. بسیاری از گردشگران و مسافران تور ترجیح می‌دهند تا به وسیله قطار اقدام به مسافرت به کشور گرجستان کنند. در واقع مسافرت با قطار از محبوب‌ترین روش‌های مسافرت زمینی به کشور گرجستان شناخته می‌شود.

سفر به گرجستان با قطار

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان

برای سفر زمینی به گرجستان باید توجه داشته باشید برخی از مدارک مورد نیاز و حیاتی الزامی است. این مدارک شامل:

برگه کاپوتاژ

این برگ به عنوان برگه خروج خودرو از مرز شناخته می‌شود. برای گرفتن برگه کاپوتاژ لازم است تا به اداره گمرک محل زندگی مراجعه نمایید و اقدام به اخذ این برگه کنید.

پلاک و گواهینامه و دفترچه مالکیت خودرو بین‌المللی

به طور کلی می‌توان گفت مانند بسیاری از سفر‌های داخلی همراه داشتن مدارک شناسایی ضروری است این مدارک باید به واسطه ادارات مربوطه به صورت بین‌المللی برابر و معادل‌سازی شود.

قوانین گرجستان - مهم ترین قوانین گرجستان که قبل از مهاجرت به این کشور باید بدانید.

عوارض خروج

عوارض خروج نیز یکی از الزامات سفر زمینی به گرجستان محسوب می‌شود. در واقع عوارض خروج به عنوان مبلغی است که باید در زمان خروج از کشور پرداخت شود.

پاسپورت و ویزا

لازم است تا بیان کنیم مرز‌هایی مانند مرز ترکیه‌ احتیاجی به ویزا ندارند ولی اگر قصد سفر به کشور گرجستان به واسطه مرز آذربایجان را دارید باید اقدام به دریافت ویزای گرجستان نماید. پاسپورت نیز یکی از مدارک بین‌المللی است که باید اقدام به دریافت آن نمایید.

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان

مراحل خروج از مرز با خودرو

برای خروج از مرز زمینی با خودرو شخصی نیازمند ارائه فیلمی به نام فرم اظهارنامه هستید. در این فرم تمامی اطلاعات وسایل نقلیه که با آن قصد سفر به کشور گرجستان را دارید باید درج شود. فرم اظهارنامه زمانی که به نقطه خروج مرزی کشور می‌رسید به شما ارائه داده خواهد شد. پس از تکمیل فرم اظهارنامه خودرو بازرسی می‌شود و بر روی برگه کاپوتاژ و گذرنامه مهر خورده می‌شود. پس از خروج از کشور با خودرو شخصی، مراحل ثبت بیمه و دفترچه مالکیت خودرو نیز بازرسی خواهد شد.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

سفر به گرجستان با خودرو شخصی چه مدارکی می‌خواهد؟

برای اینکه بتوانید به وسیله خودرو شخصی به کشور گرجستان سفر داشته باشید باید برگه کاپوتاژ یا پروانه خروج موقت دریافت کنیم. برای اخذ برگه باید به اداره گمرک مراجعه کنید و برگه‌ای را تحت عنوان کاپوتاژ دریافت نمایید. برای دریافت برگه کاپوتاژ باید سند مالکیت خودرو و برگه خود را بر کارت خودرو و همچنین مدارک شناسایی کلی مانند کارت ملی و شناسنامه را همراه داشته باشید.

گواهینامه بین‌المللی

یکی دیگر از مواردی که باید در زمان سفر با خودرو شخصی به کشور گرجستان توجه داشته باشید اخذ گواهینامه بین‌المللی است. این گواهینامه را می‌توانید از کانون جهانگردی دریافت کنید.

پلاک بین‌المللی یا پلاک ترانزیت

حتماً پیش از سفر با خودرو شخصی به کشور گرجستان، اقدام به اخذ پلاک بین‌المللی کنید. این پلاک را می‌توانید به واسطه کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران دریافت کنید.

دفترچه بین‌المللی خودرو

علاوه بر برگه کاپوتاژ و گواهینامه بین‌المللی و همچنین پلاک، نیازمند دفترچه بین‌المللی ماشین هستیم. این دفترچه تمامی اطلاعات خودرو شما را در خود جای داده است که برای اخذ دفترچه بین‌المللی خودرو باید به کانون جهانگردی مراجعه کنید.

سفر به گرجستان با خودرو شخصی چه مدارکی می‌خواهد؟

آیا هزینه سفر زمینی به گرجستان مقرون به صرفه است؟

بسیاری از گردشگران و مسافران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها اقدام به سفر با خودرو شخصی و یا اتوبوس می‌کند. در واقع می‌توان گفت هزینه سفر به گرجستان از طریق مرز زمینی در مقایسه با هواپیما مقرون به صرفه‌تر و ارزان‌تر خواهد بود. اما در طی مسیر چالش‌هایی نیز وجود خواهد داشت. سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی می‌تواند هزینه‌های سفر را تا حدی کاهش دهد.

چالش‌های سفر زمینی به گرجستان

در زمان سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی چالش‌هایی پیش روی مسافران و گردشگران وجود خواهد داشت و برخی از این چالش‌ها می‌تواند خستگی و بی‌خوابی و همچنین وقوع حوادث غیر مترقبه باشد. جاده و نرخ بالای بنزین، پرداخت عوارض از چالش‌هایی است که مسافرانی که قصد سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس به کشور گرجستان را دارند با آن مواجه می‌شوند.

چالش‌های سفر زمینی به گرجستان

نکات لازم برای سفر زمینی به گرجستان

نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی وجود دارد که در زمان سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی باید به آن‌ها دقت کنید. به عنوان مثال آماده کردن چک لیست از وسایل و همچنین داشتن اپلیکیشن‌های مسیریابی می‌تواند در طول مسیر بسیار کمک‌کننده باشد. لازم به ذکر است داشتن نرم‌افزار‌های زبان نیز یکی دیگر از مهمترین نکات در زمان سفر به کشور گرجستان از طریق مرز زمینی خواهد بود.

بهترین زمان سفر به گرجستان - چه زمانی به کشور اقتصادی اوراسیایی گرجستان سفر کنیم؟

کلام پایانی

یکی از جذاب‌ترین و خاطره انگیزترین سفر‌هایی که می‌توانید به کشور گرجستان داشته باشید سفر به واسطه مرز زمینی و استفاده از خودروی شخصی و یا اتوبوس است. در این سفر چالش‌های زیادی نیز وجود خواهد داشت ولی در صورتی که علاقه‌مند به سفر به گرجستان با خودروی شخصی یا اتوبوس هستید باید تمامی این چالش‌ها را  قبول کنید و از مسیر و سفر خودت نهایت لذت را ببرید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. مهسا ایزدی مهسا ایزدی 1402/12/07
    0 نفر پسندیدند
    در تاریخ دو اسفند ۱۴۰۲ من و همسرم که ساکن ایروان هستیم، قصد سفر زمینی به گرجستان داشتیم، رفتار پلیس مرزی بسیار زشت و زننده بود، به محض دیدن پاسپورت ایرانی در دست ما بی سیم زدند و یک آفیسر ما رو از صف کشید بیرون، جلوی همه ی مسافران از ما خواستند کیف پولمان را نشان دهیم که چقدر پول داریم، با اینکه هزار و دویست دلار پول به صورت لاری و درام و دلار همراهمان بود، ووچر سه شب هتل در تفلیس هم داشتیم، بیمه مسافرتی یک ماهه نیز از قبل گرفته بودیم، ما را دیپورت کردند، رفتار خیلی زشتی داشتند و حتی برخی آفیسر ها ارتباط چشمی با ما برقرار نمیکردند، لطفا اطلاع رسانی کنید که ایرانی ها ففط هوایی به گرجستان بروند. زمینی راه نمیدهند !!

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.9 از 5 | از 101 کاربر