راهنمای سفر زمینی به ایروان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/01/19
بازدید: 3684
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به هر علتی قصد سفر زمینی دارید اما هنوز نمی‌دانید مقصد شما کجا باشد، بهترین انتخاب در این هوای گرم تابستانی ایروان محسوب می‌شود. عبور از مناطق سرسبز و پرپیچ و خم کوهستانی ایران و ارمنستان و لذت‌ بردن از طبیعت سرسبز جاده، خاطره‌ای فوق‌العاده برای شما خواهد ساخت. سفر به ایروان ارمنستان برای ما ایرانی‌ها یکی از بهترین مقاصد خارجی به‌شمار می‌آید؛ چراکه با یک سفر کم‌هزینه و طی مسافتی کم، می‌توانیم از جاذبه‌های متنوع تاریخی و طبیعی نهایت استفاده را داشته باشیم و هیجان یک سفر خارجی را تجربه کنیم. ارمنستان کشور همسایه که به دلیل راحتی سفر کردن به این کشور جز محبوب‌ترین و پرطرفدارترین کشور از نظر گردشگری قرار گرفته است. این کشور کوهستانی و پر باران از شرق به جمهوری آذربایجان و از غرب با ترکیه و از جنوب با نخجوان و ایران مرز دارد. به دلیل فاصله کمی که ارمنستان با کشور ما دارد نه تنها امکان سفر هوایی بلکه سفر زمینی را به ما داده، می‌توانید از مرزهای زمینی از طریق ماشین شخصی خود یا اتوبوس به ارمنستان سفر کنید و از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی آن بهره‌مند شوید. در ادامه راهنمای کاملی برای سفر زمینی به ایروان را در اختیارتان قرار داده ایم، با توجه به این راهنما، شما می توانید با آسودگی کامل، اینن سفر زمینی را شروع کنید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. مسیرهای سفر زمینی از نقاط مختلف ایران
    1. سفر زمینی به ایروان از تبریز
    2. سفر زمینی به ایروان از تهران
    3. سفر زمینی به ایروان از شیراز
    4. سفر به ایروان از اصفهان
  2. بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به ایروان
  3. هزینه سفر زمینی به ایروان
  4. قوانین سفر زمینی به ایروان
  5. فاصله زمانی و مسافتی تا ایروان
  6. مدارک لازم برای سفر به ایروان
  7. نکاتی که قبل از سفر به ایروان باید بدانید
  8. مدارک لازم برای سفر به ایروان با ماشین شخصی
  9. مسیرهای زمینی تا ایروان در خاک ارمنستان
  10. سفر زمینی به ایروان ازطریق مرز نوردوز
    1. سفر به ایروان با اتوبوس
  11. چرا به ایروان سفر کنیم؟
  12. سفر زمینی به ایروان از طریق مرز نوردوز 
  13. مسیرهای زمینی از نوردوز تا ایروان ارمنستان چقدر است؟
  14. برای سفر به ایروان باید چه مدارکی را آماده کنیم؟
  15. از چه راه‌ هایی می ‌توانیم به ایروان برویم؟ 
    1. سفر به ایروان با هواپیما
    2. سفر به ایروان با وسیله نقلیه شخصی
    3. سفر به ایروان با قطار
    4. سفر به ایروان با اتوبوس
  16. قبل از سفر به ایروان این نکات را بدانید
  17. کلام آخر 

ایروان

مسیرهای سفر زمینی از نقاط مختلف ایران

اگر گواهی‌نامه و پلاک بین‌المللی دارید، از هرجای ایران که باشید می‌توانید به ایروان سفر نمایید. سفر با خودرو شخصی در دل طبیعت و مناطق بکر کوهستانی لطف خاصی دارد. اگر گواهی‌نامه بین‌المللی ندارید، نگران نباشید اتوبوس‌هایی هستند که به مقصد ایروان شما را از این جاده‌های زیبا به ایروان می‌رسانند. این اتوبوس‌ها بین شهرهای مختلف و ایروان در ارمنستان در تردد هستند.

سفر زمینی به ایروان از تبریز

یکی از مسیرهای رسیدن به ایروان شهر تبریز به‌شمار می‌آید. شما اهل هر شهری باشید، فقط کافی است خود را به تبریز برسانید. بعد از ورود به شهر تبریز به سمت «جلفا» حرکت کنید و سپس وارد «سیه‌رود» شوید. از «سیه‌رود» نیز مسیر منتهی به مرز «نوردوز» را درپیش گیرید ، بعد از رسیدن به مرز باید اقداماتی جهت بررسی پاسپورت انجام دهید. بعد از انجام کارهای مرزبانی، شما می‌توانید وارد خاک ارمنستان شوید و به سمت ایروان مسیرتان را ادامه دهید. از تبریز تا ایروان نیز می‌توانید با اتوبوس سفر کنید، زیرا این اتوبوس‌ها همه‌ روزه از پایانه مسافربری تبریز به سمت ایروان حرکت می‌کنند. مسیر 130 کیلومتری تبریز تا ایروان با اتوبوس حدود 10 ساعت طول می‌کشد؛ این مسیر به‌قدری باصفا و بکر است که شما اصلاً از این مسافت خسته نمی‌شوید و کاملاً سرحال می‌آیید. 

سفر زمینی به ایروان از تبریز

سفر زمینی به ایروان از تهران

اگر قصد دارید با خودرو شخصی از تهران تا ایروان برانید، باید با طی مسافت 9 کیلومتری از تهران خود را به تبریز برسانید. از تبریز نیز به سمت «جلفا» و سپس «سه‌رود» حرکت کنید و به طرف مرز «نوردوز» برانید. بعد از انجام کارهای قانونی شما می‌توانید از مرز عبور کرده و وارد خاک ارمنستان شوید. از تهران تا ارمنستان را با اتوبوس یا قطار نیز می‌توانید طی کنید. فقط کافی است شما بلیط تهران_جلفا را خریداری نمایید و خود را به جلفا برسانید. به دلیل مسائل سیاسی خط آهن از جلفا تا ارمنستان فعالیتی ندارد، به همین علت شما در جلفا باید از قطار پیاده شوید و با خودرو یا اتوبوس از مرز ارمنستان عبور و به ایروان بروید. رسیدن به ایروان با اتوبوس‌های پایانه مسافری «غرب» و «بیهقی» نیز امکان‌پذیر است. این اتوبوس‌ها شما را به تبریز و ارمنستان می‌رسانند. از تهران تا ارمنستان با اتوبوس حدود 24 ساعت طول می‌کشد اما حال‌وهوای باصفای جاده خستگی را از تن شما بیرون می‌کند.

سفر زمینی به ایروان از تهران

سفر زمینی به ایروان از شیراز

شما ساکن شیراز هم که باشید، برای رفتن به ایروان باید خود را به تبریز برسانید. فاصله شیراز تا تبریز حدود 1368کیلومتر است و شما در عرض 22-23 ساعت به تبریز می‌رسید. بعد از رسیدن به تبریز حتماً استراحت داشته باشید تا از زیبایی جاده تبریز تا مرز جلفا نهایت استفاده را ببرید. از مرز جلفا نیز وارد ارمنستان شوید و راه ایروان را در پیش گیرید.   

سفر به ایروان از اصفهان

اصفهانی‌های عزیز برای داشتن یک سفر خاطره‌انگیز و فوق‌العاده از نصف ‌جهان به ایروان، ابتدا باید راهی تبریز شوند. از اصفهان تا تبریز حدود  897 کیلومتر راه است و شما حدوداً با 10 ساعت رانندگی به تبریز می‌رسید. بعد از رسیدن به شهر زیبای تبریز مقداری استراحت کرده و راهی مرز جلفا شوید. بعد از انجام امور مرزداری وارد خاک ارمنستان و راهی ایروان شوید. 

سفر به ایروان از اصفهان

بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به ایروان

برای انتخاب بهترین وسیله نقلیه برای سفر، باید به روحیات خودتان مراجعه کنید. اگر قرار است با خانواده سفر کنید و اهل کمپ زدن هستید، پیشنهاد می‌کنیم با وسیله شخصی خود سفر نمایید. به این ترتیب شما از تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌های مسیر استفاده می‌کنید و سفر فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. البته داشتن گواهی‌نامه بین‌المللی و انجام یک‌سری کارهای اداری برای سفر با خودرو شخصی کمی زمان گیر است اما زیبایی‌ها و شگفتی‌های این مسیر خستگی را از یاد شما خواهد برد. سفر زمینی با اتوبوس‌های جهانگردی نیز گزینه خوبی برای رسیدن به ایروان است که می‌توانید به آن فکر کنید. سفر با اتوبوس نه‌تنها به‌صورتی فردی بلکه گروهی و خانوادگی نیز لذت دارد. شما اگر با اتوبوس به ایروان بروید بدون اینکه دردسر گرفتن مجوز تردد وسیله نقلیه خود باشید از زیبایی‌ها و جذابیت‌های جاده و طبیعت لذت خواهید برد. 

بهترین وسیله نقلیه برای سفر زمینی به ایروان

هزینه سفر زمینی به ایروان

سفر زمینی به ایروان، سفری هیجان‌انگیز و فوق‌العاده بوده که علاقمندان و طرفداران خاص خود را دارد. سفر زمینی به هر مقصد که باشد نسبت به سفرهای هوایی کم‌خرج‌تر است، اما هزینه‌های جانبی دارد که اجتناب ناپذیر است. برای مشخص شدن هزینه سفر به ایروان ابتدا باید ببینید با چه وسیله نقلیه‌ای سفر خود را انجام می‌دهید. اگر شما قصد دارید با خودرو شخصی خود به مقصد ایروان حرکت کنید هزینه‌هایی را که در ادامه ذکر می‌شود باید پرداخت نمایید:

  • هزینه دریافت مدارک: این هزینه شامل هزینه‌های صدور کارت خودرو، دریافت گواهی‌نامه بین‌المللی، عضویت یک‌ساله در کانون جهانگردی و هزینه کاپوتاژ و گمرک می‌شود.
  • هزینه پرداخت بنزین: به‌هرحال شما در سفر با خودرو شخصی باید به فکر هزینه بنزین نیز باشید. در پمپ بنزین‌ها در ارمنستان چند نوع بنزین با قیمت‌های متفاوت فروخته می‌شود، این بنزین‌ها بنزین معمولی، بدون سرب و بنزین سوپر هستند. به‌طورکلی بنزین در ارمنستان حدوداً لیتری 500 تا 450 درام هزینه دارد.

در سفر زمینی به ایروان شما باید مدیریت مالی سفر را خودتان شخصاً به‌عهده بگیرید. شما باید پرداخت هزینه خورد و خوراک، هزینه هتل، بنزین، ورودی دیدن اماکن دیدنی و... را باید با یک حساب و کتاب دقیق انجام دهید. اگر قصد دارید با خرید بلیط تور ایروان، به‌صورت زمینی به این شهر زیبا سفر کنید، هزینه پرداختی شما کمتر خواهد بود چراکه بسیاری از هزینه‌ها مانند دریافت مدارک، بنزین، ورودی برخی اماکن دیدنی و... ازطرف تور پرداخت می‌شود و هزینه منصفانه‌تر و پایین‌تری از شما دریافت می‌گردد. 

هزینه سفر زمینی به ایروان

قوانین سفر زمینی به ایروان

هر سفر قوانین خاص خود را دارد، سفر زمینی به ایروان هم شامل یک‌سری قوانین است، اما بستگی به این دارد که شما از خودرو شخصی استفاده کنید یا اتوبوس. اگر با اتوبوس به این سفر خاطره‌انگیز رفتید، قوانین زیر را به خاطر بسپارید تا در سفر با مشکلات کمتری روبه‌رو شوید:

  • اگر کودک بالای 2 سال دارید حتماً بلیط جداگانه برای وی تهیه نمایید.
  • حیوانات خانگی خود را نمی‌توانید داخل اتوبوس بیاورید.
  • به‌ازای هر نفر، باری معادل 40 کیلو می‎توانید داشته باشید، اما اگر بار اضافه‌تر داشتید نگران نباشید شما اگر بابت هر کیلو بار اضافه 5/2 درصد از هزینه بلیط را پرداخت نمایید می‌توانید سقف بار خود را افزایش دهید.
  • هیچگونه داروی مسکن همراه خود نداشته باشید، چراکه در ارمنستان داروهای کدئین‌دار مواد مخدر به‌حساب می‌آیند.
  • اگر قصد داشتید با خودرو خود به ایروان سفر نمایید، دیگر نگران اضافه بار یا حیوانات خانگی خود نباشید، شما به هراندازه بار می‌توانید داشته باشید فقط فراموش نکنید داروهای مسکن همراهتان نباشد.

قوانین سفر زمینی به ایروان

فاصله زمانی و مسافتی تا ایروان

مسافت و زمانی که شما قرار است در سفر خود به ایروان طی نمایید بستگی به این دارد شما از کدام مبدأ سفر خود را شروع می‌نمایید. شهر محل سکونت شما هرکجا که باشد باید خود را به تبریز برسانید، از تبریز تا ایروان 528 کیلومتر مسافت باید طی شود، یعنی چیزی حدود 8 ساعت شما از تبریز تا ایروان در راه خواهید بود.  فاصله زمانی و مسافتی از مبدأ‌های مختلف تا ایروان به‌صورت زیر است:

  • از تهران تا ایروان: فاصله تهران تا تبریز 600 کیلومتر، حدود 10 ساعت و از تبریز تا ایروان 528 تا 692 کیلومتر راه است. 
  • از  شیراز تا ایروان: فاصله شیراز تا تبریز 1368 کیلومتر است بنابراین از شیراز تا ایروان باید حدود 1800 تا 2000 کیلومتر یعنی حدود 30-33 ساعت رانندگی کنید.
  • از اصفهان تا ایروان: فاصله اصفهان تا تبریز 897 کیلومتر است، اصفهانی‌های عزیز باید تا ایروان 1400 تا 1600 کیلومتر یعنی حدود 23-25 ساعت برانند. 

مدارک لازم برای سفر به ایروان

ارمنستان جزو کشورهایی است که طی قرارداد چندین ساله ورود ایرانیان به آن نیازی به ویزا ندارد، بنابراین شما اگر پاسپورتتان اعتبار دارد به سراغ مدارک دیگر برای خودروتان بروید و آن‌ها را تکمیل نمایید. درصورت نداشتن اعتبار گذرنامه‌تان با چند قطعه عکس، اصل شناسنامه و کارت ملی به مراکز پلیس+10 مراجعه نمایید. با پرداخت هزینه دریافت پاسپورت جدید و هزینه پست بعد از چند روز گذرنامه جدید درب منزل به شما تحویل داده می‌شود.

مدارک لازم برای سفر به ایروان

نکاتی که قبل از سفر به ایروان باید بدانید

در سفر زمینی همیشه هیجان و چالش را در کنار هم تجربه خواهید کرد. به‌هرحال سفر زمینی خطرات و سختی‌های خودش را دارد. در کنار لذت‌بردن از طبیعت بکر و زیبای مسیر شما باید نکات مهمی را درنظر داشته باشید و حتماً قبل از سفر تحقیقات خود را در این خصوص کامل نمایید. موارد مهمی که باید حتماً مد نظر قرار دهید عبارتند از:

  • رانندگی خودرو را فردی انجام دهد که تسلط کامل و دقت بالایی دارد، چراکه جاده‌های ارمنستان چاله‌ها و پیچ‌وخم‌های زیادی داند.
  • جاده‌های ارمنستان اغلب مه‌گرفته و برفی هستند، بنابراین بهتر است در فصل تابستان به ایروان سفر نمایید و اگر قصد داشتید در فصول سرد یا بهار به این سفر بروید، زنجیر چرخ فراموش نکنید.
  • در جاده‌های منتهی به ایروان ماشین‌های سنگین بسیار در تردد هستند و در قسمتی از این جاده‌ها گاردریل وجود ندارد، بنابراین رانندگی را در هوشیاری کامل و دقت انجام دهید. 
  • قوانین رانندگی در ارمنستان بسیار جدی و سخت‌گیرانه اجرا می‌شود. بنابراین به تمام علائم راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید.
  • قبل از شروع سفر حتماً خودرو خود را چک نمایید تا هیچ ایراد فنی نداشته باشد. اما اگر در ایروان خودروتان دچار نقص فنی شد نگران نباشید در ارمنستان مراکز تعمیر خودرو زیادی به‌چشم می‌خورند. 
  • استراحت درحین مسیر را حتماً در برنامه خود بگنجانید و سعی کنید در ابتدای روز سفر خود را از تبریز به سمت ایروان شروع نمایید. جاده‌های ارمنستان در شب بسیار خطرناک هستند و استراحت کافی به تمرکز شما در رانندگی کمک فراوانی می‌کند و شما بیشتر می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

مدارک لازم برای سفر به ایروان

مدارک لازم برای سفر به ایروان با ماشین شخصی

طی قرارداد چندین ساله مسافران ایرانی برای ورود به خاک ارمنستان نیازی به ویزا ندارند، بنابراین اگر پاسپورت معتبر دارید مدارک مورد نیازی که در زیر ه آن‌ها اشاره کرده‌ایم را باید تهیه نمایید: 

  • کاپوتاژ: شما با این مدرک خودرو شخصی خود را می‌توانید از کشور خارج نمایید. برای دریافت این مدرک باید مدارکی مانند برگه مالکیت خودرو، شناسنامه انتظامی خودرو، کارت خودرو، شناسنامه و پاسپورت مالک را به‌همراه وزن خالص اتوموبیل به اداره گمرک ببرید؛ این مجوز تا یک سال اعتبار دارد.
  • پلاک بین‌المللی: شما با دردست داشتن سند انتظامی خودرو، سند شرکتی، کارت اتوموبیل و عکس 3 در 4 مالک، به کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی مراجعه نمایید.
  • گواهی‌نامه بین‌المللی: برای دریافت این مدرک با دردست داشتن اصل گواهی‌نامه، عکس 3 در 4 و پاسپورت به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی بروید.  
  • دفترچه مالکیت خودرو: شما برگه کاپوتاژ، اصل پاسپورت، اصل سند مالکیت خودرو و گواهی‌نامه بین‌المللی خود را به کانون جهانگردی و اتوموبیل‌رانی ببرید. در این مرکز اطلاعات کامل خودرو و مالک یا راننده آن در دفترچه مالکیت خودرو درج می‌گردد.
  • عوارض خروج از کشور: شما به‌صورت آنلاین یا ازطریق دستگاه خودپرداز باید به‌ازای هر نفر که با شما در سفر است عوارض شهرداری (خروج از کشور) را پرداخت نمایید. جهت پرداخت به کد ملی، نوع سفر و شماره همراه نیاز است. لازم به ذکر است در سفرهای دوم و سوم میزان مبلغ عوارض بیشتر خواهد بود.
  • گذرنامه: جهت دریافت گذرنامه باید با دردست داشتن اصل شناسنامه، کارت ملی، چند قطعه عکس 3 در 4 و کارت پایان خدمت برای آقایان به اداره پلیس+10 مراجعه نمایید. 
  • بیمه خودرو: حتماً قبل از شروع سفر خودرو خود را بیمه نمایید. میزان هزینه بیمه بستگی به تعداد روزهای سفر شما دارد. در این زمینه شرکت‌های بیمه بیشترین راهنمایی را به شما خواهند کرد، بیمه شخص ثالث در این سفر الزامی و بیمه بدنه اختیاری است. 

مدارک لازم برای عبور از مرز ارمنستان

مسیرهای زمینی تا ایروان در خاک ارمنستان

مسافران ایرانی بعد از رسیدن به مرز ارمنستان ازطریق دو مسیر می‌توانند به سمت ایروان حرکت کنند. حرکت در مسیر اول نوردوز به ایروان از شهرهای مختلفی عبور می‌کند، این مسیر 382 کیلومتری پرپیچ‌وخم شما مسافران را یک ساعت زودتر به ایروان می‌رساند و از مسیرهای زیر عبور می‌کند: 

  • نوردوز تا مغری: 10 کیلومتر
  • مغری تا لهواز: 5 کیلومتر
  • لهواز تا لرنادوز: 45 کیلومتر
  • لرنادوز تا کاپان: 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی 36 کیلومتر
  • اغوانی تا آرپی: 150 کیلومتر
  • آرپی تا ایروان: 144 کیلومتر

مسیر دوم نیز از نوردوز شروع می‌شود و با طی شدن 450 کیلومتر و عبور از «دریاچه سوان» به ایروان می‌رسد. این مسیر باصفا برای طبیعت دوستان فرصت خوبی را مهیا می‌کند تا از مسیر نهایت لذت را ببرند. مسیر دوم به ایروان به ترتیب زیر طی می‌گردد:

  •  نوردوز تا مغری: 10 کیلومتر
  •  مغری تا لهواز: 5 کیلومتر
  •  لهواز تا لرنادوز: 45 کیلومتر
  • لرنادوز تا کاپان: 22 کیلومتر
  • کاپان تا اغوانی: 36 کیلومتر
  • اغوانی تا وایک: 129 کیلومتر
  • وایک تا شاتین: 27 کیلومتر
  • شاتین تا گغوویت: 42 کیلومتر
  • گغوویت تا لاشن که از دریاچه سوان عبور می‌کند: 68 کیلومتر
  • لاشن تا ایروان: 66 کیلومتر

مسیرهای زمینی تا ایروان در خاک ارمنستان

سفر زمینی به ایروان ازطریق مرز نوردوز

مرز نورزدوز تنها مسیری است که مسافران ایرانی می‌توانند از آنجا خود را به ایروان برسانند. بنابراین شما در هرکجای ایران که ساکن باشید، اول مسیر سفر شما مسیر شهرتان تا تبریز است. از تبریز تا ایروان فاصله زیادی وجود ندارد و شما خیلی سریع می‎توانید خود را به نوردوز برسانید. اما پیشنهاد می‎کنیم شروع حرکت خود را صبح انجام دهید تا جاده‌های پرپیچ‌وخم ارمنستان شما را خسته نکند. بهتر است در مسیر هرکجا احساس خستگی کردید بایستید و استراحت کنید تا از زیبایی‌های مسیر نهایت لذت را ببرید.

سفر به ایروان با اتوبوس

سفر به ایروان با اتوبوس یک تیرو دو نشان است، چراکه شما نه‌تنها از رانندگی خسته نمی‌شوید بلکه از مناظر اطرافتان بیشتر لذت می‌برید. شما می‌توانید فردی یا گروهی با اتوبوس به سمت ایروان بروید، راننده در بعضی قسمت‌های مسیر برای استراحت و تفریح شما توقف خواهد کرد. اتوبوس‌هایی که به مقصد ایروان حرکت می‌کنند در پایانه‌های مسافربری هستند. در تهران این اتوبوس‌ها از «ترمینال غرب» یا «ترمینال بیهقی» به سمت ارمنستان مسافران را جابه‌جا می‌کنند. از تهران تا ارمنستان با اتوبوس حدود 24 ساعت راه است اما جاده باصفا و مسیر فوق‌العاده خاص، جاده خستگی را از تن شما بیرون می‌کند.

مرز نوردوز

چرا به ایروان سفر کنیم؟

ارمنستان، جزو کشورهایی محسوب می‌شود که هر کس با هر نوع سلیقه‌ای آن را می‌پسندد و در لیست سفرهایش قرار می‌دهد، با ویژگی چهار فصل بودن ارمنستان در تمام طول سال موقعیت مناسبی برای مسافرت است. اگر به جشن و جشنواره و با شنا و ورزش‌های آبی علاقه دارید فصل بهار بهترین زمان سفر برای شما است. اگر به میوه‌های خوش طعم و طبیعت علاقه دارید تابستان بهترین زمان سفر خواهد بود. در فصل پاییز قدم زدن زیر باران و بوی نم خاک و برگ‌های رنگارنگ، زیبایی ارمنستان را در این فصل دو چندان می‌کند. همچنین اگر عاشق سرما و برف بازی هستید، در فصل زمستان می‌توانید این تجربه را در ارمنستان داشته باشید. تفریحاتی که در ارمنستان می‌توانید تجربه کنید رفتن به پارک یل اکستریم در روستای ینوکاوان و زیپ لاین بر‌روی دره‌های عمیق در ارمنستان را تجربه کنید. همچنین مزارع سرسبز ایروان منطقه‌ای عالی برای پرواز با بالن هستند و بی‌شک پرواز در ارتفاع و طبیعت زیر پاهایتان حس فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد‌.

چرا به ایروان سفر کنیم؟

سفر زمینی به ایروان از طریق مرز نوردوز 

اگر عاشق سفر با وسیله شخصی هستید می‌توانید برای سفر به ارمنستان از طریق مسیر آذربایجان شرقی تا مرز نوردوز و سپس به ایروان سفر کنید. یک مسیری که طبیعت فوق‌العاده دارد و در هنگام سفر احساس خستگی نمی‌کنید. حتما قبل از سفر نقشه استراحتگاه‌ها، پمپ بنزین و رستوران ها را چک کنید.

سفر به پایتخت زیبای ارمنستان!

مسیرهای زمینی از نوردوز تا ایروان ارمنستان چقدر است؟

برای رسیدن به مرز نوردوز از پایتخت باید مسیرهای مختلفی را طی کنید که مجموعا ۸۱۰ کیلومتر خواهند شد. به طور کلی مسافت‌های زمینی از تهران تا مرز نوردوز به صورت زیر است:
تهران- تبریز: ۶۰۰ کیلومتر
تبریز- جلفا: ۱۳۰ کیلومتر
جلفا- سینه رود: ۶۰ کیلومتر
سینه رود- مرز نوردوز: ۲۰ کیلومتر 

ایروان

برای سفر به ایروان باید چه مدارکی را آماده کنیم؟

کشور‌ها در سراسر جهان قوانین خاص خودشان برای ورود گردشگران را دارند، ارمنستان از این موضوع مستثنا نیست. سازمان‌های WHO و CDC الزام تزریق واکسن‌ها رو مشخص کرده است. واکسن کرونا، واکسن هاری، واکسن اطفال، واکسن منژیت، واکسن سرخجه، واکسن اریون، سه گانه سرخک، واکسن سه گانه سیاه سرفه دیفتری، آنفلولانزا، سینه پهلو، آبله مرغان، زونا برای ورود به ارمنستان لازم خواهد بود. همچنین برای اقامت واکسن هپاتیت A  و اگر در معرض تماس خونی و مایعات بوده باید واکسن هپاتیت B  را هم دریافت کرده باشید. ارمنستان جز معدود کشورهایی است که هموطنان عزیز برای سفر به آن نیاز به ویزا ندارند و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانند به این کشور سفر کنند. ویزا ارمنستان در فرودگاه صادر می‌شود به صورتی که شما در فرودگاه ارمنستان وارد بشوید مهر ویزا برای شما در پاسپورت درج خواهد شد. شما برای سفر به ارمنستان لازم است که دلار همراه خود داشته باشید البته صرافی‌هایی در سطح شهر قرار دارند، اگر پول شما بین‌المللی نبود آن‌ها را سریع تبدیل می‌کنند.

ایروان

از چه راه‌ هایی می ‌توانیم به ایروان برویم؟ 

اگر قصد سفر به ایروان را دارید بر اساس هزینه، زمان و سلیقه خود راه‌های را انتخاب کنید. تور‌های ارمنستان جزو ارزان‌ترین تور‌های گردشگری خارج ایران هستند. سفر به ایروان با هواپیما، با اتوبوس و با وسیله شخصی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین می‌توانید سفر با قطار به ایروان را با توجه به موقعیت خود انتخاب و تجربه کنید.

سفر به ایروان با هواپیما

در سفر به ایروان می‌توانید از هواپیما استفاده کنید که در سه حالت سفر بدون توقف، با یک توقف و با بیش از یک توقف وجود دارند. از آنجایی که سفر با هواپیما به ایروان از طریق هواپیما سریع‌تر است، بسیاری از افراد پرواز بدون توقف را ترجیح می‌دهند. در دو حالت دیگر ممکن است زمان توقف تا ۵ الی ۸ ساعت طول بکشد. در سفر زمینی به ایروان ارمنستان سه راه وجود دارد که شامل استفاده از اتوبوس، قطار، وسیله نقلیه شخصی می‌شود که در انتخاب هر کدام مدت زمان، مسافت و همچنین هزینه مشخصی برای سفر به ایروان را باید در نظر داشته باشید. سفر زمینی در زمان کرونا میسر بوده ولیکن قبل از سفر حتما تست پی سی ار منفی بوده و تا ۷۲ ساعت اعتبار خواهد داشت.

سفر به ایروان با هواپیما

سفر به ایروان با وسیله نقلیه شخصی

تماشای طبیعت از آذربایجان شرقی تا مرز نوردوز بسیار لذت‌بخش خواهد بود. از این رو مقدمات سفر را آماده کنید و راهی ایروان شوید‌. برای سفر با خودرو شخصی باید از مرز نوردوز گذر کنید تا به ایروان برسید. حتما برای طی کردن این مسیر با خودرو شخصی مقدمات سفر را فراموش نکنید تا به یاد ماندنی باشد.

سفر به ایروان با قطار

قبل از فروپاشی شوروی خط آهنی از ایران تا جلفا قرار داشت که امکان سفر به ارمنستان و آذربایجان را راحت ساخته بود. بعد‌ها فعالیت این ریل متوقف شد. در حال حاضر کسانی که قصد سفر با قطار به ارمنستان را دارند می‌توانند در راه‌آهن تهران به ایستگاه جلفا بروند و از آنجا به مرز نوردوز خود را به سرزمین ارمنستان برسانند. با خریداری بلیط تبریز و سپس طی کردن مسافت ۱۸۰ کیلومتری به جلفا بروید.

سفر به ایروان با اتوبوس

سفر با اتوبوس به ارمنستان جز تور‌های زمینی حساب می‌شود به همین دلیل کمتر مسافری به دنبال خرید بلیط اتوبوس برای ارمنستان خواهد بود. با این حال خرید بلیط اتوبوس و سفر با آن همراه خانواده به ارمنستان میسر بوده است.

سفر به ایروان با اتوبوس

قبل از سفر به ایروان این نکات را بدانید

گذرنامه مسافران باید حداقل ۷ ناه تاریخ داشته باشد، در غیر این ‌صورت از ورود شما جلوگیری می‌شود. به مدت ۳۰ روز بدون ویزا می‌توانید در این کشور پر جاذبه اقامت داشته باشید و اگر قصد بیشتر ماندن را دارید باید اقدام به گرفتن ویزا نمایید. در ارمنستان مانند کشور‌های اروپای غربی حس امنیت را خواهید داشت زیرا این کشور از امنیت بالایی برخوردار است. کشور ارمنستان از لحاظ  بهداشتی، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

کلام آخر 

سفر به ایروان هم فال است و هم تماشا، حیف است طبیعت زیبا و بکر مسیر منتهی به ایروان را ازدست داد. جاده‌های باصفای منتهی به تبریز، مسیر سرسبز تبریز تا مرز نوردوز و طبیعت منحصربه‌فرد نوردوز تا ایروان انرژی فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. این راه بی‌نهایت جذاب سبب شده است تا برخی از آژنس‌های مسافربری کمبود سفر زمینی به ایروان را جبران کنند و مرتباً این سفر خاطره‌انگیز را در برنامه خود قرار دهند. شما تا به حال به‌صورت زمینی به ایروان سفر کرده‌اید؟ اگر قرار باشد مجدداً به ایروان سفر کنید خودرو شخصی خود را انتخاب می‌کنید یا اتوبوس را؟ خلاصه به ما بگویید چه روشی از این سفر بیشتر شما را سرحال آورده؟ با سفر به کشور ارمنستان تجربه و خاطره خوبی در ذهن خود می‌سپارید. هنگام سفر به ایروان از راهنمای سفر زمینی به ایروان غافل نشوید تا بتوانید تجربه سفری متفاوت توام با آرامش را داشته باشید. ارمنستان کشوری است که سه هزار سال قدمت داشته و از قدیمی‌ترین کشور‌ها محسوب می‌شود. همچنین این کشور زمانی جز راه آبی ابریشم بوده است. 

نظرات کاربران

  1. مینو ارجمندی مینو ارجمندی 1402/09/21
    1 نفر پسندیدند
    منم زمینی سفر کردن خیلی زیباست مسیرش فقط خسته میشه آدم راه طولانیه
  2. عسگری عسگری 1402/09/19
    0 نفر پسندیدند
    راهنمای سفر قاچاقی به ارمنساتان ندارین؟ مثلا رو نقشه راهای فرار مشخص کنین
  3. همایون همایون 1402/09/19
    0 نفر پسندیدند
    من تا این راهنمای سفر تا ایروان تون رو بخونم تا ارمنستان رفتم و برگشتم

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 107 کاربر