راهنمای سفر به ارمنستان

زمان مطالعه: 8 دقیقه
بروزرسانی: 1402/05/25
بازدید: 1845
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ارمنستان، علی‌رغم وسعت کم و جمعیت پایین، در بسیاری از شهرهای ارمنستان می‌توان رد پای تاریخچه کهن، بناهای تاریخی فراوان و طبیعتی فوق‌العاده را پیدا کرد. راهنمای سفر به ارمنستان، سفری مجازی به این کشور است که به اندازه سفر به این کشور جذاب خواهد بود. این سفر پر از فراز و نشیب‌های هیجان‌انگیزی بوده که بی شک از آن لذت می‌برید. ارمنستان از کشورهای تاریخی، با قدمتی زیاد بوده که تمدن و فرهنگی بسیار جذاب دارد. این کشور کوچک با شکار مناظر، بناهای باستانی و مهمان‌نوازی بی‌نظیر، شما را جذب می‌کند. اگر می‌خواهید یکی از بهترین اسرار اروپا را کشف نمایید، به ارمنستان بروید.

ارمنستان

موقعیت جغرافیایی ارمنستان

کشور ارمنستان در قفقاز جنوبی قرار دارد. ارمنستان از  بخش شمالی به کشور گرجستان، از سمت شرق با جمهوری آذربایجان مرزهای مشترکی دارد. Armenie در قدیم جزء سرزمین پهناور ایران بوده که به مرور زمان از این سرزمین خارج شده است، به همین دلیل مرزهای مشترک زیادی بین این دو کشور وجود دارد. مساحت این کشور حدود 29800 کیلومتر مربع است که فاصله بسیار کمی با سواحل جنوب شرقی دریای سیاه دارد. این کشور از نظر صنعت و درآمد رتبه بالایی دارد؛ علاوه برآن در این کشور حدود 15 ایالت مهم قرار گرفته است. مردم کشور ارمنستان پیروی دین مسیحی و ارمنی هستند و معتقدان این دین پیرو کلیساهای اچمیادزین است. برخی از افراد این کشور پیرو مذهبی چون  مسیحی ارتودکس، یهودی و اسلامی هستند. در کشور ارمنستان حق دین و مذهب برعهده شهروندان قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی ارمنستان

قدمت و تاریخچه ارمنستان

کشور ارمنستان سرزمینی کوهستانی و ۲۹۸۰۰ کیلومتر‌مربع مساحت در همسایگی جنوبی ایران قرار دارد. این کشور از سمت شمال با گرجستان، از غرب با ترکیه و از شرق با کشور آذربایجان همسایه است. در زمان قدیم نام ارمنستان را به زبان ارمنی، «هایک» می‌خواندند‌. هایک بنیان‌گذار ملت ارمنی و نتیجه حضرت نوح بوده که به دلیل ستم زیاد پادشاه بابل به بخش شمالی بابل، سرزمین آیراراد مهاجرت کرد. او در آن سرزمین به آبادانی پرداخت و به دشت‌هایی در شمال غرب رسید و آن را «هایکاشن» نامید که آن را ارمنستان نامیدند. ارمنستان در زمان پادشاهی اشکانیان وارد تحولات جدیدی شد که جمعیت آن به ۴ میلیون نفر رسید. در آن زمان بود که مسیحیت دین رسمی این کشور اعلام گردید. بعد از فروپاشی اشکانیان، مردم این سرزمین توانستند به کمک هخامنشیان و امپراتوری روم هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ کنند‌. ارمنیان بعد از نبرد سارداراباد حکومت خود را دوباره سرپا کردند. بعد از گذشت حدود دو سال جمهوری ارمنستان را در قسمت کوچکی برپا نمودند. سپس با از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۱ جمهوری ارمنستان روی کار آمد.

تاریخ ارمنستاان

زبان و واحد پول ارمنستان 

زبان رسمی کشور ارمنستان، ارمنی نام داشته که به دو شاخه شرقی و غربی تقسیم می‌شود و به خانواده‌های هندی ـ اروپایی تعلق دارد. این زبان یکی از شاخه‌های زبان فارسی بوده و به دلیل حضور ۵۶۰۰۰ کُرد در این سرزمین، به زبان کردی نیز صحبت می‌کنند. اما زبان دوم مردم ارمنستان، روسی است که از آن به ندرت استفاده می‌نمایند. زبان ارمنی زبان رسمی جمهوری آرتساخ، سازمان پیمان امنیت جمعی و اتحادیه اقتصاد اوراسیا به شمار می‌رود. پول رایج این کشور مانند سایر کشورها، سکه و اسکناس بوده و واحد پول آن درام است و با نام AMD در بازار جهانی شناخته می‌شود. درام عربی شده کلمه درهم بوده که ارزش سکه‌های آن از ۱۰ درام آغاز و به ۵۰۰ درام می‌رسد. اسکناس ۱۰۰ هزار درامی ارزشمندترین پول این کشور محسوب می‌شود.

همه چیز درباره ارمنستان - اطلاعات جالبی که ممکن است درباره ارمنستان ندانید.

ارمنستان

مهم ترین شهرهای ارمنستان

ارمنستان یکی از مقصدهای محبوب و پرطرفدار گردشگری در میان ایرانیان است. این کشور کوچک اما زیبا و دیدنی از دو جهت برای گردشگران میتواند جذاب باشد. اول اینکه با توجه به اینکه ارمنستان در لیست پنج کشور تاریخی جهان قرار دارد، از آثار باستانی و تاریخی شکوهمند و ارزشمندی هم برخوردار است. و دوم اینکه به لحاظ آب و هوای مطبوع و مناسب دارای مناطقی با طبیعت بسیار زیبا و بکر است. در ادامه تعدادی از شهرهای معروف و محبوب ارمنستان معرفی شده است.

  • بزرگ‌ترین شهر ارمنستان یا همان پایتخت این کشور مربوط به شهر ایروان است که قدمت آن به سال 782 پیش از میلاد باز می‌گردد.
  • دومین شهر پرجمعیت و بزرگ کشور ارمنستان مربوط شهر گیومری است که در فاصله 126 کیلومتری شهر ایروان قرار دارد.
  • شهر اِچمیادزین یا همان اجمیاتزین که در استان آرماویر کشور ارمنستان واقع شده است.
  • سومین و مهم‌ترین شهر پرجمعیت ارمنستان مربوط به وانادزور است که در فاصله 128 کیلومتری شمال پایتخت کشور ارمنستان قرار دارد.
  • شهر هرازدان متعلق به استان کوتایک است که تا قبل از سال 1959 میلادی آن را به نام شهر آختالا می‌شناختند.
  • شهر آبوویان یکی دیگر از شهرهای استان کوتایک است که در 10 کیلومتری شمال شرقی پایتخت ارمنستان قرار دارد. مساحت این شهر زیبا حدود 11 کیلومترمربع مساحت دارد و حدود 1450 متر بالاتر از سطح دریا ارتفاع دارد.
  • شهر آرتاشات که در استان آرارات واقع شده و به عنوان یک شهرک قدیمی از آن نام می‌برند.
  • شهر کاپان پایتخت استان سیونیک که با پایتخت کشور ارمنستان حدود 316 کیلومتر فاصله دارد.
  • شهر آرماویر در جنوب غربی کشور ارمنستان قرار دارد که به عنوان مرکز استان آرماویر شتاخته می‌شود.
  • شهر گاوارد پایتخت استان گغارکونیک است که در شیب شرقی کوهستان گغاما در نزدیکی دریاچه سوان قرار دارد. فاصله شهر گاوارد تا پایتخت کشور ارمنستان حدود 98 کیلومتر است.
  • شهر سیسیان واقع شده در استان سیونیک با جمعیت 14900 در این کشور قرار دارد.

شهرهای مهم ارمنستان

پایتخت ارمنستان - پایتخت زیبای ارمنستان برای سفر بشناسید

    چطور به ارمنستان سفر کنیم؟

    برای سفر کردن به کشور ارمنستان می‌توانید به دو صورت هوایی و زمینی به این کشور سفر کنید. راه‌های ارتباطی زمینی به  چند گروه که شامل سفر با اتوبوس، وسیله شخصی، قطار هستند، تقسیم می‌شوند. برای سفر کردن به این کشور زیبا می‌توانید هرچهار فصل از سال با هر وسیله‌ای می‌توانید به این کشور سفر کنید. اگر می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن به کشور ارمنستان برسید باید راه هوایی را انتخاب کنید، تا کم‌تر از چند ساعت به پایتخت ارمنستان برسید.

    سفر به ارمنستان با ماشین شخصی

    یکی از راه‌های سفر به کشور ارمنستان، استفاده از ماشین شخصی است که باید قبل از آن تمام مراحل اداری را برای خروج ماشین از گمرک بگیرید. برای سفر کردن به ارمنستان باید اول به شهر تبریز مراجعه کنید و سپس خود را به نوردوز برسانید. فاصله مرز نوردوز تا پایتخت کشور ارمنستان حدود 450 کیلومتر است. توجه داشته باشید در برخی مواقع امکان دارد هزینه‌های اضافی مانند بنزین، اتلاف وقت و هزینه غذا و... از هزینه سفر با هواپیما هم گران‌تر برای شما تمام شود. مسیر زمینی شهر تبریز تا پایتخت ایروان بسیار سرسبز و زیبا است و شما در هر چهار فصل می‌توانید از این مسیر برای سفر خود استفاده کنید.

    راه های سفر به ارمنستان

    سفر به ارمنستان با هواپیما

    سریع‌ترین و بهترین راه دسترسی برای رفتن به کشور ارمنستان استفاده از راه هوایی است. اگر می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن به کشور ارمنستان سفر کنید باید از مسیر هوایی استفاده کنید، زیرا با استفاده از این روش شما کم‌تر از چند ساعت به پایتخت این کشور می‌رسید. برای استفاده از راه هوایی ارمنستان می‌توانید از فرودگاه‌های بین المللی تهران و تبریز استفاده کنید. اگر می‌خواهید هزینه کم‌تری برای گرفتن بلیط هواپیما خرج کنید؛ می‌توانید از سفرهای لحظه آخر استفاده کنید.

    سفر به ارمنستان با قطار

    یکی دیگر از راه‌های زمینی که بسیار راحت و مقرون‌به صرفه است شامل راه دسترسی ریلی است. خط ریلی میان ایران و جلفا در زمان فروپاشی شوروی وجود داشت که این خط ریلی باعث شده که سفر با قطار از ایران به ارمنستان آسان‌تر شود؛ اما بعد از فروپاشی این کشور خط ریلی ایران- جلفا مسدود شد. اگر قصد سفر با قطار را دارید باید اول به تهران سفر کنید و با گرفتن بلیط قطار تهران-جلفا به مرز نوردوز بروید و سپس خود را به پایتخت کشور ارمنستان یعنی شهر ایروان برسانید.  مدت زمان سفر با قطار بسیار زیاد است و برای رسیدن به مقصد باید چندین ایستگاه پیاده و سوار شوید؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید زمان کوتاه‌تری صرف سفر کنید؛ بهتر است از این راه استفاده نکنید. از مزیت سفر قطار به ارمنستان می‌توان به هزینه کم‌تر و به مسیر زیبای ریلی میان ایران و کشور سرسبز ارمنستان اشاره کرد.

    سفر زمینی به ارمنستان

    سفر به ارمنستان با اتوبوس

    یکی دیگر از مسیرهای دسترسی برای رفتن به کشور ارمنستان استفاده از راه زمینی با اتوبوس است. به طور کلی تورهای گردشگری و مسافرتی از ایران به ارمنستان با اتوبوس صورت می‌گیرد. این روش سفر ارزان‌ترین و بهترین روش برای سفر به ارمنستان است؛ چراکه تمام افراد به هر بودجه‌ای می‌تواند از آن استفاده کنند. قیمت بلیط اتوبوس از ایران به ارمنستان معمولا براساس نوع پکیچ ارائه شده توسط تورهای مختلف گردشگری تعیین می‌شود؛ اما به طورکلی اگر می‌خواهید به صورت دسته جمعی به این کشور سفر کنید، بهترین مسیر برای شما استفاده از مسیر جاده‌ای و اتوبوس است.

    سفر زمینی به ایروان - مناسب کسانیکه یک سفر ماجراجویانه به ایروان را انتخاب می‌کنند.

    بهترین هتل های ارمنستان

    برای اقامت در شهر یا کشوری که به آن‌جا سفر می‌کنید، رزرو یک هتل پاکیزه و خوب از اهمیت زیادی خواهد داشت. در ارمنستان به دلیل حضور زیاد گردشگران هزینه هتل‌ها بسیار بالا است. شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها از سایت‌های معتبر و برنامه‌های مناسب استفاده نمایید. در کشور ارمنستان هتل‌هایی با کیفیت‌های متعدد هستند که گردشگران زیادی در آن‌جا اقامت دارند.

    • هتل آرارات: معروف ترین هتل ارمنستان: هتل آرارات در شهر ایروان ارمنستان قرار دارد و دارای صد سال قدمت است. این هتل یکبار در سال ۲۰۰۰ مورد بازسازی قرار گرفت تا بتواند برای گردشگران امکانات خوبی را فراهم کند. هتل آرارات به فرودگاه، ایستگاه قطار و مترو نزدیک بوده و امکان دسترسی به آن‌ها را آسان ساخت. در این هتل امکاناتی همچون رستوران، گاوصندوق، سونا و اینترنت رایگان را برای راحتی مسافران تعبیه کرده‌اند. اتاق‌های این هتل را چوبی و بزرگ در نظر گرفتند تا هرکدام از آن‌‌ها به‌طور جداگانه دارای حمام، مینی بار، تلویزیون و لوازم بهداشتی باشند.

    هتل آرارات

    • هتل رادیسون: بلو با ۵ ستاره درخشان در ارمنستان: از مجلل‌ترین هتل‌های ارمنستان، می‌توان هتل رادیسون بلو را نام برد. این هتل در خیابان آزاتوتیان قرار داشته که به فضای سبز و پارک پیروزی دسترسی دارد. این هتل دارای ۱۴۲ اتاق بوده که هرکدام دارای، حمام مرمری، مینی بار، جکوزی، تلویزیون صفحه تخت و اینترنت رایگان هستند. در تراس این هتل یک رستوران تعبیه شده که در آن فضایی زیبا از شهر را می‌توان مشاهده کرد. کافی‌شاپ، باشگاه بدن‌سازی، پارکینگ رایگان، استخر سرپوشیده و وان آب‌گرم از دیگر امکانات این هتل ۵ ستاره محسوب می‌شوند. جذابیت این هتل به اندازه‌ای است که خود یک تور به حساب می‌آید.
    • هتل پر طرفدار متروپل در ارمنستان: هتل متروپول در سال ۲۰۰۱ تاسیس شده و هتلی لوکس و ۴ ستاره است. این هتل در بهترین نقطه شهر ایوان واقع شده که دسترسی به جاذبه‌های گردشگری را آسان می‌کند. در این هتل ۱۰۹ اتاق وجود داشته که شامل تهویه هوا، اینترنت رایگان، کتری برقی، تلویزیون و... هستند. هر یک از اتاق‌های هتل متروپل مبله بوده و در آن‌ها امکاناتی همچون حمام و لوازم بهداشتی با کیفیت را نیز قرار داده‌اند. در این هتل اسپا، جکوزی، رستوران، سالن تنیس هم طرفداران زیادی دارند.

    مترو پل

    • هتل آرامش بخش کانتار ارمنستان: هتل کانتار یک هتل ۳ ستاره در نزدیکی میدان جمهوری و ایستگاه مترو است. این هتل دارای ۲۵ اتاق با امکانات کامل بوده و در هر اتاق نیز یک بالکن جدا تعبیه شد. هتل کانتار به فرودگاه زوارتونس و ایستگاه‌های حمل و نقل نیز دسترسی دارد. امکان پذیرش ۲۴ ساعته مسافران یکی از ویژگی‌های این هتل محسوب می‌شود.

    هتل های ارمنستان -  آشنایی با هتل های بسیار باکیفیت اما ارزان ارمنستان.

    ایمنی و امنیت در سفر به ارمنستان

    ارمنستان دارای یک سرویس امنیت ملی اطلاعات بوده که در سال ۱۹۹۲ برپا شده است و وظیفه حفاظت از امنیت کشور را به عهده دارد. توصیه می‌شود از قدم زدن در خیابان‌های ارمنستان در ساعات پایانی شب مخصوصاً به‌صورت تنها خودداری نمایید. 

    ارمنستان

    آب و هوای ارمنستان چگونه است

    ارمنستان کشوری کوهستانی بوده به همین دلیل آب و هوای آن در شب‌ها سرد خواهد بود. این کشور که به کشور چهار فصل شهرت دارد به دلیل تغییر آب و هوا، در تابستان شب‌های خنکی را پشت سر می‌گذارد. در فصل بهار ارمنستان همچنان سرد و برفی است. با نزدیک شدن به تابستان دمای هوا نیز افزایش خواهد یافت. وضعیت آب و هوای ارمنستان در تابستان غیرقابل پیش‌بینی بوده زیرا گاهی هوا خیلی گرم و آفتابی و گاهی سرد و بارانی می‌شود. در روزهای تابستانی دما تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید، اما شب‌های آن همچنان خنک خواهد بود. ارمنستان در پاییز اعتدال دمای خود را حفظ کرده و سرمای زیادی نخواهد داشت. تنها در شب‌های پاییزی ممکن است دمای هوا به ۱۷ تا 20 درجه سانتی‌گراد برسد. حتی ممکن است در اواسط فصل پاییز برف این کشور را سفید پوش کند. در فصل زمستان در ارمنستان هوا بسیار سرد بوده و بارش برف که از اواسط پاییز آغاز شده همچنان ادامه می‌بابد. در زمستان فضای مناسبی برای اسکی ‌بازی، سورتمه و تفریحات هیجان‌انگیز دیگری ایجاد می‌شود.

    بهترین زمان سفر به کشور ارمنستان

    راهنمای سفر ارمنستان تنها برای آشنایی بیشتر شما با این کشور است. شما می‌توانید در هر فصل از سال که دوست دارید به این کشور سفر کنید. اما اگر علاقه‌مند به هیجان هستید، نیمه دوم سال به شما پیشنهاد می‌شود. شما در نیمه دوم سال این امکان را خواهید داشت تا در ارتفاعات برفی تفریحاتی مانند اسکی ‌بازی، سورتمه سواری و... انجام داده و لذت ببرید. اما نیمه اول سال از لحاظ آب و هوا و زیبایی، بهترین زمان برای سفر به ارمنستان خواهد بود. در نیمه اول سال، مخصوصاً فصل بهار درختان شکوفه می‌دهند و عطر و بوی فوق‌العاده‌ای در فضا می‌پیچد.

    کشور ارمنستنن

    آیا سفر به ارمنستان ویزا می‌خواهد؟

    اگر ایرانی هستید و قصد سفر به ارمنستان را دارید باید بدانید که به ویزا نیاز ندارید. شما می‌توانید با داشتن پاسپورت به مدت ۹۰ یا ۱۸۰ روز در آن‌جا بمانید. ویزای توریستی شما نیز بعد از ورود به این کشور در پایانه‌های مرزی، زمینی یا هوایی صادر می‌شود. اما ویزاهای دیگر در تهران صادر شده و با امکان برداشت هستند. 

    جاذبه های گردشگری ارمنستان

    ارمنستان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی دارد که بازدید از همه آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبد. هرکدام از جاهای دیدنی ارمنستان شگفت‌انگیز بوده که نمی‌توان از دیدن آن‌ها صرف‌نظر کرد. وجود این جاذبه‌ها هرساله گردشگران زیادی را سوی خود جذب می‌کند. کشور کوچک ارمنستان، جاذبه‌های تاریخی طبیعی متعددی دارد که نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن غنی آن است. به خاطر وجود چنین جاذبه‌هایی ارمنستان تبدیل به یک جاذبه جهانی برای گردشگران خواهد شد. مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این کشور عبارتند از: 

    • میدان جمهوری ایروان : میدان جمهوری ایروان طراحی زیبا و پیچیده‌ای دارد که ساخت آن توسط یک معمار ارمنی در سال ۱۹۲۴ شروع  و در سال ۱۹۵۸ به پایان رسید. فواره موزیکالی که در این میدان قرار گرفته نمایی دیدنی را به ارمغان می‌آورد. این مکان هنگام اعیاد و جشن‌ها پر از مردم پرشور بوده که مشغول پایکوبی و آتش‌بازی هستند. هر ساله مراسم رژه در روز استقلال ارمنستان نیز در این مکان برگزار می‌شود.
    • موزه تاریخ ارمنستان: ساخت موزه تاریخ ارمنستان در سال ۱۹۱۹ شروع شده و در سال ۱۹۲۱ نیز تکمیل شده است. در این موزه ۴۰۰ هزار آثار تاریخی ارزشمند و کمیاب نگهداری می‌شوند. موزه تاریخ ارمنستان تمامی ارزش‌ها و تمدن این کشور در زمان گذشته را در برمی‌گیرد.
    • خانه موزه مارتیروس ساریان : یک طراح برجسته در سال ۱۹۷۶ ساخت موزه مارتیروس ساریان را شروع کرد. این موزه در دو طبقه که قبلاً محل کار مارتیروس ساریان بوده گسترده‌تر شده است. بعد‌ها یک گالری سه طبقه نیز برای به نمایش گذاشتن آثار او ساخته شده بود. در این موزه ۲۴۰ آثار هنری مارتیروس ساریان نگهداری می‌شوند. مدیریت ساخت و ساز این موزه را پسر مارتیروس ساریان به عهده داشت. در حال حاضر خانه موزه مارتیروس ساریان یک اثر هنری ارزشمند به‌جا مانده از یک هنرمند بزرگ به‌شمار می‌آید.

    جاذبه های طبیعی ارمنستان

    • منطقه حفاظت شده شیکاهوغ (Shikahogh): در این منطقه حدود ۱۱۰۰ گونه گیاهی وجود دارد و حیواناتی که در این منطقه هستند به‌طور قطع مشخص نیستند. اما احتمال داده می‌شود که پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی در این منطقه زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت شده شیکاهوغ، دومین ذخیره‌گاه جنگلی در ارمنستان محسوب می‌شود. 
    • دریاچه سوان (Sevan): از بزرگ‌ترین دریاچه ارمنستان می‌توان به دریاچه سوان اشاره کرد که در سرزمین قفقاز واقع شده است. این دریاچه مساحتی در حدود ۱/۶ درصد ارمنستان را در برگرفته و از ۲۸ رودخانه مختلف تغذیه می‌کند. کوه آرارات و صومعه سواناوانک دریاچه ساوان را مخاطره کرده‌اند که فضایی زیبا را به ارمغان آورده‌اند.
    • پارک ملی دیلیجان (Dilijan): در سال ۲۰۰۲ پارک ملی دیلیجان افتتاح شد. در این پارک یک چشمه آب معدنی وجود دارد که بسیار مشهور است. در این پارک مکان‌های تاریخی و فرهنگی نیز بوده که می‌توانید از آن دیدن کنید. در اطراف پارک ملی دیلیجان، صومعه‌هایی مانند حجارتان، خویشاوکان، جهوت پن، ماتوساوانک و کلیسای اکنابات نیز هستند که بر زیبایی آن می‌افزایند.

    پارک ملی دیلیجان

    بهترین غذاهای ارمنستان که باید امتحان کنید

    • خوروات یا کباب ارمنی که جزء غذاهای ملی کشور ارمنستان محسوب می‌شود. این غذا با مواد اولیه‌ای چون گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، گوساله و خوک و سبزیحاتی چون مارچوبه و لوبیا سبز تهیه می‌شوند.
    • دلمه یکی دیگر از غذاهای معروف این کشور است که معمولا با برگ انگور، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و بادمجان تهیه می‌شود.
    • از لذیذترین غذاهای ارمنی که طرفداران زیادی دارد می‌توان به پیتزای ارمنی اشاره کنیم. برای تهیه پیتزا ارمنی از یک نان نازک به نام لاهماجون به همراه گوشت بره یا گاو، پیاز، پاپریکا، زیره، گوجه فرنگی، دارچین و... تهیه می‌شود.
    • یکی دیگر از غذاهای معروف ارمنی که گردشگران به آن علاقه زیادی دارند مربوط به نان لواش ارمنی می‌شود.
    • یکی از غذاهای سنتی و ملی کشور ارمنستان مربوط به غذای هریسا است. هریسا یک نوع فرنی غلیظ که از مواد اولیه‌ای چون گندم‌های خشک شکسته شده، گوشت مرغ یا بره درست می‌شود و معمولا برای پخت آن باید 5 ساعت زمان بگذارید.
    • یکی از سوپ‌های معروف این کشور که به عنوان پیش غذا از آن استفاده می‌شود مربوط به اسپاس است. برای تهیه این سوپ از ماست، گندم فراوان، انواع سبزیجات، خامه و... استفاده می‌کنند.
    • یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای ملی کشور ارمنستان مربوط به خاش یا همان کله پاچه ارمنی می‌شود.
    • از دیگر غذاهای سنتی ارمنستان می‌توان به خاشلاما اشاره کرد که برای تهیه آن از گوشت گوسفندی یا گاو و انواع سبزیجاتاستفاده می‌شود.
    • خوراک بادمجان یا ایکرا یکی دیگر از غذاهای سنتی این کشور محسوب می‌شود که مواد اولیه آن شامل بادمجان، فلفل سبز و قرمز، پیاز، میخک، زیره، گشنیز و گوجه فرنگی می‌شوند.
    • از دیگر غذاهای معروف این کشور می‌توان به قاپاما، سوجوک، گاتا و... اشاره کرد.

    تست غذاهای ارمنی در سفر به ارمنستان

    سیستم حمل و نقل ارمنستان

    در کشور ارمنستان برای جابه‌جایی مسافرین از اتوبوس یا مینی‌بوس استفاده می‌کنند، زیرا این سیستم حمل و نقل بسیار ارزان و به‌صرفه است. برای استفاده از خدمات اتوبوس می‌توانید از ساعت 7 صبح الی 11 شب مراجعه کنید. یکی دیگر از وسایل حمل و نقل در این کشور مربوط به مارشروتکا یا ون می‌شود که جابجایی با انها بسیار هزینه پایینی دارد. از راه‌های دیگر حمل و نقل در این کشور می‌توان به خط‌های مختلف مترو، تاکسی‌های درون شهری، تاکسی‌های اینترنتی، استفاده از ترولی باس، دوچرخه و... اشاره کرد.

    هزینه های سفر به ارمنستان

    برای سفر به ارمنستان هزینه‌های شامل حال شما می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

    •    هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر کردن به ارمنستان 
    •    هزینه گمرک برای بردن وسیله شخصی به ارمنستان باید پرداخت شود.
    •    برای هزینه‌های درون شهری باید ارزهای خود را به واحد پول ارمنستان تبدیل کنید ( واحد پول ارمنستان درام است.)
    •    اگر با تورهای مسافرتی به ارمنستان سفر کنید بیشترین هزینه‌های سفر شما توسط تورهای مسافرتی پرداخت می‌شود.
    •    از هزینه‌های مهم سفر ارمنستان می‌توان به نوع حمل و نقل آن اشاره کرد.
    •    بیشترین هزینه سفر به ارمنستان متعلق به سفر هوایی می‌شود و کم‌ترین هزینه مربوط به حمل و نقل با اتوبوس می‌شود.
    •    هزینه اقامت در هتل‌های این کشور به صورت متفاوت است اما به طور کلی هتل‌های سه ستاره قیمت مناسبی دارند.

    هزینه های سفر به ارمنستان

    فستیوال‌ها و جشن های ارمنستان 

    در ارمنستان هر ساله بیشتر از ۳۰ فستیوال برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها بسیار هیجان‌انگیز و مفرح بوده و سخت‌ترین انتخاب برای گردشگران این است که در کدام یک از این فستیوال‌ها شرکت کنند. ارمنی‌ها یک جشن به نام ناواسارد دارند که تقریباً شبیه عید نوروز ما ایرانیان برگزار می‌شود. مردم ارمنستان ماه اول سال در تقویم باستان خود را جشن گرفته و شروع به شادی و پایکوبی خواهند کرد. ارمنستان یک جشن جالب به نام تولما یا دلمه دارند که بسیار مشهور است. این جشن برای افرادی که به دنبال توری برای شکم خود هستند گزینه مناسبی خواهد بود. مردم در این جشن دور هم جمع شده و ظرفی از دلمه یا همان تولما را می‌خورند و لذت می‌برند. در روز ۸ از ماه جولای جشنی به نام وارداور با هدف گسترش عشق و محبت در ارمنستان برگزار می‌شود. مردم در این روز بر سر و روی هم آب می‌پاشند که نشان‌دهنده عشق زیاد و قدرتی برای مقابله با شیطان است. این جشن بیشتر از همه مورد توجه کودکان بوده آن‌ها علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند.

    ارمنستان

    سوغاتی های ارمنستان

    کشور ارمنستان سوغاتی‌های زیادی دارد که به طور کلی به سه گروه تقسیم می‌شوند که شامل صنایع دستی ارمنستان، خوراکی‌های سوغاتی، لباس‌های محلی و سنتی می‌شوند که هرکدام از آنها مجموعه‌های دیگری دارند. صنایع دستی ارمنستان شامل شال ابریشم، سفال، محصولاتی که با انار تزئین شده‌اند، جواهرات نقره، لباس‌های سنتی که از رنگ‌های مختلفی دارند، قالی ارمنی، دودک، خاچکار، انواع عروسک‌های پارچه‌ای و چوبی می‌شوند. خوراکی ارمنستان که به عنوان سوغاتی استفاده می‌شود شامل قهوه و شکلات، مربای گردو و میوه‌های خشک می‌شوند. در این کشور لباس‌های مارک و محلی زیادی وجود دارد که مهم‌ترین مارک‌های موجود در این کشور شامل آدیداس، پوما و مانگو و... می‌شوند.

    شماره های ضروری ارمنستان

    • شماره تماس آتش نشانی در کشور ارمنستان: 101
    • شماره تماس اداره پلیس در کشور ارمنستان: 102
    • شماره تماس اورژانس در کشور ارمنستان: 103
    • شماره تماس حوادث گاز در کشور ارمنستان: 104
    • شماره تماس مرکز اطلاعات اطلاعات در کشور ارمنستان: 109
    • شماره تماس ساعت گویا در کشور ارمنستان: 110
    • شماره تماس اطلاعات امداد برق در کشور ارمنستان: 180
    • شماره تماس اطلاعات گروه نجات در کشور ارمنستان: 118
    • شماره تماس اطلاعات راه‌آهن در کشور ارمنستان: 184
    • شماره تماس اطلاعات امداد آب در کشور ارمنستان: 185
    • شماره تماس اطلاعات آب و هوا در کشور ارمنستان: 186
    • شماره تماس اطلاعات فرودگاه در کشور ارمنستان: 187
    • شماره تماس اطلاعات پرواز در کشور ارمنستان: 187
    • شماره تماس بانک ملت در پایتخت ارمنستانف شهر ایروان: 540885
    • شماره تماس ایران خودرو در کشور ارمنستان: 544203
    • شماره پلیس و راهنمایی و رانندگی در کشور ارمنستان: 177

    اطلاعات ضروری برای سفر به ارمنستان

    مراکز خرید ارمنستان

    • بازار ورنیساج، ساعت کاری از 7 صبح الی 18، نزدیک ایستگاه مترو میدان جمهوری، خیابان تشیر
    • بازار سورمالو، ساعت کاری از 9 صبح الی 19، خیابان آرشاکونیاتس
    • بازار بنگلادش، ساعت کاری از ساعت 10 صبح الی 18 عصر، در منطقه بنگلادش
    • بازار هرازدان، ساعت کاری از ساعت 10 صبح الی 19 عصر، بین استادیوم هرازدان و مرکز خرید دالما
    • بازار گوم، ساعت کاری از ساعت 11 صبح الی 16 عصر، خیابان خوریناتسی
    • بازار توناواچار، ساعت کاری 10 الی 20 عصر، آدرس: خیابان سوان سوم
    • میدان گارگین نژده، ساعت کاری 10 الی 20 عصر، آدرس: میدان گارگین نژده
    • مرکز خرید ایروان مال، ساعت کاری 10 صبح الی 22 شب، آدرس: خیابان آرشاکونیاتس
    • بازار تشیر استریت شاپینگ گالری، ساعت کاری 10 الی 22 شب، آدرس: خیابان شمالی دوم
    • مرکز خرید دالما گاردن، ساعت کاری 10 صبح الی 22 شب، آدرس: خیابان TSITSERNAKABERD
    • مرکز خرید روسیا مال، ساعت کاری 10 صبح الی 22 شب، آدرس: خیابان تیگران متس 16
    • مرکز خرید ریو مال، ساعت کاری از 10 صبح الی 22 شب، آدرس: خیابان بهرام پاپازیان هشت
    • مرکز خرید مترونوم، ساعت کاری از ساعت 10 صبح الی 22 شب، آدرس: تقاطع خیابان ایساهاکیان و آبوویان
    • فروشگاه سوغاتی دالان، ساعت کاری از ساعت 10 الی 22.30 شب، آدرس: خیابان ابوویان 12

    ساعت کاری جاهای دیدنی ارمنستان

    بهترین رستوران های ارمنستان

    • رستوران شرپ در ایروان ارمنستان، ساعت کاری 9 صبح الی 12 شب، آدرس: ایروان، خیابان امیریان، جنب میدان جمهوری
    • روستای دولماما ایروان، ساعت کاری 11 صبح الی 12 شب، آدرس: ایروان، خیابان پوشکین
    • رستوران لواش ایروان، ساعت کاری 8 صبح الی 12 شب، آدرس: ایروان، خیابان تومانیان
    • رستوران مرتاقه ایروان، ساعت کاری 10 صبح الی 3 بامداد، آدرس، ایروان خیابان تومانیان
    • رستوران تاوررن ایروان، ساعت کاری 9 صبح الی 12 بامداد، آدرس: ایروان خیابان امیریان
    • رستوران تاپستان ایروان، ساعت کاری 11 صبح الی 12 شب، آدرس: ایروان، خیابان ماریتیوس سرایان
    • رستوران لاحمجون گایدز، ساعت کاری 11 صبح الی 7 عصر، آدرس: ایروان، خیابان تومانیان
    • رستوران کونگ، ساعت کاری 6 عصر الی 3 شب، آدرس: ایروان، خیابان ابویان
    • رستوران دریان، ساعت کاری 11 صبح الی 12 شب، آدرس: ایروان، خیابان بوزند
    • رستوران بلک آنگوس، ساعت کاری 8 صبح الی 2 شب، آدرس: ایروان خیابان ابویان

    کلام آخر

    راهنمای سفر به ارمنستان یک تور مجازی برای شما فراهم کرده تا بتوانید با زیبایی‌های این کشور بیشتر آشنا شوید. ارمنستان کشوری کوهستانی بوده که دین رسمی آن مسیحیت است. در این کشور هتل‌های مدرن و با امکانات فراوانی وجود دارند که پذیرای گردشگران هستند. از جاذبه‌های ارمنستان می‌توان به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن اشاره کرد. علاوه‌بر این جاذبه‌ها فستیوال‌ها و نمایشگاه‌هایی که در این کشور برگزار می‌شوند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز خواهند بود. جشن‌ها در این کشور یک سنت محسوب شده که همه را با فرهنگ و رسومات خود بیشتر آشنا می‌کند. اگر به دنبال سفری پر ماجرا هستید ارمنستان را انتخاب نمایید.

    سوالات متداول

    نظرات کاربران

    1. taban.QF taban.QF 1402/05/17
      4 نفر پسندیدند
      به نظرم خیلی از جاهایی که تو ارمنستان میشه رفت رو نذاشتید. واقعا کشور قشنگیه

    مجله گردشگری

    مشاهده همه مقالات
    جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
    جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
    جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
    جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
    بیشتر بخوانید
    بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
    بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
    بیشتر بخوانید
    اطلاعات مفید مقالات مرتبط
    چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
    چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
    بیشتر بخوانید
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
    بیشتر بخوانید
    پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
    پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
    بیشتر بخوانید
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
    بیشتر بخوانید
    هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
    هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
    بیشتر بخوانید
    امتیاز 3.7 از 5 | از 100 کاربر