لردگان

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/24
بازدید: 4420
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

لردگان (Lordegan) یکی از شهرهای جنوبی استان چهارمحال و بختیاری و مرکز شهرستان لردگان است. این شهر در همسایگی استان‌های اصفهان، خوزستان و کهگلویه و بویر احمد قرار دارد. بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت این شهر بیش از ۴۰.۰۰۰ نفر بوده است. لردگان به عنوان سومین شهر پر جمعیت‌ استان شناخته می‌شود. مردم شهر لردگان از لران بختیاری هستند و به زبان لری و گویش بختیاری نیز صحبت می‌کنند.

لردگان

معرفی لردگان

در متون تاریخی از شهر لردگان به عنوان اردجان نام برده شده است. متاسفانه تاریخ دقیقی از اولین ساکنان این منطقه وجود ندارد. بر اساس برخی از اسناد مکتوب تاریخ ا‌ولین سلسله حکومتی شهر لردگان را به دوره صفویه نسبت داده‌اند. ناصر خسرو نیز در سفرنامه خود با گذر از این شهر، از لردگان با نام "لوردغان" یاد کرده است. بر اساس بناهای باستانی و تاریخی که در این شهر به جا مانده‌اند، شاید بتوان قدمت لردگان را بیش از یک هزاره در نظر گرفت.

چشمه دیمه - چشمه ای زیبا در منطقه کوهرنگ

آب و هوای لردگان

شهر لردگان با قرار گرفتن در میان رشته‌ کوه‌ زاگرس و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا، آب‌و‌هوای چهار فصل کوهستانی دارد. فصول بهار و پاییز شهر لردگان با هوایی معتدل، بارش‌های فراوان و مناظر زیبا روبرو هستند که بهترین زمان سفر به این شهر تلقی می‌شوند.

طبیعت لردگان

 

در فصل تابستان نیز با وجود ارتفاعات و ییلاق‌های شهر لردگان، گردشگران بسیاری به این شهر زیبا سفر می‌کنند. این شهر با توجه به قلل‌های مرتفع فراوانی که دارد، در فصل زمستان نیز پذیرای گردشگران خواهد بود. معمولاً آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به طبیعت و کوه‌نوردی هستند، جهت لذت بردن از طبیعت زمستانی و همچنین صعود‌های زمستانه راهی این شهر می‌شوند.

آبشار زردلیمه - زیباترین آبشار در منطقه چهارمحال بختیاری

جاهای دیدنی اردگان

زیبایی‌های طبیعت لردگان تا حدی است که آن را با عنوان بهشت گمشده زاگرس می‌خوانند. دشت‌های حاصلخیز، جنگل‌های بلوط و بنه، رودخانه‌های پر آب، قلل مرتفع و چشمه‌های فراوان از جمله جاهای دیدنی شهر لردگان به شمار می‌روند. در هنگام سفر به این شهر مناظر چشم‌نوازی نظیر دشت فلارد و دشت لردگان را خواهید دید. همچنین ارتفاع کوه‌هایی مانند قله آس جم، قله ریگ، کوه بادامستان، کوه سیوک، کوه گومیه، کوه سرخ و... شما را مبهوت خواهند کرد.

 

کوه سیوک

شهر لردگان بستر رودخانه‌های مهم و پر آبی مانند خرسان و ارمند است که هر دو آن‌ها از سر شاخه‌های کارون به شمار می‌آیند. همچنین سدهای مهمی مانند سد کارون ۴ روی آن احداث شده است که امروزه خود این سد یکی از دیدنی‌ترین جاهای شهر لردگان به شمار می‌رود.

در صورتی که علاقه‌مند به ماجراجویی هستید، در دل کوهستان زاگرس و در شهر لردگان جاذبه‌های متعددی برای ماجراجویی وجود دارند. از بهترین این مکان‌ها می‌توان به تنگ رحیم‌آباد در حاشیه جاده خوزستان، آبشار کاهکده، تنگ سما در منج، تنگ زندان، تنگ لابید در سه‌راهی ارمند، آبشار آتشگاه، آبشار معدن و آبشار تنگ زندان اشاره کرد. چشمه‌های فراوان شهرستان لردگان نیز شامل چشمه برم، چشمه میلاس، چشمه میشان، چشمه سندگان و چشمه برم مال خلیفه هستند.

پارک جنگلی پروز در پشتکوه فلارد و پارک جنگلی چهارطاق با برخورداری از مراتع سرسبز و درختان بلوط و بنه از تفریحگاه‌های مهم در شهر لردگان به شمار می‌روند. منطقه حفاظت‌شده هلن که در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر لردگان قرار دارد، از جاذبه‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به طبیعت برخوردار است.

صخره‌‌ها، دیواره‌های مناسب سنگ‌نوردی، رفتینگ (قایق‌سواری در آب‌های خروشان) در رودخانه ارمند، اطراق بهاری در منطقه و لذت بردن از مناظر زیبا جنگل‌های بلوط و طبیعت بکر حاشیه رود ارمند از جاذبه‌های منطقه حفاظت ‌شده هلن محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر با ساخت کمپ هلن، امکانات گردشگری و رفاهی بیشتری برای گردشگران فراهم شده‌اند.

دره عشق - یکی از دره های زیبا ایران در استان چهارمحال و بختیاری

سوغات لردگان

شهر لردگان با برخورداری از اقلیم کوهستانی، دشت‌های حاصلخیز و مراتع سرسبز از لحاظ کشاورزی، به خصوص کشت غلات، از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار است. همچنین به دلیل رونق دامداری در این شهر و همچنین وجود گونه‌های مختلف گیاهی در این منطقه، محصولاتی مانند انواع لبنیات محلی، عسل‌های مرغوب و گیاهان دارویی طرفداران بسیاری دارند.

سوغات لردگان

سوغاتی‌های دیگری نیز برای آن دسته از افرادی که به هنرهای زیبا بومی علاقه‌مند هستند، در این شهر وجود دارند. این افراد می‌توانند محصولاتی نظیر قالی‌بافی، جاجیم‌بافی، بافت جوراب، ریسندگی، منجوق‌دوزی و پولک‌دوزی را که از صنایع دستی شهر لردگان به شمار می‌روند، برای خود خریداری کنند.

اقامت در لردگان

شهر لردگان دارای وسعت بالایی است و همچنین در مسیر اصلی ارتباط شهر اصفهان با خوزستان قرار دارد. به همین دلیل این شهر از امکانات اقامتی و رفاهی بسیار خوبی در مقایسه با شهرهای مجاور برخوردار است. هتل‌هایی نظیر هتل زاگرس و هتل جهانگردی لردگان از جمله هتل‌هایی هستند که بهترین امکانات را برای مسافران و گردشگران شهر لردگان فراهم می‌‌کنند.

رستوران های لردگان

 بدیهی است که پس از گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های فراوان شهر لردگان، نیاز دارید تا سری به رستوران‌های درجه یک این شهر بزنید. رستوران چهلستون یکی از مشهورترین رستوران‌های شهر لردگان محسوب می‌شود که در میان اهالی شهر لردگان از محبوبیت بالایی دارد. رستوران آس جم و المهدی از دیگر رستوران‌های شهر لردگان به شمار می‌روند که کیفیت غذاهای آن‌ها زبانزد اهالی این شهر است. رستوران هتل زاگرس نیز با غذاهای رنگارنگ و لذیذی که سرو می‌کند، همواره پذیرای گردشگران بسیاری خواهد بود.

رستوران لردگان

لردگان کجاست؟

شهر لردگان در جنوب استان چهارمحال و بختیاری و در همسایگی استان‌های اصفهان، خوزستان و کهگلویه و بویراحمد قرار دارد. همچنین مسیر اصلی ارتباطی اصفهان به اهواز از شهرستان لردگان و در نزدیکی شهر لردگان می‌گذرد‌. از آنجایی که شهر لردگان فرودگاه ندارد، در صورتی که تمایل به سفر هوایی دارید، باید ابتدا به شهر کرد سفر کنید. پس از آن می‌توانید از طریق پایانه‌ مسافربری شهر کرد، با اتوبوس‌های بین شهری یا مسافربری خود را به شهر لردگان برسانید. فاصله شهر لردگان تا شهر کرد حدود ۱۶۰ کیلومتر است و پیمودن آن بین دو ساعت تا دو ساعت و نیم زمان شما را می‌گیرد‌.

در صورتی که قصد دارید با اتوبوس به شهر لردگان بروید، اتوبوس‌‌هایی از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان یا اهواز به مقصد شهر لردگان تردد می‌کنند. همچنین از ترمینال شهر لردگان به برخی از شهرهای چهارمحال و بختیاری یا بعضی از شهرهای بزرگ اتوبوس، مینی‌بوس یا سواری وجود دارند.

شما با خودرو شخصی خود نیز می‌توانید به این شهر سفر کنید. در نهایت مسیر سفر شما به یکی از شهرهای بروجن در شمال شرق لردگان یا ایذه در شمال غرب لردگان خواهد گذشت. هر چند که ساکنین جنوب کشور می‌توانند مسیر یاسوج به لردگان را در پیش بگیرند.

آدرس

فاصله تهران تا شهر لردگان ۶۵۰ کیلومتر است که پیمودن این مسیر در شرایط معمولی و بدون احتساب توقف، بین ۷ الی ۸ ساعت زمان می‌برد. برای سفر به شهر لردگان از مبدا تهران می‌توانید جاده قم یا جاده ساوه را در پیش بگیرید. از این طریق در نهایت به شاهین شهر در شمال شهر اصفهان می‌رسید و از آنجا به سمت بروجن و نهایتا شهر لردگان ادامه مسیر می‌دهید‌.

سخن پایانی

همان طور که مطرح شد لردگان را با عنوان بهشت گمشده‌ای در زاگرس می‌شناسند که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. این شهر با وجود جاذبه‌های دیدنی که دارد، یکی از زیباترین شهرها در کشور محسوب می‌شود. از این رو بازدید از آن می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما مفید واقع شده باشند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر