آنتالیا یا استانبول

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/15
بازدید: 4762
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر قصد سفر به ترکیه را داشته باشید، پیش از هر چیزی با سوال آنتالیا یا استانبول مواجه می‌شوید. این دو شهر یکی از پرطرفدارترین شهرها در میان ایرانی‌ها و توریست‌های خارجی است. هر یک از این شهرها دارای زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی بوده که توجه به آن‌ها پیش از سفر بسیار اهمیت دارد. شما باید برای سفر به استانبول یا آنتالیا بسیاری از موارد را در نظر بگیرید. به عنوان مثال توجه به آب‌ و هوا مقصد مورد نظر، جاذبه‌های تاریخی، وسایل نقلیه و... بسیار اهمیت دارد. در ادامه به صورت جامع به بررسی هر یک از شهرهای آنتالیا و استانبول می‌پردازیم.

استانبول یا آنتالیا

آنتالیا، نگین مدیترانه

آنتالیا یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه است که در منطقه جنوب غربی این کشور قرار دارد. این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه بوده که فعالیتی توریستی خود را به طور جدی از آغاز قرن 21 شروع کرده است؛ همچنین قیمت تور آنتالیا نسبت به استانبول ارزان‌تر است. با سفر به آنتالیا با هتل‌های لوکس، پارک‌های آبی، سواحل زیبا و مراکز خرید لوکس مواجه هستیم. این شهر با هدف جذب توریست ساخته شده است. بنابراین امکانات رفاهی بسیار مناسبی دارد که آسایش را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

 مانند بسیاری از شهرهای ترکیه، مردم آنتالیا نیز به زبان ترکی صحبت می‌کنند. البته از آنجایی که این شهر، شهری توریستی است، بسیاری از ساکنان آن به انگلیسی نیز مسلط هستند. بنابراین از لحاظ زبان اصلا نگران نباشید. آنتالیا بزرگ‌ترین شهر ترکیه در حوزه مدیترانه شناخته می‌شود. این شهر با کوه‌های توروس احاطه شده ‌است. اگر اهل گشت‌ و گذار در سواحل هستید؛ آنتالیا گزینه بسیار مناسبی برای سفر خواهد بود.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

شهر آنتالیا

استانبول، قطب گردشگری ترکیه

فرقی نمی‌کند اهل کدام کشور باشید، استانبول برای هر گردشگر خارجی به عنوان مقصدی مناسب می‌شناسد. این شهر از جمله 10 شهر توریستی جهان شناخته می‌شود. نوشیدن یک فنجان قهوه ترک در خیابان‌های ترکیه، تجربه کشتی سواری در مرز آسیا و اروپا و لذت بردن از آب‌ و هوای بی‌نظیر استانبول از مواردی است که هر گردشگر ایرانی و خارجی را سر ذوق می‌آورد. معماری این شهر بسیار خاص بوده و تلفیقی از سبک‌های مدرنیته و سنتی است.

فاصله کم استانبول با ایران سبب شده است که استانبول به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان تبدیل شود. سالانه میلیون‌ها ایرانی برای بازدید از این شهر زیبا از ایران به استانبول سفر می‌کنند. از لحاظ آب و هوایی، در هر یک از 4 فصل این کشور شاهد سفر گردشگران به استانبول هستیم. البته در فصل بهار با توجه به تعطیلات نوروز و شروع سال جدید فرصت بسیار مناسبی برای ایرانیان جهت سفر به این شهر زیبا است.

استانبول ترکیه

 فصل تابستان نیز یکی از بهترین زمان‌ها برای گشت‌ و گذار در استانبول محسوب می‌شود. در فصل تابستان سیل عظیمی از گردشگران ایرانی و خارجی به این شهر وارد خواهند شد. آنچه سبب لذت‌بخش شدن فصل تابستان در استانبول شده، آب‌ و هوای گرم مدیترانه‌ای و استفاده از تفریحات آبی است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در فصل پاییز به استانبول سفر کنند. سپتامبر و اکتبر یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به استانبول است. در این ماه‌ها آب‌ و هوای مطلوبی به این شهر غالب می‌گردد.

‌در ماه ژانویه به علت کریسمس گردشگران بسیاری به استانبول سفر می‌کنند. در این صورت قیمت هتل‌ها و سایر مخارج سفر به استانبول افزایش می‌یابد. در دیگر ماه‌های فصل زمستان در صورت باز بودن هتل‌ها قیمت هتل‌ها و سایر هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید که در این فصل بسیاری از هتل‌ها بسته هستند. همچنین به دلیل برودت هوا، زمان مناسبی برای سفر به این شهر نیست.

راهنمای سفر به آنتالیا - برای آشنایی با آنتالیا، هزینه سفر و اقامت، جاهای دیدنی آنتالیا و... کلیک کنید.

آنتالیا یا استانبول، کدام یک برای جاهای دیدنی تاریخی مناسب است؟

از دیگر جاذبه‌های آنتالیا و استانبول می‌توان به بناهای تاریخی و موزه‌های این دو شهر اشاره کرد. آنتالیا دارای موزه‌های منحصربه‌فردی است که بسیاری از گردشگران را مجذوب خود می‌کند. از مهم‌ترین بناها و موزه‌های تاریخی آنتالیا می‌توان به موزه آنتالیا و مناره یلی اشاره کرد. آنتالیا از لحاظ جاذبه‌های تاریخی به اندازه استانبول غنی نبوده و بیشتر برای ماجراجویی و تفریحات آبی مناسب است.

برخلاف آنتالیا که امروزه بافت تاریخی خود را از دست داده، استانبول از لحاظ تاریخی بسیار غنی است. در استانبول موزه‌های درجه یک و مناظر تاریخی بسیار زیادی وجود دارد که سبب آشنایی گردشگران با تاریخ این کشور می‌شود. با سفر به استانبول با تاریخ مذهبی، مساجد، کلیساها و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی این شهر، آشنا می‌شوید. این بناهای تاریخی نشان‌دهنده تاریخ کشور ترکیه و حکمرانی دولت عثمانی بر این کشور است. از مهم‌ترین آثار باستانی استانبول می‌توان به مسجد آبی، کاخ توپکاپی و ایاصوفیه اشاره کرد.

جاهای تاریخی آنتالیا و استانبول

جاهای دیدنی آنتالیا -در سفر به آنتالیا جاذبه های گردشگری آن را از دست ندهید!

آنتالیا یا استانبول، شهری برای غذا

نمی‌توان به قطعیت گفت که کدام یک از دو شهر آنتالیا یا استانبول برای غذا و شکم‌گردی مناسب است. در این 2 شهر بهترین غذاها با روش‌های خاص خود تهیه می‌شوند که هر یک از آن‌ها به نوعی خوشمزه و لذیذ هستند. رستوران‌های موجود در آنتالیا بسیار شناخته شده بوده و کیفیت غذا بسیار عالی دارند. شما در آنتالیا می‌توانید انواع غذاها نظیر غذاهای محلی مانند سیخ کوفته، پیده، کوفته عدس، لاهماجون و کومپیر را امتحان کنید.

رستوران‌های استانبول نسبت به آنتالیا از تنوع غذایی بیشتری برخوردار هستند. در حقیقت این شهر بیشتر به خاطر غذاهایش معروف است. در استانبول انواع رستوران‌ها از رستوران‌های مدرن تا سنتی دیده می‌شود. در این رستوران‌ها انواع غذاهای ترکی از قبیل غذاهای کلاسیک تا دسرهای شیرین را سرو می‌کنند. غذاهایی مانند پیتزا و کباب به روش ترکی از محبوب‌ترین غذاهای استانبول است که می‌توانید آن‌ها را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

بهترین رستوران های استانبول - بهترین رستوران ها در استانبول برای صرف غذایی لذیذ

زندگی شبانه در آنتالیا یا استانبول

استانبول و آنتالیا از جمله شهرهای دارای تفریحات شبانه مهیجی هستند. شب‌های سواحل آنتالیا بیش از هر زمان دیگری تماشایی و لذت‌بخش است. اگر دوستدار آرامش هستید، دراز کشیدن زیر آسمان پرستاره آنتالیا در کنار سواحل زیبا آن می‌تواند اوقات بسیار خوشی را برای شما فراهم کند. علاوه‌ بر سواحل، شهربازی‌ها نیز از دیگر مکان‌هایی است که در هر سن‌ و سالی باشید، شما را به اوج هیجان می‌رساند. این شهربازی‌ها از امکانات بسیار مناسبی برخوردار هستند.

از دیگر پرطرفدارترین تفریحات شبانه آنتالیا می‌توان به کلاب‌های شبانه این شهر اشاره کرد. کلاب‌های شبانه آنتالیا طرفداران بسیار زیادی دارد. در این کلاب‌ها سرگرمی‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توانند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کنند. از خاص‌ترین تفریحات شبانه شهر آنتالیا تماشا اپرا و باله در تئاتر آچنو است. این تئاتر باستانی یکی از بهترین تفریحات شبانه محسوب می‌شود.

زیبایی‌های استانبول هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند. این شهر شب‌های خارق‌العاده‌تری نسبت به روز دارد. یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری استانبول تنگه بسفر است. نورپردازی قایق و کشتی‌هایی که در این تنگه رفت‌ و آمد می‌کنند، منظره‌ای بسیار زیبا را ایجاد کرده‌اند. از دیگر تفریحات شبانه استانبول می‌توان به شهربازی‌های هیجان‌انگیز این شهر اشاره کرد. شهربازی‌های استانبول برای همه گروه‌های سنی مناسب بوده و محدودیت سنی ندارند. در شهربازی‌های استانبول بهترین ترن‌ها و چرخ‌وفلک های دنیا وجود دارند تا لحظاتی بسیار خوش برای گردشگران این شهر فراهم شود.

صرف شام در کشتی‌های کروز از دیگر تفریحات شبانه‌ این شهر است. اگر اهل خرید هستید بازدید از مراکز خرید استانبول را به شما توصیه می‌کنیم. مراکز خرید این شهر از صبح تا نیمه‌های شب باز هستند. در این مراکز انواع کالاهای لوکس و برند یافت می‌شوند. از بهترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات شبانه این شهر، کلاب‌های شبانه است. استانبول دارای انواع کلاب‌های شبانه همراه با غذاهای لذیذ و نوشیدنی‌های مختلف بوده که در آن‌ها موسیقی زنده به همراه نمایش‌های سرگرم‌ کننده دیده می‌شود.

جاهای دیدنی استانبول در شب | در تور استانبول لحظه آخر از این تفریحات شبانه غافل نشوید!

زندگی شبانه در استانبول و آنتاالیا

برای خرید به آنتالیا برویم یا استانبول؟

در آنتالیا و استانبول فروشگاه‌های مختلفی دیده می‌شود. بسیاری از گردشگران با هدف خرید به آنتالیا سفر می‌کنند. در آنتالیا مراکز خرید مدرن و سنتی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. بنابراین شما می‌توانید در این مراکز خرید کالاهای لوکس و سوغاتی‌های محلی را تهیه نمایید. استانبول نیز همانند آنتالیا دارای مراکز خرید مدرن است که بسیاری از برندهای لوکس و مشهور دنیا در این مراکز خرید نمایندگی دارند. بنابراین می‌توان گفت که هر دو این شهرها برای خرید مناسب هستند.

مراکز خرید استانبول - آشنایی با برترین مراکز خرید شهر توریستی استانبول

مقایسه فرهنگ آداب و رسوم در آنتالیا یا استانبول

آنتالیا شهری دارای گذشته متفاوت بوده که پس از گذشت سال‌ها با وجود بافت پیشرفته بسیاری از آداب و رسوم خاص خود را حفظ کرده است. در بسیاری از مکان‌های این شهر، فرهنگ قدیم آنتالیا و سنت‌های قدیمی دیده می‌شود. بر خلاف گذشته که زنان در آنتالیا باید کاملاً پوشیده لباس می‌پوشیدند، امروزه می‌توانند با پوشش دلخواه خود در اجتماع حاضر شوند.

از دیگر آداب و رسوم آنتالیا می‌توان به علاقه مردم این شهر به زبان مادری خود اشاره کرد. در صورتی که با زبان ترکی آشنایی داشته باشید، می‌توانید دوستان بیشتری در این شهر پیدا کنید. حتما برایتان پیش آمده که هنگام ورود به آنتالیا وجود پرتقال در همه جا این شهر توجه شما را به خود جلب کند. نماد این شهر پرتقال است و باغ‌های پرتقال بسیار زیادی در آنتالیا وجود دارد. حتی در بسیاری از اماکن عمومی پرتقال‌های چوبی یا پلاستیکی به نمایش گذاشته شده است.

شهر استانبول از لحاظ آداب و رسوم بسیار نزدیک به ایران است. مردم این شهر بسیار مهمان‌نواز بوده و به هدیه دادن و هدیه گرفتن معروف هستند. آنچه سبب اشتراکات بسیار زیاد مردم استانبول با ایرانیان بوده سنت‌های اسلامی است. بسیاری از مردم قدیمی این شهر با وجود آزادی در پوشش به دستورات دینی پای‌بند هستند. در تمام نقاط استانبول قهوه‌خانه‌های مختلفی وجود دارند که مردان این شهر به گذراندن اوقات و هم‌صحبتی با یکدیگر دراین قهوه‌خانه‌ها می‌پردازند.

فاصله استانبول تا آنتالیا - اطلاع از فاصله زمانی، فاصله زمینی و هوایی

مردمان آنتالیا و استانبول

حمل و نقل در آنتالیا بهتر است یا استانبول؟

بسیاری از گردشگران خارجی و ایرانی برای سفر به شهرهای آنتالیا و استانبول از خطوط هوایی استفاده می‌کنند. بنابراین اطلاع از وضعیت حمل و نقل آنتالیا و استانبول بسیار مهم است. حمل و نقل عمومی در هر دو شهر آنتالیا و استانبول به خوبی هرچه تمام ارائه می‌شود. در استانبول انواع وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر میتوان به مترو، اتوبوس، قایق، کشتی و... اشاره کرد. مترو کم‌هزینه‌ترین و بهترین وسیله حمل و نقل عمومی در استانبول محسوب می‌شود. البته اگر استفاده از مترو برای شما کمی دشوار است، اتوبوس گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

آنتالیا نسبت به استانبول وسایل حمل و نقل عمومی کمتری دارد. البته وسایل حمل و نقل عمومی در آنتالیا می‌توانند تا حد بسیار زیادی به رفاه گردشگران کمک کنند. یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر اتوبوس است. با خرید کارت مخصوص اتوبوس در آنتالیا می‌توانید به راحتی به هر قسمتی از شهر که قصد داشته باشید، بروید.

آنتالیا یا کوش آداسی - کدام شهر را برای سفر انتخاب کنیم؟

نتیجه گیری

آنتالیا و استانبول از بسیاری جهات با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله لحظه آخر سعی کردیم به بررسی جهات مهم هر یک از شهرهای استانبول و آنتالیا با یکدیگر بپردازیم. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود، هریک این شهرها را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنید. امیدواریم که با سفر به هر یک از دو شهر استانبول یا آنتالیا اوقات بسیار خوشی برای شما رقم بخورد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر